Full version: Bytestråd
Sidor: 1, 2
evaisa
Tyvärrhar jag ingen heliotrop nu. Men för några år sedan hade jag en hemmasådd en. Å Gud vad stor den blev! Inte alls som de där små puttarna man köper utan gigantisk - som en narcisstobak. Oh ja! Luktade underbart mmmm.

Det var tider det, när jag hade en balkong i lä.

Utbudet för stormbalkonger är väldigt begränsat..... lavendel och oregano.....
Epikuros
Vilken skojig idé!

Jag skulle jättegärna byta om jag kunde, men som det ser ut kan jag bara byta sticklingar mot pengar pga att mitt "sortiment" är så gott som icke-existent...

Om det är nån som har någon av följande är jag väldigt intresserad:

Camelia Japonica
Camelia Sinensis
Passiflora av något slag, gärna en röd- eller purpurfärgad variant.
Laurus Nobilis
Myrtus Communis
Strelitzia Reginae

Andra skojiga växter som funkar bra i kruka är också välkomna!
Platinum
I helgen väntas årets stora omplanteringsrunda och det kommer nog att finnas både det ena och det andra när jag är färdig.

Dessa arter kan det säkerligen gå att ordna sticklingar av om någon är intresserad. Bytes mot vad som helst som inte är St.Paula för de knalldör hos mig:

Aloe arborescens - Trädaloe
Aloe vera
Billbergia nutans - Prästhavre
Crassula arborescens - Penningträd
Crassula rupestris - Trollhalsband
Kalanchoe daigremontiana - Tusenmoder
Opuntia ficus-indica (?) - "Musse Pigg"-kaktus
Plectranthus oertendahlii - Novemberljus
Sansevieria trifasciata hahnii - Svärmors bandrosett
Sansevieria trifasciata laurentii - Svärmors tunga
Stapelia grandiflora - Asblomma
varghem
Byte på väg biggrin.gif det här är kul ju
Platinum
Verkligen ingen som är intresserad av Tusenmoder? Massor av skott finnes som synes.
evaisa
Jag har massor av småplantor från sansevieria metallica, Den har bredare blad än vanlig svärmorstunga (den gröna med höga blad) Metallican kan bli riktigt stor med tiden och har en himla stark växtkraft.

Småplantorna är pyttesmå och är som gjorda för att skickas i små paket. Fast - det bör nog bli lite varmare först!
Platinum
CITAT (evaisa @ 27-03-2010, 11:57) *
Jag har massor av småplantor från sansevieria metallica, Den har bredare blad än vanlig svärmorstunga (den gröna med höga blad) Metallican kan bli riktigt stor med tiden och har en himla stark växtkraft.

Småplantorna är pyttesmå och är som gjorda för att skickas i små paket. Fast - det bör nog bli lite varmare först!

Intresserad när du känner att vädret tillåter leverans.
evaisa
tack Platinum!

Eva
Eva Hedström
Jag är också intresserad Eva-Isa! Jag skriver ett pm till dig med adress.
Ramona
Hej
Vad roligt att byta växter.....jag letar efter elefanttunga/målarboste fast den röda, bladkaktusar, nattens prinsessa, pelargoner vildarter, gul clivia och clivia gardenii, amazonlilja, spindellilja, begonior typ änglavinge men även andra sorter, sametsblad......

Jag har :
massor av olika hoyor
asblomma stapelia
nattens drottning
gasteria
syskonstjärna

det är dom jag kommer på nu

Kram Ramona
juniorkickstart
hej! jag är på jakt efter en Rosengeranium, "dr westerlunds blomma". i utbyte har jag aloe vera, men jag vet inte hur jag ska ta skotten så det får någon förklara för mig ifall ni vill byta... smile.gif
sqrulan
Jag söker efter "bladkaktusar" epiphyllum, köper eller byter om jag har nåt intressant att byta med.

Maebel
Jag har just klippt ner mina Zebrablad, tradescantia zebrina.

Om någon är intresserad, skicka PM.
mbn
CITAT (evaisa @ 27-03-2010, 12:57) *

Har du någon bild??
evaisa
Hallå Plantbytare!

En stor del av posten går med flyg. Tydligen även inom landet. Så askmolnet kan ställa till det för oss växtbytare! Enligt postens hemsida så är det förseningar både inom och till från utlandet.

mbn!

Jag kan nog ordna en bild på dom!
evaisa
[attachment=49131:metallica_003.JPG]

sansevieria metallica

[attachment=49130:metallica_001.JPG]

Här är metallican. Den är nästan som den vanliga gröna höga svärmorstungan. Men, den är mjukare och får bredare blad. Mönstret är mer fläckigt jämfört med svärmorstungans. Detta är små plantor men dom kan bli meterhöga.

mbn
Tack för bild, evaisa! tummenupp.gif En sådan kan få hitta sig väg hem till mig! Jag PM:ar dig.

Dessutom "puttar" jag upp tråden lite, då det ju är denna som är aktuell just nu... smile.gif
Är också på jakt efter en Rosengeranium, "dr westerlunds blomma".
evaisa
mbn

Va kul!!! Hör av dej :-)
Husihelvete
Sambon byter välrotade pelargonsticklingar mot 30kr. Om köparen bor i Västerås tillkommer inte porto och fraktstrul.
Alis
Jag skulle vilja ha tag i parasollpilea, penningblad , olika nässlor och begonior (bla en med stora håriga blad som jag hade tidigare, samt den som kallas svinaöra?!)

Har olika orkidér som ska delas snart, vanilj (brokig och vanlig helgrön som växer som ogräs ) groddbräken, en stickling av pelargonen Sister Henry (rosenknopp) bla...

Skicka gärna PM om du har något jag söker smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon