Full version: Gillans busfrö 2010
Sidor: 1, 2, 3
Gillan
Okidoki busfrövänner! Nu är mina frön på väg. Som tur är så räknade jag kuverten när jag stoppade dem i brevlådan och det fattades två st fear.gif . Hem igen för att söka och fann att de kanat i väg från de andra och hamnat bakom lådan med kuvert. Bara att kasta sig i väg en gång till. Vad ni skulle ha undrat Anki och Margith om ni aldrig fått några ninja.gif . Okej, nog om det.

Busfröna är en perenn som ni nog borde så direkt. När jag sådde för två år sedan så sådde jag 15 jan och då är det ju verkligen hög tid nu. Tolv dagar tog de på sig för att gro. lite mer info finns i brevet. Alla ev frågor får ni ställa här och jag ska försöka kika in tillräckligt ofta för att svara ( om jag kan ).

Den blir inte mer än ca 15-20 cm hög.

Bonusfröna är ettåriga, men eftersom de självsår sig så tror jag att de skulle kunna komma igen i ett bra klimat. Skåne tex. Själv hade jag massor med småplantor i höstas, men efter 1 1/2 månad med mellan 10-27 minus så tror jag nog inte de klarat sig. Fast det är klart, vi har ju faktiskt 1/2 m snö också, så vem vet dunno.gif . Jag tror det blir bra att så dem i slutet av februari. Jag sådde ( ivrig som jag är ) redan i januari förra året och fick väldigt rangliga plantor. 10 dagar tog de på sig för att gro.

Lycka till nu!

Förresten! Är det nån som vet om det finns nån lag som säger vad som är upp eller ner på ett kuvert whistling.gif
Anki V
Åh, vad roligt att få något att så nu. yahoo.gif

Jag går som en äggsjuk höna och kikar på mina frön och önskar att det vore lite längre gånget på vintern.

/Anki
Peztis
Amen Anki!

Och då ska vi kika lite extra i brevlådan i morgon! Jippi!
Maggan H
Heja, heja, nu får man äntligen lite frö som MÅSTE sås direkt, hurra! yahoo.gif

Menar du att vi ska så inne, redan, eller ska de ut?

Och vilken tur att du hittade de båda rymlingarna Gillan! cool.gif Och vänster, höger, upp eller ner och bak eller fram, det kvittar bara adress o porto finna så alla frö kommer fram! w00t.gif

Rosmarin
åh så roligt! Då ligger de förhoppningsvis och väntar på mig när jag kommer hem nästa vecka! yahoo.gif

...och upp eller ner eller bak-och-fram spelar väl ingen roll, om de bara kommer fram!
blomkronan
upp eller ner eller bak-och-fram spelar väl ingen roll, bara det finns frön i giggle.gif
ÄNTLIGEN nu är det inte långt kvar till våren.... tiden går så mycket fortare när man har roligt.
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 19-01-2010, 00:17) *
upp eller ner eller bak-och-fram spelar väl ingen roll, bara det finns frön i giggle.gif
...

giggle.gif ...har ju onekligen en viss betydelse det också!!!
Peztis
Jag har laddat med krukor och såjord!!! Ska kolla i brevlådan senare idag.

Det värsta är väl att man tycker att om man ändå tar fram jord och krukor och skitar ned så kan man väl passa på och peta ned lite till. Och jag som har försökt intala mig själv att jag ska vänta några veckor!!!
Gillan
CITAT (Maggan H @ 18-01-2010, 18:37) *
Heja, heja, nu får man äntligen lite frö som MÅSTE sås direkt, hurra! yahoo.gif

Menar du att vi ska så inne, redan, eller ska de ut?

Och vilken tur att du hittade de båda rymlingarna Gillan! cool.gif Och vänster, höger, upp eller ner och bak eller fram, det kvittar bara adress o porto finna så alla frö kommer fram! w00t.gif

Nixpix, de ska inte ut ohmy.gif .
Och visst var det tur att jag räknade, annars hade de varit på rymmen ett bra tag tror jag giggle.gif
Japp, adress och porto var nog det enda som var rätt naughty.gif

CITAT (Peztis @ 19-01-2010, 09:52) *
Jag har laddat med krukor och såjord!!! Ska kolla i brevlådan senare idag.

Det värsta är väl att man tycker att om man ändå tar fram jord och krukor och skitar ned så kan man väl passa på och peta ned lite till. Och jag som har försökt intala mig själv att jag ska vänta några veckor!!!

Absolut, det är ju så det går till flirting.gif

CITAT (Rosmarin @ 19-01-2010, 00:22) *
giggle.gif ...har ju onekligen en viss betydelse det också!!!

Ja, jag tror jag la i frön också rolleyes.gif

CITAT (blomkronan @ 19-01-2010, 00:17) *
ÄNTLIGEN nu är det inte långt kvar till våren.... tiden går så mycket fortare när man har roligt.

Jaaaa, visst gör den yahoo.gif
Peztis
TVÅÅÅÅÅÅ BUSFRÖER med posten idag! Kan det bli bättre? Jo, det skulle väl vara tre då... smile.gif

Fröna är i jorden, tog inte alla dock för det var en hel del! men då har jag till nästa år också... den som spar han har whistling.gif och jag är ju en ekorre så jag har allt möjligt jag!

Gillade askarna dock!

Bonusfröet var verkligen häftigt!!! Tänk vad naturen är förunderlig!

Kan ju tillägga - fast det är onödigt - att jag som vanligt inte har en aaaaning om vad ni lurar i mig att peta ned i jorden! smile.gif
Gillan
CITAT (Peztis @ 19-01-2010, 15:59) *
TVÅÅÅÅÅÅ BUSFRÖER med posten idag! Kan det bli bättre? Jo, det skulle väl vara tre då... smile.gif

Fröna är i jorden, tog inte alla dock för det var en hel del! men då har jag till nästa år också... den som spar han har whistling.gif och jag är ju en ekorre så jag har allt möjligt jag!

Gillade askarna dock!

Bonusfröet var verkligen häftigt!!! Tänk vad naturen är förunderlig!

Kan ju tillägga - fast det är onödigt - att jag som vanligt inte har en aaaaning om vad ni lurar i mig att peta ned i jorden! smile.gif

Jag blir så glad att åtminstånde nån fick dem idag smiley_small_hug.gif ..................och för övrigt så blir jag bara full i skratt giggle.gif
Maggan H
Jomen, de har landat hos mig också! yahoo.gif Jag har som hastigast tjuvkikat i de fina små askarna och tänker slänga iväg en gissning på bonusfröet-vill du att vi ska gissa högt här eller via PM?
Anki V
Jag fick mina jag också.......Tack thanks.gif

Busfröt vet jag vad det är och jag har skickat PM. Bonusfröna får jag grunna på ett tag.

Äh, jag slängde iväg en gissning på bonusfröna också...Friskt gissat hälften vunnit.

/Anki
Maggan H
Sådärja, nu är mina gissningar också postade! crazy.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 19-01-2010, 17:30) *
Jomen, de har landat hos mig också! yahoo.gif Jag har som hastigast tjuvkikat i de fina små askarna och tänker slänga iväg en gissning på bonusfröet-vill du att vi ska gissa högt här eller via PM?

Hmm, njaaa g.gif .................bonusfröt kan ni väl gissa på här, men busfröt kan vi vänta med tycker jag. Dock har både du och Anki rätt på bonusfröt bravo.gif

CITAT (Anki V @ 19-01-2010, 17:49) *
Jag fick mina jag också.......Tack thanks.gif

Busfröt vet jag vad det är och jag har skickat PM. Bonusfröna får jag grunna på ett tag.

Äh, jag slängde iväg en gissning på bonusfröna också...Friskt gissat hälften vunnit.

/Anki

Och du har ju självklart rätt vad det gäller busfröt också flirting.gif ................... laugh.gif
Lady Hamilton
Här är en till som fick sin fröpåse i går yahoo.gif dock har jag ännu inte öppnat, men det blir nog senare i dag när jag har vaknat
Margith
Tack Gillan, idag landade kuvertet hos mig.

Jag känner igen både bus- och bonusfröet, men det innebär ju inte att jag vet vad det är angry.gif

Nå, jag kanske kommer på det så småningom....

Gillan
CITAT (Margith @ 20-01-2010, 11:45) *
Tack Gillan, idag landade kuvertet hos mig.

Jag känner igen både bus- och bonusfröet, men det innebär ju inte att jag vet vad det är angry.gif

Nå, jag kanske kommer på det så småningom....

Tyvärr Margith, enligt de andra trådarna så gills det ju inte att "bara" känna igen ett frö whistling.gif , men som du säger...............det kommer tummenupp.gif
Anki V
Gott har det här!

Tre frön har stuckit upp sina groddar yes.gif

/Anki
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 20-01-2010, 07:58) *
Här är en till som fick sin fröpåse i går yahoo.gif dock har jag ännu inte öppnat, men det blir nog senare i dag när jag har vaknat

Har inte du vaknat än ohmy.gif . Trött har jag varit många ggr, men aldrig sååå trött giggle.gif

CITAT (Anki V @ 25-01-2010, 18:08) *
Gott har det här!

Tre frön har stuckit upp sina groddar yes.gif

/Anki

Grattis till det! Själv har jag inga sått eftersom de spred sig ganska tappert förra året och fler behöver jag inte rolleyes.gif
Anki V
CITAT (Gillan @ 25-01-2010, 18:19) *
Själv har jag inga sått eftersom de spred sig ganska tappert förra året och fler behöver jag inte rolleyes.gif

Är du säker på att de övelever den här blöthösten? Jag vågade i alla fall inte chansa så jag sådde mina dagen innan Gillans busfrön kom laugh.gif .

Den sådden har jag kastat nu sleep.gif !

/Anki
Gillan
CITAT (Anki V @ 25-01-2010, 18:29) *
Är du säker på att de övelever den här blöthösten? Jag vågade i alla fall inte chansa så jag sådde mina dagen innan Gillans busfrön kom laugh.gif .

Den sådden har jag kastat nu sleep.gif !

/Anki

Ni måste ju hålla med om att det är himla bra jobbat att så innan de ens har anlänt laugh.gif

Vad det gäller vätan så hoppas jag att de växer tillräckligt väldränerat sweatingbullets.gif
Peztis
Jag tror bestämt att jag kan räkna till TIO små gröna groddar i min kruka!
Maggan H
Halleda, jag sådde igår så jag får nog vänta några dagar till! mad.gif

Men jag tror er inte riktigt förrän jag får BILDBEVIS! crazy.gif

Gillan; fick du inte mitt PM för ett tag sen? Det var nog då PMen höll på o strula så det har kanske inte kommit fram?
Anki V
CITAT (Maggan H @ 25-01-2010, 19:10) *

.....och här kommer beviset whistling.gif
[attachment=46586:Gillans_...__Large_.JPG]

naughty.gif /Anki
Peztis
CITAT (Maggan H @ 25-01-2010, 19:10) *

Fast jag sa inte att de var stora, jag sa bara att jag kunde räkna (=se) dem... smile.gif
[attachment=46587:IMG_3515.JPG]
Maggan H
Okej, gröna larver alltså! blink.gif

Grattis till er som fått 'larver'! w00t.gif
Peztis
CITAT (Maggan H @ 25-01-2010, 22:08) *
Okej, gröna larver alltså! blink.gif

Grattis till er som fått 'larver'! w00t.gif

Jaja, bara för att DU är avundsjuk så... smile.gif
Rosmarin
Jag kom hem igår kväll efter flera veckor "hemma" i Sverige.
Jag hade fått frön!!! yahoo.gif
I jättefina små askar. yes.gif
TACK Så MYCKET!

Känner igen : JA
Vet jag vad det är? NJA... bonusfröet kommer jag att PMa en gissning på nu, och det andra... g.gif ...får jag nog fundera lite på. De ska sås idag i alla fall. yes.gif
Peztis
Hur långt har era kommit?
Så här ser mina ut nu:
[attachment=46775:IMG_2846.JPG]
Rosmarin
Det gror!!! yahoo.gif
Jag kan räkna till fyra (ja faktiskt giggle.gif ) små groddar i min kruka idag!!!
Lady Hamilton
Äveb hemma hos mig gror det yahoo.gif
Maggan H
Va, gror dom redan, då måste jag ut i morgon och titta i boden! Fast där är ff ganska kyligt så jag tror inte att det syns nåt än.... crying.gif
Lady Hamilton
Hos mig så är det 2 fina groddar som kommit upp och de är ca 1cm höga och står under lysrör
Platinum
Oj så fort det grott, sådd 100129 och nu ser det ut så här. tummenupp.gif
Maggan H
Japp, nu är dom på G, larverna! yaay.gif Värmen har åkt upp några grader ochj det gjorde susen på alla sådderna!
Rosmarin
Mmm... mina har fått stå ovanpå ett element och det verkar ju ha gjort susen i flera krukor med sådder. bravo.gif
Gillan
Vad kul att det gror hos er bravo.gif . Bara för att Anki sa som hon gjorde tidigare i tråden så sådde jag några jag också för säkerhets skull och de har också grott.

Jag tycker ni ska skola om dem så fort de är hanterbara. Det är inte helt fel att skola i smala, höga krukor/muggar eller vad ni nu använder. De har djupa, men inte breda rötter.

Ingen mer än Anki, som vet vad det är, som har nån gissning crazy.gif ?
Peztis
Då börjar det nog blo dags för mina att planteras om och flytta till svalare vistelse... De börjar se lite rangliga ut...
Platinum
Gud så himla skoj det är att se att det gror när det blåser isbjörnar utanför fönstret.

Busfrö:

Bonusfrö:
Maggan H
CITAT (Platinum @ 11-02-2010, 06:53) *
Gud så himla skoj det är att se att det gror när det blåser isbjörnar utanför fönstret.

Busfrö:

Bonusfrö:

Isbjörnar, hehe, ja man kan nästan inbilla sig att dom har kommit hit giggle.gif med snö, is och kyla i släptåg! ranting.gif Våren blir nog sen i år! angry.gif

Groddarna ser nästan djuriska ut, dom med! Jag gissar på Alienblomma?? naughty.gif
Peztis
CITAT (Maggan H @ 11-02-2010, 14:17) *
Isbjörnar, hehe, ja man kan nästan inbilla sig att dom har kommit hit giggle.gif med snö, is och kyla i släptåg! ranting.gif Våren blir nog sen i år! angry.gif

Groddarna ser nästan djuriska ut, dom med! Jag gissar på Alienblomma?? naughty.gif

Triffider då alltså!?!
Men vet du inte det Maggan, vi har ju isbjörnar på gatorna här i Stockholm!
Det är i alla fall vad som sägs i andra länder.... giggle.gif
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 11-02-2010, 15:53) *
Triffider då alltså!?!
Men vet du inte det Maggan, vi har ju isbjörnar på gatorna här i Stockholm!
Det är i alla fall vad som sägs i andra länder.... giggle.gif

giggle.gif Jag kan bara bekräfta att du har rätt. giggle.gif I fråga om vad man tror i andra länder.
Här är en del övertygade om att det är så kallt i Sverige under vintern så att man inte kan gå ut alls. Samt att det är natt hela tiden. Även på sommaren... giggle.gif
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 12-02-2010, 09:28) *
giggle.gif Jag kan bara bekräfta att du har rätt. giggle.gif I fråga om vad man tror i andra länder.
Här är en del övertygade om att det är så kallt i Sverige under vintern så att man inte kan gå ut alls. Samt att det är natt hela tiden. Även på sommaren... giggle.gif

I viss mån har de ju rätt fast det gäller ju inte Stockholm.
I norra Sverige ÄR det för kallt (i mitt tycke) och det ÄR ju natt dygnet runt på vintern. biggrin.gif
Crazy4Flowers
Inte då, på med mera kläder bara, härligt med vintern, ut o köra skoter i skogen grilla vid en sjö, så härligt. Speciellt nu i februari när solen börjar att värma så underbart, ohhh vad gott det är med grillat ute då.
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 12-02-2010, 10:05) *
I viss mån har de ju rätt fast det gäller ju inte Stockholm.
I norra Sverige ÄR det för kallt (i mitt tycke) och det ÄR ju natt dygnet runt på vintern. biggrin.gif

Visst är det väldigt kallt i norr. Speciellt den här vintern. Men bor man där uppe så får man nog ändå ta sig ut någon gång under vinterhalvåret. Om inte annat för att ta sig till jobbet. flirting.gif
Nu är jag ju från Skåne. Men jag har dock upplevt en hel del kalla vintrar i andra delar av Sverige bl.a. Men jag har aldrig i hela mitt liv frusit så mycket som min första vinter i Frankrike. ! Jo det är sant. Temperaturer mellan -5 och +5°. En mycket hög luftfuktighet som gör att kylan tränger in i märg och ben. Dessutom gamla stenhus utan egentlig vinterboning som var mycket svåruppvärmda... -fear-.gif Fruktansvärt var det.
Nu bor vi lite bättre. Vi har isolerat huset under de gångna åren. Jag åker dock gärna "hem" till Sverige under vintern. Där är det i alla fall varmt inomhus. smile.gif
CITAT (Peztis @ 12-02-2010, 10:05) *
...och det ÄR ju natt dygnet runt på vintern. biggrin.gif

På vintern är det ju mörkt. Men här tror en del att det är så alltid.

CITAT (Crazy4Flowers @ 12-02-2010, 10:19) *
Inte då, på med mera kläder bara, härligt med vintern, ut o köra skoter i skogen grilla vid en sjö, så härligt. Speciellt nu i februari när solen börjar att värma så underbart, ohhh vad gott det är med grillat ute då.

Ja visst är det härligt! Jag har precis varit fyra dagar i Lorraine. Där låg ca 80 cm snö just nu. Fantastiskt vackert och så mysigt tycker jag. wub.gif Vi var ute och gick med snöskor i skogen och det var helt underbart.

...och då är jag ändå väldigt frusen av mig.
Gillan
Tror det är dags för en del att börja skola om nu flirting.gif

Vad det gäller vinter! Jag avskyr vinter, men har inte nåt annat att välja på. Jag får helt enkelt finna mig i den verklighet som står till buds dunno.gif
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 13-02-2010, 11:24) *
Tror det är dags för en del att börja skola om nu flirting.gif

Vad det gäller vinter! Jag avskyr vinter, men har inte nåt annat att välja på. Jag får helt enkelt finna mig i den verklighet som står till buds dunno.gif

Ska bebisplantorna ha fått karaktärsblad innan omskolning?

Jag föredrar också sommaren om jag får välja... men en vinter med snö tycker jag bättre om än en med bara grå fuktighet.

Kan bebisarna skolas om djupare eller ska de sättas på samma nivå som nu?
Gillan
CITAT (Rosmarin @ 13-02-2010, 11:41) *
Ska bebisplantorna ha fått karaktärsblad innan omskolning?

Jag föredrar också sommaren om jag får välja... men en vinter med snö tycker jag bättre om än en med bara grå fuktighet.

Kan bebisarna skolas om djupare eller ska de sättas på samma nivå som nu?

Ärligt talat så har jag inget 100% svar. Jag skolade om dem djupare och det gick hur bra som helst, men det är ingen garanti för att det skall lyckas........................kanske Anki vet bättre tummenupp.gif
Anki V
Sätt dem djupare ni.....jag har drivit upp ganska många av den här sorten och ingen har tackat nej till att komma ner ordentligt i jorden.

Jag brukar försöka få ner dom till straxt under där de "delat sig"....om ni förstår vad jag menar.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon