|
aanderss
22-11-2009, 17:48
CITAT (Markus_H @ 22-11-2009, 17:41)  näpp fick dåliga ögon på äldre dar. jaha jag har haft glasögon i äver 25 år o är trött på alla satans bågar
CITAT (aanderss @ 22-11-2009, 17:48)  jaha jag har haft glasögon i äver 25 år o är trött på alla satans bågar Vet precis vad du menar. Började med eländet för 42 år sen!  Skaffade linserna för 28 år sen, när styrkan mötte flaskbottnarna (-5,75 på bägge) Fast numera går det att få snygga glasögon utan flaskbottnar. Tack gode gud för plasten! Men visst är det mindre bekymmersamt med linser. Ångrar aldrig att jag skaffade dem från första början!
aanderss
23-11-2009, 08:58
CITAT (MariaS @ 22-11-2009, 19:51)  Vet precis vad du menar. Började med eländet för 42 år sen!  Skaffade linserna för 28 år sen, när styrkan mötte flaskbottnarna (-5,75 på bägge) Fast numera går det att få snygga glasögon utan flaskbottnar. Tack gode gud för plasten! Men visst är det mindre bekymmersamt med linser. Ångrar aldrig att jag skaffade dem från första början! jag var bara en 4-5 år när jag fick mina första glasögon. hade till o med lapp för ena ögat ett tag
Gossen Ruda
23-11-2009, 09:46
CITAT (aanderss @ 23-11-2009, 08:58)  jag var bara en 4-5 år när jag fick mina första glasögon. hade till o med lapp för ena ögat ett tag Låter som amblyopia ex anopsia, eller som Gullan i Snobben kallade det när hon hade det ett tag, opsi dopsi ex popsi.  Märkligt nog har detta fastnat i skallen, kanske för att det är lite annorlunda.
CITAT (Markus_H @ 22-11-2009, 17:28)  -1,5 och -4,75  Det är inte att vara kraftigt närsynt, du skulle testa min linser/glasögon; -8,5 på båda ögonen i linser och -10/-9.5 med glasögon  _____________________________________ Gossen Ruda - jag håller med dig HELT i fråga om lök!!! Brukar aldrig ha problem, på sin höjd om man står och skalar en hel balja men aldrig annars. Men just nu har jag glasögon eftersom jag är förkyld och då grät jag för bara en lök.....
anki/ronninge
23-11-2009, 10:02
har haft linser i många år en har haft problem med för torra ögon och enligt min ögonläkare, för få blink(ningar) jag tyckte det var skönt att byta av då och då med glasögon. för 3 år sedan var jag ner till kanarieöarna och fick där sandkorn mellan lins och ögat som ledde till rispor på hinnan, som ledde till känslighet för ljus, som ledde till sämre syn.. tyvärr.. efter det blev det glasögon...! men......detta är ju min erfarenhet och du kan ju ha helt andra förutsättningar.. men var försiktig med sandkorn och linser  lycka till
aanderss
23-11-2009, 11:04
CITAT (anki/ronninge @ 23-11-2009, 10:02)  har haft linser i många år en har haft problem med för torra ögon och enligt min ögonläkare, för få blink(ningar) jag tyckte det var skönt att byta av då och då med glasögon. för 3 år sedan var jag ner till kanarieöarna och fick där sandkorn mellan lins och ögat som ledde till rispor på hinnan, som ledde till känslighet för ljus, som ledde till sämre syn.. tyvärr.. efter det blev det glasögon...! men......detta är ju min erfarenhet och du kan ju ha helt andra förutsättningar.. men var försiktig med sandkorn och linser  lycka till tack för all bra info
aanderss
23-11-2009, 22:21
all info tass tacksamt i mot
aanderss
25-11-2009, 09:32
jag skall hämta dem redan i dag
CITAT (aanderss @ 25-11-2009, 09:32)  jag skall hämta dem redan i dag Grattis!  till ett nytt liv nu då
aanderss
25-11-2009, 18:41
satte in dem i butiken. men här hemma kan jag inte få in dem. ev blir de mer lins träning i butiken om jag inte kan få in dem. har rööööööööööööda ögon nu efter allt pillande
CITAT (aanderss @ 25-11-2009, 18:41)  satte in dem i butiken. men här hemma kan jag inte få in dem. ev blir de mer lins träning i butiken om jag inte kan få in dem. har rööööööööööööda ögon nu efter allt pillande  Det går över! Träna på, övning ger färdighet
aanderss
25-11-2009, 19:11
men de är svårt
Vila ögonen en stund och sen påt igen. Du kommer snart på det! Hitta helt enkelt din teknik.
aanderss
25-11-2009, 20:45
jag klarade de men vad händer om man sätter en lins med fel sida in
i natt skall jag sova med dem
CITAT (aanderss @ 25-11-2009, 20:45)  jag klarade de men vad händer om man sätter en lins med fel sida in
i natt skall jag sova med dem du MÄRKER om du satt den fel! Dels ser du suddigt, sen känner du att linsen liksom kanar runt på ögat och inte sitter stilla. Skaver lite om man är ovan vid linser också.
aanderss
25-11-2009, 21:02
jag jag märker att de skaver
jag har ju aldrig haft de tidigare
anne-li i olofstorp
25-11-2009, 22:33
jag har haft linser sedan augusti -74. Rätt länge nu. jag minns när jag provade första gången. Optikern droppade Belladonna i ögonen, satte i linserna och skickade ut mig i 3 timmar. Augustisol!!!! Såg nada! Tur att Pappa var med. Efter 3 timmar kom jag tillbaka, han tog ur linserna och sa att det såg bra ut..... skickade hem mig med linser, vätska och allt som behövdes. Dagen efter var ju ögonen normala. tog nog 4 timmar at få i dem utan att jag grät floder..... en vecka senare bestämde jag mig för att sluta med spegel. Jag fattade ju att jag måste kunna få i och ur linserna även där det inte finns speglar.... Sedan har det varit en oändlig radda med frågor, farligheter (på grund av mitt oförstånd) och en evig tacksamhet över att kunna se utan ramar framför ögonen.... Nu är jag över 50, och behöver läsglasögon, livet består nu av 1 linser, 2 läsglasögon + linser, 3 glasögon som jag kan läsa med (men inte såååå mycket mer) 4 glasögon som jag ser som en hök med på håll, men som inte går att läsa med..... osv osv.... Trots allt älskar jag mina linser, dock inte när luftkonditionering tar kål på tårvätskan och linserna bränner fast i ögonen....... Men ändå, pröva, stå ut och försök igen..... det är en befrielse.
Myosotis
25-11-2009, 22:36
Belladonna och augustisol?! Det låter inte nyttigt, får man inte brännskador på näthinnan?!!
Piccante
25-11-2009, 22:49
CITAT (aanderss @ 25-11-2009, 21:02)  jag jag märker att de skaver
jag har ju aldrig haft de tidigare Skava kan det göra första dagen innan man är van. har man aldrig haft något i ögonen förut så märker man det mycket mer. Visade inte optikern hur linser ska se ut när de är rättvända??? De ligger rättvända i förpackningen. Min optiker visade på ett krångligt sätt hur man kunde ta ur dom och behöva vända dom för att få dom på rätt håll men jag kom på ett enklare sätt själv nämligen att bara lyfta dom rakt upp och lägga dom direkt på fingertoppen så att undersidan alltid hamnar nedåt. Ju mindre man vänder och joxar desto mindre risk att man vänder dom fel. På rätt håll är linser mjukt kupade och runda. trycker man ned kanterna och "vränger" dom ut och in så får man fel kupning på dom och de får mer formen av en djup tallrik dvs de är inte rundade utan mer tvärt utstående kanter, de ser liksom mer platta ut. Då får du fel avstånd till pupillen och kan inte fokusera.
anne-li i olofstorp
25-11-2009, 22:49
Jag sa ju att: tack o lov att Pappa var med! Jag gick och blundade i tre timmar! Med solglasögon, och keps och armen framför ansiktet!!!! Det var det absolut värsta jag varit med om, linserna efter det var bara en mild västanfläkt i jämförelse......  Edit! Sen är det ju inte farligt på det sättet.... bara det att pupillen inte drar ihop sig och minskar ljusinflödet in i ögat, alltså, man blir totalt bländad......
aanderss
26-11-2009, 10:25
CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 22:49)  Skava kan det göra första dagen innan man är van. har man aldrig haft något i ögonen förut så märker man det mycket mer. Visade inte optikern hur linser ska se ut när de är rättvända??? De ligger rättvända i förpackningen. Min optiker visade på ett krångligt sätt hur man kunde ta ur dom och behöva vända dom för att få dom på rätt håll men jag kom på ett enklare sätt själv nämligen att bara lyfta dom rakt upp och lägga dom direkt på fingertoppen så att undersidan alltid hamnar nedåt. Ju mindre man vänder och joxar desto mindre risk att man vänder dom fel. På rätt håll är linser mjukt kupade och runda. trycker man ned kanterna och "vränger" dom ut och in så får man fel kupning på dom och de får mer formen av en djup tallrik dvs de är inte rundade utan mer tvärt utstående kanter, de ser liksom mer platta ut. Då får du fel avstånd till pupillen och kan inte fokusera. jo jag var där i en timme men de är ju lätt att få dem fel ändå
aanderss
26-11-2009, 10:48
CITAT (anne-li i olofstorp @ 25-11-2009, 22:49)  Jag sa ju att: tack o lov att Pappa var med! Jag gick och blundade i tre timmar! Med solglasögon, och keps och armen framför ansiktet!!!! Det var det absolut värsta jag varit med om, linserna efter det var bara en mild västanfläkt i jämförelse......  Edit! Sen är det ju inte farligt på det sättet.... bara det att pupillen inte drar ihop sig och minskar ljusinflödet in i ögat, alltså, man blir totalt bländad...... använder du linser nu för tiden
CITAT (aanderss @ 25-11-2009, 20:45)  jag klarade de men vad händer om man sätter en lins med fel sida in
i natt skall jag sova med dem Ska du sova med dem direkt???? När jag fick linser för många år sedan vande man ögonen gradvis, dvs en timme första dagen, två timmar, fyra timmar osv. Fast när jag fick mina dygnet runt-linser behövdes ingen invänjning eftersom jag redan var van. Jag skulle vilja säga att man märker att linsen hamnat fel, men kanske inte om man inte är van och vet hur det ska kännas om den sitter rätt..... För det första, det skaver om den hamnar fel, du SER inte (lite grumligt kan det vara de första minutrarna, men om du fortfarande tycjer du ser dligt efter 5 min är det något som är fel), och om du tar ut linsen och lägger den på fingertoppen ser man att de är felvända, som Markus_H beskrev det. Dock är nya silikonlinser svårare att "vända fel" eftersom de ligger rätt från början och är mer stabila och rigida i materialt, vilket gör att de inte vänder sig fel på egen hand (vilket mina gamla månadslinser kunde göra - det var som att försöka sätta i en vattendroppe när de skulle in i ögat  ). Det är dock viktigt att linserna sitter rätt, och att man inte går med dem felvända. Deta eftersom linsen KAN, om man har otur, skava på hornhinnan och irritera denna.....
aanderss
26-11-2009, 11:53
Jag är röd i ögonen men de är många som börjar med linser säger optikern CITAT (KRT @ 26-11-2009, 11:09)  Ska du sova med dem direkt???? När jag fick linser för många år sedan vande man ögonen gradvis, dvs en timme första dagen, två timmar, fyra timmar osv. Fast när jag fick mina dygnet runt-linser behövdes ingen invänjning eftersom jag redan var van. Jag skulle vilja säga att man märker att linsen hamnat fel, men kanske inte om man inte är van och vet hur det ska kännas om den sitter rätt..... För det första, det skaver om den hamnar fel, du SER inte (lite grumligt kan det vara de första minutrarna, men om du fortfarande tycjer du ser dligt efter 5 min är det något som är fel), och om du tar ut linsen och lägger den på fingertoppen ser man att de är felvända, som Markus_H beskrev det. Dock är nya silikonlinser svårare att "vända fel" eftersom de ligger rätt från början och är mer stabila och rigida i materialt, vilket gör att de inte vänder sig fel på egen hand (vilket mina gamla månadslinser kunde göra - det var som att försöka sätta i en vattendroppe när de skulle in i ögat  ). Det är dock viktigt att linserna sitter rätt, och att man inte går med dem felvända. Deta eftersom linsen KAN, om man har otur, skava på hornhinnan och irritera denna..... ja de är svårt att se om dem är rätt vända men de går
aanderss
26-11-2009, 14:28
tack för all go hjälp man får
aanderss
26-11-2009, 17:36
tagit ut dem nu skall vara utan minnst till i morgon nu
Piccante
26-11-2009, 18:18
CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 17:36)  tagit ut dem nu skall vara utan minnst till i morgon nu hur tycker du att du ser med linser??? Mitt brytningsfel är mkt bättre med linser. Med glasögon får man ett annat avstånd mellan lins och pupill och det går inte alltid att korrigera lika bra.
aanderss
26-11-2009, 18:20
ser något bättre med glasögon men man vänjer väll sig
Jag är väl kanske inte rätt person att svara, men jag hade inga problem med att använda linser, förutom att jag inte kunde ta ut dom...(för torra ögon) Jag hade ett behov av, att "putta upp" mina glasögon trots linser. Nu har jag i dagarna testat en ny typ av linser...(geleklump) som jag klarar, men torr luft fungerar inte, så jag får dras med glasögon... Ser jättebra med linser, men kan inte ta ut dom, då dom "suger sig fast" vid hornhinnan.
Piccante
26-11-2009, 19:00
CITAT (pejori @ 26-11-2009, 18:27)  Jag är väl kanske inte rätt person att svara, men jag hade inga problem med att använda linser, förutom att jag inte kunde ta ut dom...(för torra ögon) Jag hade ett behov av, att "putta upp" mina glasögon trots linser. Nu har jag i dagarna testat en ny typ av linser...(geleklump) som jag klarar, men torr luft fungerar inte, så jag får dras med glasögon... Ser jättebra med linser, men kan inte ta ut dom, då dom "suger sig fast" vid hornhinnan. Torra ögon är ett problem men det finns saltdroppar att köpa på apoteket att fukta ögonen med innan man tar ut linserna. Jag fick några engångspipetter med lösning av optikern.
CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 19:00)  Torra ögon är ett problem men det finns saltdroppar att köpa på apoteket att fukta ögonen med innan man tar ut linserna. Jag fick några engångspipetter med lösning av optikern. Hjälpte inte hos mej, så dom började misstänka att jag led av "sjögrens syndrom" men det hade jag inte... Jag är en "torris" helt enkelt, men dom nyaste "blinksakerna" fungerade jättebra, dom är för "torra ögon"... Jag kunde ta ut dom, utan att känna att hornhinnan följde med ut.
anne-li i olofstorp
26-11-2009, 21:41
CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 10:48)  använder du linser nu för tiden Alltid, utom där det finns luftkonditionering med direktdrag i ögonen, som innebär att det svider och jag somnar på en gång, och tidiga mornar på tåg när jag vill kunna sova en stund....
aanderss
26-11-2009, 21:55
CITAT (anne-li i olofstorp @ 26-11-2009, 21:41)  Alltid, utom där det finns luftkonditionering med direktdrag i ögonen, som innebär att det svider och jag somnar på en gång, och tidiga mornar på tåg när jag vill kunna sova en stund.... jaha på så sätt
aanderss
26-11-2009, 22:16
varför blev jag röd i ögonen utav linserna i dag? tål inte mina ögon dem
CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 22:16)  varför blev jag röd i ögonen utav linserna i dag? tål inte mina ögon dem Du är helt enkelt inte van att ha något I ögonen! Ögonen reagerar helt normalt på något främmande, det är därför du ska använda dem en liten stund i taget och sen öka på.
aanderss
27-11-2009, 09:28
mm jag vet men nu vågar jag inte ha dem för än tidigast måndag
Försök ha i dom en stund varje dag. Om du gör uppehåll blir det som att börja om på nytt igen.
aanderss
27-11-2009, 09:36
mm jag vet men enligt optikern skall jag INTE ha dem i helgen mina ögon är för röda trotts att jag sa att jag ville ha dem
Aha! Om optikern tycker du ska vila ögonen så ska du självklart göra det.
aanderss
27-11-2009, 09:55
mmm men skall visa upp dem på vårdcentralen nu
Åh, vad tråkigt. Hoppas det bara är irritation och inget mer än så.
aanderss
27-11-2009, 10:11
mm hoppas de
aanderss
27-11-2009, 10:55
fick salva
Vad var det för fel på ögonen?
Det kan ju bara vara så att du råkat rispa till eller skava hornhinnan lite när du kämpat med att sätta i eller ta ut linserna. Ibland innan man är van kan det bli så.....
aanderss
07-12-2009, 12:45
skall hämta nya i morgon
CITAT (KRT @ 27-11-2009, 13:06)  Vad var det för fel på ögonen?
Det kan ju bara vara så att du råkat rispa till eller skava hornhinnan lite när du kämpat med att sätta i eller ta ut linserna. Ibland innan man är van kan det bli så..... Jag fick så, då jag har för torra ögon... Nu i dagarna fick jag testa en ny sort, som fungerade, men det är ett jätteproblem om man har torra ögon.
aanderss
08-12-2009, 11:51
får vänta en vecka till. mina ögon var fortfarande för röda
CITAT (aanderss @ 08-12-2009, 11:51)  får vänta en vecka till. mina ögon var fortfarande för röda Sa han något om tårvätskan??? Du kan ha samma problem som jag har... Fick byta sort många gånger, innan jag hittade rätt...
aanderss
08-12-2009, 13:13
nä de sa inte någon om de. jag har silicon linser som man kan sova med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|