Sidor: 1, 2, 3
tigrella
Hos mig har det kommit upp klockranka, två sorters petunia, två sorters million bells, tiny tim och kejsarvinda samt en mängd penséer som står och trycker, verkar inte växa så fint som andras. Det blir nog att så resten av penséerna ute i höst........
Ska även plantera Tigerella, purpurvinda och blomman för dagen och outdoor girl.
Testar även kylskåpstomat, såg någon här på odla som testat förra året med bra resultat.
Annetorp
Hej!
Har någon haft problem med ohyra i sin såjord?
Mvh
A
Helen i Piteå Zon 5
jag vattnar numera mina sådder direkt med Nemablom för att slippa sorgmyggor, det är nog det enda ohyra jag brukar ha problem med yes.gif
http://iloapp.helens-tradgard.se/blog/tips...=1264347510.jpg
elinh
jag och min dotter på 4.5 år sådde lite för 3 veckor sen och jag blev helt överaskad över hur fort det gick! Fröna planterades i pluggboxar och ställdes under en armatur med 2x18W lysrör, ljusfärg 865. Ganska långt ifrån rören också, ca 40 cm, och det växer som bara den! Massa chilin, flera tomatsorter, miniaubergine och galia-melon har det blivit. Nu får våren komma snart!
Och jag min dummer planterade alla frön... vad ska jag nu göra med minst 7-10 småplantor av varje sort?! Har redan börjat planera vilka jag ska pracka på med chili och tomater :-D
Nu har jag lärt mig, så de nya fröna som jag har fått hem ska jag vara lite mer "snål" med ;-)

/john blund vill inte kasta sand på mig inatt...
Lilla hjärtat
Stolt som en flodhästmamma. Jajamän.

I morgon är det en månad sedan jag petade ner mina frön till den blå bergsvallmon "Poppy Himalayan Blue". Och nu tittar tre pyttesmå raringar upp ur jorden. Skulle kunna joddla.

Nu hoppas jag ju visserligen på ett helt hav av de blå, men det här är en start. Nu vet jag ju att jag kan få dem att gro. Men väntan lär bli lång.

Har förstått att jag ska gulla med dem hela säsgonen och ändå behöva vänta till nästa sommar innan jag får se de himmelska kronbladen.

Men det är det säkert värt.

En liten liten bild ...

Och i dag ska nya planteringsbordet invigas. Jag har ritat och maken har byggt. Bästa namnsdagpresenten någonsin. Trots flera minusgrader i går, så ordnade solen riktigt härligt klimat i växthuset i går. 20 grader i skuggan och 36 i solen. Helt otroligt. Åt lunch där ute i bara t-shirt. Hoppas på samma under i dag, så att jag får stå där ute och sprätta med fingarna i lite jord.

(Nu är det invigt)

Oh happy day!
//Linda
Irene_L
Igår fick jag se något grönt i krukorna med dahliafrön. Jag sådde dom den 4 mars och igår grodde dom redan....ojoj vilken fart dom hade. Så här mycket hade de kommit upp idag:

Tänk att dahliafröna var så levnadsglada!

I den mittersta krukan längst bak har det grott jätteverbena. Den sådde jag den 13 feb. Sen har den fått stå i kyskåpet och den 1 mars tog jag ut den från kylskåpet och ställde krukan under lysrör. Den 6 mars hade det börjat gro..jippie. Jag är sååå glad för förra året fick jag dom inte att gro. Men då testade jag inte det här med att ställa dom i kylskåp!
Östh
Lite avundsjuk på din jätteverbena flirting.gif Tidigare år har det gått bra men än finns inga livstecken trots några turer ut och in. Kom gärna med tips från lyckade förodlingar g.gif
ingrid fuxwall
Här växer det lite för bra så nu har jag börjat planera för växel ljus, att jag byter växter under lysrören.

Bäst i år är aubrektia och olika tomatfröer och så visa nejlikor och så allt annat - håller med om att det är en sjukdom
Rosmarin
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-03-2010, 20:54) *
Här växer det lite för bra så nu har jag börjat planera för växel ljus, att jag byter växter under lysrören.

Bäst i år är aubrektia och olika tomatfröer och så visa nejlikor och så allt annat - håller med om att det är en sjukdom

Växelljus! giggle.gif Fick mig att skratta först, men det är ju faktiskt en väldigt bra idé! bravo.gif

Då kan man ju odla dubbelt så mycket. naughty.gif

...håller också med om att det är en sjukdom.
Peztis
Just nu har jag dubbel sjuka: försjukan samt förkylning. Suck... Fast det senare går ju över!

Vilket sjå med växelljus! Det blir skiftbyte både morgon och kväll, då? Fast himla bra idé!
Lillja
Mina penseer blommar. Lite väl tidigt kanske.
Undrar när jag kan ställa ut dem. confused.gif
Hoppas på en tidig vår.
Meriona
YES! Idag hade tomatfröna som jag sådde för 4 dagar sen kommit upp med ett gäng små små plantor! Men ingen av de andra sorterna har kommit upp, jo penseerna har börjat visa tecken. Men herrejösses Lillja, när sådde du dina? smile.gif
skogstroll
CITAT (Lilla hjärtat @ 06-03-2010, 07:49) *
Stolt som en flodhästmamma. Jajamän.

I morgon är det en månad sedan jag petade ner mina frön till den blå bergsvallmon "Poppy Himalayan Blue". Och nu tittar tre pyttesmå raringar upp ur jorden. Skulle kunna joddla.

Lycka till med vallmon!!! jag köpte en planta förra året och den skulle preciiiiis till att slå ut så ... GLUFS!!! var nån där o smackade i sig ranting.gif hoppas den vill komma upp i år igen.. då ska jag skydda den med mitt liv
Lilla hjärtat
CITAT (skogstroll @ 11-03-2010, 10:30) *
Lycka till med vallmon!!! jag köpte en planta förra året och den skulle preciiiiis till att slå ut så ... GLUFS!!! var nån där o smackade i sig ranting.gif hoppas den vill komma upp i år igen.. då ska jag skydda den med mitt liv

Aj då! Sånt är så trist. Var det rådjuren? Eller stampe?

Jag har tyvärr bara en kvar. Skulle vara snäll och lufta dem lite. Men det blev för varmt under lysröret - så två har torkat. Men, nu har jag satt flera nya. Ska lyckas!!! smile.gif
Lillja
CITAT (Meriona @ 10-03-2010, 21:26) *
YES! Idag hade tomatfröna som jag sådde för 4 dagar sen kommit upp med ett gäng små små plantor! Men ingen av de andra sorterna har kommit upp, jo penseerna har börjat visa tecken. Men herrejösses Lillja, när sådde du dina? smile.gif

Sådde dem i början av Januari. Ampelpense"purple rain" från Raraväxter.
Andra året jag sår dem, är så nöjd. tummenupp.gif
AstaC
Har också fått upp Jätteverbena. Känner mig riktigt stolt över det eftersom jag läste att de ska vara svåra. En dag i rumsvärme, två veckor i kylskåp och sedan ut i rummet igen och nu har jag massor av småplantor.
skogstroll
nu har jag chili och kronärtskocka. I helgen ska jag köra på med tomater!
Tulipanaros
Kronärtskocka och tomater, än så länge.
Ångrar att jag inte sådde penséer när jag ser Lilljas bild...

skocka-pa-tillvaxt.jpg

Lilla hjärtat
Hej!

Den 24 januari satte jag morötter i vardagsrumsfönstret. Och rödbetor. Morotsblasten börjar bli riktigt fin nu och rödbetorna har blad som är riktigt goda att tugga på.

Morot på gång

Ha en bra dag!
//Linda
netaave
Oj va tidigt ni börjar jag tänker inte så förrän nästa vecka och tomater blir ju så rangliga om man sätter dom för tidigt så det gör jag i slutet av april, ju senare sådd ju kraftigare plantor iaf här hos mig.
Har ingen lampa eller växthus så här är det fönsterbräda utan annan belysning än solen som gäller wink.gif
Platinum
Här växer det tomater, chili, paprika, purjolök samt lite olika busfröer. Igår såddes blomkål och strandkål så där syns inget ännu.
skånepåg
2 st habanero titta upp igår, bara att vänta på de andra typ 15 fröna ska komma biggrin.gif
Det blir 4 st olika chili i år, habanero och penispepper är de enda jag kommer ihåg namnet på för fick ett gäng med frukter av kusinen förra året biggrin.gif
Örtagården
Än så länge har chilisar, paprikor, auberginer och purjolök kommit upp. Samt några blå bergsvallmo, en annan vallmo royal wedding och påfågelblomster på blom fronten. Har även satt några sorters tomat, gurka och gyllenbär. Nu längtar jag efter att få sätta ut allt i växthuset! Ska ju prova min nya frostvakt i år smile.gif smile.gif
Lilla hjärtat
Är så glad. Har äntligen lyckats få Blue bonnet-frön att gro. Helt underbart. Hoppas på massor av blåsippsfärgade lupiner i sommar!

Blue Bonnet

Solsken
//Linda
gnon49
Mina sådder består av Tobak, Dahlior, Stockros,Taggvallmo,Solros,Tagetes, Luktärt och Röd snokört.
Det är frön jag känner mig "bekväm" med och som sällan brukar misslyckas.Inte så många sorter, men desto mer av varje sort. Särskilt svag är jag för Stockros o Dahlia. Kan aldrig få för många plantor av dom.
Problemet just nu är att jag inte kommer fram till ladan för all snö som plogats upp framför dörren. Där har jag ett rum som växterna brukar stå när det blir för trångt i fönstren. Snart är det dags att skola om flera av plantorna och då då måste dom ut i ladan. För inne i huset finns inte plats där dom kan få sol i tillräcklig mångd. Men nu värmer solen så det kan ju gå fort med snösmältningen.
Platinum
Jisses amalia vilken krut det var i blomkålsfröerna, 3 dagar så kikade de upp. wub.gif
skånepåg
Några chillisar som kommit upp, dålig bild för det är en webcam men 10 st har tittat upp i alla krukor biggrin.gif
Sabina87
CITAT (Platinum @ 16-03-2010, 18:59) *
Jisses amalia vilken krut det var i blomkålsfröerna, 3 dagar så kikade de upp. wub.gif

Har du någon bild på dina blomkål?
Jag vet inte hur de ska se ut, för det är första året som jag sår, och jag tror inte att de ser ut som de ska. Funderar på att så nya. Tror att de tog lite styrk av torka.
NattyFred
Hos mig har det spårat ur fullständigt naughty.gif 300 plantor av 35 sorters chili har tittat upp, 400 tomatplantor ca:15 sorter! kronärtskocka, lök, purjolök, jordgubbar, blekselleri... ja, det var nog det hela, men mer skall i jorden i helgen rolleyes.gif
officinalis
CITAT (NattyFred @ 19-03-2010, 09:28) *
Hos mig har det spårat ur fullständigt naughty.gif 300 plantor av 35 sorters chili har tittat upp, 400 tomatplantor ca:15 sorter! kronärtskocka, lök, purjolök, jordgubbar, blekselleri... ja, det var nog det hela, men mer skall i jorden i helgen rolleyes.gif

Oj. Har du utrymme nog då?
Eller är det kompostmaterial du odlar biggrin.gif
Platinum
CITAT (Sabina87 @ 19-03-2010, 08:43) *
Har du någon bild på dina blomkål?
Jag vet inte hur de ska se ut, för det är första året som jag sår, och jag tror inte att de ser ut som de ska. Funderar på att så nya. Tror att de tog lite styrk av torka.

Visst har jag det om det efterfrågas, så här ser det ut för dagen.
Bredsådda blomkålar av två sorter.

Romanesco natolina

Graffiti F1
Sabina87
Det var som jag trodde, mina har tagit för stor skada. Ska ner och så nya ikväll =)
Harvey
ÄNTLIGEN har mina jätteverbenor grott! Sådde dom i krukor utomhus i julas, dom kom in i värmen en månadeller så senare, domhar åkt in och ut ur kylen flera ggr för dom har inte velat gro, men nu, helt fullt av småplantor! Misstänker nästan att det blir för många.
Annars är det det vanliga här, 12 olika tomater, några olika chili/paprika, narcisstobak, heliotrop. Och jädrans var fort dahliafröna kom upp, skulle nog ha väntat någon vecka med dom! Vanlig blomstertobak börjar gro pckså, får nog titta igenom fröpåsarna så jag inte missar att så det som står näst på tur.
officinalis
När hade ni tänkt att sätta ut kålen?
Platinum
CITAT (officinalis @ 19-03-2010, 14:53) *
När hade ni tänkt att sätta ut kålen?

Det får vädergudarna bestämma.
officinalis
Ok. Jag hade tänkt sätta ut blomkål i maj-juni någonstanns och förkultivera någon månad innan utplantering.
Men är lite osäker eftersom jag sett att många förkultiverar ganska tidigt.
Har ganska lite efarenhet av kålväxterna. Förra året satte jag grönkål på friland i början av Juni med "dugligt" resultat (skörden blev inte särskilt stor).
Platinum
CITAT (officinalis @ 19-03-2010, 15:46) *
Ok. Jag hade tänkt sätta ut blomkål i maj-juni någonstanns och förkultivera någon månad innan utplantering.
Men är lite osäker eftersom jag sett att många förkultiverar ganska tidigt.
Har ganska lite efarenhet av kålväxterna. Förra året satte jag grönkål på friland i början av Juni med "dugligt" resultat (skörden blev inte särskilt stor).

Det är första gången jag förkultiverar blomkål och eftersom man alltid kan tänkas misslyckas och kan behöva så en andra gång så tjuvstartade jag.

På en av de sorter jag sått står att läsa att förodling bör ske i april-maj, grotid från 14-28 dagar (stämde inte alls för den grodde på 3). Vänjs ut när frostrisken är över, i mitt fall betyder det andra veckan i juni ca.

Kan även direktsås april-juni, det säger sig självt att jag inte kan direktså i april om det ligger en halvmeter snö nu så för mig var förkultivering alternativet att välja.
rosita
Förra året planterade jag ut mina förkultiverade kålplantor 4:e veckan i april. Jag hoppas på ungefär samma tid i år! g.gif
officinalis
Platinum: Låter som en halvbra idé. Men du kanske har bra odlingsbetingelser under förkultiveringen? Jag förkultiverar under lysrör i vanlig rumstemperatur. Börjar jag för tidigt hinner plantorna blir försvagade och sträcker sig alldeles för mycket. Enligt min erfarenhet tjänar man alltså aldrig på att tjuvstarta.

rosita: Vilken zon odlar du i?
rosita
CITAT (officinalis @ 19-03-2010, 21:45) *
rosita: Vilken zon odlar du i?

Jag odlar i zon 1. Och ställer mina småplantor i bubbeltält i växthuset minst ca 10 grader och utan extra ljus.
Platinum
Nu har även rabarbern börjat gro. Tog fröer i höstas och bredsådde i ett plasttråg och sen har tråget stått i kallväxthuset hela vintern och idag upptäckte jag första grodden, hihi så roligt.
Peztis
Åh vad skoj! jag köpte fröer på rabarber från Impecta som jag ska så snart, det ska vara med mindre syra-halt i. Måste ju tänka lite på magen!
MirMaja
Mina plantor av pensé, heliotrop, rödbladig alunrot, basilika och klockranka såg dagens ljus redan för en månad sedan!
Nu börjar K.R. sträcka sig efter något att klänga i biggrin.gif Ska den toppas?
Alunplantorna är fortfarande pytte pytte unsure.gif
Pensérna bör nog omskolas snart tror jag, har kommit ett par karaktärsblad. Likaså Heliotropen.

Basilikan blev det lite si å så ( biggrin.gif ) med, den blev ganska gänglig. hade sått flera frön i en större kruka med plantjord i botten. Istället för att plantera om så klippte jag bort de rangligaste helt enkelt. Men de 7st som är kvar är ändå kanske 2.5 cm långa innan första bladpar, har fått karaktärsblad (små) när ska jag toppa dem?
Lilla hjärtat
I går blev det platt pannkaka. Tappade pop-up boxen med alla mina tomatplantor och fröerna jag plockade på Kap Verde. Har sått om alltihop, men lite trist kändes det allt sad.gif

Försökte rädda det som räddas kunde ...

Tur att jag började så tidigt!!

wink.gif
Ha en bra dag!
//Linda
Lilla hjärtat
CITAT (Lilla hjärtat @ 15-03-2010, 19:11) *
Är så glad. Har äntligen lyckats få Blue bonnet-frön att gro. Helt underbart. Hoppas på massor av blåsippsfärgade lupiner i sommar!

Blue Bonnet

Solsken
//Linda

Vill bara berätta att det har gått jättebra med mina blue bonnets. Älskar den här lupinen, så jag ska sätta ännu fler.

Blue bonnets

Solsken
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon