Sidor: 1, 2
Meriona
Jag får nog ringa mamma så att hon räknar i helgen, för inte ska vi västgötar var sämre inte! crying.gif
Wilmer
Ja, nu är det igång! Olle, så otroligt att du är hemma detta året kompiskram.gif

Jag kanske ska räkna vid gamla huset också, det är ju på gångavstånd. Vi har inte heller så många arter i år, speciellt inte sedan Rödhaken ramlade av pinnen. Meriona, klart vi redovisar här sedan!!
Olle A
Hur går det för er? Jag har haft en fantastisk fågelmorgon med bl a en flock på nio stenknäckar! Det är mer än jag har sett någon gång förut. Koltrastarna har också blivit fler, jag har sett åtta än så länge. Annars är det blåmesar och gulsparvar som dominerar stort, de är så många att jag inte kan räkna dem exakt. Däremot har jag bara en talgoxe än. Ett par nötskrikor och en skata har också varit här. Nu ska jag spana vidare...

Olle
gammelnalle
Kanske lite OT (off topic) men på naturmorgons hemsida
http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=1027
kan man hitta många fina tips bl.a. om hur man bygger holkar:

http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?progr...;artikel=223347

Här hemma tog en nötskrika en mus nyss... "hon" (jag vet inte hur man ser skillnad på hanen och honan) lyfte musen i svansen, tappade, fick tag i nacken, tappade fick tag i ett öra och flög i väg!!
Ingen expert på möss men inte allra minsta eller största heller.

b
Gunilla T
Men...hur gör man för att räkna alla flockar av mesar och gulsparvar?

Hoppas att ni har grönfinkar...jag brukar alltid ha stora flockar av grönfinkar varje vinter men inte en enda sedan två år tillbaka, de drabbades av någon sjukdom men jag hoppas de finns kvar på andra håll i landet.
Olle A
Inga grönfinkar idag än, men förut har de varit här. Däremot var en bergfink framme nyss.

Olle
anne-li i olofstorp
Är det här alla domherrar och domfruar är??? Har säkert ett 14-tal individer vid mina solrosfröer.... En nötskrika, koltrastar, bergfinkar förutom alla talgoxar, blåmesar, stjärtmesar - på genomfart bara - och ett (mindre) antal grönfinkar.....

glömde skriva hur avundsjuk jag är Olle..... Stenknäck är en sååå vacker fågel!!! Har haft en och annan i min matning, men inte ännu i år....
Olle A
Jodå, nu är här minst två grönfinkar! smile.gif

Olle
Gunilla T
Nä men så bra Olle! ...hoppas vi får se dem igen i Mälardalen.

De mest lätträknade; 11 koltrastar just nu.
Olle A
CITAT (anne-li i olofstorp @ 30-01-2010, 10:43) *
glömde skriva hur avundsjuk jag är Olle..... Stenknäck är en sååå vacker fågel!!! Har haft en och annan i min matning, men inte ännu i år....

Jag tror det jämnar ut sig. Du har ju domherrar och stjärtmesar, det har inte jag än i år. Nyss kom en entita, ny art för dagen.

Olle
Bettis
Hörde på något naturinslag i radion att det är så dålig kvalite på talgbollarna att fåglarna ratar dom, här äter dom nästan inget på bollarna. Förra året gjorde jag egna och jösses så dom åt så jag gör nog egna och köper inga fler. Jag har hängt ut allt fläsk från julskinkorna och det äter dom gott av. Men jag undrar vad man kan mata trastarna med, jag ger dom skivat äpple varje dag men vad finns det mer att ge dom??
Olle A
Här duger talgbollarna alldeles utmärkt åt blåmesar, talgoxar, nötskrikor m fl. Men om de egna är bättre bör du förstås fortsätta med dem. Koltrastarna här äter av de hackade äpplena jag lägger ut till mina "husdjur", och ett och annat solrosfrö tar de också. Den här dagen blir lyckad långt över förväntan, nya arter kommer hela tiden. Björktrast, nötväcka, större hackspett, bofink...

Olle
ängsvädd
CITAT (Bettis @ 30-01-2010, 11:45) *
...... Men jag undrar vad man kan mata trastarna med, jag ger dom skivat äpple varje dag men vad finns det mer att ge dom??

Frukt o bär gillar de mycket, men jag hittade en sajt där det står att de är allätare, se länken för tips på mat:

http://www.djurenso.se/html/vem_ater_vad.html
Gunilla T
CITAT (Bettis @ 30-01-2010, 11:45) *
Men jag undrar vad man kan mata trastarna med, jag ger dom skivat äpple varje dag men vad finns det mer att ge dom??

Russin...som inte blir stenhårda heller av kylan.
Monarda
Katrinplommon går också bra!
Myosotis
CITAT (Olle A @ 30-01-2010, 09:44) *
...bl a en flock på nio stenknäckar! Det är mer än jag har sett någon gång förut...

Ja, det är mycket stenknäck i år. smile.gif Det var en flock på omkring 40 (!) stycken här tidigare, men nu verkar det som om avenboksfröna börjar ta slut och flockarna splittras upp, häromdagen var det 7 st framme vid min matning samtidigt.
sparvuggla
Oftast är det ingel fel alls med talgbollarna, det är bara det att dom blir stenhårda i kylan. Fåglarna förmår helt enkelt inte att bryta loss nänting från dom.
Men smula talgbollarna innan du hänger ut dom, så ska du se att dom går åt.

Prova även: russin, banan, leverpastej påstruken på träden, finhackade kokta ägg. Alla slags nötter, då blir du poppis bland fåglarna.
Olle A
Här är mitt resultat idag:

Koltrast 11
Stenknäck 9
Nötskrika 2
Talgoxe 4
Blåmes >10
Gulsparv >10
Skata 1
Bergfink 4
Grönfink 2
Entita 1
Nötväcka 1
Större hackspett 1
Björktrast 1
Bofink 1

[attachment=46723:F_glar1.jpg]
[attachment=46724:F_glar2.jpg]

Olle
Meriona
CITAT (sparvuggla @ 30-01-2010, 16:28) *
Oftast är det ingel fel alls med talgbollarna, det är bara det att dom blir stenhårda i kylan. Fåglarna förmår helt enkelt inte att bryta loss nänting från dom.

Det där kan jag skriva under på. jag matar bara fåglarna på jobbet, och det med talgbollar. Det var strykande åtgång under första halvan av vintern, sen upptäckte jag också att ätandet stannade av pga att bollarna blev så hårda av kylan. Kanske för att de får en billig sort (ÖB 4 st för 10 kr) men nu får de lite oftare så nu försvinner det så där fort igen! wub.gif

CITAT (Olle A @ 30-01-2010, 17:10) *
Här är mitt resultat idag:

Koltrast 11
Stenknäck 9
Nötskrika 2
Talgoxe 4
Blåmes >10
Gulsparv >10
Skata 1
Bergfink 4
Grönfink 2
Entita 1
Nötväcka 1
Större hackspett 1
Björktrast 1
Bofink 1

[attachment=46723:F_glar1.jpg]
[attachment=46724:F_glar2.jpg]

Olle

WOW! Vilket spektrum av arter! tummenupp.gif
Olle A
Ja, det är långt över förväntan som sagt. Återstår att se om det blir någon påfyllning i morgon. Hur många är du uppe i?

Olle
Meriona
blush.gif Vem frågade du nu Olle och hur många av vad?
Bettis
tack alla för svar, nu ska dom stackarna få lite mer variation på maten.
Olle A
CITAT (Meriona @ 30-01-2010, 18:25) *
blush.gif Vem frågade du nu Olle och hur många av vad?

Jag frågar den som vill svara, hur många fåglar h*n har sett idag! tongue.gif

Olle
Eva i Höga
Olle, har ingen möjlighet att slå dig trots att jag matar fåglarna med mycket gott och fjäskar med dem. Här är mitt resultat idag:
Koltrast 3
Rödhake 2
Blåmes 8
Talgoxe 10
Nötväcka 3
Entita 2
Fasanen som brukar vara här varje dag och nötskrikan kom givetvis inte idag när jag skulle räkna. Jag gör ett nytt försök imorgon.l
Meriona
Hihi oj jag har ju inte räknat på allvar så jag lägger ner min röst. Jag har sett bara kråkor och skator idag, och kanske 50 korpar över soptippen. Inget att rapportera direkt.
Ingela i Segersberg
Jag har så många talgoxar, blåmesar och pilfinkar att jag inte kan räkna det exakta antalet. Hur ska jag göra då? Här är cirka 50 talgoxar, cirka 25 pilfinkar och cirka 20 blåmesar. Måste det inte vara exakt antal? Någon som vet?
Wilmer
Ingela, först i denna tråden är en länk till SOF's hemsida, där står tips. Det är ju omöjligt att räkna exakt, så en uppskattning är det enda man kan göra!

Jag återkommer med mina fåglar jag ser TV coolgleam.gif Men ovanligt lite dagen till ära, när snön börja falla drog de fullständigt.
Ingela i Segersberg
Hej Vilmer. Jag har redan varit på SOF:s hemsida och där står ju inget om uppskattning av antal, men jag antar att det är svårt för dom flesta att räkna exakta antalet, när fåglarna flyger och far runt hela tiden.
Men nu vet jag iallafall, tack vare dig, att jag kan uppskatta antalet och jag ska fortsätta att räkna de andra
fågelarterna imorgon, vilket är betydligt lättare.
Olle A
Idag har det varit mer normalt än toppendagen igår. Inga stenknäckar, bergfinkar, bofinkar eller björktrastar. Däremot gott om blåmesar, gulsparvar och koltrastar, och så var nötskrikorna och hackspetten på plats. Enda tillägget på listan var att jag såg tre grönfinkar på en gång. Men sammanlagt är jag mycket nöjd med helgen!

Olle
Wilmer
CITAT (Ingela i Segersberg @ 31-01-2010, 22:08) *
Hej Vilmer. Jag har redan varit på SOF:s hemsida och där står ju inget om uppskattning av antal, men jag antar att det är svårt för dom flesta att räkna exakta antalet, när fåglarna flyger och far runt hela tiden.
Men nu vet jag iallafall, tack vare dig, att jag kan uppskatta antalet och jag ska fortsätta att räkna de andra
fågelarterna imorgon, vilket är betydligt lättare.

Ajdå, det trode jag för jag har läst på de andra åren någonstans.. Kanske var i bladet de skickar ut också. Just flockarna är ju nästan omöjliga att räkna exakt, det är därför det är bra att sitta en stund, en timme eller så så får man en uppfattning av ungefärliga antalet individer. Jag tycker talgoxar och blåmesar är värst, de andra flyger inte iväg på samma sätt!

Kul Olle, här saknades många som brukar vara här, men Grönfinkarna var på plats. Sambon hörde hackspetten men den hälsade inte på.
Wilmer
Nu har jag läst på SOF's sida, har en känsla av att det stått lite mer info de andra åren? Jaja, precis som det står där, det viktiga är att man själv har samma metod varje år. Mitt femte år blev bottennapp, kan bara bli bättre tummenupp.gif Tänkte bo här länge till, får mata in fåglarna, detta är första vintern.
Orkidétjuven
Dagens resultat från min far i Åby utanför norrköping.
9 Domherrar
7 steglitsar
2 nötveckor
1 gråsiska
1 stenknäck
2 talgoxar
3 blåmes
2 koltrastar
3 ekorrar

Tidigare veckan var det över 100tals björktrastar!!!
eugenia
Som kol/björktrastmat har vi lagt ut

äpplen
kokt potatis
upptinade körsbär
russin
ost
banan
ananas
smör
korv
solrosfrön körda i matberedaren
pumpa
sockerkaka

Fantasin har tagit slut liksom äpplena. Jag vet snart inte vad man ska ge dem. Men vackra är de. (Fast lite bråkiga)
Wilmer
Nu har jag rapporterat in;

Koltrast 3
Bofink 1
Grönfink 6
Talltita 3
Svartmes 2
Blåmes 11
Gulsparv 8
Talgoxe 7
Nötväcka 2
Nötskrika 5
Skata 2

Matning här består av, fågelbord, fröautomater, talgbollar, solrosfrö, hampfrö, jordnötter, havre, äpple, ren talg. Jag tror jag börjar bli senil, men frågade de efter vad man matar med?? Minns bara att de frågade vilken sorts automater, inte vad man hade i? I så fall missade jag det, svarade bara på redskapen.. Sedan frågar de ju om man räknade förra året med, det gjorde jag men inte på samma ställe. Misstänker att de vill veta för statisitska uppgifter, men för att veta vem som återkommer med räknandet eller för att samma ställe räknas? De ser ju adressen, det måste ju vara den de går på?

Inga ovanliga fåglar hos mig, men fler blåmesar här än talgoxar, det är lite ovanligt.
Meriona
Idag hade jag en hackspett på talgbollarna vid jobbet.... . wub.gif
Wilmer
wub.gif

Jag har inte märkt att talgbollarna ratas, men det går åt mindre när det är som kallast och bollarna är som hårdast. Det står faktiskt på förpackningen att man ska krama sönder dem lite när det är kallt så fåglarna lättare kommer åt. Meriona, jag hängde ut en av dina gnagstänger åt pippisarna, den var uppskattad!!
Olle A
Wilmer, ditt resultat ser riktigt bra ut! tummenupp.gif De frågade bara efter "redskapen", inte vad som fanns i. Om man räknade förra året menar de säkert på samma plats, men de frågade inte efter tid! Eftersom jag bara var hemma ett par ljusa timmar under förra årets räkning, kan det knappast jämföras med i år när jag var hemma hela helgen. Risken är resultatet tolkas som en väldig ökning av de flesta arter, samt ganska många "nyinflyttade". innocent.gif

Olle
Wilmer
Olle, så anar jag också att de menar.. Jag har för mig att de beskrev hur man skulle räkna på ett annat sätt förut, nu kunde man ju liksom samla ihop fåglar under helgen. Men jag läste det först i efterhand, så jag satt en timme tills jag tyckte jag räknat dem så gott det gick. Har ändå inga större variationer, skatorna syns sällan till men råkade vara här på visit!
Meriona
CITAT (Wilmer @ 01-02-2010, 22:10) *
wub.gif

Meriona, jag hängde ut en av dina gnagstänger åt pippisarna, den var uppskattad!!

Bra, då kommer de där dyringarna till användning, ingen annan vill ju ha dem! Undrar om fåglarna börjar gnaga på annat också sedan? g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon