Full version: Gillans busfrö 2010
Sidor: 1, 2, 3
Peztis
Generellt sett så burkar man väl säga att det är dags för omskolning när de första karaktärsbladen visar sig.

Det var väldigt trångt i min kruka så jag planterade om för ett par dagar sedan - innan karaktärsbladen - och nu står de de svalaren i källaren under extrabelysning. Kan ju säga att de ser ju inte sååå pigga ut! Hoppas att någon klarar sig för jag skulle verkligen bli jätteledsen om alla tvinade bort.
Anki V
I så fall får du nya frön av mig.

Det är fortfarande gott om tid att få hyggliga plantor till sommaren. De kanske inte hinner blomma men just den här har ett bladverk som är nog så fint.

/Anki
Peztis
CITAT (Anki V @ 13-02-2010, 18:27) *
I så fall får du nya frön av mig.

Det är fortfarande gott om tid att få hyggliga plantor till sommaren. De kanske inte hinner blomma men just den här har ett bladverk som är nog så fint.

/Anki

Tack vad gulligt!!!
Crazy4Flowers
Planterade dom häromdagen, hade dom i blöt i 2dagar först. En är på gång. Har ingen aning om vad det kan vara. Det jag kan tänka mig är bara annueller.
Gillan
Nya fröer kan ni få av mig med. Och det är en perenn i rätt zon. Men vad är rätt zon? Den vill bo torrt och kargt, och vem har det? Jag säger som Anki, bara bladverket är vackert, men med blommor är den "outstanding" wub.gif

Peztis
Nu ligger Bonusfröna sandpapprade och i blöt, imorgon ska de i jorden!
Anki V
Tack för påminnelsen.
Jag ska lägga fram mina så jag kommer ihåg att så i helgen.

/Anki
Rosmarin
Ja tack så mycket för påminnelsen. thanks.gif
Jag ska också preparera fröerna för sådd.
Maggan H
Jag tog pennan direkt nu och skrev en påminnelse på handen! biggrin.gif Var på väg i flygande fläng ner för trappan men besinnade mig i tid med tanke på hund och gubben som ligger på knä och skruvar fast en list därnedanför.... fear.gif Ja, ni kan ju se scenariot framför er; Maggan med fröpåsar och namnetikett i näven, galopperandes nerför trappan med 2 steg i taget och skrikandes 'Se upp där nere'..... blink.gif

Anki V
laugh.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 27-02-2010, 10:49) *
Jag tog pennan direkt nu och skrev en påminnelse på handen! biggrin.gif Var på väg i flygande fläng ner för trappan men besinnade mig i tid med tanke på hund och gubben som ligger på knä och skruvar fast en list därnedanför.... fear.gif Ja, ni kan ju se scenariot framför er; Maggan med fröpåsar och namnetikett i näven, galopperandes nerför trappan med 2 steg i taget och skrikandes 'Se upp där nere'..... blink.gif

rotfl.gif Ja och hunden och din man som börjar skälla båda två... Den ene irriterat och den andre glatt uppspelt viftandes på svansen!
Lady Hamilton
a0a.gif ...ja jisses! Maggan!!!
Jag har i allafall i dag skolat om "Gillan" och mina små plantor växer och artar sig fint
Maggan H
Har du redan skolat om! ohmy.gif Mina växer på men omskolning får nog vänta ett tag! Har ingen susning om vad det är! tongue.gif
Rosmarin
Jag har också skolat om Bus-Gillan för någon vecka sedan. smile.gif
Har skickat en gissning också och väntar på svar... unsure.gif
Gillan
Hej och förlåt att ni som gissat fått vänta på svar. Här är så mycket om och kring hela tiden så när jag väl sätter mig vid datorn finns ingen kommunikation mellan hjärna och händer. Då blir det inget med nåt blush.gif

Ingen, förutom Anki som visste från början, har varit i närheten, men en ledtråd ska ni få..................kika bland mina inlägg i blomstertråden från förra året........................om ni vill ha terapiarbete alltså flirting.gif

En ledtråd till......................i en helt annan form går det att äta angel_not.gif
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 06-03-2010, 07:11) *
Hej och förlåt att ni som gissat fått vänta på svar. Här är så mycket om och kring hela tiden så när jag väl sätter mig vid datorn finns ingen kommunikation mellan hjärna och händer. Då blir det inget med nåt blush.gif

Det gör inget Gillan. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Hade ju varit "godare" om min gissning hade varit rätt förstås... giggle.gif

CITAT (Gillan @ 06-03-2010, 07:11) *
.... blomstertråden från förra året.............

confused.gif Vilken då? confused.gif
Rosmarin
Finns ju ett par tänkbara alternativ... giggle.gif
Gillan
Grattis Rosmarin bravo.gif bravo.gif yaay.gif , trägen vinner heter det ju giggle.gif

Och denna dära blomstertråden finner jag inte confused.gif
Peztis
Så Rosmarin har gissat rätt? Grattis i så fall.
Var det Bonus eller Bus?
Gillan
CITAT (Peztis @ 06-03-2010, 11:50) *
Så Rosmarin har gissat rätt? Grattis i så fall.
Var det Bonus eller Bus?

Det var buset yes.gif
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 06-03-2010, 11:46) *
Grattis Rosmarin bravo.gif bravo.gif yaay.gif , trägen vinner heter det ju giggle.gif

Tack så mycket!
yahoo.gif

CITAT (Gillan @ 06-03-2010, 11:46) *
Och denna dära blomstertråden finner jag inte confused.gif

Inte jag heller... men det gick ju bra ändå. giggle.gif
Anki V
Hos mig gror det i bonuset nu…..det tog bara några dagar. yahoo.gif

Från två frön kommer det dubbla groddar….brukar den göra så? g.gif

Det här är spännande för något liknande har jag aldrig sått tidigare.

/Anki
Rosmarin
w00t.gif Vilka snabbisar dina bonusfröer verkar vara!!! Efter lite lätt slipning, fyra dagars blötläggning... whist.gif ...jo det kan bli så ibland... sådda i förgår och idag gror två av fyra fröer!!!!!!!!!
Gillan
CITAT (Anki V @ 06-03-2010, 12:23) *
Hos mig gror det i bonuset nu…..det tog bara några dagar. yahoo.gif

Från två frön kommer det dubbla groddar….brukar den göra så? g.gif

/Anki

Jag minns inte att de gjorde så, men så har jag bara sått dem en gång själv.

CITAT (Rosmarin @ 08-03-2010, 15:33) *
w00t.gif Vilka snabbisar dina bonusfröer verkar vara!!! Efter lite lätt slipning, fyra dagars blötläggning... whist.gif ...jo det kan bli så ibland... sådda i förgår och idag gror två av fyra fröer!!!!!!!!!

Jo, det är så jag minns det från förra året också och då var det lite väl tidigt att så i januari ohmy.gif ...............gissa hur de såg ut i Juni laugh.gif
Peztis
Uppdaterar med lite nya foton på mina sådder:

[attachment=47945:Gillan_Bus.jpg] [attachment=47946:Gillan_Bonus.jpg]

Hur ser era ut nu?
Platinum
Bus

Bonus
Maggan H
Mina små fina busar tycker jag blir vitare o vitare hela tiden, de är nästan färglösa! ninja.gif De står i bra ljus under lysrören. Brukar dom bli såna, Gillan??
Gillan
CITAT (Maggan H @ 19-03-2010, 13:30) *
Mina små fina busar tycker jag blir vitare o vitare hela tiden, de är nästan färglösa! ninja.gif De står i bra ljus under lysrören. Brukar dom bli såna, Gillan??

Näää, inte ens förra året då jag sådde dem i början av Jan. Det var alldeles för tidigt och de blev otroligt söta, men alldeles för rangliga. Kolla botten av krukan. Kanske har de för mycket rötter redan? I så fall får du plantera om dem.
Gillan
När det gäller mina frön vill jag utdela ett extrapristill Platinum för troget och envist gissande yaay.gif ...................till slut gav jag en liten hint angel_not.gif ................och h'n gissade rätt på bonusfröt smiley_small_hug.gif

Vill ni ha ledtrådar får ni hojta till tummenupp.gif

Rosmarin
Bonusfröna har grott alla fyra. Ur ett av dem kom det två groddar, precis som Anki också skrev.

En liten ledtråd är aldrig fel... flirting.gif

CITAT (Maggan H @ 19-03-2010, 13:30) *

De är ju ganska ljusa. Silvergrågröna liksom.
Gillan
Ett par små ledtrådar får ni från mig nu............

Busfrö: Namnet består av ett dubbelord. Ena delen, i en annan form och från havet, tycker en del är en delikatess, den andra delen använder de flesta ofta i matlagningen i en eller annan form ( rätta mig gärna om det verkar konstigare än konstigt Anki rolleyes.gif )

Bonusfrö: Tänk på en blank och välputsad bil whistling.gif
Crazy4Flowers
Ahh men då vet jag smörsvamp -fear-.gif
Gillan
CITAT (Crazy4Flowers @ 27-03-2010, 08:12) *
Ahh men då vet jag smörsvamp -fear-.gif

laugh.gif , Bra förök, men det är inte ljummet, snarare kallt
Rosmarin
Bra ledtråd till busfröet tycker jag. Det är precis vad det är. yes.gif

Har skickat en gissning på bonusfröt.
Maggan H
Ja, det har jag också gjort och det MÅSTE vara rätt! crazy.gif Bra ledtråd Gillan!
Gillan
Okeeeej! Ni är fantastiska bravo.gif

Maggan har gissat rätt på busfröt rose.gif yaay.gif hbd.gif

Margit gissade rätt på bonusfröt yahoo.gif yaay.gif
Gillan
CITAT (Rosmarin @ 27-03-2010, 10:16) *
Bra ledtråd till busfröet tycker jag. Det är precis vad det är. yes.gif

Har skickat en gissning på bonusfröt.

Ledsen vännen, men du var inte heeeeeeeeeeeelt fel ute giggle.gif
Gillan
CITAT (Gillan @ 27-03-2010, 20:08) *
Ledsen vännen, men du var inte heeeeeeeeeeeelt fel ute giggle.gif

Nu har Rosmarin gissat rätt smiley_small_hug.gif yaay.gif yaay.gif
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 28-03-2010, 22:42) *
Nu har Rosmarin gissat rätt smiley_small_hug.gif yaay.gif yaay.gif

Tack!
Och jag blir så glad eftersom båda Gillans fröer stod på min önskelista. wub.gif
Peztis
Grattis Rosmarin!
DykUnderYtan
Någon som vet och vill vara snäll och avslöja för mig vad det är Gillan skickat för fröer? tongue.gif

Jag har skickat henne ett PM men inte fått något svar än. Skulle så gärna vilja planera in vart plantorna ska få bo.
Gillan
Först får jag be om ursäkt att jag inte varit närvarande. Det har alla möjliga orsaker och "datorhaveri" är en av dem. Nu har jag i alla fall ( för att gardera mig ) bestämt att avslöja mina frön: Busfröt är Japansk ostronört, mycket vacker marktäckare. Bonusfröt är "Stor vaxblomma", Pride of Gibraltar

Ha en underbar sommar alla busare smiley_small_hug.gif /Gillan
Peztis
Åh vad bra att veta, jag har verkligen undrat vad dessa ska föreställa!
Jag uppdaterar statistiken med denna info!
Maggan H
Jag har massor av småplantor efter Vaxblomman, övervintrar dessa eller kommer dom att stryka med i vinter? Behöver nog gallra bland dem om de klarar sig....:0)
Peztis
Du menar att det är frön som fallit ned och grott?
Som jag förstår det så är den ettårig men jag kan ju ha fel.
Jag plockade alla fröna jag kom över (vakade blomman som en hök!) och ska så nya nästa år.
kerstin z5-6
Ettårig men man vet aldrig i zon 1
Maggan H
Jag plockade också frön, blev ju massor, men många ramlade av och det är de som grott. De är ca 5 cm höga. Nu har vi haft frost flera nätter i rad i helgen så kanske har de redan gått hädan, ska ut o kolla dem sedan. Tänkte kanske bara att eftersom dom grodde så snabbt klarade dom sig som småplantor över vintern. Återstår o så om det blir en vargavinter till eller en vanlig skånsk vinter med regn o rusk....
Peztis
Varför inte prova att at in några som krukväxt?
Eller du har det väl som jag - knökfullt i alla fönster!
Maggan H
CITAT (Peztis @ 17-10-2010, 10:53) *
Varför inte prova att at in några som krukväxt?
Eller du har det väl som jag - knökfullt i alla fönster!

Man kan alltid knöka in lite till! Men kan dom verkligen stå i kruka, dom blev ju bautastora?
Gillan
Mina frösådde sig också förra året, men ingen överlevde. Kanske inte så himla konstigt med den vinter vi hade då fear.gif . Fast det vete sjutton om jag tror på att ta in nån? Och så lättsådda som de är är det ju inte nödvändigt. Om du tar in nån Maggan får du lov att redovisa resultat sen flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon