|
lena uppsala
29-11-2009, 00:25
Soldier blue minns jag,den var jättebra.En annan film som inte är så känd(fransk) är Jean de Florette.Bara älskade den filmen.Handlar bl.a om småbönder och det hårda livet förr.Och girighet.Yves Montand och Gerard Depardieux bl.a spelade huvudrollerna.
Kom på..."under toscanas sol" (stavas???) Den kan jag se fler gånger. Helt underbar film..
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 23:03)  man kunde låsa in sig i veckor och bara titta på gammla härliga filmer i det här gråvädret  ... är det något fel på grått?? Hmm?? Kanske inte en oförglömlig klassiker men jag hade ruskigt roligt åt "Evan den allsmäktige" häromkvällen
Älskar grått  men inte i himmlen
Oj vad många filmer det finns! Jag har knappt hört talas om hälften av det ni räknar upp, men så ser jag sällan på filmer. Aldrig på bio numera, och på TV sänds det väldigt sällan nåt som känns sevärt...  Nån gång svenska filmer, resten är engelskspråkiga. Aldrig tex franska eller ännu mer "udda" språk eller länder.
Aqvakul
29-11-2009, 08:13
CITAT (Berith @ 29-11-2009, 07:55)  Oj vad många filmer det finns! Jag har knappt hört talas om hälften av det ni räknar upp, men så ser jag sällan på filmer. Aldrig på bio numera, och på TV sänds det väldigt sällan nåt som känns sevärt...  Nån gång svenska filmer, resten är engelskspråkiga. Aldrig tex franska eller ännu mer "udda" språk eller länder. Så synd att du "hoppar" filmer fråm t.ex. Frankrike eller Italien... Tre tips: "Amélie från Montmartre" (2001) är en helt underbar film om en parisisk ung dam "Semestersabotören" (1953) är en underbar Tati-komedi om livet på badorten "Il Postino" (1994) är en annan favorit, med en italiensk brevbärare i huvudrollen
CITAT (Aqvakul @ 29-11-2009, 08:13)  Så synd att du "hoppar" filmer fråm t.ex. Frankrike eller Italien...
Tre tips:
"Amélie från Montmartre" (2001) är en helt underbar film om en parisisk ung dam
"Semestersabotören" (1953) är en underbar Tati-komedi om livet på badorten
"Il Postino" (1994) är en annan favorit, med en italiensk brevbärare i huvudrollen Jaa kanske det är synd men jag vill gärna förstå det dom säger. Annars kan jag ju lika gärna stänga av ljudet.
Huggorm
29-11-2009, 09:18
Jag föredrar faktiskt filmer som inte är engelskspråkiga. Hollywoodaction är inte min grej, jag vill gärna se filmer med en liten aning eftertanke i och sådant är jänkarna helt enkelt inte bra på. Engländarna är bättre, om man nu vill ha engelskspråkigt. Förutom europeiska filmer finns det även en del japanska och kinesiska filmer som är mer än sevärda
Aqvakul
29-11-2009, 09:21
CITAT (Huggorm @ 29-11-2009, 09:18)  Jag föredrar faktiskt filmer som inte är engelskspråkiga. Hollywoodaction är inte min grej, jag vill gärna se filmer med en liten aning eftertanke i och sådant är jänkarna helt enkelt inte bra på. Engländarna är bättre, om man nu vill ha engelskspråkigt. Förutom europeiska filmer finns det även en del japanska och kinesiska filmer som är mer än sevärda
Gillar heller inte hollowoodaction, eller en massa konstigheter som är i filmer numera.
Det får gärna vara thrillers eller deckare, där man får hålla hjärnan igång. Antar att det inte görs pusseldeckare numera utan det får väl bli gamla svartvita godingar?
Ni som kollar japanska filmer tex, förtar inte språksvårigheterna en hel del av njutningen? Att förstå vad dom säger är ju halva filmen för mej.
Någon som såg "Hotell Rwanda" i natt?
Huggorm
29-11-2009, 09:45
CITAT (Berith @ 29-11-2009, 09:27)  Ni som kollar japanska filmer tex, förtar inte språksvårigheterna en hel del av njutningen? Att förstå vad dom säger är ju halva filmen för mej. Så länge det är textat står jag ut. Jag kan tipsa om Akira Kurosawas filmer, visserligen lite till åren komna nu men fortfarande i en klass för sig
Aqvakul
29-11-2009, 09:50
CITAT (Huggorm @ 29-11-2009, 09:45)  Så länge det är textat står jag ut. Jag kan tipsa om Akira Kurosawas filmer, visserligen lite till åren komna nu men fortfarande i en klass för sig  fortsätter att hålla med....
Det sjunde inseglet är en film som jag i 20-årsåldern satt klistrad vid. Tyvärr vågar man ju knappast knysta om det för att inte bli stämplad som filmsnobb, vilket jag absolut inte är.
CITAT (Berith @ 29-11-2009, 07:55)  Oj vad många filmer det finns! Jag har knappt hört talas om hälften av det ni räknar upp, men så ser jag sällan på filmer. Aldrig på bio numera, och på TV sänds det väldigt sällan nåt som känns sevärt... Nån gång svenska filmer, resten är engelskspråkiga. Aldrig tex franska eller ännu mer "udda" språk eller länder. Samma här.. Har svårt för deras kroppsspråk i kombination med språket... Vill gärna ha ett litet hum, om vad dom egentligen säger.
Alexander-VG-zon3
29-11-2009, 13:08
CITAT (pejori @ 29-11-2009, 00:28)  Kom på..."under toscanas sol" (stavas???) Den kan jag se fler gånger. Helt underbar film..  åhh den gillar jag också, även jag kan se den flera gånger. gillar franska och italienska filmer. även moulin rouge har jag sett flera gånger. tyvärr är jag dålig på att komma ihåg filmer även dom som jag tycker är bra. en annan film jag gillade är en grekisk som jag inte kommer ihåg namnet på tyvärr. CITAT (Huggorm @ 29-11-2009, 09:18)  Jag föredrar faktiskt filmer som inte är engelskspråkiga. Hollywoodaction är inte min grej, jag vill gärna se filmer med en liten aning eftertanke i och sådant är jänkarna helt enkelt inte bra på. Engländarna är bättre, om man nu vill ha engelskspråkigt. Förutom europeiska filmer finns det även en del japanska och kinesiska filmer som är mer än sevärda även jag håller med tycker om europeiska filmer mer och mycket tycker dom har mer handling och en själ, asiatiska filmer gillar jag inte dock. men mycket från amerikanska filmer tycker jag är överreklamerat. det blir för mycket av allt. filmer från england är bra. CITAT (Berith @ 29-11-2009, 07:55)  Nån gång svenska filmer, resten är engelskspråkiga. Aldrig tex franska eller ännu mer "udda" språk eller länder. charmigt att höra språket och bara lyssna på språket. det blir mer verklighetstråget med en film som utspelas i Frankrike där man talar franska en en amerikanska film som utspelas i Frankrike men där man talar engelska. tyska, franska, ryska, italienska-filmer gillar jag mycket.
Oj, vilken som är den bästa...? Det beror nog på vilket humör man är på!
Själv är ju väldigt svag för gamla musikaler typ "Singin' in the rain", "Breakfast at Tiffany's", "Meet me in S:t Luis". Men "nyare" går ju också bra - "Dirty Dancing"!
I avdelning myspys: "Sleepless in Seattle"
Sedan gillar jag ju SciFi och fantasy så Star Wars, Star Trek-filmerna (och serierna) och "Sagan om ringen" måste jag ju nämna.
Filmer som är väldigt bra men som jag blir upprörd över: "Mississippi burning", "American History X" - jag blir så förbannad så jag försöker att inte se dem!
Här var det amerikansk! Går emot er andra och ser nästan bara amerikanskt, jag!
Alexander-VG-zon3
29-11-2009, 14:35
en som jag inte sett än men som jag ska se är 2012, den kommer nog bli en favorit. kanske inte just om vad den handlar om utan mest för effekterna i filmen som jag kommer gilla den för.
star wars, sagan om ringen gillar jag också.
skogstroll
29-11-2009, 14:58
CITAT (MariaS @ 28-11-2009, 17:28)  Är kluven mellan "När lammen tystnar" och "Dirty Dancing" När lammen tystnar är oxå helt otrolig.. älskar skräck
Piccante
29-11-2009, 15:09
Dirty dancing är en av de filmer jag tycker var riktigt pinsam att se. Jag gillar italiensk och fransk film men har så svårt at lägga namnet på minnet bara
Aqvakul
29-11-2009, 15:18
CITAT (skogstroll @ 29-11-2009, 14:58)  När lammen tystnar är oxå helt otrolig.. älskar skräck  alldeles för otäck för mig...
skånepåg
29-11-2009, 15:22
Saw filmerna Längtar tills 6an kommer ut på dvd ^^
Alexander-VG-zon3
29-11-2009, 15:51
CITAT (Aqvakul @ 29-11-2009, 15:18)  alldeles för otäck för mig...  för mig också !, jag klarar inte av skräckfilmer antigen är dom fruktansvärt dåligt gjorda eller tråkiga eller så ser jag en och kan inte sova 3månader därefter. CITAT (Markus_H @ 29-11-2009, 15:09)  Dirty dancing är en av de filmer jag tycker var riktigt pinsam att se. Dirty dancing tycker jag är tråkig. den tilltalar mig inte alls.
Huggorm
29-11-2009, 15:51
Här är ytterligare en som inte tål skräckfilmer, jag mår riktigt dåligt av dom. Trodde det skulle gå över när jag blev vuxen, men det ända som hände var att jag numera kan välja att avstå att se dom
Alexander-VG-zon3
29-11-2009, 16:05
såg ''28 dagar senare'' när den kom och kunde inte sova på en vecka.  så töntig är jag när det gäller skräck. nee thriller och skräck ser jag oftast inte men andra filmgenre är välkommet och trevligt att se.
skånepåg
29-11-2009, 16:09
CITAT (flaxss @ 29-11-2009, 16:05)  såg ''28 dagar senare'' när den kom och kunde inte sova på en vecka.  så töntig är jag när det gäller skräck. nee thriller och skräck ser jag oftast inte men andra filmgenre är välkommet och trevligt att se. Hehe då ska du se 28 månader senare  Och 28 veckor senare
sommarhumla
29-11-2009, 16:20
En film som alltid får mig att bryta ihop av skratt är Hem dyra hem med Tom Hanks. Ska det vara skräckgenren så...The shining med Jack Nicholson, fast där blir det mycket "titta mellan fingrarna" och bita på en och annan nagel Ovanstående filmer dök upp i huvudet när jag läste igenom de tidigare inläggen här, men jag är svag för Tom Hanks och Jack Nicholson, så filmer med de killarna är guld. Men även Sagan om ringen är en favvo, Star trek....är även svag för en del av Disneys klassiker där jag försöker samla på mig de tidiga tex Snövit, Peter Pan, Dumbo....
Myosotis
29-11-2009, 16:59
Här är en till som vägrar se skräckfilmer!
Älskar skräckfilmer... "Soon Amy, soon" var en himla bra skräckis
MogataMupp
29-11-2009, 17:14
Schindlers List, Nyckeln Till Frihet, Crash, finns många bra filmer. Eftersom Lost togs upp här förut kontrar jag med en annan serie, nämligen Band Of Brothers.
sqrulan
29-11-2009, 17:19
 Jag gillar kärleksfilmer och inte skräck. Den blå lagunen var sååå söööt!
Snöflinga
29-11-2009, 17:37
Orkar ej med skräckfilmer eller underhållningsvåld  Däremot ser jag gärna filmer som: Så som i himlen - Fyra bröllop och en begravning - Änglagård mm osv. Sista filmen jag såg var Bröllopsfotografen, en tänkvärd film där Kjell Bergkvist är fantastisk
skånepåg
29-11-2009, 17:42
Childs play (Chucky) Filmerna Tycker det skulle kommit fler  Annars det mesta med Jhonny Depp ^^
Biggan_
29-11-2009, 18:51
Bangkok Hilton har jag sett flera gånger, tycker den är jättebra! Se upp blindstyre är en av mina favoriter när det gäller komedi!
Eva i Höga
29-11-2009, 18:53
CITAT (Monaxe @ 28-11-2009, 17:26)  Såg den för ett par månader sedan, blev väldigt illa berörd. Kom ihåg att den var grym och visar mycket råhet, men inte att det var så mycket... Hade en olustig känsla kvar resten av kvällen/helgen efter att ha sett filemen. Bla så gör en mycket ung Peter Strauss en av huvudroller. Filmen är bra, mycket bra, men så grym.... Ja, jag MÅSTE bara se filmen igen! Jag vet att när jag såg filmen för många år sedan tänkte jag på den länge efteråt, den är mycket grym men väldigt bra. Hade glömt att Peter Strauss var med i filmen, minns inte alls vilka som medverkade, ja, måste absolut se den igen.
skånepåg
29-11-2009, 18:54
CITAT (Biggan_ @ 29-11-2009, 18:51)  Bangkok Hilton har jag sett flera gånger, tycker den är jättebra! Se upp blindstyre är en av mina favoriter när det gäller komedi! Bangkok hilton hade jag på vhs men videon gick isönder för ett år sen men har ju bara dvd numera så gav bort alla vhs  Kom precis på Ett päron till farsa filmerna, de e ju rätt sköna
Eva i Höga
29-11-2009, 19:07
Kom bara på en serie - inte en film - som gick i början på 90-talet, Twin Peaks. Den var riktigt bra! Men det var en parentes, det skulle ju handla om film här.
En av de bästa filmer jag sett är Indochina med Catherine De.....???? Dansar med vargar med Kevin Kostner och nu senast en dokumentärserie av filmer som heter We shall remain som handlar om Nordamerikas indianer....tänkvärd!!!
skånepåg
29-11-2009, 19:31
CITAT (4:an @ 29-11-2009, 19:17)  En av de bästa filmer jag sett är Indochina med Catherine De.....???? Dansar med vargar med Kevin Kostner och nu senast en dokumentärserie av filmer som heter We shall remain som handlar om Nordamerikas indianer....tänkvärd!!! En serie jag alltid följde när jag var yngre var ju Pluton b vietnam ^^ Och a-team och macgyver
Om någon frågar brukar jag svara att "Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare" är den bästa film jag sett. Fast det var när jag var ung (runt 20) och man skulle vara mörk och svår. Å andra sidan har jag inte byt svar Kommer ihåg att vi veckan efter såg "Braindead" på bio och tyckte den var hysteriskt rolig - så mkt för att vara mörk och svår...
CITAT (MogataMupp @ 29-11-2009, 17:14)  Schindlers List, Nyckeln Till Frihet, Crash, finns många bra filmer. Eftersom Lost togs upp här förut kontrar jag med en annan serie, nämligen Band Of Brothers. "Band of Brothers" är ju suverän! Förlåt - eftersom det är en serie - men om ni gillar krigsfilmer och den visas på tv igen så MÅSTE ni se den. Jag fick mig några ordentliga tankeställare och serien är inte det minsta glorifierande - trots att den är amerikansk. Perfekt julkapp på DVD till den som gillar historia/krigsfilmer.
Piccante
29-11-2009, 22:24
CITAT (Eva i Höga @ 29-11-2009, 19:07)  Kom bara på en serie - inte en film - som gick i början på 90-talet, Twin Peaks. Den var riktigt bra! Men det var en parentes, det skulle ju handla om film här. Fast den var riktigt bra, Lost är inte ens i närheten av spänning.
Primavera in anticipo
30-11-2009, 12:05
Håller med alla er som gillade "Under Toscanas sol", en riktig må bra-film som fyller ens trädgårdsbehov ganska bra så här års - helt fantastiska miljöer!
Vill man ha fler bra icke-Hollywoodfilmer så funkar nästan alla Almodovar-rullarna hur bra som helst!
Sen är jag såld på Montalbano-deckarna som brukar gå på TV sommartid, lite som Beck fast med annat klimat och lite mer humor.
Gillar man krigsfilmer bör man se Tali Ihantala 1944. Finsk krigsfilm om händelserna 1944. Allt annat än glorifierande och visar nog som det var så nära det går att komma. Tali ihantala trailerJag med släkt som både överlevde och dog på dessa fält uppskattade att se den, det är ju en del av mitt arv.
skånepåg
30-11-2009, 13:52
Snatch, Shrek, Resident evil, Hostel och bad taste ^^
Jag hävdar bestämt att den bästa filmen någonsin är: Monty Python's Life of Brian ! Det går alltid att dra paralleller från den till något som händer i nutid och vice versa. Sådana snillen dom var!
Aqvakul
30-11-2009, 15:41
CITAT (Bee @ 30-11-2009, 15:06)  Jag hävdar bestämt att den bästa filmen någonsin är: Monty Python's Life of Brian ! Det går alltid att dra paralleller från den till något som händer i nutid och vice versa. Sådana snillen dom var! Det är faktiskt min frus favoritfilm. Jag håller med om att den är genialisk och tål att ses om många gånger.
Rainman tycker jag oerhört mycket om, likaså Boondock Saints.
Eva i Höga
01-12-2009, 10:08
Gillar den här tråden - har fått många tips på filmer jag MÅSTE se!
Alexander-VG-zon3
13-12-2009, 01:39
har nyss sett filmen ''Make The Yuletide Gay'' , det är en av dom bästa filmer jag har sett nu, jag är helt lycklig av den och riktig må bra film för mig. SEEE DEN tycker jag. helt underbar.  ska köpa minst 5st av denna film och skicka till familj och vänner. betyg 20 av 10.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|