Sidor: 1, 2, 3
Peztis
Jag bara kom att tänka på det, ibland blir det ju frukter på potatisplantorna, skulle man kunna fröså dem nästa år och blir det då potatisar som man kan skörda sedan på hösten?

Om man endast har haft en sort potatisar i landet och det inte finns några andra land inom rimligt avstånd (hur stort det nu är?), blir det samma slags potatis som från plantan man tog fröna från?

confused.gif
Red Top
Tyligen kan man det. yes.gif

Fröså potatis, Alternativ.nu.
Jan Lindgren
Hej!
Det är klart att du kan fröså dina potatisar. Varje planta blir en ny sort. Har du en enorm tur så kan det bli en odlinsvärd sort som du kan lansera kommersiellt. Fördelen med frösådda plantor är att de troligen är helt fria från sjukdomar, så odla dem i ny jord. Vi bör fröså mycket mera och sedan selektera bland plantorna. När det gäller prydnadsväxter är det ganska vanligt att vi galningar försöker få fram nya sorter genom frösådd.
MVH
Jan Lindgren
Peztis
CITAT (Red Top @ 24-01-2010, 20:13) *
Tyligen kan man det. yes.gif

Fröså potatis, Alternativ.nu.

Tack! Det var intressant läsning. Blir det några potatistomater i år så ska jag spara dem!
Janne56
Hej,
Jag frösådde potatis för länge sedan - frö från en King Edvard-planta. Varje planta blev en ny sort och jag valde ut en bra klon från en planta. Den potatissorten är avlång som mandelpotatis, är mjölig och god. Ger god skörd i vår magra mark. Jag sådde i krukor i februari inomhus, flyttade sedan ut plantorna i växthuset i april och planterade dem på friland i slutet av maj. Det blev stor skörd redan första året.
Gör gärna försök med frösådd, det är ett kul experiment som kan ge vilket resultat som helst, i bästa fall blir det något riktigt bra!
Peztis
CITAT (Janne56 @ 25-01-2010, 10:43) *
Varje planta blev en ny sort och jag valde ut en bra klon från en planta.

Hur gjorde du då? Alltså, vad menar du med klon?

Det här låter ju jätteskoj och spännande! Att jag inte har tänkt på det förut då när det blev potatistomater med fröer... Bara för det så kommer det väl inte att bli några sådana i sommar!
joulanta
Oj vad jag blev sugen att försöka så potatisfrö. Finns det nån som har några frö över som jag kan få köpa?
kompiskram.gif
Anja Danmark
Hej!

Jeg har nogle få kartoffel (potatis)frø og har ikke prøvet at så dem før.

Hvornår plejer I at så dem?

mvh
Anja

Peztis
CITAT (Anja Danmark @ 25-01-2010, 21:02) *
Hvornår plejer I at så dem?

Som jag förstår det så ska de behandlas som när man driver upp tomater - de är ju släkt.
Så det blir väl någon gång i februari-mars då...

Spännande, Anja! Låt oss veta hur det går.
Anja Danmark
I skal nok få en rapport!

Det spændende er, at de er frøægte, da jeg har fået dem direkte fra ham, der har dyrket dem. Det er en helt ny sort, så jeg er meget spændt på, hvordan den viser sig at være.

Han er lidt af en berømthed inden for tomatkredse - det er nemlig Tom Wagner, der står bag Green Zebra-tomaten og masser af andre spændende sorter! Han har den herlige holdning, at hans sorter skal ud til de almindelige brugere - ikke først igennem et stort frøfirma, men direkte ud til os, der skal så dem i haven.

Jeg har også fået nogle meget spændende tomatfrø, som jeg skal have sået - nogle er frøægte, og andre er mere spændende...
Janne56
Hej,
Jo det där med en klon är växter med identiska arvsanlag, egentligen är alla plantor i en klon delar av en och samma ursprungsväxt. Tar man alltså potatisar från ett enda potatisstånd och odlar dessa potatisar vidare, så kommer ju alla potatisar framöver från samma planta och är alltså alla delar av ursprungsplantan. Alla kommersiella potatissorter - King Edward, Asterix etc. är kloner.
Sådd av potatis kan man göra ungefär som med tomatsådd. Sådd i mars med utplantering när frostrisken är över.
Crazy4Flowers
Detta låter mycket spännande, har mailat till Tom Wagner och frågat om han kan skicka fröer till Sverige.
Peztis
Janne, var det inte svårare än så! smile.gif Trodde att det kanske var mer åt sticklingsförökning eller så.
joulanta
men snälla crazy4flower om det går att få tag på frö kan du väl tänka på mej
Crazy4Flowers
Jag har fått svar, han skickar hit är det fler som vill vara med på en beställning? Ska bara kolla upp priset så jag har det helt klart, fick en summa men vet inte om det är en extra avgift han tar ut. Hoppas på svar ikväll.

Det hade varit jättekul att testa han har massor med olika färger på sin potatis säkert jättemumsiga också.
Eva 33c
Detta verkar klart spännande. Det skulle vara roligt att vara med på en fröbeställning. Jag undrar om fröerna håller sig lika bra som tomatfröer, för jag är osäker på om jag kommer att kunna odla dessa fröer denna säsong. Men om det inte är för dyrt kan man ju chansa.
Jag hittade ett inlägg (från förra året) i ett forum där Tom Wagner själv ger odlingsanvisningar frö sina fröer.
SeedSavers Forum
joulanta
Ser fram emot svaret om vad det kostar. Men frögalning som jag är spelar det egentligen inte så stor roll. Läste det som stod på engelska hur man ska så potatisfröna försod jag rätt först gro i rumsvärme sen ställa sådden lite svalare.
Crazy4Flowers
Nu har jag fått svar, $5 per paket kostar det. Vill ni vara med PM:a mig så skickar jag en beställning efter helgen, dom måste nog planteras snarast om vi ska hinna med en skörd i sommar.
Eva 33c
Har PMat dig!
När jag läser Toms odlingsanvisningar påminner det väldigt mycket om att dra upp tomater. Han talar om 6-8 veckor före utplantering som lämplig såstart. Varmt vid grodd och sedan helst lite svalare. Han har sina lite tätt för att de ska bli lite "långa" så att han vid varje omplantering kan sätta ner de djupare i jorden, precis som man ofta gör med tomater för att få bra rotsystem.
Nu vet jag inte om odlingsperioden här i zon 5 kommer att räcka för att dessa plantor ska hinna ge lagringsdugliga knölar, men det ska bli kul att testa.
joulanta
Nu har jag skickat ett pm om frö beställning. Vet du hur många frö det är i en fröportion?
Crazy4Flowers
Det kan jag fråga om, har sett supernöjda kunder som skrivit om leveranser från honom, när man beställer sättpotatis verkar han skicka mer än det som man beställer.

Är det någon mer som undrar något så kan jag ställa fler frågor på samma gång.

Vilka sorter
Hur många fröer
joulanta
Hoppas du hinner beställa i helgen för det är nog dags att sätta fröna nu för att hinna få potatis innan frosten i höst (det lät inge kul med frost)
Crazy4Flowers
Nu har jag beställt lite fröer, frågade samtidigt om hur många fröer och om det var fler sorter.
Hoppas det ligger ett svar imorgon i min mail.

Vad kul detta är, inget jag har hört om förut att så potatis.
Förhoppningsvis blir det lite billigare också iom att vi beställde flera paket samtidigt. Hoppas bara att tullen inte hittar på något, men fröer är väl inga problem att skicka eller??
Eva 33c
Jag hoppas det inte blir några problem. I princip ska man ju betala moms på allt som kommer från icke EU-land, men ofta slipper små försändelser igenom. Och annars handlar det om 25% så det överlever vi väll. Jag har försökt läsa på jordbruksverkets sida om potatisfrön, men nåt sånt tror jag inte ens de tänkt på att det finns... Potatisknölar är det väldigt restriktivt med, men frön hittar jag inget om. Men vi får väl dela eventuella extrakostnader på oss som är med och tar risken. Undrar hur lång tid det tar? Hur ska du betala? I förväg eller? Du får PMa om när och hur du vill ha pengarna.
Spännande!
joulanta
Men va kul att det ska bli att sätta potatisfrö. Ingen jag har pratat med om frö har provat eller hört nån annan som har testat.
Men dom blir inte förvånade när jag berättar att jag ska få prova, dom känner mej och vet hur galen jag kan va när det gäller alla slags fröer
Anja Danmark
CITAT (joulanta @ 01-02-2010, 19:25) *
Men dom blir inte förvånade när jag berättar att jag ska få prova, dom känner mej och vet hur galen jag kan va när det gäller alla slags fröer

Ha ha - sådan siger mange af mine venner også om mig.......
joulanta
Va trevligt Anja då är jag inte ensam............
Crazy4Flowers
Nu har han visat livstecken, har inte fått svar på mina frågor. Han kommer snart att skicka iväg dom, betalningen skulle vi ta senare tyckte han. Skrev att vi gärna testar andra fröer om han vill ha dom testade i Svenskt klimat, vi får se.....

Crazy4Flowers
Nu har han skickat fröerna, det verkar ha hoppat ner lite extra i kuveret också, spännande.
blomkronan
NEJ... har jag missat denna tråd -cry-.gif
Jag hade oxå velat vara med... men jag får väll beställa själv.
Men... var vänder jag mig?? Var finns han?
Crazy4Flowers
Jag beställde några extra utifall så det är inga problem rolleyes.gif
Laura
hej! jag skickade en privat mess till dig, men fick inget svar. jag ville också vara med sad.gif
Crazy4Flowers
Du är med, tänkte aldrig på att svara, förlåt.
Crazy4Flowers
Dessa är med:

Laura
Margith
joulanta
Eva33c
Blomkronan
Crazy4Flowers

Det är ingen brådska med att så, dom ska försås ca 6-8 veckor före man planterar ut när frostrisken är över.
Håller på och samlar på mig info om hur man ska sköta dom små liven. Ska försöka få ihop något vettigt som jag skickar med fröerna.
Laura
CITAT (Crazy4Flowers @ 09-02-2010, 09:09) *
Du är med, tänkte aldrig på att svara, förlåt.

bravo.gif åh vad bra. jag visste inte om du fick det bara... TACK!
joulanta
TACK för att du har fixat och donat för att vi ska få testa potatisfrö.
Anja Danmark
Mine frø har spiret (grodd) nu - de er meget små, men det er lidt spændende at se, hvad det kan blive til!
blomkronan
CITAT (Crazy4Flowers @ 09-02-2010, 09:14) *
Dessa är med:

Laura
Margith
joulanta
Eva33c
Blomkronan
Crazy4Flowers

Det är ingen brådska med att så, dom ska försås ca 6-8 veckor före man planterar ut när frostrisken är över.
Håller på och samlar på mig info om hur man ska sköta dom små liven. Ska försöka få ihop något vettigt som jag skickar med fröerna.

smiley_small_hug.gif TACK SÅ JÄTTE MYCKET biggrin.gif
Va kul jag som skaffa min odlingslott i första hand för potatis odlingen skull... det ska bli sååå kul att ha frösått potatisen själv smile.gif
joulanta
Har du fått några fröer än?? Väntar ivrigt
Peztis
Om det finns någon liten möjlighet så är jag gärna med och betalar för några fröer... flirting.gif
Hade ju alldeles glömt bort denna tråden - och det var ju JAG som startade den! slap.gif
Crazy4Flowers
Fröerna kom i förra veckan håller på och packar om dom till små paket.
Har fått till 4 sorter än så länge, har några sorter till som ska packas, det tar lite tid dom är små dessa fröer.
Det blir ca 12-25 fröer av varje sort. Gror dom bra blir det mycket potatis.
Ska skriva en instruktion också.

Vilka av er vill testa några fröer från en tomatkorsning? Dumt o dela ut frö om ni inte är intresserade. Det finns inte så många fröer av den.

Peztis du kan nog få vara med på lite frön du med.
Peztis
Åh vad bra! Behöver inte så många, mest nyfiken!

Tomatkorsning? Vad ärter man då? Frukten, rotknölarna eller båda?

Kom just på en sak... Tomat och potatis är ju släkt, potatisen får små (oätbara) tomater, men får tomaten (ätbara?) rotknölar? g.gif Har aldrig sett några...
Anja Danmark
Spændende!

Jeg har også fået nogle frø af tomatkrydsninger af Tom Wagner, som jeg har sået for nogle uger siden, og de ser fine ud! Men man ved jo ikke helt, hvad der kommer ud af dem, så det gælder om at have nogle planter, så man kan vælge de bedste fra og bruge dem til næste år.

Hvilke sorter er med i jeres krydsninger?

Peztis - det er ikke potatis-/tomatkrydsninger - men krydsninger af forskellige tomater...

Mine såede kartofler(potatis) er nogle fine, små planter nu - jeg er spændt på at se, hvad der kommer ud af dem?

Og jeg er også nysgerrig efter at vide, hvilke sorter I skal så?

mvh
Anja
joulanta

Va bra att potatisfröna är på gång. Du kanske hinner packa och göra klart i veckan så dom kommer nästa vecka.
Vars vill du jag ska sätta in pengar och hur mycket? Vill gärna prova några frö av tomatkorsningen.
Crazy4Flowers
Tomat korsningen är Green Zebra x Blue 20 och det är två olika tomatsorter, Green Zebra är känd.
Har fått ihop 7 olika sorter nu. Det är ingen brådska att så dom ännu, vilket kommer att framgå av odlingsanvisningen när jag är klar med den.
Laura
Jag är gärna med på tomat också smile.gif spännande...
Margith
Oj, nu är jag lite sent ute, men jag kan avstå från tomatfröerna om du har ont om dem.
Ledsen att jag missat tråden blush.gif
Crazy4Flowers
Håller på och skriver ihop instruktioner nu. Man ska inte plantera ut förns frostrisken är över och man sår 6-8 veckor innan dess. Så vi har ingen brådska.
gardenalkoholic

Hej på er alla !

Glöm inte bort att ni kan sätta lite tjockare potatisskal med öga,,låt snittytan torka,,blir inte många utav ett skal,,men,,,,desto större,,,,,, men skal finns det ju gott om smile.gif Behöver lite mer näring eftersom den inte har någon knöl att ta utav . Odlade själv en sort så förra sommaren med kalas bra resultat !

Tuta å kör
joulanta

Nyfiken om fröna är på väg. Vill ju så dom snarast så det hinner bli potatis innan frosten kommer början av september
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon