|
skogstroll
11-02-2010, 11:37
oj oj och jag som har frön till trollrudbeckia, de kanske man borde satt i jorden redan
Nu har alla mina kannor tittat upp, liksom 2 änglatrumpet!
linalina
13-02-2010, 14:51
Ett par Heliotrop har tittat upp och blomstertobak och lejongap  . Men inget i de krukor som skulle stå inne i tre veckor innan stratifiering...
Av tolv sådda echinea har jag fått upp 3....men igår tittade 3 klockrankor upp!
skogstroll
13-02-2010, 16:50
nu har chili Espelette kommit upp oxå. Och kronärtskocka Green Globe
linalina
14-02-2010, 08:28
En liten skär spetsmössa har tittat upp, utan att ha varit ute i kylan.  Men jag sådde ju flera frön i samma kruka. Så nu får jag först plantera om den som grott, innan jag kan tälla ut resten. Hm, det bev ju lite knepigt.
skogstroll
14-02-2010, 10:23
jippi! idag har min första habanero tittat up (vit). Det tycker jag var snällt på alla hjärtans dag
CITAT (IvarForss @ 08-02-2010, 23:07)  Purjolök, tomat friland, squash (20cm på två veckor!), plocksallat, fänkål, vitlök (som dock ser ledsen ut) har tittat upp hos mig... spännande!
Min gamla chili blommade för nån vecka sen också och utvecklar frukter nu... Hur lång tid tog det för dina purjolök att titta upp? Jag sådde mina den 29/1 och inga har tittat upp ännu
Idag 14/2: Mina Jamaican Bell chillisar. Sådde 4 stycken den 29/1 men bara 3 kom upp.  Alla 3 Cayennes jag sådde den 29/1 har tittat upp.  Alla 3 Basilikafrö jag sådde den 7/2 har tittat upp redan.  Alla 3 Gardener's Delight kom upp och 2 börjar visa karaktärsblad redan. Sådde 7/2.  Och kolla bladpersiljan... hmmmm... kanske för många frö per kruka??  Sådde den 29/1 och det finns karatärsblad på vissa av dem redan   Hur reducera man bilderna??  Mina blev lite väl stora
skogstroll
14-02-2010, 11:44
jag brukar halvera dem i Paint och sen ladda upp dem
Sabina87
14-02-2010, 13:42
Hos mig har petunia, en vit sort och en dubbelblommig vit/lila sort kommit upp. Månadssmultron. Några oregano och enstaka rotpersilja =)
officinalis
14-02-2010, 13:46
Vad har du för erfarenhet av att förkultivera oregano tidigt? Har tidigare år tyckt att oreganon varit alldeles för seg i starten och har inte fått någon nämnvärd skörd. Då har jag satt dem 15 mars.
skogstroll
14-02-2010, 15:34
Här är mina Nepal Snakebite  [attachment=47155:Nepal_Snakebite.JPG]
Sabina87
15-02-2010, 17:26
CITAT (officinalis @ 14-02-2010, 13:46)  Vad har du för erfarenhet av att förkultivera oregano tidigt? Har tidigare år tyckt att oreganon varit alldeles för seg i starten och har inte fått någon nämnvärd skörd. Då har jag satt dem 15 mars. Jag har aldrig sått oregano innan, så det blir mitt första försök. Om några dagar ska de ner i källaren under lysröret. Så jag hoppas att de ska hinna bli stora till de ska planteras ut.
officinalis
15-02-2010, 17:44
Okej. Men då kanske du är i god tid då. Jag har som sagt förkultiverat grekisk oregano med ganska fattigt resultat. Men jag kanske ska gå i dina spår och sätta tidigare i år.
Här har mängder av sparris kommit upp, samt kronärtskocka, chili i olika former och tomater. Även basilika, påfågelsblomma och melonerna har kommit upp men inte kommit lika långt. Väntar fortfarande på papayan och jätteliljan med spänning, första året jag odlar dessa... Kram Najsan
skogstroll
18-02-2010, 16:40
på skoj satte jag lite gamla pumpafrön, de är ju helt sjuka med att växa haha.... det var ju för tidigt men jag kunde inte låta bli när jag hade så mycket frön...
Huggorm
18-02-2010, 17:11
Hade en näve gullregnsfrön över, efter att ha planterat de finaste i separata krukor. Synd att kasta, så jag planterade hela näven i en kruka i hopp om att något skulle ta sig. När jag kom hem nu möttes jag av 27 groddar  Edit: åtminstone ett par av groddarna är robinia förresten, fröna ser ju likadana ut. Frågan är hur man skall prioritera nu bara, det går väll knappast att klara mer än några få utan att förstöra rötterna på dom andra när man delar på dom...
ingrid fuxwall
18-02-2010, 20:28
Det mesta av det jag sått har grott, fast tyvärr inte mina sydafrikafrön. Det blir en massa tomater och chili och så några blommor.
Snart ska jag sätta igång att så på allvar.
Lilla hjärtat
19-02-2010, 06:06
Förra året satte jag en kylskåpstomat. Jag skivade en tomat och planterade. Helt klart bästa tomaten. Hade kanske tur, men jag blev betydligt mer nöjd med den, än med mina andra plantor från köpt frö. Så nu måste jag göra om det hela. Har fortfarande en tomat från den plantan i frysen. Hoppas fröna ska gro - fast det är ju inte säkert att det blir likadana tomater. Har sått skivor från två små tomater jag hittade i grönsaksdisken. En pytteliten avlång röd tomat och en klotrund minitomat som ser ut som en väldigt liten tigrella. Nu har det första gröna börjat titta upp ur jorden. Ska bli så spännande! Bild på förra årets kylskåpstomatBild på de mogna tomaternaHa en bra dag! //Linda
Nu har jag en "ätbar" låda rucola på köksbordet, dvs de har blivit tillräckligt stora för att börja skördas (har haft dem under lysrör tillsammans med mina små kronärtsskockor), en ny låda rucola är på gång och har just börjat gro - tänker mig att jag sår nya lådor var 3:e-4:e vecka, så har jag färsk rucola hela våren försommaren innan det är dags att så ute i landen. Rucola är ju rätt dyrt att köpa, dessutom lätt hänt att den blir liggande i kylen och får kastas sedan - det här är ett enkelt och billigt sätt att slippa detta.
skogstroll
19-02-2010, 10:04
CITAT (EKLO @ 19-02-2010, 08:52)  Nu har jag en "ätbar" låda rucola på köksbordet, dvs de har blivit tillräckligt stora för att börja skördas (har haft dem under lysrör tillsammans med mina små kronärtsskockor), en ny låda rucola är på gång och har just börjat gro - tänker mig att jag sår nya lådor var 3:e-4:e vecka, så har jag färsk rucola hela våren försommaren innan det är dags att så ute i landen. Rucola är ju rätt dyrt att köpa, dessutom lätt hänt att den blir liggande i kylen och får kastas sedan - det här är ett enkelt och billigt sätt att slippa detta. ska jag också göra, har en del överblivna frön av nån dum anledning
bellaobert
19-02-2010, 12:50
Här har vi purjolök, alyssum och brudslöja.
CITAT (bellaobert @ 19-02-2010, 12:50)  Här har vi purjolök, alyssum och brudslöja. Inga av mina purjolök har kommit ut. Vad gör jag för fel? Hur lång tid tog dina och på vilken temp har du dem?  Tack!
skogstroll
20-02-2010, 11:04
nu har nästan allt mitt kommit upp utom en chili som heter Arizona. Kommit upp: chili: vit habanero, mustard habanero, chocolate scotch bonnet, nepal snakebite, piri piri, espelette, hot lemon kronärtskocka: green globe och violet ska så lite mera chilisorter idag
CITAT (skogstroll @ 20-02-2010, 11:04)  kronärtskocka: green globe och violet Skogstroll - nu blev jag nyfiken: Var fick du tag i fröer till skockan "violet"? Själv har jag Green Globe och Imperial star - båda från Runåbergs.
skogstroll
20-02-2010, 12:34
CITAT (EKLO @ 20-02-2010, 12:26)  Skogstroll - nu blev jag nyfiken: Var fick du tag i fröer till skockan "violet"? Själv har jag Green Globe och Imperial star - båda från Runåbergs. jag har köpt på Weibulls men så tror jag att jag shoppade den i år på nätet fast var minns jag inte riktigt (hehe blev lite mycket)... Impecta, fröer.nu... eller nåt...
Tack, ska kolla det, vill ha en planta av varje sort jag hittar (tänkte ha flera olika sorter den här första gången jag odlar skockor, kan vara bra att se vilken sort som funkar bäst, tänkte jag)
någon hade redan drivit upp en melon-planta !
Ska / kan man börja så här tidigt ?
Jag har alltid börjat någon gång i april med melonen och undrat varför jag inte får några stora fina meloner, i sin höjd bara en enstaka liten ( men go ). Är förklaringen så enkel att man ska så dom tidigare !?
Sabina87
20-02-2010, 14:49
I natt expolderade det upp ur jorden hemma hos mig. http://tradgardenifokus.blogspot.com/2010/...-ur-jorden.htmlHade inte en aning om att blomman för dagen blev så stor så fort. Jag kommer nog så den nästa år också bara för upp levelsen =)
CITAT (katah @ 20-02-2010, 14:33)  någon hade redan drivit upp en melon-planta !
Ska / kan man börja så här tidigt ?
Jag har alltid börjat någon gång i april med melonen och undrat varför jag inte får några stora fina meloner, i sin höjd bara en enstaka liten ( men go ). Är förklaringen så enkel att man ska så dom tidigare !? Första året med växthus 2008 sådde jag vattenmelon sista veckan i januari och skördade 1 melon på 3,5 kg i början av juli och en vecka senare 2 mindre på 1,3 resp. 2,6 kg. 2009 sådde jag något senare, både vattenmelon och en gul melon, (februari) och skördade båda sorterna i mitten av juli. I år har jag tänkt så melonerna sista veckan i februari.
Tack så mycket rosita! Då startar jag också tidigt i början av mars, blir nog lagom här. jag har för mig att det står senare sådd-tid på påsarna ...
Det står väl en del och gror, en del har kommit upp och står under extraljus i källaren.
Men något som är riktigt kul är amaryllisfröna som är resultatet efter att jag gnuggade en vit och en röd amaryllis mot varandra innan jul! En hel del frön la jag i vattenbad och så här såg de ut igår, jag la dem i vattnet den 5 feb: [attachment=47426:IMG_2941.JPG]
Och så här ser de ut som jag la direkt i såjord 31 jan: [attachment=47427:IMG_2939.JPG]
Nu är det bara att vänta i 3-10 år tills de bekänner färg (ok, jag måste ju plantera om dem osv också!).
Lilla hjärtat
21-02-2010, 07:58
CITAT (Peztis @ 20-02-2010, 23:09)  En hel del frön la jag i vattenbad och så här såg de ut igår, jag la dem i vattnet den 5 feb: [attachment=47426:IMG_2941.JPG] Vilken cool bild. Är du säker på att det är amaryllisfrön och inte en barnkammare för mördarmaneter  Mina frökaplsar fortsätter växa samtidigt som båda krukorna med amaryllis har fått nya stänglar som just slagit ut i blom. Vilken metod tyckte du var bäst? Vatten eller jord. Kan vara bra att veta tills det är dags att sätta mina. Snögubbehälsningar //Linda
Sabina87
21-02-2010, 09:02
Jag är riktigt dålig på amaryllis, men visst blir man taggad när man ser bilderna! Får se om jag hittar några frön på den stackaren som står i fönstret, mer eller mindre död. Efter ett besök av min son på 2 år. I så fall ska jag nog sätta ner dom i jorden. Tack för lite inspiration!
CITAT (Lilla hjärtat @ 21-02-2010, 07:58)  Vilken cool bild. Är du säker på att det är amaryllisfrön och inte en barnkammare för mördarmaneter Mina frökaplsar fortsätter växa samtidigt som båda krukorna med amaryllis har fått nya stänglar som just slagit ut i blom. Vilken metod tyckte du var bäst? Vatten eller jord. Kan vara bra att veta tills det är dags att sätta mina. Snögubbehälsningar //Linda Mördarmaneter? Haha, snarare mollusker, kolla på denna (suddiga) bild: [attachment=47435:IMG_2945.JPG] Ser ut som en snigel med grön antenn!  Här är annars en som visar lite bättre hur de flytande ser ut: [attachment=47436:IMG_2947.JPG] Enklast är nog att peta ned dem i jorden men det är roligare med vattnet! Jag har bytt vatten i plastbyttan en gång, stod med hålslev och fiskade upp dem. De jag planterade i kruka får jag nog snart ta och plantera om i egna krukor. De är ju sådda en vecka tidigare än vattenbadet men jag tror inte att vattenbadet är planteringsfärdiga om en vecka. Hade jag tänkt till lite så skulle jag på samma dag ha lagt några i kruka, några vattenbad och några i kaffefilter. Hade ju varit skoj att se vilken metod som var enklast och snabbast.
MirMaja
22-02-2010, 12:18
Hurra, min röda basilika och Heliotrop har grott!
Det skumma är att Basilikan, som enligt fröpåse ska ta ca 10dagar på sig, ploppade upp efter endast fem dygn! Och Heliotropen var ännu djärvare, istället för 14 dagar kom den upp efter 6!
Är det bra eller dåligt att de gror så fort? De har stått ganska varmt i ett väst fönster, nu bor de i ca 15-17 gradigt söderfönster med LED lampa.
Irene_L
22-02-2010, 16:41
Tog in mina utesådder (eller iaf en del) förra tisdagen, och nu har lavendel, anisisop och praktrudbeckia tittat upp. Idag sådde jag allt som inte behöver kylning, det ska bli spännande att se vad som gror! Lite oroväckande är dock att alla sådder redan nu tar minst halva mitt utrymme - hur ska det gå när jag börjar behöva omplantera?! Givetvis har jag dessutom sått alldeles för många frö/låda - det kommer bli plantor för halva kvarteret om de överlever...
CITAT (flouee @ 22-02-2010, 21:45)  Tog in mina utesådder (eller iaf en del) förra tisdagen, och nu har lavendel, anisisop och praktrudbeckia tittat upp. Idag sådde jag allt som inte behöver kylning, det ska bli spännande att se vad som gror! Lite oroväckande är dock att alla sådder redan nu tar minst halva mitt utrymme - hur ska det gå när jag börjar behöva omplantera?! Givetvis har jag dessutom sått alldeles för många frö/låda - det kommer bli plantor för halva kvarteret om de överlever...  Vet inte om det hjälper dig men det där är en sjuka som vi är många som lider av! Var i helafriden ska man få plats med allt?!
Anja Danmark
22-02-2010, 23:47
CITAT (Peztis @ 22-02-2010, 22:20)  Vet inte om det hjälper dig men det där är en sjuka som vi är många som lider av! Var i helafriden ska man få plats med allt?! Jeg er også svært angrebet i år... Har vel omkring 120 paprika- og chiliplanter og 60 tomatplanter indendørs under mine LED-lamper - og har ingen idé om, hvad jeg skal stille op med så mange planter til sommer!
CITAT (Anja Danmark @ 22-02-2010, 23:47)  Jeg er også svært angrebet i år...
Har vel omkring 120 paprika- og chiliplanter og 60 tomatplanter indendørs under mine LED-lamper - og har ingen idé om, hvad jeg skal stille op med så mange planter til sommer! och jag misstänker att dom är inte dom enda plantorna du kommer att ha under våren
skogstroll
23-02-2010, 15:36
CITAT (Peztis @ 22-02-2010, 22:20)  Vet inte om det hjälper dig men det där är en sjuka som vi är många som lider av! Var i helafriden ska man få plats med allt?! ja jag tror det är en sjukdom faktiskt. nu står jag med ett gäng chili som måste få ny bostad  har prexis planterat om kronärtskockorna.... men vad händer när de blir större hu.... finns det hjälp för oss???
Nya kvm till odlingar varje år... om man inte hittar en fungerande meducin
Jag har garderat våren med en tillfällig växthus-bygge , som får stå ute 2 månader utöver mitt växthus som sväljer 1000 småplantor.Den nya är ca .9 kvm, tänkt att ha en enkel plastskydd och värmefläkt vid behov.
Den här mellantiden klarar jag mig , kanske, med tvåskift under vardagsrumslampan och förråds-svalet som vanligt.
Kajsa i Arvika
03-03-2010, 14:00
Hur går det för er..? Jag kom igång sent i år och det sitter fortfarande hårt åt.. Här har blåsvingel, ett par olika aklejor, brokbladig skuggbräcka och mörkbladig basilika sett dagens ljus bl a..
Annetorp
04-03-2010, 21:26
Idag fann jag att min salladslök hade tittat upp, tidigare i veckan hade fackelrankan, hedvignejlikan och basilikan visat sig. Till helgen blir det fler fröer och ett besök på mässan i Malmö. Tack för alla tips när man ska starta. Ha det bra på er. Mvh A
officinalis
04-03-2010, 21:32
Hjälp vad tidigt ute alla är. Jag måste anstränga mig för att vänta  Men chilin tar sig fint i alla fall. Främst Jamican bell verkar vara väldigt vital. Läs mer i chilitråden för er som vill veta mer om chilisådd.
Efter en trög start har det börjat hända saker i sålådorna. Ett mysterium var att det dök upp små solrosplantor i var o varann sålåda. Enda förklaringen jag har, är att frön ramlat ner i säcken med jord när jag gjort i ordning för småfåglarna. Nu gör jag ett uppehåll till mitten av mars. Då skall jag inventera vad jag har i fröer och så resten. Och jag kommer att sätta fröerna i helt vanlig jord. Den köpta såjorden ville fröna inte slå rot i. Varför vet jag inte, men så var det faktiskt.
Helen i Piteå Zon 5
04-03-2010, 23:15
Hos mig har bla. Törnrosas kjortel, Sommarviva, Hängstarr 'Majken', Grönlilja, Fläckig Tofslilja, Flitiga Lisa, fyra olika Rönnsorter och Jätteverbenan grott.
MirMaja
05-03-2010, 10:32
Här hemma står några stolta plantor i köksfönstret av röd basilika, klockranka, penséer och heliotrop.
Kvar uppe i "grorummet" står några ynkliga hopträngda ursäkter till blodalunrot och en fortfarande lika öde sålåda med blomstertobak...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|