Sidor: 1, 2, 3
Crazy4Flowers
Har inte hunnit med att göra klar såanvisningen ännu, sätter fart genast igen, har varit lite mycket annat att stå i, har knappt hunnit sitta vid datorn.
Christer i Falköping
Tror faktiskt att det är helt olagligt att hålla på så med potatisfröer. Vi har ganska så strikta regler om just potatis i detta landet. Just för att vi skall hålla koll på sjukdomar och inte få in sådant vi inte har här. Visst är det roligt att så potatisfröer, men var försiktiga så ni inte sprider något otrevligt i sjukdomsväg.
Christer.
Eva 33c
Jag har också haft mina funderingar om detta, och har läst på jordbruksverketssida om potatis. Men kan bara se att restriktionerna gäller utsäde i form av knölar. Potatisfrö är förmodligen väldigt ovanligt. Nu tror jag att det är ganska liten risk att sprida sjukdomar med just frö. Själva poängen med fröförökning är ju just nya anlag och plantor utan ärftliga sjukdomar. Man kanske skulle ställa frågan till jordbruksverket direkt...
Eva 33c
Nu har jag e-postat en fråga till Växtinspektionen. Återkommer om/när de svarat.
Christer i Falköping
Jag vet bara att när jag hade firma fanns det egentligen bara två begränsningar, tomat och potatis i vilken form det än gällde fick inte föras in hur som helst i landet. Sjukdomar kan lätt följa med även fröer fick jag veta. Dessutom är frösådda potatisar oftast väldigt känsliga för olika sjukdomar.
Christer.
Eva 33c
Jag hoppas jag får svar i veckan. Det är rent allmänt lite olika regler verkar det om man odlar för att sälja eller inte. Men som sagt "potatisfrö" ger ingen träff på jordbruksverketssida.
Man vill ju inte gärna bli en brottsling för att man odlar lite frö, eller äventyra sina framtida potatisodlingar heller. ohmy.gif
Crazy4Flowers
CITAT (Christer i Falköping @ 07-03-2010, 17:06) *
Tror faktiskt att det är helt olagligt att hålla på så med potatisfröer. Vi har ganska så strikta regler om just potatis i detta landet. Just för att vi skall hålla koll på sjukdomar och inte få in sådant vi inte har här. Visst är det roligt att så potatisfröer, men var försiktiga så ni inte sprider något otrevligt i sjukdomsväg.
Christer.

Du har helt fel där, vad jag förstår är Potatis frö helt fri från virus och sjukdommar. Sättpotatis är tydligen ofta drabbad av virus och det slipper man helt när det är frö.
Christer i Falköping
Det är bara den informationen jag fått. Tomatfröer vet jag är inte fria från vare sig virus eller sjukdomar, så varför skulle potatisfröer vara det?
Christer.
Crazy4Flowers
Enligt Tom Wagner som odlar dessa fröer, så är han helt säker på att dom är virusfria, han är mycket noga med sin odling. Han har även fått ut kända Tomatfröer i handeln. Känner mig väldigt säker på att han vet vad han gör/snackar om. Han sprider sina fröer över hela världen.
Bassam
Hej

Man kan ta garanti från affären att frö är fria från sjukdom o virus O Bakteria.

H : Bassam
Eva 33c
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-03-2010, 15:37) *
Enligt Tom Wagner som odlar dessa fröer, så är han helt säker på att dom är virusfria, han är mycket noga med sin odling. Han har även fått ut kända Tomatfröer i handeln. Känner mig väldigt säker på att han vet vad han gör/snackar om. Han sprider sina fröer över hela världen.

Jag tror också att han är väldigt seriös, men frågan är väl här vad svensk lagstiftning säger...
Jag har inte fått något svar än från växtinspektionen/jordbruksverket, skickade ett mail via deras hemsida igår. Hör av mig om/när jag får svar.
Crazy4Flowers
Dom flesta av er som var med och ville köpa fröer borde få ett kuvert i brevlådan idag, om posten sköter sig.
Peztis
Om någon orkar läsa/förstå: EUR-Lex

Jag ser dock fram emot mina fröer.
Eva 33c
Hm, här omtalas faktiskt potatisfröer också, och att även de skall genomgå kontroll för vissa virus.
Hoppas jag får svar på mitt mail också. Jag får se hur jag gör med mina fröer sen...
Peztis
Nu har jag i alla fall fått mina fröer med en utförlig instruktion! Tackar! blomma.gif
joulanta
Även jag fick frö i dag. Men oj vilken överraskning att det var så många. Då är det väl bara leta fram såjord och sätta igång att så. TACK för att du fixa och dona så vi kan få testa spännande.
Crazy4Flowers
Tom bedriver mycket forskning och anstränger sig riktigt hårt för att korsa fram goda tomater och potatis som dessutom är starka.
Tomaterna jobbar han hårt på att få mjöldaggsresistenta, potatisen lägger han ner mycket möda på att få fram sorter som tål kallare temperaturer som klarar lite frost.

Denna forskning har han hållit på med mycket länge.

Jag kan fråga honom om han är helt säker på att fröna är Virusfria och Bakteriefri om ni vill och är oroliga.
joulanta
Jag känner mej inte det minsta orolig när det gäller virus m.m- Tycker enbart att det ska bli spännande med fröerna.
Anja Danmark
CITAT (Crazy4Flowers @ 11-03-2010, 08:41) *
Tom bedriver mycket forskning och anstränger sig riktigt hårt för att korsa fram goda tomater och potatis som dessutom är starka.
Tomaterna jobbar han hårt på att få mjöldaggsresistenta, potatisen lägger han ner mycket möda på att få fram sorter som tål kallare temperaturer som klarar lite frost.

Denna forskning har han hållit på med mycket länge.

Jag kan fråga honom om han är helt säker på att fröna är Virusfria och Bakteriefri om ni vill och är oroliga.

Tom Wagner er professionel og har arbejdet med dette i mange år - og han ville aldrig drømme om at sende frø, som der var noget galt med...

Han arbejder jo netop med at finde sorter, som er modstandsdygtige overfor de sygdomme, som normalt dukker op, så jeg synes, at det vil være en fornærmelse at spørge ham, om han nu også er sikker på, at hans frø er OK.

Mvh
Anja
Crazy4Flowers
Har någon sått? Har något tittat upp? Om två veckor borde det bli lagomt för mig att så. Jag är jättenyfiken angel_not.gif
joulanta

Nu gror mina små små frö till potatis. Jag satt dom direkt dom kom och nu tittar dom upp rolleyes.gif Hur går det med andra potatisodlare?
Peztis
Har inte sått dem ännu, har tänkt att ta mig i kragen och göra det ganska snart.
Crazy4Flowers
CITAT (joulanta @ 20-03-2010, 13:39) *
Nu gror mina små små frö till potatis. Jag satt dom direkt dom kom och nu tittar dom upp rolleyes.gif Hur går det med andra potatisodlare?

GRATTIS till dina småpotter.

Jag har inte sått mina men det är nog snart dags, ska få klar med hyllan och flytta på min lampa så stoppar jag dom i jorden.
Crazy4Flowers
Sådde mina igår, håller tummarna att det går bra nu. Någon fler som sått sina?
Peztis
Ska försöka få den berömda tummen ur i helgen, tänkte jag!
blomkronan
Kan det vara dax att så redan? jag får ta och läsa igenom såråden igen... jag var inställd på mitten av april.

Tack än en gång Crazy4Flowers Det ska bli sååå kul att se dom växa upp biggrin.gif
Crazy4Flowers
Vet inte om jag är liiite tidigt ute, sådde den 25/3 och idag har 4 sorter tittat upp, en sort var det massor av andra bara några. WOW vad snabbt dom kom och lång o spinkiga dom är, bredsådde i tråg funderar på att fylla på jord i den en gång innan omplantering senare.
joulanta
Mina växer inte så fort. Har dom under lysrör så dom inte ska ränna iväg. Satte inte alla sorter spar några till nästa år

Beror kanske vilka man har sått hur många och hur fort dom växer
Lilla hjärtat
Åh, så häftigt! Tänk att jag har missat den här tråden. Fröså potatis, aldrig ens tänkt tanken. Så spännande. Synd att jag är så sent ute. Om det är någon som har fröer och skulle vilja sälja några få, så är jag jätteintresserad. Har egentligen inte plats för potatis, men det vore roligt att försöka!

Glad påsk
//Linda
Crazy4Flowers
CITAT (joulanta @ 31-03-2010, 22:56) *
Mina växer inte så fort. Har dom under lysrör så dom inte ska ränna iväg. Satte inte alla sorter spar några till nästa år

Beror kanske vilka man har sått hur många och hur fort dom växer

Dom ska ränna iväg lite, det är meningen att dom ska det, man vill ha långa stjälkar och bara blad i toppen. Dom får inte börja förgrena sig, det ska bara vara en top. Vid omplantering ska dom ner en bra bit, undras vilka krukor som man ska använda då??? Kanske en glassbytta till varje sort. Man ska kanske fråga på ICA om man kan få godislådor??
Anja Danmark
jeg såede mine d. 2.2., og de er vel omkring 6 cm høje - de vokser langsomt!

Så hvis de skal nå at blive til noget i år, skal I nok se at få dem sået nu, vil jeg tro...

mvh
Anja
Peztis
CITAT (Anja Danmark @ 01-04-2010, 14:10) *
jeg såede mine d. 2.2., og de er vel omkring 6 cm høje - de vokser langsomt!

Så hvis de skal nå at blive til noget i år, skal I nok se at få dem sået nu, vil jeg tro...

mvh
Anja

Bra med påminnelsen Anja! Jag har inte hunnit få i mina i jorden än!
Eller hunnit och hunnit... det börjar bli så fullt inne att jag inte vet vad jag ska gör av allt så det är nästan att det tar emot att dra igång fler sådder.

Observera att jag skrev NÄSTAN! biggrin.gif
Peztis
Idag har jag äntligen sått mina potatisfröer, då får just nu utvecklas i Kesoburkar!
Sådde inte alla av varje sort, dock...

Men gisses villket pillergöra det var! Trodde de skulle ha frön ungefär som tomater men nä, dessa var småttingar det! OK, inte som Blomstertobak...
Laura
Jag har fortfarande inte sådd mina ännu crying.gif Jag är lite rädd att det börjar bli lite för sent, i alla fall för tomaten jag fick... Vad tror ni?? Jag har varit bortrest hela påsken och har nu hur mycket annat som helst att fixa. Får försöka få ned dem i små krukor idag/imorgon smile.gif
Crazy4Flowers
Det går nog mycket bra, tomaterna var jättesnabba och potatisen tog inte många dagar på sig heller, så gärna så dom har ljust, mina stod lite mörkt innan dom grodde för jag hade bara inte plats, och dom första som tittade upp är lite längre än dom andra som kom när ljuset var bättre. Det är fortfarande några frön som tittar upp nu också skulle tro att de flesta har grott nu, ett andra bladpar är på gång på vissa och det är nog dags att fylla på lite jord i brickan eller plantera om. Glöm inte att så ganska tätt kanske 1-2 cm mellan fröna är lagomt.
Laura
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-04-2010, 14:25) *
Det går nog mycket bra, tomaterna var jättesnabba och potatisen tog inte många dagar på sig heller, så gärna så dom har ljust, mina stod lite mörkt innan dom grodde för jag hade bara inte plats, och dom första som tittade upp är lite längre än dom andra som kom när ljuset var bättre. Det är fortfarande några frön som tittar upp nu också skulle tro att de flesta har grott nu, ett andra bladpar är på gång på vissa och det är nog dags att fylla på lite jord i brickan eller plantera om. Glöm inte att så ganska tätt kanske 1-2 cm mellan fröna är lagomt.

Tack för hjälpen! smile.gif Kanske om jag lade lite mindre tid på odla.nu & facebook hade jag fått sådd fröerna blush.gif
Crazy4Flowers
CITAT (Laura @ 08-04-2010, 14:29) *
Tack för hjälpen! smile.gif Kanske om jag lade lite mindre tid på odla.nu & facebook hade jag fått sådd fröerna blush.gif

Hahaha ja kan ju stämma, stäng ner datorn!!! tummenupp.gif
joulanta

Hur går det med era potatisplantor?
Jag har skolat om mina idag. Det är ganska stor skillmad på sorterna redan som fröplantor men jag tycker att dom var lätta att gro så nu står dom en och en i sina krukor i växthuset
Crazy4Flowers
Jag drar mig för att så mina, tor att varje frö grodde, en miljard småplantor är det nog. Fyllde på med mera jord för ett tag sedan så dom är något djupare, men jag måste ta mig i kragen och skola om, tror jag sådde för många..... vart ska man ha alla dessa plantor???? Så fort det blir en varm dag ska dom få vara ute en stund och lapa sol, glöm inte det. Akta bara för blåsten dom går tydligen lätt av. Dom växer på rätt bra tycker jag, dom har grovnat på sig och börjar lika potatis.
joulanta
Dröjer länge innan jag törs ställa ut dom, men dom är i växthuset och verkar må prima
Peztis
Jag sådde ju mina för inte alss så länge sedan men de har i alla fall börjat titta upp! de får åka in och ut på min inglasade altan för det är platsbrist här hemma (det är det väl INGEN annan här på forumet som klagar över, va?).
Crazy4Flowers
Skolade om mina småpotatis före helgen, dom fick godislådor att bo i, helt perfekt dom är djupa och bra, det är så att jag kan fylla på lite mera jord också om dom växer allt för mycket innan dom ska planteras ute.

Igår fick dom sina första soltimmar, plantorna är jättefina och har grovnat på sig rätt bra. Börjar likna potatis.
Anja Danmark
Mine ser også fine ud - jeg regner med at plante dem ud i løbet af den næste uges tid og lægge lidt fiberdug over dem i starten....

[attachment=49379:DSC_0790.jpg]

[attachment=49378:DSC_0791.jpg]
Peztis
Oj vad fina era är! Mina är bara "pinnar" ännu, hoppas att de hinns med...

Det var nog tur att jag sparade frön av varje sort för ev försök nästa säsong också! Men än har jag ju inte givit upp hoppet! biggrin.gif
Anja Danmark
Næ - det er vel også bare for at få noget til at lægge i jorden til næste år med de frø, som vi sår nu....

De giver vist ikke ret meget det første år, så vidt jeg har hørt/læst.

Men de var meget længe om at blive så store, som de er nu - der skete ikke så meget, før de blev plantet i de potter, hvor de står nu. Men de er vokset meget den sidste uges tid, så nu kommer de snart ud af drivhuset!

Så kan jeg få plads til lidt mere derude.... Der står stadig en del planter på kontoret, som gerne snart vil flytte ud.

Jeg har for resten fået en god idé - jeg sælger ud af mine overskudsplanter, og der er masser af interesse for dem. Så inden længe regner jeg med "kun" at have dem, som jeg skal bruge selv - og jeg har fået en smule penge også, som kan være med til at betale elektricitetsregningen!
Peztis
Anja, det är ju perfekt! Jag har sått en massa perenner som jag räknar med att jag ska kunna sälja på den lilla marknaden vi har varje augusti. Några kronor borde man ju kunna få in i alla fall!
Mamma har lovat hjälpa mig och hon har en hibiskus hon ska klippa ned så det får bli lite krukväxter också. tummenupp.gif
Crazy4Flowers
Fick fylla på två av godislådorna igår, jäklar vad dom växer, dom är ca 20cm långa n (det mesta under jord). Hoppas jag inte sådde för tidigt, kan inte plantera ut än på ett tag. Det snöar lite varje dag fast det ligger inte kvar, frost är det nästan varje natt.
joulanta
Vad olika dom växer beroende vilken sorts potatis det är. Några är små och taniga medans nån annan sort är stor och kraftig trots samma skötsel och sådda samtidigt.

Ska man sätta plantorna djupare och djupare? En del av mina har vuxit så dom är kanske 15 cm ovan jord, tycker ni jag ska skola dom och sätta ner dom ännu mer.
Anja Danmark
Ja - de skal behandles ligesom almindelige kartofler (potatis) - de skal dækkes næsten helt med jord, så de kan sætte knolde i jorden...

Måske skal du have fat i nogle større beholdere til dem?
Crazy4Flowers
Ja dom ska ner, helst ska bara toppen titta upp. Godislådorna var jättebra till detta, dom är så höga. Men dom håller på och växer ur dom också, bara dom kan flytta ut under dagarna så lär kylan sätta stopp så dom inte växer så fort. Ner med dom så långt du bara kan. Mina står fortfarande trångt tillsammans ca 25 i varje godislåda fick jag plats med. Dom ska helst bli rätt långa innan det är dags för utplantering, det är utmed stammen som potatisen kommer sedan, så den ska vara lång.

Ska försöka ta lite bilder och lägga ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon