|
Crazy4Flowers
07-05-2010, 09:26
Här kommer en bild.
Oj vilka fina plantor! När var det du sådde?
Jag sådde fär ett par veckor sedan och mina har precis kommit upp. Fast vissa av fröerna har inte ens grott... Jag sådde inte alla så jag ska göra nya försök nästa år också.
Crazy4Flowers
07-05-2010, 21:45
Tittar i min dagbok på sidan och där står det att jag sådde 26/3 många tittade upp 31/3 men vissa sorter tog lite längre tid på sig. Dom är väldigt olika, vissa är mera starkväxande.
blomkronan
08-05-2010, 07:33
Skit! jag har inte satt mina än... nu måste jag ta mig i kragen i helgen och göra det!!! Jag har varit så upptagen med min odlingslott... all ledig tid har jag varit där. nu måste jag ta tag i detta. Vi har ju sått i så många olika tider, det kommer bli intressant att se hur det går
Pfft! Jag sådde mina 3/4 och de är allt ena riktigt ynkliga historier om man jämför med dina, Susie.
Jaja, man kan ju inte lyckas med allt... Tur att jag vann Gourmet-lådan med sättpotatis i tävlingen som Natur & Trädgård anordnade! Samt att jag köpte på mässan! Och har kvar fårn förra årets skörd... Större delen av landet kommer att gå åt till potatisar i år, verkar det som.
joulanta
30-05-2010, 21:36
Hur går det för alla potatisodlare?? Mina är kvar i växthuset törs inte sätta ut dom än men dom växer ganska bra. Skillnad vilken sort det är en del verkar segare och ynkligare i växtsättet.
Mina är jätteynkliga!
Måste kans ke sköta dem lite bättre, men det är så mycket som ska skötas just nu!
Crazy4Flowers
31-05-2010, 18:12
Mina skulle ha fått planteras ut, vet inte om man törs innan järnnätterna?? Har inget färdigt land heller så dom får vänta lite till, men dom bor ute sedan ett bra tag sedan.
Eva 33c
31-05-2010, 19:18
Jag sådde 10 frön av en sort, 8 grodde, 2 blev väldigt klena så dem har jag skippat. Men nu har jag 6 plantor av lite varierande utseende som är 15-20cm höga ungefär. de står i mitt ouppvärmda växthus i väntan på utplantering efter järnnätterna. Spännande!
Crazy4Flowers
31-05-2010, 19:19
Oj så höga ska dom helst inte bli, plantera ner den om du kan.
Anja Danmark
31-05-2010, 19:35
Det sker der nu ikke så meget ved - de skal bare plantes dybt og forsigtigt... Men det skal nok være snart, hvis de skal nå at give noget.
Mine var omkring 20 cm, da de blev plantet ud for snart en måned siden, og de ser meget fine ud nu. Det bliver spændende at se, hvad der kommer ud af dem!
Eva 33c
01-06-2010, 09:06
CITAT (Crazy4Flowers @ 31-05-2010, 20:19)  Oj så höga ska dom helst inte bli, plantera ner den om du kan. De är nerplanterade två gånger redan, och nästa nerplantering blir när jag sätter ut dem. Och sedan kommer jag att kupa dem precis som man gör med vanlig potatis. Nerplanteringen syftar ju till att få en lång bit under jorden som kan utveckla knölar (Tom W rekomenderar att man låter ett till två riktiga blad hamna under jord vid omskolningen) , men sen måste de ju få växa ovan mark och utveckla blad annars kan de ju inte samla in någon näring som behöver lagras i knölar.
Crazy4Flowers
01-06-2010, 09:34
ok, visste inte att du redan planterat om 2ggr, det blir nog bra bara man får ut dom snart. då ska dom ju ner igen.
joulanta
13-06-2010, 22:02
Eftersom jag bor i norrland zon 6-7 så har jag inte tordes sätta ut mina potatisplantor tidigare. Men döm om min förvåning, det var redan små potatisar. Verkade vara ganska många men jag skyndade mej att gräva ner dom i jorden. Har nån annan kollat om det har blivit nåt? Potatisarna jag hittade var alldeles blåröda på skalet även kokt var även den rödblå inuti.
Anja Danmark
14-06-2010, 12:20
Jeg har ikke gravet mine op endnu - men planterne er meget store, så jeg håber da, at der også er noget under dem!
Jeg har hyppet dem tre gange, og de er ca. ½ meter høje og meget kraftige.
Crazy4Flowers
06-10-2010, 17:54
Hur har det gått för er??
Anja Danmark
06-10-2010, 18:20
Det er gået rigtig fint - de har givet en del ret små frugter, men de skal bruges til at lægge til næste år, så det gør ikke noget.
Jeg har også spist nogle stykker, og de smager supergodt!
Planterne holdt meget længe og var de sidste til at få skimmel/mögel, så jeg glæder mig til at dyrke dem "rigtigt" til næste sommer!
mvh Anja
Haha, ja vad ska man säga.... Jag misskötte mina små sådder enormt och nu när jag på hösten skulle hälla ut en massa misslyckanden o liknande så låg där faktiskt några små potatisar i kesoburkarna! Dem har jag nu tagit hand om och förhoppningsvis blir det bättre nästa år! Det gör det väl alltid?  Jag har ju dessutom fröer kvar.
Eva 33c
07-10-2010, 10:29
Eftersom mitt köksland låg i träda i år (pga en resa) så sådde jag bara 10 frön från en sort. Det blev i slutändan 6 bra plantor med lite olika växtsätt. De har inte drabbats av bladmögel och stod gröna även efter några nattfroster (till skillnad från blasten på en kvarglömd fjolårspotatis...). Men jag har inte grävt upp någonting än då jag vill att eventuella knölar ska bli så lagringsdugliga som möjligt. Men nu har blasten frusit till sist så jag ska kika under bara jag får tid. Om det räcker både att spara som utsäde och provsmaka får vi se. Mycket spännande. Jag tror det var en röd sort jag testade. Vackra blommor hade den föresten också. Och nästa år har jag fler sorter att så. Återkommer med skörderapport
En av kesoburkarna för mig innehöll en massa "ärtor" (ok, liiite större än så) med BLÅ potatis! Har kvar etiketten men den är ute nu...
Crazy4Flowers
14-10-2010, 11:15
Mina ska tas upp från godislådorna  fick barn i våras ock det vart komplikationer så det blev inget nygrävt land. Hoppas att det ändå finns lite knölar till nästa år, har också kvar fröer så det blir nya tag nästa år.
blomkronan
05-11-2010, 07:50
Hej allihopa  Jag fick inte mina frön i jorden!! jag tog på mig förmycket "odlingsuppgifter" tror jag  Bygga upp lotten tog sin tid... så jag hann ju inte sätta så mycket i år! Men jag ska sätta dom nästa år  MEN nu är jag så nyfiken... är det någon som har bild på sina planter, blev dom så stora som normala planter? CITAT (Crazy4Flowers @ 14-10-2010, 11:15)  Mina ska tas upp från godislådorna  fick barn i våras ock det vart komplikationer så det blev inget nygrävt land. Hoppas att det ändå finns lite knölar till nästa år, har också kvar fröer så det blir nya tag nästa år. Ett stort grattis till bebisen
Anja Danmark
05-11-2010, 17:06
Ja - mine planter blev meget store, og der var mange små kartofler under. Så jeg har fine læggekartofler at bruge til næste sommer.
Planterne holdt længere end alle de andre slags, selv om de var omgivet af både tomater og andre kartofler med skimmel/mögel, og det lover jo godt. De smagte også meget fint!
Jeg troede, at jeg havde et billede, men kan ikke lige finde det mellem de andre 12.000 billeder på pc'en...
CITAT (Anja Danmark @ 05-11-2010, 17:06)  Jeg troede, at jeg havde et billede, men kan ikke lige finde det mellem de andre 12.000 billeder på pc'en... Känner igen det där... Har du bara 12.000 bilder, du...  Jag misshandlade de jag sådde och det bidde ju bara någora småttingar. Men jag sådde inte allt så förhoppningsvis blir det bättre resultat nästa år. fröerna ska ju klara några år. Känner igen mig Blomkronan! Oj hoppsan... blev det såååååå många fröer!?!? Hur i allsindar gick det till? 
Crazy4Flowers
05-11-2010, 22:27
Hihi ja en till med samma problem köpte massor med fröer och var med i frökjedjor men bra en bråkdel vart sått, sådde allt för mycket potatis och chilli måste begränsa mig till nästa år......
Eva 33c
06-11-2010, 19:16
Jag sådde 10 frön av en "röd" sort, och hade i slutändan 6 fina plantor. de utvecklades jättebra, och min erfarenhet liknar Anjas när det gäller friskhet. De höll stilen ända till frosten tog dem. Och blommade vackert med lilablå blommor under en lång tid. Jag tog upp det som fanns, en planta hade producerat långa "korvar" till potatisar och andra var runda och fina. Jag sparade faktiskt allihop till utsäde för nästa år. Har alltså inte smakat. Nånstans läste jag att de frösådda potatisarna kan ta ett år till på sig att utveckla sin fulla potential i smak hänseende. Hoppas nu bara att den låda med nät jag har de i i jordkällaren står emot hungriga vintermöss.. Nästa år ska jag så en sort till, och lite tidigare tror jag blir bra.
blomkronan
09-11-2010, 23:31
Anja Kul att höra att det blev en hel del, och att dom var goda. Att dom hade större motstådskraft mot mögel var ju Eva 33c Sparade du allt? hur kunde du låta bli att smaka  . Hur förvarar du dina över vintern? inomhus? När jag tog över min lott i nov -09 hitta jag potatis ÖVERALLT!! när jag höstgrävde, och under sommaren förstod jag att jag inte fått upp allt vid höstgrävningen, för hela sommaren har jag plockat potatis som "ogräs". Så min tanke är... kan det vara ett sätt att vinterförvara potatisen? i jorden menar jag. Peztis och Crazy4Flowers tror ni... att vi nånsin, kommer att klara av att så lagom mycket
Nä, jag tror nog aldrig att jag kommer lära mig innebörden av ordet måtta i vissa avseenden!
Potatisen borde ju klara att vara nedgrävda en bra bit under jorden. Eller stuka, som vi pratat om förut.
Crazy4Flowers
10-11-2010, 18:55
Han har ju korsat och arbetat hårt mot att dom ska vara okänsligare för frost och mögel så våra potatisplantor borde vara lite tuffare.
Glömmer man att ta upp potatis kommer dom igen nästa år, men jag vet inte hur många % som karar sig.
Lagomt nääää det ska vara lite crazy med tok mycket plantor, men man kanske ska försöka att inte ha allt för mycket av varje sort eftersom vi som är växtskadade inte klarar av att kasta fast man ibland borde det.
Har gett bort växter till höger och vänster för att det inte rymdes men det är också kul.....
blomkronan
20-03-2011, 08:25
Hallå allihopa  Nu är det dax... jag har letat fram mina fröer och ska i dag få ner dom i jorden hade jag tänkt  Har ni börjat än? Är det någon som har hittat bilder på sina plantor från förra året nu... vore så kul att få se.
Anja Danmark
20-03-2011, 09:02
Det lykkedes at finde et billede - forrest min Jamaican Bell med kartoffelplanterne bagved og ved siden af:
[attachment=59057:frilands...can_bell.jpg]
mvh Anja
Crazy4Flowers
20-03-2011, 12:44
Jag har nog bilder lite här och där, ska kika, har nog i min gamla dagbok på hemsidan. Här hittade jag en bild Kikar nog ikväll om jag kan hitta fler, potatisen är till höger i godislådorna.
Crazy4Flowers
03-06-2011, 22:43
Hur går det för er? Jag har satt mina minipotatisar som fick övervintra i kylskåpet, dom är så glada över jord och sol och växer på fint, får se om jag hittar någon bra plats att sätta dom på. I år måste stackarna få komma i jorden och inte bara få bo i en godislåda.
Anja Danmark
04-06-2011, 10:47
Det går fint - de er lige begyndt at blomstre, som I kan se her:
[attachment=61289:1635.JPG]
[attachment=61290:1632.JPG]
Crazy4Flowers
05-07-2011, 08:12
Tjusift Anja, mina är åter planterade i sina godislådor, av två lådor tog jag dom största och planterade i en murarbalja, dom växer jättefint. Verkar ha svårt för att göra ett potatisland, alla jordplättar jag gräver upp hamnar det en massa perenner i. Har så dålig jord här man skulle kanske ha satt dom i sand.
Crazy4Flowers
09-05-2012, 21:43
Halloj alla som sådde potatis 2010, hur går det för er? Här börjar det bli dags att gräva till potatislandet och sätta dom i jorden så fort tempen är rätt. Har inte så värst många att sätta men har sparat alla till utsäde.
Eva 33c
10-05-2012, 08:20
Jag sådde lite sent2010 men fick ändå fina friska plantor och en liten skörd som sparades till utsäde. (Nån planta gav ormlika röda knölar men de tålde inte vinterlagringen. ) De andra sattes 2011 men drabbades tyvärr av bladmögel i stor utsträckning detta år så skörden blev minimal. Men jag sparade några knölar som nu står på förgroddning. Och jag sådde också flera frön i år och har säkert 20 fina plantor på gång. Och jag har fröer kvar för kommande år också, så jag får återkomma med rapport i höst. Kul i vilket fall som helst
Och jag tänker varje år att nu ska jag så igen och så har jag inte gjort det! SUCK!!! Men det är roligt att läsa hur det går för er andra.
Fröerna har jag dock kvar och de skulle ju kunna hålla i många år sas det så jag SKA så igen.
Förra året hittade jag dessutom en frukt på en Amadine och de fröerna har jag sparat. Ska prova att så dem också.
Crazy4Flowers
17-10-2012, 17:43
Jag planterade alla min knölar stora som små och det verkar bli en hel del potatis, ingen vart drabbad av bladmögel. Tyvärr så har namnlapparna förväxlats osv... då jag satte två sorter i varje låda när jag sådde. Det är dags att ta upp all potatis innan det fryser på. Rapporterar hur det gick. Har redan gjort ett stort kok av de lila potatisarna, fast gubben vägrade äta dom, de såg lite märkliga ut faktiskt.
Tror inte min käre man och son skulle ens smaka på en blå potatismos heller...  Något för dem som har Halloween-fest!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|