|
Generellt sett så burkar man väl säga att det är dags för omskolning när de första karaktärsbladen visar sig.
Det var väldigt trångt i min kruka så jag planterade om för ett par dagar sedan - innan karaktärsbladen - och nu står de de svalaren i källaren under extrabelysning. Kan ju säga att de ser ju inte sååå pigga ut! Hoppas att någon klarar sig för jag skulle verkligen bli jätteledsen om alla tvinade bort.
I så fall får du nya frön av mig.
Det är fortfarande gott om tid att få hyggliga plantor till sommaren. De kanske inte hinner blomma men just den här har ett bladverk som är nog så fint.
/Anki
CITAT (Anki V @ 13-02-2010, 18:27)  I så fall får du nya frön av mig.
Det är fortfarande gott om tid att få hyggliga plantor till sommaren. De kanske inte hinner blomma men just den här har ett bladverk som är nog så fint.
/Anki Tack vad gulligt!!!
Crazy4Flowers
13-02-2010, 20:08
Planterade dom häromdagen, hade dom i blöt i 2dagar först. En är på gång. Har ingen aning om vad det kan vara. Det jag kan tänka mig är bara annueller.
Nya fröer kan ni få av mig med. Och det är en perenn i rätt zon. Men vad är rätt zon? Den vill bo torrt och kargt, och vem har det? Jag säger som Anki, bara bladverket är vackert, men med blommor är den "outstanding"
Nu ligger Bonusfröna sandpapprade och i blöt, imorgon ska de i jorden!
Tack för påminnelsen. Jag ska lägga fram mina så jag kommer ihåg att så i helgen.
/Anki
Rosmarin
27-02-2010, 10:33
Ja tack så mycket för påminnelsen. Jag ska också preparera fröerna för sådd.
Maggan H
27-02-2010, 10:49
Jag tog pennan direkt nu och skrev en påminnelse på handen!  Var på väg i flygande fläng ner för trappan men besinnade mig i tid med tanke på hund och gubben som ligger på knä och skruvar fast en list därnedanför....  Ja, ni kan ju se scenariot framför er; Maggan med fröpåsar och namnetikett i näven, galopperandes nerför trappan med 2 steg i taget och skrikandes 'Se upp där nere'.....
Rosmarin
27-02-2010, 11:24
CITAT (Maggan H @ 27-02-2010, 10:49)  Jag tog pennan direkt nu och skrev en påminnelse på handen!  Var på väg i flygande fläng ner för trappan men besinnade mig i tid med tanke på hund och gubben som ligger på knä och skruvar fast en list därnedanför....  Ja, ni kan ju se scenariot framför er; Maggan med fröpåsar och namnetikett i näven, galopperandes nerför trappan med 2 steg i taget och skrikandes 'Se upp där nere'.....   Ja och hunden och din man som börjar skälla båda två... Den ene irriterat och den andre glatt uppspelt viftandes på svansen!
Lady Hamilton
01-03-2010, 18:12
 ...ja jisses! Maggan!!! Jag har i allafall i dag skolat om "Gillan" och mina små plantor växer och artar sig fint
Maggan H
03-03-2010, 17:33
Har du redan skolat om!  Mina växer på men omskolning får nog vänta ett tag! Har ingen susning om vad det är!
Rosmarin
03-03-2010, 18:13
Jag har också skolat om Bus-Gillan för någon vecka sedan. Har skickat en gissning också och väntar på svar...
Hej och förlåt att ni som gissat fått vänta på svar. Här är så mycket om och kring hela tiden så när jag väl sätter mig vid datorn finns ingen kommunikation mellan hjärna och händer. Då blir det inget med nåt Ingen, förutom Anki som visste från början, har varit i närheten, men en ledtråd ska ni få..................kika bland mina inlägg i blomstertråden från förra året........................om ni vill ha terapiarbete alltså En ledtråd till......................i en helt annan form går det att äta
Rosmarin
06-03-2010, 09:54
CITAT (Gillan @ 06-03-2010, 07:11)  Hej och förlåt att ni som gissat fått vänta på svar. Här är så mycket om och kring hela tiden så när jag väl sätter mig vid datorn finns ingen kommunikation mellan hjärna och händer. Då blir det inget med nåt  Det gör inget Gillan. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Hade ju varit "godare" om min gissning hade varit rätt förstås... CITAT (Gillan @ 06-03-2010, 07:11)  .... blomstertråden från förra året.............  Vilken då?
Rosmarin
06-03-2010, 10:45
Finns ju ett par tänkbara alternativ...
Så Rosmarin har gissat rätt? Grattis i så fall. Var det Bonus eller Bus?
CITAT (Peztis @ 06-03-2010, 11:50)  Så Rosmarin har gissat rätt? Grattis i så fall. Var det Bonus eller Bus? Det var buset
Rosmarin
06-03-2010, 12:18
CITAT (Gillan @ 06-03-2010, 11:46)  Tack så mycket! CITAT (Gillan @ 06-03-2010, 11:46)  Och denna dära blomstertråden finner jag inte  Inte jag heller... men det gick ju bra ändå.
Hos mig gror det i bonuset nu…..det tog bara några dagar. Från två frön kommer det dubbla groddar….brukar den göra så? Det här är spännande för något liknande har jag aldrig sått tidigare. /Anki
Rosmarin
08-03-2010, 15:33
 Vilka snabbisar dina bonusfröer verkar vara!!! Efter lite lätt slipning, fyra dagars blötläggning...  ...jo det kan bli så ibland... sådda i förgår och idag gror två av fyra fröer!!!!!!!!!
CITAT (Anki V @ 06-03-2010, 12:23)  Hos mig gror det i bonuset nu…..det tog bara några dagar. Från två frön kommer det dubbla groddar….brukar den göra så? /Anki Jag minns inte att de gjorde så, men så har jag bara sått dem en gång själv. CITAT (Rosmarin @ 08-03-2010, 15:33)   Vilka snabbisar dina bonusfröer verkar vara!!! Efter lite lätt slipning, fyra dagars blötläggning...  ...jo det kan bli så ibland... sådda i förgår och idag gror två av fyra fröer!!!!!!!!! Jo, det är så jag minns det från förra året också och då var det lite väl tidigt att så i januari  ...............gissa hur de såg ut i Juni
Uppdaterar med lite nya foton på mina sådder:
[attachment=47945:Gillan_Bus.jpg] [attachment=47946:Gillan_Bonus.jpg]
Hur ser era ut nu?
Platinum
10-03-2010, 19:22
Bus  Bonus
Maggan H
19-03-2010, 13:30
Mina små fina busar tycker jag blir vitare o vitare hela tiden, de är nästan färglösa!  De står i bra ljus under lysrören. Brukar dom bli såna, Gillan??
CITAT (Maggan H @ 19-03-2010, 13:30)  Mina små fina busar tycker jag blir vitare o vitare hela tiden, de är nästan färglösa!  De står i bra ljus under lysrören. Brukar dom bli såna, Gillan?? Näää, inte ens förra året då jag sådde dem i början av Jan. Det var alldeles för tidigt och de blev otroligt söta, men alldeles för rangliga. Kolla botten av krukan. Kanske har de för mycket rötter redan? I så fall får du plantera om dem.
När det gäller mina frön vill jag utdela ett extrapristill Platinum för troget och envist gissande  ...................till slut gav jag en liten hint  ................och h'n gissade rätt på bonusfröt Vill ni ha ledtrådar får ni hojta till
Rosmarin
20-03-2010, 10:14
Bonusfröna har grott alla fyra. Ur ett av dem kom det två groddar, precis som Anki också skrev. En liten ledtråd är aldrig fel...  CITAT (Maggan H @ 19-03-2010, 13:30)  Mina små fina busar tycker jag blir vitare o vitare hela tiden, de är nästan färglösa!  De står i bra ljus under lysrören. Brukar dom bli såna, Gillan?? De är ju ganska ljusa. Silvergrågröna liksom.
Ett par små ledtrådar får ni från mig nu............ Busfrö: Namnet består av ett dubbelord. Ena delen, i en annan form och från havet, tycker en del är en delikatess, den andra delen använder de flesta ofta i matlagningen i en eller annan form ( rätta mig gärna om det verkar konstigare än konstigt Anki  ) Bonusfrö: Tänk på en blank och välputsad bil
Crazy4Flowers
27-03-2010, 08:12
Ahh men då vet jag smörsvamp
CITAT (Crazy4Flowers @ 27-03-2010, 08:12)  Ahh men då vet jag smörsvamp   , Bra förök, men det är inte ljummet, snarare kallt
Rosmarin
27-03-2010, 10:16
Bra ledtråd till busfröet tycker jag. Det är precis vad det är. Har skickat en gissning på bonusfröt.
Maggan H
27-03-2010, 12:09
Ja, det har jag också gjort och det MÅSTE vara rätt!  Bra ledtråd Gillan!
CITAT (Rosmarin @ 27-03-2010, 10:16)  Bra ledtråd till busfröet tycker jag. Det är precis vad det är. Har skickat en gissning på bonusfröt. Ledsen vännen, men du var inte heeeeeeeeeeeelt fel ute
CITAT (Gillan @ 27-03-2010, 20:08)  Ledsen vännen, men du var inte heeeeeeeeeeeelt fel ute  Nu har Rosmarin gissat rätt
Rosmarin
29-03-2010, 08:22
CITAT (Gillan @ 28-03-2010, 22:42)  Tack! Och jag blir så glad eftersom båda Gillans fröer stod på min önskelista.
DykUnderYtan
16-05-2010, 08:20
Någon som vet och vill vara snäll och avslöja för mig vad det är Gillan skickat för fröer?  Jag har skickat henne ett PM men inte fått något svar än. Skulle så gärna vilja planera in vart plantorna ska få bo.
Först får jag be om ursäkt att jag inte varit närvarande. Det har alla möjliga orsaker och "datorhaveri" är en av dem. Nu har jag i alla fall ( för att gardera mig ) bestämt att avslöja mina frön: Busfröt är Japansk ostronört, mycket vacker marktäckare. Bonusfröt är "Stor vaxblomma", Pride of Gibraltar Ha en underbar sommar alla busare  /Gillan
Åh vad bra att veta, jag har verkligen undrat vad dessa ska föreställa! Jag uppdaterar statistiken med denna info!
Maggan H
16-10-2010, 16:24
Jag har massor av småplantor efter Vaxblomman, övervintrar dessa eller kommer dom att stryka med i vinter? Behöver nog gallra bland dem om de klarar sig....:0)
Du menar att det är frön som fallit ned och grott? Som jag förstår det så är den ettårig men jag kan ju ha fel. Jag plockade alla fröna jag kom över (vakade blomman som en hök!) och ska så nya nästa år.
kerstin z5-6
16-10-2010, 19:37
Ettårig men man vet aldrig i zon 1
Maggan H
17-10-2010, 09:42
Jag plockade också frön, blev ju massor, men många ramlade av och det är de som grott. De är ca 5 cm höga. Nu har vi haft frost flera nätter i rad i helgen så kanske har de redan gått hädan, ska ut o kolla dem sedan. Tänkte kanske bara att eftersom dom grodde så snabbt klarade dom sig som småplantor över vintern. Återstår o så om det blir en vargavinter till eller en vanlig skånsk vinter med regn o rusk....
Varför inte prova att at in några som krukväxt? Eller du har det väl som jag - knökfullt i alla fönster!
Maggan H
17-10-2010, 13:19
CITAT (Peztis @ 17-10-2010, 10:53)  Varför inte prova att at in några som krukväxt? Eller du har det väl som jag - knökfullt i alla fönster! Man kan alltid knöka in lite till! Men kan dom verkligen stå i kruka, dom blev ju bautastora?
Mina frösådde sig också förra året, men ingen överlevde. Kanske inte så himla konstigt med den vinter vi hade då  . Fast det vete sjutton om jag tror på att ta in nån? Och så lättsådda som de är är det ju inte nödvändigt. Om du tar in nån Maggan får du lov att redovisa resultat sen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|