Full version: SKÅPRENSNING 2010
Sidor: 1, 2
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 03-04-2010, 10:35) *
Jag är försenad, jag vet. Vi håller nämligen på att bygga om hela vår butik och det måste vara färdigt och fint nästa vecka då påskloven börjar här. Hinner inte så mycket annat just nu.

Jag ber er andra om ursäkt för detta men jag lovar att skicka iväg fröerna senast på tisdag.

Så som vädret är här i Sverige så är det ju knappast någon stress... Lycka till med nya butiken!!!!
Frideborg
Hej busfrösåare!
Är det någon som vet vad Ingrids fröer är?
Spännande med andras fröer.Sådde fö Brysselkål i tisdags.
Idag tittar de upp.
Kul
mvh Frideborg
ingrid fuxwall
CITAT (Frideborg @ 04-04-2010, 09:42) *
Hej busfrösåare!
Är det någon som vet vad Ingrids fröer är?
Spännande med andras fröer.Sådde fö Brysselkål i tisdags.
Idag tittar de upp.
Kul
mvh Frideborg

Jag vet!

Hemliga fröer

Dahlia
Nejlika
Gul underblomma
Blå ballomblomma
Vit ballongblomma
Kardvädd ”Dipsuacus Sylvestris Mill”
Kranskrage
Ringkrage
Engelsk vallmo ”Meeonopsis Cambrica
Ull eternell
Gossen i det gröna
Höst aster
Purpurvinda
Frideborg
Tack Ingrid!
Det här skall bli så roligt.
Hoppas att du kommer att trivas med mina busfröer oxå.
mvh Frideborg
Kajsa i Arvika
Hejsvejs allihop! jag är väl sist i vanlig ordning antar jag men sånt e livet..

Ville iaf säga att jag blandat fröerna och skrivit en lista över alla sorter (49 blev det), är nu inne på odla för att hämta era adresser..

Så förhoppningsvis ska var och en hinna få ett brev innan veckans slut, vill samtidigt tacka för alla prasslande brev som jag har fått.. thanks.gif
Peztis
Hej Kajsa, tror inte att du är sist... g.gif Men med den här vintern så är det ju inte så bråttom heller. Fast våren kom faktiskt med ett riktigt HUJ!
Rosmarin
Tack Kajsa för dina fröer som kom fram idag!

Jag undrar om ni andra har fått mina? Skickade för lite drygt en vecka sedan.
Peztis
Jag fick Rosmarins fröer i måndags och sedan Kajsas i går! Tack så mycket! Och nu börjar det nästan bli så pass att man kan så ute!
hattstugan

Har oxå fått Rosmarins fröer i måndags och Kajsas igår!!
Rosmarin
Bra att de har kommit fram! smile.gif
Frideborg
Tack Kajsa och Rosmarin!
Era fröer har kommit.
Skall bli spännande och se vad det blir för blommor.
Vissa fröer känner jag igen men resten blir överraskning.
Mkt trevligt att få.
mvh Frideborg
Rosmarin
Jag har inte gjort någon "ordentlig" lista över mina fröer. Jag vet vilka fröer jag har haft under åren, och om ni har undringar längre fram så kan jag säkert besvara dem med hjälp av beskrivning eller foto av det som har kommit upp hos er.
Lycka till!
Frideborg
Hej!
Skall under veckan sända till Rosmarin.
Dina fröer skall bli extra spännande.
Är de typiska för Frankrike?
mvh Frideborg
Kajsa i Arvika
Nu har det kommit fröer från Frankrike till mej också och hoppas att ni andra har fått de jag skickade... tummenupp.gif

Det här är vad som finns i påsen från mej..

Blandade aklejor hemplockade fröer
Vallmo Angels choir
Sibirisk hjärtstilla hemplockat
Salvia coccinea röd
Pensteon confertus
Symphandra pendula
Codonopsis clematidea
Callistephus chinensis Strutsfjäder
Sommarflox Creme brulée
LAtifolius mix
Rosenskära Candy stripe
Nicotiana silvestris Only the lonely
Salvia farinacea Evolution
Potentilla atrosanguinea
Thymus serphyllum
Campanula planiflora
Galahad och Astolat
Echium plantagineum Sugar'n' spice + Pink bedder
Heuchera lime
Fragaria vesca
Karpaterklocka
Echinops bannaticus blå bolltistel
Röd krollilja
Rudbeckia Green wizzard
Eschscholzia californica Sunset boulevard
Papaver alpinum
Potentilla Monarchs velvet
Lila spikklubba
Amaranthus caudatus
Scabiosa caucasica
Oenothera pallida Wedding bells
Linum grandiflorum Charmer?
Patrinia gibbosa
Sommardahlia mix
Platycodon grandiflorum Party poppers
Rudbeckia Cherokee sunset
Förgät mig ej Indigo?
Dianthus barbatus enkelblommande mix
Ringblomma Ball´s orange
Digitalis purpurea Woodlanders
Campanula medium calycanthema Cup and saucer mix
Praktmalva mix
Nicotiana alata Lime green
Codonopsis pilo-sula
Papaver rhoeas Falling in love
Sommardahlia unwins dwarf
Antirrhinum majus mix hög
Vallmo Black prince
Salig blandning av perenner och ettåringar som ni ser.. Lycka till!! ninja.gif
Rosmarin
CITAT (Frideborg @ 16-04-2010, 23:01) *
Hej!
Skall under veckan sända till Rosmarin.
Dina fröer skall bli extra spännande.
Är de typiska för Frankrike?
mvh Frideborg

Det ska bli roligt att få. smile.gif
Nja, franska fröer och svenska är nog ganska lika. Våra klimat (här där jag bor) och klimatet i södra Sverige är ganska lika. Många gånger är det kallare hos mig under vinterhalvåret än hos mina föräldrar som bor i Skåne. Min blandning är nog typisk på det sättet att den innehåller många fröer som är mycket vanliga i franska trädgårdar.
Peztis
Vad skoj det här är!

Nu spenderar jag den mesta tiden ute på dagarna och röjer i trädgården. Min plan/fundering är att göra en stor rundel där vår lilla pool ska vara i mitten. Runt denna (med en gång emellan) ska jag göra en rabatt och där tänkte jag göra sektioner och strö ut våra fröer. Meningen är att jag sedan kan låta de blivande rabatterna vara så att det kanske även kommer igång något nästa år - något som kanske behöver lite mer tid på sig - och perennerna som kommer att frodas får växa till sig ännu mer ... Det låter väl seriöst! biggrin.gif
hattstugan
Har idag lyckats att så Sollans Skåprensnigsfröer!! Blir spännande!!

Någon annan som sått ännu?
Peztis
Nä, igår grävde jag frenetiskt för att göra iordning den nya rabatten. Varvade med att gräva grus till växthusets grund och gräva i landet så jag kan så där med.

Jag har i alla fall grävt, hällt i häst- och hönsgödsel och vattnat för det var rätt torrt. Måste slå sönder jorden lite till. Det halkade i lite kol och aska från majbrasan också då rabatten nu är där majbrasan var, ungefär.
Antingen kommer det gro och växa helt enormt eller så kommer de små fröna att krevera av all gödsling! biggrin.gif

Det är mycket nu - allt på en gång!!! sweatingbullets.gif
hattstugan

Idag blev det sådd av Peztis och Kajsas Skårensning!!
Peztis
Så skoj! Mina rabatter börjar arta sig, måste slänga ned fröna nu!
Peztis
Nu ni! Nu har jag ÄNTLIGEN strött ut fröerna i den nya rabatten avsedd för detta - där ni alla har fått er egen ruta! Känns väl skoj att ni har en liten plätt hos mig! biggrin.gif
Meningen är ju att låta det vara till nästa år ifall något litet frö känner att det vill frysa lite först. Och en hel del i påsarna var ju perenner...

Så nu kommer dessa små stackars fröer få slåss med allt ogräs som antagligen också tycker att åh! det här var ju ett bra och välgödslat ställe att slå sig till ro på nu när vi har kommit upp till ytan! sad.gif

Ska ta kort vad det lider... Och sedan får vi se vad som kan, orkar och vill dyka upp!

Jag är såååå förväntansfull!
Frideborg
Imorgon skall de busfröer som jag fått av er ut i jorden.
Skall börja i alla fall. Spännande och se vad det blir.
Hoppas att ni blir nöjda med mina busfröer oxå!
mvh Frideborg
Peztis
Här kommer bilden!
[attachment=51270:IMG_3372.JPG]

Ursäkta röran men jag håller på att bygga upp ett växthus så det är allt bra rörigt. Men det kommer nog att bli fint där när jag kanske får lite gräs på plats mellan den rundade rabatten och poolkanten (Det är INTE snyggt med ovanjordpooler - men jag är inte beredd på att spränga berget under!) och sedan när rabatten kommer att prunka!
Har dock ett liet problem med att jorden är full med ogräs och jag vågar inte rycka birt allt för jag vet inte vad som är vad - men det ger sig väl! biggrin.gif

Om ni undrar över den något udda rabattkanten så står där fullt av krukor med allehanda växter som ska säljas på den lokala marknaden i augusti. Måste ju ställa dem på något ställe och det där funkade bra! Just nu i alla fall...

Kanske ska tillägga att det kommer upp sådant om INTE är ogräs också! bravo.gif
ingrid fuxwall
Mina frön - de jag fått från Er har jag sått och sedan hällt över sand. Så småningom kommer bild, än har det bara börjat komma små gröna saker
Peztis
Hej alla Skåprensare!

Hoppas att ni har haft en bra sommar! OK, den är faktiskt inte slut än!!!

Hur har det gått med våra blandningar i sommar? Det var lite blandat resultat med sådderna, faktiskt. Jag har ju en hel del ogräs som kommer upp i denna helt nyanlagda rabatt och risken är väl att jag rivit upp något som inte alls var ogräs...

Jag har precis sammanställt en lista över de namn vi fått här i tråden så jag ska skriva ut den och med papperet i handen försöka pricka av vad som kommit upp. Måste ju också hålla koll på vad som ev är perenner. Men som sagt, jag ska nog föröka låta rutorna vara kvar till nästa år så får vi se vad som dyker upp då.

En spontan reaktion: vi som har haft vallmo i våra blandningar - de verkar vara seglivade för de finns i flera av rutorna.

Ska se om jag kanske kan ta några foton också.
hattstugan
Här har bara en av sådderna överlevt denna heta sommar! Och det är Kajsas som fick en annan förutsättning än de andra!

Hoppas ni andra har lyckats bättre?
ingrid fuxwall
Tagetes och så en massa tagetes och en och annan solros och även vallmo + lite annat men mest tagetes, så fina!

Slutar det blåsa så ska jag ut och ta lite foton i morgon
Kajsa i Arvika
Jag har ju flyttat så era skåprensningar hann aldrig ner i jorden utan ligger i tryggt förvar i min frys.. och det ironiska är nog att jag antagligen har mer fröer nu än när jag rensade.. giggle.gif typiskt mej.. de kommer förhoppningsvis ner i jorden till nästa vår..

Kul att mina fröer klarade sej Hattstugan, jag känner mej hedrad över särbehandlingen! giggle.gif
Peztis
Bilder från augusti, nu i oktober ser det rätt visset ut efter frost och allt...

DUY:
[attachment=55694:DUY.jpg]

Rosmarin:
[attachment=55695:Rosmarin.jpg]

Ingrid Fuxwall Vad är det för ngt? Ser ut som vivor!:
[attachment=55696:Ingrid_F.jpg]

Fridborg:
[attachment=55697:Frideborg.jpg]

Kajsa i Arvika:
[attachment=55698:Kajsa.jpg]

Hattstugan:
[attachment=55699:Hattstugan.jpg]

Sollan A:
[attachment=55700:Sollan.jpg]

Peztis:
[attachment=55701:Peztis.jpg]

Jag är jättenöjde med detta! Kom upp så mycket skoj. Tyvärr kanske en del åkte i min iver och okunskap när jag rensade bort ogräs.

Får se om jag låter den vara nästa år, Det borde komma upp ett och annat då med.
Jag ska försöka låta den vara men... sedan står man där med hundra andra plantor som måste bo någonstans.
Kajsa i Arvika
Någon av er som har fått några bestående plantor från den här kedjan? vore kul att höra.. giggle.gif
Peztis
Ja, faktistkt! Fast jag kunde inte låta min rabatt vara för att se vad mer som kanske tog sig, var tvungen att göra något med den då jag ju hade ett gäng andra plantor som krävde plats.

Men i alla fall så kom det i våras upp ett gäng aklejor som inte grodde förra året.
Dessutom har jag ett helt gäng med andra plantor från Ingrids fröer som jag inte vet vad det är än. Trodde det var primulor eller ngt först men har ingen aning nu. Det var endast en bladrosett förra året och ännu har jag inte sett några blommor eller stänglar. Tror det är en mangold också, från Rosmarin? Och så var det ngt mer som jag inte minns just nu...

Här är bilden från förra året på Ingrids fröer, någon som vet vad det kan vara?
http://forum.odla.nu/index.php?act=attach&...st&id=55696
hattstugan

Jag har en mängd Aklejor från Kajsas frön förra året!

Planen är att nu till helgen försöka flytta dessa till en plats där de kan få fortsätta utvecklas!
Peztis
Nu har jag identifierat Ingrids blommor! Det är kardvädd. Som jag förstår det så är det en tvååring? Häftig växt, i alla fall.

Nu blommar den - tror jag i alla fall blush.gif - men jag undrar, om jag klipper av innan den börjar fröa, finns det chans till en andra blomning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon