Full version: Ingefära
Sidor: 1, 2
Laura
Jag älskar ingefära och har läst att det skall vara ganska lätt att odla. Någon som vet hur man gör? Skall det odlas i kruka? Inomhus? I växthuset? Skulle den trivas bättre tillsammans med mina rhododendron eller mina sparrisar? Kan man använda matbutiksingefära?
Tack för hjälpen!
smile.gif
Eva i Höga
Jag har gjort det en gång. Använde "butiksingefära" och satte i krukor utomhus - tror det var i mars månad - och de grodde och växte fint. Men så råkade jag glömma dem i sommartorkan och sen var det kört så jag vet inte hur det blir och minns inte när de skulle vara färdiga heller.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag sätter i mars i krukor något större än knölen, köper knölar på ICA. Planterar ut i stora svarta hinkar som får stå på altanen (svensk mark är för kall för ingefära), när det blir risk för frost på hösten är det bara att ta in hinkarna och skörda knölar allteftersom man behöver dem det brukar finnas en hel del knölar i jorden ifall man gödslat och vattnat + sommaren varit bra.
Alexander-VG-zon3
man kan lägga knölarna i blöt lite innan man planterar dom, så att skalet blir fuktigt och dom suger åt sig, ge dom lucker och näringsrik jord jag brukar fylla upp med jord nästan hela vägen sedan lägger jag på knölarna ''bara'' på jorden och sedan fyller jag på över knölarna och runtom med grovsand eller grov grus detta gillar ingefära. ingefära gillar värme under tillväxten, så har man växthus eller nåt likande så kan dom stå där under sommaren då får man fin skörd och bra tillväxt. och när man nu planterar dom inne som sagt så ha varmt till dom. under tillväxten vill dom helst inte ha under +15c +20c.

man behöver inte köpa nya nästa år, utan man kan övervintra några knölar. antingen övervintrar man dom torrt och svalt ca +10c +15c och planterar sedan om dom nästa år, eller övervintra man dom i rusmtemp och extra ljus och låter bladen inte vissna ner (dvs man har dom lite fuktig). det senaste alt kan vara bättre då dom kommer igång snabbare på våren.
niggle
Nu blev jag nyfiken!
Jag har ett uterum där citrusen, oliven och grannens pelargoner bor under vintern. Där är det frostfritt.
Sedan har jag en skräpkammare med en äkta växtbelysning, där amaryllisar och phalenopsisar vilar upp sig.
Där är det ca 21 grader varmt. Skulle jag kunna odla ingefära på dessa ställen? Hela familjen gillar indisk mat,så det vore toppen att ha egen ingefära.
Alltid pigg på nåt nytt.

undrar

niggle
Alexander-VG-zon3
där du har belysning och ca 21 kan du driva upp ingefäran (kanske också övervintra den där) under våren-sommaren-hösten, eller när det är varmt, så kan den få vara i uterummet. när sommaren är varm/eller om sommaren är varm så kan du avhärda dom och också odla dom ute. skulle det bli en dålig sommar eller vara kallt så kan du ta tillbaka dom till uterummet.
niggle
Tål de hur mycket värme som helst? I uterummet kan det bli tropiskt, om vi glömmer att öppna.

Ska man bara stoppa ner knölar som man köper på ICA? och sedan vattna och vänta?
Kommer resultatet under jord?
Gödning?

niggle
Alexander-VG-zon3
CITAT (niggle @ 30-01-2010, 21:10) *
Tål de hur mycket värme som helst? I uterummet kan det bli tropiskt, om vi glömmer att öppna.

Ska man bara stoppa ner knölar som man köper på ICA? och sedan vattna och vänta?
Kommer resultatet under jord?
Gödning?

niggle

ingefära är tropiska växter och tål värme upp till +35c (trivs också). men extremvärme får det ju inte bli skulle det dock bli över +35c så tål dom det med. plantera knölar som du köpt på mataffären och så fukta (får inte bli för blött då ruttnar dom). det kan ta lång tid innan skott kommer. sedan växer knölarna underjord och det är det du sedan skördar. de gillar näringsrikjord och reglebunden med näring när dom växer.

lånad bild från nätet , så här ser ingefära ut med blad och blommor.

Smarterchild
Jag har satt ingefära i år för första gången, följde Eva Rönnbloms råd i boken "att sätta kärnor och frön". Jag har satt en knöl i en 20 cm djup kruka med 50/50 blomjord och sand, har satt krukan i badrummet där det finns golvvärme. Jag vattnar igenom krukan varje gång den har blivit snustorr och häller bort vattnet som rinner i fatet.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan även tipsa om att Taro och Kunchi (hittas i asiatiska butiker) kan odlas likt ingefära. När det gäller Taron brukar det dock just inte bli något att skörda men den får ju fina blad.
Laura
ok, nu har jag köpt en stor bit ingefära på ica och tänkte sikta mot sätta den vid mars månadskifte. om jag orkar vänta giggle.gif jag kan driva upp det i en mindre kruka under belysning vid 25 grader tills det blir lite varmare och ljusare vid fönstret. det ser ut att finnas en liten knopp på ett 'finger' jag har brutit av. jag tänkte lägga fingret i blöt först och sedan plantera den uppe på jorden. kan man använda percolit eller vermiculit ovanpå på istället för sand? jag har plenty grus, men percolit är kanske lite mjukare mot knölen? så spännande... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har alltid använt enbart krukväxtjord eller såjord, lite beroende på vad man har hemma så kinkiga brukar inte ingefära vara man behöver inga specialgrejer.
Nathalie84
Hej smile.gif
Jag köpte en liten del på en rot...
Planterade den i vanlig jord i en kruka och ställde i fönstret, planteringen ska göras så att den avbrytna delen är nedåt i jorden o den andra delen ska sticka upp en liten bit ovan jordytan...
jag vattnade inte alls mkt, men det tog lång tid innan en stjälk bildades på knölen som fortsatte växa o fick blad, den hade fått alla blad precis nu innan vintern kom, o sen stannade hela växtprocessen upp eftersom det blev alltmer mörkare utomhus..

Tråkigt att man inte hann få se den blomma sad.gif men nu vet du iaf hur palnteringen går till.

Mvh rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Laura @ 07-02-2010, 21:49) *
kan man använda percolit eller vermiculit ovanpå på istället för sand? jag har plenty grus, men percolit är kanske lite mjukare mot knölen? så spännande... smile.gif

vill du lägga nåt ovanpå så funkar grus, det har jag själv till mina just nu. under ''knölen'' och där rötterna ska växa så kan du om du vill blanda upp jorden med perlit eller vermikulit.
Mentha-Arvensis
(Om jag ska vara väldigt ärlig, har jag inte läst hela tråden.)

Köp helst en så stor bit som möjligt, kolla helst efter bitar med gröna knoppar/ögon på och så dom i en stor kruka, gärna 30 cm bred eller mer.
Plantera dom 1 till 1.5 cm djupt.

Mat/blomjord funkar bra, men täck med sand och grus. Sorgmyggor och andra skadeinsekter älskar att tugga på denna orkide.

Något att tänka på är att det finns två komersiellt sålda arter i sverige, den ena (som jag tror är Kinesisk) klarar svenskt klimat bra och blir ganska hög, den andra blir lite lägre och kräver högre värme och mer luftfuktighet.

Någonstans runt augusti visnar orkideerna ner och är klara för skörd.

Sätt några bitar av varje skörd så har du altid färsk ingefära.

det är en bra ide att köpa ett gäng rötter (som ju igentligen är rotstockar/rhizomer) eftersom det är svårt att veta vilken som är vilken.

Oftast säljs båda i samma kartong.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mentha-Arvensis @ 08-02-2010, 01:13) *
(Om jag ska vara väldigt ärlig, har jag inte läst hela tråden.)

Köp helst en så stor bit som möjligt, kolla helst efter bitar med gröna knoppar/ögon på och så dom i en stor kruka, gärna 30 cm bred eller mer.
Plantera dom 1 till 1.5 cm djupt.

Mat/blomjord funkar bra, men täck med sand och grus. Sorgmyggor och andra skadeinsekter älskar att tugga på denna orkide.

Något att tänka på är att det finns två komersiellt sålda arter i sverige, den ena (som jag tror är Kinesisk) klarar svenskt klimat bra och blir ganska hög, den andra blir lite lägre och kräver högre värme och mer luftfuktighet.

Någonstans runt augusti visnar orkideerna ner och är klara för skörd.

Sätt några bitar av varje skörd så har du altid färsk ingefära.

det är en bra ide att köpa ett gäng rötter (som ju igentligen är rotstockar/rhizomer) eftersom det är svårt att veta vilken som är vilken.

Oftast säljs båda i samma kartong.

det mesta är nog redan skrivit, men ingefära är ingen orkidé - Ingefära - Zingiber officinale tillhör en egen familj Ingefärsväxter - Zingiberaceae. växtfamiljen Orkidéer heter Orchidaceae.
Mentha-Arvensis
CITAT (flaxss @ 08-02-2010, 10:24) *
det mesta är nog redan skrivit, men ingefära är ingen orkidé - Ingefära - Zingiber officinale tillhör en egen familj Ingefärsväxter - Zingiberaceae. växtfamiljen Orkidéer heter Orchidaceae.

Jo det är ju sant.

men rent praktiskt, om man bortser från rotstocken beter den sig som en orkide.

Det var mer så jag tänkte.

Om man inte är så botaniskt intresserad kan det vara bra med en jämförelse.

Men man kanske iof inte har koll på det heller.

I vilket fall;
Olika arter men väldigt lika växtsätt.
Alexander-VG-zon3
jag tycker ingefära beter sig typiskt som en ingefära ska göra. flirting.gif
Nauti
CITAT (Mentha-Arvensis @ 08-02-2010, 12:00) *
I vilket fall;
Olika arter men väldigt lika växtsätt.
Olika familjer och olika släkten, ganska olika vad gäller helheten också smile.gif
Mentha-Arvensis
CITAT (Nauti @ 08-02-2010, 12:40) *
Olika familjer och olika släkten, ganska olika vad gäller helheten också smile.gif

CITAT (flaxss @ 08-02-2010, 12:21) *
jag tycker ingefära beter sig typiskt som en ingefära ska göra. flirting.gif

angel_not.gif whist.gif
Smarterchild
Min ingefära har redan börjat komma upp laugh.gif
Malin_MeL
detta ska jag sätta nu i dagarna!
Laura
jag lyckades döda min -cry-.gif men jag ger inte upp. skall köpa en ny bit och försöka igen så småning om smile.gif
Smarterchild
åh vad synd! Ja du borde absolut pröva igen!

Min ingefära börjar närma sig halvmetern nu, den är riktigt exotisk faktist och blasten luktar underbart (för oss som älskar ingefära)!
Mentha-Arvensis
CITAT (Laura @ 28-02-2010, 15:28) *
jag lyckades döda min -cry-.gif men jag ger inte upp. skall köpa en ny bit och försöka igen så småning om smile.gif

När den vissnar är rotstocken mogen.
Om den nu inte ruttnat/skrumpnat. biggrin.gif
Laura
CITAT (Mentha-Arvensis @ 01-03-2010, 21:59) *
När den vissnar är rotstocken mogen.
Om den nu inte ruttnat/skrumpnat. biggrin.gif

Den ruttnade, men jag vet exakt vad jag gjorde för fel. Orkade inte gå ner till garaget och hämta mer grus och tänkte (doh!) blanda det lite grus jag hade med vermiculite... duh.gif Så synd då ett skott hade börjat komma upp också... sad.gif
Det blir ett försök till men jag skall vänta ett litet tag då jag har lite ont om plats just nu med alla mina små chilliplantor smile.gif hur sent kan man börja?
Mentha-Arvensis
CITAT (Laura @ 01-03-2010, 22:14) *
Den ruttnade, men jag vet exakt vad jag gjorde för fel. Orkade inte gå ner till garaget och hämta mer grus och tänkte (doh!) blanda det lite grus jag hade med vermiculite... duh.gif Så synd då ett skott hade börjat komma upp också... sad.gif
Det blir ett försök till men jag skall vänta ett litet tag då jag har lite ont om plats just nu med alla mina små chilliplantor smile.gif hur sent kan man börja?

Om du har varmt och just,
Kan du börja när du vill.
Men bässt resultat runt februari till mars och skörda oktober.

Om du planterar i stor ampel så kan du hänga upp den.

Tänk bara på att den stora/höga arten blir runt 50cm hög.

Om du har finkornig sand,
Kan du täcka den med det,
1.5 - 2mm kan räcka.

Då slipper du mycket av dom insekter
som kommer så fort våren satt igång.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Laura @ 01-03-2010, 22:14) *

med eller utan grus är det viktigt att inte vattna för mycket, då den inte har rotat sig eller fått blad dricker den väldigt lite. däremot är det bra som jag skrev innan att låta knölen ligga i blöt i varmt vatten innan plantering. den har näring och vätska i knölen för att rota sig. du kan sätta knölen så sent som början av sommaren. för det går ju övervintra hela plantan och därmed istället vänta med skörd nästa sommar.
Laura
CITAT (flaxss @ 02-03-2010, 09:28) *
med eller utan grus är det viktigt att inte vattna för mycket, då den inte har rotat sig eller fått blad dricker den väldigt lite. däremot är det bra som jag skrev innan att låta knölen ligga i blöt i varmt vatten innan plantering. den har näring och vätska i knölen för att rota sig. du kan sätta knölen så sent som början av sommaren. för det går ju övervintra hela plantan och därmed istället vänta med skörd nästa sommar.

Jo, jag gjorde så som du sade och lade den i blöt och det verkade fungera jättebra, tills jag gjorde det dumma dumma fel av att lägga vermiculite i gruset crying.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Laura @ 02-03-2010, 10:05) *
Jo, jag gjorde så som du sade och lade den i blöt och det verkade fungera jättebra, tills jag gjorde det dumma dumma fel av att lägga vermiculite i gruset crying.gif

jag har aldrig använt vermikulit på toppen och runt om knölen. däremot i jorden har det funkar bra för mig. men bara det är luftigt och dränerat runt knölen så brukar dom inte ruttna eller man minskar risken iallafall. mina har grus storlek på 3-6mm med ett 2-3cm lager på slutet och om knölen.

men prova igen och då tror jag nog det kommer gå bättre. det är ju roligt att odla ingefära.

EDIT: blev nåt fel på citatet.
mamamaggan
Satte några bitar redan i januari , har dem i växthusmiljö , men det har inte hänt något med dem än . Ska sätta några fler och hoppas på blomning.

Hälsade på en släkting till min man i höstas och han hade blommande ingefära som var jättevacker och doftade underbart !! Han övervintrade dem i c:a 10 grader och det hade tagit ett par år att få dem så stora , c:a 1,5 m hög och c:a 1 m i omkrets. På sommaren fick de stå på altanen i söderläge .
Åsa, mälardalen zon 2
Är du säker på att det var vanlig ingefära? Familjen Zingiberaceae är mycket stor. Den vanliga ingefgäran vi äter har blommat hos mig ett år (den brukar sällan blomma en normal svensk sommar) och det var en ganska oansenlig blomma och den doftade inte men jag vet att det finns förädlade arter inom familjen Zingiberacea som odlas för sina blommors skull

Det är bra om man har undervärme när man ska få knölarna att rota sig + knölarna man köper ska gärna ha svällande knoppar.
Laura
Andra försöket... nu har jag lagt in två knölar uppe på jorden och denna gång täckt bara med grus. Får se hur det går denna gång. unsure.gif
mamamaggan
Åsa , allt jag vet är att han sa att det var en vanlig ingefära från affären. Men den mannen hade verkligen gröna fingrar !!!!
katah
Hur gör ni med knölen ?

Tar ni den hela stora krokiga saken och planterar, eller delar ni den på mindre bitar med var sin öga ?
Hur stor kruka ska man välja / knölens storlek ?
Malin_MeL
jag börjar gissa att min inte kommer att komma upp.
jag la knölen i vatten över natt och sen satte jag den i jord, ytligt ock ställde krukan på min groddplats på elementet.

hur lång tid tog era på sig att komma upp?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har aldrig lagt min ingefära i vatten bara planterat knölen ytligt i vanlig krukväxtjord ganska ytligt (jag har ej styckat upp den bara valt en knöl med åtminstone 3-4 svällande knoppar som sett ut att vara lagom att få ner i krukan), jag har fuktat jorden lätt + satt en plastpåse över och ställt krukan med undervärme ca 3-4v har det tagit för den att skjuta skott.
Malin_MeL
jaha, 3 veckor har det nog inte gått ännu, jag e nog lite för ivrig.
Alexander-VG-zon3
det kommer, ingefära är väldigt väldigt sega. och kan ta väldigt långtid. mycket beror på värme, desto värmare den har det desto snabbare kan det gå. har man en hög temp runt +30c går det på 2-3v har man den i sval rumstemperatur kan det ta 3månader. också beror det på hur väl utvecklad den va när du köpte den. har den inga synliga gröna ögon så tar det lite extra tid för då måste den bilda anlag (knoppar, ögon) sedan skicka ut rötter. sedan ska rötterna fylla ut jorden och därefter kommer bladtillväxten.

att jag lägger ingefära i vatten är för att ev rotanlag/tillväxt ska suga åt sig och att knölen ska bli fuktad så att det lätt bryter fram. samma sätt som man ibland fuktar dahlia knölar. jag brukar faktiskt fukta alla mina lök och knöl växter om dom legat torrt.
Myosotis
En dum fråga. Jag blir så sugen att testa när jag läser om det, och jag har en bit ingefära i kylen. Den består av en stor knöl och en liten utväxt. Den stora knölen är lite möglig nertill, ska jag tvätta bort det? Skära bort det? Bryta av den lilla och bara plantera den? Synd att slänga, man kan ju lika gärna försöka, går det inte så köper jag ny sen.
Peztis
Myosotis, jag hade delat på den och lagt den fina biten i en kruka och den mögliga i en annan...

Min lilla ingefärsbit som jag la i sågjord i en smal kruka och täckte helt med jord, har kommit upp och den enda stängeln är nu ca 40 cm hög med flera blad och allt.
Den verkar må fint och jag har den under extrabelysning.
Myosotis
CITAT (Peztis @ 20-03-2010, 19:14) *
Myosotis, jag hade delat på den och lagt den fina biten i en kruka och den mögliga i en annan...

tummenupp.gif Smart!
Peztis
Har mina idea.gif stunder! biggrin.gif
Malin_MeL
Min har äntligen kommit upp!!!! hurra!
Ezereht
Varför är det inte bra med vermiculit ovan? Suger vermiculit åt sig vatten?
Alexander-VG-zon3
grus eller leca ger nog bättre dränering och håller sig torrare och varmare.
Malin_MeL
hur stor hink ska man ha när den planteras ut?
och när kan den bo ute?
Alexander-VG-zon3
jag odlar inte mina i hinkar. så jag vet inte hur stora de behöver vara.

dom älskar värme, så det bör nog vara över +10c +15c på nätterna. dom funkar annars bra att odla i växthus eller i uterum. att tempen går över +30c gör dom bara gott.
töre
Hittade en bit Ingefära i affären med ett par "pigga"ögon, tanken slog mej då att det kanske går att odla, men hur göra.Sökte på Ingefära i Forumet, och vips hade jag massor med erfarenhet av ingefärsodling,det var ca 1 år sedan, hur gick det sedan, för egen del skall jag peta ner min knöl nu.
MissB
CITAT (töre @ 15-03-2011, 09:03) *
Hittade en bit Ingefära i affären med ett par "pigga"ögon, tanken slog mej då att det kanske går att odla, men hur göra.Sökte på Ingefära i Forumet, och vips hade jag massor med erfarenhet av ingefärsodling,det var ca 1 år sedan, hur gick det sedan, för egen del skall jag peta ner min knöl nu.

Vad kul med gamla trådar som återupplivas! Undrar också hur det gick för era knölar? Måste gå och handla mig en egen snarast! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon