|
Tänkte att det är väl bäst jag tittar på min kruka i kylskåpet och se! Två små klena spröt. Så nu har jag tagit fram min kruka i rumsvärmen. Eller är det bättre att ställa den nere i källaren i ca 15 grader och extrabelysning på en gång?
Rosmarin
17-02-2010, 12:26
Jag tycker att du ska ställa dem i rumstemperatur (20°), helst så ljust som möjligt. När du ser att de börjar gro ordentligt sätter du dem under lysrören.
Grodd!!!! /Anki
Jag kan räkna till sex små oidentifierade strån eller gröna skymtningar i krukan nu!
Rosmarin
21-02-2010, 12:58
Det verkar som det gror i förtid till höger och vänster. Nåja, det visar väl att det var bra frön Ni som har fått grodd bör sätta sådden så ljust som möjligt. Detta är en växt som inte mår bra av att ränna iväg och bli ranglig.
Ni som fortfarande har sådderna ute (eller i kylen) får hålla koll på dem och plocka in dem snarast om de börjar gro.
När jag hittade krukan förra helgen stoppade jag in den i kylen. Det här borde ju vara något ”alpint” eftersom de så villigt gror i kylskåpet. /Anki
CITAT (Rosmarin @ 21-02-2010, 12:58)  Det verkar som det gror i förtid till höger och vänster. Nåja, det visar väl att det var bra frön Ni som har fått grodd bör sätta sådden så ljust som möjligt. Detta är en växt som inte mår bra av att ränna iväg och bli ranglig.
Ni som fortfarande har sådderna ute (eller i kylen) får hålla koll på dem och plocka in dem snarast om de börjar gro.  Mina har visserligen kommit upp men än är de inte rangliga med sina 1 cm eller ngn mm!  Men ljust - duly noted! Och mina började gro i kylen...
Rosmarin
21-02-2010, 16:54
CITAT (Peztis @ 21-02-2010, 13:52)  Mina har visserligen kommit upp men än är de inte rangliga med sina 1 cm eller ngn mm!  Men ljust - duly noted! Och mina började gro i kylen... Ja, "ngn mm" låter okej.
Rosmarin
02-03-2010, 10:17
Ni har väl kommit ihåg att ta in mina busfrön? Gör det annars nu. Det är hög tid. Sådden bör sättas så ljust som möjligt så snart det gror. Detta är en växt som inte mår bra av att ränna iväg och bli ranglig.
Ett frö grodde tidigt i kylskåpet så då tog jag fram sådden och ställde den under lysrör. Nu har ett frö till börjat gro men de växer förfärligt långsamt. Fortfarande efter två veckor har fröet som grodde först inte tillstymmelse till karaktärsblad och ytte, pytte liten är den.
Det tar nog lite tid innan det kan komma en gissning.
/Anki
Rosmarin
02-03-2010, 12:14
Grattis Margith!!!  som har gissat rätt! CITAT (Anki V @ 02-03-2010, 11:03)  Ett frö grodde tidigt i kylskåpet så då tog jag fram sådden och ställde den under lysrör. Nu har ett frö till börjat gro men de växer förfärligt långsamt. Fortfarande efter två veckor har fröet som grodde först inte tillstymmelse till karaktärsblad och ytte, pytte liten är den.
Det tar nog lite tid innan det kan komma en gissning.
/Anki Ja de tar rätt lång tid på sig. Ingen racerplanta direkt...
Kan ju bara hålla med Anki, precis lika här: började gro i kylskåpet, tog ut dem och sedan har inte sådär väldans mycket hänt! Det är några små stackars gröna fläckar på sanden... Och det är inte mögel!  Grattis Margith, jag uppdaterar statistiken!
Lady Hamilton
02-03-2010, 16:06
Tro det eller ej  JAG har nu skickat in en gissning
Rosmarin
02-03-2010, 16:39
CITAT (Lady Hamilton @ 02-03-2010, 16:06)  Tro det eller ej  JAG har nu skickat in en gissning  Och det gjorde du helt rätt i! Tyvärr så var det inte rätt.  Men ganska nära...
Maggan H
03-03-2010, 17:12
Letade febrilt efter dina frökruka idag, Rosmarin,  hade bestämt för mig att jag hade satt in den i boden efter stratifieringen men kunde inte hitta den!  Flög in i växthuset med ett svung så dörren lossade,  fick stå o joxa med den innan jag mumlande och lätt svärande kunde konstatera: Ingen kruka här heller, var fasen är Rosmarin nånstans??  Krukan återfanns sedemera i uterummet där jag då kom ihåg  att jag satte den på upptining innan vb till lysrören, dit kom dom alltså först idag!
Rosmarin
03-03-2010, 18:21
Jaså hade de gömt sig. Ville kanske leka kurragömma med dig. Vilka busfrön!!!
Maggan H
03-03-2010, 19:07
CITAT (Rosmarin @ 03-03-2010, 18:21)  Jaså hade de gömt sig. Ville kanske leka kurragömma med dig. Vilka busfrön!!!  Ja vissa frön här verkar ha väldigt mycket bus i sig!
Om det inte vore för den långa kylperioden som det här fröet krävde så skulle jag nästan kunna sätta en peng på en viss växt.
Nu kryper jag tillbaka under min sten igen och fortsätter skämmas.
/A
Rosmarin
06-03-2010, 14:45
CITAT (Anki V @ 06-03-2010, 12:32)  Om det inte vore för den långa kylperioden som det här fröet krävde så skulle jag nästan kunna sätta en peng på en viss växt.
Nu kryper jag tillbaka under min sten igen och fortsätter skämmas.
/A Inte har väl du något att skämmas över. Jag gör ett litet förtydligande: Den här växten behöver ibland en kylperiod på ungefär fyra veckor för att gro. Jag ville att den skulle få en lite längre kylperiod eftersom det hos vissa av oss kan bli bli både varmare och mycket kallare än -4 - +4 spannet. För att vara säker på att det verkligen blir nåt.  Det är så himla tradigt de gånger man har gett en viss sådd exakt det antal dagar som anges i diverse beskrivningar och så gror det inte sen...  ...och man väntar och får eventuellt hitta en kall plats till krukan en andra gång för att det ska gro i slutändan. Bättre då att de verkligen får en ordentlig kylperiod från början tycker jag. Men det är ju jag det...
Jag tycker precis som du bättre att kyla för säkerhet skull än att stå där med en kruka som inte vill gro......men den växt som jag tycker det liknar gror utan kyla och i massor. Jag har gogoglat och googlat och ingenstans kan jag hitta att man rekomenderar kyla för just den växten så det KAN ju inte vara den. /Anki Äsch då...jag skickar in min gissning i alla fall. Jag såg just att Jelitto skriver att den kan behöva kylas. Jag tror det är..... /Anki
Lady Hamilton
06-03-2010, 16:40
Men "asså"  nu har jag gissat rätt 2 gånger o ändå säger Rosmarin att det är fel......  vad gör man då?
CITAT (Lady Hamilton @ 06-03-2010, 16:40)  Men "asså"  nu har jag gissat rätt 2 gånger o ändå säger Rosmarin att det är fel......  vad gör man då? Fel i facit?
Rosmarin
06-03-2010, 18:30
Grattis Anki!!!  som har gissat rätt! CITAT (Lady Hamilton @ 06-03-2010, 16:40)  Men "asså"  nu har jag gissat rätt 2 gånger o ändå säger Rosmarin att det är fel......  vad gör man då? Hört talas om mutor ....  CITAT (Peztis @ 06-03-2010, 17:09)  Fel i facit?   Skulle väl vara det då
Uppdaterar med lite nya foton på min sådd: [attachment=47949:Rosmarin_Bus.jpg] Jisses så ynkligt! Och ursäkta det suddiga fotot... Hur ser er ut nu?
Platinum
10-03-2010, 19:20
Mycket liten men söt 
Rosmarin
21-03-2010, 11:19
Jag tycker att det är väldigt tyst i den här tråden också. Jag undrar hur det går för er? Sedan mina frön fick komma ut ur kylen och in under lysrören så har dessa stackars fröer levt ett hårt liv. På mina hyllor där jag har installerat extraljus för första gången i år så blev det väldigt snabbt väldigt trångt  ... förstår inte alls hur detta gick till...  . Mina busar som stått och balanserat längst ut har åkt i golvet två gånger... Upp och nervända på mattan. Jag har varit tvungen att skrapa upp blandningen och försiktigt försiktigt lägga tillbaka dem på rätt håll i byttan. Första gången var det katten som hoppade upp och fick dem att välta. Andra gången kan det ha varit min man, trots att han säger att det var INTE han. Hmm... Hur som helst ser de små små plantorna ut att vara i god form. De verkar ju vara väldigt tåliga får man tycka. Starka små växter som alltid kommer levande ur alla situationer och klarar allt. Detta bådar ju gott !
Platinum
21-03-2010, 11:24
Jag har två stycken pytteplantor och växer gör de men ack så långsamt det går.
Maggan H
21-03-2010, 13:03
De växer på, de 4-5 jag har och jag satte dem med mellanrum för de blir ju lite skrymmande....
Det lustiga är att fyra små frön grodde och tog sig och alla satte sig i en klump i ett hörn!!!!
Nu var jag så djärv att jag har varit och petat på dem och satt dem lite vackrare i krukan. De är allt ena små rackare - söta är de, men ack så små frågetecken.
Maggan H
21-03-2010, 14:05
Annars ingen fara, de går bra att sära senare.
Rosmarin
21-03-2010, 15:58
CITAT (Maggan H @ 21-03-2010, 14:05)  Annars ingen fara, de går bra att sära senare.  Ja de är som sagt mycket tåliga.
Rosmarin
29-03-2010, 08:33
Grattis Peztis!!!  som har gissat rätt på mina busfrön.
Jag har gissat rä-äätt! Jag har gissat rä-ääätt!
Tror aldrig jag varit med om nåt som växt så sakta, men nu skickar jag iväg en gissning i alla fall  .......................
Margith
31-03-2010, 10:30
Till er som tycker att Rosmarins busfröer står och stampar på samma ställe: skola ut dem!
Jag har sått de här fröerna förut och jag omplanterar de när de är ca 5 mm och det sätter lite fart på tillväxten.
Roten är en enda liten tunn tråd, sytråd är grov i jämförelse, men själva växten är ganska tålig. Visst är det lite pillergöra, men det går.
Rosmarin
31-03-2010, 15:34
Grattis Gillan!!!  som har gissat rätt! CITAT (Margith @ 31-03-2010, 11:30)  Till er som tycker att Rosmarins busfröer står och stampar på samma ställe: skola ut dem!
Jag har sått de här fröerna förut och jag omplanterar de när de är ca 5 mm och det sätter lite fart på tillväxten.
Roten är en enda liten tunn tråd, sytråd är grov i jämförelse, men själva växten är ganska tålig. Visst är det lite pillergöra, men det går. Skola om dem så sätter de lite mera fart. De tycker om sandblandad jord även i fortsättningen.
CITAT (Rosmarin @ 31-03-2010, 16:34)  Tack, tack CITAT (Margith @ 31-03-2010, 11:30)  Till er som tycker att Rosmarins busfröer står och stampar på samma ställe: skola ut dem!
Roten är en enda liten tunn tråd, sytråd är grov i jämförelse, men själva växten är ganska tålig. Visst är det lite pillergöra, men det går. Pilligt ja, men det gick ju  . När jag skolade mina använde jag pincett  .
Rosmarin
05-05-2010, 11:33
Har inte varit inne s å ofta den senaste tiden. Är så mycket annat som måste göras just nu... . Maggan, Margith, Anki, Peztis och Gillan har gissat rätt hittills. Jag hoppas att jag inte glömt n ågon nu. Är det ingen annan som har någon gissning? Jag kommer att avslöja vad det är om en vecka. Så gissa på nu!
Ni har redan fått minst en ledtråd i tråden. Här kommer ytterligare en:Denna växt har odlats som skyddande ört långt tillbaka i tiden.
DykUnderYtan
16-05-2010, 16:01
Har inga gissningar på miniplantorna men skulle gärna vilja veta vad det är...
Dito Verde
16-05-2010, 17:44
CITAT (DykUnderYtan @ 16-05-2010, 17:01)  Har inga gissningar på miniplantorna men skulle gärna vilja veta vad det är...  Ja kan vi inte få veta nu??? De är väldigt söta, undrar hur de ska bli.
Rosmarin
20-05-2010, 10:51
Ojojoj, om en vecka skrev jag.... och sedan har tiden bara rusat iväg. Jag har haft mycket att göra som vanligt. Två krukmakarmarknader de senaste helgerna, med allt vad detta innebär. Välja vilka krukor som ska med, packa lådorna och allt som ska med i bilen (bord, parasoll...), stiga upp i ottan för att köra till marknaden och installera hela härligheten, vakta marknadsståndet hela helgen, packa ihop, köra hem  ... förhoppningsvis med en slant i fickan... Sedan ska man ju hålla ställningarna hemma i butiken också. Dessutom har vi haft fint väder och då måste man ju plantera i trädgården... Men nu kommer i alla fall avslöjandet: Det ni har sått är Taklök, Sempervivum. Söt liten växt som inte tar så mycket plats men som man kan göra mycket roligt med om man vill... [attachment=50163:gallery_...18_41304.jpg] [attachment=50164:klot_lok_3_982030l.jpg] ... eller bara plantera i all enkelhet. Jag tycker att de är mycket dekorativa. Jag har taklök som växer i en trädgårdsmur bl.a. Ska fotografera dem och lägga in när jag hinner.
Dito Verde
20-05-2010, 11:52
Tänk, det gissade jag lite för mig själv. Fina bilder, roliga idéer. Tack!
Platinum
20-05-2010, 19:44
Aha, men det blir ju ett perfekt tillskott till mitt stenparti. Toppenbra bus
DykUnderYtan
23-05-2010, 21:15
Men åhh... inte undra på att jag kände igen de små pluttplantorna haha... har ju sått taklök förr.
Mina har faktiskt blivit riktigt stora, såg jag i dag! För att vara taklök i alla fall!
Rosmarin
01-06-2010, 19:02
Håll till godo!  Låt kreativiteten sprudla. Nästa år kommer ni kanska att vilja så fler så att de räcker till alla skojiga idéer som kan uppstå.  ...och då är det ju bra att veta att det inte var särskilt svårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|