Sidor: 1, 2, 3
Peztis
Idag har jag förberett med såjord... å så det kliar i fingrarna! Men det är bara att härda ut.
Monarda
Jag är i valet och kvalet om jag ska så jätteverbenan redan nu. Enligt vad det står på påsen så kan det ta 4 veckor innan dom gror men dom jag sådde förra året vid den här tiden grodde mycket snabbare än så och långt innan jag kunde flytta ut dom i växthuset hade jag verbenor upp över öronen och fick toppa dom för att få plats under lysrören. Tänk om det bara var en tillfällighet, tänk om jag sår för sent i år, tänk om... wacko.gif
lovwal
CITAT (katah @ 15-01-2010, 20:53) *
green zebra är så god, min nya älskling !
Fast jag försöker låta bli att så den än ..., även om det kommer att fungera säkert redan nu .
Men stora är dom i maj ska du veta , minst 1 meter !

oj oj, jag visste att jag var mycket tidigt ute. men en meter hög i maj! det blir grejer. giggle.gif
blomkronan
Det är ju så kul att se det växa yahoo.gif
Jag satte mina kronärtkockor 7:e januari

12:e januari hade dom tittat fram
[attachment=46345:12_jan.jpg]

14:e hade dom kommit så här långt
[attachment=46346:14_jan.jpg]

och idag 17:e så här...
[attachment=46347:17_januari.jpg]

Man kan nästan höra hur dom växer giggle.gif

Bara dom inte är en meter höga i maj!!! giggle.gif
Gudrun i Göteborg
Vad dom växer Blomkronan tummenupp.gif

Jag sådde lavendel för sex dar sedan o de tittade upp redan i går! Har jag gjort bort mig? crying.gif
Nauti
FÖr mig har bara tre kronärtskockor tittat upp sad.gif
4:an
Jag har sått hallonaklejor, echinea, två sorters gräs, höstvädd, praktnejlikor, auberiginer och chili. Av de jag sådde förra veckan har auberiginerna, chili, praktnejlika och jag kan ana små grässtrå...!
Peztis
Åh! Hallonakleja! Har inte hört om den förut och den verkar ju jättefin!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 09-01-2010, 18:43) *
Det låter jättebra smile.gif Aubergine funderade jag länge på innan jag övergav idén p.g.a. att de var så värmekrävande att det var svårt att få dem att växa bra i Sverige över huvud taget. Fast du kanske till skillnad från mig har tillgång till växthus? tongue.gif

jag odlade en sommar i svarta hinkar, i västläge funkade jätte bra det året blommade och växte bra och här är skörden;

[attachment=46348:PICT0002.JPG]
4:an
prövar om det går att lägga in en bild så här...från Rara Växter [attachment=46349:2063_1_.jpg]

Hallon akleja tower mix .....
blomkronan
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 17-01-2010, 19:02) *
Vad dom växer Blomkronan tummenupp.gif

Jag sådde lavendel för sex dar sedan o de tittade upp redan i går! Har jag gjort bort mig? crying.gif

Dom kan ju inte bli en meter iallafall giggle.gif Jag har satt min lavandel ute i höstas, så jag inte behöver "ro om dom" Dom får komma när dom kommer i vår...

Men du måste berätta hur det går... sen smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (flaxss @ 17-01-2010, 20:33) *
jag odlade en sommar i svarta hinkar, i västläge funkade jätte bra det året blommade och växte bra och här är skörden;

Precis som flaxss har jag odlat ute, mot en södervägg, i krukor, och fick massor
Nauti
CITAT (flaxss @ 17-01-2010, 20:33) *

Du fuskar tongue.gif Vad man än nämner så har du odlat det med bra resultat smile.gif Jag får knappt mina fröer att gro i år.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 17-01-2010, 21:09) *
Du fuskar tongue.gif Vad man än nämner så har du odlat det med bra resultat smile.gif Jag får knappt mina fröer att gro i år.

inget fusk här inte, sådde och planterade ut i hinkar, och placerade växterna i väst läge, mycket näring och vatten. mängder med blommor och en hyfsad fin/stor skörd alla blev dock inte mogna. plantorna blev kraftiga och fina. och blommade tills frosten kom. tummenupp.gif

jag har dock inte sått dom igen då jag inte är sådär jätte förtjust i Aubergine.
Nauti
CITAT (flaxss @ 17-01-2010, 21:38) *
inget fusk här inte, sådde och planterade ut i hinkar, och placerade växterna i väst läge, mycket näring och vatten. mängder med blommor och en hyfsad fin/stor skörd alla blev dock inte mogna. plantorna blev kraftiga och fina. och blommade tills frosten kom. tummenupp.gif

jag har dock inte sått dom igen då jag inte är sådär jätte förtjust i Aubergine.
Jag hade planer på att odla egen aubergine och paprika för att göra hemodlat, hemlagad ajvar smile.gif De skall sås ganska tidigt va?
Åsa, mälardalen zon 2
De år jag odlat paprika och aubergine har jag sått i mars och jag har fått hyfsad skörd jag har dock odlat sorter som inte har så lång utvecklingstid som passar bättre för våra korta somrar.
Anki V
CITAT (flaxss @ 17-01-2010, 21:38) *

Åh, det första jag skulle odla om jag bodde i en bättre zon eller hade växthus och råd att värma upp det är Aubergine. Dubbelpanerad och stekt i smör är den oslagbar.

Jag har i alla fall sått Blå salvia och Daggsalvia idag…för att jag inte kunde hålla mig längre.

Jag sådde även en alpaster för snart två veckor sedan som jag resultatlöst testat flera ggr tidigare…..i dag har två frön grott.

/Anki
Nauti
Nu fick jag lägga en ny beställning på kronärtskocksfröer. men så klart så var de slut på fröer.nu och jag fick köpa från Runåbergs. Som så klart hade en massa andra fröer jag ville ha :/
joulanta
Verkar vara ett bra år med grodbarheten på frö allt verkar gro fortare än det ska. Satte krypveronica som enligt fröpåsens odl.anv skulle vara knepig att få upp den grodde på mindre än en vecka och i kväll upptäckte jag att klematis koreana också har kommit. Den skulle först stå inne sen ut i kylan för att gro men det kom upp 2 långa plantor innan jag hann bära ut den.
Imorron ska jag ta in en del perenner jag sådde i oktober få se om dom gror lika bra. tummenupp.gif Visst är det kul när man ser liv i krukorna
octachoron
CITAT (joulanta @ 18-01-2010, 22:59) *
i kväll upptäckte jag att klematis koreana också har kommit. Den skulle först stå inne sen ut i kylan för att gro men det kom upp 2 långa plantor innan jag hann bära ut den.

Är det Clematis koreana som du sått?
Förra året så satte jag Clematis 'Korean Beauty' (vilket inte är en C. koreana) som förmodligen är något av den mest lättgroende klematis som jag sått. Den behövde ingen kylperiod för groning.

Jag är väldigt snabb med att böra ut mina sådder i kylan just för att undvika detta med att saker gror innan man hinner ställa ut sådden. Då vill man ju inte ta död på det små snabbgroende plantorna genom att flytta ut sådden.

gnon49
Det enda jag gjort är att ha "provsått" luktärtor för att se om fröna gror. Har gett mig attan på att inte köpa ett enda frö i år. Plockade frön från snart sagt varenda planta förra året och hoppas fröna klarar sig. luktärtor måste jag ha, så jag hoppas fröna är okey, annars får jag köpa. Om två veckor är det tobaks och dahliefrön som sätts. Sen blir det allteftersom.
Gudrun i Göteborg
Nu har jag fått en hel del frön som jag köpt på Tradera. Men jag försöker tänka på annat än att få ner dom i jorden eftersom det är för tidigt än. Lavendeln, som jag sådde eftersom jag ville att våren skall komma fort och som började sticka upp för en vecka sen, växer så det knakar i lådan. Nu såg jag att hängbegonian också visar sig.

Bord röjt och plasttäckt. Växtlampa inskaffad och monterad rolleyes.gif
Husihelvete
För egen del blir det chili som ska petas ner nu i januari februariskiftet. Jag nöjer mig med bara fyra sorter i år.
skogstroll
jag har sått chili och kronärtskocka alldeles nyss smile.gif
Monarda
Klådan blev outhärdlig och idag kom dom första fröerna i jorden. Härligt, det är nästan något religiöst över den första sådden!
[attachment=46500:P1230891.jpg]
blomkronan
Idag har jag förberett för att så pelargonerna smile.gif Dom ska ligga i blött ett par dagar innan dom ska ner i jorden, det ska bli sååå kul och se vad det kommer att bli, eftersom jag har tagit fröna från mina egna pelargoner i höstas smile.gif
flouee
Tror ni det är lagom att så temynta och solhatt snart för att de ska hinna bli stora till sommaren? Antar att de inte hinner blomma?
Nauti
CITAT (flouee @ 23-01-2010, 18:46) *
Tror ni det är lagom att så temynta och solhatt snart för att de ska hinna bli stora till sommaren? Antar att de inte hinner blomma?
Jag har inte tänkt att så min temynta förrän i mars. Jag trodde att de var snabba av sig.
katah
Jag startatade den 20. januari med 15 sorter chili och paprika, inte så många av varje och alstromeria
21. januari var det dax för stevian ( sådde rubbet på påsen och köper senare mer om dessa tjurar )

Sedan startade jag med tidig-mat -kampanjen med mangold, pumpa, vitkål, salladslök, tomat och grönsaksrybs.
jag fick rådet att avstå från pumpaodlingen inomhus för att den kommer behöva extremt med sol och kommer inte klara sig . Jag tänkte att sorten var en tidig variant så att det skulle blivit april-pumpor.
men jag får visst glömma tanken thumbdown.gif

Alla andra fröpåsar är sorterade nu i sådd-ordning och jag tror att jag har lärt mig nu under ett par år att bromsa lite, vissa ska sås februari, men det mesta först under mars.
Annars drunknar man ju i växter redan i april , nu blir det först i mitten av maj sweatingbullets.gif
tantGröön
Sår ni tomaterna redan? Blir det bra? Ojoj då vill jag oxå gå loss på tomatfröerna.

Eller ska man vänta lite?
katah
jag gjorde ett år misstaget att så 100 tomater i januari.
Jo vi överlevde, men det gör jag inte om !
Gissa om jag sålde bra på vårmarknaden , hade garanterat dom största och finaste plantorna i hela området, vissa hade redan tomater på g i mitten av maj.
men som sagt inte mer !
jag testar bara en liten tidig variat på 5-6 fröer i år resten av tomaterna ska till jorden i slutet av februari och i början av mars flirting.gif

Någon enstaka kan man lungt så nu , bara man har plats åt dom senare bland allt annat ....
Epikuros
Jag har satt ned lite olika frön att leka med inomhus nu under hela året, bara för att pröva =)

Har bl.a Blå bolltistel (vilken inte rört sig på en vecka), Strelitzia Reginae, Crataegus Intricata (som jag glömde stoppa i kylen först), Clematis 'Korean Beauty' och Ficus Benjamina. Har i stort sett noll erfarenhet av sånt här, men jag vill lära mig mer eftersom att jag för närvarande går en trädgårdsutbildning.
Bästa sättet att lära sig är ju att pröva sig fram =)

Edit: Ska även sätta Ipomoea Tricolor 'Flying Saucers', Capsicum Anuum, Avocado och lite annat.
Allting inomhus under lysrör, sen vetefan vart det blir av det =)

Växter inomhus är iaf det bästa som finns!

Synpunkter är välkomna! =)
ängsvädd
Jag sådde igår några olika kryddväxter som jag fått tips om ska funka att odla permanent inomhus. Jag har gallrat ut en del krukväxter, fler ska bort, ger till vänner för att kryddodlingen ska få plats. Det är 4 olika sorters basilika, 2 sorters timjan, koriander, citronmeliss - hmm undrar om jag glömt nå´n.

Dock står det på fröpåsarna att de ska sås senare men jag kunde inte vänta längre smile.gif
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 26-01-2010, 22:01) *
Dock står det på fröpåsarna att de ska sås senare men jag kunde inte vänta längre smile.gif
Jag har samma problem tongue.gif Men jag har hållit mig ganska bra i år. Fast terrariet är helt proppfullt i krukor redan och nya grejor gror hela tiden. Jag har lovat min flickvän att inte köra i gång tältet förrän i februari tongue.gif
Peztis
Och nu kunde inte jag hålla mig längre...

Har sått några pelargoner, en chili och några andra små fröer.
Nettan8
Echinacea (magnus) moskitgräs, spikklubbegräs, glansälväxling, bronsstarr, gräsull, blåverbena. Hoppas nåt av dem dyker upp nu bara
gröndal08
CITAT (Epikuros @ 26-01-2010, 19:05) *
Edit: Ska även sätta Ipomoea Tricolor 'Flying Saucers', Capsicum Anuum, Avocado och lite annat.
Allting inomhus under lysrör, sen vetefan vart det blir av det =)

Flying Saucers har jag sått. Kom upp på tre dagar, växte som attan. Vackra blommor.
Epikuros
CITAT (gröndal08 @ 27-01-2010, 20:34) *
Flying Saucers har jag sått. Kom upp på tre dagar, växte som attan. Vackra blommor.

Hoppas mina också dyker upp snart då. Vill så gärna "tapetsera" om mitt sovrum (förutsatt att det funkar med ljussättningen och allt!)
Crazy4Flowers
Chilin började titta upp igår, har uppdaterat min sida med info om dom och vilka som redan har tittat upp sådde den 20/1

http://www.crazy4flowers.se/chili_2010.php
Micke32
Jag har sått en himla massa olika vilda pelargoner, ca 30 st olika smile.gif Sen lite olika basilika och närmaste dagrna väntar sådd av chili ca 25 olika av dom. Ska bli himla roligt att följa växternas framfart.
ylvahi
Har inte sått något än men idag fick jag en massa fröer från Impecta
Jag som inte skulle ha några i år whistling.gif
lislena
Jag har sått pelargon, bomullsplanta och änglatrumpet den 22/1. Men vad fort dom gror. Pelargonen grodde bara efter 3 dagar och bomullsplantan 4 dagar.

Är det någon som har någon erfarenhet av bomullsplanta. Den har verkligen växt fort på bara några dagar.
Mizz Mia
Än så länge har jag planterat kronärtskockan "Imperial Star" den 17/1 och även chilin "Joe´s long cayenne" den 18/1 och båda sticker upp så fint ur jorden. Så fort de kommit upp hamnade de i ett rum med lysrör och avstängt element. Hoppas dom blir knubbiga å fina smile.gif

Är mest nyfiken på hur kronärtskockan kommer bli i sommar smile.gif
skogstroll
CITAT (blomkronan @ 17-01-2010, 18:43) *
Det är ju så kul att se det växa yahoo.gif
Jag satte mina kronärtkockor 7:e januari

ååå vad fina vad AVIS jag blir... mina har inte tittat upp än -cry-.gif
lovwal
den 14e sådde jag lite till, aklejor, underblommor, klematis och chili. jag kan inte hålla fingrarna i styr. crazy.gif allt utom klematis och chili grodde efter några dagar och växer för fullt.
skogstroll
CITAT (lovwal @ 28-01-2010, 16:33) *
den 14e sådde jag lite till, aklejor, underblommor, klematis och chili. jag kan inte hålla fingrarna i styr. crazy.gif allt utom klematis och chili grodde efter några dagar och växer för fullt.

å vad underbart, man får som en kick av de späda ljusgröna små godsakerna crazy.gif
flouee
Ah, jag ställde ut en massa perennsåder runt 5:e januari, kan jag inte ta in dem snart? unsure.gif Tror ni 4 veckor blir för kort tid?
Peztis
CITAT (flouee @ 28-01-2010, 16:58) *
Ah, jag ställde ut en massa perennsåder runt 5:e januari, kan jag inte ta in dem snart? unsure.gif Tror ni 4 veckor blir för kort tid?

Nu är ju jag ingen expert men det beror väl på vilka fröer som står ute för höstsådd eller stratifiering.

Jag förstår känslan - är det inte dags snart!?!
Lilla hjärtat
Åh, vilken härlig tråd. Jag har sått tomater, luktärter, basilika, sallad, sockerärter, blomman för dagen och papegojblomma. Sedan tre veckor har jag sådder med backsippor i kylskåpet och i går stoppade jag in en massa sådder med iris i kylan. Några ska ut i snön, är det tänkt. Ska genast sätta en omgång smultron under sängen. Just det, jag har satt rödbetor och morötter i vardagsrummet också! blomma.gif

Rödbetorna och morötterna i vardagsrummet
Blomman för dagen på G
De som redan skolats om
AstaC
CITAT (Monarda @ 16-01-2010, 18:36) *
Jag är i valet och kvalet om jag ska så jätteverbenan redan nu. Enligt vad det står på påsen så kan det ta 4 veckor innan dom gror men dom jag sådde förra året vid den här tiden grodde mycket snabbare än så och långt innan jag kunde flytta ut dom i växthuset hade jag verbenor upp över öronen och fick toppa dom för att få plats under lysrören. Tänk om det bara var en tillfällighet, tänk om jag sår för sent i år, tänk om... wacko.gif

Hur gjorde du med din jätteverbena så att det gick så bra, Har köpt fröer i år, men när jag läser runt verkar de vara svåra att få att gro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon