Full version: Kopia på klagomål
Sidor: 1, 2, 3, 4
Hej igen
CITAT (pejori @ 09-12-2009, 22:24) *
Raderat dom trådar han startat, och sin egen sida.
Nu äe bara länken till hemsidan kvar, i hans profil. Ingen personlig information längre...

OK .. jag har nog missat hans trådar ... minns iaf inte namnet.
Förstår att det måste varit något stötande eller sånt eftersom till o me admin vill att man håller koll.

pejori
CITAT (Hej igen @ 09-12-2009, 22:27) *
OK .. jag har nog missat hans trådar ... minns iaf inte namnet.
Förstår att det måste varit något stötande eller sånt eftersom till o me admin vill att man håller koll.

Han går alltid in på dagens födelsedag och sedan vidare i gästböckerna...
Berith
CITAT (pejori @ 09-12-2009, 22:31) *
Han går alltid in på dagens födelsedag och sedan vidare i gästböckerna...

Men är det nåt obehagligt med det...? unsure.gif Kollar födelsedagsbarnen alltså? Ibland gör jag det också. Ibland skriver jag grattis i gästboken, ibland inte...
MariaS
CITAT (Berith @ 10-12-2009, 06:13) *
Men är det nåt obehagligt med det...? unsure.gif Kollar födelsedagsbarnen alltså? Ibland gör jag det också. Ibland skriver jag grattis i gästboken, ibland inte...

Men du går inte BARA in på de kvinnliga födelsedagsbarnens profiler! och du fortsätter inte att kolla upp profilerna på alla kvinnor som loggar in på forumet.

Finns det en lista någonstans, som Secret Santa eller frökedjorna, sitter du inte och systematiskt går igenom alla kvinnornas profiler. Du ställer inte frågor på forumet, som du sen raderar så fort du fått svar! och framför allt, du lämnar ett litet avtryck i gästboken med en liten hälsning...
Berith
Ok... ja det låter ju lite konstigt. Jag har inte lagt märke till honom alls förut, så jag varken försvarar eller anklagar honom för nåt.

Han kanske tror att man plockar bort frågan när man fått svar...? unsure.gif
Rose
Jag såg ett inlägg i en gästbok som personen skrivit som inte kändes så trevligt. Men jag förstår inte varför det är fel att läsa profiler, dom är ju faktiskt allmänna och om man inte vill att andra ska läsa om en så får man låta bli att skriva nåt i den. Jag tycker det känns obehagligt när man hänger ut nån så där. Straff/tillrättavisningar ska admin sköta om, inte enskilda medlemmar. Ber om ursäkt om jag förargar nån nu, men så här känner jag.
Aqvakul
Jag förstår att flera känner obehag, uppmärksammade tidigt att han var väldigt mycket inne i profilerna, skrev märkliga saker i gästböckerna men producerade väldigt lite i trådarna. Principiellt tycker jag att man ska konfrontera honom i PM eller anmäla till administrationen. Den typ av kampanj som drivs i den här tråden är nog mindre lyckad och kan i förlängningen ev. leda till att vi får ett antal skvaller/förtalstrådar.
Piccante
CITAT (Rose @ 10-12-2009, 08:15) *
Jag såg ett inlägg i en gästbok som personen skrivit som inte kändes så trevligt. Men jag förstår inte varför det är fel att läsa profiler, dom är ju faktiskt allmänna och om man inte vill att andra ska läsa om en så får man låta bli att skriva nåt i den. Jag tycker det känns obehagligt när man hänger ut nån så där. Straff/tillrättavisningar ska admin sköta om, inte enskilda medlemmar. Ber om ursäkt om jag förargar nån nu, men så här känner jag.

håller med dig. Det kan knappast vara förbjudet att vara knepig.
Myosotis
CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 07:11) *
Men du går inte BARA in på de kvinnliga födelsedagsbarnens profiler!

Han har varit på skånepågs profil idag.

En sak som jag har tänkt mycket på är att jag i början, när jag var ny här, jämt klickade fel och hamnade på någons profil istället för i tråden (klickade på namnet på den som skrivit i tråden sist istället för trådens rubrik). Jag minns att jag hamnade på aanderss´ profil femtielva gånger efter varandra. Undrar vad han tänkte om mig.
Alexander-VG-zon3
jag klickade idag på samtliga som fyllde år och alla som fyllde år (man som kvinna och som inte angivit kön) har takstigen varit inne och kollat på. man kan ju vara väldigt nyfiken av sig och kolla på profiler det behöver ju inte betyda att han vill nåt illa. även på min profil har han varit inne och läst och jag är ingen kvinna.

varför han raderat alla sina trådar och info kan ju vara flera orsaker, det behöver ju inte nödvändigtvis inte mena nåt, likaså att han kolla dom trådarna är ju inget man inte får göra, för att veta att han bara kollar dom trådar så måste man ju öppna samtliga trådar i hela forumet för att se vilka han är i. och i sådana trådar tror jag det är många kvinnliga medlemmar och som sagt han är kanske bara nyfiken. och vill kolla runt.

om han nu inte menar nåt illa med det som skrivs här att han gör, så är det väl ändå inte så trevligt att hänga ut en person såhär ? och jag tycker det är mycket löjligt att skriva öppet att någon medlem är äcklig. liksom om han inte menar nåt illa och allt är missförstånd.

och visst jag kan förstå att man tycker sådana är äckliga, obehagliga och man känner sig förföljd och det kanske är sant att det är en skum typ som är ute efternåt, men det bör som redan skrivits i tråden tas igenom pm. och att man låter takstigen förklara för sig och ev säga förlåt till dom som känt sig mest utsatta och kanske lugna ner för sakens skull eller ta andra åtgärder om det riktigt allvarligt. vad vet jag

ska tillägga att även jag varken försvarar eller anklagar någon.
pejori
CITAT (flaxss @ 10-12-2009, 11:52) *
jag klickade idag på samtliga som fyllde år och alla som fyllde år (man som kvinna och som inte angivit kön) har takstigen varit inne och kollat på. man kan ju vara väldigt nyfiken av sig och kolla på profiler det behöver ju inte betyda att han vill nåt illa. även på min profil har han varit inne och läst och jag är ingen kvinna.

varför han raderat alla sina trådar och info kan ju vara flera orsaker, det behöver ju inte nödvändigtvis inte mena nåt, likaså att han kolla dom trådarna är ju inget man inte får göra, för att veta att han bara kollar dom trådar så måste man ju öppna samtliga trådar i hela forumet för att se vilka han är i. och i sådana trådar tror jag det är många kvinnliga medlemmar och som sagt han är kanske bara nyfiken. och vill kolla runt.

om han nu inte menar nåt illa med det som skrivs här att han gör, så är det väl ändå inte så trevligt att hänga ut en person såhär ? och jag tycker det är mycket löjligt att skriva öppet att någon medlem är äcklig. liksom om han inte menar nåt illa och allt är missförstånd.

och visst jag kan förstå att man tycker sådana är äckliga, obehagliga och man känner sig förföljd och det kanske är sant att det är en skum typ som är ute efternåt, men det bör som redan skrivits i tråden tas igenom pm. och att man låter takstigen förklara för sig och ev säga förlåt till dom som känt sig mest utsatta och kanske lugna ner för sakens skull eller ta andra åtgärder om det riktigt allvarligt. vad vet jag

ska tillägga att även jag varken försvarar eller anklagar någon.

Han Svarar inte på PM.
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 12:21) *
Han Svarar inte på PM.

jag tänkte mer på det som Aqvakul skrev att admin får agera och fråga än att medlemmar öppet skriver om det i en tråd. det behöver ju inte vara en mördare och stalker bara för man kollar i kvinnliga profiler. jag själv kollar nog fler i manliga profiler än kvinnliga exempel och jag brukar även läsa secret santa tråden+andra småprats trådar utan att själv delta.

visst man kan skriva att det finns en medlem som man känner obehag inför och att man anmält men nu har ju Maria s nämnt vilken det är och dessutom skrivit i sin profil och uppmanar andra att göra det= hängt ut. kan man liksom skrika ut det mer än så?

om det nu är ett missförstånd eller takstigen inte tänkts sig för (råkat göra nåt utan att mena illa) och så har ni två skrivit i era profiler att han inte hör hemma på detta forum och är äcklig och dessutom här i denna tråd.

ni kan väl själva hålla koll på medlemmen och rapporterar till admin när ni tycker ett övergrepp ha gjorts. och inte skriva här. fast nu gör det ju varken till eller ifrån då personen i fråga redan är uthängd.

och är det en skum typ som är ute efter nåt ja då får admin agera och ev ta bort medlemmen om det behövs eller ge en varning. jag tycker det är dåligt av en person om den menar illa och gör övertramp i profiler men jag tycker också det är dåligt att hänga ut en medlem när man inte ens säkert vet att den gjort nåt fel.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 08:36) *
Jag förstår att flera känner obehag, uppmärksammade tidigt att han var väldigt mycket inne i profilerna, skrev märkliga saker i gästböckerna men producerade väldigt lite i trådarna. Principiellt tycker jag att man ska konfrontera honom i PM eller anmäla till administrationen. Den typ av kampanj som drivs i den här tråden är nog mindre lyckad och kan i förlängningen ev. leda till att vi får ett antal skvaller/förtalstrådar.

Men hur sjutton kommer ni på att någon är inne mycket och läser i profilerna och kanske skriver i gästböckerna? Går ni efter och kollar?
pejori
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 08:36) *

Båda är gjort och inget händer.
Så då ska alltså jag gå tillbaka till alla trådar jag startat, och radera startinlägg, fotoalbum och gästbok, för att ingen ska rota runt där och inte ens svara på Tilltal???
Vad jag vill, är att jag som medlem ska få avgöra om min sida är "allmän egendom" eller om jag ska få avgöra vem som får se den.
Precis som med "vännerlistan" som var allmän, tills Ingemar ändrade den inställningen...

Jag vill kunna göra som med albumen, välja om jag vill visa dom och min profil, för alla eller inte...

Det kan jag inte nu, det är det jag vill få svar på av ADMIN.....

CITAT (*Stintan* @ 10-12-2009, 13:01) *
Men hur sjutton kommer ni på att någon är inne mycket och läser i profilerna och kanske skriver i gästböckerna? Går ni efter och kollar?

Man ser om någon varit inne i ens egen flera ggr om dagen, flera dagar i rad.
Sedan är det bara att följa sina egna besökare bakåt, så är personen i allas gästbok.

Har man börjat, är det inte svårt att följa spåren...
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 13:18) *
Vad jag vill, är att jag som medlem ska få avgöra om min sida är "allmän egendom" eller om jag ska få avgöra vem som får se den.
Precis som med "vännerlistan" som var allmän, tills Ingemar ändrade den inställningen...

jag håller med om att det skulle vara skönt att vara mer privat/anonym på odla (detta är det ända forum jag är med på där man kan se vilke medlemmar som är inne och läser i trådar och där det mycket visas).

exempelvis vänner och album att man kan få dom privat. däremot profilen är nog svårt att göra privat där får man nog istället tänka på vad man skriver. en profil är ju mer till för andra att läsa/veta mer om dig.
pejori
CITAT (flaxss @ 10-12-2009, 13:22) *
jag håller med om att det skulle vara skönt att vara mer privat/anonym på odla (detta är det ända forum jag är med på där man kan se vilke medlemmar som är inne och läser i trådar och där det mycket visas).

exempelvis vänner och album att man kan få dom privat. däremot profilen är nog svårt att göra privat där får man nog istället tänka på vad man skriver. en profil är ju mer till för andra att läsa/veta mer om dig.

Du har rätt. men en viss del bör man få ha privat även i sin profil..

Sedan är det inte jag som namngett honom, det har ni som läst min profil gjort.... dunno.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 13:27) *
Du har rätt. men en viss del bör man få ha privat även i sin profil..

Sedan är det inte jag som namngett honom, det har ni som läst min profil gjort.... dunno.gif

jag tänkte mer på maria s som skrev hans nick först (tror jag?). eller åtminstone läste jag det i henns inlägg först i samband med detta.

album, gästbok, vänner är nåt som jag tycker man kan bestämma själv om dom ska vara privat eller ej. profil är jag lite tveksam till att göra privat men det finns kanske delar som man även där hade kunnat göra privat. annars får man tänka på att inte lämna ut allt för mycket. för det finns många typer på nätet.
pejori
CITAT (Myosotis @ 10-12-2009, 11:25) *
Han har varit på skånepågs profil idag.

En sak som jag har tänkt mycket på är att jag i början, när jag var ny här, jämt klickade fel och hamnade på någons profil istället för i tråden (klickade på namnet på den som skrivit i tråden sist istället för trådens rubrik). Jag minns att jag hamnade på aanderss´ profil femtielva gånger efter varandra. Undrar vad han tänkte om mig.

Men, inte i fem månader väl???
Varje dag, i alla födelsedagsbarnens profiler och en hel tråds skribenter???
Utan att delta i forumet för övrigt?

Jag ser om det är en ny medlem som traskar in ofta, och tänker "felklick" då jag gjorde samma sak och fortfarande gör när jag har bråttom.
Nu är det en medlem som bara gör så... dunno.gif

Vet inte, det kanske är jag som är nojig, så jag får väl ta bort allt istället... crying.gif
MariaS
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 14:23) *
Men, inte i fem månader väl???
Varje dag, i alla födelsedagsbarnens profiler och en hel tråds skribenter???
Utan att delta i forumet för övrigt?

...eller att dag efter dag gå in på de kvinnliga medlemmarnas profiler! Varken Aqva, Olle, aanderss o.s.v. får dagliga besök! medans de kvinnliga medlemmarna kan få mellan ett och fem besök under dagen, beroende på när och hur ofta de loggar in!?
Aqvakul
Tråkigt när medlemmar trakasseras..

Tråkigt med mer SPAM än någonsin..

Vad gör admin?
Rose
CITAT (Aqvakul @ 12-12-2009, 16:31) *
Tråkigt när medlemmar trakasseras..

Tråkigt med mer SPAM än någonsin..

Vad gör admin?

Ja, får man verkligen skriva vad man vill i sin profil? Kan jag skriva att jag tycker nån är dum t ex? Var går gränsen? Jag tycker den har passerats i det här fallet.
Aqvakul
CITAT (Rose @ 12-12-2009, 16:39) *
Ja, får man verkligen skriva vad man vill i sin profil? Kan jag skriva att jag tycker nån är dum t ex? Var går gränsen? Jag tycker den har passerats i det här fallet.

Nej, det är inte särskilt lyckat.

Men när medlemmen inte svara på PM och administrationen inget kan göra, så blir man nog lätt lite desperat...
Rose
CITAT (Aqvakul @ 12-12-2009, 16:43) *
Nej, det är inte särskilt lyckat.

Men när medlemmen inte svara på PM och administrationen inget kan göra, så blir man nog lätt lite desperat...
Personen bryter inte mot nån regel.
Aqvakul
CITAT (Rose @ 12-12-2009, 16:58) *

nej, troligen inte..
pejori
CITAT (Rose @ 12-12-2009, 16:58) *

Nej. Det gör han inte.
Det gör inte jag heller, om jag står på gatan utanför ditt hus och stirrar in till dej.
Det är obehagligt och fast du ber mej sluta att titta in, envisas jag med att dag efter dag, stå där och titta.
Flera gånger kommer jag förbi och tittar...
Du kan tröttna och dra ner persiennen, och det är den "persiennen" vi vill ha här.
Nämligen möjligheten att stänga av en medlem från en personlig profil...

Du
kan välja om du vill ha PM eller inlägg i din gästbok
Du kan välja om någon ska få se dina album eller ej..
Du kan blockera en medlems inlägg så du slipper se dom.
Du kan hinda en medlem att Skicka mail
Men du kan inte hindra en blockerad medlem att se din sida...
Man blockerar en medlem av en orsak, då bör din profil ingå i blockeringen...
Jag menar inte att sidan ska göras anonym för alla medlemar, utan för dom man valt att blockera.

Min gästbok är min och ingen annanSka rota runt i den. Min profil är min, som jag bestämmer över...
MariaS
Enligt polis kan man fällas för stalking om man upprepat fortsätter att "titta" och om den "uttittade" känner obehag av detta. Tillsägelse måste föregå anmälan!
Rose
Och sedan finns alla dom som gör precis samma sak som den ni namnger, bara det att dom loggar in anonymt. Hur ska ni skydda er mot dom har ni tänkt?
herkules
CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 07:11) *
Men du går inte BARA in på de kvinnliga födelsedagsbarnens profiler! och du fortsätter inte att kolla upp profilerna på alla kvinnor som loggar in på forumet.
Finns det en lista någonstans, som Secret Santa eller frökedjorna, sitter du inte och systematiskt går igenom alla kvinnornas profiler. Du ställer inte frågor på forumet, som du sen raderar så fort du fått svar! och framför allt, du lämnar ett litet avtryck i gästboken med en liten hälsning...

men lägg av! man kollar väl i precis vilken profil man vill? och skriver i vilken man vill? så länge människan inte tar kontakt eller gör något dumt så får han/hon väl kolla precis vad som helst i forumet? och dessutom i vilken ordning som helst också? det räcker med att logga in som osynlig så kan du smyga runt i allas profiler utan att det öht syns.
och sånt anmäler ni till admin?
jisses...
pejori
CITAT (herkules @ 12-12-2009, 18:49) *
men lägg av! man kollar väl i precis vilken profil man vill? och skriver i vilken man vill? så länge människan inte tar kontakt eller gör något dumt så får han/hon väl kolla precis vad som helst i forumet? och dessutom i vilken ordning som helst också? det räcker med att logga in som osynlig så kan du smyga runt i allas profiler utan att det öht syns.
jisses...

Tja. Störs man av det så bör man ha rätt att få slippa.
Men man kan ju radera allt och skita i forummet helt i fortsättningen.
Tjing.
Piccante
CITAT (MariaS @ 12-12-2009, 18:19) *
Enligt polis kan man fällas för stalking om man upprepat fortsätter att "titta" och om den "uttittade" känner obehag av detta. Tillsägelse måste föregå anmälan!

Ursäkta mig men har inte den "uttittade" ett eget ansvar i detta med??? Det är väl ingen rättighet att fläka ut sig själv med namn, bild, personlig information etc på ett allmänt forum öppet för alla registrerade användare och sen begära att folk inte ska använda de funktioner som finns i forumet som att besöka profilsidor?! Hur knepigt personen än må uppträda så är det inget otillåtet att göra precis som andra användare gör. Att hänga ut en person och komma med anklagelser är väl lika illa eller?

CITAT (herkules @ 12-12-2009, 18:49) *
jisses...

tummenupp.gif
Gunilla T
En dum fråga ...men vad är ni rädda för att skall hända?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 12-12-2009, 18:19) *

har du polisanmält också eller ? med tanke på vad du skrev här och i din profil.

det tycker jag är lite väl hysteriskt (och nu blir man nog halshuggen).

takstigen har ju inte gjort nåt olagligt han har ju bara tittat på din profil, vilket många säkert gör och kan göra om dom så vill. och kanske skrivet nåt konstigt inlägg. och att han raderat sina trådar kan ju ha nåt annat att göra med. du har ju hängt ut han och skrivit att han är äcklig. har du anmält till admin så är det ju admin som får fixa det, händer det inget får du kontakta admin igen och förklara än att hålla på skriva i din profil.

om det händer nåt i VERKLIGA livet då kan det vara dags att bli hysterisk och anmäla det vidare eller om du får obehagliga stalker pm. detta är ju bara ett trädgårdsforum där man får titta i profiler hur mycket man vill.

om det var en kvinna som hade tittat i din profil tror jag inte ens du hade märkt nåt. och alla får flukta HUR mycket dom vill i min profil. och maria du verkar själv ha väldigt bra koll på takstigen då du vet hur han gör och vad han gör och var han är och följer han runt, ja.

och bara för man inne i din profil måste man ju inte hälsa eller skriva nåt till dig. det är ju fritt.

så nu kan alla halshugga mig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rose @ 12-12-2009, 16:39) *

det ska jag börja med, jag ska skriva listor på min profil den ena listan på dom jag inte gillar och den ena listan på vilka jag gillar och så en tredje lista på vilka jag tycker är tröga och en fjärde lista på dom jag tycker är fula/äckliga. obs att mitt inlägg är ironi.
herkules
CITAT (pejori @ 12-12-2009, 17:53) *
/..../
Min gästbok är min och ingen annanSka rota runt i den. Min profil är min, som jag bestämmer över...

nej pejjan, din gästbok här på odla är inte din, den är odlas. vill du ha något som är DITT får du starta ett eget forum där DU bestämmer.
Hej igen
Jag har funderat o läst o funderat o läst mer och måste säga att jag inte förstår fast jag ett tag trodde
att jag gjorde det.
Iaf så har jag igen varit på hans hemsida ... har en del gemensamt när det gäller musik smile.gif
Gillar också hans snickerier (min man snickrar också en del)

Eftersom jag inte har "råkat ut för" eller "upplevt" något obehagligt när det gäller den utpekade
så väljer jag att hålla mig neutral och betrakta honom som vilken medlem som helst.
Strax ska jag gå igenom hans musiklista o se om jag hittar fler godingar. biggrin.gif

Ang vad man skriver i profil och i forumet.
Som jag många ggr tidigare sagt ... ALLT kan läsas av ALLA I HELA VÄRLDEN som har tillgång till internet.
Odla.nu är inget slutet forum där endast medlemmar har tillgång till sidorna ...
sedan så kan vem som helst ... till o me Bin Laden regga sig o anonymt läsa allas profiler och kika i allas album.

Vi medlemmar ÄGER inget vi lägger ut i forumet eller våra album.
Även det vi raderar finns kvar hos "ägaren" och kan om denne vill... användas.

Ägaren kan också gå in och läsa alla våra PM ... såvida de inte aktivt valt bort den funktionen.

Hej igen
Min profil har fått över tvåhundra träffar ... bara fem har lämnat avtryck i gästboken.
Rose
"Profilvisningar: 359" och min gästbok är tom.
*Stintan*
Ja inte vet jag men personen ifråga kanske går sin vanliga runda varenda gång han loggar in som på rutin eller nåt. Vi gör kanske alla på olika sätt och kollar olika saker i en viss ordning kanske när vi loggar in. Ungefär som morgonbestyren IRL går på rutin.

Jag har själv knappt märkt att han finns.
Berith
Först när jag blev "varnad" för honom trodde jag det var en knepig typ, men nu vet jag inte... Jag läser ofta andras profiler, av olika anledningar. Det kan vara nån som frågar nåt och jag undrar över var personen bor - det kan stå i profilen. Det kan vara nån som varit med länge men inte synts till så mycket i diskussionerna. Då kollar jag i profilen och ibland får jag en aha-upplevelse - ja just det! det var ju h*n! Det kan vara nån som visar fantastiska naturbilder, och jag undrar var i landet dom bilderna kan vara tagna - det kan stå i profilen.

Och om nån kollar in hos mej, nån jag inte "känner" kollar jag tillbaka i den personens profil. Hittills har jag haft 1819 besök, en del synliga och resten har jag ingen aning om vilka dom är.

Jag blir mer och mer osäker på att det verkligen är nåt konstigt med den här personen.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 13-12-2009, 07:54) *
Jag blir mer och mer osäker på att det verkligen är nåt konstigt med den här personen.

Det är ju väldigt svårt att veta. Så här från sidan så upprörs man knappast över hans beteende. Men för de två som känner sig trakasserade så upplevs det helt annorlunda.
Det sorgliga i den här historien är att den utpekade mannen inte velat eller förmått kommunicera. Den kommunikation som nu ensidigt sker från profilsidorna känns inte bra och leder antagligen inte till något konstruktivt.
Monaxe
Jag tycker att hela historien är tråkig, men för mej är det egentligen ytterligare tecken på utförsbacken som Odla befinner sig i.

Jag har inte varit medlem så väldigt många år men tycker ända att man tydligt märker att standarden på detta forum rasar. Det är stor skillnad på vad som accepteras nu mot vad som accepterades för ett par år sedan.

Idag ser man oftast ett flertal spam liggandes i någon av avdelningarna, och där kan det ligga hur länge som helst. Men det behöver man inte öppna eller bry sig om anser opinionen. Sagt och gjort, ingen öppnar, knappt någon anmäler, och kvar ligger spammen...

Inte för att det är någon större skillnad om man meddelar adm, spammen ligger kvar ändå.

Personangrepp finns flera exempel på, både på folk som blir utsatta och folk som utsätter, för några år sedan hade man blivit utesluten för något sådant.
Jösses, för några år sedan blev man spärrad om man kom på att personen hade flera nick...skulle man gå efter det idag faller en fjärdedel av odlas reggade medlemmar bort (Obs ironi)

Att duktiga och kunniga trädgårdmänniskor försvinner från odla, det är det bara odla själv som förlorar på. Ni som varit med några år...tänk efter på de där riktigt duktiga personerna som hade erfarenhet av all möjlig sorts odling, var finns dom? Inte här på odla i varje fall.
Dom försvinner en efter en.

En nära vän till mej lade ut bilder för ett par år sedan där hon ville visa sina eghändigt gjorda trädgårdsdekorationer, REKLAM, skrek då några till, och vips försvann en duktig designer med ett genuint och stort trädgårdskunnande. Idag kan folk visa vad de tillverkar utan att någon protesterar, som sagt, idag är det ju till och med ok med reklam för droger på odla.

Jag tycker inte att Odla längre står för den kvalitet och netikett som för några år sedan, vilket är mycket tråkigt. Odla har gett mig otroligt mycket och jag har träffat massor med goda vänner här som jag kommer att ha fortsatt kontakt med även efter att odla kapsejsat helt.

Jag har inte så stora trädgårdskunskaper att dela med mig av, men jag älskar att odla och att pryda min trädgård med olika föremål. Så Odla har varit ett självklart val för mig eftersom man här träffar många likasinnade och ffa många som är mycket duktiga.

Men efter att ha tagit del av det som kan hända en aktiv och kunnig forumist, så kommer nog även min närvaro att återigen minska.

*Stintan*
Alltid knepigt att yttra sig när man inte själv är/känner sig drabbad men jag tycker att det är ytterst tråkigt att Odla ska behöva tappa så många kunniga medlemmar på grund av slapphet från admin.
Berith
CITAT (Aqvakul @ 13-12-2009, 09:17) *
Det är ju väldigt svårt att veta. Så här från sidan så upprörs man knappast över hans beteende. Men för de två som känner sig trakasserade så upplevs det helt annorlunda.
Det sorgliga i den här historien är att den utpekade mannen inte velat eller förmått kommunicera. Den kommunikation som nu ensidigt sker från profilsidorna känns inte bra och leder antagligen inte till något konstruktivt.

Jo det känns säkert obegagligt om nån tittar in i ens profil ideligen, och som det känns - utan anledning.

Läser h*n alltså PM utan att svara? Eller förblir dom också olästa? H*n kanske inte vet hur man öppnar och läser, eller svarar?

Jag vet inte, och som jag sa tidigare så varken dömer eller försvarar jag. Ingen har tittat in hos mej iaf. g.gif
herkules
jättetrist om någon/några försvinner från ett forum men samtidigt så kommer det alltid nya. med kanske jättebra kunskaper om odling eller hur? ett forum rör på sig hela tiden, om några år kanske ingen av oss är kvar här och det är väl precis så som det ska vara på ett levande forum.
pejori
CITAT (herkules @ 13-12-2009, 20:42) *
jättetrist om någon/några försvinner från ett forum men samtidigt så kommer det alltid nya. med kanske jättebra kunskaper om odling eller hur? ett forum rör på sig hela tiden, om några år kanske ingen av oss är kvar här och det är väl precis så som det ska vara på ett levande forum.

Du har helt rätt.
Det kommer nya medlemar och gamla försvinner.
Men jag har sett trenden att gamla medlemar försvinner fortare än nya kommer till.
Stora kunskaper försvinner, och det finns en orsak till att det aktiva medlemsantalet har sjunkit från ca. två -tre hundra aktiva medlemar/dag, till ett trettiotal aktiva/dag.

Aqva sa att kvalitet går före kvantitet, men så är inte fallet.
Vilker flera medlemar visar tydligt.

Numera är inte kunskapen det primära utan förmågan att leta info på nätet, och länka till mer eller mindre seriösa sidor.
Det kan alla göra. Därför behövs inte odla längre och medlemmar flyr.
Ett exempel: aquas fråga om orkideebulber hade jag kunnat svara på inom två minuter, då jag har stor erfarenhet av just orkideer och är medlem på åtskilliga seriösa orkideesälskap.
Nu är inte frågan besvarad och lär heller inte bli det av ialla fall mej.
Så forumet går en snabb död till mötes.
Tyvärr har lek och tramstrådar helt tagit över hela forumet, utan åtgärd från ansvariga.
Personangrepp är dagligvara, om någon har en avvikande uppfattnig, där kunskap, får stå tillbaka för snorkiga komentarer av dom som anser sig sitta på sanningen. Oavsett om den är riktig eller ej.

Saningen är subjektiv och jag anser att erfarenhet fortfarade borde vara ett ledord för den som frågar.
Att kunna skilja på fakta och åsikt är viktigt, men numera är åsikt viktigare och vems åsikt är den rätta?
Den som skriker och nedvärderar den som inte håller med?

Det har varit sex givande år, men nu tackar jag för mej.

Kanske ses vi någon gång, om forumet åter får den kvalité det hade när jag blev medlem.
Tar inte ledningen sitt ansvar, utan låter forumet förfalla, är det deras förlust, inte min.
Men som sagt, tack för mej och ha det gott alla som jag lärt känna och som jag sett som goda vänner.

Ha ett bra odlaliv och lycka till i framtiden.
Detta blir mitt sista inlägg på odla.
Med ledsna hälsningar
Pejori.
takstigen
Då lämnar jag odla nu så slipper ni att ha bekymmer för mej
Jag får be alla om ursäkt för jag visste inte att man inte får besöka andra medlemmars profiler
Den där elaka maria s hittar nog något annat offer
Hon vet ju inte ens hur gammal hon är men jag tippsar om att det står i kyrkoboken
Berith
CITAT (pejori @ 14-12-2009, 03:53) *
---
Tyvärr har lek och tramstrådar helt tagit över hela forumet, utan åtgärd från ansvariga.
Personangrepp är dagligvara, om någon har en avvikande uppfattnig, där kunskap, får stå tillbaka för snorkiga komentarer av dom som anser sig sitta på sanningen. Oavsett om den är riktig eller ej.---

Intressant inställning... Men nog har det funnits tramstrådar hela tiden utan att det stört förut? Kommer ihåg både såna och personangrepp från "gamla goda tiden", men det kanske är skillnad på om man själv deltar eller inte hur dom uppfattas.

Det låter ju lite som om du kommit på att du kanske hade fel om vederbörande...? dunno.gif

Finns ju hur många varianter av medlemmar som helst här, alltifrån knepiga till roliga till spännande till kunniga till experter till trevliga till gulliga till konstiga till ännu knepigare. En del ser man och andra ser man inte... Valfritt.
Aqvakul
Jag tycker att det är jättetråkigt om nu Pejan förvinner från forumet. Odla blir definitivt en profil fattigare!
Rose
Jag tycker hela den här historien är trist och jag förstår fortfarande inte vilket regelbrott som begåtts. dunno.gif Jag tycker inte heller vi ska acceptera personangrepp, men var det inte just det som skedde när en person utpekas och namnges för att denne läser profiler vilket är tillåtet? Tänker främst på det som skrevs i ett par profiler om denne person.
Myosotis
CITAT (pejori @ 14-12-2009, 03:53) *
...Det har varit sex givande år, men nu tackar jag för mej.

Kanske ses vi någon gång, om forumet åter får den kvalité det hade när jag blev medlem.
Tar inte ledningen sitt ansvar, utan låter forumet förfalla, är det deras förlust, inte min.
Men som sagt, tack för mej och ha det gott alla som jag lärt känna och som jag sett som goda vänner.

Ha ett bra odlaliv och lycka till i framtiden.
Detta blir mitt sista inlägg på odla.
Med ledsna hälsningar
Pejori.

-cry-.gif Men pejori! Det här tycker jag är sorgligt att läsa, jag kommer att sakna dig. Du borde kanske åtminstone gå in och tacka den som har skickat julklappen till dig? dunno.gif
Ha det så bra och hälsa till Harry. Du har väl kvar min mailadress så du kan berätta hur han mår? smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon