|
lorentz
29-01-2010, 18:22
Ovanligt vitalt forum måste jag säga, ibland så går en del över gränsen men vem gör inte det ?
Huggorm
29-01-2010, 18:30
CITAT (lorentz @ 29-01-2010, 18:22)  Ovanligt vitalt forum måste jag säga, ibland så går en del över gränsen men vem gör inte det ? Jag tycker det ovanligt dött här faktiskt, förutom den här avdelningen för småprat. Kolla in alla odlingsavdelningarna framåt vårkanten så skall du få se på vitalitet
Gunilla T
29-01-2010, 18:38
Dessvärre är det väl så att vi vänjer oss vid en del övertramp...
För mig går gränsen definitivt när man får hotfulla PM av fegisar som inte vågar stå för sina åsikter i forumet, för mig är det höjden av ynkedom.
Säg vad man tycker men stå för sin åsikt - eller håll tyst!
Aqvakul
29-01-2010, 18:39
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2010, 18:38)  Dessvärre är det väl så att vi vänjer oss vid en del övertramp...
För mig går gränsen definitivt när man får hotfulla PM av fegisar som inte vågar stå för sina åsikter i forumet, för mig är det höjden av ynkedom.
Säg vad man tycker men stå för sin åsikt - eller håll tyst! Instämmer verkligen!
lorentz
29-01-2010, 18:42
Det kallar jag "DÅLIGT BORDSKICK" Att hemfalla åt personangrepp visar väl mer på skribentens nivå än mottagarens?
Gunilla T
29-01-2010, 18:46
Om du själv varit måltavla för en krypskytt undrar jag om du nöjt dig med att konstatera att fegisen som skickar dig PM lider av dåligt bordsskick?
Huggorm
29-01-2010, 18:49
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2010, 18:46)  Om du själv varit måltavla för en krypskytt undrar jag om du nöjt dig med att konstatera att fegisen som skickar dig PM lider av dåligt bordsskick? Vem är det som skickar PM? Eftersom jag tidigare fått kritik för "kass människosyn" vill jag bara klargöra att det inte är jag som håller på med sådant. Jag må ha kass människosyn, men jag kör med öppna kort.
Gunilla T
29-01-2010, 18:51
CITAT (Huggorm @ 29-01-2010, 18:49)  Vem är det som skickar PM? Eftersom jag tidigare fått kritik för "kass människosyn" vill jag bara klargöra att det inte är jag som håller på med sådant. Jag må ha kass människosyn, men jag kör med öppna kort. Det vet jag Huggorm..jag är inte alltid överens med dig men någon krypskytt är du inte.
Det blir ju inte bättre av att ansvariga (utgivare?) för forumet låter det fortgå utan att lyfta ett finger...
Gunilla T
29-01-2010, 18:59
Så är det, det finns användarvillkor som är till för att följas men ingen bryr sig så då är det fritt fram för dem med osunda syften.
Simplicity
29-01-2010, 19:10
Tyvärr så finns det rädda, bittra människor som känner sig trygga bakom anonymiteten...
Elakheter håller man sig med när man känner sig underlägsen och rädd... Verklig ondska förekommer nog egentligen aldrig utan handlar om t ex rädsla och frustration...
Aqvakul
29-01-2010, 19:16
CITAT (Simplicity @ 29-01-2010, 19:10)  Tyvärr så finns det rädda, bittra människor som känner sig trygga bakom anonymiteten...
Elakheter håller man sig med när man känner sig underlägsen och rädd... Verklig ondska förekommer nog egentligen aldrig utan handlar om t ex rädsla och frustration... Klokt talat..
Meriona
29-01-2010, 19:41
CITAT (Simplicity @ 29-01-2010, 19:10)  Tyvärr så finns det rädda, bittra människor som känner sig trygga bakom anonymiteten...
Elakheter håller man sig med när man känner sig underlägsen och rädd... Verklig ondska förekommer nog egentligen aldrig utan handlar om t ex rädsla och frustration... Jag skiter i vad anledningen är till personangrepp, i min värld gör man inte så ändå. Isåfall går man och sparkar på en snödriva eller nåt för att få ut ilskan, man skickar inte otäcka PM till någon. Fast jag har aldrig fått något själv, det finns personer som jag inte alltid är överens med, men jag har hittills inte hittat någon på Odla som jag är oense med om ALLT. Så vem gör sånt, bort bort bort!
Simplicity
29-01-2010, 19:48
CITAT (Meriona @ 29-01-2010, 19:41)  Jag skiter i vad anledningen är till personangrepp, i min värld gör man inte så ändå. Isåfall går man och sparkar på en snödriva eller nåt för att få ut ilskan, man skickar inte otäcka PM till någon. Fast jag har aldrig fått något själv, det finns personer som jag inte alltid är överens med, men jag har hittills inte hittat någon på Odla som jag är oense med om ALLT. Så vem gör sånt, bort bort bort!  Jag menade inte att det är legalt att göra fula saker för att man är rädd eller frustrerad... Man ska uppföra sig mot sina medmänniskor oavsett! Men anonymiteten gör att vissa blir lockade till fulgrepp... Sen är det det där med skillnaden mellan sak å person och att visa respekt för andras åsikter...
Eva i Höga
29-01-2010, 19:56
Elakheter håller man sig med när man känner sig underlägsen och rädd... Verklig ondska förekommer nog egentligen aldrig utan handlar om t ex rädsla och frustration... Exakt!
vitavargen
29-01-2010, 20:55
CITAT (Huggorm @ 29-01-2010, 18:49)  Vem är det som skickar PM? Eftersom jag tidigare fått kritik för "kass människosyn" vill jag bara klargöra att det inte är jag som håller på med sådant. Jag må ha kass människosyn, men jag kör med öppna kort. Det du kallar för "öppna kort" vill jag kalla för din ärlighet, vilket jag uppskattar. För det ger oss möjligheten att tala om många olika aspekter på en och samma sak.
På öppna forumet kan diskussionerna gå höga och det händer att man skriver lite fränare än man egentligen tänk sig. Men för mig är ett pm något positivt som man vill säga till någon lite "privat".Inte för att forsätta "grälet" privat. Det skall vara roligt att få ett pm, inte tvärtom.
Hej igen
29-01-2010, 21:13
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2010, 18:59)  Så är det, det finns användarvillkor som är till för att följas men ingen bryr sig så då är det fritt fram för dem med osunda syften. Precis! Det är inte kul att om o om igen få otäcka PM och ansvariga skiter i att göra något åt det.
lorentz
29-01-2010, 21:27
Visst kan jag uttrycka mig vassare men att säga DÅLIGT BORDSKICK tror jag mottagaren får en dålig smak i munnen av. Vad jag ville säga är att det finns en frodighet i uttrycket i forumet, men att gå till personangrepp är ju att gå till övergrepp och kan inte kan tolereras i någon form. Om man vill så kan de personerna liknas med ett riktigt ogräs, typ kvickrot eller det andra som heter .. kommer inte på vad det heter jo nu kom jag på det kirskål
Simplicity
29-01-2010, 21:33
Kirskål!
Helt rätt! Är bara en av alla arter som finns, men tar över och kväver.
Hej igen
29-01-2010, 21:35
CITAT (lorentz @ 29-01-2010, 21:27)  Visst kan jag uttrycka mig vassare men att säga DÅLIGT BORDSKICK tror jag mottagaren får en dålig smak i munnen av. Vad jag ville säga är att det finns en frodighet i uttrycket i forumet, men att gå till personangrepp är ju att gå till övergrepp och kan inte kan tolereras i någon form. Om man vill så kan de personerna liknas med ett riktigt ogräs, typ kvickrot eller det andra som heter .. kommer inte på vad det heter jo nu kom jag på det kirskål Kirskål kan visst vara passande för dessa typer ... och inte alls ska vi tro att det handlar om nya medlemmar. Tvärtom så kan det kan vara sk respektabla gamla som varit med sedan tidernas begynnelse ... det är just sådana som kan agera riktigt otäckt och veta att de flesta aldrig misstänker just den.
*Stintan*
29-01-2010, 21:36
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2010, 18:38)  Dessvärre är det väl så att vi vänjer oss vid en del övertramp...
Säg vad man tycker men stå för sin åsikt - eller håll tyst!
Huggorm
29-01-2010, 21:43
Kirskål är också en vacker och användbar växt, som kan anrättas ungefär som spenat
Gossen Ruda
29-01-2010, 21:44
Men vad är det för vits med att skicka otrevliga PM, det går ju att se vem som skickat. Ja, nicket alltså.
Aqvakul
29-01-2010, 21:46
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2010, 21:44)  Men vad är det för vits med att skicka otrevliga PM, det går ju att se vem som skickat. Ja, nicket alltså. fast om man har dubbla nick...
Huggorm
29-01-2010, 21:47
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 21:46)  fast om man har dubbla nick...  Då har man ändå samma IP-nummer. Fast det är ju inte något som vem som helst kan kolla, och det går också att komma runt om man kan knepen
Hej igen
29-01-2010, 21:55
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2010, 21:44)  Men vad är det för vits med att skicka otrevliga PM, det går ju att se vem som skickat. Ja, nicket alltså. Ja så klart ser man avsändarens nick/namn. Men tror du att så värst många skulle tro dig om du namngav en otäck ( gammal medlem) som förföljt dig i åratal och fick dig att lämna forumet. Så var det i mitt fall ... raderade allt och lämnade forumet, men bestämde mig sedan för att det var fegt av mig att ge upop för "äcklets" skull och så bestämde jag mig för att stanna kvar.
Gunilla T
29-01-2010, 22:10
CITAT (Hej igen @ 29-01-2010, 21:55)  Ja så klart ser man avsändarens nick/namn. Men tror du att så värst många skulle tro dig om du namngav en otäck ( gammal medlem) som förföljt dig i åratal och fick dig att lämna forumet. Så var det i mitt fall ... raderade allt och lämnade forumet, men bestämde mig sedan för att det var fegt av mig att ge upop för "äcklets" skull och så bestämde jag mig för att stanna kvar. Jag tror att vi varit utsatta för samma person och fler till här på forumet.
Huggorm
29-01-2010, 22:12
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2010, 22:10)  Jag tror att vi varit utsatta för samma person och fler till här på forumet. ÄR det samma person som hållit på och härjat med PM i flera år nu? Vissa ger sig aldrig
Meriona
29-01-2010, 22:15
CITAT (Huggorm @ 29-01-2010, 21:47)  Då har man ändå samma IP-nummer. Fast det är ju inte något som vem som helst kan kolla, och det går också att komma runt om man kan knepen Fast jag har väl inte samma IP om jag sitter på jobbet som hemma? Nu är det inte jag som är ÄCKLET, men visst är det väl själva datorn som styr IP nr , inte personen?
herkules
29-01-2010, 22:17
CITAT (gnon49 @ 29-01-2010, 21:04)  På öppna forumet kan diskussionerna gå höga och det händer att man skriver lite fränare än man egentligen tänk sig. Men för mig är ett pm något positivt som man vill säga till någon lite "privat".Inte för att forsätta "grälet" privat. Det skall vara roligt att få ett pm, inte tvärtom.  pm ska vara snälla!! iaf för det mesta
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2010, 18:38)  För mig går gränsen definitivt när man får hotfulla PM av fegisar som inte vågar stå för sina åsikter i forumet, för mig är det höjden av ynkedom.
Säg vad man tycker men stå för sin åsikt - eller håll tyst! Riktigt ynkligt är det att skicka mer eller mindre otrevliga PM. Kan, vill eller vågar man inte bemöta ett inlägg öppet i forumet skall man helt enkelt låta bli. Tyvärr finns det en och annan som inte står för sina åsikter offentligt. Det har hänt att jag har haft god lust att lägga ut de mest agressiva PM:en jag fått och så att säga "outa" avsändaren, men så gör man ju inte så jag nöjer mig med att blockera avsändaren Gita
Huggorm
29-01-2010, 22:28
CITAT (Meriona @ 29-01-2010, 22:15)  Fast jag har väl inte samma IP om jag sitter på jobbet som hemma? Nu är det inte jag som är ÄCKLET, men visst är det väl själva datorn som styr IP nr , inte personen? Helt riktigt, men har du någon gång varit inloggad med din ena identitet på den andra datorn så är du avslöjad, allting lagras. IP-adressen byts också ut automatiskt lite då och då, men ibland kan det ta mycket lång tid
Meriona
29-01-2010, 22:32
Men någon har påstått att om man har trådlöst bredband så får man ett nytt IP varje inloggning, men det kanske inte stämmer?
CITAT (gnon49 @ 29-01-2010, 21:04)  På öppna forumet kan diskussionerna gå höga och det händer att man skriver lite fränare än man egentligen tänk sig. Men för mig är ett pm något positivt som man vill säga till någon lite "privat".Inte för att forsätta "grälet" privat. Det skall vara roligt att få ett pm, inte tvärtom.  Det händer ju lite då och då att mitt sätt att se på saker och ting avviker en aning från "mainstream" på det det här forat och då det händer det ibland att jag får PM från forumister som stöder mig7håller med, men då kan jag ju förstås tycka det varit bättre om de vågat visa sitt stöd öppet. Gita
Huggorm
29-01-2010, 22:33
CITAT (Meriona @ 29-01-2010, 22:32)  Men någon har påstått att om man har trådlöst bredband så får man ett nytt IP varje inloggning, men det kanske inte stämmer?  Det kan hända, jag är osäker
Aqvakul
29-01-2010, 22:40
Som "spamborttagare" kan jag se IP-numren. Jag har olika när jag skriver från datorn på jobbet jämfört med hemma. Jag ska prova med vårt trådlösa bredband också, fast det får bli en annan dag.
Meriona
29-01-2010, 22:51
Jag är iallafall samma tråkiga jag hela tiden....
Med 15 år i it-svängen skulle jag kunna be nån på levonline att ta reda på vilket ip som helst som besöker den här sidan... etiskt? Nää... men fullt möjligt. Med en ip-adress i min hand kan jag sen ganska enkelt hitta en person oavsett om det är trådlöst eller inte...
CITAT (dahla @ 29-01-2010, 23:03)  Med 15 år i it-svängen skulle jag kunna be nån på levonline att ta reda på vilket ip som helst som besöker den här sidan... etiskt? Nää... men fullt möjligt. Med en ip-adress i min hand kan jag sen ganska enkelt hitta en person oavsett om det är trådlöst eller inte... .........och så är många så naiva att de tror att de är anonyma på nätet. Gita
CITAT (Gita @ 29-01-2010, 22:32)  Det händer ju lite då och då att mitt sätt att se på saker och ting avviker en aning från "mainstream" på det det här forat och då det händer det ibland att jag får PM från forumister som stöder mig7håller med, men då kan jag ju förstås tycka det varit bättre om de vågat visa sitt stöd öppet. Gita Ja det kan man tycka. Jag kan ju bara tala för mig själv och vill att ev. PM jag får eller skickar enbart skall handla om trädgården i någon form. Uppmuntran, förfrågan eller vad det nu kan vara. Livsfrågor, politik eller andra aktuella ämnen mår bäst av att ventileras öppet.
herkules
29-01-2010, 23:07
CITAT (dahla @ 29-01-2010, 23:03)  Med 15 år i it-svängen skulle jag kunna be nån på levonline att ta reda på vilket ip som helst som besöker den här sidan... etiskt? Nää... men fullt möjligt. Med en ip-adress i min hand kan jag sen ganska enkelt hitta en person oavsett om det är trådlöst eller inte... det här tjatet om ip-adresser hit och dit är ganska trist, jag tänker att skiter någon i det blå skåpet så får man väl ringa polisen då.
Gunilla T
30-01-2010, 10:11
CITAT (Hej igen @ 29-01-2010, 21:35)  Kirskål kan visst vara passande för dessa typer ... och inte alls ska vi tro att det handlar om nya medlemmar. Tvärtom så kan det kan vara sk respektabla gamla som varit med sedan tidernas begynnelse ... det är just sådana som kan agera riktigt otäckt och veta att de flesta aldrig misstänker just den. Exakt!....jag tror att de flesta människor, oavsett åsiktsskillnader, inte går över gränsen och börjar skicka otrevliga PM till andra forummedlemmar men någon här gör det. Jag är inte ensam måltavla men det gör mig nästan ännu argare. En forummedlem fick mail till sin arbetsplats, till sin chef, och det var undertecknat för att föra misstankarna till en annan forummedlem som inte hade något med detta att göra. Det är så ynkligt för personen vet att man inte offentliggör ett PM för då får man alla mot sig - att namnge personen får samma effekt - så forummedlemmar som försöker hålla sig till regelverket är de som råkar illa ut medan den som roar sig med krypskytte får fortsätta roa sig på andras bekostnad. Du som sysslar med dethär - du vet att jag vet vem du är och jag vet att du läser här - så träd fram och be om ursäkt, det skulle hedra dig.
CITAT (Gunilla T @ 30-01-2010, 10:11)  Exakt!....jag tror att de flesta människor, oavsett åsiktsskillnader, inte går över gränsen och börjar skicka otrevliga PM till andra forummedlemmar men någon här gör det. Jag är inte ensam måltavla men det gör mig nästan ännu argare. En forummedlem fick mail till sin arbetsplats, till sin chef, och det var undertecknat för att föra misstankarna till en annan forummedlem som inte hade något med detta att göra.
Det är så ynkligt för personen vet att man inte offentliggör ett PM för då får man alla mot sig - att namnge personen får samma effekt - så forummedlemmar som försöker hålla sig till regelverket är de som råkar illa ut medan den som roar sig med krypskytte får fortsätta roa sig på andras bekostnad.
Du som sysslar med dethär - du vet att jag vet vem du är och jag vet att du läser här - så träd fram och be om ursäkt, det skulle hedra dig. Ok då...
*Stintan*
30-01-2010, 11:08
CITAT (Berith @ 30-01-2010, 11:06)  Ok då... 
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2010, 11:08)  Jamen... Skulle vi inte be om ursäkt? Gunilla pekar ut alla oss andra medlemmar här med sina antydningar och påståenden och ville ha en ursäkt. Jag gav henne en.
*Stintan*
30-01-2010, 11:32
CITAT (Berith @ 30-01-2010, 11:19)  Jamen... Skulle vi inte be om ursäkt? Gunilla pekar ut alla oss andra medlemmar här med sina antydningar och påståenden och ville ha en ursäkt. Jag gav henne en. Jag tycker inte att hon pekar ut oss andra. Hon säger att hon vet vem det är dvs 1 person. Ingen annan behöver väl be om ursäkt. Eller menar du att det är du som ligger bakom dessa hotfulla PM och mail?
CITAT (Gunilla T @ 30-01-2010, 10:11)  Exakt!....jag tror att de flesta människor, oavsett åsiktsskillnader, inte går över gränsen och börjar skicka otrevliga PM till andra forummedlemmar men någon här gör det. Jag är inte ensam måltavla men det gör mig nästan ännu argare. En forummedlem fick mail till sin arbetsplats, till sin chef, och det var undertecknat för att föra misstankarna till en annan forummedlem som inte hade något med detta att göra.
Det är så ynkligt för personen vet att man inte offentliggör ett PM för då får man alla mot sig - att namnge personen får samma effekt - så forummedlemmar som försöker hålla sig till regelverket är de som råkar illa ut medan den som roar sig med krypskytte får fortsätta roa sig på andras bekostnad.
Du som sysslar med dethär - du vet att jag vet vem du är och jag vet att du läser här - så träd fram och be om ursäkt, det skulle hedra dig. Men Gunilla! Eftersom du vet vem personen är så kan du väl pmá henne/honom istället samt de ansvariga för forumet.......ni måste ju kunna lösa detta på ett enklare sätt...eller!!!??? Och om det är fler som fått elaka o kränkande pm av samma person så måste det ju vara ännu lättare att hitta kräket. Detta får ju oss alla att känna oss skyldiga, och till slut kommer ju alla att misstänka någon för något. Kan inte forumansvariga hjälpa dig?? De måste ju också ha nåt slags ansvar för att det går schysst till här på forumet. Och Pm kan ju inte va så himla svårt att spåra...eller??? CITAT (Berith @ 30-01-2010, 11:19)  Jamen... Skulle vi inte be om ursäkt? Gunilla pekar ut alla oss andra medlemmar här med sina antydningar och påståenden och ville ha en ursäkt. Jag gav henne en. Fattar ingenting!!! Är det du som ligger bakom det Gunilla skriver?
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2010, 11:32)  Jag tycker inte att hon pekar ut oss andra. Hon säger att hon vet vem det är dvs 1 person. Ingen annan behöver väl be om ursäkt. Eller menar du att det är du som ligger bakom dessa hotfulla PM och mail? Hon har ju i flera trådar påstått nu att nån skickar otäcka och elaka pm. Hon till och med pekade ut en medlem här och påstod att h*n använde sej av mer än ett nick. Hon fick rådet att anmäla till admin och sen berätta för oss andra om hon hade rätt i sina misstankar eller inte. Jag har iaf inte sett till nån bekräftelse eller dementi på om det verkligen var så, att hon hade rätt i sina påståenden. Istället skriver hon igen att nån skickar otäcka och elaka pm... Nåå Gunilla, hur gick det med anmälan du gjorde tidigare? Var det den personen du anklagade eller är det istället du som ska be om ursäkt för att du sprider falska rykten och anklagar alla oss andra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|