Sidor: 1, 2, 3
Tirres
När kan man egentligen börja förså om man bor i Sthlmsområdet och inte har extrabelysning. Det kliar i fingrarna men jag vill inte ha långa rangliga plantor. I påsarna finns blomkål, petunia, chili, tomat, paprika, gurka som alla ska försås.
Nauti
Vissa av dem skall ju sås tidigt också. Så det bästa är ju helt klart att skaffa extrabelysning. Annars säger man väl att man kan börja driva upp plantor uta n extrabelysning kring vårdagjämningen(20 mars).
EKLO
Jag brukar tänka så här: R'äkna baklänges från det datum då du tänkt plantera ut frostsäkert. Sedan finns det bra tabeller på Runåbergs fröfirmas hemsida där man kan se hur lång tid det tar för frön att gro, och utvecklingstid. Ett misstag jag själv gjort alltför många gånger (ska försöka bättra mig i år) är att så alla frön av exempelvis blomkål på en och samma gång. Inte bra, eftersom de då blir klara samtidigt, och vem orkar äta så mycket blomkål på en vecka eller två? Bättre då att förgro fröna i omgångar på sådant som ska tuggas under säsongen.
lovwal
CITAT (skogstroll @ 28-01-2010, 16:53) *
å vad underbart, man får som en kick av de späda ljusgröna små godsakerna crazy.gif

visst är det så. smile.gif

CITAT (Lilla hjärtat @ 28-01-2010, 18:16) *
Jag har sått tomater, luktärter, basilika, sallad, sockerärter, blomman för dagen och papegojblomma.

attans, nu blev jag sugen på sockerärtor också. slap.gif
Lilla hjärtat
CITAT (EKLO @ 02-02-2010, 10:41) *
Jag brukar tänka så här: R'äkna baklänges från det datum då du tänkt plantera ut frostsäkert. Sedan finns det bra tabeller på Runåbergs fröfirmas hemsida där man kan se hur lång tid det tar för frön att gro, och utvecklingstid. Ett misstag jag själv gjort alltför många gånger (ska försöka bättra mig i år) är att så alla frön av exempelvis blomkål på en och samma gång. Inte bra, eftersom de då blir klara samtidigt, och vem orkar äta så mycket blomkål på en vecka eller två? Bättre då att förgro fröna i omgångar på sådant som ska tuggas under säsongen.

Åh, vilka bra tips!! Ska göra precis så. Och blomkålen hade jag definitivt sått samtidigt om jag inte hade läst det här. Tusen tack!!

//Linda
Husihelvete
Kanske i senaste laget planterade jag mina chilifrön igår.
Tirres
CITAT (EKLO @ 02-02-2010, 10:41) *

Och när kan man sätta ut frostsäkert? Typ? blink.gif
hattstugan

Man räknar omkring den 10 juni då borde de sk järnnätterna vara förbi!!!
zaxxon
Drosophyllum Lusitanicum

köttätande växt som lever i lite torrare miljö.
Nauti
CITAT (zaxxon @ 03-02-2010, 13:18) *
Drosophyllum Lusitanicum

köttätande växt som lever i lite torrare miljö.
Roligt val smile.gif Fast den bryter väl inte själv aktivt ner insekter och liknande som fastnar på den utan är beroende av en skalbagge som gör det? Hur har du tänkt göda den och har du då något bra tips på en bra näring man kan hitta i Sverige? smile.gif
zaxxon
CITAT (Nauti @ 03-02-2010, 13:47) *
Roligt val smile.gif Fast den bryter väl inte själv aktivt ner insekter och liknande som fastnar på den utan är beroende av en skalbagge som gör det? Hur har du tänkt göda den och har du då något bra tips på en bra näring man kan hitta i Sverige? smile.gif

Den utsöndrar ett enzym som bryter ner insekter som fastnar, däremot så fångar den inte insekter aktivt, som sileshår gör utan förlitar sig på att insekterna kryper på den tillräckligt länge. Så att de får så mycket klet på sig att de fastnar.

Jag trodde dock inte att fröna skulle gro så jag har tyvärr sått dom i fel typ av jordblandning och det går inte att plantera om dom, för dom tål inte några skador på rötterna. Får se hur länge de överlever.

EKLO
CITAT (Tirres @ 02-02-2010, 21:07) *
Och när kan man sätta ut frostsäkert? Typ? blink.gif

Det beror förstås både på var man bor, och vad man odlar - en del grödor tål några få minus enstaka nätter (t ex en del kålsorter, purjo mm) medan annat stryker med vid första järnnatt. Man får läsa på lite och höra med grannar om man själv inte vet hur det brukar vara där man odlar - så gör i alla fall jag. Och så måste man chansa lite, så får man lite välbehövliga bakslag när man varit för optimistisk. Jag tycker man lär sig nytt varje säsong.

Själv är jag en chansande typ som odlar i zon 1-2. Brukar plantera ut det mesta i slutet av april. Bukar vara lite kass på att avhärda tillräckligt (svårt att få till det när man jobbar dagtid), men ska varje år bättra mig. Även i år.
Nauti
CITAT (zaxxon @ 03-02-2010, 23:41) *
Den utsöndrar ett enzym som bryter ner insekter som fastnar, däremot så fångar den inte insekter aktivt, som sileshår gör utan förlitar sig på att insekterna kryper på den tillräckligt länge. Så att de får så mycket klet på sig att de fastnar.

Jag trodde dock inte att fröna skulle gro så jag har tyvärr sått dom i fel typ av jordblandning och det går inte att plantera om dom, för dom tål inte några skador på rötterna. Får se hur länge de överlever.
Ja, jag kollade nu och det stämmer ju som du säger. Jag tänker på en annan växt som lever i symbios med en skalbagge tongue.gif
Lilla hjärtat
I dag har fler fröer kommit ner i jorden. Stockrosor, dahlior, smultron och blå bergsvallmo. Har ställt upp en miniväxthus i vardagsrummet, där fröerna nu förhoppningsvis ska gro. sleep.gif

Miniväxthuset

//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon