Full version: Gissa djuret
Sidor: 1, 2, 3, 4
Olle A
Den här har jag däremot inte sett i det vilda.

[attachment=46502:Djur_redigerad_1.jpg]

Olle
Meriona
Fossor, det har jag bara hört talas om i den tecknade filmen "madagaskar 2"..... smile.gif

CITAT (Olle A @ 23-01-2010, 15:20) *
Den här har jag däremot inte sett i det vilda.

[attachment=46502:Djur_redigerad_1.jpg]

Olle

En get? wink.gif
Olle A
Väldigt lik en get, men inte riktigt. smile.gif Har du sett bilden på fossan i mitt gamla album?

Olle
Meriona
Jag har ju kollat igenom dem förut så det har jag kanske, men glömt? Får ta en ny titt!

Olle A
Bild 18 i Madagaskaralbumet. Ingen särskilt bra bild, men dock ett bevis för att jag har sett den. smile.gif

Olle
Orkidétjuven
Ett ungt manfår?
KRT
CITAT (Olle A @ 23-01-2010, 15:11) *
Fossa, som jag hade turen att få se när jag var på Madagaskar! smile.gif

Olle

Absolut!!! Nu blir jag så avundsjuk . jag skulle också vilja åka till Madagaskar..... Finns dock på listan "att besöka någon gång i livet" tillsammans med bl.a. Costa Rica, Island, Barriärrevet, Tasmanien, Hawaii (helst de nv öarna!) mm. Får väl se om/när det blir av smile.gif Kanske om maken lyckas tippa alla rätt på V75 laugh.gif

Ang nya bilden, ingen aning, men Orkidétjuvens förslag ser rätt ut....
Orkidétjuven
Madagaskar, Costa Rica, Antarktis och Nya kaledonien toppar min lista.
Med lite tur så blir det Nya Kaledonien redan i år.
KRT
CITAT (Orkidétjuven @ 24-01-2010, 11:12) *
Madagaskar, Costa Rica, Antarktis och Nya kaledonien toppar min lista.
Med lite tur så blir det Nya Kaledonien redan i år.

Nu är jag grön av avundsjuka...............

Antarktis hade varit kul, men för att det är udda, inte för det blomstrande djurlivet smile.gif
Huggorm
Jag skulle vilja besöka Białowieża nationalpark, som är det sista som återstår av den urskog som en gång täckte Europa. Det ligger på gränsen mellan Polen och Vitryssland, men det är väll lättast att besöka den polska sidan. Där finns bland annat de sista vilda visenterna. Bäst av allt är att det är så lätt att komma till. Ta färjan från Karlskrona på kvällen så är du i Polen följande morgon. Kör några timmar söderut, så är du där.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 24-01-2010, 13:09) *
Jag skulle vilja besöka Białowieża nationalpark...

Jag med!! yahoo.gif Det har länge varit en dröm.
Olle A
CITAT (Orkidétjuven @ 24-01-2010, 09:21) *
Ett ungt manfår?

Det börjar närma sig. Om du nånsin kommer fram till Samarkand, är du inte så långt ifrån det här djurets hemtrakter.

Olle
Meriona
Tadzjikiskt stäppfår?

Vild gissning innocent.gif
Olle A
Helt rätt Meriona!!! bravo.gif bravo.gif bravo.gif

Har du varit på Nordens ark? rolleyes.gif

Olle
Meriona
Många gånger, vartannat år minst. smile.gif Så man kanske kan säga att det var lite fusk, för jag gissade var du varit och smugit med kameran. Och det såg ju inte ut som en skruvhornsget direkt... blush.gif
Orkidétjuven
CITAT (Meriona @ 24-01-2010, 22:58) *
Tadzjikiskt stäppfår?

Vild gissning innocent.gif

Det var min nästa gissning. Men bra gjort . smile.gif
Orkidétjuven
Nn ide?
Gossen Ruda
Har egentligen ingen aning men ordet rall dyker upp i skallen.
Orkidétjuven
nej, inte en rall.
De är ca 70 cm höga, snabba springare och dåliga flygare. Köttätare av smådjur, reptiler och andra fåglar.
Orkidétjuven
samma fågel igen.
Meriona
Finns de i australien?
Jag bara försöker gå igenom hela "planet earth" i snabbversion.... wacko.gif
Gossen Ruda
Jag kommer att tänka på Roadrunner eller Kalifornisk tuppgök. Fast den är det inte men något i den stilen.
Meriona
Hihi Roadrunner, Gråben och Hjulben..... bravo.gif Oj vad jag gillade dem!
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 26-01-2010, 21:37) *
Hihi Roadrunner, Gråben och Hjulben..... bravo.gif Oj vad jag gillade dem!

Gråben, coyoten med 1000 liv. laugh.gif
Gossen Ruda
Ursäkta urspårningen men när vi ändå är på gång. Road runner på YouTube Ladda skrattmusklerna. laugh.gif
Orkidétjuven
CITAT (Meriona @ 26-01-2010, 22:05) *
Finns de i australien?
Jag bara försöker gå igenom hela "planet earth" i snabbversion.... wacko.gif

Nej, fel kontinent. Men kontinenten var för länge sen en del av gondwana. SÅ de hade möjligen kunnat finnas i Australien.
Meriona
rotfl.gif Jag är nog tokig men jag höll alltid på vargen, för det var så synd om honom! laugh.gif

CITAT (Orkidétjuven @ 26-01-2010, 22:09) *
Nej, fel kontinent. Men kontinenten var för länge sen en del av gondwana. SÅ de hade möjligen kunnat finnas i Australien.

Uj då det var ju en klen hjälp.... giggle.gif
Olle A
Äntligen hittade jag den! Jag visste ju att jag hade sett den i Brasilien, men måste bläddra fram och tillbaka i fågelboken flera gånger innan jag kom på att den hette red-legged seriema.

Olle
Orkidétjuven
Bravo Olle tummenupp.gif
KRT
Wow, bra gjort Olle, jag trodde också på Tuppgök...
Meriona
[attachment=46687:lillen.jpg]

Vad är det här för rufsig liten kille tror ni, han är fotad i Xcaret.
Olle A
En aracari, släkt med tukanen. Exakt art vet jag inte, troligen ingen som finns i min fågelbok över Brasilien.

Olle
Huggorm
Pteroglossus torquatus gissar jag, men det är Olle som skall ha äran av att ha knäckt gåtan, jag hade aldrig klarat det själv
Huggorm
Vi tar ytterligare en exotisk fågel då. Fotograferad i Khajuraho, Indien, jag vet inte själv vad det är för någon.
Orkidétjuven
Det är en rödstjärtat Bulbul. Pycnonotus cafer
Ursprungligen i från södra asien. Indien, Burma, Kina och ngra fler småställen, men numera introducerad och förklarad pest på nästan alla öar i still havet som Tonga, Hawaii, Samoa, Nya zeeland samt förekommande i Förenade arabmiraten.
Orkidétjuven
Nu ska vi se om ngn har hängt med i svängarna...
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 29-01-2010, 05:05) *
Det är en rödstjärtat Bulbul. Pycnonotus cafer
Ursprungligen i från södra asien. Indien, Burma, Kina och ngra fler småställen, men numera introducerad och förklarad pest på nästan alla öar i still havet som Tonga, Hawaii, Samoa, Nya zeeland samt förekommande i Förenade arabmiraten.

Skickligt identifierat smile.gif Men efter vad jag förstår dog dom ut på nya Zealand efter ett tag, det är ju inte riktigt deras favoritbiotop

Din fågel har jag dock ingen aning om. Jag har fullt upp att lära mig känna igen alla svenska sorter tongue.gif
Meriona
Jag kan inte heller din pippi, Orkideetjuven. Och jag kan inte artnamnet på min rufsiga kompis heller, mer än sorten som Olle skrivit. blush.gif Men jag tyckte han/hon var sötepöte!
Olle A
CITAT (Meriona @ 29-01-2010, 20:03) *
Och jag kan inte artnamnet på min rufsiga kompis heller, mer än sorten som Olle skrivit. blush.gif Men jag tyckte han/hon var sötepöte!

Observera att namnet aracari ska uttalas "arasari" eftersom det finns en liten krok i nederkanten på c-et (som jag inte hittar på mitt tangentbord) som gör att det uttalas som s även framför en hård vokal. Detta är ganska vanligt i Brasilien, bl a finns det i våtmarksfågeln jacana - övriga världen säger "jakana" men egentligen heter det "jasana".

Olle
Meriona
Jag har faktiskt mailat Xcaret för ett riktigt namn, hoppas att de har tid att svara...
Jag har mer bilder från parken, jag ska leta imorgon.
Olle A
CITAT (Meriona @ 29-01-2010, 21:21) *
Jag har faktiskt mailat Xcaret för ett riktigt namn, hoppas att de har tid att svara...
Jag har mer bilder från parken, jag ska leta imorgon.

Det ser jag fram emot. smile.gif

Olle
Orkidétjuven
CITAT (Huggorm @ 29-01-2010, 15:53) *
Skickligt identifierat smile.gif Men efter vad jag förstår dog dom ut på nya Zealand efter ett tag, det är ju inte riktigt deras favoritbiotop

Din fågel har jag dock ingen aning om. Jag har fullt upp att lära mig känna igen alla svenska sorter tongue.gif

Jaså. JAg vet att man utrotade de ngn på slutet av 70 talet, men sedan dess har folk illegalt släppt ut nya. så står det iaf i min fågelbok. Nu finns de bara runt Auckland. Vart läste du detta?

Jag har ju visat bild på min fågel ett par ggr på forumet, så om ni letar kanske ni hittar.
Gossen Ruda
CITAT (Olle A @ 29-01-2010, 20:50) *
Observera att namnet aracari ska uttalas "arasari" eftersom det finns en liten krok i nederkanten på c-et (som jag inte hittar på mitt tangentbord) som gör att det uttalas som s även framför en hård vokal. Detta är ganska vanligt i Brasilien, bl a finns det i våtmarksfågeln jacana - övriga världen säger "jakana" men egentligen heter det "jasana".

Olle

Om du vill skriva ett "c with cedilla" håller du ned alt och slår 00231 på siffertangenterna till höger så får du ett ç.
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 29-01-2010, 21:34) *
Jaså. JAg vet att man utrotade de ngn på slutet av 70 talet, men sedan dess har folk illegalt släppt ut nya. så står det iaf i min fågelbok. Nu finns de bara runt Auckland. Vart läste du detta?

På wikipedia såg jag det, men dom har säkert missat att den introducerats igen
Orkidétjuven
Det måste vara en Collared Aracari (Pteroglossus torquatus). Det är den ända som finns naturligt i Mexico och övriga Centralamerika. 39-41cm, 190-275g. Könen lika, men honan har ngt kortare och mörkare näbb.
Olle A
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2010, 21:38) *
Om du vill skriva ett "c with cedilla" håller du ned alt och slår 00231 på siffertangenterna till höger så får du ett ç.

Testar: araçari... jaçana... det funkade! smile.gif Men inte lätt att komma på själv.

Olle
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 29-01-2010, 21:42) *
Det måste vara en Collared Aracari (Pteroglossus torquatus). Det är den ända som finns naturligt i Mexico och övriga Centralamerika. 39-41cm, 190-275g. Könen lika, men honan har ngt kortare och mörkare näbb.

Det latinska namnet skrev jag ju redan igår kväll whistling.gif
Meriona
CITAT (Orkidétjuven @ 29-01-2010, 21:42) *

Men varför är min sötepöte så rufsig, jag tycker inte han är lik din bild alls... -cry-.gif
Om jag inte minns fel så stod det på voljären något med tucan, men inte var jag så smart så att jag fotade texten inte. Hoppas att de svarar från parken, de verkade verkligt intresserade av att bevara/visa upp inhemska djur och växter, deras orkidee- och svamp- växthus var imponerande också. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Olle A @ 29-01-2010, 21:46) *
Testar: araçari... jaçana... det funkade! smile.gif Men inte lätt att komma på själv.

Olle

Nej, och det tog mig en stund också. Först leta reda på symbolena i Word via infoga - symbol och sen leta upp rätt tecken och läsa av ascii-koden. Där stod bara 231 och det tog en stund att komma på att lägga till två nollor först. Vill du skriva ett stort Ç är koden 00199.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 29-01-2010, 21:56) *
Men varför är min sötepöte så rufsig, jag tycker inte han är lik din bild alls... -cry-.gif

Jag gissar att den kanske är rufsig för att den inte trivs i bur sad.gif Men ser man på färgerna, inte minst på näbben, så ser man att det är rätt art.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon