|
Nu börjar jag tidigt med tråden.. Så alla som vill vara med kan planera. Jag själv har lyckats flytta till nytt ställe varje vinter sedan de två första åren, men räknat har jag gjort  Femte året i rad blir det i år, jag fick tipset av någon här på odla första gången. Mer info, läs på svenska ornitologers förening
Självklart räknar jag om jag har möjlighet! Men jag vet redan nu att Oslo akvarieklubb har storauktion 30/1 och att det är loppmarknad i Ödsmål samma dag. Jag får hoppas att det inte händer för mycket på söndagen...
Olle
Eva i Höga
03-12-2009, 13:42
Olle, jag vet ingen som har så många järn i elden som du, men det är ju också dina stora intressen du ägnar dig åt! Jag kommer att räkna fåglarna, roligt att se om det är någon förändring sen förra året. Då räknade jag efter tips här på Odla. Det var väl du, Wilmer, som tipsade oss då?
Jupp, förra året tipsade jag, det kan ju inte glömmas bort...
I dag kunde en flock koltrastar räknas in vid fågelbordet, oj så många fåglar som lockats fram av snö och kyla! Så har jag några jag inte minns namnet på som jag måste filura fram. Hackspetten har hittat hit, men till talgbollarna inte talgen.
Meriona
19-12-2009, 00:01
Bergfinkar torde du ha och grönsiska.  Förutom de vanliga domherrarna osv....
Just det! Fast nu var det ju frågan om en fågel som ser ut som en liten svartvit talgoxe  Har det uppskrivet på min fågelspanarlapp, men den är inte uppackad - än.
Meriona
19-12-2009, 00:07
PMa Myosotis så slipper du leta....
Ett foto kankse gör susen, eller så hittar hon hit utan PM  Bra ide, jag PMar.
Meriona
19-12-2009, 00:13
En fågelexpert förstår säkert utan bilder. Annars blir det en utmaning för dem och så är man plötsligt superpoppis.... Eller vad säger du Myo?
Hihi, Pm skickat  Är hon inte vaken tro.. Kan man beställa telefonväckning för viktiga fågel-frågor? Olle också kanske?
Meriona
19-12-2009, 00:18
Oj h*n brukar ju alltid vara vaken såhärdags när jag brukar sova... konstigt. För mycket julförberedelser kanske. Olle är också en bra kandidat.
"Ser ut som en liten svartvit talgoxe" skulle kunna vara svartmes, entita eller talltita.
Olle
Tyvärr ingen av dem.. Den är väldigt lik med streckteckningen och allt...
Om du menar det svarta mittstrecket på undersidan, kan det knappast vara något annat än en blek talgoxe eller blåmes. Så vitt jag kan komma på finns det inga andra svenska fåglar som har ett sådant streck.
Olle
PINSAMT!!!! Slog upp fågelboken, svartmes är det  Tack Olle!
Meriona
19-12-2009, 21:52
Bra att du tränar nu så att du slipper rapportera fel sen...
Ja.. Är jag inte säker rapporterar jag dem inte
Vad kul! Svartmesen hör inte till de vanligaste fåglarna vid fågelbord. Det är en barrskogsfågel som man inte hittar i städer och samhällen. Jag har haft den vid min matplats ibland, men inte så ofta. Man skiljer den från bleka talgoxar genom att den har en vit fläck i nacken.
Olle
Meriona
19-12-2009, 22:07
BLEKA talgoxar, varför blir de bleka? Mutation?
Svarmesen är min favoritfågel. Ser den aldrig på sommaren, men så fort kylan o fågelmaten har kommit på plats är svartmesen trogen gäst. Faktiskt den vanligaste fågeln av dom som kommer till mitt fågelbordbord. Är med hästlängder också den oräddaste och landar gärna i handen om där finns något gott. Nu har jag även för första gången sett en större hackspett vid bordet. Den röda gumpen gjorde den lätt att hitta i fågelboken. Är dålig på fåglar men Nötskrika, Nötväcka,Blåmes,Talgoxe och Domherre kan jag i alla fal identifiera vid matbordet. Men vilket aptit dom har nu när kylan slagit till.
Helt enkelt för att det alltid finns en viss variation inom arten. Vissa individer har lite mer färg än andra. Sådan variation innebär att det ofta finns vissa individer som klarar sig bättre än andra om det skulle krisa till sig.
Gnon hann emellan, men detta var alltså ett svar till Meriona.
Olle
Meriona
19-12-2009, 22:35
CITAT (Olle A @ 19-12-2009, 22:28)  Helt enkelt för att det alltid finns en viss variation inom arten. Vissa individer har lite mer färg än andra. Sådan variation innebär att det ofta finns vissa individer som klarar sig bättre än andra om det skulle krisa till sig.
Gnon hann emellan, men detta var alltså ett svar till Meriona.
Olle Tack för svaret! Inte alltid man sitter med alla svar bara för att man äger en fågelbok alltså! Varför ska naturen vara så påhittig?
CITAT (Olle A @ 19-12-2009, 22:05)  Vad kul! Svartmesen hör inte till de vanligaste fåglarna vid fågelbord. Det är en barrskogsfågel som man inte hittar i städer och samhällen. Jag har haft den vid min matplats ibland, men inte så ofta. Man skiljer den från bleka talgoxar genom att den har en vit fläck i nacken.
Olle Innan jag gör mig stöddig. Har en bild från förra vintern. Det är väl en svartmes på bilden? Den har en vit fläck vid nacken/huvudet. [attachment=45391:svartmes.jpg]
Visst är det en svartmes! Jättekul att den var så orädd. Olle
Meriona
19-12-2009, 22:42
Nämen en sån tam en!
CITAT (gnon49 @ 19-12-2009, 22:39)  Innan jag gör mig stöddig. Har en bild från förra vintern. Det är väl en svartmes på bilden? Den har en vit fläck vid nacken/huvudet. [attachment=45391:svartmes.jpg] Så sött!! Har inte provat hur tamma de är.. Nu har det ju snöat i massor, då kommer flera fåglar fram. Har en rödhake, ett par svartesar, ett par nötskrikor, ett par större hackspett och så högen med talgoxar, grönfinkar, blåmesar... Nötväcka och koltrastar också. Inga ekorrar eller rådjur, de vågar sig visst inte fram.
Idag är svartmesen framme!  Här sitter den på fågelhusets framkant. [attachment=45694:Svartmes.jpg] Olle
Ingela i Segersberg
31-12-2009, 13:07
[attachment=45695:IMG_2989.jpg] Närbild på svartmes.
zaaritha
31-12-2009, 23:17
Domherrar, nötskrikor, gulsparvar, talgoxar, blåmesar, stenknäckar, starar, koltrastar, hämplingar, bergfinkar, m fl.
Underligt nog har jag i år bara 4 arter runt matplatser och i rönnträden: talgoxar, blåmesar, koltrastar och björktrastar.
Förra året vid den här tiden fanns här rödhake, gärdsmyg, tofsmes, grönfink, hackspett, domherre... Vart har alla tagit vägen i år tro?
Fågelbeståndet varierar från år till år här också. För ett par år sedan hade jag nästan inga blåmesar, men desto fler talgoxar. Nu dominerar blåmesarna stort. Grönfinkar och grönsiskor har det inte varit så gott om förut, men nu är de framme varje dag. Och så har jag koltrastar, nötväckor, nötskrikor, gulsparvar och svartmesar. Jag saknar entitorna och den större hackspetten, samt de två ekorrarna som höll till här förra vintern. Några domherrar har jag inte sett denna vintern, men även förut har de bara varit framme vid enstaka tillfällen.
Olle
I morse var fåglarna och knackade på rutan för maten var slut i fågelautomaterna  Sambon fyllde genast på förstås  vi är väldresserade!!
CITAT (Wilmer @ 05-01-2010, 13:43)  I morse var fåglarna och knackade på rutan för maten var slut i fågelautomaterna  Sambon fyllde genast på förstås  vi är väldresserade!! ......och riktiga djurvänner också förstår jag  . Vilken tur era fåglarna har som har er som grannar.
Även i vinter har svartmesen visat sig vara intresserad av vad handen har att erbjuda. Suddig bild, men jag frös så in i själen. Fast det värmer i hjärtat när gensvaret är kontakt, om än tillfällig.[attachment=45960:S5030637.JPG]
Visst måste det ha värmt hjärtat gnon, så sött! Även svartmesarna här är orädda, när sambon fyllde på häromdagen var det bara svartmesen som fortsatte flyga runt till matarna och plockade mat under tiden. Tyvärr har jag inte sett rödhaken på över en vecka, den har nog frusit ihjäl. Sist jag såg den var den inte pigg  Inte så många fågelarter här, det som tillkommit är skata  Men då föll rödhake ifrån
tigrella
18-01-2010, 23:10
Har ganska mycket fåglar också... Domherrar, gråsiska, grönsiska, steglits, pilfinkar, bergfinkar koltrastar, talltita, blåmes, talgoxe, koltrastar, hackspett och en stor ekorre som tror att den är fågel och sitter och äter frö ur fågelbordet
Monarda
19-01-2010, 19:12
Dukat till fest! 3 kg talg har jag hängt ut i kväll. Nu är visserligen värsta kylan över för den här gången men fåglarna äter nästan mer nu än dom gjorde när det var som kallast. Talgoxen, blåmesen, nötväckan, hackspetten, kajorna och skatorna gillar talgen. Pilfink, gråsparv, gulsparv, grönfink, gråsiska och en och annan domherre har jag här annars. Stora flockar med sidensvans och björktrast finns här också. Saknar dock min lilla svarthätta som jag hade här förra vintern. [attachment=46381:P1190872.jpg]
Sicken fest!! Var köper du talgen och vad får du betala? Jag hittade på ica, men den kostade 39 kr /kg, dyrare än talgbollarna..
Nu har bergfinkarna kommit på riktigt, hade nog ett femtiotal som satt under fågelmataren och kalasade på solrosfrön.... Men de är väldigt skygga, så fort man rör sig inne i huset så sticker de... Annars tycker jag att jag har samma fåglar här varje dag  Börjar nästan lära känna dem faktiskt, det är två rödhakar som hoppar runt husknuten och letar mat, ett par entitor (eller om det är talltitor, har kollat men glömt  ), ett par blåmesar och två par talgoxar. Eftersom jag slänger ut äpplen varje dag har jag också 3-4 koltrastar som brukar hålla till här. Dessa är på plats varje dag och örjar nästan bli tama, de bryr sig iaf inte om att vi rör oss inne i huset, och när jag ska ut i trädgården och fylla på blir de nästan irriterade snarare än rädda  Ibland tittar en nötväcka, en ringduva, två turkduvor, några grönfinkar och 5-10 pilfinkar förbi. Och naturligtvis, eftersom det är en massa småfåglar så kommer sparvhöken nästan varje dag, flyger förbi och ser om det finns möjlighet till lunch. Har inte sett ngot jätteovanligt, inte en domherre eller något liknande. Men ju längre kylan håller i sig ju fler fåglar lär väl flytta söderut så de kanske kommer?
Meriona
21-01-2010, 21:14
CITAT (Monarda @ 19-01-2010, 19:12)  Dukat till fest! 3 kg talg har jag hängt ut i kväll. Nu är visserligen värsta kylan över för den här gången men fåglarna äter nästan mer nu än dom gjorde när det var som kallast. Talgoxen, blåmesen, nötväckan, hackspetten, kajorna och skatorna gillar talgen. Pilfink, gråsparv, gulsparv, grönfink, gråsiska och en och annan domherre har jag här annars. Stora flockar med sidensvans och björktrast finns här också. Saknar dock min lilla svarthätta som jag hade här förra vintern. [attachment=46381:P1190872.jpg] Men det där i bakgrunden ser mer ut som en äppelkaka eller nåt, den hänger du väl inte ut till fåglarna?
Monarda
21-01-2010, 21:41
CITAT (Wilmer @ 21-01-2010, 13:18)  Sicken fest!! Var köper du talgen och vad får du betala? Jag hittade på ica, men den kostade 39 kr /kg, dyrare än talgbollarna.. Ca 25 kr kilot på Konsum. Jag brukar köpa talgbollar ibland men jag hänger hellre ut talg. Tycker ofta att talgbollar har en unken och nästan härsken lukt trots att datumet är ok. CITAT (Meriona @ 21-01-2010, 21:14)  Men det där i bakgrunden ser mer ut som en äppelkaka eller nåt, den hänger du väl inte ut till fåglarna?  Nej, det blir nog lite hårdsmält. Det är min pajform i porslin.
Meriona
21-01-2010, 21:55
CITAT (Monarda @ 21-01-2010, 21:41)  Nej, det blir nog lite hårdsmält. Det är min pajform i porslin.  OJ!  Jag ska nog kolla min syn......
CITAT (Monarda @ 21-01-2010, 21:41)  Ca 25 kr kilot på Konsum. Jag brukar köpa talgbollar ibland men jag hänger hellre ut talg. Tycker ofta att talgbollar har en unken och nästan härsken lukt trots att datumet är ok. Nej, det blir nog lite hårdsmält. Det är min pajform i porslin.  Så synd att de inte tar in talg i Trollhättan då. På coop eller konsum. I dag hade vi en Varfågel på besök! Så fin den var, den får gärna komma tillbaka
Gossen Ruda
24-01-2010, 19:26
Trastmatning, från fredagen. Förutom dessa satt det fler i träden. Tillsammans var dom över 20 st, kol och björk.
[attachment=46562:100122_t...tmatning.jpg]
Härlig trastfest! Nu är det snart dags att räkna dem ordentligt!
Jag tyckte jag hörde lite vårsång i helgen, är det möjligt?
Eva i Höga
27-01-2010, 20:38
Hoppas det blir fint väder i helgen när vi ska räkna. Men jag tycker inte det är så många olika sorter här hos oss i år som förra året så det blir nog ingen bra lista.
Jaså Ruda, det är hos dig trastarna är i år! Jag har bara sett 4-5 koltrastar åt gången nu, och någon enstaka björktrast. För två år sedan såg det däremot ut så här:
[attachment=46655:Koltrastar.jpg]
Jag kommer varken att sälja växter eller fiskar i helgen, utan faktiskt vara hemma och räkna fåglar! Det ska bli spännande. Jag har inte varit hemma så mycket i dagsljus den senaste tiden och vet inte riktigt vad som kan dyka upp.
Olle
Meriona
28-01-2010, 21:31
Ni som räknar noterar väl här i tråden vad som blir resultatet hoppas jag? På jobbet har jag bara talgoxar, blåmesar, nötväcka och koltrast. Lätträknat.  På balkongen har jag bara en skata, men den hör jag bara, så fort jag drar upp persiennen på piper den iväg, så den kan man nog inte räkna.
Monarda
28-01-2010, 22:16
Läste i bladet att vi dalfolk är bäst på att räkna fåglar, tätt följda av skaraborgarna som är på väg att komma ifatt. Heja masar och kullor, räkna på!  Själv räknar jag nog på söndag eftersom dom lovat skapligt väder då. Det är lite mer fart på fåglarna när solen skiner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|