|
Full version: vårtecken !
Vi som har minst 50 cm snö och snövallar på 2 meter behöver lite uppmuntran. Jag tvivlar på våren i år , även om jag bor Östergötland zon 2-3 . Geranum, skicka dina vintergäck .. .gärna i bild ... Räknas fågelkvitter som vårtecken  ? Det har jag hört några dagar... Hemma hos oss har vi hittat myror i köket... vårtecken hos oss.
Myosotis
23-02-2010, 18:08
Skåne zon 3, 47cm snö. Innan snön kom blommade en julros, det är möjligt att den fortfarande gör det. Om fåglar räknas så sjöng den första svartmesen 2.1., entita 3.1., talgoxe 25.1., grönfink 1.2., domherre och blåmes 4.2.
Meriona
23-02-2010, 18:24
Idag var det en pilfink som sjöng vårserenad när jag gick hem från jobbet..... Hur man nu kan ha vårkänslor när det är minus 8 och 1 meter snö.....
Maggan H
23-02-2010, 19:52
Hoppas det går snabbt när det börjar töa, läs på fredag!  Men 70-80 cm snö tar nog sin lilla tid...
Smarterchild
23-02-2010, 21:04
Ja en god nyhet är ju att det snart blir varmare! dryga nollan under dagen i södra sverige på fredag och det verkar hålla i sig ett tag efter det. Nu slipper man snart vika sig dubbelt av kyla när man går hemifrån på morron!
blomkronan
23-02-2010, 21:39
enligt SMHIs sida har våren kommit till stockholm den 16:e mars om man tar fram ett medeltal! genom alla de år dom har mätt, det kommer ju INTE inträffa i år Våren kom till Falsterbo 21.a februari förra året SMHIVARFÖR ska våren vara så sen... just i år!!! jag vill ner på min odlingslott och gräva
_Isabelle_
23-02-2010, 21:42
I min härliga lilla värld i Jämtland hade vi -36,5 grader i morse. Det är @££"#¤#"¤ kallt!
Meriona
23-02-2010, 22:02
Oj! Var det svärord det där??????
CITAT (Smarterchild @ 23-02-2010, 21:04)  Ja en god nyhet är ju att det snart blir varmare! dryga nollan under dagen i södra sverige på fredag och det verkar hålla i sig ett tag efter det. Nu slipper man snart vika sig dubbelt av kyla när man går hemifrån på morron!  måste tyvärr dämpa glädjen liten ...helgen där på kommer vi till " ordningen " igen. minus 10 på dag och natt flera dagar i sträck. klart.se är min källa till 2-veckors prognos. Det kan naturligtvis inte stämma helt på så långt sikt, men ger alltid en fingervisning. I dag blir det solsken i alla fall
Smarterchild
24-02-2010, 11:02
äsh, då får det bli till att köpa några lökar och sätta på fönsterbrädan! Btw, jag satte några krokuslökar i krukorna på trappen i höstas... Jag isolerade med tunn plast och säckväv. Tror ni de har överlevt?
skogstroll
24-02-2010, 11:12
CITAT (blomkronan @ 23-02-2010, 21:39)  enligt SMHIs sida har våren kommit till stockholm den 16:e mars om man tar fram ett medeltal! genom alla de år dom har mätt, det kommer ju INTE inträffa i år  jag kan tänka mig 16 mars, dan innan ja fyller år  vore ju inte helt fel
Geranium
24-02-2010, 11:16
...Ja, som jag skrev tidigare i veckan så såg jag några små vintergäck häromdagen på södra sidan om huset, precis intill grunden. Nu syns de inte längre för snön men de finns där...och blommar!
inga vårtecken i Uppsala än... bara massor massor av snö...
skogstroll
24-02-2010, 11:20
ljust på morgonen, solsken och fågelkvitter
hattstugan
24-02-2010, 11:45
Ja solsken och snön smälter på altanen!!
Ja, det vore underbart med vår! Men tills den behagar dyka upp kan man ju vara glad att snön finns och håller duntäcke på mina vinstockar som jag inte hann gräva ner i höstas utan ligger i en grop med löv och halm i grönsakslandet... Man kan glädjas åt att det ännu inte blivit lervälling och har man två hundar och lervälling utanför dörren så vet man att glädjas åt minusgrader.... Man kan glädjas med de små sådderna och pelargonsticklingarna som inte står under lysröret, utan i fönstren, för snön reflekterar väldans mycket ljus till de små liven. Nä,  det går inte mer, ge mig vår!! Nu!! Och lervälling och för tidigt utsatta ihjälfrusna plantor och lera i hallen och krokus och vitsippor bakom huset och svällande knoppar och tulpaner innan jag blir galen!!
skogstroll
25-02-2010, 15:12
Lite vår har man ju inomhus (jag i alla fall) i form av chiliplantor och kronärtskockor
Petronellah
25-02-2010, 16:52
CITAT (Najsan @ 25-02-2010, 16:10)  Ja, det vore underbart med vår! Men tills den behagar dyka upp kan man ju vara glad att snön finns och håller duntäcke på mina vinstockar som jag inte hann gräva ner i höstas utan ligger i en grop med löv och halm i grönsakslandet... Man kan glädjas åt att det ännu inte blivit lervälling och har man två hundar och lervälling utanför dörren så vet man att glädjas åt minusgrader.... Man kan glädjas med de små sådderna och pelargonsticklingarna som inte står under lysröret, utan i fönstren, för snön reflekterar väldans mycket ljus till de små liven. Nä,  det går inte mer, ge mig vår!! Nu!! Och lervälling och för tidigt utsatta ihjälfrusna plantor och lera i hallen och krokus och vitsippor bakom huset och svällande knoppar och tulpaner innan jag blir galen!!  Samma här! HERREGUD, SÅ JAG LÄNGTAR! Och vill inte ens tänka tanken av bakslag av vädret framöver... Men vad tror ni? Tror ni att sommaren blir lika som förr, bättre (=varmare) eller sämre (=kallare), bara för att det har varit en speciell vinter?
Alexander-VG-zon3
25-02-2010, 17:10
CITAT (katah @ 24-02-2010, 09:40)  måste tyvärr dämpa glädjen liten ...helgen där på kommer vi till " ordningen " igen. minus 10 på dag och natt flera dagar i sträck. klart.se är min källa till 2-veckors prognos. Det kan naturligtvis inte stämma helt på så långt sikt, men ger alltid en fingervisning. I dag blir det solsken i alla fall  jag kollar på yr.no man kan söka upp det område man vill se väder på och så väljer man långtids prognos, tyvärr visar även dom rejält med kallt i början va mars på en del ställen i sverige. vädret hos mig http://www.yr.no/place/Sweden/V%C3%A4stra_...ailed_long.html
Platinum
26-02-2010, 06:03
Utanför huset är det meterdjup snö och kallt under det normala men igår hörde jag ett vårtecken...den dränkbara pumpen i källaren satte igång så tydligen börjar det hända saker där nere i marken under all snö. Solsken och fågelkvitter är väl annars de enda vårtecken som finns hos mig i Gästrikland.
Huggorm
26-02-2010, 08:00
CITAT (flaxss @ 25-02-2010, 17:10)  jag kollar på yr.no man kan söka upp det område man vill se väder på och så väljer man långtids prognos, tyvärr visar även dom rejält med kallt i början va mars på en del ställen i sverige. vädret hos mig http://www.yr.no/place/Sweden/V%C3%A4stra_...ailed_long.htmlDesto varmare här ute vid kusten, det ligger runt nollan de närmsta tio dagarna. Då borde det nästan kunna smälta lite på södersidan när solen skiner om dagarna
Märta-Linnéa
26-02-2010, 10:51
Här i Lund är det fem plusgrader och sol idag. Och faktiskt är det vår i luften. Snötäcket börjar ge med sig. Helt underbart!
+ två grader i Uppsala!
Alexander-VG-zon3
26-02-2010, 16:47
varit strax över +6c på min balkong som varmast idag. nu regnar det så det tar väl sitt på snötäcket. men idag såg jag faktiskt videkissar vad glad jag blev (eller jag tror det var början till videkissar). kanske ska ut och ta kort på dom i morgon ?
ett annat vårtecken från mig är ju att dom första tåliga växterna har fått komma ut på balkongen. både palmer, rosmarin, vin, blåregn och annat.
Påskliljorna visar sig i rabatten på förskolan där jag jobbar...ni kan tro att vi "fröknar!" hängde i fönstret som om det var ett underverk! Och det var det ju faktiskt också....det som göms i snö...!
CITAT (flaxss @ 26-02-2010, 16:47)  varit strax över +6c på min balkong som varmast idag. nu regnar det så det tar väl sitt på snötäcket. men idag såg jag faktiskt videkissar vad glad jag blev (eller jag tror det var början till videkissar). kanske ska ut och ta kort på dom i morgon ?
ett annat vårtecken från mig är ju att dom första tåliga växterna har fått komma ut på balkongen. både palmer, rosmarin, vin, blåregn och annat. Friskt vågat!!!
Här ligger ju snön tjock precis som i resten av landet, i rabatten har det väl under dagen sjunkit till ca 50 cm. Jag ar några belysningar i trädgården och de har bildat små grottor i snön. När jag tittade ned i en idag så såg jag följande: [attachment=47583:IMG_2979.JPG] Till höger om stenlampan har en krokus tittat upp! Det är tydligen varmt och gott där under snön i lampskenet!
linalina
26-02-2010, 23:35
Några snödroppar i rabatten längs huset hos mig.
Peztis det där var ju bara för gulligt!  Och snödroppar... ooo jag längtar...
Smarterchild
27-02-2010, 12:35
Snön verkar iallafall smälta på ganska bra än så länge!
malarmaster
27-02-2010, 16:49
Sitter framför datorn o ser takdroppet utanför fönstret. Tövädret har kommit till södra småland.Snön sjunker undan snabbt o gångarna är snöfria o gräset börjar synas där det varit skottat. Ett annat vårtecken är att jag väckt mitt växthus o planterat årets tomater(från Tomatklubben) o div. ett- åringar som skall ut i lådor o krukor så småningom.I mitt pelargonhus börjar också de få lite fart nu när ljuset ökar.Det är ju snart vårdagjämning o bara 28 dagar till sommartid.Håll ut! Våren är på gång. Målarmäster
Det regnar här några mil norr om Sthlm!
Fast nu snöar det...
stennie
28-02-2010, 13:04
Myosotis
28-02-2010, 15:41
Va?! Har du barmark?! Här i norra Skåne ska det smälta bort över 30 cm till innan några blommor kan komma fram.
stennie
28-02-2010, 15:45
Ja ! invid husknuten har det precis tinat så mycket att de första syns...annars har vi ganska mycket snö kvar här nere på sydkusten med!
Jag blev så överlycklig idag när jag såg några små knoppar (snödroppar, krokusar och påskliljor) längst in vid husväggen där snön har smält  äntligen! min man tycker dock att det är tråkigt att snön smälter, men INTE JAG! bring on the green!
Underbar strålande söndag med sol och snösmältning!
80% av den mycket gröna gräsmattan syns nu, små lökar som jobbar sig upp ur jorden och en liten nyckelpiga som gick!
Första förmiddagskaffet ute. 10 plus framför förrådet. Plockade vindburet skräp iförd endast lätt jacka och jeans, inga långkalsonger!
Räddningstjänsten, gatukontoret och vattenverket hade möte i fredags för att lägga upp en plan för översvämninghantering. Regn på tjäle går sådär bra.
Idag yr det vilsna snöflingor i luften, men de självdör vid markkontakt på typiskt skånevis.
Och här i Stockholmsområdet regnar det blötsnö, har väl kommit några cm. Vägarna är vidriga!
Myosotis
01-03-2010, 12:05
CITAT (Lavin @ 01-03-2010, 10:46)  80% av den mycket gröna gräsmattan syns nu...  Här i norra Skåne är det 0% och det snöar. Men i morse hörde jag den första ropande ringduvan!
Meriona
01-03-2010, 13:26
Jag har ett inomhus-vårtecken! Min övervintrade amaryllis har skjutit upp en stor knopp innan jag ens hunnit plantera om den! Och nu vågar jag inte....
Myosotis
02-03-2010, 21:48
Sjungande gulsparv och grävlingspår!
Samsara
03-03-2010, 09:23
Här kommer ett par vårtecken från mig  1, Landsköldpaddan har vaknat upp från sin "dvala" genom att vilja komma ut från buren och leta efter honor. 2, Solen har lyst i 2 dagar  och vi har plusgrader och nästan ingen snö 3, har hittat vitsippor 4, fåglarna sjunger Så detta måste vara ett säkert vårtecken  annars vet jag inte vart jag ska ta vägen
Meriona
03-03-2010, 09:33
Vitsippor Samsara, är det verkligen sant?
Samsara
03-03-2010, 09:46
CITAT (Meriona @ 03-03-2010, 09:33)  Vitsippor Samsara, är det verkligen sant?  Ja, det gömde sig en liten stackare mitt bland buskarna  Jag tycker det verkar lite tidigt för dem att komma men den lilla verkar ha fått det lite fel för sig men så finns den där det är sol största delen av dagen (när solen väl är framme).
Meriona
03-03-2010, 09:50
Jösses, här är fortfaranade minst en halv meter snö även där det töat.  Inga blommor här inte, isrosor möjligen. Vad kul! Ta en bild, tidningarna brukar vara överlyckliga att få in vårtecken!
Samsara
03-03-2010, 09:53
CITAT (Meriona @ 03-03-2010, 09:50)  Jösses, här är fortfaranade minst en halv meter snö även där det töat.  Inga blommor här inte, isrosor möjligen. Vad kul! Ta en bild, tidningarna brukar vara överlyckliga att få in vårtecken! Hehe, bra idé. Det ska jag göra och jag kan lägga in den här, imorgon bär det av till Alnarp igen ska se om det finns lite vårtecken där också
skogstroll
03-03-2010, 11:08
CITAT (Samsara @ 03-03-2010, 09:23)  3, har hittat vitsippor Vitsippor.... suck här känns det väldigt avlägset....
CITAT (Meriona @ 01-03-2010, 13:26)  Jag har ett inomhus-vårtecken! Min övervintrade amaryllis har skjutit upp en stor knopp innan jag ens hunnit plantera om den! Och nu vågar jag inte.... Härligt! Den lilla amaryllisknoppen jag hade med mig till odla-träffen (som ingen ville ha) har nu blivit en praktfull blomstängel med helvita blommor. Tyvärr kan jag inte visa någon bild, för den inbyggda blixten på min kamera har gått i strejk. Reparation blir det inte tal om förrän fotoaffären låter mig låna en motsvarande kamera under tiden - ganska nyss har mitt bästa objektiv varit inne på reparation, vilket tog drygt sex veckor. Här smälter snön mer och mer och är nog omkring halvmetern nu. Idag är det nollgradigt, men det har varit plus i flera dagar. Olle
Myosotis
03-03-2010, 13:37
Oj vitsippor, det var verkligen tidigt!! Det lär dröja ett tag här. Däremot hörde jag en översträckande sånglärka idag samt ropande skogsduva och sjungande bofink och trädkrypare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|