Full version: Ingefära
Sidor: 1, 2
Laura
Kul med påminnelse. Jag lyckades inte alls förra gången men jag SKALL lyckas någon gång. Jag har faktiskt några knölar i kylen som inte är så gamla...
MissB
Efter en och en halv månad har min ingefära äntligen tittat upp! Hade gett upp hoppet! (Ursäkta oskarp mobilbild)
Bettis
Så kul detta lät, har ingefära hemma så jag ska absolut pröva redan idag! tack för tipsen!!
mamamaggan
Ingefäran jag satte förra året blev jättesor , drygt 1,5 meter höga blev bladen. De vissnade i vintras , den står i växthusmiljö , och nu kommer det nya skott .

Ska bli sppännande att se vad som händer i år, jag skulle gärna vilja få någon/några att blomma för den doftar fullkomligt ljuvligt.
fridasj
Nu blev jag jätteinspererad!!
Har aldrig ens tänkt tanken att man kunde odla egen ingefära, men det låter ju superspännande! Vet att det kanske är lite sent på säsongen, men skall definitivt leta lämplig knöl nästa gång jag handlar. Det är ju fasligt varmt i växthuset under soliga dagar så jag hoppas den skall komma igång bra.
marrix
Hej allihopa.

Blev nyfiken och proppade ner en liten knöl ingefära under jord, måske i slutet på mars/början på april. Nu är det en ca 10 cm långt skott som sticker upp ovan jord.

Meeeen, det har också bildats som en liten gul-grön kula nere vid jorden. Är det normalt? g.gif

Har läst igenom tråden, men det är ingen annan som skrivit något om något liknande..
mamamaggan
En liten gulgrön kula ? På ingefäran ? Det är ett nytt skott på väg om jag förstått dig rätt.

Mina plantor är idag mellan 20 och 70 cm höga. Tog lite tid innan de började växa men sedan har det gått snabbt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mamamaggan @ 08-05-2011, 17:30) *
Ingefäran jag satte förra året blev jättesor , drygt 1,5 meter höga blev bladen. De vissnade i vintras , den står i växthusmiljö , och nu kommer det nya skott .

Ska bli sppännande att se vad som händer i år, jag skulle gärna vilja få någon/några att blomma för den doftar fullkomligt ljuvligt.

jag har ''sått'' en del knölar, andra har jag sparat längre men vad konstigt en del beter sig, en annan ingefära har växt och skjutit hela vintern, medan en annan (gjort som din) skickat en jätte högt skott som sedan vissnade ner och nu skjuter nytt. medan den andra inte vissnat alls och bara växer och växer. vet inte varför det blir olika, om det har nåt att göra med om dom kommer från olika klimatområden (min vissnade ner under våren).
mamamaggan
Man ska aldrig upphöra att förvånas hur växter behagar göra. Sådär som din ingefära gjort så har en av mina citroner gjort.

Sådde flera kärnor och hade dem i växthusmiljö. De blev väl någon dm över sommaren. Tog ut dem till sommarstugan för vinterförvaring , håller kring 10 grader varmt där på vintern . En planta blev av någon anledning kvar hemma och växte hela vinter.

Den plantan är nu snart 80 cm hög och har massor med grenar. De andra som jag satte samtidigt stannade i växten när de var i sommarstugan. De är numera kanske 40 cm höga och har väldigt få grenar.
katah
Nu har jag handlat hem ekologisk ingefära från COOP. Dom hade verkligen sådana, när man letade efter noggrant.
Dessa kommer från Kina, så det var väl den enklare sorten av ingefära att odla också.

Ett par frågor har jag kvar trotts att jag har läst mig på nu.

1) Hur stor kruka ska man satsa på?
2) Den behöver undervärmen under utvecklingstiden, jag kan ställa den på värmepannan, men har ingen belysning där, fungerar det då?

3) såråd: planteringsjord blandat med lite perlite, stoppa knölen på det, häll över sand/grus så att knölen täcks
"Har jag förståt rätt, tryck 5" wink.gif

Jag ska stoppa dom i vattnet nu över natten, så jag behöver era kloka råd imorgon tack smile.gif
rosita
CITAT (katah @ 14-03-2012, 22:54) *
Nu har jag handlat hem ekologisk ingefära från COOP. Dom hade verkligen sådana, när man letade efter noggrant.
Dessa kommer från Kina, så det var väl den enklare sorten av ingefära att odla också.

Ett par frågor har jag kvar trotts att jag har läst mig på nu.

1) Hur stor kruka ska man satsa på?
2) Den behöver undervärmen under utvecklingstiden, jag kan ställa den på värmepannan, men har ingen belysning där, fungerar det då?

3) såråd: planteringsjord blandat med lite perlite, stoppa knölen på det, häll över sand/grus så att knölen täcks
"Har jag förståt rätt, tryck 5" wink.gif

Jag ska stoppa dom i vattnet nu över natten, så jag behöver era kloka råd imorgon tack smile.gif

När jag sätter ingefära tar jag en kruka som är 12-17 cm i diameter och rymmer ca 1-1,5 liter. Jag har aldrig haft undervärme, men den kanske gror fortare då. Ljus måste den ju ha så fort den visar något grönt. Jag använder vanlig plantjord och lägger knölen precis under ytan.

Tack för tipset att lägga i vatten före! Och lycka till!
Bock
Jag har också blivit jättesugen på att sätta ingefära.... så det får bära av till affären....

Frågor !

Hur många knölar bli det på en knöl ?

När kan man skörda ?

Är det bara att skörda och sen stoppa ner knölen igen ?
katah
Rosita " du och jag " - det verkar som vi går i samma takt och tankar hela tiden smile.gif

Hmm, då väljer jag nog byttan modell stor. Något på 5 liter.

Jag är också intresserad av vad som kommer att hända på hösten?

Under sommaren trivs den väl bäst i växthusvärmen?

rosita
Ja Katah, jag har också tänkt på det... "du och jag". flirting.gif

Jag har min i växthuset hela tiden, under vintern står den i övervintringsrummet och vattnas sparsamt.

Jag skördar på hösten i september/oktober och sätter en ny knöl i ny jord i samma kruka. I februari/mars börjar jag vattna mer.

Något år har jag haft krukan utomhus och det går lika bra.

Första året hade jag den planterad i marken, men det hann inte bli någon skörd, så det gör jag aldrig om.
katah
Jag planterade dom nu till stora byttor ( modell 7 liter tror jag)
men jag fyllde dom inte upp till brädden utan lite på halvvägs.
Jag får kanske klippa av kanten senare eller plantera om dom lite högre upp om det känns galet.

Få se om jag får plats åt dom på värmepannan, där finns redan vinrankasticklingar whistling.gif

I dag funderade jag om jag skulle baka massa knäckebröd eller omskola plantor,
och har landat nu på att "omskola plantor", har jag plats åt 300 omskolade plantor just nu?
Ne-hej. men de ska omskolas i alla fall coolgleam.gif
Jag får lita på att växthuset blir städat av ungdomarna under helgen!

Heja Rosita! kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon