|
*Stintan*
13-01-2010, 23:20
CITAT (herkules @ 13-01-2010, 23:04)  men så klart att en människa kan göra skillnad, eller? Det är väl inte säkert, det beror nog på förutsättningarna.
1. Sälj bilen, cykla, åk kollektivt, gå med i bilpool 2. Sluta flyg på semestern 3. Sluta äta kött och minska på mejeriprodukterna 4. Köp Bra Miljöval - märkt el 5. Bo litet och välisolerat Oj, oj!! Råd jag läste nyss på Ecoprofile (nättidning och mötesplats om grön omställning). Man får ta små steg i taget. http://www.greenpeace.org/finland/se/agera Här finns många bra, gröna vardagstips för den som är intresserad! Jag vill tro att de flesta av oss vill försöka att göra det vi kan för att förbättra miljön för kommande generationer. De unga idag är ju upplysta på ett helt annat sätt än vad vi var i den åldern. De får tidigt börja inse allvaret i den stora förändringsprocessen vi måste gå igenom. För dom är det så självklart att vi måste ändra vårat tänk och börja ta hand om vår miljö NU.
smuleborg
14-01-2010, 19:40
Naturskyddsföreningen har lagt ut enkla tips. Snf. Spontant kommer jag på - Köp förbrukningsvaror av god kvalitet (håller längre, mindre energiåtgång, mindre till sopberget) - Ät säsongsbetonad och (i möjligaste mån) närproducerad mat - Minska på köttätandet; välj naturbetesdjur eller vilt - Undvik - eller minska ner på - halvfabrikat och färdiglagad mat - Planera så du inte behöver slänga mat - Källsortera (det gör väl alla) - Se över - om du har hus - uppvärmningen (och isoleringen). Och kanske går det att sänka inomhustemperaturen en grad eller två? - Christa skrev om det eviga tvättandet av kläder, bra skrivet! - Var noga med att frosta av frysen - Om du har gamla vitvaror, byt ut dem om du har råd - Köp absolut inte vatten på flaska! - Tänk till när du köper tvättmedel o.s.v. - Om det är möjligt, minska eller slopa bilåkandet (Under alla mina år i innerstan ägde jag ingen bil) - Tänk till om du köper bil; köp inte större o.s.v. än du verkligen behöver - Ta hellre tåget än flyget - Prioritera videokonferens - Gynna klimatsmarta handlare och procucenter Varenda en av oss gör skillnad. Och som konsumenter har vi en oerhörd makt. PS / Mitt dåliga samvete: Jag avskyr lågenergilampor. Vi har därför 50/50. /DS
Bengalow
14-01-2010, 21:31
Och var kommer elen in, smuleborg....? Jag är född under den tiden då sparsamhet inte bara var en dygd, utan en livsnödvändighet för överlevnad. Vi har vant oss vid max 21° värme, över det är det hett och outhärdligt. Sedan jag blev pensionär har jag kört max 200 mil, det är 3 år sedan. Jag släcker lampor i rum jag inte är i, vi har snålspolande WC-stol, lågenergilampor m.m. Jag tycker ändå inte att jag är speciellt miljömedveten, men hade jag gjort mer så hade jag lidit. Mitt liv är ju till för att leva, att njuta så länge jag finns till. Dessa s.k. miljövänner tror jag har långt mer överflödiga vanor än vad jag har, och jag tycker direkt illa om pekpinnar, som säger hur jag skall leva. Att springa omkring och demonstrera "för miljön" när värmen och espresson väntar därhemma är lätt. Låt dom leva 1-2 månader på det sätt som jag upplevt starten i livet, så kanske dom förstår vad det rör sig om. Snorungar som 70-talisterna uppfostrat till "besserwisser" för att föräldrarna trodde på dr. Spock!! Jag är säkert inte ung nog för att veta allt.....
*Stintan*
14-01-2010, 21:40
CITAT (Bengalow @ 14-01-2010, 21:31)  Och var kommer elen in, smuleborg....? Undrar jag också för det var väl den det handlade om ifall vi sparade på
smuleborg
14-01-2010, 22:16
CITAT (*Stintan* @ 14-01-2010, 21:40)  Undrar jag också för det var väl den det handlade om ifall vi sparade på  Elen finns med i de flesta av mina punkter. Det går åt el att producera vatten på flaska och återvinna den för att ta ett ex.
Bengalow
14-01-2010, 22:26
Ja, jösses, så goda råd du kommer med, Smulan. Var kommer elen in i, att minska på köttkonsumtionen? Jag köper redan "Absolut" hellre än vatten..... Ett råd: Stäng av elektriciteten 1 månad, och se vad du har hjälpt världen, medan du själv "lidit"!! Du får ju betala 80% i alla fall p.g.a. fasta kostnader
herkules
14-01-2010, 22:44
CITAT (Bengalow @ 14-01-2010, 21:31)  Och var kommer elen in, smuleborg....? Jag är född under den tiden då sparsamhet inte bara var en dygd, utan en livsnödvändighet för överlevnad. Vi har vant oss vid max 21° värme, över det är det hett och outhärdligt. Sedan jag blev pensionär har jag kört max 200 mil, det är 3 år sedan. Jag släcker lampor i rum jag inte är i, vi har snålspolande WC-stol, lågenergilampor m.m. Jag tycker ändå inte att jag är speciellt miljömedveten, men hade jag gjort mer så hade jag lidit. Mitt liv är ju till för att leva, att njuta så länge jag finns till. Dessa s.k. miljövänner tror jag har långt mer överflödiga vanor än vad jag har, och jag tycker direkt illa om pekpinnar, som säger hur jag skall leva. Att springa omkring och demonstrera "för miljön" när värmen och espresson väntar därhemma är lätt. Låt dom leva 1-2 månader på det sätt som jag upplevt starten i livet, så kanske dom förstår vad det rör sig om. Snorungar som 70-talisterna uppfostrat till "besserwisser" för att föräldrarna trodde på dr. Spock!! Jag är säkert inte ung nog för att veta allt..... fast jag tycker att du gör jättemycket för att spara både el och miljö!? om alla tänker som du (och jag) så är mycket vunnet.
*Stintan*
14-01-2010, 22:49
CITAT (smuleborg @ 14-01-2010, 22:16)  Elen finns med i de flesta av mina punkter. Det går åt el att producera vatten på flaska och återvinna den för att ta ett ex. Tja jag personligen skulle inte kunna göra något åt någon av dina punkter så jag vidhåller att det beror på förutsättningarna om man kan göra något för att spara på elen.
*Stintan*
14-01-2010, 22:54
CITAT (Bengalow @ 14-01-2010, 21:31)  Och var kommer elen in, smuleborg....? Jag är född under den tiden då sparsamhet inte bara var en dygd, utan en livsnödvändighet för överlevnad. Vi har vant oss vid max 21° värme, över det är det hett och outhärdligt. Sedan jag blev pensionär har jag kört max 200 mil, det är 3 år sedan. Jag släcker lampor i rum jag inte är i, vi har snålspolande WC-stol, lågenergilampor m.m. Jag tycker ändå inte att jag är speciellt miljömedveten, men hade jag gjort mer så hade jag lidit. Mitt liv är ju till för att leva, att njuta så länge jag finns till. Dessa s.k. miljövänner tror jag har långt mer överflödiga vanor än vad jag har, och jag tycker direkt illa om pekpinnar, som säger hur jag skall leva. Att springa omkring och demonstrera "för miljön" när värmen och espresson väntar därhemma är lätt. Låt dom leva 1-2 månader på det sätt som jag upplevt starten i livet, så kanske dom förstår vad det rör sig om. Snorungar som 70-talisterna uppfostrat till "besserwisser" för att föräldrarna trodde på dr. Spock!! Jag är säkert inte ung nog för att veta allt..... Det finns fler som du Bengalow, jag är en.
CITAT (smuleborg @ 14-01-2010, 19:40)  Naturskyddsföreningen har lagt ut enkla tips. Snf. Spontant kommer jag på - Köp förbrukningsvaror av god kvalitet (håller längre, mindre energiåtgång, mindre till sopberget) - Ät säsongsbetonad och (i möjligaste mån) närproducerad mat - Minska på köttätandet; välj naturbetesdjur eller vilt - Undvik - eller minska ner på - halvfabrikat och färdiglagad mat - Planera så du inte behöver slänga mat - Källsortera (det gör väl alla) - Se över - om du har hus - uppvärmningen (och isoleringen). Och kanske går det att sänka inomhustemperaturen en grad eller två? - Christa skrev om det eviga tvättandet av kläder, bra skrivet! - Var noga med att frosta av frysen - Om du har gamla vitvaror, byt ut dem om du har råd - Köp absolut inte vatten på flaska! - Tänk till när du köper tvättmedel o.s.v. - Om det är möjligt, minska eller slopa bilåkandet (Under alla mina år i innerstan ägde jag ingen bil) - Tänk till om du köper bil; köp inte större o.s.v. än du verkligen behöver - Ta hellre tåget än flyget - Prioritera videokonferens - Gynna klimatsmarta handlare och procucenter Varenda en av oss gör skillnad. Och som konsumenter har vi en oerhörd makt. PS / Mitt dåliga samvete: Jag avskyr lågenergilampor. Vi har därför 50/50. /DS Jag gör faktiskt flera av dessa punkter: - Köp förbrukningsvaror av god kvalitet (håller längre, mindre energiåtgång, mindre till sopberget) - Ät säsongsbetonad och (i möjligaste mån) närproducerad mat - Undvik - eller minska ner på - halvfabrikat och färdiglagad mat - Planera så du inte behöver slänga mat - Källsortera - Jag tvättar bara fulla maskiner och plagg som inte tål det köper jag inte. - Är noga med att frosta av frysen, eller rättare sagt, det behövs inte då den är självavfrostande. -Bytt till nya AA+ eller vad det nu heter, bästa miljöklass i vitvaror. - Köp absolut inte vatten på flaska! Skulle inte falla mig in, men mineralvatten köer jag nån gång då och då. - Tänk till när du köper tvättmedel o.s.v. Köper alltid svanenmärkt. - Om det är möjligt, minska eller slopa bilåkandet. Hart minskat men inte slopat. Men jag gör nog detta mer för min hälsa och plånbok än miljön förståss. Förutom källsortering, vilket är enbart för miljön. Det är mycket enklare att kasta allt i samma påse men det gör jag inte. Dessutom har jag många lågenergi och ledlampor. Men det är också mer för plånbokens skull då jag slarvar med att släcka och hatar mörker denna årstid.
CITAT (Bengalow @ 14-01-2010, 21:31)  Och var kommer elen in, smuleborg....? Jag är född under den tiden då sparsamhet inte bara var en dygd, utan en livsnödvändighet för överlevnad. Vi har vant oss vid max 21° värme, över det är det hett och outhärdligt. Sedan jag blev pensionär har jag kört max 200 mil, det är 3 år sedan. Jag släcker lampor i rum jag inte är i, vi har snålspolande WC-stol, lågenergilampor m.m. Jag tycker ändå inte att jag är speciellt miljömedveten, men hade jag gjort mer så hade jag lidit. Mitt liv är ju till för att leva, att njuta så länge jag finns till. Dessa s.k. miljövänner tror jag har långt mer överflödiga vanor än vad jag har, och jag tycker direkt illa om pekpinnar, som säger hur jag skall leva. Att springa omkring och demonstrera "för miljön" när värmen och espresson väntar därhemma är lätt. Låt dom leva 1-2 månader på det sätt som jag upplevt starten i livet, så kanske dom förstår vad det rör sig om. Snorungar som 70-talisterna uppfostrat till "besserwisser" för att föräldrarna trodde på dr. Spock!! Jag är säkert inte ung nog för att veta allt..... Du säger det mycket bättre än jag kan
Gunilla T
15-01-2010, 11:03
CITAT (Bengalow @ 14-01-2010, 21:31)  Och var kommer elen in, smuleborg....? Jag är född under den tiden då sparsamhet inte bara var en dygd, utan en livsnödvändighet för överlevnad. Vi har vant oss vid max 21° värme, över det är det hett och outhärdligt. Sedan jag blev pensionär har jag kört max 200 mil, det är 3 år sedan. Jag släcker lampor i rum jag inte är i, vi har snålspolande WC-stol, lågenergilampor m.m. Jag tycker ändå inte att jag är speciellt miljömedveten, men hade jag gjort mer så hade jag lidit. Mitt liv är ju till för att leva, att njuta så länge jag finns till. Dessa s.k. miljövänner tror jag har långt mer överflödiga vanor än vad jag har, och jag tycker direkt illa om pekpinnar, som säger hur jag skall leva. Att springa omkring och demonstrera "för miljön" när värmen och espresson väntar därhemma är lätt. Låt dom leva 1-2 månader på det sätt som jag upplevt starten i livet, så kanske dom förstår vad det rör sig om. Snorungar som 70-talisterna uppfostrat till "besserwisser" för att föräldrarna trodde på dr. Spock!! Jag är säkert inte ung nog för att veta allt..... Ja, pekpinnar är inte särskilt trevliga, kan få den mest mogna person att reagera med trots. Nu hittar jag inga pekpinnar i denhär tråden, förutom den du själv levererar till ungdomar och deras föräldrar...du kanske inte tänkte på det. Jag uppfattat nog ungdomar som grupp som väldigt miljömedvetna idag, de har en god kunskap och insikt om de problem vi står inför. Egentligen borde det vara ungdomarna som var arga och upprörda över den värld och de problem vi överlämnar till dem. Vi har byggt upp efterkrigstidens välfärd på billig olja och vi har förbrukat fossila bränslen under de senaste 50 - 60 åren som det tagit planeten miljarder år att skapa, inte så mycket att vara stolt över precis. När oljan minskar måste vi både ha alternativa bränslen men även minska förbrukningen. Allt det som smuleborg räknar upp har i allra högsta grad men förbrukning av fossila bränslen att göra.
officinalis
15-01-2010, 11:10
Jag under 30 är lär väl därför klassificeras som "ungdom", jag kan säga dig att det finns många 80-talister som skiter blanka fan i miljön och är totalt ointresserade. För inte alls länge sen fick jag höra "Äh, oljan är inget problem, det fixar rikstan"
Gunilla T
15-01-2010, 11:15
CITAT (officinalis @ 15-01-2010, 11:10)  Jag under 30 är lär väl därför klassificeras som "ungdom", jag kan säga dig att det finns många 80-talister som skiter blanka fan i miljön och är totalt ointresserade. För inte alls länge sen fick jag höra "Äh, oljan är inget problem, det fixar rikstan" Det finns nog aningslösa och oengagerade människor i alla åldersgrupper...du menar väl inte att detdär är representativt för ungdomar av idag?
officinalis
15-01-2010, 11:24
CITAT (Gunilla T @ 15-01-2010, 11:15)  Det finns nog aningslösa och oengagerade människor i alla åldersgrupper...du menar väl inte att detdär är representativt för ungdomar av idag? Nej, eller jag hoppas att det inte är så i alla fall. Jag personligen känner inte så många som inte bryr sig. Men folk är mer eller mindre engagerade. Jag känner vissa som är hängivna idealister och andra som nöjer sig med att säga att det är viktigt att delta på earth hour, men tar bil till jobbet.
CITAT (smuleborg @ 14-01-2010, 19:40)  Naturskyddsföreningen har lagt ut enkla tips. Snf. Spontant kommer jag på - Köp förbrukningsvaror av god kvalitet (håller längre, mindre energiåtgång, mindre till sopberget) - Ät säsongsbetonad och (i möjligaste mån) närproducerad mat - Minska på köttätandet; välj naturbetesdjur eller vilt - Undvik - eller minska ner på - halvfabrikat och färdiglagad mat - Planera så du inte behöver slänga mat - Källsortera (det gör väl alla) - Se över - om du har hus - uppvärmningen (och isoleringen). Och kanske går det att sänka inomhustemperaturen en grad eller två? - Christa skrev om det eviga tvättandet av kläder, bra skrivet! - Var noga med att frosta av frysen - Om du har gamla vitvaror, byt ut dem om du har råd - Köp absolut inte vatten på flaska! - Tänk till när du köper tvättmedel o.s.v. - Om det är möjligt, minska eller slopa bilåkandet (Under alla mina år i innerstan ägde jag ingen bil) - Tänk till om du köper bil; köp inte större o.s.v. än du verkligen behöver - Ta hellre tåget än flyget - Prioritera videokonferens - Gynna klimatsmarta handlare och procucenter Varenda en av oss gör skillnad. Och som konsumenter har vi en oerhörd makt. Bra råd både från dig smuleborg och Snf:s länk  för alla kloka ord!!!!!!!!!
officinalis
15-01-2010, 13:15
Är närproducerat verkligen alltid mer miljövänligt? Stordrift, centralisering och effektiva distibutionsnät kanske släpper ut mindre än massa småskaliga odlare kors och tvärs runt städerna med fler och mindre transporter. Är inte så insatt i ämnet. Någon som har mer koll?
Gunilla T
15-01-2010, 14:21
CITAT (officinalis @ 15-01-2010, 13:15)  Är närproducerat verkligen alltid mer miljövänligt? Stordrift, centralisering och effektiva distibutionsnät kanske släpper ut mindre än massa småskaliga odlare kors och tvärs runt städerna med fler och mindre transporter. Är inte så insatt i ämnet. Någon som har mer koll? Kan inte svara på det, antagligen finns det också närproucerat som är energikrävande. De flesta anser dock att det är fördel med närproducerat. Så här säger Johan Rockström, miljöforskare och VD för Stockholm Enviroment Insitute; "Ät lokalodlad mat och tänk på transporter vid inköp av mat. Undvik att slänga mat eftersom det bakom det mesta av vår mat döljer sig kopiösa mängder fossila bränslen för plöjning, harvning, tröskning, gödsling, torkning, förädling, kylning, transport, lagring..."Källa; Klimatkoden. Förf. Pär Holmgren, Jessica Cederberg WodmarMycket av det som räknas upp här gäller ju för all matproduktion...
smuleborg
16-01-2010, 21:20
CITAT (Bengalow @ 14-01-2010, 21:31)  Och var kommer elen in, smuleborg....? Jag är född under den tiden då sparsamhet inte bara var en dygd, utan en livsnödvändighet för överlevnad. Vi har vant oss vid max 21° värme, över det är det hett och outhärdligt. Sedan jag blev pensionär har jag kört max 200 mil, det är 3 år sedan. Jag släcker lampor i rum jag inte är i, vi har snålspolande WC-stol, lågenergilampor m.m. Jag tycker ändå inte att jag är speciellt miljömedveten, men hade jag gjort mer så hade jag lidit. Mitt liv är ju till för att leva, att njuta så länge jag finns till. Dessa s.k. miljövänner tror jag har långt mer överflödiga vanor än vad jag har, och jag tycker direkt illa om pekpinnar, som säger hur jag skall leva. Att springa omkring och demonstrera "för miljön" när värmen och espresson väntar därhemma är lätt. Låt dom leva 1-2 månader på det sätt som jag upplevt starten i livet, så kanske dom förstår vad det rör sig om. Snorungar som 70-talisterna uppfostrat till "besserwisser" för att föräldrarna trodde på dr. Spock!! Jag är säkert inte ung nog för att veta allt..... Jag är ledsen om mitt inläggs uppfattas som "pekpinnar", det var inte min avsikt. Jag är själv född 1960, men det är en parentes.
ängsvädd
16-01-2010, 21:23
CITAT (smuleborg @ 16-01-2010, 21:20)  Jag är ledsen om mitt inläggs uppfattas som "pekpinnar", det var inte min avsikt. Jag är själv född 1960, men det är en parentes. Vissa uppfattar allt som pekpinnar, men själva kan dom komma med pekpinnar fast på ett annat sätt utan att de är medvetna om det. Vad är det som är så hemskt med pekpinnar. Ingen fara smuleborg
smuleborg
16-01-2010, 21:34
CITAT (Bengalow @ 14-01-2010, 22:26)  Ja, jösses, så goda råd du kommer med, Smulan. Var kommer elen in i, att minska på köttkonsumtionen? Jag köper redan "Absolut" hellre än vatten..... Ett råd: Stäng av elektriciteten 1 månad, och se vad du har hjälpt världen, medan du själv "lidit"!! Du får ju betala 80% i alla fall p.g.a. fasta kostnader Ja, det går åt energi bl. a. el (och växthusgaser) för att köttbiten ska hamna på ICA. Vilt är, i detta avseende bättre. När det gäller naturbetesdjur lär det vara ett nollsummespel. Vi har inte varit utan el en månad, men någon vecka. Och vatten. Jag skrev inte i mitt inlägg att vi ska vara utan el, men det kanske uppfattades så. Jag kan hålla med dig att elverkets fasta avgifter är höga. Och jag drömmer ibland om att vara fri från beroendet av elverket.
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är vi noga med inomhustemperaturen (20 grader där vi vistas mycket, svalare i andra delar av huset. Vi köper kvalitetsprodukter som hänger med länge( kläder, möbler m.m) och unviker mängdkonsumtion av billigt skräp.Vi handlar en hel del secondhand, fortfarande saker av hög kvalité. Vi köper inte böcker eller talböcker, vi lånar. Mycket musik laddar vi hem från nätet (miljövänligt väl?) Men vi avstår inte från något som vi verkligen vill ha, vi reser mycket både med bil och flyg, vi frossar i färska grönsaker och frukt även på vintern( och brasiliansk oxfile).Vi är annars så lyckligt lottade att vi har god tillgång till vilt som älg, rådjur och vildsvin. Just resor betyder mycket för oss och som fyllda 60 så börjar tiden bli knapp om vi skall hinna med allt vi vill se. medan vi fortfarande orkar. På det hela taget tror jag inte vi belastar miljön mer än genomsnittet eftersom vi är ganska noggranna i våra val. Gita
Gunilla T
17-01-2010, 10:55
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 10:12)  Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är vi noga med inomhustemperaturen (20 grader där vi vistas mycket, svalare i andra delar av huset. Vi köper kvalitetsprodukter som hänger med länge( kläder, möbler m.m) och unviker mängdkonsumtion av billigt skräp.Vi handlar en hel del secondhand, fortfarande saker av hög kvalité. Vi köper inte böcker eller talböcker, vi lånar. Mycket musik laddar vi hem från nätet (miljövänligt väl?) Men vi avstår inte från något som vi verkligen vill ha, vi reser mycket både med bil och flyg, vi frossar i färska grönsaker och frukt även på vintern( och brasiliansk oxfile).Vi är annars så lyckligt lottade att vi har god tillgång till vilt som älg, rådjur och vildsvin. Just resor betyder mycket för oss och som fyllda 60 så börjar tiden bli knapp om vi skall hinna med allt vi vill se. medan vi fortfarande orkar. På det hela taget tror jag inte vi belastar miljön mer än genomsnittet eftersom vi är ganska noggranna i våra val. Gita Riktigt bra Gita! Att köpa kvalitetsvaror som håller länge och avstå från skräpkonsumtion är bra miljöval och minskar skadliga utsläpp. Är ni duktiga på matlagning och använder allt utan att slänga rester är även det en insats för miljön. Nästa steg kanske kan vara att avstå den brasilianska oxfilén och välja svenskt istället
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 10:12)  Men vi avstår inte från något som vi verkligen vill ha, vi reser mycket både med bil och flyg, vi frossar i färska grönsaker och frukt även på vintern( och brasiliansk oxfile).På det hela taget tror jag inte vi belastar miljön mer än genomsnittet eftersom vi är ganska noggranna i våra val. Gita Med tanke på resandet så skulle jag gissa på att ni ligger över genomsnittet. Bil är ju som bekant inte särskilt miljövänligt och flyget är ju extremt omiljövänligt. Eller reser genomsnittssvensken med flyg varje år?
CITAT (Nauti @ 17-01-2010, 11:04)  Med tanke på resandet så skulle jag gissa på att ni ligger över genomsnittet. Bil är ju som bekant inte särskilt miljövänligt och flyget är ju extremt omiljövänligt. Eller reser genomsnittssvensken med flyg varje år? Det är möjligt att du har rätt, men just resandet är en sak som vi abolut inte vill avstå från, det ger så mycket, kraft, energi och glädje. Sen vet vi ju inte vad framtidens teknik kan medföra för lösningar för klimat och energi. För fyrtio år sedan kunde vi ju inte ens föreställa oss något sådant som internet och jag är optimist att vi löser det mesta. Gita
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 12:49)  Det är möjligt att du har rätt, men just resandet är en sak som vi abolut inte vill avstå från, det ger så mycket, kraft, energi och glädje. Sen vet vi ju inte vad framtidens teknik kan medföra för lösningar för klimat och energi. För fyrtio år sedan kunde vi ju inte ens föreställa oss något sådant som internet och jag är optimist att vi löser det mesta. Gita Tåg är 4100 gånger så miljövänligt som bil. Hur miljövänligt tåg är jämfört med flyg vet jag inte men siffran lär vara enormt mycket större och jag är väldigt intresserad om någon sitter på några siffror eller läsvärda jämförelser när det gäller sådant här. Jag har massor av ställen jag vill resa till, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta mig på ett flygplan. Jag vill hellre se mer tågåkande och att folk tar tåg när de skall semestra. Det blir givetvis långa sträckor på tåg men det behöver ju inte nödvändigtvis vara negativt, vem har sagt att man inte kan göra tågresan till en upplevelse i sig? Jag vill tåga runtom i världen och uppleva saker, då hinner man dessutom se så mycket mer på vägen
Bengalow
17-01-2010, 13:26
Ja, så olika intressen kan vara. Jag flyger gärna, och utan samvetsbetänkligheter. Men så har jag ju inte heller 1 m² med 0,6 kWh ljuspunkter att odla på inomhus, som du Nauti - det var ju elen det gällde i miljön - och där sparar du minsann inte som du vill att vi andra skall göra. Vånda? Icke....Prioritet? Kanske....
CITAT (Bengalow @ 17-01-2010, 13:26)  Ja, så olika intressen kan vara. Jag flyger gärna, och utan samvetsbetänkligheter. Men så har jag ju inte heller 1 m² med 0,6 kWh ljuspunkter att odla på inomhus, som du Nauti - det var ju elen det gällde i miljön - och där sparar du minsann inte som du vill att vi andra skall göra. Vånda? Icke....Prioritet? Kanske.... Det är nog inte intressena som är olika, utan snarare metoderna att utöva dem på. Jag har litet dåligt samvete för att jag har odlingsbelysning till mina växter som jag driver upp på våren. Däremot blir ju miljöpåverkan av det försvinnande liten om man jämför med en enda flygresa. Nu är det här inget försvarstal för jag erkänner helt klart att jag gör fel i den situationen av egoistiska skäl, helt enkelt för att få utöva min hobby och hålla på med det som jag tycker är roligt är i livet. Hade jag däremot haft ett miljövänligt elbolag med 100% förnyelsebar energi hade jag inte känt lika illa inför det, men jag kan tyvärr inte ens göra någonting åt det. Men visst, det man prioriterar högst är det man skär ner på sist, min poäng är väl snarare att man kan utöva sina intressen med gott samvete, genom att anpassa dem så att man gör det på ett miljövänligare sätt. Vill man semestra utomlands så är det väl själva resmålet och vad man skall göra där som ligger i fokus, inte hur man tar sig dit? Jag ser inte att min semesterupplevelse på ett ställe skulle bli sämre för att jag tagit mig dit med tåg i stället för flyg.
CITAT (Nauti @ 17-01-2010, 13:04)  Tåg är 4100 gånger så miljövänligt som bil. Hur miljövänligt tåg är jämfört med flyg vet jag inte men siffran lär vara enormt mycket större och jag är väldigt intresserad om någon sitter på några siffror eller läsvärda jämförelser när det gäller sådant här. Jag har massor av ställen jag vill resa till, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta mig på ett flygplan. Jag vill hellre se mer tågåkande och att folk tar tåg när de skall semestra. Det blir givetvis långa sträckor på tåg men det behöver ju inte nödvändigtvis vara negativt, vem har sagt att man inte kan göra tågresan till en upplevelse i sig? Jag vill tåga runtom i världen och uppleva saker, då hinner man dessutom se så mycket mer på vägen  Javiss när jag blir pensionär skall jag åka Orientexpressen.......f.ö tror jag att man måste vara ung och relativt stark för att tågsemestra, tror inte att det fungerar så bra med begynnande ålderskrämpor Som heltidsarbetande skulle jag knappast kunna hälsa på sonen i London då och då utan flyg, jag slulle inte kunna ta en weekendresa till Paris, Milano, Berlin osv. Javisst, jag skulle kunna åka tåg till jobbet om jag promenerar 5 km till stationen, åker till närmsta större stad, väntar där en timme och sedan fortsätter till orten jag jobbar och slutligen promenerar ytterligare 5 km till min arbetsplats. Restid på mellan 2,5 - 3 timmar och sedan lika mycket hem. Med bil tar det sammanlagt cirka en timme, klart att jag tar bilen. Dessutom ger bilen den friheten att jag kan handla och uträtta andra ärenden på väg hem eller jobba över en timme om det behövs. Gita Tror vi prioriterar lite olika och vi har ju också olika levnadsvillkor, för mig är just tid en bristvara.
Bengalow
17-01-2010, 14:04
Nej , förvisso inte Nauti! Att åka tåg till Kina, för att studera deras kultur, är ju ingen höjdare. Man får vända om vid framkomsten, för att semestern är slut. Flyget tar vi för "bekvämlighetens" skull, även om just det är på gränsen av vad man kan utsätta sig för. Vi anpassar oss naturligtvis hela tiden - om inte annat för att det egenekonomiskt sett, är det bästa alternativet. Det är dyrt med energislöseri, och vem vill egentligen kasta pengar i sjön?
*Stintan*
17-01-2010, 14:07
CITAT (Nauti @ 17-01-2010, 13:53)  Det är nog inte intressena som är olika, utan snarare metoderna att utöva dem på.
Jag har litet dåligt samvete för att jag har odlingsbelysning till mina växter som jag driver upp på våren. Däremot blir ju miljöpåverkan av det försvinnande liten om man jämför med en enda flygresa. Nu är det här inget försvarstal för jag erkänner helt klart att jag gör fel i den situationen av egoistiska skäl, helt enkelt för att få utöva min hobby och hålla på med det som jag tycker är roligt är i livet. Hade jag däremot haft ett miljövänligt elbolag med 100% förnyelsebar energi hade jag inte känt lika illa inför det, men jag kan tyvärr inte ens göra någonting åt det.
Men visst, det man prioriterar högst är det man skär ner på sist, min poäng är väl snarare att man kan utöva sina intressen med gott samvete, genom att anpassa dem så att man gör det på ett miljövänligare sätt. Vill man semestra utomlands så är det väl själva resmålet och vad man skall göra där som ligger i fokus, inte hur man tar sig dit? Jag ser inte att min semesterupplevelse på ett ställe skulle bli sämre för att jag tagit mig dit med tåg i stället för flyg. Åk tåg till London över helgen eller kanske ingen ska kunna åka till Kanarieöarna en vecka eller två. Bara som exempel. Dessutom tid är pengar men sånt kanske inte du behöver tänka på?
Anki på Öland
17-01-2010, 14:40
Åkte tåg till Rom för en himla massa år sen - själva resan tog 2 dygn dit och 2 tillbaka, sen var det inte många dagar att vara där. Det var jättekul då, även resan, men idag skulle jag inte klara av det - springa gatlopp utefter perrongerna för att hinna med tåget vid många av byten och få stå miltals i en överfull vagn och släpa på tungt bagage - eftersom resan tog sån lång tid ville man ha ombyten och annat med sig. Ung och rask, javisst då funkar det bra! Anki
CITAT (Bengalow @ 17-01-2010, 14:04)  Nej , förvisso inte Nauti! Att åka tåg till Kina, för att studera deras kultur, är ju ingen höjdare. Man får vända om vid framkomsten, för att semestern är slut. Flyget tar vi för "bekvämlighetens" skull, även om just det är på gränsen av vad man kan utsätta sig för. Vi anpassar oss naturligtvis hela tiden - om inte annat för att det egenekonomiskt sett, är det bästa alternativet. Det är dyrt med energislöseri, och vem vill egentligen kasta pengar i sjön? Därför hade jag gärna sett att man utvecklat alternativen i stället för att fortsätta att använda och bli mer beroende av de bekväma med omiljövänliga alternativ vi har i dag  Det finns ju modeller för tåg som är såväl snabba som energieffektiva och Japan har om jag minns fel utvecklat och använder någonting sådant? Tåget tror jag är någonting vi kan utveckla väldigt mycket medan jag inte ser hur man skulle genomföra någonting liknande när det gäller flyg. Men visst hade det varit trevligt om det på något sätt hade gått att göra flyget väldigt miljövänligt, tyvärr tror jag inte att det är möjligt medan jag har stora förhoppningar för tågens utveckling  Fast jag kan mycket väl ha fel, jag är inte särskilt insatt i hur flyget fungerar och jag hoppas att jag har fel. Det jag vet är att det just nu är förkastligt ur miljöaspekten åtminstone. CITAT (*Stintan* @ 17-01-2010, 14:07)  Åk tåg till London över helgen eller kanske ingen ska kunna åka till Kanarieöarna en vecka eller två. Bara som exempel. Dessutom tid är pengar men sånt kanske inte du behöver tänka på? Men om det inte finns några alternativ, då är väl frågan: vill man åka på nöjesresor på miljöns bekostnad även om det innebär att vi inte kan uppnå de klimatmål som satts upp och riskera många av de negativa konsekvenser av den globala uppvärmningen som vi alla känner till vid det här laget? För mig är inte nöjesresor viktigare än att bevara den planet vi bor på. Jag hoppas i framtiden på att tåget ersätter flyger och att varken tid eller pengar blir ett sådant problem där  Varför måste du låta så nedvärderande och ha en sådan där dryg och snorkig ton i varenda inlägg du riktar till mig? CITAT (Anki på Öland @ 17-01-2010, 14:40)  Åkte tåg till Rom för en himla massa år sen - själva resan tog 2 dygn dit och 2 tillbaka, sen var det inte många dagar att vara där. Det var jättekul då, även resan, men idag skulle jag inte klara av det - springa gatlopp utefter perrongerna för att hinna med tåget vid många av byten och få stå miltals i en överfull vagn och släpa på tungt bagage - eftersom resan tog sån lång tid ville man ha ombyten och annat med sig. Ung och rask, javisst då funkar det bra! Anki Rom är ett av de resmål jag skulle vilja besöka  Men det förutsätter givetvis att man avsätter såväl tid som pengar om man vill resa med tåg  Jag har inte alls kollat upp vad det kan tänkas kosta eller hur lång tid det tar, så jag kanske inte skall säga så mycket om det just nu, det är ett avlägset projekt. Men inte tror jag det är en omöjlighet att resa längre sträckor med tåg, jag tror att det kan vara en upplevelse i sig
Bengalow
17-01-2010, 15:06
Väl i Shanghai åkte vi faktiskt snabbtåg - Mag(netic) Lev(itation) á 415 km/tim. Banan går från flygplatsen till ytterkanten av Shanghai - en resa på ca 20 minuter. Huruvida detta är ett energibesparande sätt är jag inte insatt i, men att dessa, eller likande, utvecklas till något allmänt färdmedel tror jag inte på. Det skulle ta mark/jordbruksmark i anspråk som vi inte kan föreställa oss. Nu gnälls det ju bara man skall göra en tillfart till motorvägen. Flygets utveckling under åren är inte fy skam. Med de nya bjässarna, så kan mångdubbelt fler transporteras, och i det ligger faktiskt en "vinst", förstå mig rätt. Det enda rätta, för att ta ett rättesnöre, är ju att promenera, därnäst att cykla, efter det kommer motorfordon med många passagerare som t.ex. buss eller tåg, bilar och sist flyg. Men om man inte ens kan få människor att samåka i bil, hur kan man då få dem att göra annat som gynnar kollektivtrafiken? Kostnader och pålagor? Minskade kostnader för kollektivtrafiken? Där har man redan satt fälleben, i och med att man la ut det på privata företag - som ju drivs för att tjänas pengar. Kommunalt färdsätt kan man "skattefinansiera...
CITAT (Nauti @ 17-01-2010, 14:53)  Det finns ju modeller för tåg som är såväl snabba som energieffektiva och Japan har om jag minns fel utvecklat och använder någonting sådant? Tåget tror jag är någonting vi kan utveckla väldigt mycket medan jag inte ser hur man skulle genomföra någonting liknande när det gäller flyg. Men visst hade det varit trevligt om det på något sätt hade gått att göra flyget väldigt miljövänligt, tyvärr tror jag inte att det är möjligt medan jag har stora förhoppningar för tågens utveckling  Jaha och hur tror du dessa snabbtåg drivs? Sen när det gäller flygets utveckling så har du också fel, det förekommer t.ex långt framskriden forskning gällande biologiskt framställt drivmedel för flyg bl.a på Ångströmslabbet i Uppsala. Gita
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 15:23)  Jaha och hur tror du dessa snabbtåg drivs?
Sen när det gäller flygets utveckling så har du också fel, det förekommer t.ex långt framskriden forskning gällande biologiskt framställt drivmedel för flyg bl.a på Ångströmslabbet i Uppsala. Gita Med elektricitet inbillar jag mig, men jag vet inte. Det jag vet är att de är många(väldigt många) gånger miljövänligare än bil och flyg  Det låter ju väldigt positivt om det kommer miljövänligt flyg  Då kanske jag inte behöver låta bli att flyga i framtiden då
diva&hero
17-01-2010, 18:46
Vi har bytt alla glödlampor till lågenergi, tv:na går på sparläge(ifs bara för att det är skönare för ögonen på kvällen), har stängt av alla elelement, använder luftvärmepump som står på 19 grader(ger mellan ca18-20 grader inne beroende på utomhustemp), eldar i kaminen om det känns kyligt. Utomhusbelysningar går på timer, förut var dom på hela nätterna. Tyvärr använder vi två bilar dagligen pga att det inte finns nån bussförbindelse hit, får gå 5-6 km först isf.. Har kollat med en elmätare vad allt drar här hemma, en avstängd platt-tv drar ca 40w.. Tänkvärt..
smuleborg
21-01-2010, 20:02
CITAT (Nauti @ 17-01-2010, 13:04)  Tåg är 4100 gånger så miljövänligt som bil. Hur miljövänligt tåg är jämfört med flyg vet jag inte men siffran lär vara enormt mycket större och jag är väldigt intresserad om någon sitter på några siffror eller läsvärda jämförelser när det gäller sådant här. Jag har massor av ställen jag vill resa till, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta mig på ett flygplan. Jag vill hellre se mer tågåkande och att folk tar tåg när de skall semestra. Det blir givetvis långa sträckor på tåg men det behöver ju inte nödvändigtvis vara negativt, vem har sagt att man inte kan göra tågresan till en upplevelse i sig? Jag vill tåga runtom i världen och uppleva saker, då hinner man dessutom se så mycket mer på vägen  Att tåget är miljövänligare än bil, är vi väl alla överens om. Jag tar alltid tåget när jag reser i tjänsten. När jag reser privat (inrikes, utanför SL) blir det i 99 fall av 100 tåg eller buss. Det jag här retar mig på är SJ:s prissättning; det kostar nästan tre gånger mer att ta tåget än bussen från Stockholm till X. Det som en gång var folkets järnväg... I alla fall: Det som jag verkligen ifrågasätter är nyttjandet av inrikesflyget; jag har kollegor som tar flyget (från Stockholm) till Malmö, typ. Jag förstår det inte. Tidsvinsten är för övrigt inte särskilt stor. Jag tror, eller inbillar mig, att dessa val av "småresor" - gör skillnad. Till kontoret reser jag "kommunalt". På landet, mitt i skogen, är det dock - som jag ser det - ett måste att ta bilen till busshållplatsen, vad är det, fyra-fem kilometer kanske. Vi reser inte ofta utomnordiskt. När vi gör det tar vi flyget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|