|
Bengalow
26-11-2009, 19:01
Det finns en enkel förklaring till att folk inte tycker om lamm. Det måste rensas ordentligt från allt talg, även det som ligger insprängt i köttet. Jag tar en god timme på mig att få väck allt från en lammstek. När steken är färdig i ugnen (63 grader), gärna i ett vattenbad i långpannan med potatisar, så skynda er att skära upp och severa. Kall/ljummen lammstek får smak av talg....Eller "yllevantar" som någon säger. Sådana har jag aldrig smakat. Till min lammstek åtgår bara salt, peppar och vilök. Rosmarin, nej tack...!
CITAT (Bengalow @ 26-11-2009, 19:01)  Det finns en enkel förklaring till att folk inte tycker om lamm. Det måste rensas ordentligt från allt talg, även det som ligger insprängt i köttet. Jag tar en god timme på mig att få väck allt från en lammstek. När steken är färdig i ugnen (63 grader), gärna i ett vattenbad i långpannan med potatisar, så skynda er att skära upp och severa. Kall/ljummen lammstek får smak av talg....Eller "yllevantar" som någon säger. Sådana har jag aldrig smakat. Till min lammstek åtgår bara salt, peppar och vilök. Rosmarin, nej tack...! sparar ditt svar, då jag får lamm i alla former, nyslaktat och.... gratis
skånepåg
26-11-2009, 19:08
CITAT (pejori @ 26-11-2009, 19:01)  Har ingen dräggelsmiley....men oooo så gott det är, det och nyvärpta ägg.,.  Hehe ja en äggamacka på sånt gott degigt bröd är smasken
Bengalow
26-11-2009, 19:36
Vad menar du, pejori? Spara mitt svar, för att du får lamm i alla former?? Det får jag inte ihop...
Willys brukar ha malen kalvfärs !de har ju lite lägre priser på grund av stor omsättning.Personligen bryr jag mig inte så mycket om "Billigt"bara det är svenkst kött.Willys har Oxfile från Brasilien och även Uruguai men det köper vi absolut inte,tycker det är galenskap att impotera kött hit till Sverige från Sydamerika när vi har köttdjursproduktion här i Sverige och troligtvis lever våra djur under mycket bättre förhållanden än där.
CITAT (Bengalow @ 26-11-2009, 19:36)  Vad menar du, pejori? Spara mitt svar, för att du får lamm i alla former?? Det får jag inte ihop... Tillagningstipsen...
skogstroll
27-11-2009, 11:14
CITAT (pejori @ 26-11-2009, 18:53)  Tänk dej det, någonstans ute i urskogen, och där står ett uppdukat bord med lamm, potatisgrattäng, grönsaker och "den lille en" och hembakat bröd med en skorpa av valnöt, och nybakat!!!!!! slurrrppp oj nu blev jag hungrig
netaave
29-11-2009, 23:55
CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 16:08)  På vilket sätt anser du att ekologiska varor är bluff? Därför att odlingar och det djuren betar oftast ligger nära stora vägar, flygplatser m.m. Jag anser att det spelar ingen roll om vi inte använder gifter i odlandet så länge vi får det i maten via luften iaf.
Piccante
30-11-2009, 00:21
CITAT (netaave @ 29-11-2009, 23:55)  Därför att odlingar och det djuren betar oftast ligger nära stora vägar, flygplatser m.m. Jag anser att det spelar ingen roll om vi inte använder gifter i odlandet så länge vi får det i maten via luften iaf. Givetvis finns det ett bakgrundsvärde av gift även i ekologiskt odlat eftersom det sprids men skillnaden mot konventionellt odlat måste ändå vara stor för då sprider man ju dessutom medvetet gifter i odlingen. sen har ekologisk djurhållning långtgående djurhänsyn speciellt när det gäller djur som djurskyddslagen tyvärr gör undantag för som värphöns och grisar.
CITAT (Markus_H @ 30-11-2009, 00:21)  Givetvis finns det ett bakgrundsvärde av gift även i ekologiskt odlat eftersom det sprids men skillnaden mot konventionellt odlat måste ändå vara stor för då sprider man ju dessutom medvetet gifter i odlingen. sen har ekologisk djurhållning långtgående djurhänsyn speciellt när det gäller djur som djurskyddslagen tyvärr gör undantag för som värphöns och grisar. Visst får djuren i sig skit via luft och vatten. Men vi behöver inte tillföra mer än nödvändigt, så visst är ekologiskt att föredra..
officinalis
30-11-2009, 14:24
CITAT (netaave @ 25-11-2009, 23:48)  Jag köper bara svenskt kött men aldrig ekologiskt, handlar överhuvudtaget aldrig ekologiska varor som jag bara tror är en stor bluff. Köper annat utländskt så är i princip inte emot det men är uppväxt med en far som hade en liten charkuterifirma i Uppsala. Fick där lära mig om råvaran hur den kan lukta, att den ska ligga till sig innan tillagning m.m. Känns tryggare med svenskt kött också med tanke på hormonbehandling av biffdjur i andra länder. Handlar mest från Uppländska gårdar och helst i deras egna gårdsbutiker. Jag bunkrar när det är billigt och har i princip alltid kött i frysen, gör alltid egen köttfärs för det köper jag inte längre. Vad gäller kyckling o kalkon köper jag bara från Guldfågeln, aldrig mer från Kronfågel. Varför tror du att KRAV-märkta varor är en bluff? Har du gjort några efterforskning för att ta reda på ifall så är fallet och vilken uppfattning har du att ekologiskt märkta varor är? Jag skulle rekommendera dig att se över regelverken. Sen om du inte tror att de efterföljs är väl en annan sak. Edit: Såg nu att du var tveksam till avståndet till vägarna. KRAV har regler för detta också, minns inte exakta siffror, men det är hårdare krav än för vanlig produktion.
Klart att det finns Eko-bönder som fuskar, det finns alltid folk som myglar vad det än gäller, för den sakens skull tycker jag det är överdrivet att förkasta hela systemet. De eko-bönder jag känner till håller sig till reglerna säg hej till en glad kossa (ja, nu ligger hon nog i köttdisken). myskograttis.jpg
Piccante
30-11-2009, 14:53
Det är intressant fenomenet att misstro och ifrågasätta KRAV. Jag menar inte att man inte ska få göra det, utan givetvis har alla rätt att vara kritiska. Jag har också betänkligheter mot vissa delar av KRAV-bestämmelserna.
Men man köper inte enbart ekologiskt utifrån vetskapen att djuren får det bättre eller man använder inte vissa gifter osv. För många är det ett ideologiskt ställningstagande mer än ställning för eller emot enskilda substanser, GMO eller djurhållning. En nyligen publicerad undersökning visade att ju mer KRAV och "ekologiskt" skyltades i butiker desto större utsträckning undvek konsumenter att köpa de produkterna! Ekologiskt symboliserar för många = dyrt eller att det är övertro på något flummigt oavsett om priset för ekologiska varor är det samma som för likvärdiga konventionella. Människor styrs mycket av känslor och inte alltid av rationella överväganden.
Aqvakul
30-11-2009, 15:02
CITAT (Markus_H @ 30-11-2009, 14:53)  Det är intressant fenomenet att misstro och ifrågasätta KRAV. Jag menar inte att man inte ska få göra det, utan givetvis har alla rätt att vara kritiska. Jag har också betänkligheter mot vissa delar av KRAV-bestämmelserna.
Men man köper inte enbart ekologiskt utifrån vetskapen att djuren får det bättre eller man använder inte vissa gifter osv. För många är det ett ideologiskt ställningstagande mer än ställning för eller emot enskilda substanser, GMO eller djurhållning. En nyligen publicerad undersökning visade att ju mer KRAV och "ekologiskt" skyltades i butiker desto större utsträckning undvek konsumenter att köpa de produkterna! Ekologiskt symboliserar för många = dyrt eller att det är övertro på något flummigt oavsett om priset för ekologiska varor är det samma som för likvärdiga konventionella. Människor styrs mycket av känslor och inte alltid av rationella överväganden.  Markus för ännu ett tänkvärt inlägg. Du har säkert alldeles rätt i att det ligger mycket känslor i våra köpöverväganden. KRAV borde kanske jobba lite mer med att bygga upp sitt varumärke. Personligen försöker jag köpa så mycket KRAV-märkt som möjligt, då det känns som bästa alternativet om jag inte kan köpa direkt av bonden.. Det är ju rejält illa om varumärket snarare repellerar än attraherar viktiga konsumentgrupper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|