Sidor: 1, 2, 3
Gita
CITAT (Eva-Helene @ 14-01-2010, 20:20) *
Jomenvisst! Absolut, visst finns det liv efter detta. Och efter det...och efter det...och efter det...

Javisst, våra barn, barnbarn, barnbarns barn och så vidare...........
Gita
skogstroll
jag vet inte... men jag får verkligen hoppas det för jag har så mycket att hinna med! smile.gif även för oss utan barn...
Myosotis
Var det någon som såg programmet om fullmånen? (annars är reprisen 23.40 i kväll = söndag kväll på SVT2) Samma argumentation kan man använda när det gäller tron på andar.
Motti
Man kan diskutera hur vida det finns något utanför detta livet !men jag har haft en mycket stark upplevelse.Min mor dog för tre år sedan!vi fick dödsbudet kl:5,30 på morgonen naturligtvis så grät man ju hejdlöst jag gick ner och lade mig i gästrumet och grät,.men när jag öppnade mina ögon såg jag en ljusblå liten ängel tre cm stor i rummet som fladdrade ,jag knep i hop mina ögon övertygad om att det var något som jag inte såg ,öppnade ögonen igen men den lilla ängeln fanns kvar!jag gick runt i rummet kollade om det fanns något som kunde framkalla detta utifrån eller något liknande,men den lilla ängeln fanns kvar!jag är fullt och fast övertygad om att det var min mors sista farväl till mig för det fanns ingen annan förklaring till den här lilla ängeln,den uppenbarade sig exakt en och en halv timma efter att min mor hade dött.Jag har alltid haft svårt för att tro på det överjordiska men den morgonen blev jag övertygad om att det finns energier som vi inte alltid tar till oss. eller förstårJag såg den här lilla ängeln intensivt blå tre cm stor och jag kommer aldrig att glömma den upplevelsen.Och ni kan tro att jag funderade på om jag var vid mina sinnen!men det vet jag ju att jag är.Det här är sådant som man kan bli idiotförklarad för men det skiter jag i för jag upplevde det jag upplevde och jag var klarvaken och jag såg det jag såg.Kan fortfarande se den här lilla Ängeln intensivt blå och väldigt lysande framför mig!
Gita
CITAT (Motti @ 17-01-2010, 00:46) *
Man kan diskutera hur vida det finns något utanför detta livet !men jag har haft en mycket stark upplevelse.Min mor dog för tre år sedan!vi fick dödsbudet kl:5,30 på morgonen naturligtvis så grät man ju hejdlöst jag gick ner och lade mig i gästrumet och grät,.men när jag öppnade mina ögon såg jag en ljusblå liten ängel tre cm stor i rummet som fladdrade ,jag knep i hop mina ögon övertygad om att det var något som jag inte såg ,öppnade ögonen igen men den lilla ängeln fanns kvar!jag gick runt i rummet kollade om det fanns något som kunde framkalla detta utifrån eller något liknande,men den lilla ängeln fanns kvar!jag är fullt och fast övertygad om att det var min mors sista farväl till mig för det fanns ingen annan förklaring till den här lilla ängeln,den uppenbarade sig exakt en och en halv timma efter att min mor hade dött.Jag har alltid haft svårt för att tro på det överjordiska men den morgonen blev jag övertygad om att det finns energier som vi inte alltid tar till oss. eller förstårJag såg den här lilla ängeln intensivt blå tre cm stor och jag kommer aldrig att glömma den upplevelsen.Och ni kan tro att jag funderade på om jag var vid mina sinnen!men det vet jag ju att jag är.Det här är sådant som man kan bli idiotförklarad för men det skiter jag i för jag upplevde det jag upplevde och jag var klarvaken och jag såg det jag såg.Kan fortfarande se den här lilla Ängeln intensivt blå och väldigt lysande framför mig!

Du drömde, en vacker och stark dröm i samband med din mors bortgång. Inget ovanligt fenomen.
Gita
Anma

Jag har upplevt liknande. Men ingen ängel dock. Min bror tröstade mig när jag vasr som mest förtvivlad efter hans död.

En annan sak som hände mig var när min farmor dog. Halv två stod jag och diskade i köket när jag plötsligt hörde min farmors röst i mitt huvud som sa mitt namn, samtidigt som jag kände farmor i hela mig, i varje liten beståndsdel av mig. Går inte att förklara, men ändå. Detta höll i i sig en liten liten stund bara och försvann sedan. Sen tänkte jag inte mer på det konstigt nog. Dagen efter ringde telefonen, det var pappa som ringde och sa att det hänt något. Jag svarade då att, ja farmor har dött, igår vid halv två. Han frågade vem som berättat för mig och jag sa att det var hon själv. Hon sa adjö till sin förstfödde barnbarn.
Denna upplevelse kan vem som helst försöka förklara hur de vill, men för mig var det ett adjö av farmor själv.
En vanlig förklaring är att jag bara råkade tänka på farmor just då, och kommer i håg det bara för att hon dog just då. Ja visst, men vem har tänkt på någon genom att känna personen inom sig och höra dennes röst precis som personen talar till en? Inte jag i varje fall, förutom denna gången.
Gita
CITAT (Anma @ 17-01-2010, 12:50) *
Jag har upplevt liknande. Men ingen ängel dock. Min bror tröstade mig när jag vasr som mest förtvivlad efter hans död.

En annan sak som hände mig var när min farmor dog. Halv två stod jag och diskade i köket när jag plötsligt hörde min farmors röst i mitt huvud som sa mitt namn, samtidigt som jag kände farmor i hela mig, i varje liten beståndsdel av mig. Går inte att förklara, men ändå. Detta höll i i sig en liten liten stund bara och försvann sedan. Sen tänkte jag inte mer på det konstigt nog. Dagen efter ringde telefonen, det var pappa som ringde och sa att det hänt något. Jag svarade då att, ja farmor har dött, igår vid halv två. Han frågade vem som berättat för mig och jag sa att det var hon själv. Hon sa adjö till sin förstfödde barnbarn.
Denna upplevelse kan vem som helst försöka förklara hur de vill, men för mig var det ett adjö av farmor själv.
En vanlig förklaring är att jag bara råkade tänka på farmor just då, och kommer i håg det bara för att hon dog just då. Ja visst, men vem har tänkt på någon genom att känna personen inom sig och höra dennes röst precis som personen talar till en? Inte jag i varje fall, förutom denna gången.

Kan inte se något övernaturligt i det du berättar. T.ex. hör jag ofta min pappas röst inom mig, speciellt när jag skall göra något besvärligt så kan jag höra pappa säga " Det där kommer du att klara galant prinsessan min", precis som han sa hundratal gånger under sitt liv. Det är, kan man väl säga, mitt minne av en person som betytt mycket för mig som jag har inom mig.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 13:02) *
Kan inte se något övernaturligt i det du berättar. T.ex. hör jag ofta min pappas röst inom mig, speciellt när jag skall göra något besvärligt så kan jag höra pappa säga " Det där kommer du att klara galant prinsessan min", precis som han sa hundratal gånger under sitt liv. Det är, kan man väl säga, mitt minne av en person som betytt mycket för mig som jag har inom mig.
Gita

Enligt din tolkning ja. Men jag hör faktiskt inte röster, och inte heller känner jag personer inom mig. Men om du mår bra av att tro att din pappa inte är hos dig så är det ju bra för dig. smile.gif
Gita
CITAT (Anma @ 17-01-2010, 15:30) *
Enligt din tolkning ja. Men jag hör faktiskt inte röster, och inte heller känner jag personer inom mig. Men om du mår bra av att tro att din pappa inte är hos dig så är det ju bra för dig. smile.gif

Men du, min pappa och andra bortgångna personer som jag älskat är alltid med mig som minnen, dessutom lever mina föräldras gener vidare genom mig och mina barn, för mig är det ytterst konstigt att välja att se detta som något övernaturligt.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 15:53) *
Men du, min pappa och andra bortgångna personer som jag älskat är alltid med mig som minnen, dessutom lever mina föräldras gener vidare genom mig och mina barn, för mig är det ytterst konstigt att välja att se detta som något övernaturligt.
Gita

Jag har faktiskt ingenstans sagt att mina upplevelser är övernaturliga. Det jag sagt är att ingen hittat en naturlig (mao logisk och jordnära) förklaring. Sen att man kallar saker för övernaturliga bara för att logiska förklaringar saknas, ja, vad ska man kalla dem för?
Gossen Ruda
Beträffande vetenskapen. Det är ingen forskare eller vetenskapsman som har den fulla sanningen, allt är teorier. Från början, efter kortare eller längre tid kan det bli till en sanning. När en forskare skriver ner sina eller andras teorier så är det en sammanfattning av vad forskningen står just då och ingen är nog så förmäten att tro på att inget mer finns att tillägga eller ändra. Allt måste granskas, ändras, bevisas, till och med kanske förkastas, men utvecklingen går framåt. Tyvärr är det många lekmän som inte förstår skillnaden mellan en teori och en absolut sanning. Vi, vår jord, solsystemet och universum håller på att kartläggas. Från början fanns en tom bok men sidorna håller på att fyllas. Ibland får man sudda eller komplettera men hela tiden fylls sidorna. Vi vet dock inte hur många sidor livets bok har och det finns inget facit att smygtitta i. Bara verkligheten runt oss.

Till skillnad från exempelvis religiösa skrifter som bibeln. Den skrevs färdig på kanske 100 år men så blev det därefter, den ena sanningen efter den andra måste suddas bort så snart finns inget kvar. Hur man öht kan tro på nånting som står där förstår inte jag men var och en får stå för sitt val. Jag vill ha handfasta besked, plockar jag upp en sten från marken och det står "Made by God" på den kan jag börja tro på saken. Jag struntar totalt i om någan annan säger att det är så men inte kan bevisa saken.

Det är samma sak med spöken, visa mig ett och jag skall tro på det. Berättelser bevisar absolut inget.
Christina i Taxinge~
CITAT (Gossen Ruda @ 17-01-2010, 16:38) *
.......samma sak med spöken, visa mig ett och jag skall tro på det. Berättelser bevisar absolut inget.

Just det!
Alla som upplevt "spöken" tror på det för de vet vad de varit med om!
De som inte upplevt nåt sånt, väljer oftast att inte tro.....eller vela lite fram & tillbaka.
I den här tråden finns flera som upplevt "spöken" eller vad man ska använda för ord - de är klart att de tror på det!
Ingen behöver bevisa nån motsats för dem genom att tala om att det är inbillning eller drömmar eller så - de har upplevt och de vet!
Om jag hade varit med om nån sån upplevelse skulle jag också tro.
I brist på det, velar jag fram & tillbaka....
Men det fascinerar mig lite att de som inte tror är de som genast blir mest engagerade att bevisa varför de inte tror..... dunno.gif

Anki på Öland
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-01-2010, 18:39) *
...................det fascinerar mig lite att de som inte tror är de som genast blir mest engagerade att bevisa varför de inte tror..... dunno.gif

Och är så tvärsäkra på att dom har rätt!
Anki
malin72
japp som måga redan vet...jag tror!
kryssade för 3 saker...

en ska jag funderar över bland dom icke troende som vill få bevis, har ni någon gång besökt ett certifierat medium??
bara för att man vågar vara nyfiken...utmana sig själv

Ang det att det skulle vara kvinligt eller starkare där...nope fel där med, i Sverige är det i stor sett 50-50
Att vetenskapen måste kunna sätta finger på saker och ting för att veta, jo så är det väl, men jag som vill testa saker och kanske överbevisa min egen tro
tycker att det är spännande med flera vinklar tummenupp.gif
ängsvädd

Min syster har haft en liknande upplevelse, hon såg vår far i hallen när hon kom in.
Jag och en kompis såg när vi var barn ett "spöke". Vi trodde vi såg i syne, men kunde båda beskriva vad vi såg, vi stod länge o tittade på fenomenet, men blev rädda o tog en annan väg. Jag tror det finns så mycket kvar för vetenskapen att upptäcka o bevisa.
Gossen Ruda
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-01-2010, 18:39) *
Men det fascinerar mig lite att de som inte tror är de som genast blir mest engagerade att bevisa varför de inte tror..... dunno.gif

Jag lyckades hålla mig till dagen efter, vaaar det inte duktigt? laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Beträffande huruvida vetenskapen skall kunna ta reda på fakta om spöken mm, man kan göra ett försök men då måste fenomenet vara så säkert förekommande att man kan vara på plats med utrustning. Att göra en analys bara på grundval av berättade upplevelser, njaaa...
Christina i Taxinge~
CITAT (Gossen Ruda @ 17-01-2010, 22:09) *
Jag lyckades hålla mig till dagen efter, vaaar det inte duktigt? laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Beträffande huruvida vetenskapen skall kunna ta reda på fakta om spöken mm, man kan göra ett försök men då måste fenomenet vara så säkert förekommande att man kan vara på plats med utrustning. Att göra en analys bara på grundval av berättade upplevelser, njaaa...

Jo, det var duktigt!! yes.gif
Men varför vetenskapen ska bevisa fakta är väl inte det viktigaste, tycker jag....Om man inte tror så är det OK!
Och om man upplevt nåt som kan klassas övernaturligt så är det också OK att tro på det man upplever!
Det ena är inte mer rätt än det andra?!

Att bevisa existensen av ett liv efter detta tror jag inte vi har kunskap till att klara av idag. Det kanske kommer, men vad följdverkningarna av sån vetskap skulle ge kan jag inte ens föreställa mig! Det vore ju nåt helt oerhört!

jholma
CITAT
Jag vill ha handfasta besked, plockar jag upp en sten från marken och det står "Made by God" på den kan jag börja tro på saken.

Det där kan nog vara väl så knepigt!

Ljuset kan ses som både en våg- och partikelrörelse och båda synsätten är förmodligen korrekta.

Och vad skall vi göra med 11 dimensioner om det visar sig vara riktigt? Vi kan ju inte se dem alla? Bara de som vi konkret och handfast lever i och är skapade/utvecklade i.

Sen så tror jag att Du läser Bibeln som ett Jehovas vittne dvs bokstav för bokstav och det gör inte jag i alla fall.

Men jag respekterar Din uppfattning utan ironi så jag hoppas att Du gör sammalunda med min.

Allt för det goda samtalets skull

legion6
Självklart finns ett liv efter detta om man väljer det!Ni tror väl inte detta är första gången!MEN alla de som tjänar pengar på andar o andra energier DET FINNS INTE ETT ENDA HÅLLBART BEVIS på att h*n som skapade allt detta skulle göra en miss.Jag tror det finns andra planeter där man är mer givande o lättare till kärlek,Tellus är aggresiv.
torvan
Jag kom att tänka på den här tråden efter en händelse i går kväll.
Vore kul att höra en förklaring från er som "inte tror" om sannolikheten eller någon ide om varför det händer.
Min mamma och bror dog förra året med fyra månaders mellanrum.
Mamma och jag har båda haft många varsel, sanndrömmar och telepatisk kontakt med varandra.
Hon lovade att visa sig för mig om hon kunde när hon var borta.
Min bror blev under sina sista år mycket intresserad av reinkarnation.
Tyvärr han vi aldrig prata närmare om det då han avled så plötsligt.
Han hade varit i kontakt med en reinkarnationsterapeut (!) för mammas skull.
Hon menade på att det tar ungefär sex månader innan det går att få "kontakt".
Jag brukar ta en promenad varje kväll och ca ett halvår (i november) efter min brors bortgång började det. Gatlyktor släcks när jag går förbi, fem gånger hade det hänt på drygt två månader.
En lykta hände det med två gånger. Så jag sa till min familj att nu är det brorsan som retas med mig.
Igår kväll när jag kom till den lyktan så tänkte jag: jaha bror, ska du släcka lampan för mig i kväll också?
Och den slocknade precis efter jag tänkt så!
Då var det nära att jag börjat prata högt med lyktan, men man får väl tänka på sitt rykte w00t.gif torvan
Gossen Ruda
CITAT (jholma @ 17-01-2010, 23:15) *
Det där kan nog vara väl så knepigt!

Ljuset kan ses som både en våg- och partikelrörelse och båda synsätten är förmodligen korrekta.

Och vad skall vi göra med 11 dimensioner om det visar sig vara riktigt? Vi kan ju inte se dem alla? Bara de som vi konkret och handfast lever i och är skapade/utvecklade i.

Sen så tror jag att Du läser Bibeln som ett Jehovas vittne dvs bokstav för bokstav och det gör inte jag i alla fall.

Men jag respekterar Din uppfattning utan ironi så jag hoppas att Du gör sammalunda med min.

Allt för det goda samtalets skull

Hmm, vet inte om jag kan förklara det rätt men enligt min uppfattning är alla religiösa skrifter skapade av människor för människor, inte nödvändigtvis för att kontrollera dom. Man försöker förklara vår jord utifrån dom fakta man kan samla ihop och sen formar man en historia. Ingenstans går det dock att förklara eller bevisa existensen av respektive gud med hjälp av vår jord utan att glutta i Boken. Inga objektiva fakta går att använda, man måste tro på något som aldrig går att bevisa eller påvisa.

Vetenskapen går dock att bevisa hur många gånger som helst. Låt oss låtsas att det skulle finnas en annan jord på andra sidan solen, en tvilling med samma bildandehistora och utveckling. Ingen av jordarna känner till den andra men ändå skulle vetenskaparna komma på ungefär samma saker på respektive planet. Om det däremot skulle uppstå någon eller flera religioner på vår tvilling skulle det säkert inte vara samma som våra.

Bibeln, koranen, toran och allt vad dom heter måste givetvis läsas exakt. Eftersom dom skapats med guds hjälp måste dom innehålla absoluta sanningen annars kan man slänga allt.

Visst respekterar jag dig som människa även om jag inte delar din uppfattning.

Beträffande torvans upplevelse så finns det gatlyktor som tänds när en människa nalkas för att spara ljus, Dom kanske var kopplade baklänges? rolleyes.gif Annars så finns det gatlyktor som slocknar efter ett tag, det är fel på dom. Man fick byta flera här på min gata bara efter något år.
Solstorm
CITAT (jholma @ 16-01-2010, 11:42) *
Inställningen att en religliös tro och med det att t ex tro på ett liv efter döden skulle ha med manligt och kvinnligt att göra verkar djävligt puckat....................

Lika puckat är att tro att ett religiöst förhållningssätt på något sätt skulle stå i motsats till ett vetenskapligt förhållningssätt.

För egen del så kompletterar dessa två varandra. Går aldeles utmärkt att tro på Gud och vara övertygad om att Darwin har rätt (fast det kommer nog kompletteringar till hans teorier efter hand).

Sen är det en annan sak som borde skapa ödmjukhet hos de självsäkra så kallade ateisterna. Vetenskapen själv visar med all tydlighet att det inte går att hitta definitiva förklaringar. Varje sk vetenskapligt bevis öppnar dörren till nya frågeställningar och gränserna flyttas framåt hela tiden.

När Newtons skrev Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica dvs lagarna för klassisk mekanik så kanske han trodde att det sista ordet var sagt men idag är Newtons lagar en del av Einsteins relativitetsteori och sedan ett 10-tal år tillbaka så har man matematiskt bevisat att det finns fler dimensioner är de fyra Einstein beskriver den sk strängteorin. Det här kommer bland annat att testas i den nya partikelacceleratorn i Geneve.

Min absoluta övertygelse är att vi behöver både Gud och vetenskap och att dessa kompletterar varandra.

En ros kan beskrivas både vetenskapligt och känslomässigt.

Vetenskapligt består den av celler, pistiller, klorofyll och en jävla massa mer...........

Men förstår vi rosen för det ? Den ger oss känslor av glädje ? Kanske är den känslan verkligare än den vetenskapliga beskrivningen.

Att vara en komplett människa är att använda både vänster- och högerhjärna. Därför kommer religionen alltid att finnas eftersom den ger oss en känslomässig förståelse av verkligheten som vi som människor behöver och som vi som djur/varelser är utvecklade att ha av någon anledning. Mysteriet är en viktig del hos människan och hos mig själv utan att man behöver vara fjantig eller omanlig.

Själv är jag uppfattad som en alfahanne och trivs med det och tror också på Gud och skäms inte för det.

Tyvärr uppfattas det i dagens Sverige litet omanligt att tro på Gud och allt var det innebär men som sagt det berör mig väldigt litet för jag vet att jag inte behöver bevisa min manlighet eller förmåga att överleva för någon här på forumet.

Jag brukar inte ha samma åsikter som du Jholma, men i detta inlägget så håller jag med dig.

Jag har genom min barndom och mina tonår varit den största tvivlaren av alla. Som vuxen har jag haft upplevelser som gör att jag VET att det finns ett liv efter detta, jag
VET att det finns något större än oss själva, en tanke och en mening bakom allt. Det tar många liv innan vi till fullo kan begripa allt men alla är på väg dit oavsett om vi vill det eller inte. Det finns en nåd för oss alla om vi ber om den. Fast det är sådant som är lättare att acceptera och leva efter när vi mår bra men när vi mår trasigt så är det svårare att se.
Gita
CITAT (Solstorm @ 30-01-2010, 20:17) *
Jag brukar inte ha samma åsikter som du Jholma, men i detta inlägget så håller jag med dig.

Jag har genom min barndom och mina tonår varit den största tvivlaren av alla. Som vuxen har jag haft upplevelser som gör att jag VET att det finns ett liv efter detta, jag
VET att det finns något större än oss själva, en tanke och en mening bakom allt. Det tar många liv innan vi till fullo kan begripa allt men alla är på väg dit oavsett om vi vill det eller inte. Det finns en nåd för oss alla om vi ber om den. Fast det är sådant som är lättare att acceptera och leva efter när vi mår bra men när vi mår trasigt så är det svårare att se.

För min del är livet i sig självt tillräckligt meningsfullt, jag behöver inte det ockulta.
Gita
zaaritha
Ni som inte kan ta in att det finns mycket vi inte kan "se" o "höra"---
Jag tror faktiskt inte att vi som kan uppleva en annan dimension;
är tokiga-eller psykiskt störda-på nå´t vis!
Kanske--forskningen--förhoppningsvis; kommer så långt att även tvivlare
kan få se hur det är!
ängsvädd
CITAT (zaaritha @ 30-01-2010, 20:22) *
kan få se hur det är!

Håller helt med dig.
Gossen Ruda
Ni kanske blir bönhörda om forskningen men ni kommer kanske inte att gilla resultatet. Det har startats ett forskningsprojekt som skall försöka ta reda på varför religioner och liknande strömningar har så lätt att slå rot i människans hjärna. Många personer vill hellre fly från verkligheten in i fantasins värld än stanna kvar. Det kan ju knappast vara frågan om nån slags gemensam nämnare för det finns alla möjliga gudar, spöken, trollkarlar och andra väsen man tror på.
Gita
CITAT (zaaritha @ 30-01-2010, 20:22) *
kan få se hur det är!

Jag undrar fortfarande varför ni inte tycker livet är tillräckligt meningsfull i sig självt
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 30-01-2010, 21:18) *
Jag undrar fortfarande varför ni inte tycker livet är tillräckligt meningsfull i sig självt
Gita

Förbaskat bra kommentar, lev här och nu!
Anma
Gita

Det ena utesluter inte det andra.
Solstorm
Gita

Det som är jag som känner och tänker kan ju inte bara försvinna. Var skulle det ta vägen någonstans? Att kroppen kan förmultna och bli jord är en sak men jaget är något annat.
Piccante
Jag har lyckats hålla mig undan denna tråden ganska länge. Jag har en ganska osentimental inställning till "liv efter detta". Jag tror att "livet" själen, livsanden eller vad man vill kalla det är en samling biokemiska och fysiologiska reaktioner som upphör när det inte finns något som håller igång processen längre. Jag försöker förverkliga mig själv i detta livet för ett eventuellt andra känns lite svårt att planera för...
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 30-01-2010, 22:18) *
---- Jag försöker förverkliga mig själv i detta livet för ett eventuellt andra känns lite svårt att planera för...

tummenupp.gif
jholma
CITAT
"Jag undrar fortfarande varför ni inte tycker livet är tillräckligt meningsfull i sig självt
Gita "

Jodå Gita liver är tillräckligt intressant för att vara meningsfullt för mig och av just den anledningen så tror jag på Gud.

Det här med livet efter döden är något som sällan upptar min tid trots att jag var tredje månad måste kollas för att se om jag håller min "drake" i stången.

Det liv som jag har levat är förmodligen väldigt mycket annorlunda än de flesta och det har också alldeles naturligt gett mig en levande tro.

Religiös tro existerar därför att det finns ett mänskligt behov och att den har ett existensberättigande. Att inte alla tror är inte mer annorlunda än att en del har problem med sin sexualitet, frigida eller är pedofiler eller vad Du vill.

Jag är väl orienterad i vetenskap och har inga problem med att det skulle finnas någon motsättning mellan religion och vetenskap.

Till sist så kan jag bara ge rådet till den som tyckte att man "måste" läsa bibeln ord för ord att det kan man väl göra men då måste man ha en jävla massa på fötterna och t ex veta att bibeln inte skrevs under 150 år utan att det är en samlig av berättelser som tecknats ned under en betydligt längre tidspriod. Man måste också vara väldigt mycket insatt i historia, arkeologi och sedvänjor för att hitta rätt.
Är bibeln Guds ord ja det menar jag men tolkade av människor som inspirerats. Det räcker för mig.

Nog om detta nu skall jag återgå till det jordiska öch dricka en pava vin.

Credo ergo sum
fuchsian
CITAT (ängsvädd @ 14-01-2010, 12:43) *
Det här med att bara tro på sådant som vetenskapen fastslagit verkar väldigt begränsat. Varje dag tillkommer det ju nya vetenskapliga upptäckter, det finns ju oändligt mycket som vi människor ännu inte kan uppmäta vetenskapligt.

Jag fyllde i tre alternativ - jag tror på energier, jag tror att det finns människor som kan få kontakt med döda - min syster har fått kontakt med vår avlidna far.

Hej ÄNGSVÄDD,
Detta är verkligen ett ämne som man vill inte prata med om.
Jag skrev på ett annat inlägg när det gällde om man kan prata med djur rätt mycket om det hela. Ingen av oss på jorden har fullständig syn till den andra sidan, men en del har fått det redan vid födelsen men inte fattat vad det handlas om.
Jag är född med dessa "redskap" från mormors sida och om inte mormor hade varit hemma den sommaren när jag var 6 år och började fråga om dessa saker. Jippiiii äntligen som tror att jag inte ljuger.
Under uppväxten behöll man detta innom sig men det började mogna först genom intuition och sedan med kosmisk healing, Klienten sitter och jag finns bakom. Min make började följa detta och han har alltid varit öppen och intuitiv person så såg han lite längre än jag tänkte. Jag jobbade med taktil healing med energierna i klientens kropp och vartefter började se andevarelser anknytna till den jag gav healing. TV4+ och det okända förde mig till Terry ca. 6 år sedan och han kunde visa mig hur jag skulle använda den mediala biten av mig. Jag blev lite paff och sade att jag vill inte sitta iett bås med tatokort i handen och spå folk. Han fick ett gott skratt och så började min väg och i våras blev jag färdig, men egentligen blir man aldrig färdig, livet och de där uppe ser till att jag utvecklas.
Jag har inte en datasida och har inte annonserat. det enda var mina visitkort, sedan har det rullat på och desto mer man upplever, desto mindre känner man sig, samt ett stort tacksamhet.

Så svaret är givet för mig, vi flyttar till en annan dimenstion och därifrån kommer vi få veta det som vi ska veta. Mina bortgångna anhöriga besöker mig. Just nu är min mor så dålig att hon har inte långt kvar och vår hund kan komma och hämta mig när mormor sitter i fotöljen i vardagsrummet. Dom gillar varandra. Om folk var mer öppna men ha sin skepsis för ca 80 procent kan lite eller inget alls. de synns i varje veckotidning.
Hoppas du får detta svar ........ sleeping.gif nu går jag och lägger mig, det är svalare ---- Fuchian ...

CITAT (ängsvädd @ 14-01-2010, 12:43) *
Det här med att bara tro på sådant som vetenskapen fastslagit verkar väldigt begränsat. Varje dag tillkommer det ju nya vetenskapliga upptäckter, det finns ju oändligt mycket som vi människor ännu inte kan uppmäta vetenskapligt.

Jag fyllde i tre alternativ - jag tror på energier, jag tror att det finns människor som kan få kontakt med döda - min syster har fått kontakt med vår avlidna far.

Hej ÄNGSVÄDD,
Detta är verkligen ett ämne som man vill inte prata med om.
Jag skrev på ett annat inlägg när det gällde om man kan prata med djur rätt mycket om det hela. Ingen av oss på jorden har fullständig syn till den andra sidan, men en del har fått det redan vid födelsen men inte fattat vad det handlas om.
Jag är född med dessa "redskap" från mormors sida och om inte mormor hade varit hemma den sommaren när jag var 6 år och började fråga om dessa saker. Jippiiii äntligen som tror att jag inte ljuger.
Under uppväxten behöll man detta innom sig men det började mogna först genom intuition och sedan med kosmisk healing, Klienten sitter och jag finns bakom. Min make började följa detta och han har alltid varit öppen och intuitiv person så såg han lite längre än jag tänkte. Jag jobbade med taktil healing med energierna i klientens kropp och vartefter började se andevarelser anknytna till den jag gav healing. TV4+ och det okända förde mig till Terry ca. 6 år sedan och han kunde visa mig hur jag skulle använda den mediala biten av mig. Jag blev lite paff och sade att jag vill inte sitta iett bås med tatokort i handen och spå folk. Han fick ett gott skratt och så började min väg och i våras blev jag färdig, men egentligen blir man aldrig färdig, livet och de där uppe ser till att jag utvecklas.
Jag har inte en datasida och har inte annonserat. det enda var mina visitkort, sedan har det rullat på och desto mer man upplever, desto mindre känner man sig, samt ett stort tacksamhet.

Så svaret är givet för mig, vi flyttar till en annan dimenstion och därifrån kommer vi få veta det som vi ska veta. Mina bortgångna anhöriga besöker mig. Just nu är min mor så dålig att hon har inte långt kvar och vår hund kan komma och hämta mig när mormor sitter i fotöljen i vardagsrummet. Dom gillar varandra. Om folk var mer öppna men ha sin skepsis för ca 80 procent kan lite eller inget alls. de synns i varje veckotidning.
Hoppas du får detta svar ........ sleeping.gif nu går jag och lägger mig, det är svalare ---- Fuchian ...
fuchsian
Till AQVAKUL,
Jag håller inte helt med dig. Detta är ingen modetrend bland kvinnor, även att vi har bättre intuitionsförmåga. Jag har fått så många bevis så der tvekare jag är, kan inte annat än tro det jag ser och hör.
Jag föddes med detta från mormors sida och det var hon som påpekade min mor att inte slå flickan (mig) så fort du inte hinner med. Tack min kära mormor, det blev en pina mindre.
Jag har jobbat med taktil healing, men när Terry plockade ut mig 5-6 år sedan och talade om att jag skulle bli en damm good medium. Men healingen då? terry sade att där behöver inga kursser, du är så lärd man kan bli. Sedan började min resa. Vi hade mycket övningar, läxor och fullt upp under kurstillfällen, men jag fick min diplom i år och är nu på egna ben, så att säga. Jag annoncerar inte det går med den "vanliga vägen", men skaffade visitkort.
Du AQVAGUL har din fulla rätt att tycka vad du vill, för det är ju du. Jang har ingen tanke att omvända folk, du ser ju hur det gick under kristendommen.
Jag vill göra dig observant på att vi hadde flera manliga elever, även kvinnorna var yngre. det har ändrat sig åt det hållet när det föds mycket barn med denna gåva. ..... angel_not.gif ... Fuchian ...
fuchsian
Ett gott råd till ALLA åsikter, Ventilera gärna vad ni tycker om ni vill eller låt bli, detta är ju som sagt var en skojarbrach av stora mått.
Det ni set på TV är bara snuttar under en hel dags jobb och som är fruktansvärt jobbigt för ett medium att hålla koll på allt.
Jag avskyr alla dessa sk. Hounted" - programmerna. De föder bara till vissa mer förvirring och man kan inte tro på det. Helt rätt ... tummenupp.gif
Nu efteråt känner jag mig något fundersam ang. det jag har skrivit om mig själv. Därifrån får alla som är efter skit, mycket att gräva upp.
Under min utbildning fick vi lära oss att ALDRIG ta emot påverkade personer, för deras livsaura var redan för skitig att det skulle göra nån nytta. Själv måste jag hålla mig drogfri och inte använda alkohol, men lite vin, eller kall öl slinker ner några få gånger under året och då vet jag att jag inte har nåt inbokad. .... confused.gif Jag vet inte vad ni är ute efter, men ta det på den ljusa sidan av livet och ha er tro, tycker jag ...Här kommer man ingenstans om man inte kan dela med sig av detta till andra. Kom ihåg, man är ingen ängel, annars skulle jag inte finnas här, ........ Fuchian ... med hela mitt hjärta!
fuchsian
CITAT (Aqvakul @ 30-01-2010, 23:24) *
tummenupp.gif

Till AQVAGUL, vi alla gör så gott vi kan att vardagen ska flyta på, så inget konstigt i det?
Du behöver inte fördjupa dig, ta dagen som den kommer idag ---- vi ver inte något om morgondagen och det förflytna är passë ..... smiley_small_hug.gif .... Fuchian ...
malcolm
Nej. jag tror inte på ett liv efter detta och ser aldrig på progam som "Det okända" och liknande.
Fny
Jag tror att det är en modetrend, och program som "de okända" vill ju främst locka tittare och tjäna pengar så man kan inte alls lite på det som sägs eller visas.

DÄREMOT så tror jag att det finns någon form av existens även efter döden. Hur och var och vad är däremot frågor som jag inte riktigt vill spekulera i. Men mina egna erfarenheter säger mig att det finns mer än vetenskapen vill erkänna (vilket ju är självklart eftersom det inte går att bevisa, inte i nuläget iallafall, och då måste ju vetenskapen hålla sig utanför!).

Bör tilläggas att jag tycker att man nog inte bör tro på sådant om man inte har egna erfarenheter eller närstående med erfarenheter, för något annat är lite väl naivt. Jag hade inte heller trott på spöken om jag inte hade träffat några själv... wink.gif

fuchsian
hej Flaxzz,

Det finns även ett program som belyser bra hur ett medium jobbar. Den är på TV4+ , under natten till måndag. och den heter Lisa Williams -- Att leva bland de döda. En sevärt serie om man bortser det hon gör bland folk i stan. Hon stannar upp och börjar berätta om saker som endast de vet om.
Jag skulle inte vilja göra så, men nu är det TV, men hennes privatsittningar är väldigt korrekta och hon är så himla god som medmänniska, med stort hjärta och ett härligt temperament.

Den som vill kan kolla henne och göra sin bedömning ..... fritt fram .... tummenupp.gif fuchian ...
*Stintan*
Du svarar på halvårsgamla inlägg och för samma diskussion i två trådar samtidigt. Är det inte bättre att hålla allt i samma tråd så blir det inte så förvirrande?
fuchsian

Tack, Stintan, jag hamnade i fel tråd och såg mig inte för datumen för jag var ju inne i den andra tråden och sen vet jag inte hur jag hamnade här. trodde nog att der fanns 2 trådar om "spökeriet".
thanks.gif Tackar så mycket, Stintan, du håller ordning och reda på mig och det tar jag inte illa vid, så fortsätt, om du märker nåt liknande igen, men nu gäller det att kolla mer noga ..... Fuchian ...
silos
CITAT (Motti @ 17-01-2010, 01:46) *

Underbart!

CITAT (*Stintan* @ 14-01-2010, 16:31) *
Tänk vad tråkigt livet skulle vara om allt gick att bevisa och man bara fick tro på sånt som var vetenskapligt bevisat. Hur högtstående varelse människan än är så tror jag inte hon är kapabel till att förstå och kunna bevisa allt. Hur skulle något överhuvudtaget kunnat vara bevisat om inte någon en gång trott på något som inte var bevisat.

Själv tror jag att det finns en annan dimension bortom vår vanliga verklighet

Mycket klokt skrivet av dig!
Gossen Ruda
Huruvida människan är den enda tänkande organismen på denna planeten kan vi lämna därhän men förmodligen är det så. Vi har en förmåga att tänka som gör oss unika men även sårbara för manipulation, både utifrån och innifrån. Vi kan dagdrömma och skapa fantasivärldar där bara just fantasin sätter gränserna, vi kan skapa bilder och vad som helst som bara finns inne i vår hjärna. Vi har något som brukar kallas det undermedvetna som vi inte har full kontroll över. Vad är det då som hindrar att hjärnan eller det undermedvetna skapar saker på egen hand och som vi sen uppfattar som om det verkligen har hänt? Vårt medvetande har olika stadier från full vakenhet till fullständigt sovande. Är man i ett mellanstadium kan man uppfatta fantasiskapelser som verkliga, det är ingen slump att spöken alltid syns på natten när vi har som svårast att hålla oss vakna.

En annan sak är att minnen inte är så stabila som man kan tro. Nu har jag kroniskt svårt att minnas saker men jag har märkt att saker jag borde komma ihåg har totalt försvunnit ur minnet. Inte bara det, minnet har förvanskats och förändrats i vissa fall. Så när en person berättar om allt konstigt denne har upplevt, om allt från änglar till spöken, märkliga sammanträffanden och annat märkligt, så tar jag fram saltkaret och tar en nypa. Inte för att jag misstror berättaren direkt men det som berättas behöver inte ha hänt. Jag tror bara på det som någorlunda kan bevisas. Sen har vi kroniska lögnare och mytomaner men det är en annan sak.
silos
CITAT (officinalis @ 15-01-2010, 11:08) *
Traditionellt pratar man väl om karma i samband med reinkarnation. Fenomenet "karma" påminner mig själv snarare om att jag har ansvar över mitt egna liv och mina egna handlingar.
Ifall man målmedvetet slutar att projicera sin skit på andra, skylla ifrån sig, gnälla på lönen, jobbet, jorden, grannen osv. och istället börjar fråga sig själv varför man kan skapar denna olust. Det är mycket enklare att förändra sig själv än att försöka skjuta över allt ansvar på omgivningen.
Ifall man börjar förstå vad ens handlingar leder till och vilka reaktioner man får från omgivningen så märker man saker. Att visa entusiasm, glädje och medkänsla har en helt annan verkan på andra människor, som i sin tur också påverkar en själv på ett positivt sätt.
Jag lovar dig att du kommer få mycket godare samvete och troligen locka till dig många trevliga människor ifall du applicerar "karma"-tänket i ditt liv. I de flestas fall finns det ingenting negativt att begå en god handling.
Det är såhär jag tänker på karma.
Men enligt den traditionella meningen så kanske jag är helt ute och cyklar unsure.gif

Detta skrev du bra!
Det man ge får man tillbaka tiofallt,så man gör sig själv illa också om man fortstter att vara elak mot sina medmänniskor etc...
Med ett gott samvete kan man sova lugnt om natten är ett som är säkert.
Och det är bra mycket roligare att dela med glädje än elakheter!

CITAT (Anma @ 15-01-2010, 11:48) *
Många lever ju efter devisen att är det inte bevisat så finns det inte. Alltså är det med andra ord bevisat att det inte finns då det inte är bevisat att det finns.

Men inte i en allt för avlägsen dåtid var det ju bevisat att atomen var den allra minsta beståndsdelen i hela världen. Men så lyckades någon klyva en atom...

Och ännu längre tillbaka trodde människorna att jorden var platt!
silos
Nu har jag läst hela denna tråd och det har varit mycket intresant läsning för mig!
Gossen Ruda
Jag vill bara rätta en uppgift om atomen. Atom kommer av grekiskan och betyder odelbar. Dess odelbarhet var knappast bevisad för det var grekiska filosofer för 2500 år sen som myntade begreppet. De var knappast vetenskapsmän utan som sagt tänkare. Atomen är fö den minsta del av ett grundämne som äger ämnets egenskaper. Det var nog för ett par hundra år sen man insåg att atomen inte var den minsta partikeln utan i sig var uppbyggd av mindre partiklar. Nu är man nere på vad dessa atomdelar i sin tur är uppbyggda av. Hittar man bara Higgspartikeln är kanske gåtan löst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon