Full version: Platinums busfrön
Sidor: 1, 2
Platinum
CITAT (Maggan H @ 14-03-2010, 12:19) *
Milde Moses vad många sorter! sweatingbullets.gif Förstod att du gav upp direkt när olyckan var framme med att sortera dem. Då är det bara att så så får man identifiera och sortera efter hand, om det ens är möjligt med de olika sorterna. crazy.gif

Jo, man kan säga att jag blev väldigt glad då jag såg att inte alla fröer hoppat ur sina påsar då lådan for i golvet. sweatingbullets.gif
CITAT (Maggan H @ 14-03-2010, 12:19) *
Kul utmaning! crazy.gif

Jo minsann är det fortfarande en stor utmaning för den som vill försöka säkert namnge sin planta även om det nu finns olika namngivna alternativ att välja bland. naughty.gif
Rosmarin
CITAT (Platinum @ 13-03-2010, 07:56) *
....
Lady Hamilton (Böjd att ge full poäng för den lysande gissningen sommarmix 2010)
.....

Ja det tycker jag absolut! tummenupp.gif
Rosmarin
Det gror! En tomat, en av det som jag först gissade på som kål av något slag, ett frö som jag gissade på som dill men det var fel samt fyra små hittills helt oidentifierade frön.

Snabbsommarmix 2010 !!! giggle.gif
Peztis
Måste också ta och peta ned mina...
Platinum
Ska bli kul att se bilder sen på era olika sommarmixar 000.gif
Peztis
Nu har jag fått ned mina i jorden:

[attachment=48145:IMG_3055.JPG]

Ska bara strö på lite täckande jord också...
Platinum
CITAT (Peztis @ 17-03-2010, 19:33) *
Nu har jag fått ned mina i jorden:

[attachment=48145:IMG_3055.JPG]

Ska bara strö på lite täckande jord också...

Vackert. Om någon mot förmodan aldrig sått gurk- eller squashfröer innan så följ Peztis exempel och placera fröerna platt på jorden (som nummer 1) för högre grobarhet.
Peztis
Tackar och bockar!
Maggan H
Är det dags att så alla sorterna nu? Kan man härbärgera dom inne tills det är dags för utplantering?
Peztis
Vad ska man göra när det kliar så infernaliskt i fingrarna? biggrin.gif
Platinum
CITAT (Maggan H @ 18-03-2010, 11:11) *
Är det dags att så alla sorterna nu? Kan man härbärgera dom inne tills det är dags för utplantering?

De som bör komma i jorden snarast om de inte redan gjort det är chii/paprikafröer eftersom grotiden varierar mellan 1-4veckor beroende på sort, de behöver dessutom stå varmt för att gro och behöver mycket ljus när de väl grott. Efter första omskolning brukar de växa på rejält snabbt och kommer troligen att behöva skolas om till större krukor minst en gång innan utplantering, vid omskolning brukar jag fylla upp med jord upp till nedersta bladparet. Utplantering sker när risken för frost är över, i hink, friland, rabatt utomhus eller i växthus spelar inte så stor roll bara det är ett skyddat läge med rik tillgång på sol.

Tomaterna har jag sått redan, gurkor får vänta ett tag till.

Vad gäller övriga fröer så provar man antingen att förodla inne eller så provar man att direktså ute när det blivit varmare temperatur.
Maggan H
Nu har jag sorterat upp mina fröer och fått det till 11 högar.

1 o 2 är väldigt lika men har inte riktigt samma form och tjocklek, varför jag tror att 1an är squash o 2an gurka. Är gurkfröerna inläggningsgurka el slanggurka?

Nr 3 finns troligen både paprika och chili. Jag gissar att det är chili som har lite röda rester på sig?

4 o 5 är från en klint, kanske blåklint el trädgårdsklint.

6 okänd

7an är tomater

8 Ingen aning, kanske bara skräp men det känns inte så....

9 okänd

10 hade jag också sagt dill....

11 Kanske samma som 8an?

[attachment=48162:P3180015.JPG]
Peztis
Maggan: sätt paprikafröna mot tungan så känner du trol om de är en chili eller "vanlig" paprika.
Platinum
Maggan H:s 4 och 5 är det många som redan identifierat som klint och fröpåsarna de trillat ur är av två slag och vid det här laget kan jag berätta att de olika heter Doftklint - Amberosia moachata ”Sweet sultan” resp. Klint - Centaurea cyanus ”Frosty mixed”.

Vad gäller de olika gurkfröerna som nämnts tidigare så är majoriteten olika sorters slanggurkor.
Platinum
Hur har det gått för er med odlandet av sommarmix 2010?
Maggan H
Jag ska så i dagarna så fort jag har fått jord i mina pallkragar. Det är kanske lite sent men nåt blir det väl...
Peztis
Min mix är lite halvdan... Tomaterna har tagit sig bra men det var något som jag inte höngde med på så det torkade bort.
Men jag är glad över tomaterna för mina andra tomatsådder stannade av!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon