Sidor: 1, 2
dahla
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2010, 21:33) *
Att komma hit som analfabet och skall försöka lära sig läsa, prata och skriva ett språk man aldrig pratat torde vara något av det jäkligaste man kan ge sig in på.

Men nog är det välen ganska liten sak jämfört med vad man får... en nystart i ett trevligt land utan krig...

Dessvärre är det endast 5% av invandrarna som är flyktingar... 85% är ju anhöriginvandring... släktingar som det inte går någon större nöd på. Men vi har ju gott om arbeten och botäder i Sverige så vi ska självklart ta emot alla som villkomma hit.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2010, 21:33) *
Att komma hit som analfabet och skall försöka lära sig läsa, prata och skriva ett språk man aldrig pratat torde vara något av det jäkligaste man kan ge sig in på.

Fast jag vet dom som klarar det med bravur. Det handlar om vilka förutsättningar man har. Kan man satsa helhjärtat på sina studier och har stöd hemma så går det.
Aqvakul
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 21:43) *
Men nog är det välen ganska liten sak jämfört med vad man får... en nystart i ett trevligt land utan krig...

Dessvärre är det endast 5% av invandrarna som är flyktingar... 85% är ju anhöriginvandring... släktingar som det inte går någon större nöd på. Men vi har ju gott om arbeten och botäder i Sverige så vi ska självklart ta emot alla som villkomma hit.

Om du ska försöka presentera fakta, så håll dig till fakta istf halvsanningar

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx

Angående anhöriginvandring - Är du motståndare till att äktenskap sker mellan människor från olika länder? Anser du att barn ska skiljas från sina föräldrar?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 22:03) *
Angående anhöriginvandring - Är du motståndare till att äktenskap sker mellan människor från olika länder? Anser du att barn ska skiljas från sina föräldrar?

Jag är i alla fall motståndare till att dom först skickar hit barnet och sedan kommer själva som anhöriginvandrare. Det är fult utnyttjande av både systemet och barnen.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 22:12) *
Jag är i alla fall motståndare till att dom först skickar hit barnet och sedan kommer själva som anhöriginvandrare. Det är fult utnyttjande av både systemet och barnen.

Nej, det är ingen bra variant...
narran
Som läget är nu på arbetsmarknaden bör endast de som uppfyller konventionskraven tas emot. Dessutom försörjningskrav innan anhöriga får komma.

Om jag blir förälskad i achmed från långtbortistan får jag givetvis inte hit honom om jag inte kan garantera hans försörjning. Samma sak måste gälla invandrare som vill gifta sig med någon från sitt hemland.
Aqvakul
CITAT (narran @ 03-01-2010, 22:46) *
Som läget är nu på arbetsmarknaden bör endast de som uppfyller konventionskraven tas emot. Dessutom försörjningskrav innan anhöriga får komma.

Om jag blir förälskad i achmed från långtbortistan får jag givetvis inte hit honom om jag inte kan garantera hans försörjning. Samma sak måste gälla invandrare som vill gifta sig med någon från sitt hemland.

oerhört empatiskt....
dahla
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 22:03) *
Om du ska försöka presentera fakta, så håll dig till fakta istf halvsanningar

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx

Sorry,men nu var ju du snabb och plockade fram statistiken åt mig... den stämmer ju ganska bra med vad jag skrev.

Jag är inte motståndare till äktenskap över gränser mellan olika länder men det får inte ske för att man ska nyttja systemet.

Vart kom den här aggen ifrån?
Aqvakul
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 23:07) *
Sorry,men nu var ju du snabb och plockade fram statistiken åt mig... den stämmer ju ganska bra med vad jag skrev.

Om man citerar statistik så duger inte nästan...
dahla
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 23:12) *
Om man citerar statistik så duger inte nästan...

Vart vill du komma?
Aqvakul
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 23:16) *
Vart vill du komma?

Diskutera seriöst och använda fakta seriöst, är det för mycket begärt.
Invandrardebatten är full av hörsägen och halvsanningar.
dahla
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 23:49) *
Diskutera seriöst och använda fakta seriöst, är det för mycket begärt.
Invandrardebatten är full av hörsägen och halvsanningar.

Ja, och stämmer då inte det jag skrev? Enligt din fakta så stämmer det ju ganska bra... inget konstigt med det alltså.
narran
läs den här bloggen. Här tas båda sidorna upp. Dels de fall där folk verkligen har starka skäl för att få asyl och del de fall där det är uppenbart att det rör sig om lycksökare som är ute efter att bli försörjda av vårt bidragssystem. Som denna bloggare brukar uttrycka sig. Det är inte svart eller vitt när det gäller asylerandet utan det är både svart och vitt. http://meritwager.wordpress.com/
Aqvakul
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 00:06) *
Ja, och stämmer då inte det jag skrev? Enligt din fakta så stämmer det ju ganska bra... inget konstigt med det alltså.

Nej - det stämmer inte att bara 5 % är flyktingar i den bemärklese vi normalt lägger i begreppet. Genevekonventionern är oerhört njugg, många anhörigas flyktingstatus prövas aldrig mm.

Nej - det stämmer inte att 85 % är anhöriginvandring, vilket du kan se på diagrammen. Dessutom så innefattar anhöriginvandring i statistilken en massa andra fall än just familjemedlemmar till flyktingar (vilka ju faktiskt kan vara flyktingar själva). En stor del är "kärleksinvandring", varav mycket få belastar samhället. Observera dessutom att arbetskraftsinvandringen från EU inte finns med i statistiken.

Sorry om jag var lite brysk i går - men jag var allmänt trött och väldigt trött på att försöka tillbakavisa dunkla främlingsfientliga utsagor från en annan medlem...

CITAT (narran @ 04-01-2010, 07:24) *
Det är inte svart eller vitt när det gäller asylerandet utan det är både svart och vitt.

Naturligtvis, som i alla andra sammanhang.
vitavargen
Så det finns en skriven lista över de som ska utrotas?

1. Invandrare och flyktingar
2. Arbetslösa
3. Sjukskrivna
4. Vargen
5. ...
Gossen Ruda
CITAT (vitavargen @ 04-01-2010, 16:15) *
Så det finns en skriven lista över de som ska utrotas?

1. Invandrare och flyktingar
2. Arbetslösa
3. Sjukskrivna
4. Vargen
5. ...

5. Forumtroll
vitavargen
Så Nazisternas ledare är också här med sin "Straight for ever" skylt?
Gita
Jag tror mycket vore vunnet om det vore OK att tala om de problem som faktiskt finns med invandring också, för verkligheten är inte antingen svart eller vit. Kulturkrockar kan vara nog så svåra, det finns inslag (t,ex, hedersvåldet) i vissa kulturer som jag helt enkelt inte kan acceptera och det har inget som helst med rasism att göra.
Självklkart skall vi i Sverige hjälpa där vi kan, men vi måste också se att det finns en gräns för hur många vi kan ta emot.
Ett mångkulturellt samhälle blir rikt och är något eftersträvansvärt tycker jag, men då måste vi också få lov att vara stolta över vår kultur och våra traditioner.
Läste för några år sedan ett debattinlägg i SvD skrivet av två somaliska unga män, de hävdade att många invandrargrupper föraktade oss svenska för att vi av rädsla för att vara rasistiska inte vågade hävda vår kultur eller stå fast vid våra värderingar. Kanske ligger det något i det?
Gita
*Stintan*
Det ligger väldigt mycket i det du skirver och framför allt det sista. Jag har hört det själv av invandrare jag umgåtts med.
Aqvakul
Jo, vi lägger väldigt lite vikt vid vår kultur och vår historia.
narran
Jo det är så man måste kunna diskutera flyktingpolitiken utan att bli kallad rasist. Bland de som kommer hit finns riktiga flyktingar som uppfylle konventionskraven. Det finns även folk som ex ljuger om att de kommer från ett av de länder där det är så svåra förhållanden så att nästan alla blir beviljade asyl, fast de egentligen kommer från ett grannland med hyfsade förhållanden. Det finns folk som sökt asyl redan i ett annat Dublinkonventionsland, men tar sig vidare till Sverige eftersom att vi har generösare regler än de flesta andra länder. De personerna ska inte vara här utan skickas tillbaka till första asylland. Det finns folk som ljuger om sin ålder eftersom att ensamkommande barn har lättare att få stanna. I finland ex var det ca 50% av de ensamkommande barnen som drog tillbaka sina ansökningar sedan myndigheterna började göra medicinska undersökningar för att fastställa ålder. Att vi inte gör det i sverige är helt befängt.
Kulturkrockar blir det en sak är slöjorna självklart kan man inte jobba med täckt ansikte ex inom barnomsorgen. Muslimska kvinnor som inte kan tänka sig att arbeta tillsammans med män kan givetvis inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande och ska då inte heller ha rätt till a kassa och soc bidrag.

Nu ligger det ett förslag på att invandrare som deltar i praktikplatser ska få en såkallad flitpeng utöver bidragen. Något som svenska socialbidragstagare i sysselsättningsprogram eller svenska arbetslösa i Fas 3 inte har rätt till.

När sådant förekommer så är det inte konstigt att ett parti som SD får ökat stöd. Själv tippar jag på runt 10% i nästa val. Risken är dock stor att de etablerade partierna kommer att bedriva en ännu slappare migrationspolitik för att visa att de tar avstånd från SD och 2014 kommer detta parti att få minst 25% troligtvis ännu mer.
Aqvakul
CITAT (narran @ 04-01-2010, 18:03) *
När sådant förekommer så är det inte konstigt att ett parti som SD får ökat stöd. Själv tippar jag på runt 10% i nästa val. Risken är dock stor att de etablerade partierna kommer att bedriva en ännu slappare migrationspolitik för att visa att de tar avstånd från SD och 2014 kommer detta parti att få minst 25% troligtvis ännu mer.

Tippar eller hoppas? confused.gif

I min enfald trodde jag att tråden handlade om Sundströms bok. Har du läst den?
Piccante
CITAT (narran @ 04-01-2010, 18:03) *
Jo det är så man måste kunna diskutera flyktingpolitiken utan att bli kallad rasist. Bland de som kommer hit finns riktiga flyktingar som uppfylle konventionskraven. Det finns även folk som ex ljuger om att de kommer från ett av de länder där det är så svåra förhållanden så att nästan alla blir beviljade asyl, fast de egentligen kommer från ett grannland med hyfsade förhållanden. Det finns folk som sökt asyl redan i ett annat Dublinkonventionsland, men tar sig vidare till Sverige eftersom att vi har generösare regler än de flesta andra länder. De personerna ska inte vara här utan skickas tillbaka till första asylland. Det finns folk som ljuger om sin ålder eftersom att ensamkommande barn har lättare att få stanna. I finland ex var det ca 50% av de ensamkommande barnen som drog tillbaka sina ansökningar sedan myndigheterna började göra medicinska undersökningar för att fastställa ålder. Att vi inte gör det i sverige är helt befängt.
Kulturkrockar blir det en sak är slöjorna självklart kan man inte jobba med täckt ansikte ex inom barnomsorgen. Muslimska kvinnor som inte kan tänka sig att arbeta tillsammans med män kan givetvis inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande och ska då inte heller ha rätt till a kassa och soc bidrag.

Nu ligger det ett förslag på att invandrare som deltar i praktikplatser ska få en såkallad flitpeng utöver bidragen. Något som svenska socialbidragstagare i sysselsättningsprogram eller svenska arbetslösa i Fas 3 inte har rätt till.

Skulle SD få 10% i valet 2010 så får de nog 1% 2014. Har SD överhuvudtaget åstadkommit något i de kommuner där de sitter? SD har inga lösningar på något förutom att säga nej till allt.
vitavargen
CITAT (Gita @ 04-01-2010, 17:07) *
Jag tror mycket vore vunnet om det vore OK att tala om de problem som faktiskt finns med invandring också, för verkligheten är inte antingen svart eller vit. Kulturkrockar kan vara nog så svåra, det finns inslag (t,ex, hedersvåldet) i vissa kulturer som jag helt enkelt inte kan acceptera och det har inget som helst med rasism att göra.
Självklkart skall vi i Sverige hjälpa där vi kan, men vi måste också se att det finns en gräns för hur många vi kan ta emot.
Ett mångkulturellt samhälle blir rikt och är något eftersträvansvärt tycker jag, men då måste vi också få lov att vara stolta över vår kultur och våra traditioner.
Läste för några år sedan ett debattinlägg i SvD skrivet av två somaliska unga män, de hävdade att många invandrargrupper föraktade oss svenska för att vi av rädsla för att vara rasistiska inte vågade hävda vår kultur eller stå fast vid våra värderingar. Kanske ligger det något i det?
Gita

SD tar upp problemen för att kunna rättfärdiga den politik de driver. Annars rättssystemet har inte blundat för de dåd som begås av "invandrare", nu om vi kan betrakta de som en homogen grupp.

Bland "invandrare" finns lika många olika uppfattningar som bland svenskar.

Det vore kul att veta vad är det som du betraktar som svenskt som inte existerar i andra länder?

Vissa rörelser är starkare i Sverige jämfört med andra länder(några exempel är arbetarrörelsen, kvinnorörelsen etc).

Huggorm
CITAT (Gita @ 04-01-2010, 17:07) *
Gita

Skall vi ta ett citat från vår, förmodligen, näste statsminister?
CITAT (Mona Sahlin)
"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, nånting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”
Piccante
CITAT (Huggorm @ 04-01-2010, 20:01) *
Skall vi ta ett citat från vår, förmodligen, näste statsminister?

Midsommarafton är nog den svenska tradition jag skäms mest för och helst vill slippa förklara för släktingar i Amerika och turister ninja.gif Jag har svårt att tänka mig att vikingarna eller allmogen på 1700-talet dansade små grodorna och fjanta runt. Midsommar måste ha haft ett mer seriöst ursprung innan den förvanskades?
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 04-01-2010, 21:28) *
Midsommarafton är nog den svenska tradition jag skäms mest för och helst vill slippa förklara för släktingar i Amerika och turister ninja.gif Jag har svårt att tänka mig att vikingarna eller allmogen på 1700-talet dansade små grodorna och fjanta runt. Midsommar måste ha haft ett mer seriöst ursprung innan den förvanskades?

Förbättrar det inte ens läget att midsommarstången som du dansar runt är en enorm, stiliserad fallos?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 04-01-2010, 21:35) *
Förbättrar det inte ens läget att midsommarstången som du dansar runt är en enorm, stiliserad fallos?

Jag skäms banne mig inte för midsommarfirandet... fallos eller ej...
Piccante
CITAT (Huggorm @ 04-01-2010, 21:35) *

Fallossymboler har varit dyrkade sedan det antika egyptens dagar och i asatron samt andra religioner. Att vuxna människor skuttar runt som grodor och kvackar utan att ha intagit hallucinogener eller slickat på grodor och fallit i trans tycker jag är obegripligt...
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 04-01-2010, 22:51) *
Fallossymboler har varit dyrkade sedan det antika egyptens dagar och i asatron samt andra religioner. Att vuxna människor skuttar runt som grodor och kvackar utan att ha intagit hallucinogener eller slickat på grodor och fallit i trans tycker jag är obegripligt...

Räknas inte sprit som hallucinogen? Hur som helst tycker jag inte midsommar är ett dugg värre än andra högtider. Tvärtom är det högst motiverat att fira sommarens höjdpunkt. Skall man bojkotta någon högtid föreslår jag halloween, som går ut på att ungarna stryker omkring och tigger godis eller gör djävulskap på amerikanskt manér.

Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 05-01-2010, 06:23) *
Räknas inte sprit som hallucinogen? Hur som helst tycker jag inte midsommar är ett dugg värre än andra högtider. Tvärtom är det högst motiverat att fira sommarens höjdpunkt. Skall man bojkotta någon högtid föreslår jag halloween, som går ut på att ungarna stryker omkring och tigger godis eller gör djävulskap på amerikanskt manér.

Håller med! tummenupp.gif
Gita
CITAT (Markus_H @ 04-01-2010, 21:28) *

Midsommar är väl inte det minsta pinsam, tvärtom en jättetrevlig tradition att fira årets längsta dag med sill, snaps, midsommarstång, sång och sommarblommor i goda vänners sällskap är en av årets höjdpunkter,
Stackars Mona däremot är ganska pinsam.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon