|
Rosmarin
27-12-2009, 13:41
Mina busfrön är skickade. Nu ställer jag väl till det för er alla i så här i jultider!!! Fröna ska sås 1 januari eller under dagarna däromkring, och de ska kallstratifieras. Jag har skickat med en beskrivning som är väääldigt utförlig, men eftersom jag inte känner alla er andra så vet jag inte om ni är väldigt erfarna eller mindre erfarna såningskvinnor. Tyckte det var bättre så. Ni som var med förra året kommer kanske att känna igen delar av beskrivningen. Nämligen hade Anki skrivit en mycket bra och tydlig anvisning för förra sådd av hennes busfrön och jag har tagit mig friheten att använda denna som inspiration.  Hoppas att du inte misstycker Anki! Jag skulle ha postat kuverten innan vår avresa till Sverige men jag hann inte. Nu blev de skickade från Helsingborg istället. De bör komma fram nu i dagarna. Om något är oklart så fråga. Jag är i Sverige i ett par veckor till och sitter kanske inte framför datorn varje dag, men lite då och då. God fortsättning!!!
Jättekul…… …och jag har inte det minsta emot om du återanvänder mina såråd. Det är ju inga statshemligheter precis och föresten är väl ”återbruk” väldigt i tiden just nu  . Själv sitter jag och viker fröpåsar för brinnande livet och räknar med att få ut mina "busfrön" under första veckan i januari. /Anki
Maggan H
27-12-2009, 15:00
 Yes, vad kul, äntligen fler busar på G! Och skulle du ha vägarna förbi Kristianstadshållet så hojta till Rosmarin, så kanske vi kan ses!
Men vad skoj! Och det är ju inga problem med kallstratifiering nu i Sverige!
Rosmarin
28-12-2009, 12:50
CITAT (Anki V @ 27-12-2009, 14:35)  Jättekul…… …och jag har inte det minsta emot om du återanvänder mina såråd. Det är ju inga statshemligheter precis och föresten är väl "återbruk" väldigt i tiden just nu  .  ja det är ju så CITAT (Anki V @ 27-12-2009, 14:35)  Själv sitter jag och viker fröpåsar för brinnande livet och räknar med att f å ut mina "busfrön" under första veckan i januari.
/Anki Det ska bli spännande att se vad du har hittat på  !!! Fast jag lär ju få vänta tills i slutet av januari med att se och att så ... CITAT (Maggan H @ 27-12-2009, 15:00)   Yes, vad kul, äntligen fler busar på G! Och skulle du ha vägarna förbi Kristianstadshållet så hojta till Rosmarin, så kanske vi kan ses!  Det skulle verkligen vara kul Maggan! Jag lovar att höra av mig OM vi skulle ha vägarna förbi åt det hållet.
Margith
28-12-2009, 13:39
Vill bara berätta att dina fröer har kommit fram till Norrland. Tusen tack! Eftersom du skrev att fröerna var pyttesmå vågar jag inte öppna frökuvertet förrän det är dags att så, så fråga inte mig vad det är för nåt du skickat
De har kommit till Stockholm också! Jag vågade öppna och japp, de är små! Tycker dock att jag känner igen men... Stora frågan är bara var jag ska få tag på sand nu under vintern! Det är i o f s tö nu så man kanske ska ta och gräva upp lite från sonens sandlåda!
Maggan H
28-12-2009, 17:19
Mitt kuvert har också kommit fram, tack!  Har inte vågat glutta i det, ska göra det i morgon i dagsljus. Sand, finns inte det i butiken?  Jag har ingen jag heller, kan man så i kaktusjord, Rosmarin? Den innehåller en del sand men nog inte en tredjedel.
Jag har också fått frön idag De är sådda och står på bänken i köket. Jag har sänt en vild gissning via PM  . /Anki
Och jag passade på att springa ut i sandlådan i mörkret och rafsade medan det var plusgrader -nu är det -4! Sand har jag i alla fall nu.
Rosmarin
29-12-2009, 13:43
Så bra att de kommit fram.
Sandlådesand eller kaktusjord borde gå bra!
Ja tur jag rafsade sanden igrå för idag är det -8 och då hade jag nog fått gå ut med kokande vatten...  Just ja, måste gå ut och hämta mer ved nu för nu sitter man och myser vid brasan mest hela tiden och hänger här på Odla eller läser... Myyyyys!
DykUnderYtan
29-12-2009, 17:48
Hit har de också kommit, ska nog ta tag i det där imorgon. Jag har som tur är tagit in lite sand i uterummet och blandat till färdig såjord inför alla busfrön, annars hade jag fått gräva djupt i snön nu.
Maggan H
30-12-2009, 11:06
Någon sand fanns inte i vår Maxibutik så jag kommer att använda kaktusjord och hoppas att det går bra. En gissning är postad till Rosmarin! Och om du tycker att detta är pyttesmå frön, Rosmarin, då har du INTE sett Begoniafrön......
 Åh vad kul att va igång! Har nu lusläst instruktionerna och jag måste säga att det hela är MYCKET spännande!
rensade sandlådejorden från barr och löv imorse och petade ned fröna efter instruktionerna. Jusr nu står det en kruka i rumstemp med påse över, imorgon får den åka in i kylen och bo där till den 28 feb!
Lady Hamilton
31-12-2009, 21:35
Nu har jag sått
Maggan H
02-01-2010, 12:37
Och idag har jag också sått.  På märkpinnen skrev jag Rosmarin Busmarin från början istället för Busfrö, jag får skylla på förkylningarna, som gör sitt bästa för att köa in till mig....
Rosmarin
02-01-2010, 13:14
CITAT (Maggan H @ 30-12-2009, 11:06)  Någon sand fanns inte i vår Maxibutik så jag kommer att använda kaktusjord och hoppas att det går bra. En gissning är postad till Rosmarin! Och om du tycker att detta är pyttesmå frön, Rosmarin, då har du INTE sett Begoniafrön......  Maggan har gissat rätt!!! Vem kommer att bli tvåa? Nåja, pyttesmå eller inte... tyckte det var bäst att skriva något för att undvika att fröna skulle bli utspillda i ivern att titta på dem... det har i alla fall hänt mig ibland.
Maggan H
02-01-2010, 14:50
DykUnderYtan
02-01-2010, 22:51
Jag sådde igår enligt instruktionerna. Idag fick krukan flytta ut i uterummet, hoppas det duger som uppväckning av frön. Har dock inte en susning av vad jag har sått...
Platinum
03-01-2010, 14:11
Nu är det sått även hos mig och skall strax grävas ner ute i snön. Någon gissning på vad det kan vara har jag inte.
blomkronan
04-01-2010, 08:55
Idag ska jag skaffa sand... det blir att åka till bygghuset och köpa en säck  så jag har inte fått mina i jorden än. Jag har inte öppnat det lilla paketet än.... jag vågar inte! för då far dom väll iväg!! så ingen gissning än  Men det kommer.......
Rosmarin
07-01-2010, 13:45
Bra!!!
Platinum
08-01-2010, 08:00
En liten fundering, hur tror ni fröerna klarat sig ute i snön nu? Onsdag morgon var det ju -28 och nu är det snart på väg under -20 igen.
Har du grävt ner sålådan så har de det så varmt och gott så......snön är er jättebra isolering.
I stratifieringssyfte så gör det inget om fröna utsätts för temperaturer kallare än -4-+4. Det enda som händer är att man måste öka på tiden ute med lika många dagar som det varit "kalldagar".
/Anki
Min kruka får stå tillsammans med Maggans i kylskåpet!
Halloj, halloj på er busmänniskor! Självklart fick jag också mina fröer när ni andra fick dem  . Har bara så full upp med både det ena och det andra så jag har inte hunnit med, så nu först har jag sått. En gissning tänker jag ge också, men sannolikheten att jag skulle gissa rätt är nog rätt liten som ni kanske minns från förra året
Better late than never... Och det blir väl blommor i din kruka också, få vi hoppas!
Rosmarin
19-01-2010, 00:20
Jag ber om ursäkt. Jag har inte varit inne och svarat på en vecka ungefär. Tack så mycket Anki för att du svarade på Platinums fråga så länge. CITAT (Platinum @ 08-01-2010, 08:00)  En liten fundering, hur tror ni fröerna klarat sig ute i snön nu? Onsdag morgon var det ju -28 och nu är det snart på väg under -20 igen. Som jag skrev i beskrivningen så krävs det minst fyra veckor i temperaturspannet -4 - +4°. Om det är mycket kallare under en längre period så rekommenderar jag kylskåpet. CITAT (Peztis @ 17-01-2010, 17:03)  Better late than never... Och det blir väl blommor i din kruka också, få vi hoppas! Ja, det kanske det blir  CITAT (Gillan @ 17-01-2010, 13:08)  Halloj, halloj på er busmänniskor! Självklart fick jag också mina fröer när ni andra fick dem  . Har bara så full upp med både det ena och det andra så jag har inte hunnit med, så nu först har jag sått. En gissning tänker jag ge också, men sannolikheten att jag skulle gissa rätt är nog rätt liten som ni kanske minns från förra året  Fyra veckor hinner de ju få innan slutet av februari så det kan nog gå.
Och inte sjutton gissade jag rätt inte  ......................naja, om jag har lite tur så kanske jag får nån grodd och kan gissa bättre då
Jag måste göra en bekännelse…… Jag hittar inte dina ”busfrön” under snömassorna  . Jag vet på ett ungefär var de finns men i går när jag grävde där var det 23 grader kallt och blåste småspik. Det känndes som jag letade en nål i en höstack. Jag fick ge upp när jag inte hade någon känsel kvar i händer och fötter. I morse när jag gick till jobbet var det ännu kallare…..-27 Jag kan nog inte få fram dina busfrön förrän nästa helg och det förutsätter att det inte är lika kallt eller kommer mer snö  . /Anki
Rosmarin
01-02-2010, 10:04
Nu skrev jag ju visserligen att sådden ska tas in 28/2  så du har ju ett litet tag på dig Anki. Jag ska dock bekänna att mina gror för fullt i kylskåpet där de har fått stå. Här är vinterklimatet så osäkert. Kan lika bra bli -15° utan snö som + 10° och när vi nu var i Sverige en hel månad så tog jag det säkra före det osäkra. Jag kan dock låta dem stå lite till kanske, i väntan på att allas fröer har fått det antal kyldagar som behövs. Hoppas att de ska klara av detta. Hur ser det ut hos er andra? Edit: Hade skrivit 28/12 och det var ju fel...
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 10:04)  Nu skrev jag ju visserligen att sådden ska tas in 28/12  så du har ju ett litet tag på dig Anki. Hur ser det ut hos er andra? Jag hoppas att du menar 28/ 2, inte 28/12... Mina står i kylskåpet och där händer ingenting, i alla fall.
Rosmarin
01-02-2010, 10:14
CITAT (Peztis @ 01-02-2010, 10:09)  Jag hoppas att du menar 28/2, inte 28/12... Mina står i kylskåpet och där händer ingenting, i alla fall. Oj då! Ja det menar jag ju naturligtvis. 28/2 ska det vara och inget annat!
Margith
01-02-2010, 10:27
Jag tittade till mina fröer i helgen. De stod i kylskåpet, längst ner, längst in, så att ingen ska välta krukorna eller få för sig att det är nåt ätbart Tyvärr hade de grott!! 5 st vita små pinnar utan tillstymmelse till blad Nu står de i kuvös under lysrören, men jag tror inte att de kommer att överleva...
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 10:04)  Nu skrev jag ju visserligen att sådden ska tas in 28/2  så du har ju ett litet tag på dig Anki. Det är mycket nu......... /Anki
CITAT (Margith @ 01-02-2010, 10:27)  De stod i kylskåpet, längst ner, längst in, så att ingen ska välta krukorna eller få för sig att det är nåt ätbart Tyvärr hade de grott!! 5 st vita små pinnar utan tillstymmelse till blad Nu står de i kuvös under lysrören, men jag tror inte att de kommer att överleva... Och om jag ställer mina absolut längst in i kylskåpet så kommer de att frysa för det är något konstigt med vårt. Gissa hur kul det är när man ska ta fram sista mjölken och den är som en stor tegelsten... Ge inte upp hoppet, Margith! När de kommer ut i sol och värme så kommer säkert de att "gröna på sig". Fast om de har stått i kylskåpet, är inte det lite konstigt att de har grott då? Kan du ha det för varmt därinne?
Rosmarin
01-02-2010, 10:48
Såja!!! Nu börjar det likna nå't. Vad får man väl se när man går in i förkultiveringsavdelningen för närvarande? Jo En två...sex trådar om busfrön inleder avdelningen.  Bra jobbat tjejer!!! CITAT (Peztis @ 01-02-2010, 10:37)  ....
Ge inte upp hoppet, Margith! När de kommer ut i sol och värme så kommer säkert de att "gröna på sig". Fast om de har stått i kylskåpet, är inte det lite konstigt att de har grott då? Kan du ha det för varmt därinne? Mina har som sagt betett sig likadant. Hur ska vi göra nu tycker ni?
Japp, man har väl varit aktiv en stund nu på morgonen!
Rosmarin
01-02-2010, 20:04
CITAT (Peztis @ 01-02-2010, 11:04)  Japp, man har väl varit aktiv en stund nu på morgonen!
Rosmarin
04-02-2010, 10:05
CITAT (Margith @ 01-02-2010, 10:27)  Jag tittade till mina fröer i helgen. De stod i kylskåpet, längst ner, längst in, så att ingen ska välta krukorna eller få för sig att det är nåt ätbart Tyvärr hade de grott!! 5 st vita små pinnar utan tillstymmelse till blad Nu står de i kuvös under lysrören, men jag tror inte att de kommer att överleva... CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 10:48)  .... Mina har som sagt betett sig likadant. Hur ska vi göra nu tycker ni? Eftersom ingen av er har svarat på min fråga så följer vi ursprungsplanen. Men ni kan väl hojta till om mina busfrön börjar gro hos fler av er i förtid.
Jag läste någonstans igår att om fröerna börjar gro i kylskåpet (eller ute för den delen) så ska man genast ta in dem och behandla dem "som vanligt".
Kylperioden är ju för att de SKA gro så då har det ju funkat även om det blev lite udda...
Margith
04-02-2010, 11:52
Kan nu meddela att mina fröer har börjat "gröna till sig" efter några dagar under lysrören. Nu börjar jag få gott hopp om att de ska klara sig Jag tycker absolut att vi ska följa de såråd vi fick från första början. Håll bara lite extra koll på dem, så att ni kan ta in dem till ljus och värme om de gror "i förtid".
CITAT (Anki V @ 01-02-2010, 08:08)  Jag måste göra en bekännelse…… Jag hittar inte dina ”busfrön” under snömassorna  . Jag vet på ett ungefär var de finns men i går när jag grävde där var det 23 grader kallt och blåste småspik. Det känndes som jag letade en nål i en höstack. Jag fick ge upp när jag inte hade någon känsel kvar i händer och fötter. I morse när jag gick till jobbet var det ännu kallare…..-27 /Anki  JAG HAR HITTAT DOM, JAG HAR HITTAT DOM……. Fast jag fick skotta rätt bra….. Hela altanen fick jag skotta av först för att komma fram dit jag trodde jag grävt ner dom sedan 1, 5 meter ner i snön och se…..Där låg dom! Som bonus hittade jag en "bortkommen" låda med lewisiafrön också. Här nere låg dom [attachment=46901:DSC02301__Large_.JPG] /Anki
Rosmarin
06-02-2010, 14:54
CITAT (Margith @ 04-02-2010, 11:52)  Kan nu meddela att mina fröer har börjat "gröna till sig" efter några dagar under lysrören. Nu börjar jag få gott hopp om att de ska klara sig Jag tycker absolut att vi ska följa de såråd vi fick från första början. Håll bara lite extra koll på dem, så att ni kan ta in dem till ljus och värme om de gror "i förtid". Så får det bli! CITAT (Anki V @ 06-02-2010, 14:28)   JAG HAR HITTAT DOM, JAG HAR HITTAT DOM……. Fast jag fick skotta rätt bra….. Hela altanen fick jag skotta av först för att komma fram dit jag trodde jag grävt ner dom sedan 1, 5 meter ner i snön och se…..Där låg dom! Som bonus hittade jag en "bortkommen" låda med lewisiafrön också. Här nere låg dom [attachment=46901:DSC02301__Large_.JPG] /Anki Oj!!! Vad du har jobbat för det här Anki! Imponerande.
Maggan H
06-02-2010, 17:23
Oj jösses Anki, vilket jobb du fick, men vad gör man inte för busfrön??  Hoppas du inte fick ryggskott på kuppen! Själv ställde jag mina strat-frön precis utanför uterummsdörren där snön bara blir någon cm pga av värmen från grunden, annars hade jag också fått gräva, här är snön ganska djup om än inte som hos er ''där uppe''! Kul att dom verkar lättgrodda (förresten så VET JAG ju att dom ÄR lättgrodda  )
Platinum
17-02-2010, 06:27
Hihi så skoj, premiär för stratifiering utomhus under snön men efter uppgrävning och intagning kan jag nu skymta något grönt i krukan med Rosmarins fröer. Jag kunde
Rosmarin
17-02-2010, 11:15
CITAT (Platinum @ 17-02-2010, 06:27)  Hihi så skoj, premiär för stratifiering utomhus under snön men efter uppgrävning och intagning kan jag nu skymta något grönt i krukan med Rosmarins fröer. Jag kunde  Om det börjar gro tycker jag att du ska ta in dem och ställa dem så ljust som möjligt. Någon gissning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|