Full version: Gissa djuret
Sidor: 1, 2, 3, 4
Meriona
[attachment=46386:hihi.jpg]

Jag kan ju namnet förstås, jag har träffat dem flockvis i Mexico. Men kan ni lista ut vad de heter? whistling.gif coolgleam.gif

Och om någon annan har ett mysko djur som vi ska gissa på så lägg in dem här! smiley_small_hug.gif
Jan Lindgren
Hej!
Kan det möjligen vara en liten näsbjörn. En djurpark i Skåne fick alltför många ungar av dem och sålde en hel del till privatpersoner. Det gillade inte överheten så de nya ägarna fick lämna dem i från sig.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
Nasua narica kanske?

Edit: lite sen där, men denna sida var bra för att lista ut svaret:

http://www.vivanatura.org/AnimalsMammals.html

Mexico är ju det land i världen som har näst största antal däggdjur så det var inte någon helt enkel uppgift smile.gif
Meriona
Ni är duktiga!! Verkligen!

Näsbjörn är rätt, och Nasua är rätt... men i min mening är det en annan art inom familjen... unsure.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 19-01-2010, 22:01) *
Ni är duktiga!! Verkligen!

Näsbjörn är rätt, och Nasua är rätt... men i min mening är det en annan art inom familjen... unsure.gif

Då är den inte inhemsk i mexico, men det kan mycket väl vara en annan sort som tex. rymt från någon pälsfarm och etablerat sig

Edit: Nasua nasua måste det vara
Meriona
Nej de var vildlevande och kallades quatimundi och i min mening motsvarar det nasua nasua vad gäller utseendet och vad jag hittat på internet. Sen kan jag ha fel förvisso för att jag är dum som ett spån, men jämfört med de bilder som finns på nasua narica på nätet, det stämmer inte alls. Inte med färger eller kroppsform eller nånting.

OK då är vi överens, tusan att du avslöjade det så fort Huggorm! Duktig kille! kompiskram.gif
Nu måste jag klura ut en ny fråga.....
Huggorm
Jag sticker emellan med något slags apa som jag fotograferade på en resa för ett par år sedan. Vad kan det vara för en krabat? smile.gif

Meriona
Hmmm jag känner igen den där, men namnet.... sad.gif
Skäggig liten sak.... nä jag måste fundera!
Meriona
jag har googlat på vitt skägg och apa och vet du vad jag får fram? En bild på jultomten! laugh.gif

Men visst har dessa varit med i något av D Attenboroughs program, de måste de ha varit! unsure.gif

Är det en makak av något slag? Försöker ringa in här som du förstår....
Huggorm
Efter vad jag förstår så är det inte någon makak. En ledtråd är att dom anses lite heliga i sitt hemland wink.gif
Orkidétjuven
En langur av ngn art. Hanuman langur?

Denna kanske är lite för lätt?
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 19-01-2010, 22:37) *
Japp smile.gif
Nej biggrin.gif
KRT

Jag kan, jag kan, jag kan, det är en pungvarg smile.gif
Officiellt utdöd sedan ett antal år, men vissa påstår att de har sett den på sitonde smile.gif
Orkidétjuven
Det stämmer. Tasmansk tiger eller Thylacinus cynocephalus. Thylacine om vi ska vara riktigt fina.
Benjamin heter han på bilden och var den sista kända i livet. Han frös ihjäl på djurparken då de glömde stänga in honom en kall stormig natt.

Jag har sett en del video klipp på en möjlig Thylacine och jag tror inte de är helt utrotade.
Jag kan inte se ngt djur idag som rör sig och springer som den gör. Den är mycket märkvärd.

Här är en samling videoklipp filmade från 30-talet.
första 10 sekunderna är ngt annat dåligt filmat.
http://www.youtube.com/watch?v=QEdcMjcFASA

Ett annat klipp från 1973.
http://www.youtube.com/watch?v=rUM4B2B3SC4
KURT
Och vad kan detta vara? (det finns två nära besläktade arter)
Olle A
CITAT (Meriona @ 19-01-2010, 21:37) *
[attachment=46386:hihi.jpg]

Jag kan ju namnet förstås, jag har träffat dem flockvis i Mexico. Men kan ni lista ut vad de heter? whistling.gif coolgleam.gif

Och om någon annan har ett mysko djur som vi ska gissa på så lägg in dem här! smiley_small_hug.gif

Fin bild på en näsbjörn eller coati! Om jag har förstått rätt är det arten Nasua narica som finns i Mexiko och centralamerika, medan Nasua nasua finns längre söderut i Sydamerika. Sådana har jag sett på nära håll i Brasilien.

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 20-01-2010, 02:34) *
Det stämmer. Tasmansk tiger eller Thylacinus cynocephalus. Thylacine om vi ska vara riktigt fina.
Benjamin heter han på bilden och var den sista kända i livet. Han frös ihjäl på djurparken då de glömde stänga in honom en kall stormig natt.

Jag har sett en del video klipp på en möjlig Thylacine och jag tror inte de är helt utrotade.
Jag kan inte se ngt djur idag som rör sig och springer som den gör. Den är mycket märkvärd.

Vilket gap, snacka om stor i käften.
Olle A
CITAT (KURT @ 20-01-2010, 06:28) *

Det ser ut som en näbbmus, men vilken art vet jag inte.

Olle
KURT
CITAT (Olle A @ 20-01-2010, 09:33) *
Det ser ut som en näbbmus, men vilken art vet jag inte.

Olle

Det är samma ordning, men dessa är mycket större.
Olle A
Elefantnäbbmus?

Olle
Meriona
CITAT (KURT @ 20-01-2010, 06:28) *

oj vilken tjock mage.... wub.gif Jag tror att Olle har gissat rätt.

Jösses vad ni är duktiga! kompiskram.gif

CITAT (Olle A @ 20-01-2010, 07:05) *
Fin bild på en näsbjörn eller coati! Om jag har förstått rätt är det arten Nasua narica som finns i Mexiko och centralamerika, medan Nasua nasua finns längre söderut i Sydamerika. Sådana har jag sett på nära håll i Brasilien.

Olle

Jag får ge mig pga utbredningskartorna att det måste vara narica, trots att nätbilderna har en mycket mörkare färg än mina. När jag kommer hem får jag sätta in en bild på hela flocken så att ni får se våra härliga hotellkompisar.... Det finns visst en Cozumelvariant (nelsoni) som ser snarlik ut, men den ska just bara finnas på Cozumel och det var lite för långt för den att simma över (man såg ön, men inte tydligt), så det kan det inte vara.
KURT
CITAT (Meriona @ 20-01-2010, 10:34) *
oj vilken tjock mage.... wub.gif Jag tror att Olle har gissat rätt.
Jösses vad ni är duktiga! kompiskram.gif

Nej den tillhör familjen Mullvadsdjur och underfamiljen Desmanini (myskmöss), och det är en Desmanråtta . Den lever i Ryssland (Uralbegen bla), men det finns också en nära släkting i Pyrenéerna - Bisamnäbbmusen. Men de är alltså insektsätare, och har inget med gnagare att göra, alltid intressant med annorlunda Europeiska däggdjur.

http://www.ardea.com/bin/ardea.dll/go?a=di...archtext=desman
Olle A
Ja, det var intressant! tummenupp.gif

Vad är detta då?

[attachment=46397:djur.jpg]

Olle
Meriona
Det där är väl maror eller pipharar? Maror gissar jag utan att googla.
Orkidétjuven
Det där är en Mara. En marsvins släkting.
Orkidétjuven
Kan ngn tala om vad detta är för fågel.
Olle A
Maror är rätt! tummenupp.gif Vad det är för tofsprydda fåglar har jag ingen aning om.

Olle
KURT
Det kan vara någon art av paradisfågel, men det finns alltför många underliga fåglar.
Meriona
Väldigt vackra fåglar! Men alldeles för exotiska för att jag ska ha en aning.... mer ledtrådar!

CITAT (Meriona @ 20-01-2010, 10:45) *
Det där är väl maror eller pipharar? Maror gissar jag utan att googla.

Herregud pipharar ser ju ut så här, mitt våp! slap.gif Det var nog stenarna som lurade mig har har sett på TV när de springer i stenrösen... giggle.gif

Piphare
KRT
CITAT (Orkidétjuven @ 20-01-2010, 02:34) *

HADE varit häftigt om det fanns några enstaka kvar smile.gif.... Helt omöjligt är det väl inte, men det är väl inte väldigt sannolikt heller flirting.gif

Någon som vet vad detta är då? Ett av mina favoritexotiska djur, förrsten, Orkidétjuven du får inte svara smile.gif
[attachment=46404:1188665676.jpg]
Meriona
wub.gif yahoo.gif Vill ha!

(Men vad är det?)
Olle A
"Chudditch or Western Quoll" verkar stämma ganska bra. rolleyes.gif

Olle
KRT
CITAT (Olle A @ 20-01-2010, 13:53) *
"Chudditch or Western Quoll" verkar stämma ganska bra. rolleyes.gif

Olle

Jo, det är en pungmård (svenskat namn), ett pungdjur som bl lever på tasmanien. De är SÅ söta, och jättetuffa rovdjur smile.gif
Orkidétjuven
MAn får väl inte lägga upp en ny bild om man inte svarat än. Kom igen. ni får forska lite.
okay 1 ledtråd då.

Den är utrotningshotad och lever på en ö. (och det är inte nya zeeland. tongue.gif

ehh va, får inte jag svara. vad är det för sätt tongue.gif
Huggorm
Det är bara att leta igenom denna lista då:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_endan..._animal_species

Synd det inte verkar finnas en för enbart fåglar biggrin.gif
Meriona
Jag bläddrade igenom min bok "Rädda fåglarna" där det ska vara späckat med utrotningshotade pippisar, men det var då ingen vit tofsklädd pippi med där inte! sad.gif

[attachment=46412:flocken.jpg]

Det här är en liten del av flocken som höll till runt hotellet. Visst förstår ni att vi gärna hade plockat med några hem? smiley_small_hug.gif
Några av dem var mycket ljusare än de andra, varför är de det tro, är det någon albinoform?
Olle A
Samma bok har jag också bläddrat igenom utan resultat! Jag skulle gissa att fågeln kommer från någon ö i Indonesien eller södra Stilla havet, d v s områden där jag inte har varit och inte har några fågelböcker om.

Jösses, vilken flock coatis! De ljusa är inga albinos, för de är inte helvita och verkar ha mörka ögon. Det rör sig nog bara om variation inom arten.

Olle
Meriona
Det där är nog en femtedel av det totala gänget faktiskt. Jösses vilket liv de förde ibland och de luktade ganska starkt när man stod nära.... Jag har bilder på när sonen handmatar dem (modig kille för de hade rejäla tänder), men de vill jag inte lägga ut här som ni förstår. (Men jag kan ta med en DVD och visa dig Olle när vi ses). smile.gif
Orkidétjuven
Ska den stackars fågeln inte få ngt namn då?
Den har länge placerats i gruiformes, men nya tester tyder på att den troligen är släkt med de utdöda köttätande adzebills från nya zeeland.
Den är dessutom landets nationalsymbol och syns på flaggan om jag inte misstar mig.
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 21-01-2010, 09:57) *
Ska den stackars fågeln inte få ngt namn då?
Den har länge placerats i gruiformes, men nya tester tyder på att den troligen är släkt med de utdöda köttätande adzebills från nya zeeland.
Den är dessutom landets nationalsymbol och syns på flaggan om jag inte misstar mig.

Lite retfullt, jag kommer ihåg lite hur flaggan , eller vad det nu är, ser ut men namnet är borta. På landet, pippin har jag ingen aning om. Hittade en sajt med alla länders flaggor men där fanns den inte med. Nånstans i söderhavet tror jag visst att det var.
Orkidétjuven
Ni närmar er. Platsen är rätt. Vad heter ögruppen. Det är en fransk koloni.
KRT
Gruiformes - det är tranor väl?
Är inte Franska polynesien ett land? Men vad fågeln kan heta har jag inte en susning om...

Du fick inte svara av det enkal skälet att det är för lätt för dig, du är ju nästan på plats laugh.gif

Edit. Efter omsorgsfullt googlande har jag insett att det finns tre möjlig ögrupper; Franska polynesien/sällskapsöarna, Nya Kaledoniesn samt Wallis &Fortuna. Alla tre ligger i oceanien. Hittar dock ingaflaggor med fåglar på hos nåong av dem g.gif

Edit igen - jag VET Kagu, finns på Nya Kaledonien.................
KURT
Det är en icke representatiiv bild på en kagu, och den förekommer inte på den officiella flaggan.
Orkidétjuven
Jaså, ja jag har inte sett flaggan, men jag läste en conservation artikel nyligen om Kagun och där stod et ngt om flaggan. Sorry:P

Jo. det är en kagu.
kan ni läsa lite mer om dem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kagu

Jag hoppas kunna åka dit innan jag åker hem till Norra halvklotet och se en sådan tongue.gif
Gossen Ruda
Jag funderade på Nya Caledonien men lurades av frånvaron på flaggan. Fast jag var inne på många öar.laugh.gif
KRT
Enl Wiki är Kagu ett emblem för Nya Kaledonien....
KURT
Men skall man få den så gulaktig så måste det vara underligt ljus?:

http://images.google.com/images?sourceid=c...sa=N&tab=wi
KRT
Ny bild - vad är detta???
[attachment=46423:6gill.jpg]
Aqvakul
bör vara någon slags haj - ev. också en stör, men de har väl bara en gälspringa..
Meriona
CITAT (Aqvakul @ 21-01-2010, 12:21) *
bör vara någon slags haj - ev. också en stör, men de har väl bara en gälspringa..

Iallafall är det inte någon fågel! idea.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon