|
SKÅPRENSNING 2010 Här är tråden där vi kan visa vad som händer med fröerna vi har sänt varandra, vi som nappade på detta spektakel  Idag damp det ned två kuvert med blandningar i min brevlåda, spännande!!! Imorgon ska jag försöka få iväg mina kuvert, dvs mina påsar innehållandes detta: [attachment=48163:IMG_3519.JPG]
Platinum
18-03-2010, 20:16
Lycka till med era skåprensningsodlingar. Peztis där låg man i lä vad gäller mixade fröer ser jag
Satt och funderade på om jag skulle skriva upp alla fröer men det får vänta lite... det är ju ett gäng, liksom!
ingrid fuxwall
18-03-2010, 20:32
Även jag fick två stycken brev idag och kom då på att jag skulle prestera något - hade jag glömt men nu har jag fyllt påsar - ena påsen åkte i golvet så då fick jag ta på mig pannlampan och försöka rädda lite.
Sedan har jag skrivit upp vad jag blandat och gömt - det ska bli skoj detta och i morgon ska jag posta kuverten.
Det var visst 50 påsar, om jag räknade rätt... Jisses vad pengar man har lagt ut på frön som sedan bara blivit liggandes. En del påsar var helt oöppnade dessutom.
ingrid fuxwall
18-03-2010, 20:41
Oj då!
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-03-2010, 20:41)  Oj då! Haha, ja då kanske ni förstår varför jag drog igång detta?
DykUnderYtan
18-03-2010, 23:05
Hoppsan, jag som tyckte jag tog i med mina 32 sorter. Blandningen är klar och ligger i kuvert nu, ska försöka ta mig till brevlådan imorgon.
Rosmarin
19-03-2010, 10:44
CITAT (Peztis @ 18-03-2010, 19:43)  Imorgon ska jag försöka få iväg mina kuvert, dvs mina påsar innehållandes detta:
[attachment=48163:IMG_3519.JPG]  Oj !!! Här finns också mycket, men inte så många sorter som du har!
DykUnderYtan
19-03-2010, 11:44
Ska vi lägga ut listan på vilka fröer blandningarna innehåller i denna tråden eller ska alla starta varsin? Det börjar ju bli ganska många trådar att hålla reda på.
Meriona
19-03-2010, 12:30
Ni är ju underbara! Frö-oholicar allihop!
CITAT (DykUnderYtan @ 19-03-2010, 11:44)  Ska vi lägga ut listan på vilka fröer blandningarna innehåller i denna tråden eller ska alla starta varsin? Det börjar ju bli ganska många trådar att hålla reda på.  Vi försöker att hålla oss till en tråd, tycker jag. Håller med om att det börjar bli många man ska hålla koll på med Busfröer och allt..  OK, jag får väl ta mig i kragen och skriva ned alla fröer som ingår i min müsliblandning på bilden. Jag har förresten stoppat dem på lådan idag så ni borde ha dem på måndag, Rosmarin på tisdag-onsdag, hoppas jag!
ingrid fuxwall
19-03-2010, 18:29
Menar du att vi ska lägga ut fröblandningen här och nu?
Jag vet inte... vill ni det? Äh, jag har nu suttit och skrivit min lista så nu gör jag det i alla fall! Jag har skrivit svenskt namn, latinskt namn, år för sista försäljningsår och ev förkult. Står det ett frågetecken så är det för att jag inte vet sista försäljningåret. Men LYCKA TILL med förkultiveringen eftersom det är en stor müsliblandning Här är i alla fall min lista:Atlasblomma Clarkia amoena (Godetia gr.azaleaf) ”Sibyl Sherwood” 2003 Ballongblomma Nicandra physalodes 2004 Blomstertobak Nicotiana alata ”Grandiflora” ? Förkult Blåkvast Ageraqtum mexicanum 2003 Förkult Bollgilia Gilia capitata 2001 Brinnande Kärlek, Lychinis chaledonica "Studentnejlika" 2001 Brokkrage Chrysantemum multicolor ”German Flag” 2005 Brudslöja Gypsophila paniculata L. 2001 Cikoria Cichorium intybus L. 2003 Clarkia, Dubbel Clarkia elegans 2000 Facelia, Klock- Phacelia campanularia ”Blå” 2000 Fingerborgsblomma Digitalis purpurea gloxiniaeflora 2000 Fjärilsblomster Schizanthus pinnatus ”Dr Badger's” 2001 Gaillardia ”Goblin” 2006 Jätteeternell Helichrysum bracteatum 2000 Klint (rivit av resten) Krasse Tropaeolum majus(Lobbianum-gr) ”Glorius Gleam” 2001 Krasse, Busk- Tropaeolum majus nanum ”Juwel Mix” ? Krasse, Busk- Tropaeolum majus nanum 2000 Krasse, Fjärils- Tropaeolum peregrinum 2003 Lejongap Antirrhinum majus nanum ”Cheerio” F2 2001 Leverbalsam Ageratum houstonianum ”Pinki” 2004 Förkult Lobelia, Häng- Lobelia erinus Pendula-gr ”Red Cascade” 2003 Förkult Luktärt Lathyrus odoratus ? Lupin Lupinus polyphyllus ”Russels” 1999 Lövkoja, Grekisk Matthiola bicornis 1998 Malva, Sommar- Lavatera trimestris L. ”Mont Blanc” 2004 Mariaklocka Campanula medium 1999 Förkult Pensé Viola x wittrockiana 1999 Förkult Praktmalva Malope trifida grandiflora 1999 Prins Gustafs Öga Nemophila menziesii Blå 2002 Prins Gustavs Öga Nemophila menziesii ”Pennie Black” 2001 Prkos (blomma från Serbien) 2000 vilket tydligen är Portulaca grandifloraPrydnadsgräs Eragrostis tef (syn E. Abyssinica) ”Love Grass” 2003 Riddarssporre Delphinium cultorum ”Blue Bird” 2000 Ringblomma Calendula officinalis fl. pl. ”Fiesta Gitana” 2000 Ringblomma Calendula officinalis ”Ball's Orange” ? Ringblomma Calendula officinalis ”Pacific Beauty” 2004 Ringblomma Calendula officinalis ”Pacific Beauty” 2006 Roseneternell Rhodanthe chlorocephala 2001 Rudbeckia Echinacea purpurea ”Starlight” 2001 Solros Helianthus debilis ”Piccolo” ? Solros, Miniatyr Helianthus annuus ”Sungold” 2005 Solvisare Dimorphotheca sinuata 2003 Sommarslöja Gypsophila elegans Rosa 2000 Sommarslöja Gypsophila elegans Vit 2003 Strandkrassing Lobularia maritima ? Förkult Tigeröga Coreopsis tinctoria ”Mahogany Midget” 2004 Trädgårdstrift ”Bees Hybrids” 2005 Vallmo Papaver (Orientale-gr.) 2001 Vallmo, Korn- Papaver rhoeas L. 2003 Vykort med diverse sommarblommor Zinnia Zinnia elegans ”Peppermint Stick” ?
DykUnderYtan
19-03-2010, 20:07
Okej, då kommer min lilla blandning, ytterst få fröer som datumet gått ut på. I början på veckan borde ni ha era kuvert, de kom aldrig iväg idag men postar dem under helgen.
Detta är vad som kan dyka upp bland era sådder:
Atlasblomma 'Rembrandt' Blå vädd, eget frö -09 Blåvinda 'Blue Ensign' Coloradoakleja, 'Silver Queen' Dvärgfunkia Hosta venusta Engelsk vallmo, eget frö -09 Eternell Helichrysum, tall mixed Flicköga, 'Rising Sun' Höstflox, eget frö -09 Jättevädd, eget frö -09 Kinesisk riddarsporre, eget frö -08 Kirgislök, eget frö -09 Klematis C.Carmencita Klematis C.Viticella Läkevänderot Lövkoja, eget frö -07 Malva, 'Purple Satin' Nattljus, 'Sunset Boulevard' Prydnadsgräs, Nelson mix Pyramidklocka Ringkrage ' Polar Star' Rosenmalva, eget frö -09 Röd snokört Silvermartorn, eget frö -09 Solros Solros, hög Stjärnflocka, eget frö -09 Tagetes, eget frö -07 Vallmo, dubbel aprikos/rosa, eget frö -09 Vallmo, lila, eget frö -09 Vedel Astragalus roemeri Vit purpurklätt, eget frö -09
Ja du Mia, chansen är ju definitivt större att din del av rabatten kommer att blomstra mer än min med frön som är ett decennie gamla!
Jag är en totalt hopplös och obotlig ekorre! Så detta är en liten livräddning! Tack för att ni gör en röjning så underbar och underhållande, flickor!
Kom just på att en hel del av blommorna är ju fleråriga, jag tror jag sla försöka fixa plats i trädgården så att de ska få en chans nästa år också! Kanske är det fröer som behöver lite mer tid på sig också. Har ju lite yta att leka med också med en tomt på drygt 2000 kvm.
ingrid fuxwall
19-03-2010, 20:49
Har ju inte skickat mina kuvert ännu så jag väljer kanske att fylla på påsarna - får fundera på saken
Ingrid, du behöver ju inte fylla på mer än du vill... Låt inte min röjare vara måttstocken. Måttet var ju ca 1/2 tsk per påse till varje mottagare.
Rosmarin
20-03-2010, 10:22
Oj då.  Ska vi vara så ordentliga och lägga upp listor. Jag har en del gamla fröer som jag faktiskt inte längre kommer ihåg vad det är. Men de andra kan jag ju lista om ni vill. Tar tag i detta så snart jag hinner.
Rosmarin
20-03-2010, 10:30
Tack så mycket Hattstugan!  Jag fick dina fröer igår.
Rosmarin, den här tråden tar vi inte på allvar!!!! Har du namnen - jättebra! Har du inte det - surprise!!! Jag ser det här som ett roligt sätt att "bli av med" gamla frön, jag som inte kan kasta! Och så är det ju spännande att se vad som händer, liksom! Jag hoppas verkligen att ni alla har samma inställning, att ingen blir sur om det blir endast tomma jordytor i planteringarna. Tänk om inte ett endaste enda frö tar sig!?!?!
ingrid fuxwall
20-03-2010, 19:24
Jag hade ju klistrat igen kuverten så det blev inte några mer frön.
Nu har jag postat kuverten och hoppas vädret fortsätter vara så bra så att det snart går att ta sig ut i trädgården och så småningom så.
hattstugan
21-03-2010, 20:57
Innehållet i min fröblandning
Stor Solros Sommarslöja Flera olika Vallmo Rött lin Blomma för dagen Slinger krasse Blåklint Hög Tagetes Låg Tagetes
Det här ska bli så roligt för det är frön till blommor som jag annars inte köper!
hattstugan
22-03-2010, 11:36
Har börjat att så en del av fröerna jag fått från Frideborg!! Det är även Akleja och Nattviol i blandningen från mig!! Minnet är inte vad det borde alla gånger
Frideborg
22-03-2010, 16:36
Tack Hattstugan, Peztis,Ingrid Fuxwall och Dykunderytan!! Håller på och pysslar med era busfrön. Skall bli spännande och se vad det blir. Vissa frön känner jag igen men flera är trevliga frågetecken. mvh Frideborg
hattstugan
22-03-2010, 19:07
Idag kom fröerna från Peztiz, Ingrid Fuxwall och DykUnderYtan!! Blir riktigt skoj det här!!
Jag har lite ångest för hur jag ska så mitt! Hade tänkt att slänga ut dem i olika rutor i landet eller rabatten som jag planerar anlägga (jordyta just nu efter grävning på tomten) men sedan så vill man ju komma igång... Å andra sidan så ska det ju bli varmt i helgen!
Äh! Vem försöker jag lura!?!
Rosmarin
23-03-2010, 14:36
Tack så mycket Ingrid Fuxwall och Peztis för fröerna som kom fram idag! Ska bli roligt det här. För min del kommer jag nog att direktså fröerna - tror jag. Har nämligen alldeles över-knökafullt (det ni, blev väl ett skojigt ord  ) under lysrören. Och det är precis som du skriver Ingrid, jag har barmark nu. Dock är nätterna fortfarande ganska kalla (en eller ett par plusgrader) . Det blir att vänta ett par veckor till.
Sollan A
23-03-2010, 17:30
Fröerna är på väg...
Frideborg
24-03-2010, 16:06
Hej Sollan! Jo de landade hos mig idag! Tack,tack. En liten ?a Kan du berätta lite vad det är? Spännande med alla fröer. Bra ide med fröbyten. mvh Frideborg
Sollan A
25-03-2010, 18:59
Det är Sollans kompott... Bla a: luktärter, tagetes några olika, narcisstobak, rosenvial, pelargon, jättelilja,lövkoja, rosenbönor, solros, ipomea, geum (tror jag), några konstiga jag köpt i Spanien, rudbeckia och säkert något mer jag glömt.... Men om det gror vete 17 !! Jätteliljorna tar tid på sig men doften när de blommar... ojoj
Inget från Sollan än hos mig!
DykUnderYtan
25-03-2010, 19:28
Jag fick mina från Sollan igår, men så bor vi ju nästan grannar såg jag.
Men jag bor ju inte så långt ifrån jag heller.... bara några mil.
Sollan A
25-03-2010, 22:10
CITAT (DykUnderYtan @ 25-03-2010, 19:28)  Jag fick mina från Sollan igår, men så bor vi ju nästan grannar såg jag.  Jag såg det, du och alla andra i närheten kan väl haka på när jag arrangerar växtbytardag här jag bor. Hoppas nu bara att posten hittar till Peztis också !
hattstugan
25-03-2010, 23:23
Fick oxå mitt brev från Sollan igår!!
Vore kul att komma till dig Sollan på växtbyte!
Frideborg
26-03-2010, 10:14
Tack för fröerna Ingrid F! Har du några tips vad det kan vara i buspåsen? Hoppas att du blir nöjd med mina busfrön. mvh Frideborg
hattstugan
26-03-2010, 11:02
Det börjar gro av de först sådda av Skåprensnings fröerna nu!! Spännande
Och tänka sig... Posten klarade faktiskt av konststycket att hitta ut hit till landet!!! Sollans fröer kom idag!
hattstugan
27-03-2010, 09:52
Upptäckte nyss att det gror även i sådd nr 2 från Frideborgs fröbrev!!!
DykUnderYtan
27-03-2010, 21:20
CITAT (Sollan A @ 25-03-2010, 22:10)  Jag såg det, du och alla andra i närheten kan väl haka på när jag arrangerar växtbytardag här jag bor. Hoppas nu bara att posten hittar till Peztis också ! JAA!! Har ännu inte varit på någon växtbytarträff så det vore så skoj. Hoppas du hojtar till när det är dags!
Frideborg
27-03-2010, 22:06
Kul Hattstugan! Vad är det som gror? Nyfiken mvh Frideborg
hattstugan
27-03-2010, 22:10
Det är Vit Lejongap och African Daisy!!
Jätte skoj att det spirar!!
Vad kul hattstugan!
Det är känns lite extra eftersom det är fröer som man liksom hade räknat bort!
När jag ska sova på kvällarna ligger jag och funderar på hur jag ska fixa till jordytan och få det fint där med alla dessa skåprensningar... Ännu är där snö men snart är det minsann dags att sätta ned spade och fingrar i jorden!
hattstugan
27-03-2010, 22:40
Det är kuligt med dessa fröer!!
Har oxå problem med att snön ligger djup och det kliar i fingrarna att få fixa till nya ytor!!
hattstugan
30-03-2010, 13:20
Har just sett att det gror även i byttan med Rosa Petunia från Frideborg!!!
Frideborg
30-03-2010, 15:33
Hej! Vad roligt att höra att det gror! mvh Frideborg
Sollan A
01-04-2010, 08:54
Jag slänger ut något då jag drar igång växtbytardagen. Vore jättekul om det kommer folk som inte bor i området också.
Rosmarin
03-04-2010, 09:35
Jag är försenad, jag vet. Vi håller nämligen på att bygga om hela vår butik och det måste vara färdigt och fint nästa vecka då påskloven börjar här. Hinner inte så mycket annat just nu.
Jag ber er andra om ursäkt för detta men jag lovar att skicka iväg fröerna senast på tisdag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|