Full version: Vad jobbar ni med?
Sidor: 1, 2, 3
Christa
CITAT (Gunilla T @ 24-01-2010, 11:37) *
Det är väl inte försent än att förverkliga dina drömmar...?

Jag drog på mig så stora hälsoproblem på min förra arbetsplats så en stor del av dagarna går åt till att bli frisk igen. Har nog inte riktigt orken att dra igång en sådan verksamhet heller. Fyller 52 i vår och nu har jag en sambo som kan försörja oss båda och drömmen nu är att hitta ett ställe där jag kan odla så det räcker till oss. Det har visat sig lättare sagt än gjort. Vi har letat i 4 år nu. Vi har hittat ställen i andra delar av Sverige men vi måste ju ta hänsyn till pendlingsavstånd till min sambos arbetsplats.

Hade jag varit ung idag hade jag dock satsat på odling och förädling i någon form. Det ligger ju i tiden på ett helt annat sätt än i början av 80-talet. Det finns ett helt annat kundunderlag för ekologiska produkter.

För den som vill starta något så är det en god ide att kontakta någon som driver någon form att ekokasse. Alltså de levererar en kasse grönsaker i veckan till en fast kundkrets. Jag vet en som sagt upp sig från sitt jobb för att helt jobba med detta.
Gunilla T
Men du är ju ung Christa!....man behöver ju inte odla kommersiellt om man kan försörja sig - en bra början är väl att odla för eget husbehov - inga krav och ingen stress!

Jag tror inte man skall bli alltför fixerad vid sin hälsa/ohälsa - det mår man inte gott av. Att ständigt fundera över vad man äter och att alltid göra "rätt" är stressframkallande i allra högsta grad och för mig låter det inte som en bra livskvalitet.

Trädgård/odling används numera som du säkert vet i rehabiliterande syfte och för många har det varit en väg tillbaka.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2010, 14:32) *
betyder det att man väljer bort barn. t.ex...

Ja, i praktiken blir det ju så. Klart man kan leva enkelt med barn också, men det kommer ändå gå en massa pengar utan att man kan göra mycket åt saken
CITAT (lovwal @ 24-01-2010, 14:38) *
låter underbart att du närmar dig din dröm. smile.gif att jobba ett par månader på vintern låter som en smart lösning. men vilken typ av jobb talar vi om, vikariat, pool?

Bemanningsfirmor är bra, där har man goda chanser att påverka sin arbetstid.
vitavargen
CITAT (Christa @ 24-01-2010, 17:32) *
... Det har visat sig lättare sagt än gjort. Vi har letat i 4 år nu. Vi har hittat ställen i andra delar av Sverige men vi måste ju ta hänsyn till pendlingsavstånd till min sambos arbetsplats.

Hade jag varit ung idag hade jag dock satsat på odling och förädling i någon form. Det ligger ju i tiden på ett helt annat sätt än i början av 80-talet. Det finns ett helt annat kundunderlag för ekologiska produkter.

För den som vill starta något så är det en god ide att kontakta någon som driver någon form att ekokasse. Alltså de levererar en kasse grönsaker i veckan till en fast kundkrets. Jag vet en som sagt upp sig från sitt jobb för att helt jobba med detta.

Den kommunen du bor i har en del(Fastighetskontoret?) som sköter utarrendering av mark. Det går på 1500 kr per år att arrendera 1000 kvadratmeter i de stora städerna.
Christa
CITAT (Gunilla T @ 24-01-2010, 17:44) *
Men du är ju ung Christa!....man behöver ju inte odla kommersiellt om man kan försörja sig - en bra början är väl att odla för eget husbehov - inga krav och ingen stress!

Jag tror inte man skall bli alltför fixerad vid sin hälsa/ohälsa - det mår man inte gott av. Att ständigt fundera över vad man äter och att alltid göra "rätt" är stressframkallande i allra högsta grad och för mig låter det inte som en bra livskvalitet.

Trädgård/odling används numera som du säkert vet i rehabiliterande syfte och för många har det varit en väg tillbaka.

Jag skrev ju att jag tänker odla för oss om vi bara hittar ett ställe att odla på. Än så länge har jag odlat upp min sambos pyttelilla tomt så att den numera i stort sett saknar gräsmatta. Där jag bodde tidigare hade jag mycket större land och dessutom ett växthus.
guby
Hej, jag arbetar som kutator på ett sjukhus i Paris.

CITAT (aanderss @ 20-01-2010, 19:35) *
Vad jobbar ni med?

jag är tidningsbud

Piccante
Ibland har jag också drömt mig bort och velat bo på landet på en liten gård och odla ekologiska grönsaker som jag säljer dyrt till utvalda krogar eller små livsmedelsbutiker. Skulle vara skönt att få vara sin egen när man hela tiden måste bekymra sig över hur det ska gå när man har tillfälliga anställningar och vikariat. Har man något eget att falla tillbaka på så hade det räckt med ett deltidsjobb (vanligt lönejobb) och odling som ger en sässongsinkomst.
Tyvärr är gårdar med bra jord ganska dyra i södra Sverige. Billigast är det väl i Norrlands inland men i den odlingszonen blir det inga vårprimörer eller tidig färskpotatis som man kan sälja.
Magdis
Visst låter det mysigt att ha en egen liten odling och så där men det vore ingenting för mig. För mig är det väldigt viktigt med den sociala biten och att få träffa mina arbetskamrater och möta en massa människor. Men man är ju olika. smile.gif
netaave
Jobbar sen 5 år halvtid 5 timmar/4 dagr i veckan som personalass i barnomsorg, den andra halvan är jag sjukpensionär på.
Innan det var jag förskollärare en himla massa år och innan det undersköterska i 5 år.
Jo jag hann med 2 år som dagbarnvårdare också när äldsta sonen var liten. Det var mellan undersköterska och förskollärare.
Lillja
Jobbar på volvo som montör. Har gjort det snart i 25år.
Numera är det dagtid som gäller, annars var det tvåskift.
Skönt med dagtid.
Biggan_
CITAT (ylvahi @ 21-01-2010, 17:32) *
Jag är Butiksarbetare

Samma här! tummenupp.gif
blomkronan
CITAT (guby @ 24-01-2010, 18:45) *
Hej, jag arbetar som kutator på ett sjukhus i Paris.

Du menar väll Kurator?? (ett stavfel va?) Då är du ganska bra på franska då... biggrin.gif
Christa
CITAT (Myosotis @ 24-01-2010, 13:09) *
Om jag fick önska fritt skulle jag vilja bli ornitolog (i ett samhälle som inte existerar). Alternativt något intressant, meningsfullt deltidsarbete, t.ex. veterinärassistent. Försöker sälja min konst men det går inte bra. Alltså deppar jag ihop och känner att livet är slut. Kul va?[/color] tummenupp.gif
Jag är inte heller intresserad av pengar och prylar.

Blev ganska bedrövad när jag läste hur du har det. Har du ingen att bolla med så du kan hitta något som du trivs med? Att sitta ensam i skogen och deppa låter inget bra. trostar.gif

Jag har hjälpt till några dagar på ringmärkningsstationen på södra Öland. Har du varit där? Killarna som bjudit in mig sa att "Vi går upp klockan 4 men det har bara varit lövisar så vi väcker dig om det kommer in någon intressant". Väckt blev jag eftersom de fått in en härfågel. Det var första gången på 10 år. Naturligtvis strejkade min blixt på kameran när den hade sin fina kam uppe.

Jag har tub och har varit Vid Neu Seedler See men skådar inte så ofta numera. Var ute en gång förra våren.
Myosotis
Ja, jag har bl.a. jobbat på Ottenby. Jag har bilder på härfågel, kanske orkar jag scanna dem vid något tillfälle. När var du där?
Christa
CITAT (Myosotis @ 25-01-2010, 15:24) *
Ja, jag har bl.a. jobbat på Ottenby. Jag har bilder på härfågel, kanske orkar jag scanna dem vid något tillfälle. När var du där?

Jag minns inte exakt när det var. Det var en Kristi Himmelsfärshelg. Tror det var i slutet av 80-talet. Skall kolla med killen som bjöd dit mig. Kan vara intressant i vilket fall som helst. Jag lyckades få en bild på härfågeln men då hade den fällt ner kammen. Det var en kille som stod och höll den i näven och den stackarn var förståss livrädd först och då var kammen uppe. När den begrep att den inte skulle bli uppäten så fällde den ner kammen.

Minns också att det var en kille med en artpipa som stod längst uppe i fyren och blåste i pipan. Vitnäbbad islom, vitnäbbad islom ropade han och hundratalet fågelskådare sprang som galningar med tuben i högsta hugg och stativen skramlande efter sig. giggle.gif Någon sådan kryssjägare har jag aldrig varit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon