|
Berith, jag har ungefär samma resultat som du, kan de två första, känner igen de andra till utseende men har ingen aning om namnen så här på rak arm.
I frågan om social kompetens måste bara säga att snälla dua folk hit och dit tillhör inte social kompetens.
Aqvakul
20-03-2010, 11:04
CITAT (Anma @ 20-03-2010, 10:51)  I frågan om social kompetens måste bara säga att snälla dua folk hit och dit tillhör inte social kompetens. Fast för många äldre är "ni" ännu värre.. "Ni" var tidigare ett tilltal till "sämre folk" Andra tilltalades med yrkestitel eller herr, fru, fröken... Sen kan man dua på väldigt många olika sätt.. Angående bilderna så kan jag namnge de tre första, kvinnan känner jag igen men kommer inte på namnet, 4:an klänner jag inte igen..
CITAT (Gita @ 20-03-2010, 05:44)  Jo, jag vill tillägga att det är mycket roligare och lättare att umgås med dem som har god allmänbildning och som känner till litegrann om det mesta, lite "värdelöst vetande" gör inte saken sämre. Tänk tanken att man som bordsgranne får t.ex. en tandläkare som inte kan prata om annat än just tänder. Inte särskilt kul, även om han är expert inom sitt område.
För min del har jag upptäckt en pinsamt stor lucka i min allmänbildning, jag kan inget alls om mytologi, varken nordisk, romersk eller grekisk. Så det får bli en tur till biblioteket och sen läsa på om alla gamla gudasagor.l Gita Så sant.. Hur kul är det, att lyssna på någon som "mal" om ett ämne man själv är helt ointresserad av, och dessutom inte kan något om. (Hamnade vid bordet, där det bara pratades om dragbilar och axeltryck.) Det blir till att,läsa om mytologi på fritiden ett tag framöver.  CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 10:29)  Om "allmänbildning" är svårdefinierat så är det nog ännu värre med "social kompetens". Kan vara så ja. För min del, är det en förmåga att kunna "föra sig" i alla sammanhang, och där bör nog ett visst mått av allmänbildning ingå.
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 11:04)  Fast för många äldre är "ni" ännu värre.. "Ni" var tidigare ett tilltal till "sämre folk" Andra tilltalades med yrkestitel eller herr, fru, fröken...
Sen kan man dua på väldigt många olika sätt.. Angående bilderna så kan jag namnge de tre första, kvinnan känner jag igen men kommer inte på namnet, 4:an klänner jag inte igen.. Jo fast nu missförstod du vad jag menade. "Snälla du" Menade jag, inte "du".
En utåtriktad människa med breda allmänkunskaper plus lite spetskompetens är nog vägen för att lyckas bra i både karriär som i privatumgänget.
Huggorm
20-03-2010, 11:30
CITAT (gnon49 @ 20-03-2010, 11:26)  En utåtriktad människa med breda allmänkunskaper plus lite spetskompetens är nog vägen för att lyckas bra i både karriär som i privatumgänget. Ja, det måste vara det ultimata. Men ofta räcker det med mindre för att få riktigt höga poster i näringslivet och politiken. Det funkar ett tag, men sedan skiner bristerna igenom.
*Stintan*
20-03-2010, 12:22
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 08:08)  OK - jag har viserligen läst ett antal böcker i ämnet (som är samstämmiga i denna fråga), samt diskuterat detta med flera personer som gjort mycket affärer i Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. Det ingår i mitt jobb att ha kunskap om detta, då jag undervisar i Internationell ekonomi. Men visst - jag och sakkunskapen kan ha helt fel, medan det du "tror" är rätt. Ja självklart är det min egen åsikt bara fast med en god social kompetens så kanske det finns en någorlunda allmänbildning också. Jag trodde man fick ha egna åsikter även om de inte alltid är baserade på sakkunskap.
Myosotis
20-03-2010, 13:07
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2010, 23:12)  ...den sociala kompetensen är naturligtvis viktigast. Men om man helt saknar kunskap om det mesta så blir det ganska patetiskt - en slags charmuppvisning utan innehåll... Nu har inte jag någon social kompetens så jag vet inte vad jag pratar om, men när man pratar med okända människor på ett kalas eller liknande kan det ju vara vansinnigt tråkigt fast de är allmänbildade. Vad ska man prata om? Ministrar? Konstnärer? Eller något av allt detta som ni har nämnt här som tillhör allmänbildningen. Det är ju klart att det blir tråkigt, båda vet och tycker ungefär samma och kan sitta och säga självklarheter och hålla med varandra och man längtar bara hem till hönsen. De gånger jag har blivit intresserad av vad någon haft att säga så har det tvärtom varit människor med specialkunskaper. Även om jag inte är intresserad av flygplanshistoria eller tango så blir jag imponerad av någon som har djupgående kunskaper i något sådant udda ämne och kan berätta medryckande om det. Man lär sig garanterat en massa nytt.
Visst har du social kompetens Myo. Det är väl bara sällskapet som inte alltid är så trevligt att umgås med. Sedan är det väl svårt att avgöra allmäbildning, då man nog kan vara lite allmänbildad eller mycket allmänbildad. Men social kompetens utan allmänbildning är nog svårare än allmänbildning utan social kompetens. Men visst kan djupgående kunskaper vara intressant att lyssna på, även om man själv inte har något intresse, men det beror kanske på vem som berättar och hur det berättas.
Rätt svar på konstnärerna tidigare är Carl Larsson, Ernst Billgren, Stig Claesson, Carl Johan De Geer och Anna Karin Andersson. Carl Larsson antar jag att alla vet vem det är.  Ernst Billgren har gjort bl.a. Sångfågeln till vinnaren av Melodifestivalen, det är iaf det jag känner igen honom från. Stig Claesson, även Slas kallad, är inte bara konstnär utan också författare. Skrev t.ex. Vem älskar Yngve Frej som filmades 1968. Carl Johan De Geer fick jag googla för att hitta lite smågott om, och hittade sånt jag inte hade en aning om. Jag visste att han en gång var gift med Marie-Louise (numera gift med Gösta Ekman). Men jag hade ingen aning om att han varit trombonist i gruppen Blå Tåget! Anna Karin Andersson kallar sej Karin Mamma Andersson och har enligt Google gjort nobelprisdiplom till några pristagare.
Aqvakul
20-03-2010, 14:09
Borde faktiskt känt igen Carl Johan..
Simplicity
20-03-2010, 14:18
Men..?
S k allmänbildning skaffar jag mig väl för min egen skull? För att jag är vetgirig och intresserad av vad som händer omkring mig i samhället? Inte för andras skull, för att de ska känna sig bekväma med mig? Eller för att kunna glänsa inför andra?
Sen har vi ju olika kunskaper beroende på vilken ålder vi är i, vilken social tillhörighet vi har och vår grad av utbildning. Vad som anses tillhöra allmänbildningen för vissa gör inte det för andra.
Björn och Benny vet jag ju väl vilka de är eftersom de var idoler då jag var liten på sjuttiotalet. De som har vuxit upp tidigare eller senare har ju andra idoler i sina liv.
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 14:09)  Borde faktiskt känt igen Carl Johan..  Njaa iofs kanske, men det är väl inte givet. Jag kunde ju ha gett dej en ledtråd med antalet bokstäver. Säger detsamma - visst sjutton har du social kompetens Myosotis!  Det visar du ju hela tiden här på Odla.
Myosotis
20-03-2010, 15:01
CITAT (Berith @ 20-03-2010, 14:43)  ...Säger detsamma - visst sjutton har du social kompetens Myosotis!  Det visar du ju hela tiden här på Odla.  Det var snällt sagt. Och pejori har t.o.m. överlevt att träffa mig irl Beror väl som vanligt på hur man definierar ordet. Jag ljuger inte och kompromissar inte och hatar ytlighet och trivs bättre med höns än med människor, det var så jag menade. Smalltalk är inget för mig.
CITAT (Berith @ 20-03-2010, 14:43)  Säger detsamma - visst sjutton har du social kompetens Myosotis!  Det visar du ju hela tiden här på Odla. Fast jag vill nog påstå att man inte kan avgöra någons sociala kompetens genom dennes foruminlägg, här kan man ju både tänka efter/byta ämne eller strunta i att svara på ett sätt som inte är möjligt i ett verkligt samtal. Gita
Aqvakul
20-03-2010, 15:08
CITAT (Gita @ 20-03-2010, 15:05)  Fast jag vill nog påstå att man inte kan avgöra någons sociala kompetens genom dennes foruminlägg, här kan man ju både tänka efter/byta ämne eller strunta i att svara på ett sätt som inte är möjligt i ett verkligt samtal. Gita Tio tusen foruminlägg säger nog mer än en enda middagsbjudning...
Myosotis
20-03-2010, 15:11
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 15:08)  Tio tusen foruminlägg säger nog mer än en enda middagsbjudning...  men jag håller med Gita (för en gångs skull); det är just det som gör att jag gillar odla så mycket, man kan gå härifrån när det passar och låta bli att svara, folk kan inte ställa krav på en på samma sätt och jag behöver inte prata om det jag inte vill prata om.
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 15:08)  Tio tusen foruminlägg säger nog mer än en enda middagsbjudning... Beror återigen på vad man menar med social kompetens, för mig inebär det att finna sig tillrätta i vitt skilda situationer, att konversera ledigt och obesvärat om vitt skilda ämnen och med vitt skilda typer av människor, att snabbt och obesvärat kunna anpassa sig till nya situationer, att lätt kunna läsa sociala koder m.m. Jag tror att social kompetens är en delvis medfödd talang som dock kan tränas upp och delvis är beroende av uppfostran och ett gott självförtroende. Gita Ps. Sen tror jag att det är nödvändigt att tycka om människor och att man gillar det sociala smörjmedlet "småprat". Ds
skogstroll
20-03-2010, 15:28
jag struntar fullständigt i vad andra tycker, jag lär mig det jag tycker är intressant och det jag måste veta för jobbet...
Myosotis
20-03-2010, 15:28
CITAT (Gita @ 20-03-2010, 15:24)  Beror återigen på vad man menar med social kompetens, för mig inebär det att finna sig tillrätta i vitt skilda situationer, att konversera ledigt och obesvärat om vitt skilda ämnen och med vitt skilda typer av människor, att snabbt och obesvärat kunna anpassa sig till nya situationer, att lätt kunna läsa sociala koder m.m. Jag tror att social kompetens är en delvis medfödd talang som dock kan tränas upp och delvis är beroende av uppfostran och ett gott självförtroende. Gita Det var en bra definition och den stämmer inte på mig. Utöver uppfostran och självförtroende finns det nog fler faktorer som t.ex. viljan/intresset att anpassa sig.
*Stintan*
20-03-2010, 15:31
CITAT (Simplicity @ 20-03-2010, 14:18)  Men..?
S k allmänbildning skaffar jag mig väl för min egen skull? För att jag är vetgirig och intresserad av vad som händer omkring mig i samhället? Inte för andras skull, för att de ska känna sig bekväma med mig? Eller för att kunna glänsa inför andra?
Sen har vi ju olika kunskaper beroende på vilken ålder vi är i, vilken social tillhörighet vi har och vår grad av utbildning. Vad som anses tillhöra allmänbildningen för vissa gör inte det för andra.
Björn och Benny vet jag ju väl vilka de är eftersom de var idoler då jag var liten på sjuttiotalet. De som har vuxit upp tidigare eller senare har ju andra idoler i sina liv. Ja jag förmodar att man skaffar sig allmänbildning för sin egen skull och inte för att imponera på andra även om en del gärna vill glänsa med sina kunskaper. Jag har en bekant som har en fantastisk allmänbildning men som det absolut inte går att föra ett samtal med om någonting mer än möjligen hur vädret är för människan är så tystlåten av sig och har inget som helst intresse av att dela med sig av kunskaperna. Hade personen haft en lika bra social kompetens hade hon kunnat komma hur långt som helst. Men hur kul är det att umgås med såna personer som man inte kan diskutera någonting med?
skogstroll
20-03-2010, 15:33
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2010, 15:31)  Ja jag förmodar att man skaffar sig allmänbildning för sin egen skull och inte för att imponera på andra även om en del gärna vill glänsa med sina kunskaper. Jag har en bekant som har en fantastisk allmänbildning men som det absolut inte går att föra ett samtal med om någonting mer än möjligen hur vädret är för människan är så tystlåten av sig och har inget som helst intresse av att dela med sig av kunskaperna. Hade personen haft en lika bra social kompetens hade hon kunnat komma hur långt som helst. Men hur kul är det att umgås med såna personer som man inte kan diskutera någonting med? och hur kul är det att umgås med de som har "social kompetens"?
Myosotis
20-03-2010, 15:34
CITAT (skogstroll @ 20-03-2010, 15:28)  jag struntar fullständigt i vad andra tycker... Finns det inga undantag? Anmas exempel om en bekant som inte visste vad Auschwitz är reagerade nog de flesta på. Själv tycker jag nog att man verkligen bör veta det och en del andra saker inom historia, politik och naturvetenskap t.ex. Underhållning däremot är inte grundläggade på samma sätt. Att känna till ABBA kan väl inte vara lika viktigt som att veta varför det blir sommar och vinter eller hur jordskalv uppstår?
skogstroll
20-03-2010, 15:36
CITAT (Myosotis @ 20-03-2010, 15:34)  Finns det inga undantag? Anmas exempel om en bekant som inte visste vad Auschwitz är reagerade nog de flesta på. Själv tycker jag nog att man verkligen bör veta det och en del andra saker inom historia, politik och naturvetenskap t.ex. Underhållning däremot är inte grundläggade på samma sätt. Att känna till ABBA kan väl inte vara lika viktigt som att veta varför det blir sommar och vinter eller hur jordskalv uppstår? ja men jag menar mer vad folk tycker om mig. självklart bryr jag mig om vad andra tycker
*Stintan*
20-03-2010, 15:48
CITAT (Gita @ 20-03-2010, 15:24)  Beror återigen på vad man menar med social kompetens, för mig inebär det att finna sig tillrätta i vitt skilda situationer, att konversera ledigt och obesvärat om vitt skilda ämnen och med vitt skilda typer av människor, att snabbt och obesvärat kunna anpassa sig till nya situationer, att lätt kunna läsa sociala koder m.m. Jag tror att social kompetens är en delvis medfödd talang som dock kan tränas upp och delvis är beroende av uppfostran och ett gott självförtroende. Gita Ps. Sen tror jag att det är nödvändigt att tycka om människor och att man gillar det sociala smörjmedlet "småprat". Ds Om man måste kunna allt det där för att vara socialt kompetent så är jag nog helt socialt inkompetent. Jag tycker nog du har lite väl höga krav på vad social kompetens innebär men jag är inte förvånad. Kraven är nog olika beroende på var på samhällsstegen man befinner sig även om vissa bitar är samma. Jag håller dock med om att social kompetens är en delvis medfödd talang som kan tränas upp under gynnsamma förhållanden. CITAT (skogstroll @ 20-03-2010, 15:33)  och hur kul är det att umgås med de som har "social kompetens"?  hahaha ja själv umgås jag helst med människor som befinner sig på samma våglängd som jag.
Biggan_
20-03-2010, 15:58
Diskussionerna i tråden får mej att tänka på historien om drängarna som satt på ett mjölkbord och samtalade. Den ena drängen sa att han funderat på att lära sej ett annat språk. Den andra drängen tyckte att det var väl ingenting att lägga ner tid på. Då saktade det in en bil vid mjölkbordet och en man frågade på franska efter vägen till sitt resmål. Drängarna skakade på huvuden och slog ut med händerna och förstod ingenting. Då frågade mannen på engelska istället, men med samma resultat. Till slut frågade han på tyska, men eftersom inte drängarna förstod tyskan heller så for han vidare. Då säger den andra drängen till den som funderat på att lära sej ett annat språk: Där ser du! Vad fan hade han för nytta av att kunna tre språk?!
CITAT (skogstroll @ 20-03-2010, 15:33)  och hur kul är det att umgås med de som har "social kompetens"?  Det där skulle jag vilja vända på. Hur kul är det att umgås med någon som saknar social kompetens???? Gita
Aqvakul
20-03-2010, 17:15
CITAT (Gita @ 20-03-2010, 17:11)  Det där skulle jag vilja vända på. Hur kul är det att umgås med någon som saknar social kompetens???? Gita Du kanske skulle starta en kurs i social kompetens, Gita?
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2010, 15:31)  Ja jag förmodar att man skaffar sig allmänbildning för sin egen skull och inte för att imponera på andra även om en del gärna vill glänsa med sina kunskaper. Men är allmänbildning något man skaffar sig eller pluggar in? Är det inte något man får om man är lite nyfiken och intresserad av omvärlden, av andra människor, av olika företeelser och sammanhang. Jag är inte så insatt i hur skolan fungerar idag men på "min tid" gav t.ex gymnasiestudier en relativt god allmänbildning.Det borde ju vara ännu lättare att hålla sig uppdaterad i dag med alla olika informationskanaler vi har i dagens samhälle. Gita
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 17:15)  Du kanske skulle starta en kurs i social kompetens, Gita?  Synd att så många redan förverkligat den idén, annars kunde vi startat en kurs tillsammans , du och jag. Och tjänat en massa pengar, men tyvärr är nog marknaden mättad. Gita
Aqvakul
20-03-2010, 17:31
CITAT (Gita @ 20-03-2010, 17:30)  Synd att så många redan förverkligat den idén, annars kunde vi startat en kurs tillsammans , du och jag. Och tjänat en massa pengar, men tyvärr är nog marknaden mättad. Gita Då får vi väl hitta på något annat tillsammans..
*Stintan*
20-03-2010, 17:58
CITAT (Gita @ 20-03-2010, 17:22)  Men är allmänbildning något man skaffar sig eller pluggar in? Är det inte något man får om man är lite nyfiken och intresserad av omvärlden, av andra människor, av olika företeelser och sammanhang. Jag är inte så insatt i hur skolan fungerar idag men på "min tid" gav t.ex gymnasiestudier en relativt god allmänbildning.Det borde ju vara ännu lättare att hålla sig uppdaterad i dag med alla olika informationskanaler vi har i dagens samhälle. Gita Nog är väl allmänbildning långt mer än det man fick lära sig i skolan och dessutom så finns det ju enmassa folk som inte gått gymnasiet men som ändå är allmänbildade. Jag tror att det är en kombination av det du räknar upp.
CITAT (Myosotis @ 20-03-2010, 15:34)  Finns det inga undantag? Anmas exempel om en bekant som inte visste vad Auschwitz är reagerade nog de flesta på. Själv tycker jag nog att man verkligen bör veta det och en del andra saker inom historia, politik och naturvetenskap t.ex. Underhållning däremot är inte grundläggade på samma sätt. Att känna till ABBA kan väl inte vara lika viktigt som att veta varför det blir sommar och vinter eller hur jordskalv uppstår? Kan också tycka att man "bör" känna till Auschwitz, endel andra politiska/historiska händelser. ABBA "bör" man väl också känna till. Allmänbildningsbegreppet blir snabbt väldigt brett som synes och det går knappast att dra ngn gräns. Mao för att vara "allmänbildad" får man ha rejäl koll
zaaritha
20-03-2010, 20:29
Tyvärr kan ej ungdomar under 30 nå´nting! De har ingen allmänbildning! De kan inte stava! Det är för sorgligt! Finns förstås undantag--men; de är sällsynta!
Piccante
20-03-2010, 20:41
CITAT (zaaritha @ 20-03-2010, 20:29)  Tyvärr kan ej ungdomar under 30 nå´nting! De har ingen allmänbildning! De kan inte stava! Det är för sorgligt! Finns förstås undantag--men; de är sällsynta! Nja, nu generaliserar du ganska grovt men jag tror att skolan tyvärr inte har värdesatt allmänbildning på senare år.
herkules
20-03-2010, 20:45
ungdomar under 30 kan massor! spel, musik, datorer, teknik, de reser otroligt mycket och kan massor om andra länder, de är smarta och intelligenta! skiter väl i vem som var kung för 200 år sen liksom ..
CITAT (zaaritha @ 20-03-2010, 20:29)  Tyvärr kan ej ungdomar under 30 nå´nting! De har ingen allmänbildning! De kan inte stava! Det är för sorgligt! Finns förstås undantag--men; de är sällsynta! Jag tror att det är väldigt olika för allmänbildning/bildning är väl en del av det sociala arvet. Bildade föräldrar för nog oftast bildningen vidare till sina barn. Gita
Huggorm
20-03-2010, 20:51
CITAT (zaaritha @ 20-03-2010, 20:29)  Tyvärr kan ej ungdomar under 30 nå´nting! De har ingen allmänbildning! De kan inte stava! Det är för sorgligt! Finns förstås undantag--men; de är sällsynta! Med mig som undantag då. Fast jag är ju bara nätt och jämnt under 30
*Stintan*
20-03-2010, 21:00
CITAT (Gita @ 20-03-2010, 20:50)  Jag tror att det är väldigt olika för allmänbildning/bildning är väl en del av det sociala arvet. Bildade föräldrar för nog oftast bildningen vidare till sina barn. Gita Hahaha du låter som min gamla pappa, han hade fyllt 102 i år om han levt. CITAT (zaaritha @ 20-03-2010, 20:29)  Tyvärr kan ej ungdomar under 30 nå´nting! De har ingen allmänbildning! De kan inte stava! Det är för sorgligt! Finns förstås undantag--men; de är sällsynta! Äsch det där stämmer inte alls. En mycket grov generalisering skulle jag vilja påstå. Dock kanske dom inte har exakt samma kunskaper som du men då kan vi som är lite äldre i gengäld ha en hel del att lära av de yngre.
Aqvakul
20-03-2010, 21:02
CITAT (zaaritha @ 20-03-2010, 20:29)  Tyvärr kan ej ungdomar under 30 nå´nting! De har ingen allmänbildning! De kan inte stava! Det är för sorgligt! Finns förstås undantag--men; de är sällsynta! Javisst, stavningen är ganska illa på vissa håll och ungdomarna har andra saker är viktiga. Men ser jag till mina egna barn så stavar dottern i princip felfritt och betydligt bättre än sin far. Sonen är extremt allmänbildad och kan diskutera vad som helst med vem som helst.
mamamaggan
20-03-2010, 21:25
Vad som är allmänbildning eller inte varierar nog mycket. Vi lite äldre har en hel del med oss från skolan och t ex från radio/TV /tidningar . När vi var unga fanns det inte inte så många olika informationskällor vilket kan göra att vi har likartad allmänbildning.
I dag finns det så mycket mer ställen att hämta informationen från och man behöver inte heller ta till sig saker på samma sätt , du kan enkelt och snabbt ta reda på vad du vill veta t ex på nätet.
Sedan beror det nog på var och hur du vuxit upp. Tycker mig se att en del ungdomar som vuxit upp i storstäderna anser att det tillhör allmänbildningen att veta vilka klädmärken man ska ha , vilka festställen man ska gå på , var närmaste McDonalds ligger mm mm medan man t ex inte vet hur man ska fylla i en blankett när man ska skicka ett paket. Observera nu att jag skrev en del ungdomar.
För mig är allmänbildning att känna till hur vårt samhälle fungerar, vilken färg regeringen har , att kunna skilja en björk från en gran osv osv , egentligen vardagssaker.
Att kunna skriva god svenska och att kunna sin multiplikationstabell är väl snarare ett krav än allmänbildning i dagens samhälle. Givet om man inte lider av ordblindhet. Annars får nog dom grundläggande ämnerna i skolan anses vara ett krav för att ha en rimlig chans ute i arbetslivet. Men många ämnen i skolan är nog allmänbildning. Man lär utan att ha någon praktiskt användning av det i arbetslivet.
Huggorm
20-03-2010, 21:59
CITAT (gnon49 @ 20-03-2010, 21:40)  Att kunna skriva god svenska och att kunna sin multiplikationstabell är väl snarare ett krav än allmänbildning i dagens samhälle. Givet om man inte lider av ordblindhet. Annars får nog dom grundläggande ämnerna i skolan anses vara ett krav för att ha en rimlig chans ute i arbetslivet. Men många ämnen i skolan är nog allmänbildning. Man lär utan att ha någon praktiskt användning av det i arbetslivet. Jag känner folk som inte kan multiplikationstabellen och knappt kan skriva över huvudtaget, trots att dom inte har någon ordblindhet. Ändå har dom bra liv, och fasta jobb. Särskilt bland hantverkare är fallenhet för sitt yrke och viljan att arbeta viktigare än teoretiska kunskaper och allmänbildning. Det är ganska stor skillnad på arbetslivet för hantverkare och tjänstemän.
CITAT (Huggorm @ 20-03-2010, 21:59)  Jag känner folk som inte kan multiplikationstabellen och knappt kan skriva över huvudtaget, trots att dom inte har någon ordblindhet. Ändå har dom bra liv, och fasta jobb. Särskilt bland hantverkare är fallenhet för sitt yrke och viljan att arbeta viktigare än teoretiska kunskaper och allmänbildning. Det är ganska stor skillnad på arbetslivet för hantverkare och tjänstemän. Jo, fallenhet för yrket är ju absolut det viktigaste. Men även där är väl kraven ganska höga om man vill in på en sån utbildning. Skickliga hantverkare har ju oftast en gediger utbildning i grunden. Praktikplatser för skoltrötta ungdomar som vill arbeta med händerna var väl uppe för diskussion. Fat då såg väl en del klassamhället komma tillbaka med stormsteg.
Lärlingsplatser borde vi ha mer av !så började jag mitt yrke som frisör och sedan blev det Frisörskolan men där måste man ha ganska höga poäng för att komma in åtminståndet på min tid.Lärlingsplatser är ett bra sätt att skaffa sig kännedom om ett yrke plus att man får arbetslivserfarenhet.Jag hade 50 kr i veckan i lön 1969 så det borde väl sjusteras lite
herkules
20-03-2010, 22:41
klart att det ska finnas lärlingsjobb, man är inte på något sätt en bättre människa för att man läst sig till massa tjafs som ingen blir glad av att få höra/veta
Har man studerat tills man är 25 år och inte har yrkeserfarenhet så kan det inte va lätt att bli annställd ingen vet ju vad man går för då !Gymnasieutbildning med praktikplats under tiden då har man koll på vad som förväntas av en när allvaret börjar.
Aqvakul
20-03-2010, 22:59
Det här med lärlingsutbildning kräver egentligen en egen tråd. Det finns tyvärr en del invändningar mot en lärlingsutbildning i stor skala. En handlar om att hitta många bra praktikplatser med engagerade och duktiga handledare. Det kräver en omfattande handledarutbildning och rejäl ersättning till handledare och företag. Är man beredd att satsa på det? Ett annat problem är att motivera skoltrötta elever att även förkovra sig i matte, svenska, engelska och data så att de kan läsa instruktioner och sköta maskiner. Många av de elever som är aktuella för lärlingsutbildningar verkar dessutom ha väldigt svårt att förstå att all utbildning/arbete kräver disciplin, att komma i tid och göra sitt bästa. Visst - lärlingsutbildning är säkert bra för vissa elever. Mer praktilk är också nyttigt för aalla. Men det är ingen patentlösning på att så många elever idag inte klarar av att skaffa sig en utbildning.
Fast en del har mycket lättare för att lära sig praktiskt om de får lärlingsjobb och då brukar intresset för tex matte engelska komma automatiskt just för att de blir förvetna och vill lära sig mer.Skoltrötta elever skulle många gånger må bra av ett lärlingsjobb gå halvtid på skolan halvtid på lärlingsjobbet då väcks ofta nyfikenheten på att förkovra sig .Men som sagt bra handledare krävs med goda yrkeskunnskaper och människokännedom.
Huggorm
20-03-2010, 23:24
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 22:59)  Ett annat problem är att motivera skoltrötta elever att även förkovra sig i matte, svenska, engelska och data så att de kan läsa instruktioner och sköta maskiner. Måste man verkligen kunna allt det där för att sköta en vanligt, enklare jobb? Data lär inte vara något problem, det finns nog inte någon ungdom idag som inte kan hantera en dator. Matte bör inte vara stort problem heller, enklare räkning tror jag dom flesta klarar och svårare grejer krävs sällan. När det gäller svenska räcker det långt att kunna läsa och skriva, mer än så krävs inte. Engelska är väll problemet, det blir allt viktigare samtidigt som det är svårt att lära sig för den som är skoltrött. Men man kan alltid fråga någon kamrat om man inte förstår. Vi måste komma ihåg att det är skillnad på jobb och jobb. Vissa jobb kräver inte stora teoretisk kunskaper eller allmänbildning. Vissa människor har svårt att lära sig sådant här. Att tvinga dom att ändå göra det gynnar ingen, och är nog del i orsaken varför många unga mår dåligt av prestationsångest.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|