|
CITAT (herkules @ 18-02-2010, 09:14)  de flesta som röstade för alliansen var nog medvetna om att sjuka och fattiga skulle betala deras köp-och-ha-det-gott-cirkus. helt i linje med de blå, är och har alltid varit. Inte nog med det. Skattesänkningen för dom som har det sämst ställt, var inte helt lyckad. Hur finansierar dom den tro? Det vet jag. Dom sänkte existensminimum (förbehållsbeloppet) med motsvarande summa. Så dom som mest behövde sänkningen, fick betala den.
Red Top
18-02-2010, 23:34
Anma! Ett litet klargörande i samband med mitt inlägg i Gladtråden. Jag har varit sjuk sedan augusti 2004. Fick under det första året sjukpenning. När ett år hade gått och jag fortfarande var oförmögen att arbeta beslutade FK att jag skulle få tidsbegränsad sjukersättning. Efter två år fick jag förlängd tidsbegränsad sjukersättning. När de två åren löpte ut blev jag utförsäkrad, eftersom ingen hade tagit itu med mitt ärende. En nitisk handläggare upptäckte min situation och hjälpte mig, så att jag nu har sjukersättning. FK har nu bedömt att min arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt, det vill säga för all överskådlig framtid. Sjukersättning kan bara komma ifråga för personer mellan 30-64 år. Tidsbegränsad sjukersättning existerar inte efter 1 juli 2008. Vi som redan hade tidsbegränsad ersättning före 1 juli 2008 kan i bästa fall omfattas av övergångsregler ang tidsbegränsad sjukersättning. Dock längst till december 2012. SjukpenningSjukersättning
CITAT (Red Top @ 18-02-2010, 23:34)  Anma! Ett litet klargörande i samband med mitt inlägg i Gladtråden. Jag har varit sjuk sedan augusti 2004. Fick under det första året sjukpenning. När ett år hade gått och jag fortfarande var oförmögen att arbeta beslutade FK att jag skulle få tidsbegränsad sjukersättning. Efter två år fick jag förlängd tidsbegränsad sjukersättning. När de två åren löpte ut blev jag utförsäkrad, eftersom ingen hade tagit itu med mitt ärende. En nitisk handläggare upptäckte min situation och hjälpte mig, så att jag nu har sjukersättning. FK har nu bedömt att min arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt, det vill säga för all överskådlig framtid. Sjukersättning kan bara komma ifråga för personer mellan 30-64 år. Tidsbegränsad sjukersättning existerar inte efter 1 juli 2008. Vi som redan hade tidsbegränsad ersättning före 1 juli 2008 kan i bästa fall omfattas av övergångsregler ang tidsbegränsad sjukersättning. Dock längst till december 2012. SjukpenningSjukersättningTack red top, jo jag förstod att du fått stadigvarande sjukersättning. själv har jag tidsbegränsat fram till sommaren 2011, sen får vi se. Jag tror att jag missförstod gnon49s inlägg i gladtråden, men tänker inte ta det där, blir ännu mer ot där då... Men grattis till dig !
Red Top
19-02-2010, 05:39
En sak som jag inte förstår i beskedet till din vän CITAT "Trots att försäkringskassan har bedömd att din arbetsförmåga är helt nedsatt på grund av sjukdom kan du inte längre få förlängd sjukpenning eftersom dina dagar med förlängd sjukpenning är slut." är varför FK inte samtidigt erbjöd sjukersättning. Det finns ju mycket ny personal på FK, efter att alla "gamla" fick sparken. Det händer nog ofta att de skickar ut beslut på det här sättet utan att förstå att det är ologiskt. De borde ju förstås ha erbjudit sjukersättning i stället. De kan ju inte förvänta sig att vi, som är sjuka, alltid ska ha reglerna klart för oss. Jag menar den här skrivningen: "Hur går det till att få sjukersättning?
Du kan ansöka själv Du kan själv ansöka om att få sjukersättning. Du använder en särskild blankett som du kan få hos Försäkringskassan eller hämta på www.forsakringskassan.se. Du ska också bifoga ett läkarutlåtande."
Är det en regelnisse de anställt, så tänker sig kanske den handläggaren att vi genast ska förstå att vi måste ansöka om sjukersättning i stället. Att många av oss istället bryter ihop fullständigt och inte orkar tänka överhuvudtaget, förstår de inte alls. Jag hade en otrolig tur, som kom i kontakt med en handläggare, som förstod, och hjälpte mig tillrätta i "djungeln". Annars hade jag nog fortfarande legat kvar i sängen med täcket över huvudet. Bildligt talat. Hoppas verkligen att det löser sig för dig och din vän.
CITAT (Red Top @ 19-02-2010, 05:39)  En sak som jag inte förstår i beskedet till din vän är varför FK inte samtidigt erbjöd sjukersättning. Det finns ju mycket ny personal på FK, efter att alla "gamla" fick sparken. Det händer nog ofta att de skickar ut beslut på det här sättet utan att förstå att det är ologiskt. De borde ju förstås ha erbjudit sjukersättning i stället. De kan ju inte förvänta sig att vi, som är sjuka, alltid ska ha reglerna klart för oss. Jag menar den här skrivningen: "Hur går det till att få sjukersättning?
Du kan ansöka själv Du kan själv ansöka om att få sjukersättning. Du använder en särskild blankett som du kan få hos Försäkringskassan eller hämta på www.forsakringskassan.se. Du ska också bifoga ett läkarutlåtande."
Är det en regelnisse de anställt, så tänker sig kanske den handläggaren att vi genast ska förstå att vi måste ansöka om sjukersättning i stället. Att många av oss istället bryter ihop fullständigt och inte orkar tänka överhuvudtaget, förstår de inte alls. Jag hade en otrolig tur, som kom i kontakt med en handläggare, som förstod, och hjälpte mig tillrätta i "djungeln". Annars hade jag nog fortfarande legat kvar i sängen med täcket över huvudet. Bildligt talat. Hoppas verkligen att det löser sig för dig och din vän.  I vännens fall har ingen ansökan gjorts, men ska göras. Jag ansökte om stadigvarande, men fick inte det med motiveringen att jag kan kanske bli frisk någon gång, fast på 7 år har det inte blivit nån skillnad. Därför fick jag nu det sista halmstråt med förlängd sjukersättning. Sen vet jag ju inte vad som händer. Kanske får jag samma besked, du är sjuk men tyvärr får du ingen hjälp. Min vän är ju i samma sits egentligen, sjukdomen kan man tillfriskna i från, om man lyckas hitta rätt botemedel.
Allrajt, efter ytterligare möte med AF där denne fick ta del av beslutet som är citerad på första sidan sker nu följande. AFs handledare gick i taket och tar nu och kontaktar FK för att reda ut hur de kan behandla människor på detta viset. Så tydligen finns det vettiga personer som sätter ner foten och försöker att stoppa eländet. AFs direktiv är att hitta vad som helst för jobb i minst en timme i veckan för varje utförsäkrad, oavsett vad. Nu går denna handläggare inte med på detta för att personen är för sjuk för att göra det. Så nu får vi se vad som sker. Oavsett vad som händer känns det skönt att en myndighetsperson säger NEJ detta går vi inte med på!!! Istället för Jo, du vet, vi har ju våra direktiv vi måste följa oavsett vad... blablabla...
CITAT (Anma @ 19-02-2010, 13:03)  Allrajt, efter ytterligare möte med AF där denne fick ta del av beslutet som är citerad på första sidan sker nu följande. AFs handledare gick i taket och tar nu och kontaktar FK för att reda ut hur de kan behandla människor på detta viset. Så tydligen finns det vettiga personer som sätter ner foten och försöker att stoppa eländet. AFs direktiv är att hitta vad som helst för jobb i minst en timme i veckan för varje utförsäkrad, oavsett vad. Nu går denna handläggare inte med på detta för att personen är för sjuk för att göra det. Så nu får vi se vad som sker. Oavsett vad som händer känns det skönt att en myndighetsperson säger NEJ detta går vi inte med på!!! Istället för Jo, du vet, vi har ju våra direktiv vi måste följa oavsett vad... blablabla...  Kan bara applådera att det fortfarande finns folk som använder hjärnan till det den är avsedd för.
CITAT (Anma @ 19-02-2010, 13:03)  Allrajt, efter ytterligare möte med AF där denne fick ta del av beslutet som är citerad på första sidan sker nu följande. AFs handledare gick i taket och tar nu och kontaktar FK för att reda ut hur de kan behandla människor på detta viset. Så tydligen finns det vettiga personer som sätter ner foten och försöker att stoppa eländet. AFs direktiv är att hitta vad som helst för jobb i minst en timme i veckan för varje utförsäkrad, oavsett vad. Nu går denna handläggare inte med på detta för att personen är för sjuk för att göra det. Så nu får vi se vad som sker. Oavsett vad som händer känns det skönt att en myndighetsperson säger NEJ detta går vi inte med på!!! Istället för Jo, du vet, vi har ju våra direktiv vi måste följa oavsett vad... blablabla... Äntligen en person som reagerar med sin egen hjärna m a o och inte bara ser till vad som står i AF arbetsbeskrivning.Önskar fler vågade stå på sig i sina yrkesroller för då skulle det troligen bli ändring på eländet till slut.
Red Top
20-02-2010, 19:43
Jättebra Anma. Hoppas verkligen att det löser sig för din vän. Det är verkligen skönt att höra, att det fortfarande finns människor som reagerar mot vansinnigheterna.
CITAT (Anma @ 19-02-2010, 13:03)  Allrajt, efter ytterligare möte med AF där denne fick ta del av beslutet som är citerad på första sidan sker nu följande. AFs handledare gick i taket och tar nu och kontaktar FK för att reda ut hur de kan behandla människor på detta viset. Så tydligen finns det vettiga personer som sätter ner foten och försöker att stoppa eländet. AFs direktiv är att hitta vad som helst för jobb i minst en timme i veckan för varje utförsäkrad, oavsett vad. Nu går denna handläggare inte med på detta för att personen är för sjuk för att göra det. Så nu får vi se vad som sker. Oavsett vad som händer känns det skönt att en myndighetsperson säger NEJ detta går vi inte med på!!! Istället för Jo, du vet, vi har ju våra direktiv vi måste följa oavsett vad... blablabla... Fantastisk - jag blir så glad för din skull. Glad även när jag ser att det finns personer som är engagerade och inte bara gör som de blir tillsagd. Det är detta jag efterlyst - eget tänkande.
herkules
01-03-2010, 09:12
Ja men det där visste ju de flesta sjuka redan, det är bara de flesta andra som vägrar se det. På tal om ersättningen, en sänkning på mer än hälften, det ni, från 10500:- efter skatt till 4048:-. 4048:- är mindre än en normal hyra. Är jag bitter? Ja. Är det konstigt? Nej.
Red Top
01-03-2010, 10:11
Och här är en länk till det ursprungliga debattinlägget: DN debattDe flesta tänkande människor, som lever i verkligheten, bl a de sjuka och deras anhöriga visste ju detta redan. Om jag inte minns fel, så protesterade även FK:s nya generaldirektör Adriana Lender, redan i höstas mot vilka konsekvenser regeringens beslut skulle få när de nya reglerna slog till med full kraft den 1 januari i år. Heder åt henne, men regeringen lyssnade förstås inte utan skyllde konsekvenserna på Försäkringskassans handläggare. Ibland undrar jag om ledamöterna i regeringen någonsin lämnat småskolan, med tanke på det barnsliga "skylla- ifrån-sig"-beteendet de ägnar sig åt.
lorentz
02-03-2010, 10:40
Jag skulle nog inte vilja jobba på FK.Tänk att få ta så mycket skit varje dag
CITAT (lorentz @ 02-03-2010, 10:40)  Jag skulle nog inte vilja jobba på FK.Tänk att få ta så mycket skit varje dag Om hela FKs personal unisont ställde sig upp och sa att de inte ställer upp på detta så skulle de slippa en hel del skit. I för sig är just jag noga med att påpeka att det inte är personen på FK jag är arg på, utan regeringen som beslutat skiten, men jag är nog en av de få som gör så.
Meriona
03-03-2010, 09:42
AB igårDet här gjorde mig också oerhört ledsen. Och arg!
Rosmarin
03-03-2010, 10:11
Hela den här historien är ju vansinnig. Tur att någon (=AFhandläggaren) som faktiskt sitter på en post där han kanske har någonting att säga till om reagerade logiskt. Att skriva till ansvariga ministrar tror jag också kan vara bra. Rekommenderade brev i det fallet. CITAT (Red Top @ 01-03-2010, 10:11)  .......
Ibland undrar jag om ledamöterna i regeringen någonsin lämnat småskolan, med tanke på det barnsliga "skylla- ifrån-sig"-beteendet de ägnar sig åt. Man undrar ju ofta vilken värld de lever i. Inte i samma värld som vi verkar det som...
CITAT (Meriona @ 03-03-2010, 09:42)  AB igårDet här gjorde mig också oerhört ledsen. Och arg! Jag läste också det igår - förskräckligt. Lagar och lagar - det måste ju finnas mänsklighet bakom besluten. Ingen regel utan undantag. Vad är det för värld vi lever i ?
sqrulan
05-03-2010, 11:01
Vill bara säga att inte blev jag friskare av att börja jobba från 50% till 100% ibland så vill jag bara döööö!
*Stintan*
05-03-2010, 11:27
CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 11:01)  Vill bara säga att inte blev jag friskare av att börja jobba från 50% till 100% ibland så vill jag bara döööö!
sqrulan
05-03-2010, 11:32
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2010, 11:27)   Gulliga du!
CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 11:01)  Vill bara säga att inte blev jag friskare av att börja jobba från 50% till 100% ibland så vill jag bara döööö! Jag begriper inte, hur dom tror att den som är sjuk, skulle bli friskare av att man drar in ersättningen. Skulle värk och andra symptom försvinna tror dom? Eller är alla fuskare i deras ögon? Rehabilitering, ja, MEN kan inte den åtgärden införas samtidigt med sjukskrivningen? Som nu, sök jobb, gå på arbetsträning osv, men ha kvar sjukskrivningen i botten. NU blir folk inte bara sjuka fysiskt utan man spär på med psykiska problem, när man inte vet hur man får pengar till mat och hyra.
mamamaggan
05-03-2010, 12:07
Har skummat igenom era inlägg och kan bara hålla med om det är helt sjukt hela det nya systemet. Vet så väl eftersom nu senast min man manglats igenom det.
Det här med att AF säger ifrån vet jag många som råkat ut för , gudskelov !! I flera fall har då den sjuke fått sjukpenning igen , annars blir det socialen .
Men , hur snett får det vara ? Våra läkare skriver intyg , FK bedömer men den som i slutändan kan bestämma om du ska få sjukpenning kan vara en handläggare på AF !!!
Någon skrev om tidsbegränsad sjukpension ( tidsbegränsad sjukersättning ) den har tagits bort nu . Den som ska få " riktig " sjukpension ( icke tidsbegränsad sjukersättning ) numera vet jag inte hur sjuk den ska vara , knappt någon får sådan.
Nu håller jag tummarna för den person som detta inlägg handlar om och hoppas att den personen med stöd av en god vän kan ordning på det här eländet. Lycka till !!!
Ett tillägg : Många som inte är sjuka imponeras av talet om den nya rehabkedjan ! " Oj men titta de sjuka får hjälp !" Rehabkedjan består av att den sjuke sparkas ut från FK och sk gå över till AF , vilken rehabilitering !!
Uppdatering: Handläggaren på AF har efter mycket bråk och många samtal till FK fått till ett möte med en handläggare på FK. Dessutom rådde AF handläggaren att läkaren ska sjukskriva personen trots att denne är utförsäkrad, så nu ska detta ske. Mer vet jag inte i dagsläget. Återkommer.
sqrulan
05-03-2010, 12:45
 Hoppas att det sker för min överläkare/spesialist var riktigt besviken. Han sa: Vad är det för ide att jag försöker att hjälpa folk att bli friska då outbildade inte har en aning om sjukdomen? Jag kan endast ge medicin och goda råd?
Vilken AF-handläggare ! När jag har läst om olika fall, har jag fått lite av den uppfattningen att AF-personal reagerar och agerar ! När de inte jobbar dagligen med sjukförsäkringsfrågor, dess paragrafer och lusläser läkarintyg, ser de alltihopa fortfarande med " friska" ögon. Dom fattar att de inte har något jobb åt den sjuke. För det finns inte jobb och det finns inte arbetsförmåga i den meningen som dages samhälle kräver. Hela samhället är så effektiviserad. När jag lyssnade på förklaringar om banverket , SJ och snökaoset. Fattade jag hur dom har privatiserad och effektiviserad allt. Dom har så många olika aktörer kring vår tågtrafik och alla måste gå på vinst, vansinngt ! Någon minister lyste glad om hur många mer räls man hinner hållar ordning nu jämfört med förut. Jag såg framför mig en medarbetare där som jobbar som en skållad rotta, hinner knappt sova och sedan rusar i väg till banan igen . Alla områden i samhället är slimmade så, ingenstans finns lite extra folk för enklare uppgifter. Ingenstans finns det " luft " i systemet och tidsplaneringen i fall någon skulle bli förkyld och stanna hemma ett par dagar. Skolor / dagis får inte ta vikarier, banverket har inte extrafolk som kan hugga i när kaoset bryter loss. Isbrytarna är uthyrda till Antarktis för det är lönsammast där, medan båtar här fastnar i isen. Det ser så snyggt ut på papper, alla dessa planer, men i praktiken är mer nyanserad, det finns alltid en mänsklig faktor. Den mänskligheten har jobbats bort nu från arbetsmarknaden, det finns inte plats åt dom som inte orkar producera max hela tiden. Jag skulle vilja sitta bredvid sängen på dessa ministrar dom bestämmer över sjukförsäkringen den dagen dom ligger på 39 graders feber och ständig hosta och säga : " vi är inte intresserade av hur sjuk du är utan din arbestförmåga" " dina barn ska inte få mat idag om du inte omedelbart duschar, klär på dig och går till jobbet" " om du inte kommer till jobbet , måste ni flytta nästa vecka till andra änden av Sverige för där finns ett halvtidsjobb som du kan göra i alla fall !" " blev du frisk nu, oj ,ditt jobb har redan gått till en annan som orkar bättre, du får välja något enklare jobb" " du får vara nu påhittig och aktiv och leta efter en enklare jobb, använd din kontaktnät !" " oj då har du fortfarande 39, 8 graders feber, det var ju meningen att du skulle bli frisk !"  Ugh, nu har jag sagt vad jag tycker !
32-åring misstänks ha fejkat cp-skadaNär man läser artikeln och ser att FK inte ens haft underlag för bedömning ... då undrar iaf jag ... Får det gå till på detta vis!? Samtidigt blir svårt sjuka nekad ersättning och hänvisas till Arbetsförmedlingen trots att de saknar arbetsförmåga och trots att läkare skrivit intyg och det finns medicinskt underlag för bedömningen. Hårresande! Detta är inte heller helt unikt ...fler exempel har hittats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|