Full version: Hur dyr klocka?
Sidor: 1, 2, 3
Simplicity
CITAT (*Stintan* @ 02-02-2010, 13:16) *
Fast Flaxss hade väl inget med Elisabeths svar att göra kanske.

Nej! Förlåt! Hon citerade Gita! Läste nog fel...
Hannele
CITAT (AndersKbg @ 26-01-2010, 07:25) *
Hur dyr klocka/väska/smycke kan man köpa för att det ska vara rimligt och utan att det sticker i ögonen på folk?

Eftersom jag lätt kan glömma en klocka på gymmet och liknande, är det inte meningsfullt att ha för dyr.
LasseB
Tror jag har den i särklass billigaste klockan. Solen. Trist på natten bara

Nä men jag tag faktiskt av mig armbandsklockan i oktober 1973 sedan dess har jag inte haft någon.
Gjorde ett försök att ha morfars fickur men nä det försöket tog snabbt slut. Numera har man ju mobil men annars är jag ganska så befriad från minutjakten
Aqvakul
CITAT (LasseB @ 03-02-2010, 15:49) *

Nä men jag tag faktiskt av mig armbandsklockan i oktober 1973 sedan dess har jag inte haft någon.
Gjorde ett försök att ha morfars fickur men nä det försöket tog snabbt slut. Numera har man ju mobil men annars är jag ganska så befriad från minutjakten

En del människor sätter en ära i att de inte har klocka och att det inte är så viktigt med tider. Vad man glömmer är att det ofta är någon annan som drabbas. Som lärare fick jag redan under min utbildning lära mig att föregå med gott exempel och alltid passa tiden. Genom att pasa tiden så visar jag att inte bara min tid är dyrbar utan också alla andras!"
LasseB
Ska jag ta det som ett personligt påhopp eller....

Som trafikledare vet jag vad TID är. I arbetet missar jag aldrig en tid, möjligen får jag stå och vänta lite nu och då för att jag är fem för tidig.
I mitt privata liv gör jag som jag vill sålänge ingen annan blir drabbad
För mig har klocklöshet och dålig respekt för tid inget med varandra att göra
Eller kanske PG Gyllenhammar var extra noggran med tiden han som hade/har en klocka på var handled

Några frågor på det??
Aqvakul
CITAT (LasseB @ 03-02-2010, 19:27) *
Ska jag ta det som ett personligt påhopp eller....

Som trafikledare vet jag var TID är i arbeter missar jag aldrig en tid möjligen får jag stå och vänta lite nu och då för att jag är fem för tidig
I mitt privata liv gör jag som jag vill sålänge ingen annan blir drabbad

Några frågor på det??

Det var väl inte särskilt personligt. Påhopp eller ej, bestämmer man nog ofta själv. Du förnekar heller inte att punktlighet ofta är viktigt och att bristande punktlighet kan drabba andra. Tyvärr delar inte alla människor denna uppfattning, vilket ställer till det såväl yrkesmässigt som i privatlivet.
herkules
på tal om tid - är ni i tid?
väntar ni på folk?
är en akademisk kvart ok?
Aqvakul
Ja, jag är noga med att passa tiden

Ja, jag väntar ofta på människor - fast till slut tröttnar jag på dem som alltid kommer för sent

Akademisk kvart gäller på högskolan, men det är också OK (i mina kretsar) att komma högst en kvart efter utsatt klockslag om man är bortbjuden. jag vet att det finns olika uppfattningar i denna fråga. Men mina gäster får hellre komma tio minuter sent (del av mingeltid) än ringa på när jag står i duschen tio minuter före utsatt tid. Ju närmare vänner, ju mindre problem naturligtvis.
herkules
kanska skulle svara själv smile.gif och be om ursäkt för trådkapning wink.gif

jag passar tiden, väldigt noga.
nej, jag väntar inte på folk (om de inte ringt och förvarnat att de ska bli sena)
om folk kommer hem till mig så hellre en kvart för sena än för tidiga absolut, men ingen akademisk kvart ute, aldrig!
dom säger jag är grinig ... whistling.gif
ängsvädd
CITAT (LasseB @ 03-02-2010, 15:49) *

Jag har inte heller någon klocka - dvs armbandsur. Däremot har jag klockradio hemma och mobil. Men man lär sig ganska bra att uppskatta tiden när man inte har klocka. Det är kul att gissa och se hur nära man är smile.gif
Rosmarin
CITAT (ängsvädd @ 04-02-2010, 12:46) *
Jag har inte heller någon klocka - dvs armbandsur. Däremot har jag klockradio hemma och mobil. Men man lär sig ganska bra att uppskatta tiden när man inte har klocka. Det är kul att gissa och se hur nära man är smile.gif

Inte jag heller. Sedan många år tillbaka. Eftersom min klocka gick sönder och lämnades in på lagning efter lagning utan resultat och att jag till sist tröttnade på detta. Jag lyckas så gott som alltid gissa hur mycket klockan är på fem minuter när. Dessutom lär man sig snabbt var det finns klockor att titta på. På kyrkan, utanför vissa affärer, på microvågsugnen ... listan kan göras lång.

Om jag passar tiden? Ja, absolut. Blir jättestressad om jag märker att jag är försenad minsta lilla minut. Och tycker inte om att andra kommer för sent heller.
ängsvädd
Skulle bara svara på herkules fråga: ja, jag passar tiden/kommer i tid - trots att jag inte har något armbandsur laugh.gif
Bengalow
Jag har åtta klockor som ligger med urladdade batterier. Den senaste, Festina á 895.-, visar i alla fall rätt 2 ggr /dygn. Den enda som går, Seiko, ligger framför mig och piper kl 14.05 varje dag - jag har tappat bruksanvisningen, och vet inte längre hur man stänger av funktionen. Det batteriet är inne på sitt 7 år, och missvisar max 1 minut /år !!!! Jag fick den av min fru när jag fyllde 45, för 21 år sedan! Den kostade drygt 300 kronor på Ur&Penn, och sannerligen har varit värd det. Men vem fan går med en digitalklocka nuförtiden?
Myosotis
CITAT (herkules @ 03-02-2010, 20:03) *
på tal om tid - är ni i tid?
väntar ni på folk?
är en akademisk kvart ok?

Jag kommer nästan alltid för sent, tycker inte det är så viktigt. Ska jag hinna med en buss eller liknande blir jag sjukt stressad.

Jag väntar i minst en kvart.

Alltid akademisk kvart, helt okej om folk kommer senare också, fast om det blir väldigt mycket kan de ju ringa. Det värsta är när folk kommer för tidigt -fear-.gif och man står i duschen! Hatar det!!!
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 04-02-2010, 23:09) *
.....
Det värsta är när folk kommer för tidigt -fear-.gif och man står i duschen! Hatar det!!!

Ja, om det är någon som ska komma hem till mig så föredrar jag också att personen i fråga kommer lite för sent än för tidigt. Det jag menade innan var om man ska träffa någon ute någonstans och får stå och vänta och vänta...Gillar inte det.
Gossen Ruda
Om ni står i duschen om gästerna kommer för tidigt så är det nog snarare så att det är ni som är sena, om dom nu inte kommer jättetidigt. Som värd får man vara beredd på det och även om dom är lite sena. Själv försöker jag alltid komma i tid och då snarare lite för tidigt hellre än för sent och har samma kav på andra. Att inte passa en tid tycker jag är som att bryta ett löfte, dålig respekt för omgivningen. Därför har jag också en klocka på armen. Det framskymtar här lite nedlåtande tankar om att bära en armbandsklocka från dom som aldrig har klocka på sig men varför det? Det är väl upp till var och en. Då har jag mer funderingar om dom som inte kan leva utan sin mobil men det får bli en ny tråd.
*Stintan*
Jag är iallafall lite handikappad utan min klocka har jag märkt då batteriet tog slut för en månad sen och jag inte kommit iväg och fått det bytt. Mobilen släpar jag inte med mig överallt. Jag tycker att folks mobilberoende är hemskt.

För mig är det viktigt att komma i tid men jag är ofta ute i sista minuten. Att komma för tidigt till en fest skulle aldrig falla mig in av hänsyn till värden/värdinnan, då står jag hellre utanför och väntar tills det är dags. Heller några minuter för sent än för tidigt till fest alltså. Ska jag träffa nån på stan och blir försenad så använder jag mobilen och ringer.
Rosmarin
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2010, 09:41) *
....
För mig är det viktigt att komma i tid men jag är ofta ute i sista minuten. Att komma för tidigt till en fest skulle aldrig falla mig in av hänsyn till värden/värdinnan, då står jag hellre utanför och väntar tills det är dags. Heller några minuter för sent än för tidigt till fest alltså. Ska jag träffa nån på stan och blir försenad så använder jag mobilen och ringer.

Precis! tummenupp.gif
diva&hero
Vi är lika på den fronten yes.gif
Jag kommer till jobbet på minuten oftast, dock ombytt och klar men ändå. Är en riktig tidsoptimist.
Min karl får jämt vänta på mig, oftast sitter han med bilen i gång och jag stressar runt med plattången i huset och letar kläder samtidigt typ..
Om nån ska komma hit så har det hänt ett antal ggr att jag precis kommit ur duschen, eller i värsta fall står där.. Har hänt på julafton tom när vi väntat familjen..
Och jag kan ju inte skylla på att jag inte har nån klocka..

CITAT (Myosotis @ 04-02-2010, 23:09) *
Jag kommer nästan alltid för sent, tycker inte det är så viktigt. Ska jag hinna med en buss eller liknande blir jag sjukt stressad.

Jag väntar i minst en kvart.

Alltid akademisk kvart, helt okej om folk kommer senare också, fast om det blir väldigt mycket kan de ju ringa. Det värsta är när folk kommer för tidigt -fear-.gif och man står i duschen! Hatar det!!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon