Full version: Gissa djuret
Sidor: 1, 2, 3, 4
Meriona
Så är det säkert, eller så är det ena en hona och det andra en hane, vem vet?
Tills ni orkar svar på OT:s pippi så kommer här en till från XCaret-parken. Men jag noterade inte vad de hette tyvärr, så där kommer jag älska er för att ge mina foton ett namn!

[attachment=46704:pippis.jpg]
Huggorm
CITAT (Meriona @ 29-01-2010, 22:28) *
Så är det säkert, eller så är det ena en hona och det andra en hane, vem vet?
Tills ni orkar svar på OT:s pippi så kommer här en till från XCaret-parken. Men jag noterade inte vad de hette tyvärr, så där kommer jag älska er för att ge mina foton ett namn!

[attachment=46704:pippis.jpg]

Får jag en puss nu?

http://en.wikipedia.org/wiki/King_Vulture
Meriona
Ja det får du! wub.gif Fast fåglarna var inte så jättesöta..... wink.gif Men stooooora!
Huggorm
CITAT (Meriona @ 29-01-2010, 22:36) *
Ja det får du! wub.gif Fast fåglarna var inte så jättesöta..... wink.gif Men stooooora!

För att vara en gam är dom tjusiga
Orkidétjuven
Jag tycker de är väldigt vackra. Alla djur har sin charm även de fulaste gamar.
Meriona
Ha du inga mer tips om din pippi OT?
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 29-01-2010, 22:55) *
Jag tycker de är väldigt vackra. Alla djur har sin charm även de fulaste gamar.

Fästingar då, har dom charm?
Orkidétjuven
Dom sprider sjukdomar och håller på så sätt koll på populationer bland andra djurgrupper.
Vissa har fästingar som lever på dem och enbart dem som tex tuatarafästingen.

Min pippi sades bringa vatten ( de blå skinnflickarna) till guden Tané och på så sätt fick han sina långa ben att kunna hoppa bland trädens grenar som tack. Flyger inte aktivt särskilt väl utan glidflyger mellan träden.
Orkidétjuven
4 poäng :En skönsjungade sådan med spöklika toner. En utdöd underart.
KRT
CITAT (Orkidétjuven @ 29-01-2010, 23:50) *
4 poäng :En skönsjungade sådan med spöklika toner. En utdöd underart.

Kokako/Kōkako (Callaeas cinerea), men om det är den nordliga eller sydliga underarten vet jag inte, gissar på den nordliga dock
Orkidétjuven
Duktigt Krt.

Hur lyckades du hitta det?
Den sydliga kokakon är utdöd. Eller sist sågs den 1967 om jag inte missminner mig, men deklarerades utdöd 2004. Folk säger fortfarande att de se och hör dne ibland, men inget konkret har givts hittills. Skumt nog har Department of conservaton försökt tystat ner folk som säger sig ha sett den sägs det, så vem vem vad som undanhålls. Folk letar fortfarande i skogarna på sydön.

Det här nordliga är en av mina absoluta favoritfåglar.
KRT
CITAT (Orkidétjuven @ 30-01-2010, 09:21) *
Duktigt Krt.

Hur lyckades du hitta det?

Hmmm, google så klart smile.gif Flrst googlade jag guden och insåg att vi var på NZ, sedan bildgooglade på Nya Zeeländsla fåglar och tja, där var den....
Mycket vacker, trodde först det var en papegoja - är de släkt? Såg att den sydliga anses vara utdöd, men vem vet - under har inträffat förr. Tänk på Kvastfeningen, även om det är ett extremfall, så länge ett djur lever i "vildmark" så är det våldigt svårt att säga att något är utdött. Tack och lov få man kanske säga laugh.gif
Orkidétjuven
Nej. De är lång ifrån släkt. Kokakon tillhör gruppen Wattlebirds som isin tur ingår i passerines, dvs den största fågelgruppen där allt från mesar till kråkfåglar ingår.
Dock är wattlebirdsen så primitiva att man inte känner till deras närmsta släktingar. De finns endast på nya zeeland och måste därmed antagligen funnits där när Nya zeeland bröt sig loss från övriga Gondwana för ca 80 miljoner år sen. Passeringruppen utvecklades troligen i gondwana för att senare få sig en nordlig spridning till norra halvklotet.
Meriona
Nu har jag fått svar från Xcaret ang min sötepöte:

Dear Maria, the name of this specie is Tucaneta Aracarí and its scientific name is Pteroglossus Aracarí.
Hope to see you in a near future.
Best Regards
Customer Service

Den här naturparken har alla mina rekommendationer. Deras fågelavdelning, orkidé-dito, svamp-dito, fjärilar, fiskar osv osv allt var verkligen genomtänkt och fantastiskt sevärt för både "nördar" och amatörer!
smile.gif

Huggorm
CITAT (Meriona @ 30-01-2010, 20:01) *
Nu har jag fått svar från Xcaret ang min sötepöte:

Dear Maria, the name of this specie is Tucaneta Aracarí and its scientific name is Pteroglossus Aracarí.
Hope to see you in a near future.
Best Regards
Customer Service
Den här naturparken har alla mina rekommendationer. Deras fågelavdelning, orkidé-dito, svamp-dito, fjärilar, fiskar osv osv allt var verkligen genomtänkt och fantastiskt sevärt för både "nördar" och amatörer!
smile.gif

Ärligt talat, jag tror faktiskt dom har fel. Jämför fågeln på din bild med bilderna på länkarna nedan. Kolla teckningen på bröstet och "tänderna" på näbbsidan. Jag tror fortfarande mer att det är en Pteroglossus torquatus. Pteroglossus aracari ser helt enkelt annorlunda ut, även om dom liknar varandra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Collared_Aracari
http://en.wikipedia.org/wiki/Black-necked_Aracari
Orkidétjuven
De måste ha fel. Det är väldigt klara skillnader i båda.
Orkidétjuven
Nu försvinner jag i ett par dagar så här får ni ngt at pyssla med under tiden.
Olle A
Någon slags blåkråka?

Olle
KRT
CITAT (Orkidétjuven @ 01-02-2010, 19:25) *
Nu försvinner jag i ett par dagar så här får ni ngt at pyssla med under tiden.

Srilakansk blå skata, eller vad det nu blir i översättning smile.gif, iaf Sri Lanka Blue Magpie eller Ceylon Magpie på engelska och Urocissa ornata på latin. Endemisk till Sri Lanka/Ceylon.

Tyckte också det såg ut om någon slags kråkfågel, så efter att ha kollat igenom alla kråkor, korpar, råkor, jackdaws, jays, magpies, treepies, choughs and nutcrackers hittade jag den under skatorna (magpies smile.gif)
Meriona
Väldigt tjusig skata, tänk att ha en sån i trädgården! wub.gif
Meriona
CITAT (Orkidétjuven @ 30-01-2010, 23:50) *
De måste ha fel. Det är väldigt klara skillnader i båda.

Herregud vad oförskämd jag är, jag har inte sett att ni varit aktiva! Jag håller helt och hållet med, jag tror att de misstagit sig. blink.gif

CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 20:05) *
Ärligt talat, jag tror faktiskt dom har fel. Jämför fågeln på din bild med bilderna på länkarna nedan. Kolla teckningen på bröstet och "tänderna" på näbbsidan. Jag tror fortfarande mer att det är en Pteroglossus torquatus. Pteroglossus aracari ser helt enkelt annorlunda ut, även om dom liknar varandra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Collared_Aracari
http://en.wikipedia.org/wiki/Black-necked_Aracari
Orkidétjuven
Ngn kanske kan hjälpa mig få reda på vad detta är för typ av höna. Sådan vill jag ha. tongue.gif
Meriona
Det var en mager skrana! unsure.gif
sqrulan
tummenupp.gif Tack för den bilden! Jag känner en utvecklingsfas där, snart behövs inga vingar för den går som en struts?
Orkidétjuven
Kan det vara ngn ras av stridshöna? Visst är den fascinerande. Den är väldigt dinosaurielik till utseende. Men visst så är det ju faktiskt en dinosaurie. Så man kan ju säga att man faktiskt bara tagit fram dragen mer igen.
sqrulan
Vad är stridshöna? Är det nåt som vi människor har "gjort" eller är det evolutionen? Det var du som visade bilden?
Orkidétjuven
Det en framavlad ras. Kallas för modern games på engelska.
läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Game
NU vet jag inte om den är en modern stridshöna. det kanske kan vara ngn av raserna shamo eller ganoi med.
sqrulan
trostar.gif Fy fan vad hemskt! Ska vi skapa monster...är vi GUD? Då jag ser hundar med intryckt näsa och dom nästan inte kan andas är man då en djurvän?
Orkidétjuven
Det här är relativt gamla raser med ev tusen år på nacken, men jag håller med dig i hundar och detsamma gäller katter och även fiskar som guldfiskar.
Meriona
Men stod det inte att rasen var från artonhundratalet i din länk? unsure.gif
Orkidétjuven
shamo och ganoi kan vara gamla raser. Sorry jag uttryckte mig inte särskilt tydligt.
Orkidétjuven

Gissa djuret. smile.gif
Orkidétjuven
Ingen som kan gissa? Väljer jag för svåra djur?
Meriona
Det var en underlig pippi..... Naturen är fantasifull iallafall... wub.gif
Orkidétjuven
JAg ger ett tips: Lever i sydamerika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon