|
Full version: Peztis Busfrön
Nu ligger mitt bidrag till vårens stora attraktion i brevlådan!!! [attachment=46899:Busfr_.jpg]
Vi sår den 1 februari, hoppas att alla hinner få sina kuvert tills dess annars får ni väl så dem när de kommer. Busfröet sås i såjord och täcks med ett tunt lager jord, håll sådden fuktig och ställ den i ca 18 grader C (fast jag sådde i vanlig rumstemperatur förra året och det gick utmärkt). Skola om när plantorna har blivit "hanterbara". Denna tvååring – i vissa lägen är den perenn – kommer att bli ca 100 cm hög. Bonusfröet sås samtidigt, det ska sås tunt och trycks fast i såjorden, låt gro i 20-25 grader C och ställ den sedan svalare, 15-20 grader C. Skola om när plantorna har blivit "hanterbara". Denna perenn blir ca 60 cm hög. Lycka till med gissningarna!
Rosmarin
28-01-2010, 18:46
Oh så roligt!!!
Nu får vi se hur svenska och franska posten sköter sig! Hoppas att postnumret blev rätt på detta busfrö i alla fall!
blomkronan
28-01-2010, 21:10
Oj en till  Nu kommer tiden fram till våren bli kort  Nu har vi en del att pyssla om
Maggan H
28-01-2010, 21:34
Vad kul, mera sådder!
DykUnderYtan
29-01-2010, 10:25
Ojoj, jag som redan ligger efter med de senaste busfröna. Puh... måste rycka upp mig. Tur att man kan så med bara en hand, krockade igår så jag är lite halvt "invalid" just nu.
Rosmarin
29-01-2010, 10:30
CITAT (DykUnderYtan @ 29-01-2010, 10:25)  Ojoj, jag som redan ligger efter med de senaste busfröna. Puh... måste rycka upp mig. Tur att man kan så med bara en hand, krockade igår så jag är lite halvt "invalid" just nu.  Nej men usch då, stackars du!!! Lite halvt "invalid" skriver du. Vad innebär det? Hoppas att du inte fått några allvarligare skador. Krya på dig!
DykUnderYtan
29-01-2010, 16:02
CITAT (Rosmarin @ 29-01-2010, 10:30)  Nej men usch då, stackars du!!! Lite halvt "invalid" skriver du. Vad innebär det? Hoppas att du inte fått några allvarligare skador. Krya på dig! Inte så illa som det lät kanske men misstänkt whipplash. Från nacken på vänster sida strålar det ner mot axel, skulderblad och vänster arm. Har haft en del domningar och enorm värk så jag har svårt att använda vänster sida men det verkar för tidigt att säga vad det är. Jag hoppas att det bara är nåt i någon muskel som släpper snart. Petzis: Vilket jobb du lagt ner på kuvert, brev och fröpåsar. Riktigt seriöst.
Vissa saker är helt enkelt roligare än andra!  Det är därför jag har det rätt stökigt här hemma (se min signaturfot eller vad det nu kallas för). Att fixa med kuverten och liknande är hysteriskt underhållande för mig! Min man bara suckar... "De där dj-a fröerna!"
Här dök dina fröer upp idag  . Alltid lika kul när de anländer. Jag var tvärsäker på bonusfröerna ända tills jag läste instruktionen............näääe. Kul i alla fall Glömde ju säga hur imponerad jag är över dina( och en del andras ) " fröpåsar"  .
CITAT (Gillan @ 29-01-2010, 21:44)  Här dök dina fröer upp idag  . Alltid lika kul när de anländer. Jag var tvärsäker på bonusfröerna ända tills jag läste instruktionen............näääe. Kul i alla fall Glömde ju säga hur imponerad jag är över dina( och en del andras ) " fröpåsar"  . Men kom med en gissning! Och tack för komplimangen! Kan ju tillägga att jag har ju jobbat de senaste två åren med att framställa reklammaterial osv så jag hoppas att det ser något så när bra ut även om jag inte längre har tillgång till proffsutskrifter osv. Men det värmer att höra att ni tycker det ser fint ut!
Maggan H
30-01-2010, 11:28
Tack, jag fick också mina fröer igår i finfina små kuvert!  Och jag är ABSOLUT BERGSÄKER på att jag har sett busfröna  förut, jag ska fundera innan jag slänger iväg en gissning! Bonusen har jag nog inte haft i min ägo förut så det ska bli spännande att se vad det blir!
Jag har också fått fröna Tackar så mycket. Jag ska titta på dom i morgon och se om det är något jag känner igen. Hinner inte nu....måste städa badrum /Anki
Lady Hamilton
30-01-2010, 16:38
Även här har fröerna kommit fram
CITAT (Anki V @ 30-01-2010, 16:32)  ....måste städa badrum /Anki Ha det så skoj!!!
Rosmarin
30-01-2010, 17:16
Jag har inte fått ännu...  ...väntar ...
Margith
30-01-2010, 18:20
Även jag har fått fint kuvert. Tack så hemskt mycket Vad det är jag fått?? Ja, som vanligt har jag inte en susning
CITAT (Rosmarin @ 30-01-2010, 17:16)  Jag har inte fått ännu...  ...väntar ... Jag skickade samtliga i torsdags så jag hoppas att du har dem på måndag. Planen var att skicka ditt kuvert en eller två dagar före men... CITAT (Margith @ 30-01-2010, 18:20)  Även jag har fått fint kuvert. Tack så hemskt mycket Vad det är jag fått?? Ja, som vanligt har jag inte en susning  Tack Och så skönt att höra att kah inte är ensam att stå helt med noll-kol!
blomkronan
31-01-2010, 09:57
Här kom brevet samtidigt som er andra men jag har inte skrivit... Idag ska jag få ner dom små frön... ja, SMÅ!!! fröna, när jag nu kikade i kuvärret höll jag på att mista hälften!!!! dom for i väg  men jag fick ihop dom Vad du har pysslat Peztis  super fina kuvärr.
CITAT (Anki V @ 30-01-2010, 16:32)  Jag ska titta på dom i morgon och se om det är något jag känner igen. /Anki Nu har jag gissat! /Anki
CITAT (Anki V @ 31-01-2010, 11:36)  Nu har jag gissat!
/Anki Och jag kan ju meddela att Anki vet vad bonusfröet är men inte busfröet. Grattis Anki!  CITAT (blomkronan @ 31-01-2010, 09:57)  Idag ska jag få ner dom små frön... ja, SMÅ!!! fröna, när jag nu kikade i kuvärret höll jag på att mista hälften!!!! dom for i väg  men jag fick ihop dom Vad du har pysslat Peztis  super fina kuvärr. Tack Blomkronan! Gillar att pyssla  Tur du fick ihop fröna, jag som tyckte jag hade packat dem så bra i de små pappersbitarna. Kanske skulle ha förvarnat er... Nu gör jag det: FRÖNA ÄR PYTTESMÅ!
Rosmarin
01-02-2010, 10:17
Hoppas hoppas hoppas nu att de kommer fram idag!
Ja det får vi allt hoppas! Annras kommer de kanske i morgon, längre tid BORDE det ju inte ta.
Jag har nu på morgonen petat ned mina i jorden.
Rosmarin
01-02-2010, 11:41
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 11:19)  ... Fröna kom just med posten! Och jag håller med övriga om att det verkligen var mycket tjusiga kuvert, brev och fröpåsar! Tack så mycket.  Allt blir visst lite förvirrat idag.  Jag skrev detta i Margiths tråd men det skulle ju vara här!
Åh vad bra att posten i skötte sig!!!
Tack för komplimangen! Och det blev verkligen mycket förvirrat idag - det är många frön som ska i jorden idag!
Rosmarin
01-02-2010, 19:57
Det gjorde de. Har sått båda sorterna idag. Vet inte vad det är.  Spännande i alla fall!
Lady Hamilton
05-02-2010, 12:43
Jag har haft fullt upp en period o kommer även att ha så ett tag till framöver så jag ber er andra ha överseende med mig  men jag har idag sått fröerna från dig Peztis
Och hos mig har mitt Busfrö börjat gro som bara den! Mitt Bonusfrö ser jag är på gång att komma ur sitt skal.
CITAT (Peztis @ 05-02-2010, 14:19)  Och hos mig har mitt Busfrö börjat gro som bara den! Mitt Bonusfrö ser jag är på gång att komma ur sitt skal. Hos mig också.....i busfrökrukan kommer det att bli massor /Anki
CITAT (Anki V @ 05-02-2010, 15:03)  Hos mig också.....i busfrökrukan kommer det att bli massor /Anki Det var fasligt vad mina fröer hade hög grofaktor! Det är visserligen en väldigt vacker blomma så det gör ju inget men jag gissar att ni precis som jag har en hel del andra sådder.
Maggan H
05-02-2010, 18:19
Nu gror dom hos mig också!  Ingen som helst aning vad det är, dock!
Rosmarin
05-02-2010, 19:30
Ja minsann, här gror det också nu!!!  En liten liten grodd än så länge men det ska ju börja nå'nstans!
Vad skoj att ni inte vet vad det är! Jag var sååå orolig, trodde ni skulle knäcka nöten (eller fröet?) fort!
Rosmarin
06-02-2010, 10:12
CITAT (Peztis @ 05-02-2010, 20:11)  Vad skoj att ni inte vet vad det är! Jag var sååå orolig, trodde ni skulle knäcka nöten (eller fröet?) fort! Mhm...  ... ska man tolka det här som att det är en väldigt vanlig växt? Som man alltså borde veta vad det är? Hur som helst ser det ut att bli mååånga även hos mig. Jag började räkna groddarna imorse och efter ca två kvadratcentimeter hade jag kommit till tio groddar!!! Nu är de ju inte helt jämnt fördelade över krukans yta, men ändå!
Det blir inte roligt sedan när de ska skolas om för de är inte tuvbildande... Så här i efterhand så borde jag nog skrivit till er (och mig själv) att de kanske borde fått lite utrymme... Men jag har för mig att jag gjorde samma misstag (tänk att man aldrig lär sig!) förra året men det gick bra ändå!
Och ja, jag tror det är en rätt vanlig växt, fast kanske inte just denna variant...
Nä, nu ska jag vara tyst!
CITAT (Peztis @ 06-02-2010, 14:13)  Det blir inte roligt sedan när de ska skolas om för de är inte tuvbildande... Så här i efterhand så borde jag nog skrivit till er (och mig själv) att de kanske borde fått lite utrymme... Men jag har för mig att jag gjorde samma misstag (tänk att man aldrig lär sig!) förra året men det gick bra ändå!
Och ja, jag tror det är en rätt vanlig växt, fast kanske inte just denna variant...
Nä, nu ska jag vara tyst! Hm…… Att skola om de här blir en intressant utmaning. [attachment=46900:DSC02302__Large_.JPG] /Anki
Sorry... Det är väl någon som inte har sått sina frön ännu, tror jag. I så fall: SPRID UT DEM! Och alla frön i en vanlig kruka blir definitivt ALLDELES för mycket!
CITAT (Peztis @ 06-02-2010, 14:28)  Sorry...  En lämplig ”vedergällning” skulle vara att du sår mina busfrön i en fingerborg Äh, jag bara skojar……Det där ”misstaget” har vi nog gjort lite till mans. Jag kom ihåg en gång när jag sådde alunrot. Milde tid..... det såg ut som ”smörgåskrasse i så ådan. Det är väl inte Alunrot? Jag tyckte nog fröna var lite större….....Men Margith betonar ju att torleken inte har någon betydelse. /Anki
Jamen Margith har ju tydligen gått på den myten....  Jag är av annan åsikt. Sedan behöver inte största vara samma sak som bäst! Jag sådde faktiskt smörgåskrasse för absolut max en vecka sedan och idag åt jag det på smörgås. Jättegott, har inte ätit det på säkert ... hua!... 25-30 år! Men där har man ju verkligen växtkraft! Ledsen men jag behöver min fingerborg till det den är avsedd för. En medicinkopp kanske?
Här har det också grott och nu slänger jag iväg en gissning.............................. jaa, via pm alltså
.... som inte var rätt.
På't igen!!!
CITAT (Peztis @ 07-02-2010, 10:12)  .... som inte var rätt.
På't igen!!! Nähe  ..............får väl sätta mig och glo på dem med förstorningsglas då
Grattis till Anki som har gissat vad Busfröet är!  Nu har hon klurat ut vad BÅDA mina är!!!
Maggan H
09-02-2010, 15:22
CITAT (Peztis @ 09-02-2010, 12:55)  Grattis till Anki som har gissat vad Busfröet är!  Nu har hon klurat ut vad BÅDA mina är!!! Vaa, gör du inget annat om dagarna, Anki???  Sitter och spånar och googlar så vi andra stackare blir chanslösa! Men grattis, bra gjort!
DykUnderYtan
11-02-2010, 09:30
Ojoj, snabbgroende busfrön var det här. Jag sådde ju i helgen och igår kväll var det helt grönt i krukan. Har skickat iväg en gissning på busfröet...
CITAT (DykUnderYtan @ 11-02-2010, 09:30)  Ojoj, snabbgroende busfrön var det här. Jag sådde ju i helgen och igår kväll var det helt grönt i krukan. Har skickat iväg en gissning på busfröet...  Som tyvärr var fel.
Lady Hamilton
11-02-2010, 15:37
Hos mig har det också grott!!!
 till Rosmarin som gissat rätt på mitt Busfrö!
Rosmarin
13-02-2010, 09:49
CITAT (Peztis @ 12-02-2010, 20:06)   till Rosmarin som gissat rätt på mitt Busfrö! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|