|
Full version: Peztis Busfrön
Här växer det så det knakar, men hur bekanta de än ser ut så har jag ingen gissning Alltså, jag menar att det växer i både bonus och bus
DykUnderYtan
15-02-2010, 20:25
Hjälp, vad har hänt??? Jag kan inte hitta några sorgmyggor eller annat i jorden som skulle kunnat ta död på dem. Alla andra sådder ser hur fina ut som helst... Peztis, dina fröer som grodde så fint har på ett dygn förvandlats till detta... [attachment=47220:P2159135.jpg]
Maggan H
15-02-2010, 20:33
CITAT (DykUnderYtan @ 15-02-2010, 20:25)  Hjälp, vad har hänt??? Jag kan inte hitta några sorgmyggor eller annat i jorden som skulle kunnat ta död på dem. Alla andra sådder ser hur fina ut som helst... Peztis, dina fröer som grodde så fint har på ett dygn förvandlats till detta... [attachment=47220:P2159135.jpg] Usch, vad sur man blir! Ser nästan ut som om de fått stryk av lysrören, har dom stått där hela tiden? Tagit av plasten för snart?
DykUnderYtan
15-02-2010, 20:50
De har stått i samma miniväxthus som alla andra busfrön och bonusfrön, ca 50 cm från lysrören. Luftat har jag gjort men inte tagit av locket än.
Som sagt, de andra sådderna ser jättefina ut... Tror att jag kanske har något enstaka frö kvar av dessa busfrön, får göra ett nytt försök helt enkelt. De grodde ju snabbt så.
Men vad trist, Mia!
Jorden ser rätt blöt ut, kan det vara så att de har fått det lite för blött om rötterna? Det är inte så attde behöver någon specialbehandling vad jag vet...
Annars har jag kvar så hojta till om du inte kan rädda någon.
Rosmarin
16-02-2010, 08:53
Men så tråkigt!  Ibland blir det ju dock så att vissa sådder inte klarar sig. Men på detta tidiga stadium och om de stått tillsammans med dina övriga sådder så verkar det ju lite mysko.  Hoppas att några klarar sig i alla fall! Det är en vacker blomma.
blomkronan
16-02-2010, 09:36
Mina har oxå kommit upp, men... jag missuppfatta nog så råden!!! jag trodde dom skulle sitta i "glunga" vet inte var jag fick det ifrån!! MEN MEN jag får pilla lite då dom ska planteras om  Hur är det sen? ska dom stå en och en?
Japp, de ska sedan omskolas och planteras en och en. När de avhärdats och planteras ut (frilane ller kruka) så ska det vara ca 30 cm mellan plantorna. Haha, du missade visst min varning här i tråden tidigare! Men nu vet vi det alla här till nästa gång att denna växt bör man kanske så lite glesare eftersom det tydligen har hög grofaktor! Fram med långa naglar och pincetter vid omskolningen för oss alla!
 till Rosmarin som gissat rätt på mitt Bonusfrö också!
Rosmarin
17-02-2010, 14:49
Tack!
Grattis till Margith som gissat rätt på mitt Bonusfrö!  Jag tror Margith har suttit hela förmiddagen och tittat på fröerna med förstorningsglas!
Margith
02-03-2010, 13:12
CITAT (Peztis @ 02-03-2010, 12:53)  Grattis till Margith som gissat rätt på mitt Bonusfrö!  Jag tror Margith har suttit hela förmiddagen och tittat på fröerna med förstorningsglas!  Inte en chans! (Chefen kanske läser Odla på kvällarna, vad vet jag  ) Till mitt försvar vill jag dessutom tillägga att jag har inte en susning om hur fröerna såg ut. Himmel, jag får ju tänka efter flera gånger innan jag kommer ihåg vad jag lagade till middag igår, hur ska jag då komma ihåg hur fröer som jag sådde för flera veckor sedan sen såg ut? Nu är lunchen definitivt slut, bäst att jag återgår till arbetet....
Maggan H
03-03-2010, 17:17
Grattis Margith!
Bonusen gror också, ingen aning vad det är!
Crazy4Flowers
08-03-2010, 22:26
Ohhh vad detta är svårt.
Tänkte uppdatera lite med foton på mina sådder!
[attachment=47941:Peztis_Bus.jpg] [attachment=47942:Peztis_Bonus.jpg]
Ser inte så mycket ut för världen.... Hur ser era ut nu?
Margith
13-03-2010, 13:45
Busfröerna grodde fort och det såg ut som om jag sått smörgåskrasse. Peztis säger att de ska skolas ut en och en. Jag gjorde det enkelt för mig och skolade om smörgåskrassen i 5 "tussar". Nu är det dags att skola om dem igen. Skolar jag ut dem här en och en tror jag att jag får ihop 50 krukor Jag har inte plats för det och jag har svårt att tro att jag behöver 50 plantor av de här. Jag har ingen handelsträdgård Snälla, ni som vet vad det är: kan ni tänka er att viska svaret i mitt öra, så att jag vet hur många jag ska spara? Själv har jag fortfarande inte en aning om vad det är...
Maggan H
13-03-2010, 14:13
Margith, jag har 'viskat' till dig.....
Margith
13-03-2010, 14:15
Tack snälla Maggan, nu vet jag precis hur jag ska göra
FUUUUUUUUUUUSK!!!!!  Måste ju berätta vad jag min idiot har gjort... Mina Busfröer tog sig sisådär så jag tänkte att jag sår väl en omgång till eftersom jag gillar dem. Och nu har jag också en "krasseodling" med hundratals små grodda frön i krukan. Jag som dessutom varnade fördetta tidigare i tråden... Tänk att man ALDRIG lär sig!
Platinum
13-03-2010, 18:45
Och mina ser ut som nate med utväxt av klöverblad  får nog vänta ett tag till innan jag ens försöker gissa. Hoppas nån skvallrar innan det är dags för utplantering om man inte knäckt fröet själv.
Maggan H
13-03-2010, 21:47
CITAT (Platinum @ 13-03-2010, 18:45)  Och mina ser ut som nate med utväxt av klöverblad  får nog vänta ett tag till innan jag ens försöker gissa. Hoppas nån skvallrar innan det är dags för utplantering om man inte knäckt fröet själv. Hörde jag en viskning?
DykUnderYtan har klurat ut vad Bonusen är för något! Grattis!!!!
CITAT (Peztis @ 14-03-2010, 16:59)  DykUnderYtan har klurat ut vad Bonusen är för något! Grattis!!!!  Jaha, det gjorde ju jag den 6/3, men inte nämnde du mig här inte  (  ). Men nu skickar jag en gissning på buset och jag tror det är...............................
Ett STOOOOOOOORT grattis till Gillan som lyckades klura ut min Bonus för en månad sedan!!   Kan ju passa på att säga att Gillans gissning var FEEEEL!
CITAT (Peztis @ 06-04-2010, 17:35)  Ett STOOOOOOOORT grattis till Gillan som lyckades klura ut min Bonus för en månad sedan!! Kan ju passa på att säga att Gillans gissning var FEEEEL!  Tack, tack  ...............  , men vad synd att det inte var rätt på busen också
Om det är någon som inte vet - men som vill veta - vad det är för Bus och Bonus jag har sänt er så kan ni nu titta i Busfröstatistiken, jag har skrivit in det där i trådstarten. Vill man inte veta så tittar man helt enkelt inte där!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|