Full version: Bytestråd
Sidor: 1, 2
mojan
quote name='sqrulan' date='27-01-2010, 19:25' post='1162697']
whist.gif Är det galet att plocka fram denna gamla tråd kanske? Det vore kul om vi kunde byta växter med varandra, vad tycker ni?
Nu är det ju väldigt kallt ute och kanske svårt att skicka i hela sverige men våren kommer väl som vanligt även detta år! rolleyes.gif
Här uppe där jag bor kan man nog inte skicka förrän i mars/april, kanske tidigare om vädret vill.
Jag börjar med att fråga om någon har:

Snödrottningen coelogyne cristata?
Jag söker även blad av st paulior, lite ovanliga sorter med krusade kanter och sånt=0)

Jag har lite olika hoyor, Blåvinge "clerodenrum ugandense", Skobuske "pedilanthus tithymaloides", Eldranka "columnea" med mjuka ludna blad, Dichidia "ovata", Highchaparall, Paradisträd, Nattensprinsessa 1 blad, sågbladskaktus 1 blad, flera pelargoner som nu står i källaren för vintervila.

Om någon tycker att vi startar en helt ny tråd så kan man kopiera mej och flytta den!
[/quote]

Jag kopierar ovanstående!
Nytt år och ny vår! wub.gif
(Tja, det sista var väl inte riktigt sant men ljuset börjar återvända i alla fall.)
Dags att byta. Jag får väl göra en inventering först men ni andra kan ju börja skriva här.
sqrulan
bravo.gif Hurra! Det du har kanske inte jag har o.s.v.....
elleave
Vad kul! Jag undrar om det är nån som har skott på Aloe Vera? rolleyes.gif

Har inget att byta med ännu men om ca 1 månad kan jag toppa mina palettblad... giggle.gif
Eller kan ni få något smyckesaktigt...
Nauti
Aloe vera skulle jag också vilja ha efter att ha vattnat ihjäl min i fjol. Annars är jag väldigt intresserad av alla ovanligare växter som har ett användningsområde som medicinalväxt eller i köket. Speciellt om ni har några sorter som är kända lokalt någonstans med en liten historia bakom som inte alls går att få tag på här i Sverige.

Jag är även intresserad av chili men inte C. annuum, det har jag tillräckligt av.

Jag lägger upp min frölista så folk ser vad som finns att byta med, det mesta är jag beredd att byta bort en hel del av, det står på övrigt ifall jag inte vill byta av dem.

Det gick inte att ladda upp .xls på odla.nu sad.gif Någon som har något tips?
mojan
CITAT (elleave @ 29-01-2010, 17:37) *
Vad kul! Jag undrar om det är nån som har skott på Aloe Vera?

Nauti: "Aloe vera skulle jag också vilja ha efter att ha vattnat ihjäl min i fjol. "

Jag PM:ar er!
Eva Hedström
Jag kan ju börja med att berätta vad jag har och kan tänka mig att byta med.

Hoya multiflora, hoya carnosa, hoya bella, novemberkaktus en vacker gammal rosa (som blommar november och mars, som en klocka!) flera sorters ceropegia (lyktranka, fallskärmsranka mm) småplantor av livsblad Kalanchoe, små plantor av kameuphorbia på gång, begonia (änglavinge). Flera sorters pelargoner som så smått börjar vakna till under extraljuset.

Vi får väl vänta tills det blir mildare i luften med att skicka. Jag har ju brevlådan ute, så där är det minus 15 grader just nu.

Jga har en önskelista, många av dessa är bra att ta sticklingar ifrån. De fetmarkerade är sånt jag haft och vill ha igen.

Hibiskus
Apidistra
Kardemumma
Kaffeplanta
Paraplyaralia, eller praktaralia
Vandrande jude Tradescantia
Silverpilea
Parasollsäv eller Mose vass
Ampelfackla
Lyckoax
Apostlalilja
Hottentottlilja
Arabisk jasmin Jasminum sambac Efterlyses!
Blyblomma
Ödesträd
Nejlikepiskia
Bladkaktus alt blomsterkaktus, gärna både hängande och upprättväxande
Sebra-aloe men även andra aloe..
Flaskträd, Jatropha podagrica
Ökenros
Flasklilja
Mor och barn
Svärmors tunga, bajonettlilja
Ruellia
Hawortia
Gasteria
Lyktmalva
Pavonia från Brasilien
Silverranka
Ampelbegonia
Codonante

Kul med byteslista!

Eva
Smarterchild
Jag skulle också gärna (mer än allt i hela världen) vilja ha en stickling av Jasminum Sambac!
Sedan skulle jag gärna vilja byta till mig sticklingar av Rosengeranium eller andra doftpelargoner. Har förvisso inte så mycket mer än pallettblad och vanlijorkide att erbjuda, men jag hoppas kunna ta sticklingar av min övervintrade "jamaican bells" chili längre fram.
Eva Hedström
Smarterchild, jag har en doftpelargon, fragans, som är trevlig både i doft och växtsätt. Vaniljorkidé, är den lättodlad? Blommar den i ett vanligt rum?
Nauti
Jag kopierar över listan med fröer jag kan tänka mig att byta med. Jag kopierar rakt av så det blir nog antagligen väldigt fult.

Fröer
Art: Sort: Svenskt namn: Antal: Övrigt:

Trifolium incarnatum Blodklöver
Brassica oleracea 'Rudolph' Broccoli Extra tidiga
Origanum hirtum Grekisk oregano
Phacelia tanacetifolia Honungfacelia
Cyperus esculentus Jordmandel
Cynara cardunculus 'Imperial Star' Kronärtskocka Ekologiska
Solanum lycopersicum 'Sungold F1' Tomat
Capsicum annuum 'Cayenne long slim' Chili
Stevia rebaudiana Sötflockel
Monarda didyma Temynta
Ocimum americanum x basilicum 'Vanilla Spice' Vaniljbasilika
Ocimum basilicum 'Genovese' Storbladig basilika
Lactuca sativa var. Aspargina 'Celtuce' Sparrissallat
Thymus vulgaris Timjan
Zea mays 'Minipop' F1 Popmajs
Rosmarinus officinalis Rosmarin
Solanum lycopersicum 'Tumbling Tom Red' Tomat
Solanum lycopersicum 'Vilma' Tomat
Lactuca sativa 'Baby Leaf' Sallat
Beta vulgaris var. vulgaris 'Rhuarb Chard' Mangold
Humulus lupus Humle Självplockade
Portulaca oleracea Trädgårdsportlak
Raphanus sativus 'Big Ben' Rädisa
Raphanus sativus 'French Breakfast 2' Rädisa
Hypericum perforatumn Johannesört
Solidago vigaurea Gullris
Lactuca sativa 'Salad Bowl' Plocksallat
Lactuca sativa 'Frisée d'amerique' Plocksallat
Petroselinum crispum 'Comun 3' Slätbladig persilja
Fragaria x ananassa 'Temptation' Jordgubbe
Capsicum annuum 'Corbaci' Chili
Coriandrum sativum Koriander
Cucumis sativus 'Homemade Pickles' Gurka
Capsicum annuum 'Hungarian Yellow Hot Wax' Chili
Beta vulgaris 'Detroit 2' Rödbeta
Melissa officinalis Citronmeliss
Nepeta cataria Kattmynta
Pisum sativum 'Norli' Sockerärt Ekologiska
Allium tuberosum Kinesisk gräslök
Eruca sativa Senapskål Hemodlade
Matricaria recutita Kamomill
Cumminum Spiskummin
Allium porrum 'Tropita' Purjolök
Anethum graveolens Bouquet' Bladdill Ekologiska
Ipomoea tricolor 'Heavenly Blue' Blomman för dagen
H. salicifolia
Albizia julibrissin Silkesträd
Withania somnifera
Peganum harmala Syrisk ruta/harmelbuske
Capsicum annuum 'Ferenc Tender' Paprika
Smarterchild
CITAT (Eva Hedström @ 29-01-2010, 22:42) *
Smarterchild, jag har en doftpelargon, fragans, som är trevlig både i doft och växtsätt. Vaniljorkidé, är den lättodlad? Blommar den i ett vanligt rum?

Ja, den är väldigt lättskött... Har både den gulbrokiga och den helt gröna. De har aldrig blommat för min del och de växer ganska sakta (eller så är det jag som är otålig). Men plantorna är fina och väldigt väldigt lättskötta, den gröna har jag till och med samplanterat med en massa suckulenter i vanlig blomjord och det har funkat hur bra som helst.
oliv
Jag har två sticklingar av Jasminum Sambac (enkel) i vatten just nu. Jag är intresserad av vaniljorkidén. Så vi kan kanske byta, Smarterchild. Men det är ju tropiska växter, vi får vänta tills i maj tror jag. crazy.gif

Status 2010-02-05:
En av sticklingarna är nu paxat (Smarterchild). flirting.gif

Själv letar jag efter en stickling av Ylang Ylang (Cananga odorata). sweatingbullets.gif Värt ett försök, även om den inte är så vanlig...
Smarterchild
CITAT (oliv @ 30-01-2010, 16:43) *
Jag har två sticklingar av Jasminum Sambac (enkel) i vatten just nu. Jag är intresserad av vaniljorkidén. Så vi kan kanske byta, Smarterchild. Men det är ju tropiska växter, vi får vänta tills i maj tror jag. crazy.gif

Ja, men då "paxar" jag en av de sticklingarna! smiley_small_hug.gif shy.gif
Är du intresserad av den variegerade eller den gröna vaniljen?
mbn
Jag har inte så mycket att byta med men vill gärna vara med ändå om det dyker upp något intressant!
Jag har inte så mycket att byta med men lite finns:
Svärmors bandrosett (sansevieria trifasciata)
Pinnlilja (sansevieria cylindrica)
Karlbergare
Porslinsblomma (hoya, carnosa säkert, troligen även andra)
Julkaktus, onamnad sort, röd
Aloe
Trädaloe
Guldpengar wink.gif

Kommer att citera mig själv och fyller på listan efter hand, kanske... tongue.gif
oliv
CITAT (Smarterchild @ 30-01-2010, 18:07) *
Ja, men då "paxar" jag en av de sticklingarna! smiley_small_hug.gif shy.gif
Är du intresserad av den variegerade eller den gröna vaniljen?

Jag är mest intresserad av den gröna vaniljen. Din stickling är paxat. Återkom när det blir dax att skicka!
mojan
Jag puttar upp tråden lite. biggrin.gif
Inte dags att skicka växter än men man kan ju paxa!
sqrulan
tummenupp.gif Visst ska man göra det! Jag har haft sån tur så jag har blivit erbjuden min önskeväxt nu Snödrottningen av en medlem. yahoo.gif
Jag tycker att det är ett underbart sätt att få testa nya växter på, byteshandel är ju ett gammalt sätt att få tag på något som man vill ha och sedan kunna ge av det man har mycket av.
Det blir nog mera fart på den här tråden då vi börjar att plantera om och klippa våra växter, byta fröer kan man göra året runt.
Det är bra om vi hjälps åt att "putta" upp tråden ibland.
mojan
CITAT (sqrulan @ 04-02-2010, 15:57) *
tummenupp.gif Visst ska man göra det! Jag har haft sån tur så jag har blivit erbjuden min önskeväxt nu Snödrottningen av en medlem. yahoo.gif

Jaha, nu blev man avundsjuk igen. blush.gif
Men jag känner mig själv-det hade inte varit lönt att ge mig en sådan goding. Vi hade inte trivts ihop. sad.gif
oliv
Jag kan även byta en jasminum sambac stickling mot en enkel hibiskus (mörkröd, gul eller vit). tongue.gif
joulanta
Jag har en del femöringar och rizmoner av gloxinia "meduza" vill gärna byta andra rizmoner av ex narrhuva femöringar
Smarterchild
Det är ingen som råkar ha sticklingar på heliotrop till bytes eller?
nu vet jag att det är mer sommarblomma än krukväxt, men tänkte ändå passa på att fråga...
Scout
Jag har letat länge efter Tebuske (Camellia sinensis), den som man gör riktigt grönt och svart te av. Är det någon som har en planta och kan avvara nån stickling?
mojan
Jag ger tråden en puff igen även om det fortfarande är kallt.
(Men talgoxarna vet att det går mot vår. Jisses, vad de höll låda idag. smile.gif )
Pius
CITAT (Eva Hedström @ 29-01-2010, 22:42) *

Vaniljorkidé har jag och den växer bra utan att jag gör något speciellt. Men blommar är nog värre att få den att göra.

Pius
Sussie F-Flower
CITAT (sqrulan @ 04-02-2010, 15:57) *
Jag tycker att det är ett underbart sätt att få testa nya växter på, byteshandel är ju ett gammalt sätt att få tag på något som man vill ha och sedan kunna ge av det man har mycket av.
Det blir nog mera fart på den här tråden då vi börjar att plantera om och klippa våra växter, byta fröer kan man göra året runt.
Det är bra om vi hjälps åt att "putta" upp tråden ibland.

Hej Sqrulan! smile.gif
Jag passar på att att fråga dig om du tror att din vän vill sälja ett skott till mig? Tror du att du skulle vilja fråga? Jag har nog inte så mycket att erbjuda som byte just nu, då jag har varit på latsidan ett tag och inte haft någon större kapacitet att hålla på.... (möjligen en Epidendrum eller några Dendrobium nobile)
Snödrottningen står även högst upp på min "lista" wub.gif och det är just den som skulle vara min belöning efter allt det goda som jag nu har presterat. rolleyes.gif
sqrulan
tummenupp.gif Kanske hon läser detta just nu, men visst kan jag fråga om det finns fler! Sitter på jobbet nu men ikväll kan jag fråga om du inte redan har fått svar då.
aldo
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-02-2010, 00:07) *
Hej Sqrulan! smile.gif
Jag passar på att att fråga dig om du tror att din vän vill sälja ett skott till mig? Tror du att du skulle vilja fråga? Jag har nog inte så mycket att erbjuda som byte just nu, då jag har varit på latsidan ett tag och inte haft någon större kapacitet att hålla på.... (möjligen en Epidendrum eller några Dendrobium nobile)
Snödrottningen står även högst upp på min "lista" wub.gif och det är just den som skulle vara min belöning efter allt det goda som jag nu har presterat. rolleyes.gif

rolleyes.gif Ska se hur det ser ut efter blomningen .Just nu blommar hon med c:a 25 blommor yahoo.gif
Sussie F-Flower
CITAT (aldo @ 20-02-2010, 15:21) *
rolleyes.gif Ska se hur det ser ut efter blomningen .Just nu blommar hon med c:a 25 blommor yahoo.gif

-WOW!!! 25 blommor!!! yahoo.gif DET var inte illa måste jag säga... Bild kanske...?
Tack, har läst ditt pm.
smiley_small_hug.gif
sqrulan
Jag ser att det ordnade sig! tummenupp.gif Jag skulle också vilja se en bild på alla fina blommorna! wub.gif
Ulf Eliasson
Jag har arabisk jasmin (Jasminum sambac 'Grand Duke of Tuscany'). Ser ut som en mini-gardenia. Jag har aldrig tesat att ta sticklingar och plantan är rätt liten, men jag är villig att försöka. Jag har också en stickling på gång av Epiphyllum thomasianum. Den är lik stor bladkaktus (Epiphyllum oxypetalum), som går som nattens prisessa ibland. "Thomasianum" har gula ståndare. Se bild:

Det är även sticklingar på rotning av lyktbuske (Pavonia × gledhillii). Vi får se om de tar sig.

Jag söker sjöborrekaktusar (Echinopsis) men kommer inte på något annat... så förslag. Inga fler hoyor bara... men gärna en rent vit hibiskus... typ 'Dainty White'.

Allt får vänta till varmare tider.
marya
Hej!

Jag har kaffeplanta, mor & barn och vandrande jude - zebra-modellen, alltså randiga blad lila/silvergrön. Har även något närbesläktat med parasollsäv, fast med en enkel propeller bara.

[attachment=47571:Bild037__2_.jpg]

Byter gärna mot fallskärmsranka och hoya multiflora.

//Maria
Platinum
CITAT (Eva Hedström @ 29-01-2010, 20:42) *
Jga har en önskelista, många av dessa är bra att ta sticklingar ifrån. De fetmarkerade är sånt jag haft och vill ha igen.

Eva

Inga problem att ordna om du inte har något emot att vänta, jag brukar inte göra årets stora omplanteringsrunda förrän mitten/slutet på mars.
Eva Hedström
Hej Ulf!

Kan jag fresta med en eller flera succulenter Ceropegia mot en rotad stickling av arabisk jasmin?
Jag har följande Ceropegia , snälla suckulenter som kräver minimalt med skötsel och blommar med spännande blommor.

C. sandersonii
C. haygarthii
C. incurva

samt några som jag inte vet artnamn på. Jag skulle kunna rota sticklingar som jag kan skicka senare. Vad tycks, är det intressant? Bilder finns bland annat här under galleri och Stapeliads. http://www.asclepidarium.de

Hälsn Eva
sqrulan
Jag tror att det är den som jag har Ulf, den har aldrig blommat så det var härligt att få se den fina blomman....såååå snygg!!! tummenupp.gif
mojan
Nu är det snart dags att börja byta. wub.gif
Här är det milt och snön töar.

Men det blir väl minusgrader snart igen. ranting.gif
sqrulan
Kom på att jag har en stor high chaparall som jag kan ta skott av men det blir väl aldrig varmare väder....suck!
Bladkaktusar o orkideer står på min önskelista. rolleyes.gif
Jag ska skriva ner vad jag har att byta med senare nån dag, måste kolla på OS nu.
mojan
CITAT (sqrulan @ 28-02-2010, 19:37) *
Bladkaktusar o orkideer står på min önskelista. rolleyes.gif
Jag ska skriva ner vad jag har att byta med senare nån dag, måste kolla på OS nu.

Jag har bladkaktusen "Nattens prinsessa" om du vill ha.
sqrulan
CITAT (mojan @ 28-02-2010, 19:46) *
Jag har bladkaktusen "Nattens prinsessa" om du vill ha.

Det var väl den som Ulf E skrev om tidigare i tråden och den har jag redan men tack så jättemycket ändå! tummenupp.gif
mojan
CITAT (sqrulan @ 28-02-2010, 20:16) *
Det var väl den som Ulf E skrev om tidigare i tråden och den har jag redan men tack så jättemycket ändå!

Javisst, så dum jag är. crying.gif

Jag har en till, undrar vad den kan heta? De är ju så lika. Ska se om jag hittar någon lapp med namnet.
Inte full koll där heller, nä. crying.gif
mojan
Nu kom jag på att jag önskar mig en Spindellilja.
Hade alltid en förr, fick förmodligen med mig den när jag flyttade hemifrån någon gång under tidig medeltid.
Den blommade regelbundet med god doft.

Är det någon som har så är jag intresserad av att återuppliva doftminnet.
aldo
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-02-2010, 00:07) *
Hej Sqrulan! smile.gif

Du får höra av dig är du snäll ;-)
Skicka ett PM .

rolleyes.gif
Eva Hedström
CITAT (Platinum @ 26-02-2010, 04:43) *
Inga problem att ordna om du inte har något emot att vänta, jag brukar inte göra årets stora omplanteringsrunda förrän mitten/slutet på mars.

Det låter jättebra Platinum. Hör av dig när det är dags med ett PM.
sqrulan
CITAT (mojan @ 01-03-2010, 12:36) *
Javisst, så dum jag är. crying.gif

Jag har en till, undrar vad den kan heta? De är ju så lika. Ska se om jag hittar någon lapp med namnet.
Inte full koll där heller, nä. crying.gif

giggle.gif Äh inte är du dum, man hinner inte läsa alla inlägg inte jag i alla fall! Har du kommit på vad du har?
mojan
CITAT (sqrulan @ 01-03-2010, 18:48) *
Har du kommit på vad du har?

Har kollat bland mina anteckningar om växter. Men där stod namnet inte. (Varför skulle det stå just på den "rätta" platsen? Det händer väl aldrig? naughty.gif )

Återkommer om jag återfår minnet. -cry-.gif
sqrulan
CITAT (mojan @ 01-03-2010, 19:38) *
Har kollat bland mina anteckningar om växter. Men där stod namnet inte. (Varför skulle det stå just på den "rätta" platsen? Det händer väl aldrig? naughty.gif )

Återkommer om jag återfår minnet. -cry-.gif

giggle.gif Okej!
Melora
Vilken bra tråd!

Som alla andra så har jag en hel del på min önskelista bland annat:

Aloe Vera
Spindellilja
Snödrottning
Läkelök (brännlök)
Rödblommande clivia (spelar ingen roll vilken sort)
Kalla i olika spännande färger (gärna lila)
Amazonlilja
Nattens drottning
Levande stenar (spelar ingen roll vilken sort)

I gengäld så har jag inte så mycket att erbjuda men bland annat dessa:
Ökenros - Adenium arabicum "Queen of a thousand flowers" (har ett par småplantor över från frösådd i höstas)
Porslinsblomma av obestämd sort (har något rotat skott redan)
Paradisträd (har något rotat skott redan)
Nejlikepiskia

varghem
CITAT (Eva Hedström @ 29-01-2010, 20:42) *
Jag kan ju börja med att berätta vad jag har och kan tänka mig att byta med.

Hoya multiflora, hoya carnosa, hoya bella, novemberkaktus en vacker gammal rosa (som blommar november och mars, som en klocka!) flera sorters ceropegia (lyktranka, fallskärmsranka mm) småplantor av livsblad Kalanchoe, små plantor av kameuphorbia på gång, begonia (änglavinge). Flera sorters pelargoner som så smått börjar vakna till under extraljuset.

Vi får väl vänta tills det blir mildare i luften med att skicka. Jag har ju brevlådan ute, så där är det minus 15 grader just nu.

Hibiskus
Apidistra
Kardemumma
Kaffeplanta
Paraplyaralia, eller praktaralia
Vandrande jude Tradescantia
Silverpilea
Parasollsäv eller Mose vass
Ampelfackla
Lyckoax
Apostlalilja
Hottentottlilja
Arabisk jasmin Jasminum sambac Efterlyses!
Blyblomma
Ödesträd
Nejlikepiskia
Bladkaktus alt blomsterkaktus, gärna både hängande och upprättväxande
Sebra-aloe men även andra aloe..
Flaskträd, Jatropha podagrica
Ökenros
Flasklilja
Mor och barn
Ruellia
Hawortia
Gasteria
Lyktmalva
Pavonia från Brasilien
Silverranka
Ampelbegonia
Codonante
Kul med byteslista!

Eva

Har några rotade sticklingar av clerodendrum ugandense, skulle kunna tänka mig ett byte till hoya multiflora??? Eller kanske fallskärms eller lyktranka
mbn
CITAT (Platinum @ 26-02-2010, 04:43) *

Då är jag också intresserad! naughty.gif
Jag PM:ar dig.
Eva Hedström
Knuffar på tråden och önskar mig samtidigt små sticklingar om nån råkar få över vid omplantering eller så. Jag är öppen för de flesta växter, jag vill ha fler! Nån som har eller haft kardemumma, det verkade så kul, tydligen luktar hela blomman kardemumma. Jag läste om det i en bok.

Jag har en det smått på gång så det kan bli nåt till dig från mig också.

PM:a mig om du har nåt att avvara.
netaave
Jag undrar om någon har röda eller ev rosa, gärna 2-färgade femöringar att byta mot blå.
Har även röd och grön-gul nässla att byta med om någon vill ha. Ge förslag till byte smile.gif Gillar lite gammeldag växter som Brovallia, blomsterbjörk, blomsterlönn m.m.
mojan
Idag skickade jag mitt första byte. biggrin.gif
Resan gick söderut så jag hoppas växten klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon