|
CITAT (Aqvakul @ 18-03-2010, 14:30)  Om det någon gång pratas om att vi i bekantskapskretsen ska spela TP, så påstår hustrun att det inte är någon idé eftersom jag vinner jämt. Är detta månne ett tecken på allmänbildning? Gör hon inte som somliga andra, som försöker smussla undan naturfrågorna för att jag inte ska kunna vinna? Olle
skogstroll
18-03-2010, 14:43
jag är bäst på biologi o natur
Huggorm
18-03-2010, 14:47
I Trivial Pursuit är det geografifrågorna som jag klarar bäst av någon anledning. Underhållningsfrågorna brukar däremot ge mig problem
CITAT (Hej igen @ 18-03-2010, 14:25)  Karott ne.se Ugnsfasta formar finns i många storlekar med- el utan lock. prokok.seVet du, jag är så oallmänbildad så att jag använder min karott på ett felaktigt sätt.  För det är en karott det är som jag gör lasagnen i. Hade jag kameran hemma skulle jag fota och visa.
skogstroll
18-03-2010, 15:05
jag tror jag ska stoppa huvet i min
Skojig tråd det här. Allmänbildning är väl att kunna lite/mycket om det mesta. Överkurs är allt som jag inte har en susning om. Onödigt vetande, är väl att ha koll på, vem som har ihop det med vem i kändissvängen.
Onödigt vetande är ett löjligt uttryck. Ska ngn annan bestämma vad man kanske själv tycker är viktigt?
Allmänbildning är ju ett otroligt vitt begrepp.
Jag kan nog tänka mej, att byta plats på onödigt vetande och överkurs.
skogstroll
18-03-2010, 15:26
jag föredrar att kunna saker om det jag behöver veta än politikers namn... det finns ju Google till...
*Stintan*
18-03-2010, 16:16
CITAT (gnon49 @ 18-03-2010, 13:55)  Att i stora drag veta världens, europas och sveriges historia från dåtid till nutid tycker jag är allmänbildning. Att ha ett hum om flora o fauna i Sverige och delvis i övriga världen räknas väl också till allmämbildning. I dagens informationssamhälle är det nog svårt att inte bli allmänbildad. Vi får i oss information från all världens hörn på ett sätt som tidigare generationer inte fick. Vi reser, ser på tv, söker på nätet och vidgar våra vyer. Det är allmänbildning tycker jag. Räcker det om kunskaperna finns bak i huvet  Jag tycker ofta att jag vet och kan men får inte fram det antagligen p.g.a. dåligt minne. Årtal och namn är helt hopplösa att komma ihåg. Eller det kanske är så att man har en förutbestämd storlek på minnesplatsen i hjärnan och väljer själv vad som är värt att spara och inte. Onödigt vetande är ju ingen mening att minnas tycker jag så det kastar jag i papperskorgen för att få plats med det jag tycker är viktigt.  Det kan ju vara så att man minns när man hör det. Jag undrar om de där som inte vet vilka ABBA är inte heller vet vilka Beatles är eller om de bara saknar intresse för musik. Kanske vet dom vem Elvis var men hur många av dem har hört talas om Tomy Steele? Hur många visste vem Tova Carson var när hon dök upp i melodifestivalen? Jag tycker att man är allmänbildad om man har en del kunskaper om mycket utan att det behöver vara detaljer om allt. CITAT (xlxl67 @ 18-03-2010, 15:15)  Onödigt vetande är ett löjligt uttryck. Ska ngn annan bestämma vad man kanske själv tycker är viktigt?
Allmänbildning är ju ett otroligt vitt begrepp. Nej tvärtom så är det ju ett jättebra uttryck. Allt jag själv inte anser är viktigt att minnas eller kunna är onödigt vetande
Huggorm
18-03-2010, 16:17
CITAT (*Stintan* @ 18-03-2010, 16:13)  Jag undrar om de där som inte vet vilka ABBA är inte heller vet vilka Beatles är eller om de bara saknar intresse för musik. Kanske vet dom vem Elvis var men hur många av dem har hört talas om Tomy Steele? Hur många visste vem Tova Carson var när hon dök upp i melodifestivalen? Jag tycker att man är allmänbildad om man har en del kunskaper om mycket utan att det behöver vara detaljer om allt. Jag vet vem Abba är, och även Beatles och Elvis, men det är bara deras mest kända låtar jag känner igen. Tomy Steele och Tova Carson har jag ingen aning om vem det är. Musik är väll inte något av mina stora intressen nej
*Stintan*
18-03-2010, 16:21
CITAT (Huggorm @ 18-03-2010, 16:17)  Jag vet vem Abba är, och även Beatles och Elvis, men det är bara deras mest kända låtar jag känner igen. Tomy Steele och Tova Carson har jag ingen aning om vem det är. Musik är väll inte något av mina stora intressen nej  Jisses du har missat ett helt krig
Huggorm
18-03-2010, 16:25
CITAT (*Stintan* @ 18-03-2010, 16:21)  Jisses du har missat ett helt krig  Jag är glad varje gång jag missar ett krig
Skulle man inte kunna jämställa allmänbildning med livserfarenhet. Att vi hela tiden förkovrar oss genom olika händelser o upplevelser vi har genom livet. Gammal är äldst ju. CITAT (*Stintan* @ 18-03-2010, 16:21)  Jisses du har missat ett helt krig  Tommy Steele eller Elvis Presley, diskussioneran gick höga på skolgården på den tid det begav sig. Har faktsikt kvar alla mina idolporträtt från 60-talet.
Jag träffade en vuxen tjej som på allvar trodde att Norge var ett svenskt landskap, ja vad säger man
Piccante
18-03-2010, 17:57
Allmänbildning är svårt att definiera. Det eller de som berör flest borde väl vara det mest allmänna eller? Christina Husmark Persson är okänd hos många men hur många vet vad ledaren för världens största demokrati heter utan att använda google eller wikipedia??? (ett tips han är premiärminister i Indien). Fredrik Härén föreläser, mycket tänkvärt om vår syn på "allmänbildning".
CITAT (Berith @ 18-03-2010, 12:20)  Den här rubriken hittade jag nyss på en kvällstidnings nätsida:
[attachment=48157:expressen_4.jpg]
Det kan väl ändå inte höra till allmänbildningen att veta vem dom pratar om?? Hehe, bor man i Uppsala tillhör det nog iallafall allmänbildningen att veta vem Tjock-steffe är.  Han var med i Uppsala maffian: Wikepedia om Tjock-Steffe
Jag är väldigt dålig på allmänbildning, ändå tillbringar jag mycket tid inne på vetgirig periodvis. Rekommenderas, antingen testar man sig själv inom olika kategorier, eller så tävlar man mot andra och får poäng och ranking, mycket bra tidsfördriv: http://www.vetgirig.nu/
Aqvakul
19-03-2010, 07:22
Om man är lite "allmänbildad" så är det lättare att klara av "small talks" i olika situationer alltifrån affärsmiddagar till begravningar.
Läst ikapp...Karott - ja det avsnittet tror jag att jag kommer ihåg. Hittade inget på YouTube, och inget här heller men har för mej att vi haft uppe det tidigare.  TP är jättekul, men åh så länge sen man spelade det. Antar att nyinköpta TP också har nyare frågor? Tänkte också på det, när Towa Carson kom in i Melodifestivalen, att undrar hur många som vet vem hon är. Att tidningar skriver förnamnen när det gäller kändisar är väl ganska typiskt. Men inte skriver dom väl så om personer med lite mer "status" eller vad man ska kalla det. Politiker tex benämns väl oftast med hela namnet, eller bara efternamnet. Och dom borde ju vara lika kända som kändisarna och verkligen höra till allmänbildningarna?
CITAT (Myosotis @ 18-03-2010, 13:26)  Karotte - det är ju en morot så klart  Jamen visst! Vad skulle det annars vara? "karott" i meningen skål, (för det är väl det det är?) är nog ett ord som används ytterst sällan numera. Gita
CITAT (gnon49 @ 18-03-2010, 13:55)  Att i stora drag veta världens, europas och sveriges historia från dåtid till nutid tycker jag är allmänbildning. Att ha ett hum om flora o fauna i Sverige och delvis i övriga världen räknas väl också till allmämbildning. I dagens informationssamhälle är det nog svårt att inte bli allmänbildad. Vi får i oss information från all världens hörn på ett sätt som tidigare generationer inte fick. Vi reser, ser på tv, söker på nätet och vidgar våra vyer. Det är allmänbildning tycker jag. Vill tillägga att till allmänbildning hör att känna till de största inom konst, design, litteratur, musik, film och teater och som tidigare namnts nutidshistoria och att ha ett viss kunskap om teknikutvecklingen som ständigt sker. Och jag håller med om att det idagens samhälle är lätt att hålla sig ytligt uppdaterat om vad som händer och sker på en massa olika områden. Gita CITAT (Motti @ 18-03-2010, 14:39)  Fast allmänbildning innersluter ju mycket ,tex social kompetens hur man uppför sig etiket osv att man vet de mest självklara. Javisst är det så, dessutom är det alltid bra att känna till lite av varje inte minst i sociala sammanhang, då man ju alltid har något att tala om och att man oftast kan delta i de flesta samtal. Gita
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2010, 07:22)  Om man är lite "allmänbildad" så är det lättare att klara av "small talks" i olika situationer alltifrån affärsmiddagar till begravningar. Är inte det, social kompetens du pratar om nu??? Inte samma sak, som allmänbildning, även om dom går ihop till viss del. (det viktiga är inte att kunna allt, men man kan låta som om man kan allt...)
CITAT (Gita @ 19-03-2010, 13:48)  Vill tillägga att till allmänbildning hör att känna till de största inom konst, design, litteratur, musik, film och teater och som tidigare namnts nutidshistoria och att ha ett viss kunskap om teknikutvecklingen som ständigt sker. Och jag håller med om att det idagens samhälle är lätt att hålla sig ytligt uppdaterat om vad som händer och sker på en massa olika områden. Gita
Javisst är det så, dessutom är det alltid bra att känna till lite av varje inte minst i sociala sammanhang, då man ju alltid har något att tala om och att man oftast kan delta i de flesta samtal. Gita Där håller jag inte med dig. Allmänbildning är väl ett bredare kunnande, än det som bara grundar sig på, eget intresse??? Är man inte ett dugg intresserad av, politik eller konst, eller sport t. ex. lär man sig inget av det... Vem eller vad som är viktigt, är väl en definitionsfråga. Vem kan idag säga, vem som är VD för Apoteksbolaget utan att kolla först? Sedan kan jag hålla med om, att social kompetens, etikett och ett visst mått av allmänbildning håller ihop. Vet man inget om någonting, är det knivigt att hålla ett samtal igång, med personer man inte känner.
Aqvakul
19-03-2010, 23:08
CITAT (pejori @ 19-03-2010, 22:59)  Är inte det, social kompetens du pratar om nu??? Inte samma sak, som allmänbildning.  Nej - men båda kommer väl till pass när man ska konversera människor man inte själv valt att umgås med..
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2010, 23:08)  Nej - men båda kommer väl till pass när man ska konversera människor man inte själv valt att umgås med.. Sant... Utan social kompetens har man inte mycket nytta av allmänbildningen, då man inte har någon att diskutera den med. Stavar som en kratta
Aqvakul
19-03-2010, 23:12
CITAT (pejori @ 19-03-2010, 23:10)  Sant... Utan social kompetens har man inte mycket nytta av allmänbildningen, då man inte har någon att diskutera den med. Stavar som en krattahelt riktigt..  den sociala kompetensen är naturligtvis viktigast. Men om man helt saknar kunskap om det mesta så blir det ganska patetiskt - en slags charmuppvisning utan innehåll...
Allmänbildning har mycket med hur man uppför sig och för sig i sociala samanhang också det har inte bara med allmän kunskap att gör. Allmänbildning är så vitt jag vet ett brett begrep som innefattar mycket både social kompetens och grundkunnskaper i lite av varje,men de flesta har mer kunnskaper i de områden som de tycker är intressanta och det är väl en himmla tur att alla inte vet lika mycket eller samma,det är ju det som gör oss till individer:)
Aqvakul
19-03-2010, 23:18
Jo, men det finns ju en del mer grundläggande kunskaper som ändå måste till. Ska man göra affärer nere på kontinenten, så förväntas det att man ska visa upp sin bildning i en lång inledande konversation innan man kommer till skott.
CITAT (Motti @ 19-03-2010, 23:14)  Allmänbildning har mycket med hur man uppför sig och för sig i sociala samanhang också det har inte bara med allmän kunskap att gör. Allmänbildning är så vitt jag vet ett brett begrep som innefattar mycket både social kompetens och grundkunnskaper i lite av varje,men de flesta har mer kunnskaper i de områden som de tycker är intressanta och det är väl en himmla tur att alla inte vet lika mycket eller samma,det är ju det som gör oss till individer:) Helt rätt. Sedan vad som är överkurs och onödigt vetande, är väl en smaksak. För egen del, kan jag tycka att, vem som plastikopererat sig och var dom gjort det, är helt onödigt vetande.  CITAT (Aqvakul @ 19-03-2010, 23:18)  Jo, men det finns ju en del mer grundläggande kunskaper som ändå måste till. Ska man göra affärer nere på kontinenten, så förväntas det att man ska visa upp sin bildning i en lång inledande konversation innan man kommer till skott. Det är sant, men då är det social kompetens ihop med en yrkeskunnande som avgör mer, än allmänbildning. Allmänbildningen kommer väl efteråt, då man firar en affärsuppgörelse med en middag t.ex.?
Aqvakul
19-03-2010, 23:22
En fransman förväntar sig att jag som svensk ska kunna presentera mitt land, i form av t.ex. kulturliv, historia och social utveckling.
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2010, 23:22)  En fransman förväntar sig att jag som svensk ska kunna presentera mitt land, i form av t.ex. kulturliv, historia och social utveckling. HM..Borde vara viktigare att du kan presentera en bra affärsplan och ett vinnande koncept på den internationella marknaden, än ha kunskap om Ingemar Bergman eller Carl Larsson.
Texj ag har läst mycket historia om ätten Bernadott och hur Shawn Batist kom hit och vem Marie Clarie var hans fru,lite kul att veta ,men i skolan hatade jag historia,så allt har mycket att göra med vad man är intresserad av och vad som fastnar i huvudet.Är hyffsat bra på musik för jag älskar musik tex.Kan en del om katten också och dess historia efter som jag har katt själv och har haft katter sen jag var 3 år.Andra har andra kunskaper i andra ämnen som inte jag vet ett dugg om,det är det som gör oss unika
*Stintan*
20-03-2010, 01:32
CITAT (Motti @ 19-03-2010, 23:14)  Allmänbildning har mycket med hur man uppför sig och för sig i sociala samanhang också det har inte bara med allmän kunskap att gör. Allmänbildning är så vitt jag vet ett brett begrep som innefattar mycket både social kompetens och grundkunnskaper i lite av varje,men de flesta har mer kunnskaper i de områden som de tycker är intressanta och det är väl en himmla tur att alla inte vet lika mycket eller samma,det är ju det som gör oss till individer:) Jag håller faktiskt inte med ett enda dugg om att den sociala kompetensen har med allmänbildningen att göra. Det finns många människor som är otroligt allmänbildade utan att för den skull kunna fungera särskilt bra socialt. Till Aquakul skulle jag vilja säga att man behöver mer social kompetens än allmänbildning för att kunna göra affärer nere på kontinenten. Tror inte ett dugg på det du tror att en fransman förväntar sig. Här är det definitivt den sociala kompetensen som gäller så att man kan presentera affärskonceptet på ett så bra sätt att det går hem. Men det beror självklart på vad du vill sälja. Är det kultur så bör du ju ha kunskap på området men social kompetens behövs också och går ofta ut på att förmedla ingenting väsentligt om ingenting viktigt.
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2010, 01:32)  Jag håller faktiskt inte med ett enda dugg om att den sociala kompetensen har med allmänbildningen att göra. Det finns många människor som är otroligt allmänbildade utan att för den skull kunna fungera särskilt bra socialt.
Till Aquakul skulle jag vilja säga att man behöver mer social kompetens än allmänbildning för att kunna göra affärer nere på kontinenten. Tror inte ett dugg på det du tror att en fransman förväntar sig. Här är det definitivt den sociala kompetensen som gäller så att man kan presentera affärskonceptet på ett så bra sätt att det går hem. Men det beror självklart på vad du vill sälja. Är det kultur så bör du ju ha kunskap på området men social kompetens behövs också och går ofta ut på att förmedla ingenting väsentligt om ingenting viktigt. Jag skulle nog säga att man kan naturligtvis vara väldigt allmänbildad och totalt sakna social kompetent men man kan inte ha social kompetens och sakna allmänbildning. Sen håller jag med Aqva om att en god allmänbildning är oerhört viktig vid yrkesmässiga kontakter, djupare kunskaper dvs. expertis i sakfrågor kan man alltid kalla in när den behövs, medan den sociala biten, som är betydligt viktigare än många tror, får man lov att klara på egen hand Gita
CITAT (Motti @ 19-03-2010, 23:28)  Texj ag har läst mycket historia om ätten Bernadott och hur Shawn Batist kom hit och vem Marie Clarie var hans fru,lite kul att veta ,men i skolan hatade jag historia,så allt har mycket att göra med vad man är intresserad av och vad som fastnar i huvudet.Är hyffsat bra på musik för jag älskar musik tex.Kan en del om katten också och dess historia efter som jag har katt själv och har haft katter sen jag var 3 år.Andra har andra kunskaper i andra ämnen som inte jag vet ett dugg om,det är det som gör oss unika  Fast dina skunskaper om katter är nog lite djupare än allmänbildning eftersom dom bygger på ditt intresse för just katter. Att vara allmänbildad innebär för mig att åtminstone känna till lite om det mesta, att var väl omvärldsorienterad. Gita CITAT (pejori @ 19-03-2010, 23:25)  HM..Borde vara viktigare att du kan presentera en bra affärsplan och ett vinnande koncept på den internationella marknaden, än ha kunskap om Ingemar Bergman eller Carl Larsson.  "Fransmannen" i fråga förväntar sig säkerligen både och. Gita
Jo, jag vill tillägga att det är mycket roligare och lättare att umgås med dem som har god allmänbildning och som känner till litegrann om det mesta, lite "värdelöst vetande" gör inte saken sämre. Tänk tanken att man som bordsgranne får t.ex. en tandläkare som inte kan prata om annat än just tänder. Inte särskilt kul, även om han är expert inom sitt område.
För min del har jag upptäckt en pinsamt stor lucka i min allmänbildning, jag kan inget alls om mytologi, varken nordisk, romersk eller grekisk. Så det får bli en tur till biblioteket och sen läsa på om alla gamla gudasagor.l Gita
*Stintan*
20-03-2010, 07:12
CITAT (Gita @ 20-03-2010, 05:22)  Jag skulle nog säga att man kan naturligtvis vara väldigt allmänbildad och totalt sakna social kompetent men man kan inte ha social kompetens och sakna allmänbildning. Sen håller jag med Aqva om att en god allmänbildning är oerhört viktig vid yrkesmässiga kontakter, djupare kunskaper dvs. expertis i sakfrågor kan man alltid kalla in när den behövs, medan den sociala biten, som är betydligt viktigare än många tror, får man lov att klara på egen hand Gita OK då
CITAT (Berith @ 18-03-2010, 09:33)  Vad räknar ni andra till allmänbildning?
Häromdan när Abba blivit invalda i R&R Hall of Fame pratades det i lokalradion nästa morron om det. Det var två ganska unga programledare som inte kunde mycket om Abba, vilket förvånade mej. Tar jag bara för givet att "alla" känner till dom? Dom berättade att gruppen blivit invald, men att bara två av medlemmarna varit med vid prisutdelningen. Och tjejen säger "vad heter han med skägget?" och killen svarar "Björn?". "Ja" säger hon då, men ändrar sej till "Neeej... Benny?"
Tittar mycket på Vem vet mest? och där är det en väldig blandning på frågorna - en del är väl allmänbildning medan andra är överkurs. Mycket kan jag svara på men mycket har jag ingen aaaaaning om.
Tänkte på det här också när det var final i På spåret, och det frågades efter när Eyvind Jonsson och Harry Martinson fick Nobelpriset. Där kunde jag 1974, liksom vinnarna men inte andra laget.
Räknas sånt till allmänbildning, överkurs eller bara onödigt vetande? Tja du Berith, det är kanske inte så helt enkelt att svara på det. Vad jag själv än tycker om ABBA, så anser jag nog att det tillhör "allmännbildningen" att veta vilka de är, vad de gjorde osv, men vem är jag att bestämma vad andra ska veta utan att de ska förklaras dumma eller outbildade Till vanlig allmänbildning tycker jag nog det tillhör att man kan svara på det mesta som händer runt omkring nu idag och en del om vad som hände förr.....och.............och.......ja ni ser, det går inte att svara på  ..................Onödig vetande? Finns det verkligen nåt sånt???...................onödigt alltså  ? Kan inte vara möjligt  ......................Jag!? Jag vet ingenting jag
Aqvakul
20-03-2010, 08:08
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2010, 01:32)  Till Aquakul skulle jag vilja säga att man behöver mer social kompetens än allmänbildning för att kunna göra affärer nere på kontinenten. Tror inte ett dugg på det du tror att en fransman förväntar sig. OK - jag har viserligen läst ett antal böcker i ämnet (som är samstämmiga i denna fråga), samt diskuterat detta med flera personer som gjort mycket affärer i Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. Det ingår i mitt jobb att ha kunskap om detta, då jag undervisar i Internationell ekonomi. Men visst - jag och sakkunskapen kan ha helt fel, medan det du "tror" är rätt.
Huggorm
20-03-2010, 08:20
Äsch, det räcker att ha eftertraktade varor eller riktigt bra pris så kan man göra affärer vart som helst utan allmänbildning och social kompetens
Håller inte med om att allmänbildning är detsamma som social kompetens, eller att dom som har sk är allmänbildade. Eller så vet inte jag vad som "ingår" i social kompetens... Det fanns ju några här som inte såg/visste skillnaden på Björn och Benny, men jag tycker nog att dom har social kompetens ändå. Iaf av det jag sett av deras medverkan här på Odla. "Till vanlig allmänbildning tycker jag nog det tillhör att man kan svara på det mesta som händer runt omkring nu idag och en del om vad som hände förr" som Gillan skriver håller jag med om.  (Utom att hålla koll på alla ministrar då....  ) Fast "förr" förresten, när var "förr"? Och vad ingår i allmänbildningen om "förr"? Att Sverige var med i VM-finalen i fotboll 1958? Vilken kung som dog i slaget vid Lützen 1632? Vilket radio-program Snoddas slog igenom i med sin Flottarkärlek? Finns ju hur mycket "förr" som helst att känna till.
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 08:08)  OK - jag har viserligen läst ett antal böcker i ämnet (som är samstämmiga i denna fråga), samt diskuterat detta med flera personer som gjort mycket affärer i Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. Det ingår i mitt jobb att ha kunskap om detta, då jag undervisar i Internationell ekonomi. Men visst - jag och sakkunskapen kan ha helt fel, medan det du "tror" är rätt. I det här fallet har du fullkomligt rätt, min erfarenhet stämmer med din sakkunskap, och den gäller för övrigt andra typer av jobbrelaterade möten än affärer också. Gita
CITAT (Berith @ 20-03-2010, 08:22)  Att Sverige var med i VM-finalen i fotboll 1958? Vilken kung som dog i slaget vid Lützen 1632? Vilket radio-program Snoddas slog igenom i med sin Flottarkärlek? Finns ju hur mycket "förr" som helst att känna till. Nja, det där om Snoddas tycker jag nog att man klarar sig bra utan att veta, det andra hör väl till allmänbildningen skulle jag tro. Gita
Nix pix, kan inte för mitt liv hålla med om att social kompetens skulle vara lika med allmänbildning. Känner hur många som helst som verkligen har den sociala kompetensen och dessutom är heeeelt tomma bakom pannbenet och tillika tvärtom.........alltså de som aldrig säger ett ord, men har en alldeles utomordenlig kunskap om det mesta Många gånger kan jag få för mig att de med den sociala kompetensen lyckas " lura skjortan" av de flesta  ....................dock inte mig
Aqvakul
20-03-2010, 09:19
CITAT (Gillan @ 20-03-2010, 09:14)  Nix pix, kan inte för mitt liv hålla med om att social kompetens skulle vara lika med allmänbildning. Känner hur många som helst som verkligen har den sociala kompetensen och dessutom är heeeelt tomma bakom pannbenet och tillika tvärtom.........alltså de som aldrig säger ett ord, men har en alldeles utomordenlig kunskap om det mesta Många gånger kan jag få för mig att de med den sociala kompetensen lyckas " lura skjortan" av de flesta  ....................dock inte mig  Du är klok som vanligt, Gillan. Jag instämmer och önskar dig en riktigt trevlig helg!
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 09:19)  Du är klok som vanligt, Gillan. Jag instämmer och önskar dig en riktigt trevlig helg! Dito
CITAT (Gillan @ 20-03-2010, 09:14)  Nix pix, kan inte för mitt liv hålla med om att social kompetens skulle vara lika med allmänbildning. Känner hur många som helst som verkligen har den sociala kompetensen och dessutom är heeeelt tomma bakom pannbenet och tillika tvärtom.........alltså de som aldrig säger ett ord, men har en alldeles utomordenlig kunskap om det mesta Många gånger kan jag få för mig att de med den sociala kompetensen lyckas " lura skjortan" av de flesta  ....................dock inte mig  Jag tror inte att du och jag menar samma sak med social kompetens, det du talar om skulle jag nog kalla charm. Social kompetens för mig är att på ett bra sätt behärska alla möjliga situationer (att tala med kungar på kungars vis och med bönder på bönders vis) och för att på ett bekvämt sätt (både för en själv och andra bekvämt) passa in i vitt skilda sammanhang och kunna föra ett samtal om vitt skilda ämnen anser jag att det krävs god allmänbildning. Däremot är det inte givet att god allmänbildning garanterar social kompetens. Gita
Aqvakul
20-03-2010, 10:29
Om "allmänbildning" är svårdefinierat så är det nog ännu värre med "social kompetens".
Löste precis ett korsord som heter just Allmänbildaren. Den här gången var det om svenska konstnärer, ett par kunde jag namnet på, ett par kände jag igen utseendet på men en kände jag inte igen alls. Gör ni? (Bilderna är inte samma som i korsordet utan hittade på nätet.) Person nr 1 kunde jag namnet på utan några hjälpbokstäver.  Person nr 2 kunde jag också utan några hjälpbokstäver.  Nr 3 kände jag igen till 99,99999% men fick vänta på hjälpbokstäver för att bli 100.  Nr 4 kände jag igen, men behövde en hel drös hjälpbokstäver för att få ihop det. Kunde inte ens gissa innan.  Person nr 5 var helt ny till utseendet, men när jag fick fram efternamnet och kunde googla så plingade det till lite försiktigt eftersom hon har ett litet udda konstnärsnamn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|