Full version: Hundgnäll
Sidor: 1, 2
Motti
Har ni glömt bort mäns pissande i städer vid nattklubbar restauranger pubar eller vid parkeringaplatser ?det är inte speciellt läckert det heller .Tycker det här med hundpisset är en petittes faktiskt ,snälla nån det finns väl värre saker att reta upp sig på !tex att människor slår ihjäl varan eller att det är krig ute i världen eller att barn svälter ja då är det läge att reagera tycker jag ,då verkar ju lite hundpiss rätt löjligt i samanhanget whistling.gif
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 20-02-2010, 20:45) *
Har ni glömt bort mäns pissande i städer vid nattklubbar restauranger pubar eller vid parkeringaplatser ?det är inte speciellt läckert det heller .Tycker det här med hundpisset är en petittes faktiskt ,snälla nån det finns väl värre saker att reta upp sig på !tex att människor slår ihjäl varan eller att det är krig ute i världen eller att barn svälter ja då är det läge att reagera tycker jag ,då verkar ju lite hundpiss rätt löjligt i samanhanget whistling.gif

Jo, ett typiskt västvärldsproblem. laugh.gif Pissande fyllehundar är ingen höjdare heller men nu var det hundar vi pratade om. Var sak har sin plats i Universum.
Motti
Hundar pissar ju när de måste de bryr sig ju inte om vad vi människor tycker !fyllehundar har ett val at annvända toaletten.här i byn fins det hundar och jag ser de där gula fläckarna överallt ,visst det kanske inte ser så läckert ut men det är ju kontrasterna vit och gult som gör att det syns så väl,på våren sommaren och hösten ser man det inte och bryr sig inte.Visst kan man få en hund att pinka på komando det har våra gjort !men jag tror få hundägare bryr sig att lära sin hund sådant om de lär dom något överhuvudtaget,finner de flesta hundar jag träffar väldigt ouppfostrade om de ens är fostrade?hunden är ute och går med matte i stället för tvärt om.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2010, 15:33) *
Idag sitter jag och är lite skadeglad när jag ser folk som är ute och rastar sina hundar i busvädret. Hunden MÅSTE ju ut och nån måste hålla i andra änden av kopplet. devil.gif

det är ju det som är det BÄSTA med att ha hund - man MÅSTE ut i alla väder!
smile.gif
regn och snö är skönast promenadväder!
Kryddan03
CITAT (Bengalow @ 20-02-2010, 16:14) *
"-Gläd dig, du enfaldige, åt andras olycka!".

Som hundägare finns det inget dåligt väder. Det enda besvärliga är att "torka" sin trogne kamrat efter en våt tur. Men det är bara fram med hårtorken och handdukar.
Jag rekommenderar dig, Gossen Ruda, att skaffa en hund, så får du något annat att tänka på än bara dig själv....

Är du hundägare och tycker så illa om hundar att du ger en sådan rekommendation, bengalow? wink.gif

CITAT (herkules @ 20-02-2010, 22:30) *
det är ju det som är det BÄSTA med att ha hund - man MÅSTE ut i alla väder!
smile.gif
regn och snö är skönast promenadväder!

Efter sammanlagt dryga 20 år med hund håller jag defintivt med dig.
Det är härligt! Bl a för att då håller sig alla hundhatande gnällspikar inne. wink.gif
Bengalow
Nej, jag är hundägare, och tycker väldigt mycket om vår hund, en liten pudel, men förr hade jag kanske en liknande inställning till "dessa fyrbenta, pissande, skällande, varglika inavlingar" som Gossen Ruda har. Eftersom jag har ändrat min rigida inställning till dessa fyrbenta kamrater, så tror jag att Gossen också skulle kunna det, men jag vet inte. Låt honom forska i humlornas sexualliv - det ger honom kanske en större "kick" än att umgås socialt....
Simplicity
Hmm... är det revirpinkande vi märker av här?
*ler*
Gossen Ruda
Jag har inget emot hundar i sig, eller hundägare, men jag skulle aldrig vilja bli upplåst av att ha hund eller katt eller annat husdjur. Därför reagerar jag starkt på när jag blir utsatt för påtryckningar att skaffa husdjur, det är mitt val och ingen annans. Jag gillar dock inte när hundarna skiter och pissar var som helst, lika lite katter som fritt stryker omkring i samma ändamål. Egentligen är det ju deras slappa ägare som är skulden.
*Stintan*
Fast att haka upp sig på att hundar pinkar i snön längs en gångväg så att det blir gula fläckar tyder ju på att du verkligen söker något att få gnälla över. Snacka om oväsentligheter blink.gif whist.gif
lovwal
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2010, 18:43) *
Nu när det är snö ligger det upplogade högar vid sidorna och så gott som varenda hög är gulmarkerad. Plus ett antal hundskitar. Urinskvättarna ligger med ungefär en meters mellanrum i genomsnitt. Det ser faktiskt ganska äckligt ut. Hundskitar är ofta uppe till debatt men skvättandet är minst lika otrevligt. Det är nu på vintern man ser det men nog pinkar hundarna under resten av året också. Trevligt när ungarna går och petar i gräsmattan. Så, hur många blir arga på mig nu? rolleyes.gif

jag förstår faktiskt inte problemet med hundkisset. är det på grund av att det syns på vintern, till skillnad från sommartid, som det inte passar? det finns mycket äckligt i gräsmattan utöver hundkiss.

däremot tycker jag att det är mycket äckligt med allt hundbajs hundägare tror göms och glöms i snön. självklart ska ägare plocka upp bajs efter sina hundar!

CITAT (pejori @ 20-02-2010, 16:21) *
Så görs här med.
Specielt om det är långt mellan papperskorgarna eller dom är fulla.
Dom får dess utom god hjälp av skatorna som är mästare på, att dra upp påsarna.

jag håller med om att antalet bajspåsar i naturen ökat markant, och det är väldigt trist. där jag bor tror jag att det beror på att kommunen (?) sen några månader tillbaka systematiskt tagit bort gissningsvis 60-70% av alla papperskorgar. varför vetetusan.
pejori
CITAT (lovwal @ 21-02-2010, 13:53) *
jag förstår faktiskt inte problemet med hundkisset. är det på grund av att det syns på vintern, till skillnad från sommartid, som det inte passar? det finns mycket äckligt i gräsmattan utöver hundkiss.

däremot tycker jag att det är mycket äckligt med allt hundbajs hundägare tror göms och glöms i snön. självklart ska ägare plocka upp bajs efter sina hundar!

jag håller med om att antalet bajspåsar i naturen ökat markant, och det är väldigt trist. där jag bor tror jag att det beror på att kommunen (?) sen några månader tillbaka systematiskt tagit bort gissningsvis 60-70% av alla papperskorgar. varför vetetusan.

Det tar väl för lång tid att tömma alla.
Jag förstår att folk tröttnar, men det är ett oskick att kasta dom ute i naturen.
lovwal
CITAT (pejori @ 21-02-2010, 14:43) *
Jag förstår att folk tröttnar, men det är ett oskick att kasta dom ute i naturen.

det är vi fullkomligt överens om.
Anma
Ja, ska man kasta påsen i naturen är det ju mycket bättre att inte plocka upp skiten alls.
Fröken Balkong
Jag avundas Gossen Ruda, då hans största problem är att det är gul snö på hans promenadstråk.
Under tiden han har gnällt över att gul snö förfular promenaden så har tiotusentals barn i världen dött av svält. Jag tror att de önskar att deras största beskymmer också var gul snö.

skogstroll
hundar måste ju pinka. sen om folk måste rota runt i det så är det väl inte hundarnas fel. ok man trampar i en hundmoj ibland men det är väl inte hela världen
Samsara
Lever den här tråden än? blink.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2010, 20:34) *
Tråkig inställning du har, för min del blir jag ledsen när påstridiga och självgoda personer försöker tala om för mig vad jag skall göra och gilla.

Köper att du tycker att jag är självgod men var talar jag om för dig vad du ska göra och tycka?

CITAT (Fröken Balkong @ 23-03-2010, 10:08) *
Jag avundas Gossen Ruda, då hans största problem är att det är gul snö på hans promenadstråk.
Under tiden han har gnällt över att gul snö förfular promenaden så har tiotusentals barn i världen dött av svält. Jag tror att de önskar att deras största beskymmer också var gul snö.

Håller med dig

CITAT (skogstroll @ 23-03-2010, 10:23) *
hundar måste ju pinka. sen om folk måste rota runt i det så är det väl inte hundarnas fel.

Man borde kanske börja lära hunden gå på låda, på samma gång som man skaffade ett rullband - så att man slipper rasta hunden så att man inte retar upp folk
Samsara
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-03-2010, 23:11) *
Man borde kanske börja lära hunden gå på låda, på samma gång som man skaffade ett rullband - så att man slipper rasta hunden så att man inte retar upp folk

Lära hunden gå på låda? Jag har för mig att hundar måste ut då dessa har större behov att markera stora områden. Kan ha fel...Men nej tack, jag vill hellre ut med hunden på långa härliga promenader.
herkules
men folk som inte plockar upp efter sina hundar ska f-n ha stryk, tvi vad äckligt det är med all hundskit! sick.gif

zissi
CITAT (herkules @ 23-03-2010, 23:47) *
men folk som inte plockar upp efter sina hundar ska f-n ha stryk, tvi vad äckligt det är med all hundskit! sick.gif

Inte klokt så mycket stora hundskitar duh.gif det kommer fram nu när snön smälter . Jag skäms blush.gif att vara hundäger just nu även om jag plockar upp efter oss.

Varken hundar, småbarn eller vi andra kan ju gå normalt på trottoarerna för alla bajshögar som det börjar bli stora, kletiga blajor av. Jag funderar så på hur de som

lämnar kvar skiten tänker confused.gif Skulle vara mycket intressant att veta. Någon....... angel_not.gif whistling.gif

Vad skulle lösningen kunna vara g.gif?
herkules
det var ngn politiker på tv som pratade om böter, det kanske kan skrämma folk till att plocka upp? hundskatt? men jag vet inte om pengarna skulle räcka till att anställa folk som plockar hundskit.
jag som också har nöjet att äga hundar tycker det är skamligt när folk inte orkar kröka på ryggen för att plocka upp hundarnas skit!
det är äckligt året om men framförallt efter denna vinter - vad tror folk, att skiten bara ska försvinna efter att den sjunkit ner i snön?
äckelpäckelfolk!
Meriona
Ja den här våren gäller det att se sig för ordentligt. 2 blajor per meter trottoar är inte en ovanlig syn här. sad.gif
Har hittills klarat mig från missöden, tack och lov.
herkules
kan inte bajs sprida smitta? mask och annat läbbigt?
jaja, snuskigt är det i vilket fall som helst.

Samsara
CITAT (herkules @ 24-03-2010, 11:19) *
kan inte bajs sprida smitta? mask och annat läbbigt?
jaja, snuskigt är det i vilket fall som helst.

Jo, det kan smitta i alla fall mellan hundar. Mask är i fall den andra hunden har mask eller något annat har kommit och lagt det där. Men det är snuskigt och alla även vi som är duktiga får "skäll" på oss att det inte plockas upp efter hundarna.
Aqvakul
Ändå är vi duktiga att plocka upp efter våra hundar i Sverige om man jämför hur det ser ut i storstäderna nere på kontinenten. I Paris kan man knappt gå på trottoarerena.
Meriona
CITAT (Aqvakul @ 24-03-2010, 12:03) *
Ändå är vi duktiga att plocka upp efter våra hundar i Sverige om man jämför hur det ser ut i storstäderna nere på kontinenten. I Paris kan man knappt gå på trottoarerena.

Jodå, men man ska ge sig ut på förmiddagen, de suger upp skiten tidigt på morgonen med särskilda bajssug-bilar. Påhittigt va? rolleyes.gif
skogstroll
på Östermalm är det värst... flotta små blåhåriga tanter som är för fina för att plocka upp från lilla pudelfröken... usch
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 24-03-2010, 13:27) *
på Östermalm är det värst... flotta små blåhåriga tanter som är för fina för att plocka upp från lilla pudelfröken... usch

yes.gif
skogstroll
minns en gång på jobbet när en chef tvingades att gå hem och byta skor för han hade trampat i en så jäkla vidrigt stinkande hundbaj så ingen orkade känna lukten giggle.gif
Meriona
Det är inte roligt att få in en unge med hela overallen nedkletad av hundskit heller kan jag säga. När det hade hänt två gånger och det kom en människa utanför vårat och inte plockade upp efter sin hund så gick jag ut och tryckte en icapåse i näven på f-nskapet, så han fick vackert plocka upp. Såg honom aldrig utanför vårat sen nåt mer.... devil.gif
skogstroll
CITAT (Meriona @ 24-03-2010, 13:35) *
Det är inte roligt att få in en unge med hela overallen nedkletad av hundskit heller kan jag säga. När det hade hänt två gånger och det kom en människa utanför vårat och inte plockade upp efter sin hund så gick jag ut och tryckte en icapåse i näven på f-nskapet, så han fick vackert plocka upp. Såg honom aldrig utanför vårat sen nåt mer.... devil.gif

tummenupp.gif
*Stintan*
Ser jag nån som inte plockar upp så ger jag personen en bajspåse. Såna finns det alltid gott om i mina fickor. rolleyes.gif Tycker också att det är uräckligt med alla högar överallt. Man kan ju undra hur dom tänker och om dom inte själva tycker att det är äckligt att trava runt bland bajs.
Gossen Ruda
CITAT (Fröken Balkong @ 23-03-2010, 10:08) *

Jo, det är ett typiskt i-landsproblem med hundskit och hundpiss. Synd om de fattiga barnen i u-länderna men om man avvecklade hundarna och istället gjorde barnmat av råvarorna till hundmaten skulle barnen fått det mycket bättre. Det är ton och åter ton av mat som passerar hundmagarna och omvandlas till avföring.
pejori
CITAT (Meriona @ 24-03-2010, 13:22) *
Jodå, men man ska ge sig ut på förmiddagen, de suger upp skiten tidigt på morgonen med särskilda bajssug-bilar. Påhittigt va? rolleyes.gif

Jösses kvinna, du kan ju tjäna en förmögenhet på den maskinen. giggle.gif
Kanske fungerar med dammsugare och lång sladd? g.gif
herkules
CITAT (Aqvakul @ 24-03-2010, 12:03) *

i frankrike har de väl kommunala "bajsplockare"?
vilket skitjobb..sad.gif
skogstroll
Märker nu när jag går till bussen.... att det som göms i snö kommer upp i tö blä urk man får stirra ner i backen hela tiden för att inte kleta ner sej.... nåja jag bor lite off så då har man väl rätt att låta hunden baja på sidan av vägen utan att plocka upp... fast jag hade nog gjort det om jag haft hund
lilla_tweety

Jag förstår mig inte på de hundägare som inte orkar böja på ryggen och plocka upp efter sin hund. Jag vill absolut inte trampa i några högar och jag förstår småbarnsföräldrarna. Är själv hundägare och har "bajspåsar" överallt i våra jackor och vi plockar alltid upp. Tycker det är så dålig stil och äckligt med dessa högar som ligger överallt. Speciellt om hundarna sätter sig ute på gångbanorna eller gatorna, då blir jag ännu argare när jag ser att det ligger kvar. Vet vem en av dessa hundägare är och funderar skarpt på att köpa en rulle "bajspåsar" och lägga i deras brevlåda.

Tycker också det är superdåligt när man låter hundarna kissa på brevlådor/rabatter etc vid villaträdgårdarna. Hur svårt är det att hålla koll på hunden och dra bort den om den är intresserad av just brevlådan? Jag skulle aldrig låta min tik gå in i någons trädgård och sätta sig, inte ens gå in för att lukta på något. Det måste man bara respektera och förstå. Har själv en "hörna" av trädgården som är speciellt intressant för hanhundarna. Jättekul när jag ska börja kratta och rensa där. Men i år kommer det upp en skylt med någon text om att hundarna inte ska kissa där.

Så en fråga till er alla - vet ni var man kan hitta roliga skyltar med avsedd text?
pejori
Har hjärnsläpp just nu, men vet att det finns firmor som gör skyltar med valfri text på.
Återkommer med vad dessa firmor heter.(inte tryckeri, men något sådant) dunno.gif

Åter tillbaka.
Googla på "beställa skyltar" så hittar du massor av företag som gör sådanna. tummenupp.gif
herkules
trist bara att hundar inte kan läsa (och inte alla hussar och mattar heller för den delen)
smile.gif
pejori
CITAT (herkules @ 29-03-2010, 14:48) *
trist bara att hundar inte kan läsa (och inte alla hussar och mattar heller för den delen)
smile.gif

Ibland tror jag hundarna läser bättre än ägarna gör... giggle.gif
Hundskylten med "vi får inte vistas här" är en, som många hundägare förstår.
ingrid fuxwall
För mig är det självklart att plocka upp efter hunden och igår gick jag med skyffel och påse och rensade utefter min hunds toalettstråk (nu har snön smält) givetvis tog jag alla andra hundars avföring också, men hjälp mig! Hur ska man kunna få bort kissfläckar i snön? och det var väl det som var trådskaparens ursprungliga fundering och det som många hundägare reagerade på
xlxl67
Hoppar direkt från 1a inlägg hit. Jag tycker det får vara ngn måtta för hur mkt friheter hundägare tar sig. Men de är väl varken bättre/sämre på hänsyn än annat folk. Men ivf till vanlig väluppfostran hör väl att städa undan efter sig och visa hänsyn. Alltså håll hunden kopplad. Låt den kissa i buskar etc där man inte går. Ta upp avföring direkt i påse och släng i sopnedkast eller dylikt. Markera för hunden vid utåtriktat beteende.

pejori
CITAT (xlxl67 @ 30-03-2010, 08:55) *
Hoppar direkt från 1a inlägg hit. Jag tycker det får vara ngn måtta för hur mkt friheter hundägare tar sig. Men de är väl varken bättre/sämre på hänsyn än annat folk. Men ivf till vanlig väluppfostran hör väl att städa undan efter sig och visa hänsyn. Alltså håll hunden kopplad. Låt den kissa i buskar etc där man inte går. Ta upp avföring direkt i påse och släng i sopnedkast eller dylikt. Markera för hunden vid utåtriktat beteende.

Jag tror att merparten gör så också.
Men som med allt annat, det är de som inte sköter sig, som märks. tummenupp.gif
xlxl67
Får hoppas det men i en storstad som Göteborg blir det rejält skitigt på gräsmattor dyl pga antalet som inte sköter sig wink.gif
vitavargen
CITAT (herkules @ 29-03-2010, 14:48) *
trist bara att hundar inte kan läsa...
smile.gif

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon