Full version: Skolmat.
Sidor: 1, 2
Adri-Anne
Hörde på radion i dag att ett skolkök har slutat upp att ha pizza på matsedeln, det blev anstormning i matsalen då. Personalen orkade inte med alla som då ville ha mat.!!!
Men hjälp! Vad är dom där för????
Det har klagats på längden och tvären över att barnen inte äter, nu gör dom det, då är det galet. ohmy.gif
Jag trodde i min enfald att skolbespisningen var till för att barnen skulle äta. sad.gif
När vi i vår ålder var barn, hade vi ett paket med mackor och en mjölkflaska med oss. Är det dags att införa det igen tro???
KURT
Om de annonserar pizzan som korvkaka så blir nog inte rusningen så stor. Dessutom borde pizza kunna vara en billig skollunch, så den borde från det perspektivet (kanske inte nyttigt dock) serveras oftare.
MRLINDELL
Min 8:a åriga dotters klasskamrat fick en pizzabit till skollunch och blev sedan knuffad när hon skulle gå till bordet. Pizzabiten hamnade förstås upp och ner på golvet och kastades.
Hon fick ingen ny pga man skulle hålla bättre ordning på sin mat och att skolan hade inte råd med att slösa så med maten. Detta har förstås diskuterats både i hemmen och i skolan.
Skolan ursäktades sig med att matmor för dagen var en vikarie. Vikarien ursäktade sig sedan med att ha följt skolans instruktioner.
- Man klagar på att dagens barn är trötta och okoncentrerade på lektioner. Man ger dem dålig mat och ibland ingen alls. Man byter ut mjölk mot vatten etc samtidigt som man lär ut kostcirkeln. Man har i princip slutat med gymnastik där man byter om och gympar och sedan duschar efteråt till fri aktivitet. Detta betyder att en oagagerad lärare/föreståndare kan gå en lite prommenad eller ta in svamp & kottar till klassrummet för att spara tid/pengar i stället för att komma ut i friska luften. Man har sparat in gymnastiklärare, gymnasitklokalen. Man drar in eller drar ner de kommunala bridragen till kreativa friskolor och ur-och-skur dagisar etc etc.
Alla skall minsann ha det lika dåligt!
Skatter till vård, skola och omsorg ... vi har hört det till leda.
VAR tar alla skattepengar vägen?
Eva i Västerås
Jag tror skattepengarna i allt större utsträckning går till administration!
Posse
CITAT (Adri-Anne @ 17-12-2003, 09:49)
Hörde på radion i dag att ett skolkök har slutat upp att ha pizza på matsedeln, det blev anstormning i matsalen då.  Personalen orkade inte med alla som då ville ha mat.!!!
Men hjälp! Vad är dom där för????

Jag hörde också det där på radio. wacko.gif

Kanske är det så här det tänks även om sjukvården... erbjuds det "för" attraktiv vård blir det "anstormning"... unsure.gif
Adri-Anne
Just så är det nog. biggrin.gif biggrin.gif
Virgo
Tur att det är bättre mat på fängelset. Om det nu råkar vara nåt äckligt som köttsoppa, spenatsoppa eller stekt fisk så är det bara att matstrejka. Därefter är det ordentlig mat igen morron ,middag och kväll.
Pensionärer behöver inte heller nåt vettigt att äta, för många är ju tandlösa och dör snart ändå.
mad.gif
mari_tres
Jag har sett hur skolbarn blir när det är typ pizza, piroger och liknande till lunch. En del kan äta tills de nästan spyr och en del får nästan ingenting alls för att de helt enkelt inte kommer fram till maten, där "de tuffa" står och trängs. Det kan ibland om personalen inte ser upp även bli så att den klass som kommer sist inte får någon mat för att den är slut. Vore det lika stor anstormning när det är köttsoppa eller potatisbullar vore det ju inte lika markant, men de kan ju inte bete sig med hyfs. Det är vad jag har sett och det är min åsikt... Det nog inte bara priset som styr den där frågan.
Virgo
När jag gick i skolan, så var det ordning i skolbespisningen.

Där fanns tre avdelningar med bord . Den i mitten var för flickorna och till vänster och höger satt pojkarna. Lärarna gick i gångarna och såg till att alla åt upp sin mat och inte busade.
Blev någon yngling ertappat med nåt bus, så fick han sitta hos tjejerna och skämmas. Det var nog det värsta som kunde hända en kille att bli tvungen att sitta vid tjejbordet.
Ljusalfheim
jag kom till skolbespisningen för några dagar sen och då var maten slut.
det fanns pulvermos som de kunde fixa på en kvart ungefär. wink.gif
såkandetgå sad.gif men jag behövde ju bara sitta i skolan till fyra sleep.gif
Adri-Anne
Hur skall barnen ha någon hyfs, när ingen vill. kan eller får fostra dom?
Vem vågar att sätta en unge på plats idag?
Tack och lov att jag hade barnen på den tiden när man dängde näven i bordet så lyssnade dom. Att dom inte alltid gjorde som man sa, är en annan historia, men inte sjutton att någon vågade svara med fula ord och tillmälen.
När man hör barnens språk idag, är det så man baxnar.
Men är det barnens fel? Var och vem har lärt dom allt detta?
TV fick vara barnvakt och videofilmer med skräck och våld blev vardagsmat, och nu förvånas vi över resultatet.
Berith
CITAT (Adri-Anne @ 17-12-2003, 21:04)
Tack och lov att jag hade barnen på den tiden när man dängde näven i bordet så lyssnade dom.

Vems barn är det som är föräldar till dom som är barn i dag? unsure.gif
yla
CITAT (Berith @ 17-12-2003, 21:08)
CITAT (Adri-Anne @ 17-12-2003, 21:04)
Tack och lov att jag hade barnen på den tiden när man dängde näven i bordet så lyssnade dom.

Vems barn är det som är föräldar till dom som är barn i dag? unsure.gif

tongue.gif rolleyes.gif
gammelnalle
Självfallet är vi föräldrar i första hand som är skyldiga till att våra barn uppfostras rätt.
MEN!!!!
Hur skall det gå till?
Från det barnen är högst 6år är det skolan som har hand om barnen större delen av den vakna delen av dygnet. Sedan oftast fritis eller dyligt och kanske någon annan fritidsaktivitet.

Jag förstår inte hur man som förälder då har en verkligt möjlighet att konkurera med/mot "fröken" MEN framför allt med/mot kompistrycket.
Det var lättare förr när inte data, fritis, tv-våld mm inte fanns och de flesta mammorna var hemma.... men bättre?? Det är nog inte många som vill tillbaka till den tiden.
(Jag känner faktiskt några familjer som VALT att mamman stannar hemma tills barnen blivit stora. All heder åt dem. Men det skall vara frivilligt)

Jag anser därför att det bör vara lättare för föräldrar att komma till tals i skolan. "Utvecklingssamtalen" i all ära, men åtminståne jag vet att det inte fungerar på många ställen.
Vi föräldrar skall inte gå in och peta på pedagogiken etc, men den är väl ändå bara en liten del av skolan.... denna tråd började om skolmaten....

Varför skall skolmaten vara "gratis" ? Om föräldrarna fick ta ansvar för dessa pengar (öronmärkta givetvis) kanske situationen i matsalarna skulle se annorlunda ut. ? Men bättre?
På gymnasiet i den kommun jag bor (gratis lunch) ser jag ofta SAMMA personer som går ut och äter på sta'n.... Hur de har råd vet jag inte, för det har definitivt inte jag.

Hoppas på många påhopp !!!!

mad.gif mad.gif smile.gif tongue.gif wink.gif
Mariann
CITAT (Virgo @ 17-12-2003, 20:35)
Tur att det är bättre mat på fängelset. Om det nu råkar vara nåt äckligt som köttsoppa, spenatsoppa eller stekt fisk så är det bara att matstrejka. Därefter är det ordentlig mat igen morron ,middag och kväll.

Mitt förslag blir då till alla pensionärer o vi andra som inte har eller kommer att få råd att äta/bo mm. Begå brott så hamnar man i ett varmt och matfyllt fängelse, med mkt fritid o annan enkel sysselsättning. Kanske bättre omhändertagande än på hemmen? wink.gif wacko.gif unsure.gif
Adri-Anne
Våra barn så klart.
Men våra barn utsattes för frestelser som vi inte kunde drömma om när vi var unga.
Och blev itutade att allt som var nytt, var framsteg och utveckling.
I och med medias utveckling,( inte alltid till det bättre) och TV blev allas egendom gick det nu att manipulera individuellt och kollektivt, och det är just som du skriver Gammelnallen, hur skulle föräldrarna kunna påverka barnen. Där har du pudelns kärna. Detta har varit ett medvetet drag från dom styrandes sida. Barnen skulle inte fostras av föräldrarna, det skulle staten stå för. Dom skulle in i lekskolan redan som halvt blöjbarn, och sedan skulle staten ha hand om dom vidare i fritids, skola osv, allt för att styra barnen i en viss riktning, och resultatet ser vi ju i dag. Det var nog ett medvetet drag att man tog bort ordning och uppförande i skolan.

Det var många av oss gamlingar som varnade och försökte komma till tals när det hände. Särskilt när barnen hemma i soffan kunde serveras dukat bord med upp till 20 realistiska mord varje kväll. Naturligtvis blev föräldrar genom media manipulerade med att detta är inget som påverkar barnen, dom kan dra gränsen mellan spel och verklighet. Dom förstår ju att det bara är på låtsas. När dom asiatiska kampsporterna blev populära i filmerna, kom dessa hemska sparkar som ungdomarna använder ute på gatorna i dag.

Vi blev intutade med att lycka, det var att konsumera. Ju mera konsumtion, dess större frihet, men för att få råd med allt detta fick föräldrarna jobba allt hårdare och hårdare, samtidigt som nya budskap viskades i örat. Vi måste ha en meningsfull fritid, även inbegripet att då skall det också konsumeras, och det innebär ytterligare arbete, och följden blev att barn och ungdomar blev ännu mera ensamma.
Jag hörde någon gång på radion att barnen får en kvart om dagen med föräldrarna i hemmet, och ibland inte ens det, och eftersom föräldrarna har sådana krav på sig om att vara goda föräldrar, så jobbar dom häcken av sig för att ge barnen ännu mera konsumtionsvaror och pengar att förbruka, i stället för att ge dom tid. Så har det blivit samhället, skolan, som ensam skall stå för fostran, och den fostran ser vi ju ute på gator och torg i dag. Men från början var det heller inte meningen att skolan ensam skulle fostra barnen. Största ansvaret skulle föräldrarna ha, sedan skulle skolan fylla på med resten. Men utan minsta motstånd så tog man bort ordning och uppförande som betyg i skolan, det enda verktyg skolan hade för att hålla disciplin.
Jag är ingen förespråkare av aga, aldrig någonsin, det får över huvud taget inte förekomma, men utan normer och krav mår inget barn bra.

Dagens styrande har blickat tillbaka till dom gamla romerska kejsarnas valspråk "Ge folket vad folket vill ha, bröd och skådespel". Sedan är folket nöjt och frågar inte vad som sker i dom styrandes kretsar, och det har dom tydligen lyckats bra med.
Vi har snart ingen välfärd kvar, samtidigt som gator och torg är fulla av tusentals ungdomar som varken kan läsa eller skriva ordentligt. Många av dessa har varit i klammeri med polis och kronofogde, knarkmissbruk osv. Med den koll det är i dag på människor, kan man undra var dessa ska få bostäder och arbete.

Om detta sätt som vi nu lever på är så bra, varför ser det då ut som det gör? Folk går i väggen, blir utbrända, får belastningssjukdomar, och ungdomar driver omkring utan mål och mening och ser ingen vettig framtid. Är verkligen allting så bra?
Men vad ska vi då göra åt det?
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 18-12-2003, 08:36)
Från det barnen är högst 6år är det skolan som har hand om barnen större delen av den vakna delen av dygnet. Sedan oftast fritis eller dyligt och kanske någon annan fritidsaktivitet.

(Jag känner faktiskt några familjer som VALT att mamman stannar hemma tills barnen blivit stora. All heder åt dem. Men det skall vara frivilligt)

Hoppas på många påhopp !!!!

mad.gif mad.gif smile.gif tongue.gif wink.gif

Du glömde bort att barnen (de flesta) redan från ca. 1 - 1,5 års ålder tillbringar större delen av sin vakna tid på dagis.

Jag tillhör dem som stannat hemma och tagit hand om barnen.
Det var ett beslut min man och jag tog gemensamt och det har vi aldrig ångrat. wub.gif

Barn kan inte gå ut och äta lunch om inte föräldrarna förser dem
med pengar till det = föräldrarna håller med barnen att skolmaten ÄR dålig
Ewa L
CITAT (Mariann @ 18-12-2003, 09:21)

Mitt förslag blir då till alla pensionärer o vi andra som inte har eller kommer att få råd att äta/bo mm. Begå brott så hamnar man i ett varmt och matfyllt fängelse, med mkt fritid o annan enkel sysselsättning. Kanske bättre omhändertagande än på hemmen? wink.gif wacko.gif unsure.gif

Jag och en jobbarkompis har bestämt att vi skall göra ett rejält bankrån när vi är 70 år. Antingen klarar vi oss undan med pengarna och kan leva på dem, eller så kommer vi på Hinseberg och blir försörjda. Det är vad jag kallar: "a win/win situation"! biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Posse
Varför skall skolmaten vara "gratis" ? Om föräldrarna fick ta ansvar för dessa pengar (öronmärkta givetvis) kanske situationen i matsalarna skulle se annorlunda ut. ?

Jag är inte bergsäker på hur du menar men det låter som att du kanske menar att skolmaten inte skulle skattefinansieras, utan att det istället skulle vara upp till var och en att att betala sin mat i skolan...? unsure.gif

Eftersom grundskolan är obligatorisk tycker jag det är självklart att de som tvingas gå dit även ska få mat.

Och självklart ska det serveras både god och nyttig mat, och under trevliga och ordnade förhållanden. Det ska givetvis inte få vara några "huggsexor" i skolmatsalarna.
yla
CITAT (Ewa L @ 18-12-2003, 10:07)

Jag och en jobbarkompis har bestämt att vi skall göra ett rejält bankrån när vi är 70 år. Antingen klarar vi oss undan med pengarna och kan leva på dem, eller så kommer vi på Hinseberg och blir försörjda. Det är vad jag kallar: "a win/win situation"! biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

hehe behöver ni en till kumpan laugh.gif tongue.gif

hehe skämt åsido

jag skulle bli galen om jag hade ett rum på några få kvadratmeter
att röra mej på
född fri o vill vandra fri så länge jag kan
om än hungrig nån gång
så värdesätter jag min frihet alltför högt
för att sälja den för mat o ett låst rum
Mariann
Man har inte direkt någon uppfattning att man som boende på hem rör sig fritt. man kommer ju *F*N* knappt upp ur sängen ohmy.gif Ingen lutfisk eller flera ägg, ingen bulle till kaffet osv. Tror ändå "kunderna" i fängelserna har det bättre än vad våra gamla har det på hemmen. unsure.gif
yla
ja de e klart men jag vill inte in på hem heller rolleyes.gif
Mariann
Näe inte jag heller varken där eller på fängelse men.... man vet ju inte hur livet slutar ju sad.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 18-12-2003, 10:36)

Kan vi inte bestämma oss för att vi håller oss utanför
alla murar "hem" och njuter av livet i det fria så länge vi kan tongue.gif biggrin.gif
Ewa L
Jag vill också kunna ströva fritt, men av 2 onda ting väljer jag nog fängelset!! sad.gif

Tycker det är för dj-t hur äldre människor behandlas idag. Kanske inte på alla ställen, men på alltför många. Ingen som helst värdighet eller värme.

Alternativet för mig vore nog annars ättestupan, men om man inte orkar ta sig dit en gång?? Vill inte bli gammal och beroende!!
Adri-Anne
Men om vi håller oss utanför, får ju alla andra ta skiten.
*Felix matte*
CITAT (Adri-Anne @ 18-12-2003, 10:44)
Men om vi håller oss utanför, får ju alla andra ta skiten.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar wink.gif
I fängelserna får de gärna "ta skiten" de har det alldeles för bra där...min åsikt.
Att gamla och vårdbehövande har det som det är nu ... inte överallt.... men på tillräckligt många håll.... det är SKAMLIGT och SKRÄMMANDE.

Jag vill inte heller bli gammal och vårdberoende!
yla
CITAT (Felix matte @ 18-12-2003, 10:39)
CITAT (oldwolfie @ 18-12-2003, 10:36)

Kan vi inte bestämma oss för att vi håller oss utanför
alla murar "hem" och njuter av livet i det fria så länge vi kan tongue.gif biggrin.gif

japp så gör vi laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
Adri-Anne
Jag tolkade "Hålla oss utanför" som att stänga av och inte låta sig beröras av det som sker.
Förlåt om jag missförstod. biggrin.gif
Visst glömde jag barnen på dagis. sleep.gif
Hörde också till dom som var hemma med barnen.
Saftade, syltade, bakade allt matbröd, hade trädgård som försåg oss med mycket av det vi behövde och skogen var full av bär och svamp.
Sydde , stickade,vävde, högg ved, stoppade ,lappade, var sjuksköterska, lärare,kock, städerska, trädgårdsmästare ocv. Men ändå kallades man .LYXHUSTRU
Och dröm om min förvåning när flickan en dag kom hem och talade om att allt det jag hade gjort av syning, stickning osv, var...
Förspilld kvinnokraft
Det hade hennes lärare sagt. Så det var det dom fick lära sig i skolan. Detta var på 60-70 talet.

Med den förspillda kvinnokraften fick jag råd att stanna hamma hos barnen, trots att vi i dessa år byggde hus, trots att vi hade bara en inkomst att leva på.
Vi led ingen nöd.
*Felix matte*
CITAT (Adri-Anne @ 18-12-2003, 11:23)
Hörde också till dom som var hemma med barnen.
Saftade, syltade, bakade allt matbröd, hade trädgård som försåg oss med mycket av det vi behövde och skogen var full av bär och svamp.
Sydde , stickade,vävde, högg ved, stoppade ,lappade, var sjuksköterska, lärare,kock, städerska, trädgårdsmästare ocv. Men ändå kallades man .LYXHUSTRU
Och dröm om min förvåning när flickan en dag kom hem och talade om att allt det jag hade gjort av syning, stickning osv, var...
Förspilld kvinnokraft
Det hade hennes lärare sagt. Så det var det dom fick lära sig i skolan. Detta var på 60-70 talet.

Med den förspillda kvinnokraften fick jag råd att stanna hamma hos barnen, trots att vi i dessa år byggde hus, trots att vi hade bara en inkomst att leva på.
Vi led ingen nöd.

Lyxhustru... så fint har också jag titulerats wub.gif biggrin.gif
Gedigen utbildning har vi, i livets skola lär man sig många yrken biggrin.gif
Förspilld kvinnokraft ... ja den läraren förstod väl inte bättre. sad.gif

Kul med trådarna.... den här startade om skolmaten och vi har tagit en sväng förbi fängelse, äldreboenden och nu är vi hemma laugh.gif tongue.gif
MRLINDELL
Klart att 40-talister tycker allt är bra! De har plundrat samhället, levt över samhällets tillgångar. Innan skatteomläggningen fick de dra av alla sina räntor, inflationen åt upp deras lån. De fick studielån med låg ränta, långa bekymmerslösa utbildningar, inflationen åt upp studielånen med. Nu säljer de sina hus och får miljoner. Nu vill dom sänka arvskatten och ta bort förmögenhetsskatten. Det var länge sedan man hörde "eget rum på hemmet", men det dröjer inte länge till. Snart skall alla bo på Grand hotel.

Vad gör man med våra ungdomar? Som knappt får plats på en utbildning, som får bo hemma i bostadsbristens tider. En 1:a (renoveringsobjekt) kostar från 500.000 och uppåt. De får inte ens lån. De kan inte skaffa sig någonstans att bo. De ställen som finns är redan reserverade för andra innan de byggs.

Vem representerar studenter och unga? Varför är barnombudsmannen en gammal politiker?

Sverige är det land som har flest monopol inom EU. Staten stödjer en planekonomi som får svenskt näringsliv att förtvina bort. De unga som skall arbeta ach försörja alla gamla får inte den chans de borde ha fått.

De enda som verkligen supportas i dagens samhälle är de kriminella, vi håller dess marknad vid liv med försäkringspremier.
*Felix matte*
Får man fråga vilken -talist MR Lindell är wink.gif
Du låter så väldigt mycket anti sad.gif

Trots att jag absolut inte har något att göra med allt du räknar upp som 40-talisternas "illdåd" så tycker jag att livet är gôtt att leva
Du kan inte klumpa ihop alla ungdomar. Utbudet och priset på bostäder skiljer enorm mellan storstad och mindre samt landsbygd.
Dotter och måg köpte i somras en trea för 7.500 Kr biggrin.gif

Att komma in på utbildningar har väl vad jag förstått mer med betygen att göra än ens ålder wink.gif
gammelnalle
Tillbaka till rubriken: Skolmat
Tydligen en het potais !!
biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif

[QUOTE]Posse Skickat den: 18-12-2003, 10:17

Medlem

Grupp: Medlemmar
Antal inlägg: 735
Medlemsnummer: 432
Medlem sedan den
27-11-2002

Varför skall skolmaten vara "gratis" ? Om föräldrarna fick ta ansvar för dessa pengar (öronmärkta givetvis) kanske situationen i matsalarna skulle se annorlunda ut. ?

Jag är inte bergsäker på hur du menar men det låter som att du kanske menar att skolmaten inte skulle skattefinansieras, utan att det istället skulle vara upp till var och en att att betala sin mat i skolan...?

Eftersom grundskolan är obligatorisk tycker jag det är självklart att de som tvingas gå dit även ska få mat.

Och självklart ska det serveras både god och nyttig mat, och under trevliga och ordnade förhållanden. Det ska givetvis inte få vara några "huggsexor" i skolmatsalarna. "

Självklart måste skolmaten vara skattefinnansierad!! (Åtmisntåne i grundskolan) Vi måste alla hjälpa till solidariskt.
Men om nu barnen INTE äter skolmaten (eller för mycket om det är pizza eller pannkaka) Vari består felet, och hur rättar vi till det. Att barnen MÅSTE äta sund kost och vid rätt tillfälle för att orka hänga med (blodsocker) hoppas jag att ALLA tycker/vet ??????
Vi som föräldrar KAN inte och SKALL inte vara med hela tiden i skolan och inte i "matbespisningen" heller. GÖR GÄRNA BESÖK!!!
Om vi föräldrar/vårdnadshavare själv fick bestämma, GIVETVIS TILLSAMMANS med våra barn, hur skall denna veckas lunchsituation se ut för mitt/vårt/mig barn.
Jag vet inte vad en skolmåltid kostar idag, men höftar till med 15:-/Portion ... mad.gif Rätta mig gärna om jag ligger helt utanför spelplanen!
Vill Kalle/Lisa äta blodpudding på måndag? Om han/hon inte vill det , kunde hon/han få en matkupong värd 15:- och gå ut "på stan" och äta. Inget för lågstadier kanske... men jag tror inte heller det är där det stora problemet ligger... rätt/fel??

Tänk dig själv: Din chef bestämmer vad du skall äta till lunch. Inte bara idag utan alla dagar!!!!! EN rätt!!!! mad.gif

Innan nu, "vän av ordning", hoppar på mig och säger: "Att på våran skola får man minsann välja" eller "Ja men vi på landsbygden då?? Här finns inga restauranger" vill jag bara säga att
DET är PENGARNA som styr!! Om vi föräldrar kontrollerar pengarna, kan vi även bestämma mera över vad som skall serveras.

Dessutom vill jag INTE att skolmåltidspersonal skall ta åt sig av min kritik. JAG VET att de flesta av er gör så gott ni kan. men att det saknas ekonomiska resurser. (Jag har haft förmånen att jobba inom skolan som lärare , dels i mellanstadiet, högstadiet och på gymnasium. Och har besökt /och ätit på flera olika skolor. Inget "fel" på maten har jag sett, men visst, när jag går ut och äter har jag ALLTID valmöjlighet samt salladsbuffeer, och olika drycker....)

Mera påhopp!!!!!!
laugh.gif tongue.gif
Virgo
CITAT
Om vi föräldrar kontrollerar pengarna, kan vi även bestämma mera över vad som skall serveras.
hm... skulle vara intressant o få veta vilka föräldrar som skulle bestämma
För det blir väl föräldern som "gapar" mest?

o ja känner inte heller igen mig där vi 40 talister anklagas för allt.
Jag har aldrig lagt min röst på sossarna!

Oooops! nu blir det politik, vilket är otillåtet här.

CITAT
Tänk dig själv: Din chef bestämmer vad du skall äta till lunch. Inte bara idag utan alla dagar!!!!! EN rätt!!!!  

Om det är han som betalar, så bestämmer han säkert att det blir affärslunch!?
Mariann
CITAT (gammelnalle @ 18-12-2003, 13:12)
Jag vet inte vad en skolmåltid kostar idag, men höftar till med 15:-/Portion ... mad.gif Rätta mig gärna om jag ligger helt utanför spelplanen!
rätt!!!! mad.gif

4.50 per portion hos oss sleep.gif sad.gif ohmy.gif
Mariann
CITAT (Virgo @ 18-12-2003, 13:24)
Jag har aldrig lagt min röst på sossarna!

Oooops! nu blir det politik, vilket är otillåtet här.

Ajabaja Virgo *vov* *vov* mad.gif tongue.gif
gammelnalle
[QUOTE]Mariann Skickat den: 18-12-2003, 13:43

Medlem

Grupp: Medlemmar
Antal inlägg: 579
Medlemsnummer: 64
Medlem sedan den
02-11-2002

CITAT (gammelnalle @ 18-12-2003, 13:12)

Jag vet inte vad en skolmåltid kostar idag, men höftar till med 15:-/Portion ... Rätta mig gärna om jag ligger helt utanför spelplanen!
rätt!!!!

4.50 per portion hos oss

Tror du att det blir näringsriktig och god mat SAMT måltidsdryck för denna peng???

[QUOTE]CITAT
Tänk dig själv: Din chef bestämmer vad du skall äta till lunch. Inte bara idag utan alla dagar!!!!! EN rätt!!!!

Om det är han som betalar, så bestämmer han säkert att det blir affärslunch!? [QUOTE]

hm... skulle vara intressant o få veta vilka föräldrar som skulle bestämma
För det blir väl föräldern som "gapar" mest?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif du förstår nog vad jag menar... vi vuxna vill nog ha mer än en rätt att välja på... eller...
och jag sa tillsammans med barnen....
Sylvia
Mitt förslag blir då till alla pensionärer o vi andra som inte har eller kommer att få råd att äta/bo mm. Begå brott så hamnar man i ett varmt och matfyllt fängelse, med mkt fritid o annan enkel sysselsättning. Kanske bättre omhändertagande än på hemmen? wink.gif  :wacko:  :unsure:

Varför inte ha pensionärerna i skolan under skoldagen?? Som skolfarfar/farmor/morfar/mormor?? De följer barnen till bamba och äter med dom, har tid att lyssna och lära dom lite hyfs?? Många pensionärer skulle säkert uppskatta att få vara med barn och barnen skulle säkert uppskatta att ha äldre personer bland dom?? Eller??
Hans i Mälardalen
Enligt mina erfarenheter är det stor skillnad på skolmaten på grundskolan jäntemot gymnasiet. På högstadiet var de inte alls pigga på att man åt mycket, där var det begränsade ransoner. Men när man kom till gymnasiet var det rena himmelriket med alla resurser. Tar man maten där tex finns det alltid alternativ. Det finns alltid vegetarisk mat tillgänglig, när fläsk serveras finns alltid nötkött som alternativ. Det finns fyra alternativ på dricka och kökspersonalen uppmuntrar verkligen till att vi ska äta mycket. Om man har frågor om maten har de alltid svar, det glädjer mig. På högstadiet visste de nämligen inte alltid vad de serverade. På högstadiet fann man ofta misstag med maten som plastbitar och hårstrån i maten, en gång fanns det tom larver i salladen. Sånt har hittills aldrig förekommit på gymnasiet och då hör till saken att jag har gått på gymnasie i ett och ett halvt år (halvtid). Så är det i verkligheten, skulle kommunpolitikerna besöka grundskolan lika ofta som vi ser dom på besök här på gymnasiet kanske tom de skulle se bristerna i skolmaten på grundskolan.

MvH
Eva i Skåne
CITAT (Sylvia @ 18-12-2003, 22:47)
Varför inte ha pensionärerna i skolan under skoldagen?? Som  skolfarfar/farmor/morfar/mormor?? De följer barnen till bamba och äter med dom, har tid att lyssna och lära dom lite hyfs?? Många pensionärer skulle säkert uppskatta att få vara med barn och barnen skulle säkert uppskatta att ha äldre personer bland dom?? Eller??

Och så kunde pensionärerna spara in kostnaden för en måltid om dagen på sin snåla pension unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 18-12-2003, 23:18)
CITAT (Sylvia @ 18-12-2003, 22:47)
Varför inte ha pensionärerna i skolan under skoldagen?? Som  skolfarfar/farmor/morfar/mormor?? De följer barnen till bamba och äter med dom, har tid att lyssna och lära dom lite hyfs?? Många pensionärer skulle säkert uppskatta att få vara med barn och barnen skulle säkert uppskatta att ha äldre personer bland dom?? Eller??

Och så kunde pensionärerna spara in kostnaden för en måltid om dagen på sin snåla pension unsure.gif

Inte alls dum idé smile.gif
gammelnalle
Jag saknar matförslag här!!!
Kan man inte popularisera impopulära maträtter genom att döpa om dem. Jag mena egentligen att ge skolmaten en BÄTTRE status.
Nu i juletider kallar man givetvis risgrynsgröt för tomtegröt osv.

"Mer rotmos och fläsklägg"
"Sprängd grävling åt alla"
" Farsbullar"
"Morsgris´fötter"
(3 sista rader , just for the fun of it)
Eva i Skåne
Du, mina barn klagar just på att man försöker piffa upp rätterna genom att ge dem lockande namn wub.gif .

Tomtegröt, förresten. Det kallar vi den, året om.
Hans i Mälardalen
Det är det redan för mycket av. Det medför bara att vi ungdomar tappar ännu mer respekt. En och samma maträtt kan förekomma flera gånger med olika namn. Ofta är det namn som får det att låta exklusivt fastänn det ändå är samma vanliga fiskpinnar tex. Men det förekom bara på grundskolan. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så finns det inget att klaga på på gymnasiet. Där är allt till det närmaste perfekt. Där är de ärliga och redogör för vad det är för mat istället för att dölja det bakom en "kuliss".

MvH
gammelnalle
Jo, kanske du har RÄTT tongue.gif , men jag hävdar med enfas att STATUSEN på skolmaten måste bli bättre.
Jag minns med bävan skolmaten på 60-talet: skinn på potatisen, knäckemackor sega som knäck... (SER JAG ETT SAMBAND DÄR?)
PÖLSA!!! yek! Idag (av egen personlig erfarenhet) är MATEN bra, men ungarna säger att den är "äcklig"......
Jag tror INGEN förälder skulle acceptera att man säger så hemma. Eller??? Givetvis kan man inte BARA döpa om maten för att få ungarna att äta. Men vi måste få ungarna (jodå , jag älskar dem) att äta RÄTT... för att de skall orka med skolan.
4.50:-för en portion!!!!! KAN du laga mat för det?? Jag KAN!!!! Men absolut inte 5 dagar i veckan och med måltidsdryck (Mjölk 2,5 dl), bröd, tillbehör (gurka, sallad, lingonsylt, smör, ost.....)
Här kostar 1l mjölk ca 7:- vilket innebär att 2,5 dl kostar ca 1,75;-
4:50 - 1,75 = 2,75
OCH när min dotter var i skolåldern drack hon MINST ½liter/måltid

Jag får inte i hop ekvationen
Eva i Skåne
Nej, det är ingen avundsvärt jobb att försöka trolla fram goda och nyttiga måltider för den summan, men så är det också skandal att man har så lite att röra sig med. Det räckte kanske för 20-30 år sedan.
De gånger jag varit med mina barn i skolan och fått äta där har det alltid varit god mat. Jag tycker de försökt "modernisera" rätterna till sånt som barn gillar: pizza, hamburgare, taco osv. Någon dag i veckan är det alltid någon nyare rätt och de gånger de envisas med ärtsoppan eller blodkorven finns det alltid alternativrätt. Salladsbordet är inte heller dåligt.
gammelnalle
Skåne eva [QUOTE]De gånger jag varit med mina barn i skolan och fått äta där har det alltid varit god mat. Jag tycker de försökt "modernisera" rätterna till sånt som barn gillar: pizza, hamburgare, taco osv. Någon dag i veckan är det alltid någon nyare rätt och de gånger de envisas med ärtsoppan eller blodkorven finns det alltid alternativrätt. Salladsbordet är inte heller dåligt. [QUOTE]

Pannbiff är inte det hambugare?
Salladsborde de ha! tongue.gif men du har nog en bra skola , inte överallt
Taco lov för det!
Ärtsoppa !!! verkar du ha en dålig relation med.. har du inte gjort lumpen eller?? laugh.gif lumpnare påhopp än så orkar jag inte ikväll...
Eva i Skåne
Nej, kvinnlig värnplikt kunde man inte välja när jag var ung, men en gång funderade jag på att bli polis...........
Och ärtsoppa kan jag äta, men en gång om året eller så räcker för mig. Den riktigt dåliga relationen har jag till blodkorven. Ryyyys.

Pannbiff med lök, potatis och lingon. Mums. tongue.gif Det slår varenda hamburgare med bröd och pommes.
Posse
Ett tips, gammelnalle : När man vill citera ur någons inlägg så klickar man på "Citera" längst upp till höger på vederbörandes inlägg (och inte på knappen "Citat") så hamnar sedan dennes inlägg normalt automatiskt som ett prydligt citat i ens eget inlägg. smile.gif
gammelnalle
Tack Posse!!!
"De hade jag ingen aaaaaaaning om"

Man lär sig något nytt varje dag. (Tots att man inte går i "skolan"
Jag har f,ö. den uppfattningen att en dag som man inte lärt sig något nytt är en bortkastad dag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon