|
vitavargen
12-01-2010, 20:28
CITAT (*Stintan* @ 11-01-2010, 12:13)  Och du vet förståss exakt vad Skånes djurpark har vidtagit för åtgärder för att få vargflocken att fungera? Så dum trodde jag inte ens du va att du tror dom sitter och rullar tummarna utan att försöka göra något åt problemet för att få till en harmonisk flock. ... Du kan ge lite förklaring kanske?
vitavargen
12-01-2010, 20:36
CITAT (*Stintan* @ 10-01-2010, 18:49)  Okunskapen i vissa inlägg gör att jag starkt börjar tvivla på en del skribenters seriositet i vargfrågan. Varför i herrans namn göra jämförelser med vargslakten jägarna i skogen utförde med denna tragiska händelse i Skånes djurpark? ... Så sluta hacka o spy galla över Skånes djurpark och dess personal. Nu undrar jag vem av oss var det som saknade kunskaper och bara blint försvarade Skånes djurpark. Att du fortsätter skriva här talar bara om din brist på respekt för andra medlemmar som anstränger sig här. CITAT (Myosotis @ 10-01-2010, 16:22)  Nej, det tycker jag verkligen inte. Sluta projicera ert hat mot vargjägarna på djurparkspersonal!! Du kanske kan förklara varför försvarade du en djurpark som du tydligen saknar insyn och kunskaper om.
vitavargen
12-01-2010, 20:49
CITAT (ängsvädd @ 10-01-2010, 14:28)  Skåne djurpark hade 12 vilda vargar - några rymde - alla skjöts ihjäl  Bedövningspilar var inte aktuellt. Skånes djurpark vill ha nya vargar att visa upp - har de inte förverkat sin rätt att ha vargar när de utrotat hela sin flock???!!!!! http://www.nyheter24.se/nyheter/inrikes/26...jal-tolv-vargarNu efter många onödiga tjafs och tjat(som kom från skribenter som bara blint ville försvara djurparken) kan vi gå tillbaka till ruta ett och berätta att: Djurparker har en mycket gammal historia. Själv skulle jag gått tillbaka bara ett par hundra år om jag inte hunnit titta i en bok. Baratay.Eric,Hardouin-Fugier. Elisabeth, 2002, ZOO - A History of zoological gardens in the west, Reaktion Books LTD, London, UK. Författarna börjar sin berättelse från 4-5000 f.k. i Egypten, där djuren hållits vid tempeln i väntan på att offras. Sen går de till 1500 före kristus i Kina och berättar om förekomsten av djurparker hos Kejsaren. Lyx och jakt har varit två anledningar till att kungar och kejsare och andra diktatorer behållit djur. .....
Huggorm
12-01-2010, 20:53
CITAT (*Stintan* @ 12-01-2010, 18:04)  Läste du hela artikeln så kan du se att det är så det går till på alla djurparker. Det är ju inte precis någon nyhet att överskottsdjur som inte kan behållas eller säljas avlivas i djurparkerna. Inte bara vargar. Precis, och hade inte detta tillfälle sammanfallit med vargjakten hade det knappt blivit en notis i tidningen ens. Folk hade struntat högaktningsfullt i några avlivade vargar.
vitavargen
12-01-2010, 20:57
CITAT (Huggorm @ 12-01-2010, 20:53)  ... Folk hade struntat högaktningsfullt i några avlivade vargar. Bristen på respekt för liv är det enda som kan läsas i ditt inlägg och det kan göra att människor som skrivit här i flera veckor mår illa av det.
*Stintan*
12-01-2010, 21:17
CITAT (vitavargen @ 12-01-2010, 20:28)  Du kan ge lite förklaring kanske? Det var ett svar till Herkules och hon förstod vad jag skrev så det behövs inget ytterligare förtydligande. Dina inlägg kommer jag fortsättningsvis att ignorera eftersom du ändå inte förstår skriven text utan tolkar det mesta som skrivs fel.
vitavargen
12-01-2010, 21:35
CITAT (*Stintan* @ 10-01-2010, 18:49)  Okunskapen i vissa inlägg gör att jag starkt börjar tvivla på en del skribenters seriositet i vargfrågan. Varför i herrans namn göra jämförelser med vargslakten jägarna i skogen utförde med denna tragiska händelse i Skånes djurpark? ... Så sluta hacka o spy galla över Skånes djurpark och dess personal. Du som verkar vara kunskapens självaste källa kanske kan förklara detta som du skriver till oss (som vände sig emot djurparken). Till och med barn kan fatta att den inledande delen är skrivet emot mina inlägg.
vitavargen
12-01-2010, 22:02
CITAT (*Stintan* @ 10-01-2010, 18:49)  Okunskapen i vissa inlägg gör att jag starkt börjar tvivla på en del skribenters seriositet i vargfrågan. Varför i herrans namn göra jämförelser med vargslakten jägarna i skogen utförde med denna tragiska händelse i Skånes djurpark? J... Så sluta hacka o spy galla över Skånes djurpark och dess personal. Här spyr du galla över oss medlemmar som varit seriösa och försökt skriva sansade. Om du haft en aningen självrespekt skulle du inte skrivit i denna tråd längre. Alternativ kommit fram och kritiserat det du skrev själv. För du går i försvar för en djurpark som du inte har en aning om. Detta gör du bara för att skriva och vara taskig mot medlemmarna här.
ängsvädd
12-01-2010, 22:54
CITAT (vitavargen @ 12-01-2010, 00:04)  Det är tydligen tredje gången en vargflock avlivas i Skåne djurpark: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6412136.abDjurrättsalliansen polisanmäler Skånes djurpark för bristande säkerhet. Länsveterinären har hittat brister. Skånes djurpark hade vargarna intill kronhjortarna - vilket är mycket stressande. Tydligen måste hela vargflocken avlivas vart tionde år då alfahanen blir för svag. Det tycker jag verkar konstigt, att de måste avliva hela flocken. Så går det ju inte till i naturen - då blir ju någon annan alfahane.
vitavargen
12-01-2010, 23:34
CITAT (ängsvädd @ 12-01-2010, 22:54)  Djurrättsalliansen polisanmäler Skånes djurpark för bristande säkerhet. Länsveterinären har hittat brister.
Skånes djurpark hade vargarna intill kronhjortarna - vilket är mycket stressande.
Tydligen måste hela vargflocken avlivas vart tionde år då alfahanen blir för svag. Det tycker jag verkar konstigt, att de måste avliva hela flocken. Så går det ju inte till i naturen - då blir ju någon annan alfahane. Att anmäla djurparken är en fas som vi har passerat nu i och med att länsstryrelsen är inblandade i det hela. Länsveterinären "tittar i sina anteckningar" för att "upptäcka" att både 1995 och 2004 har sammanlagd slaktats 24 vargar till. Kommer hon inte ihåg de uppgifterna? Det var inte länge sen och vi har inte flera "skånesdjurparker" heller. Hur kommer det sig att hon kommer ut till media efter 48 timmar trots att det är hennes jobb att se till att djuren har det bra?
herkules
12-01-2010, 23:41
CITAT (vitavargen @ 12-01-2010, 23:34)  Att anmäla djurparken är en fas som vi har passerat nu i och med att länsstryrelsen är inblandade i det hela.
Länsveterinären "tittar i sina anteckningar" för att "upptäcka" att både 1995 och 2004 har sammanlagd slaktats 24 vargar till. Kommer hon inte ihåg de uppgifterna? Det var inte länge sen och vi har inte flera "skånesdjurparker" heller. Hur kommer det sig att hon kommer ut till media efter 48 timmar trots att det är hennes jobb att se till att djuren har det bra? fast det kanske inte är just den veterinären som gjorde tidigare inspektioner, även om det står i diverse journalanteckningar? det finns mycket att vara kritisk över vad det gäller varghållningen i djurparker men samtidigt så tror iaf inte jag att allt som står i tidningar är med sanning överensstämmande, inte alltid. bra att det kommit in en anmälan och visst, jag tycker inte att de ska ha varg, iaf inte om de ska hållas som vilda med tanke på att de misslyckats så kapitalt.
vitavargen
12-01-2010, 23:49
CITAT (herkules @ 12-01-2010, 23:41)  fast det kanske inte är just den veterinären som gjorde tidigare inspektioner, även om det står i diverse journalanteckningar? ... I länken som jag lagt in igår vid midnatt, säger Länsveterinären att hon tittade i sina anteckningar.
herkules
13-01-2010, 00:07
CITAT (vitavargen @ 12-01-2010, 23:49)  I länken som jag lagt in igår vid midnatt, säger Länsveterinären att hon tittade i sina anteckningar. jo och med det kan hon mena att hon tittar i de anteckningar hon har men det kanske inte är hon som skrivit dem? alltså jag vet inte men den kan vara så.
Gossen Ruda
13-01-2010, 08:27
Jag undrar bara lite stillsamt vad vitavargen försöker uppnå genom att om och om igen spy galla över Skånes djurpark på detta forum? Ungefär lika effektivt som att ropa i öknen, inte många här som bryr sig och absolut ingen på djurparken eller i ansvarig ställning.
herkules
13-01-2010, 09:14
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2010, 08:27)  Jag undrar bara lite stillsamt vad vitavargen försöker uppnå genom att om och om igen spy galla över Skånes djurpark på detta forum? Ungefär lika effektivt som att ropa i öknen, inte många här som bryr sig och absolut ingen på djurparken eller i ansvarig ställning. istället för att hela tiden undra vad en person skriver i en tråd så kan man ju ta till sig tråden som helhet. jag undrar lite stillsamt vad du i tråden om earth hour menade med om man kunde släcka veganer? typ samma.
Gossen Ruda
13-01-2010, 09:40
CITAT (herkules @ 13-01-2010, 09:14)  istället för att hela tiden undra vad en person skriver i en tråd så kan man ju ta till sig tråden som helhet. jag undrar lite stillsamt vad du i tråden om earth hour menade med om man kunde släcka veganer? typ samma. Typ annorlunda. I denna tråd står hittills vitavargen för 27 av 114 inlägg vilket är lite annorlunda än ett inlägg om att släcka veganer. Fö var min fråga här inte ställd till dig.
herkules
13-01-2010, 09:49
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2010, 09:40)  Typ annorlunda. I denna tråd står hittills vitavargen för 27 av 114 inlägg vilket är lite annorlunda än ett inlägg om att släcka veganer. Fö var min fråga här inte ställd till dig. det spelar ingen roll vem frågan var ställd till. vem bestämmer hur många inlägg man får göra i en tråd? att undra hur man släcker veganer skulle kunna ses som ett hot.
ängsvädd
13-01-2010, 09:58
CITAT (vitavargen @ 12-01-2010, 23:34)  Att anmäla djurparken är en fas som vi har passerat nu i och med att länsstryrelsen är inblandade i det hela.
Länsveterinären "tittar i sina anteckningar" för att "upptäcka" att både 1995 och 2004 har sammanlagd slaktats 24 vargar till. ....... Då tycker jag inte Skånes djurpark ska få tillstånd att ha fler vargar  Vilken behörig myndighet kan man skriva till för att framföra den synpunkten?
*Stintan*
13-01-2010, 10:15
CITAT (ängsvädd @ 13-01-2010, 09:58)  Då tycker jag inte Skånes djurpark ska få tillstånd att ha fler vargar Vilken behörig myndighet kan man skriva till för att framföra den synpunkten? Läs tidigare svar i tråden så kan du se att alla djurparker avlivar djur med jämna mellanrum. Djur som dom av någon anledning inte kan ha kvar och som inte går att sälja/ge bort till andra djurparker. I det här fallet gäller det vargar där alfadjuren blivit för gamla och inte kunnat ta hand om sin flock på ett bra sätt. Då fungerar inte flocken längre och därför tar man bort alla djuren i flocken och börjar från scratch. Så har iallafall jag förstått det. Detta är naturligtvis inget man skriver folk på näsan i normala fall eftersom det är ett så känsligt kapitel för många men nu blir det då mera känt för allmänheten eftersom detta hände samtidigt som vargslakten jägarna stod för i våra skogar.
Gossen Ruda
13-01-2010, 10:17
CITAT (herkules @ 13-01-2010, 09:49)  det spelar ingen roll vem frågan var ställd till. vem bestämmer hur många inlägg man får göra i en tråd? att undra hur man släcker veganer skulle kunna ses som ett hot. Jo Ingen Knappast
Anki på Öland
13-01-2010, 10:46
CITAT (*Stintan* @ 13-01-2010, 10:15)  Läs tidigare svar i tråden så kan du se att alla djurparker avlivar djur med jämna mellanrum. Djur som dom av någon anledning inte kan ha kvar och som inte går att sälja/ge bort till andra djurparker. I det här fallet gäller det vargar där alfadjuren blivit för gamla och inte kunnat ta hand om sin flock på ett bra sätt. Då fungerar inte flocken längre och därför tar man bort alla djuren i flocken och börjar från scratch. Så har iallafall jag förstått det.
Detta är naturligtvis inget man skriver folk på näsan i normala fall eftersom det är ett så känsligt kapitel för många men nu blir det då mera känt för allmänheten eftersom detta hände samtidigt som vargslakten jägarna stod för i våra skogar. Och det är ju delikat att ta upp för kvällsblaskorna också - fina rubriker, sen kan man skriva resten med små bokstäver..... ANki
*Stintan*
13-01-2010, 11:04
CITAT (Anki på Öland @ 13-01-2010, 10:46)  Och det är ju delikat att ta upp för kvällsblaskorna också - fina rubriker, sen kan man skriva resten med små bokstäver..... ANki  Exakt..
Gossen Ruda
13-01-2010, 11:17
Någon djurpark, Borås?, fick avliva sina elefanter pga TBC. Ser man lite krasst på saken så är nog ändå den genomsnittliga livslängden på djurparksdjur längre än i naturen. Mängder av ungdjur dör i förtid i naturen pga matbrist och rovdjur mm.
Anki på Öland
13-01-2010, 12:03
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2010, 11:17)  Någon djurpark, Borås?, fick avliva sina elefanter pga TBC. Ser man lite krasst på saken så är nog ändå den genomsnittliga livslängden på djurparksdjur längre än i naturen. Mängder av ungdjur dör i förtid i naturen pga matbrist och rovdjur mm. Säkert är det så, för djurparkerna sköter ju om djuren efter bästa förmåga eftersom det är dom som ger inkomsterna. (djurparkernas vara eller inte vara är en helt annan diskussion, som det är just nu så finns dom) Ute i naturen är det ju ingen som matar dom varje dag eller sätter upp staket för att skydda dom mot andra djur..... Sen har dom ju problem att bli av med vissa djur när det är för mycket släktskap i flockarna. Jag menar inte just vargar nu, utan även andra djur, t.ex. shimpanserna vet jag att vissa djurparker måste avliva för att dom har bara föräldrar och syskon och ingen vill köpa dom. Anki
ängsvädd
13-01-2010, 13:02
Vargen är ett utrotningshotat djur och det borde inte få hållas i djurparker om man måste avliva samtliga vargar vart tionde år.
herkules
13-01-2010, 14:25
om alla djurparker avlivar sina djur då och då (tvi vilken syn på liv) så borde verkligen deras vara eller icke vara diskuteras.
Gossen Ruda
13-01-2010, 14:31
CITAT (ängsvädd @ 13-01-2010, 13:02)  Vargen är ett utrotningshotat djur och det borde inte få hållas i djurparker om man måste avliva samtliga vargar vart tionde år. Men det förekommer sällan eller aldrig vildfångade vargar i djurparker, alla brukar komma från andra djurparker som fått för många. I naturen är det så att varje individ i genomsnitt bara får en avkomma, annars skulle naturen snart krylla av exempelvis vargar. Eller att varje vargpar bara lyckas få två överlevande valpar. Jämför då detta med att varje valpkull kan innehålla över 10 valpar och att det föds en kull per år.
*Stintan*
13-01-2010, 14:35
Tja dom vill väl knappast att djuren ska självdö heller eller lida på annat sätt i djurparkerna så det är ju lite knepigt. Djur avlivas ideligen så är det då hemskare att det sker i en djurpark än någon annanstans? Jag har lite svårt att tycka att djurparker bara är av ondo.
Myosotis
13-01-2010, 14:45
CITAT (herkules @ 13-01-2010, 14:25)  om alla djurparker avlivar sina djur då och då (tvi vilken syn på liv) så borde verkligen deras vara eller icke vara diskuteras. Det håller jag med om. Väldigt konstig inställning som jag inte kan ställa mig bakom. Gillade inte alls när de felflyttande storkarna avlivades bara för att man inte skulle avla på dem mer. Att vargarna sköts nu var en akut nödsituation, men att kallt och beräknande ta livet av en massa friska djur känns verkligen fel.  Nu har jag inte läst alla länkar och har ingen information så man kanske kan hoppas att det bara skett i undantagsfall. Det är ju märkligt att låta djuren föröka sig om man inte behöver fler.
Piccante
13-01-2010, 15:31
CITAT (Myosotis @ 13-01-2010, 14:45)  Det håller jag med om. Väldigt konstig inställning som jag inte kan ställa mig bakom. Gillade inte alls när de felflyttande storkarna avlivades bara för att man inte skulle avla på dem mer. Att vargarna sköts nu var en akut nödsituation, men att kallt och beräknande ta livet av en massa friska djur känns verkligen fel.  Nu har jag inte läst alla länkar och har ingen information så man kanske kan hoppas att det bara skett i undantagsfall. Det är ju märkligt att låta djuren föröka sig om man inte behöver fler. Det långsiktiga målet med allt bevarandearbete i djurparker är att djurparkerna ska vara levande genbanker så att arterna ska kunna bevaras även om de skulle trängas undan eller dö i sitt naturliga habitat. Teoretiskt sett har man väl tankar på att djurparksvargar skulle kunna planteras ut i framtiden om det inte vore för att jägare och andra så starkt motsatte sig det. Men när varken (vissa) jägare, landsbygdsbor och regeringen accepterar det så har man en situation med vargöverskott i parkerna. Slutar man med varg i park så finns ingen genbank, får man för många vargar så tvingas man avliva. Det blir en ond cirkel tyvärr. Det jag är kritisk mot är att i vissa parker har man gjort vargarna för tama då skötarna umgås med dom för mycket så man har i princip fått halvtama vargar i parkerna vilka aldrig kommer att kunna planteras ut pga risken att de söker sig till människor.
vitavargen
13-01-2010, 16:58
CITAT (herkules @ 13-01-2010, 00:07)  jo och med det kan hon mena att hon tittar i de anteckningar hon har men det kanske inte är hon som skrivit dem? alltså jag vet inte men den kan vara så.  Jo, detta kan också vara fallet. Men i varje fall är det Länsstryrelsen som har det yttresta ansvaret.
Orkidétjuven
30-01-2010, 23:59
Tusentals flydde undan tigrar på zoo. Jag läste kommentaren Dom lyckas fånga in o bedöva TIGRAR medans vi misslyckas med att fånga in vargar... http://www.dn.se/nyheter/varlden/tusentals...a-zoo-1.1036450@ Myosotis. Vart var det där med storkarna?
Kryddan03
31-01-2010, 02:37
CITAT (Orkidétjuven @ 30-01-2010, 23:59)  Tusentals flydde undan tigrar på zoo. Jag läste kommentaren Dom lyckas fånga in o bedöva TIGRAR medans vi misslyckas med att fånga in vargar... http://www.dn.se/nyheter/varlden/tusentals...a-zoo-1.1036450@ Myosotis. Vart var det där med storkarna? Det går inte att göra den jämförelsen av situationerna med utgångspunkt från en notis på fyra meningar. Varsågod, här får du lite hemläxa: http://www.hindu.com/2010/01/31/stories/2010013160731600.htmhttp://www.deccanchronicle.com/national/2-...uwahati-zoo-055Några citat: "Two Royal Bengal Tigers sneaked out of an off-exhibit enclosure in the Assam State Zoo here around 10.30 a.m. on Saturday." ""Seeing the two big cats walking lazily in the open, horrified visitors ran helter-skelter." "The two tigers came out of the enclosure and started walking lazily in the open leading to great amount of panic and fear," zoo warden Narayan Mahanta told IANS." ""We immediately evacuated the visitors and tried to locate the cats before tranquilising one of them relaxing by the side of a pool inside the zoo," Mahanta said." "No one was injured with the tigers slowly walking around the zoo even as thousands of visitors simply ran for their lives seeing the cats on the prowl." Lite skillnad mot att försöka att bedöva rörliga vargar i dåligt ljus och taskiga väderleksförhållanden.
Orkidétjuven
31-01-2010, 02:43
Okay, jag erkänner, jag läste inte fler artiklar... Man ska aldrig tro svensk nyhetsföring till 100 %. De säger ju bara halva sanningar ur deras synvinkel ibland.  Tack för upplysningen.
Myosotis
01-02-2010, 13:23
CITAT (Orkidétjuven @ 30-01-2010, 23:59)  @ Myosotis. Vart var det där med storkarna? http://www.skof.se/stork/storkar_avlivade.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|