Sidor: 1, 2, 3
herkules
om det som står i tidningarna idag stämmer så informerades tydligen inte alla besökare, vilket ju än en gång tyder på att det faktiskt var panik bland personalen.
en mamma med två barn ser en lös varg på 50 meters håll och blir rädd. jag undrar vad hon blev rädd för, vargen eller den upphetsade stämningen?
de har haft oro i flocken sedan 2006 då den åt upp en vargunge, så inte ska skånes djurpark handskas med varg inte, det ska vara lugnt i lägret.
sqrulan
thumbdown.gif Vargar skall vara fria och inte sitta inburade nånstans överhuvudtaget, allt är människans fel!
Att dom var instängda var människans fel, att dom kunde smita var människans fel, att dom nu är döda är människans fel!
Vilda djur skall leva fritt i den natur dom är vana med, dom skall kunna ströva omkring här på jorden precis som det var tänkt från början.
Alla djurparker borde stängas och dom som vill se dom vilda djuren kan ju besöka dom ute i naturen under normala förhållanden där dom hör hemma och där man får se hur det är i verkligheten.

Sedan så vill jag bara berätta att jag står på djurrättsaktivisternas sida i mångt och mycket och jag har försökt att hinna med att se alla program av Whale wars på discovery, dom imponerar på mej! Om ingen bryr sig och gör något så kommer ju allt djurplågeri och onödigt dödande att fortgå.
Aqvakul
Djurrättsalliansen har uttalat sig. Mest är det tyvärr väldigt förenklad slagordsargumentation.

"Skånes djurpark anmälda för vargmassaker
2010-01-10 14:06

På Skånes djurpark har i helgen 12 vargar dödats av personalen på djurparken efter att några eller alla individer rymt. Informationen är väldigt sparsam då man från Skånes djurparks sida försökt mörka hela situationen. Djurrättsalliansen kommer nu att polisanmäla händelsen. Redan 2006 försvann en vargunge spårlöst från Skånes djurpark och många vargexperter misstänkte att ungen ätits upp av sin egen flock efter att de mobbat ihjäl den. Personalen på djurparken säger själva att det inte funnits någon harmoni bland vargarna och att de mobbat varandra. Det är alltså sedan länge känt att vargarna inte fungerat bra i flocken och trots det har man inte åtgärdat problemen som existerat.

Att personalen på Skånes djurpark inte sett någon annan lösning på problemet än att döda vargarna visar på deras brist på kunskap om djur och deras enorma inkompetens. Att djurparken inte ens har ett staket som håller för vargar är inte bara pinsamt utan yttert oansvarigt av Skånes djurpark.

- Vilda djur hör inte hemma i fångenskap. Här har vi ett fall där djur är inlåsta med individer de själva inte valt att vara inlåsta med på en begränsad yta. Det leder till beteenderubbningar och olika störningar. I det här fallet visste man att det redan förekom mobbing, att det saknades en bra struktur i varggruppen och att en unge ätits upp. Vi kräver att djurparken tar ansvar för sin inkompetens och lägger ned, säger Daniel Nyberg, talesperson för Djurrättsalliansen.

För mer information, kontakta:
Daniel Nyberg (Daniel@djurrattsalliansen.se)
076 230 12 00 "

Gunilla T
CITAT (sqrulan @ 11-01-2010, 10:10) *
thumbdown.gif Vargar skall vara fria och inte sitta inburade nånstans överhuvudtaget, allt är människans fel!
Att dom var instängda var människans fel, att dom kunde smita var människans fel, att dom nu är döda är människans fel!
Vilda djur skall leva fritt i den natur dom är vana med, dom skall kunna ströva omkring här på jorden precis som det var tänkt från början.
Alla djurparker borde stängas och dom som vill se dom vilda djuren kan ju besöka dom ute i naturen under normala förhållanden där dom hör hemma och där man får se hur det är i verkligheten.

Sedan så vill jag bara berätta att jag står på djurrättsaktivisternas sida i mångt och mycket och jag har försökt att hinna med att se alla program av Whale wars på discovery, dom imponerar på mej! Om ingen bryr sig och gör något så kommer ju allt djurplågeri och onödigt dödande att fortgå.

Bra skrivet sqrulan tummenupp.gif håller med dig om det mesta med ett undantag och det är bevarandeprojekt som drivs av olika djurparker - många gör stora insatser för utrotningshotade djur och det är det enda existensberättigande som jag kan se att hålla djur i fångenskap.

Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 11-01-2010, 10:15) *
Djurrättsalliansen har uttalat sig. Mest är det tyvärr väldigt förenklad slagordsargumentation.

no.gif Hur ska man kunna ha respekt för en sådan organisation? Vi är många som tycker att det inträffade är sorgligt och att vargjakten är dum osv., men med den sortens känslostyrda, ovetenskapliga uttalanden skadar man bara vargen. Varghatarna kan ju tro att alla vi som gillar vargar är lika dumma.
Naturligtvis accepterar jag åsikten att djur inte ska hållas i fångenskap, jag kan delvis hålla med. Men om man nu har varg i inhägnad så kan jag säga att flocken i Skånes djurpark hade det relativt bra, det är inte tal om burar utan ett stort område med träd och allt. Någon skrev att det var djurplågeri att tvinga vargarna att bo ihop. Men naturligtvis har man efterhand gett bort de unga vargarna till andra djurparker för att ha en fungerande flock. Ändå blev det oro i flocken, sånt händer och det är nog bara vargarna själva som visste varför.
Myosotis
CITAT (Freyas @ 11-01-2010, 09:10) *
Skånees djurpark har SANNERLIGEN FÖRVERKAT sin rätt att hålla varg! Disgusting! Hur sjutton kan man bara göra så? Helt otroligt! SKAM! Det finns inga ord för att uttrycka GRYMHETEN och LÅT-GÅ-mentaliteten. Slit och släng bara! En sådan "djurhållning" måste det lagstiftas mot, tycker jag.

Tänk dig att du har en hund som av outgrundlig anledning helt plötsligt blir farlig och ohanterbar så att du måste avliva den. Du älskar din hund och är väldigt ledsen över det inträffade. Hur kul skulle det då vara på en skala att polisanmälas och anklagas för djurplågeri osv? Min katt blev galen och bet mig förra våren, jag fick avliva henne. Tror du att jag tyckte det var kul? Precis så tror jag att personalen på Skånes djurpark känner sig just nu. crying.gif Man jobbar inte med vargar för att man hatar dem och vill skjuta dem.

CITAT (Anders Kristoffersson @ 11-01-2010, 01:40) *
Baserat på den information jag själv inhämtat via tv samt tidning så anser jag att det, tyvärr, funnits mycket goda anledningar till att personalen agerade som de gjorde.

1. Vargarna gick "bärsärk" och hann ta livet av flertalet djur inne i parken. Med andra ord var hela parkens fortlevnad hotad, åtgärd var tvungen att vidtas annars skulle man bli tvungen att lägga om affärsidén "zoo" till "exotiska korvar och köttstycken säljes till högstbjudande".

2. Vargarna höll avstånd till personalen, förmodligen då de inte är korkade och förstod att det de pysslade med inte uppskattades. I kombination med den starka vind som rådde och det stora avståndet så kunde inte bedövningsgevär användas. Avstånd på över 50 meter tillsammans med kraftig blåst och mål som rör på sig är mycket svåra skott att ta med ett gevär som skjuter pilar. För att inte tala om att man inte kan skjuta hursomhelst på ett zoo fullt av människor när man inte har den blekaste aning om vart vinden för projektilerna man skjuter, det tar tid att utrymma ett zoo och innan det är tömt så kan man inte ta några risker.

3. De två vargarna som rymde först hade förmodligen stötts ut ur flocken eller på eget initiativ lämnat. Rent biologisk/psykiskt så innebär det att de inte har något att hämta i flocken längre. Så fungerar vargar då det är en livsnödvändig funktion för att bilda nya flockar, vilket är en livsnödvändig funktion för artens överlevnad. Med andra ord kan de inte infångas och slängas tillbaka hursomhelst (vilket personalen iofs gjorde ändå vid första rymningen, om jag har förstått det hela rätt).

4. När alfa-honan sticker, då följer alla andra efter och eftersom man inte lyckades fånga in henne så innebär det att hela flocken följer efter henne. När man sedan tvingas skjuta denne för att skydda de andra djuren i parken (som är lika viktiga i alla avseenden) så har man kort och gott sabbat hela flocken. Vad som kommer därefter är en maktkamp som oftast leder till att flocken splittras åt olika håll. Summan av kardemumman blir att man inte längre kan ha djuren i samma hägn.

5. Att släppa ut vargarna i det fria vore fullständigt livsfarligt, dels för att samtliga vargangrepp på människor i sveriges dokumenterade historia skett från frisläppt tamvarg, men också dels för att vargarna inte är anpassade för ett liv i det fria och därmed skulle riskera svält och onödigt lidande, eller mer troligt, vandra in i tätbebyggt område och tvingas avlivas.

Jag är inte på något sätt fientligt inställd till varg, som är ett vackert och ståtligt djur, men personalens ingripande var både rådigt och rätt. Speciellt med tanke på den press och stress de måste ha känt när det hände, tillsammans med den rädsla och skräck över att se sina andra djur dö och frukta fler dödsfall.

En lång serie av olycksaliga händelser ledde snabbt fram till att ett tråkigt beslut var tvunget att fattas, tyvärr blir det så ibland.

Mycket bra skrivet!
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 11-01-2010, 11:07) *
Tänk dig att du har en hund som av outgrundlig anledning helt plötsligt blir farlig och ohanterbar så att du måste avliva den. Du älskar din hund och är väldigt ledsen över det inträffade. Hur kul skulle det då vara på en skala att polisanmälas och anklagas för djurplågeri osv? Min katt blev galen och bet mig förra våren, jag fick avliva henne. Tror du att jag tyckte det var kul? Precis så tror jag att personalen på Skånes djurpark känner sig just nu. crying.gif Man jobbar inte med vargar för att man hatar dem och vill skjuta dem.

Jättebra skrivet, Myosotis! Ingen betvivlar ditt engagemang för djuren. kompiskram.gif
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 21:16) *
...Jag hängde upp mig lite på att personalen och chefen var förvånade över att vargarna lyckades bita sig ut. Hoppas bara att inte Djurens befrielsefront eller någon annan suspekt sammanslutning hjälpt till. Vargar och andra rovdjur brukar vara rädda om sina tänder och biter inte gärna i metall.

Där sa du något! Det skulle jag mycket väl kunna tänka mig! Det var ett nytt, godkänt vargstaket, vajern var 1cm tjock och det har aldrig hänt förr. Det är en märklig slump att det skedde just nu, mitt i debatten om vargjakten. Finns det idioter som släpper ut minkar kan det väl finnas idioter som släpper ut vargar. Mycket vettigare att släppa ut vargar då de inte gör någon skada i naturen som minken gör. (OBS jag är emot pälsfarmar.)
Gunilla T
Om det varit sabotage så lär det inte vara svårt att upptäcka, klipper man med avbitartång så syns det.
herkules
Man jobbar inte med vargar för att man hatar dem och vill skjuta dem.

bevisligen så klarar de ju inte av att jobba med vargar om det har varit oro i flocken sedan 3-4 år tillbaka?
precis som du skrev (som jag tog bort) så gör man något åt situationen när det inte funkar längre, det gjorde de inte på skånes djurpark utan de lät disharmonin i flocken fortgå.
alltså har de diskvalificerat sig själva som rovdjurspark och får helt och hållet ta på sig ansvaret för att ha varit tvungna att skjuta en hel vargflock.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 11-01-2010, 11:27) *
bevisligen så klarar de ju inte av att jobba med vargar om det har varit oro i flocken sedan 3-4 år tillbaka?
precis som du skrev (som jag tog bort) så gör man något åt situationen när det inte funkar längre, det gjorde de inte på skånes djurpark utan de lät disharmonin i flocken fortgå.
alltså har de diskvalificerat sig själva som rovdjurspark och får helt och hållet ta på sig ansvaret för att ha varit tvungna att skjuta en hel vargflock.

Är du verkligen kompetent att bedöma detta?
Jan Lindgren
Hej!
Hur många av er som klagar på Skånes Djurpark har varit där och studerat djuren? Jag har varit där ett antal gånger och anser att djuren är mycket välskötta. Vargarnas hägn är stort och nätet är kraftigt. Man har haft varg under mycket lång tid och det har fungerat utmärkt. Vargarna har trivts och förökat sig. Man har inte stört vargarna i onödan och de har inte varit så tama att man kunnat gå in i grytet och räkna ungarna. För ganska länge sedan gick jag en endagskurs om djur under ledning av dåvarande djurparkschefen. Just den dagen visade varghonan upp sin kull för första gången. Vi stod och försökte räkna valparna för ingen visste hur många tiken fått det året. Djurparkschefen var nog den av oss som var mest glad när han så vargarna.

Det verkar som en del saknar all kunskap om vad man gör med djurparksdjur som är lätta att föröka. Överskottsdjur avlivas om det inte finns en annan djurpark som vill ha dem. Världen är full av lejonungar och björnungar som ingen vill ha. En del djurparker säljer dock en del djur illegalt till privatpersoner. Enligt rykten så sprider även en del välkända personer ut djur illegalt. Tom en okänd person som jag har blivit erbjuden illegala djur från en djurpark.

Vargarnas förmåga att ta sig igenom ett mycket kraftigt stängsel visar tydligt att det inte går att skydda tamdjur om det blir för många vargar på fel ställe.
MVH
Jan Lindgren
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 11-01-2010, 11:29) *

Undrar jag med. Jag kan inte bedöma det i alla fall.
herkules
CITAT (Aqvakul @ 11-01-2010, 11:29) *

det är vad jag tycker efter att ha läst av det materiel som finns.
visste inte att man måste ha en fil kand för att få uttrycka sin åsikt i detta.
pratar vi kompetens så borde 98% av folket på det här forumet inte skriva någonting.
Myosotis
CITAT (herkules @ 11-01-2010, 12:00) *
...pratar vi kompetens så borde 98% av folket på det här forumet inte skriva någonting.

Det kan jag verkligen hålla med om tongue.gif
Men jag tycker man ska göra skillnad mellan "jag tror" och "jag vet". Det är helt okej att skriva vad man tycker eller att man är upprörd över nånting rent känslomässigt, men då är det inte fakta. Det finns folk som är rädda för vargar (eller möss eller spindlar), de kan inte hjälpa det och det är verkligen jobbigt för dem. Men det ger dem inte rätt att hävda att det är bevisat att möss äter människor.
*Stintan*

Och du vet förståss exakt vad Skånes djurpark har vidtagit för åtgärder för att få vargflocken att fungera? Så dum trodde jag inte ens du va att du tror dom sitter och rullar tummarna utan att försöka göra något åt problemet för att få till en harmonisk flock. Tror du att alla vargflockar i det fria är så harmoniska?
herkules
CITAT (Myosotis @ 11-01-2010, 12:09) *
Det kan jag verkligen hålla med om tongue.gif
Men jag tycker man ska göra skillnad mellan "jag tror" och "jag vet". Det är helt okej att skriva vad man tycker eller att man är upprörd över nånting rent känslomässigt, men då är det inte fakta. Det finns folk som är rädda för vargar (eller möss eller spindlar), de kan inte hjälpa det och det är verkligen jobbigt för dem. Men det ger dem inte rätt att hävda att det är bevisat att möss äter människor.

du glömde en sak - jag tycker.
om jag vet något benhårt så säger jag det annars tycker jag saker.
tror jag saker skriver jag oftast det. och frågar jag så frågar jag.
hur folk läser och uppfattar är olika.
att ifrågasätta kompetens för ett tyckande är rätt overkill.

CITAT (*Stintan* @ 11-01-2010, 12:13) *
Och du vet förståss exakt vad Skånes djurpark har vidtagit för åtgärder för att få vargflocken att fungera? Så dum trodde jag inte ens du va att du tror dom sitter och rullar tummarna utan att försöka göra något åt problemet för att få till en harmonisk flock. Tror du att alla vargflockar i det fria är så harmoniska?

du får tro att jag är hur dum som helst - ditt problem och din huvudvärk, inte min.
jag vet inte vad de har gjort för att försöka komma tillrätta med problemet men eftersom inget hänt på 3-4 år så är det nog ändå så att vad de än har gjort så har de misslyckats. beviset på det avslutades med att 12 vargar avlivades per kula.
och nej, jag tror absolut inte att vargflockar i det fria alltid är harmoniska, därför jagas en del individer iväg, kanske någon dödas.
det är vargars sätt att lösa det hela.
vargar i hägn löser det förmodligen inte på samma sätt med tanke på att de just inte är fria.
så vad som än har hänt i skånes djurpark så får personalen ta på sig det - det är knappast inte vargarna som gjort bort sig
Freyas
Mycket bra skrivet!

Hej Myosotis
Jag förstår att du vill ha bra vetenskapliga argument istället för en känslomässig reaktion... OK. men det ÄR skillnad på tamdjur och varg och det vet alla som jobbar med vilda djur.
Ledsamt vad som hänt med din katt, tycker jag, men min katt biter mig dagligen utan att jag behöver avliva henne smile.gif
ängsvädd
Jag hörde någon insatt person på radion prata om att på Kolmården har de bara "nappade" (uppfödda av människan tror jag det betyder) vargar och kastrerade tikar för att de inte ska vilja rymma.

Frågan är - ska man ha vilda, okastrerade vargar i fångenskap när driften är att söka sig bort och skapa nya flockar hos flera individer? Är inte det djurplågeri?
herkules
jag ska träffa en vän som jobbat i varghänget på Kolmården, då får jag från säkert håll reda på hur det är och är kanske kompetent att berätta det senare i den här tråden. wink.gif
*Stintan*
Kålmården hade väl en varg på rymmen för några år sedan vill jag minnas.
Myosotis
CITAT (ängsvädd @ 11-01-2010, 13:17) *
Frågan är - ska man ha vilda, okastrerade vargar i fångenskap när driften är att söka sig bort och skapa nya flockar hos flera individer? Är inte det djurplågeri?

De individerna lämnas ju bort för att det inte är möjligt att ha dem i samma hägn. Det finns många människor som tycker att kastration är djurplågeri (inte jag).
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 11-01-2010, 07:36) *
Du har nog missförstått inlägget.

Man säger ju bara att personalen tog ett snabbt beslut för att förhindra att det skulle uppstå panik bland befolkningen i Skåne....

Här sägs inget om att personalen drabbades av panik...

edit skrivfel

Nej, det är tyvärr du som missuppfattat den korta meningen.
Ett "snabbt beslut" avspeglar dödandet av alla vargar. Jag skulle inte tycka att Jonas Wahlström skulle gjort samma sak om han befann sig där. Detta bedömmer jag efter både det han säger till media och de åren jag sett honom med djur i tv.

(Ingen behöver kunna Latinska namn på alla världens djur för att vilja tycka om dem. Så detta med kunskaper som ni alltid tar upp får ni glömma, för det är inte så mycket till kunskaper som finns i era inlägg heller. Alla vi som skriver här utgår ifrån de korta meningar som kommit till media. Vi är två läger exakt som i gristråden. Ett läger som gillar djuren och ett läger som inte gillar djuren och följer bara de traditionella tankarna i samhäller.)

Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 11-01-2010, 17:33) *
Nej, det är tyvärr du som missuppfattat den korta meningen.
Ett "snabbt beslut" avspeglar dödandet av alla vargar. Jag skulle inte tycka att Jonas Wahlström skulle gjort samma sak om han befann sig där. Detta bedömmer jag efter både det han säger till media och de åren jag sett honom med djur i tv.

Så kan det kanske vara....men det framgår inte alls av ditt eget citat, som du stöder ditt påstående om panik med...
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 11-01-2010, 15:54) *
De individerna lämnas ju bort för att det inte är möjligt att ha dem i samma hägn. Det finns många människor som tycker att kastration är djurplågeri (inte jag).

De individerna hade uppenbarligen inte lämnats bort av Skånes djurpark. De pratade på radio om en ung välväxt hanne som rymt för att starta en egen flock.

Pirum
Man kan nog diskutera huruvida man ska ha varg i hägn, när den inte är akut utrotningshotad, speciellt i en så tättbefolkad landsände som Skåne, men släppa lös förtamade vargar i det vilda är nog inte klokt - de extremt få fall av vargar som attackerat människor har ju skett efter att tama vargar släppts fria, exempelvis Gysingevargen som i början av 1800-talet högg ihjäl ett dussin barn och åt upp några. Så länge vargen är vild och skygg människan tycks den vara mindre farlig än exempelvis björn, hund, geting, människa, och andra djur som härjar i våra landskap.
herkules
de vargar som fanns i Skåne var något mellanting, inte vilda men ej heller tama. personalen kunde inte på något sätt handskas med dem och att de hade visning av vargarna inne i hänget gjorde vargarna mycket oroliga. allt enligt folk som sett med egna ögon.
Gossen Ruda
Kan någon förklara varför uttalanden från en akvariechef i en vargfråga får sån uppmärksamhet? Bara för att han är kritisk kanske? Dessutom i en av Sveriges sämsta skandalblaskor.
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 11-01-2010, 17:50) *
Så kan det kanske vara....men det framgår inte alls av ditt eget citat, som du stöder ditt påstående om panik med...

Har inte hunnit sitta ner och samla alla citaten som förekommer i olika tidningar. länkar har jag satt in i det mån tiden tillåttit det.

Hela händelsen är under frågatecken. varför det dröjde längre än 24 timmar för att lämna information till allmänheten? Varför djurparkens utsagor avviker från besökarnas? Etc.

Här är ett citat från Isabella Ostojic som befann sin i Skånes Djurpark under händelsen:
"Jag är upprörd över att de påstår att de evakuerade besökarna. Det är inte sant. Vi fick ingen information trots att vi frågade flera gånger."
Länken till hennes uttalanden till tidningen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6407793.ab
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 11-01-2010, 19:11) *
Kan någon förklara varför uttalanden från en akvariechef i en vargfråga får sån uppmärksamhet? Bara för att han är kritisk kanske? Dessutom i en av Sveriges sämsta skandalblaskor.

Nej det kan jag inte men det är väl knappast i egenskap av akvariechef han tillfrågats. Inte tror jag heller att hans specialité är just vargar.
Piccante
CITAT (Pirum @ 11-01-2010, 18:50) *
Man kan nog diskutera huruvida man ska ha varg i hägn, när den inte är akut utrotningshotad, speciellt i en så tättbefolkad landsände som Skåne, men släppa lös förtamade vargar i det vilda är nog inte klokt - de extremt få fall av vargar som attackerat människor har ju skett efter att tama vargar släppts fria, exempelvis Gysingevargen som i början av 1800-talet högg ihjäl ett dussin barn och åt upp några. Så länge vargen är vild och skygg människan tycks den vara mindre farlig än exempelvis björn, hund, geting, människa, och andra djur som härjar i våra landskap.

Enligt Artdatabankens rödlista är varg Canis lupus CR- critical endangered (akut hotad) den högsta rödlistekategorin.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 11-01-2010, 19:11) *

är inte han något högt inom sveriges djurparker?
vitavargen
CITAT (herkules @ 11-01-2010, 20:33) *

Vicer ordförande för svenska djurparksföreningar.
herkules
CITAT (vitavargen @ 11-01-2010, 20:52) *
Vicer ordförande för svenska djurparksföreningar.

så då är det därför han ska uttala sig i pressen, som talesman för sveriges alla djurparker.
det har han betalt för så det är väl bra.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 11-01-2010, 20:33) *

Han är tydligen vice ordförande i Sveriges djurparksförening, vilket i sig inte behöver betyda någonting alls.
Han är säkert duktig på det han sysslar med och han är helt och hållet självlärd dvs saknar all utbildning inom de områden som berör det han jobbar med och mig veterligt har han aldrig hållit några vargar på Skansenakvariet.
vitavargen
CITAT (herkules @ 11-01-2010, 20:54) *
så då är det därför han ska uttala sig i pressen, som talesman för sveriges alla djurparker.
det har han betalt för så det är väl bra.

När det gäller djur och Tv är alltid Jonas Wahlström också med.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 11-01-2010, 20:55) *
Han är tydligen vice ordförande i Sveriges djurparksförening, vilket i sig inte behöver betyda någonting alls.
Han är säkert duktig på det han sysslar med och han är helt och hållet självlärd dvs saknar all utbildning inom de områden som berör det han jobbar med och mig veterligt har han aldrig hållit några vargar på Skansenakvariet.

laugh.gif rotfl.gif Nej, en varg i ett akvarium hade verkligen sett konstigt ut. Jag vet faktiskt inte hur mycket han vet om vargar men han brukar mest hålla på med fiskar och apor. Han kan ju vara med i en styrelse ändå utan att veta ett dyft om själva skötseln. Tänk så många politiker som hamnat i idrottsstyrelser exempelvis.
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 11-01-2010, 20:58) *
När det gäller djur och Tv är alltid Jonas Wahlström också med.

Jösses vad du hittar på. Det är han väl inte alls!
vitavargen
CITAT (*Stintan* @ 11-01-2010, 21:04) *
Jösses vad du hittar på. Det är han väl inte alls!

Dina inlägg har alltid varit fylld med spy mot de vars tankar du ogillar. Sluta med det!
Gossen Ruda
Martin Ämtenäs slår Jonas Wahlström med flera hästlängder när det gäller djur i TV.
vitavargen

Skånes djurpark får inte ha vargar där, tycker jag.

(I övrigt gillar jag bäst nåt i stil med Yellowstone, men de förutsättningar som finns där fattas här. I ställer för djurparker kan man ha nåt större där djuren går fria.)
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 11-01-2010, 21:29) *
Martin Ämtenäs slår Jonas Wahlström med flera hästlängder när det gäller djur i TV.

Ja iallafall vad gäller inhemska djur så håller jag med. Jonas Wahlström är duktig på exotiska djur, det är nog inte så många kändisar som slår honom på fingrarna där.
Anki på Öland
CITAT (Meriona @ 11-01-2010, 22:45) *
Ja iallafall vad gäller inhemska djur så håller jag med. Jonas Wahlström är duktig på exotiska djur, det är nog inte så många kändisar som slår honom på fingrarna där.

Och så finns han i Stockholm och kan snabbt komma till TV4's morgonprogram!
Anki
vitavargen
Det är tydligen tredje gången en vargflock avlivas i Skåne djurpark:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6412136.ab
herkules
CITAT (vitavargen @ 12-01-2010, 00:04) *
Det är tydligen tredje gången en vargflock avlivas i Skåne djurpark:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6412136.ab

läser man det där så är det ju tydligen så de måste göra i alla djurparker.
nä - jag tycker nog inte att vilda djur ska finnas i parker.

CITAT (vitavargen @ 11-01-2010, 22:30) *
Skånes djurpark får inte ha vargar där, tycker jag.

(I övrigt gillar jag bäst nåt i stil med Yellowstone, men de förutsättningar som finns där fattas här. I ställer för djurparker kan man ha nåt större där djuren går fria.)

exvis göra nationalpark av halva sverige, från sundsvall och uppåt - låta varg och alla andra djur ströva fritt, det vore nåt det! wink.gif
Miro
Jag tycker två saker är "intressanta" med det som hände:

1) Vargarna var så ofarliga att man fick gå in hos dem i inhängnaden, men så farliga att de skulle skjutas när de kom ut?

2) Varför fanns inte bedövningsgevär tillgängliga?
Gossen Ruda
CITAT (Miro @ 12-01-2010, 13:09) *
Jag tycker två saker är "intressanta" med det som hände:

1) Vargarna var så ofarliga att man fick gå in hos dem i inhängnaden, men så farliga att de skulle skjutas när de kom ut?

2) Varför fanns inte bedövningsgevär tillgängliga?

Dom var väl mest farliga för övriga djur i djurparken, dom hann döda ett par stycken. Bedövningsgevär fanns tillgängliga men gick inte att använda. Dels så blåste det och dels så höll sig vargarna på avstånd.
skogstroll
jag tycker det var ett konstigt sammanträffande.... och varför skjuter man av varg som genom att vara flera förminskar inavel??
vitavargen
Igår kunde vi läsa i Aftonbladet om den mångtusenåriga lyxiga traditionen(djurpark):

När länsveterinär Ewa Stenfeldt Turesson tittar i sina anteckningar upptäcker hon att Skånes djurpark skjutit ihjäl vargflockar förut - år 2004 och år 1995.

Hittils har vi frågat oss olika frågor om djurparken. Nu är frågan: Behöver Länsveterinären titta i sina anteckningar för att veta att samma djurpark har skjutit 24 andar vargar vid två tillfällen 1995 och 2004?

Denna dödsmaskineri för vargar i fångenskap har pågått länge och Länsstyrelsen har vetat om det.
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 12-01-2010, 16:53) *
Igår kunde vi läsa i Aftonbladet om den mångtusenåriga lyxiga traditionen(djurpark):

När länsveterinär Ewa Stenfeldt Turesson tittar i sina anteckningar upptäcker hon att Skånes djurpark skjutit ihjäl vargflockar förut - år 2004 och år 1995.

Hittils har vi frågat oss olika frågor om djurparken. Nu är frågan: Behöver Länsveterinären titta i sina anteckningar för att veta att samma djurpark har skjutit 24 andar vargar vid två tillfällen 1995 och 2004?

Denna dödsmaskineri för vargar i fångenskap har pågått länge och Länsstyrelsen har vetat om det.

Läste du hela artikeln så kan du se att det är så det går till på alla djurparker. Det är ju inte precis någon nyhet att överskottsdjur som inte kan behållas eller säljas avlivas i djurparkerna. Inte bara vargar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon