Full version: Vad jobbar ni med?
Sidor: 1, 2, 3
KRT
CITAT (Myosotis @ 21-01-2010, 13:46) *
blink.gif Många konstiga saker har man hört, men det här var ju verkligen obegripligt. Är jag ovanligt dum när jag inte förstår vad en informatör, ett bemanningsföretag eller en produktägare jobbar med? confused.gif

Enkelt sagt, en informatör sprider information, se länk;
http://www.lu.se/o.o.i.s/15080

Ett bemanningsföretag är ett företag som anställer folk inom specifika yrken och hyr sedan ut dessa. Så förstag som behöver extrafolk, kanske under kort tid kan hura in kompetensen från bemanningsföretaget.

En produktägare är väl precis som det låter, man äger en produkt. Hittade följande då jag googlade; http://parkware.blogspot.com/2007/11/produ...m-och-agil.html
skogstroll
på dagarna är jag ett kontorstroll som letar rätt på information och gör fula dokument snygga smile.gif sen åker jag hem till de djupa skogarna och drar på mig skogstrollsbyxorna och nävermössan rolleyes.gif typ...
Inga från Närke
CITAT (AndersKbg @ 21-01-2010, 12:32) *
Chaufför.

Kör prylar mellan Sthlm-Gbg.
Väldigt spännande i 3 minusgrader och duggregn.

Känner du PinkLady? Om du gör det skicka PM till mig.
Inga från Närke
Har jobbat som inköpsassistent och allt i allo på ett kontor. Blev uppsagd 2007 med 1 års lön därefter arbetslös. Stämplade tiden ut och sedan sept. 2009 pensionär.
takstigen
Jag är mitt mellan 2 jobb
ylvahi
Jag är Butiksarbetare
sommarhumla
Jobbar som medicinsk sekreterare (hette tidigare läkarsekreterare).
*Stintan*
Gammal avdankad florist och diversearbetare som numera är pensionär rolleyes.gif
Husihelvete
CITAT (Myosotis @ 21-01-2010, 13:46) *
blink.gif Många konstiga saker har man hört, men det här var ju verkligen obegripligt. Är jag ovanligt dum när jag inte förstår vad en informatör, ett bemanningsföretag eller en produktägare jobbar med? confused.gif

Den engelska titeln är Product manager, på svenska kan man säga produktansvarig.
AndersKbg
CITAT (Inga från Närke @ 21-01-2010, 16:45) *
Känner du PinkLady? Om du gör det skicka PM till mig.

Ööh, nej...är det en användare här på odla eller?
Jag är ganska ny här som du ser.

Har lite svårt att greppa att det finns folk som har 10 000 inlägg här.
Kan bli intressant.
Maggan H
Kock, numera i skolkök efter massor av år inom äldreomsorg
Hej igen
CITAT (Motti @ 20-01-2010, 23:58) *
Oj vad jag fått höra ordet "Lyxhustru" och det är så jäkla orättvist.På femtiotalet när jag växte upp som barn så fanns inga mammor som jobbade och inte kallades de för "lyxhustrur"Visst min man har eget företag sen 80 talet.Konstigt !alla tror jag har världens stort klädkonto confused.gif tex ,här i byn är det Fiberpäls (glesbyggdskavaj) och gummistövlar som gäller,ska på dop på lördag!antagligen får jag gå i "fiberpäls" ha inte köppt kläder på ett år confused.gif I och för sig mitt eget fel,men alla som har eget lever inte överklass.

Jag har varit Lyxhustru ... vi bestämde tillsammans att jag skulle ta hand om barn o hem ...
LYX i detta fall var mest att barnen fick vara hemma med mamma ... det var en LYX som inte var förunnad alla barn.
Trivdes förträffligt med det i alla år och min man var löntagare.
Meriona
LYXEN kanske även var för maken, för säkert fick han maten serverad när han kom hem från jobbet. tummenupp.gif Numera, när jag jobbat mer än halva mitt yrkesliv och har ont i fler delar av kroppen än jag är frisk, så skulle jag också önska att jag fick bli hemmafru. Men jag har ingen man, så jag få slita på till dess att Lottovinsten infinner sig.

Hej igen
CITAT (Meriona @ 21-01-2010, 22:09) *
LYXEN kanske även var för maken, för säkert fick han maten serverad när han kom hem från jobbet. tummenupp.gif Numera, när jag jobbat mer än halva mitt yrkesliv och har ont i fler delar av kroppen än jag är frisk, så skulle jag också önska att jag fick bli hemmafru. Men jag har ingen man, så jag få slita på till dess att Lottovinsten infinner sig.

Inte alls att han dagligen fick maten serverad ... men kaffet stod alltid klart ... det var vår stund tillsammans
wub.gif
Meriona
Icke att förakta, kaffe är mumma, särskilt när det serveras med kärlek! wub.gif
Hej igen
CITAT (Meriona @ 21-01-2010, 22:16) *
Icke att förakta, kaffe är mumma, särskilt när det serveras med kärlek! wub.gif

Prercis smile.gif
och nu är rollerna ombytta och det är han som har hand om både hem o mig. wub.gif
Meriona
Nu blir jag riktigt avundsjuk.... yes.gif
Anma
Jag är i "utanförskap" tydligen.
Monaxe
Sjuksköterska på ett universitetssjukhus.
Meriona
CITAT (Anma @ 21-01-2010, 22:37) *

trostar.gif kram2.gif
Klura
CITAT (AndersKbg @ 21-01-2010, 20:41) *
Ööh, nej...är det en användare här på odla eller?
Jag är ganska ny här som du ser.

Har lite svårt att greppa att det finns folk som har 10 000 inlägg här.
Kan bli intressant.

Det är en tjej som heter therese, tror jag det är.
Hon kör en rosa Scania. Bilen har varit med på utställningar.
Tror hon kör danmark.

CITAT (AndersKbg @ 21-01-2010, 12:32) *
Chaufför.

Kör prylar mellan Sthlm-Gbg.
Väldigt spännande i 3 minusgrader och duggregn.

Ja jösses, har hört nu på nätterna om det förädiska väglaget.
Glad att jag bara behövt köra innerstan de senaste tre dygnen.
Myosotis
CITAT (KRT @ 21-01-2010, 15:41) *
Enkelt sagt, en informatör sprider information, se länk;
http://www.lu.se/o.o.i.s/15080

Ett bemanningsföretag är ett företag som anställer folk inom specifika yrken och hyr sedan ut dessa. Så förstag som behöver extrafolk, kanske under kort tid kan hura in kompetensen från bemanningsföretaget.

En produktägare är väl precis som det låter, man äger en produkt. Hittade följande då jag googlade; http://parkware.blogspot.com/2007/11/produ...m-och-agil.html

Tack för svar! kompiskram.gif

"Kommunikationsåtgärder" blink.gif Det känns som om jag lever på an annan planet när jag läser sånt och jag tror inte jag vill flytta.

"agil systemutveckling generellt..." är det verkligen meningen att man ska förstå sånt? Är jag dum?
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 17:46) *
"agil systemutveckling generellt..." är det verkligen meningen att man ska förstå sånt? Är jag dum?

Men snälla Förgätmigej....inte är du dum..du är klok som en uggla!...Tänk så mycket du kan om det mesta och din kunskap om naturen ligger långt över medeltalet smiley_small_hug.gif
Peztis
CITAT (Anma @ 21-01-2010, 22:37) *

Nu förstår jag inte... Menar du at du inte har jobb?
För "utanför" är du inte! smiley_small_hug.gif
Christa
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 17:46) *
Tack för svar! kompiskram.gif

"Kommunikationsåtgärder" blink.gif Det känns som om jag lever på an annan planet när jag läser sånt och jag tror inte jag vill flytta.

Vad jobbar du själv med Myosotis?
Myosotis
CITAT (Christa @ 22-01-2010, 18:18) *
Vad jobbar du själv med Myosotis?

något slags långtidsarbetslös/ utanför samhället/ingen inkomst alls (jag börjar förstå varför, man måste nog förstå ord som kommunikationsåtgärder för att få vara med, men tack för de snälla orden, Gunilla kompiskram.gif )
Meriona
Myosotis är nog bara för intelligent helt enkelt. Bara intellektet bör generera en inkomst, men det gör det inte i futtiga Sverige. Men om man är större än Sverige så kan man skapa sig en livsmöjlighet ändå. Min son är övertygad om att vi kommer att leva på både Mars och Månen, och jag är ganska övertygad om att Myo kommer att välkomna oss alla på båda ställena.... smile.gif wub.gif wub.gif
Myosotis
wub.gif

Mamma brukar också påstå att jag är mentalt understimulerad, själv tror jag mer och mer på att jag helt enkelt är dum i huvudet och arbetsoduglig. Men egentligen håller jag inte med om att medfödda egenskaper skulle få generera en inkomst, det är orättvis. Jag tror mer på medborgarlön.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 21:56) *
wub.gif

Mamma brukar också påstå att jag är mentalt understimulerad, själv tror jag mer och mer på att jag helt enkelt är dum i huvudet och arbetsoduglig. Men egentligen håller jag inte med om att medfödda egenskaper skulle få generera en inkomst, det är orättvis. Jag tror mer på medborgarlön.

Här på Odla är du iaf en fantastisk tillgång, så kunnig och så rolig... wub.gif kompiskram.gif
Myosotis
blush.gif blush.gif thanks.gif
Anma
CITAT (Peztis @ 22-01-2010, 18:03) *
Nu förstår jag inte... Menar du at du inte har jobb?
För "utanför" är du inte! smiley_small_hug.gif

Precis, inget jobb har jag, och det är inte jag som valt att sätta mig i facket utanförskap. Det är vår "kära" regering. Känner mig ganska delaktig faktsikt, men det ska jag inte göra tydligen.

smiley_small_hug.gif
Snöflinga
CITAT (Berith @ 21-01-2010, 08:27) *
Äh aanderss är nog den som är minst förarglig av alla odlare här. kompiskram.gif

Fast jag svarar heller aldrig på frågor vem som är vem och varför. rolleyes.gif

Inte jag heller no.gif Har skrivit om det förut ... att jag föreställer mig någon som sitter och registrerar vem som är vem och alla tillhörande uppgifter. Kan ha fel men man undrar ju dunno.gif
anne-li i olofstorp
Jag jobbar som ombudsman på en fackförening som har haft många uppsagda under det senaste 1.5 året.... + många som har blivit drabbade av utförsäkringar.... Jag lider med er alla som råkat illa ut och jag tycker man skulle kunna ge folk en andra chans..... Men så är det inte idag.... Ledsen!!!
Magdis
Sjuksköterska inom hjärtmedicin
Motti
Myosotis !det där får du ta tillbaks rolleyes.gif jag tycker verkligen att du har huvudet på skaft !ha du gått på Jantelagen ?alla har fina egenskaper man ska inte låta sig tryckas ner och allra minst av sig själv.Uj Uj Myosotis du får plocka fram självförtoendet vännen rolleyes.gif (ska jag säga slap.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 23-01-2010, 23:30) *
Myosotis !det där får du ta tillbaks rolleyes.gif jag tycker verkligen att du har huvudet på skaft !ha du gått på Jantelagen ?alla har fina egenskaper man ska inte låta sig tryckas ner och allra minst av sig själv.Uj Uj Myosotis du får plocka fram självförtoendet vännen rolleyes.gif (ska jag säga slap.gif

kompiskram.gif Om jag hittar det någonstans lovar jag att plocka fram det.
Motti
Titta under madrassen !det kan ligga där flirting.gif ska jag vara ärlig så är det länge sedan jag hittade mitt giggle.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 23-01-2010, 23:36) *
Titta under madrassen !det kan ligga där flirting.gif

giggle.gif Det ska jag göra. Eller så ligger det i kylskåpet? dunno.gif Där håller det sig färskt längre.
Motti
Eller i frysen yahoo.gif gubben säger att jag lägger in allt där så det kan ligga där!
Myosotis
Så är det nog! Tina upp det sakta och försiktigt, inte i micron.
Motti
Här tinas allt sakta och försiktigt !vi har inte skaffat Micro än rolleyes.gif
Christa
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 19:10) *
något slags långtidsarbetslös/ utanför samhället/ingen inkomst alls (jag börjar förstå varför, man måste nog förstå ord som kommunikationsåtgärder för att få vara med, men tack för de snälla orden, Gunilla kompiskram.gif )

Det där förstod jag inte riktigt, det lät lite diffust. Har du ett lite minijordbruk med självhushåll?

Vad skulle du vilja jobba med om du fick önska fritt?

Från början ville jag ha ett liten gård och odla grönsaker men några vänner som hade det avrådde mig. De hade försökt men hade svårt att få det att runt trots enkelt leverne.

Idag ångrar jag att jag lyssnade på det. Jag har verkligen mått skit på jobbet och skulle säkert ha varit en helt annan människa om jag förverkligat min ursprungstanke. Mitt enda krav på välfärd är tak över huvudet och mat för dagen.

Gunilla T
Det är väl inte försent än att förverkliga dina drömmar...?
diva&hero
Undersköterska i Hemvården, kul och intressant jobb bland gummor och gubbar, men även ibland människor som är i min ålder(+-30), inte lika kul då..
MEN, den stora drömmen är ju att få jobba med blommor, pyssel mm. Med nåt eget. Finns många ideér..
Myosotis
CITAT (Christa @ 24-01-2010, 11:03) *
Det där förstod jag inte riktigt, det lät lite diffust. Har du ett lite minijordbruk med självhushåll?

Vad skulle du vilja jobba med om du fick önska fritt?

Okej då, här kommer den långa varianten. Väldigt tråkig läsning, men du frågade. Jag skriver i vitt så behöver ingen läsa som inte vill.

Det är diffust och det funkar inte. Jag är fattig helt enkelt. Inga pengar. Bor i mina föräldrars sommarstuga så jag behöver inte betala någon hyra. Ingen självhushållning, bara egna ägg, lite potatis, morötter och sånt. Har en bil men kör aldrig någonstans, har inte råd att tanka eller pengar att handla för. Har haft diverse ströjobb men det var länge sen nu jag fick in några pengar. Så man sitter i skogen och hoppas att man kan betala sina räkningar en månad till och sen en månad till. Har fått låna av mina föräldrar och kommer aldrig att kunna betala tillbaka, tur att de är så snälla och generösa.
Sedan jag var 6 år gammal har jag sagt att jag vill bli ornitolog, fåglar är mitt största intresse. Tyvärr upptäckte jag inte förrän vid 21-års ålder att det inte finns något sådant, man kan på sin höjd läsa biologi - zoologi och sen med mycket tur hamna inom fågelforskningen, annars är allt jobb ideellt, folk har vanliga jobb och sysslar med fåglar vid sidan om. Den chocken kom jag aldrig över, från att ha varit den enda som visste vad jag ville med mitt liv och inte kunde sluta skolan fort nog för att jag ville ut och rädda världen till en som inte har en aning om vad jag ska använda resten av mitt liv till. Har som sagt jobbat med allt möjligt, bl.a. ringmärkning (fast det är ju ideellt), samt läst lite på universitet och folkhögskola. Om jag fick önska fritt skulle jag vilja bli ornitolog (i ett samhälle som inte existerar). Alternativt något intressant, meningsfullt deltidsarbete, t.ex. veterinärassistent. Försöker sälja min konst men det går inte bra. Alltså deppar jag ihop och känner att livet är slut. Kul va?
tummenupp.gif

Mitt enda krav på välfärd är tak över huvudet och mat för dagen.

Jag är inte heller intresserad av pengar och prylar.
KRT
CITAT (Myosotis @ 24-01-2010, 13:09) *
. Om jag fick önska fritt skulle jag vilja bli ornitolog (i ett samhälle som inte existerar). Alternativt något intressant, meningsfullt deltidsarbete, t.ex. veterinärassistent. Försöker sälja min konst men det går inte bra. Alltså deppar jag ihop och känner att livet är slut. Kul va?[/color]

Du, jag PMar dig......

lovwal
jag studerar.

Från början ville jag ha ett liten gård och odla grönsaker men några vänner som hade det avrådde mig. De hade försökt men hade svårt att få det att runt trots enkelt leverne.

jag drömmer liknande! men jag har funderat mycket på just det där, hur man får det att gå runt. jag förstår inte hur det funkar. deltidsarbete vid sidan om? dunno.gif
Huggorm
CITAT (lovwal @ 24-01-2010, 14:26) *
jag studerar.
jag drömmer liknande! men jag har funderat mycket på just det där, hur man får det att gå runt. jag förstår inte hur det funkar. deltidsarbete vid sidan om? dunno.gif

Jag arbetar på att kunna påbörja ett sådant liv. Det som krävs är att banta sina utgifter till ett minimum. Steg ett är att köpa sitt boende och betala av lånen, steg två är att göra sig av med bilen. Sedan är det inte mycket utgifter kvar, men det går att banta dom med. Till slut klarar man sig bra på småpengar. Man kan jobba några timmar i veckan, eller som jag tänkt, jobba ett par månader på vintern. Resten av tiden kan man ägna åt att bara leva.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 24-01-2010, 14:30) *
Jag arbetar på att kunna påbörja ett sådant liv. Det som krävs är att banta sina utgifter till ett minimum. Steg ett är att köpa sitt boende och betala av lånen, steg två är att göra sig av med bilen. Sedan är det inte mycket utgifter kvar, men det går att banta dom med. Till slut klarar man sig bra på småpengar. Man kan jobba några timmar i veckan, eller som jag tänkt, jobba ett par månader på vintern. Resten av tiden kan man ägna åt att bara leva.

betyder det att man väljer bort barn. t.ex...
lovwal
CITAT (Huggorm @ 24-01-2010, 14:30) *

låter underbart att du närmar dig din dröm. smile.gif att jobba ett par månader på vintern låter som en smart lösning. men vilken typ av jobb talar vi om, vikariat, pool?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon