Sidor: 1, 2
kerstin z5-6
feminism -är väl en ideologi som även män kan ha -om de vill .

Sakfrågan ändras väl inte av att Sverige är ett bra land att vara mamma i???
Män utför fortfarande om man ser generellt på saken ,mindre än 25 procent av allt arbete och har ändå generellt sett mycket högre lön än kvinnor
vad ska du göra åt det?
Hannele
Sakfrågan ändras väl inte av att Sverige är ett bra land att vara pappa i?
andersen
Nej. Hannele Sverige är inge bra land att vara pappa i, om det gäller vårdnadstvister.

Frågan om var eventuella barn skall bo efter det att föräldrarna har separerat är mycket svår. Det viktigaste är väl dock att man alltid utgår ifrån barnets bästa. Den statistik som finns över dels utslag i vårdnadstvister och dels var barn bor efter separation visar entydigt att i en oproportionerligt hög utsträckning bor barnen hos mödrarna. Detta gör att jag undrar om det alltid är barnets bästa som styr framför allt utslag i vårdnadstvisterna.
I Vårdnadstvistutredningens betänkade "Vårdnad, boende och umgänge" presenterades vissa statistiska uppgifter. Av dessa framgår bla följande:
Under 1991 upplevde ca 46 000 barn att föräldrarna separerade. Efter separationen bodde 39 000 av barnen med mödrarna och bara 7 000 med fäderna. Totalt bodde under 1992–93 ca 450 000 barn, drygt 20 % av alla barn under 18 år, med ensamstående förälder. I cirka 85 % av fallen bodde barnen hos mödrarna.
SCB har vid några tillfällen undersökt alla domar och beslut rörande vårdnad om barn vid tingsrätterna. Av den senaste undersökningen som gjordes 1992 framgår bla följande:
12 418 domar, avseende 21 615 barn, avkunnades under året i fall där föräldrarna tidigare varit gifta med varandra. Mödrarna fick i 19 % av fallen ensam vårdnad medan motsvarande siffra för fäderna uppgick till 2 %. I de resterande 79 % av fallen tilldömdes gemensam vårdnad.
Detta är siffror som talar sitt tydliga språk. Det kan inte vara rimligt att man vid varje tillfälle har haft barnens bästa för ögonen och med det åstadkommit denna gigantiska snedfördelning mellan mamma och pappa. Det rimliga vore väl att pappan i ungefär lika många fall som mamman borde få vårdnaden om barnen, utifrån barnets bästa. Om så inte är fallet är detta ett stort problem för samhället.
Om vi i Sverige skall fortsätta att vara ett föregångsland vad jämställdhet beträffar, så måste vi komma till rätta med bl.a synen på föräldraskapet. Det innebär att både mamma och pappa måste ha samma rättighet och skyldighet att ta ansvar för sina barn. Inte för deras eget bästa i första hand utan för barnens.
Mig veterligen finns ingen offentlig utredning om orsakerna till att mödrarna i så oerhört mycket större omfattning än fäderna ensam tillerkänns vårdnad om barnen. En sådan utredning skulle inte bara kunna klarlägga orsakerna härvidlag utan också kunna fundera lite kring olika sätt att överbrygga detta. Utredningen bör också få i uppdrag att titta på om dessa stora skillnader finns även vad gäller hos vem barnet bor där det finns gemensam vårdnad.

Hemställan

Med hänvisning till det anförda hemställs

att riksdagen som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om en offentlig utredning om orsakerna till att vårdnaden om barn i så stor utsträckning tilldöms mamman.
Stockholm den 23 september 1997

Magnus Johansson (s)
Jan Björkman (s)

Saxat i från riksdagen.
Adri-Anne
Guldburen av Agneta Pleijel.

Där får man läsa vad samhället anser är barnets bästa.
NoName
kerstin: Sakfrågan ändras inte, men likt många andra faktorer i samhället återspeglas möjligheterna till att vara förälder för båda könen som en del i jämnställdheten.
Om kvinnan vore så underprioriterad mannen skulle hon vara det även som gravid/mamma. "Här har vi lång föräldraledighet, fungerande mödravård"" Både mammor och barn mår bäst i Sverige, enligt rapporten"

Den trygghet som beskrivs visar inte alls på någon som helst ned prioritering av kvinnan, tvärtom här har vi ju verkligen lyckats!
I länder där jämnställdheten inte har nått lika långt kan det vara svårt eller nästintill omöjligt att vara ensamstående mamma.

Intressant att nämna att det är fler kvinnor än män som är nöjda med hur barnledigheten fördelas! "- Det verkar alltså som om kvinnorna egentligen inte vill dela med sig av ledigheten. Man skulle kunna kalla det för ett mansförtryck. Männen förnekas tid med sina barn, tid som kvinnorna i stället tar hand om."

Det låter fortfarande inte som om kvinnan är lågt prioriterad,tvärtom! Män/Kvinnor tar olika mycket platts i olika situationer i samhället. Men det är ju summan av kardemumman som räknas och då blir det missvisande att bara ta upp situationer där män upptar störst platts!

25%? Vad pratar du om nu, förvärsarbete? inte en chans säger jag bara du får nog gå igenom din källa en gång till....
kerstin z5-6
Arbete -def :när du inte är ledig och gör vad dig behagar -
Det är ju lätt att tro att arbete är det du gör på jobbet .....haha -då vore det ju väldigt enkelt.

laugh.gif
NoName
Fantasi siffror....*suck*
kerstin z5-6
Här har du lite helgläsning
litteratur för ännu ovetande

Denna kan vara bra att börja med
Feminism - en introduktion
Jane Freedman
eller

Den superflexibla kvinnan
Monika Pettersson
Agora
Om proletariseringen av kvinnors arbete, om hur kvinnor fortsätter att bita ihop i ett arbetsliv som både sliter och suger ut. En bild vi sällan får se.

"Feminism handlar inte om att tycka synd om det ena eller andra könet ... De vill förändra
det samhälle som värderar mäns arbete, hälsa, fritid högre än kvinnors"

Just föräldraledigheten vet jag inte om den är något bra exempel för diskussion av jämlikhetsprincipen .Många kvinnor vill amma länge och därför vara hemma , medan andra vill arbeta redan efter 5månader.Att lagstifta om delad tid är därför inte så lyckat tror jag,alltså ur ett jämnställdhetsperspektiv.

Däremot vet jag att tex
-Hälsa:
de flesta läkemedelsdoser -normaldoser är utprovade på män-25 år- 1, 80 långa ,80 kg tunga
ges till kvinnor 80 år gamla 45 kilo och 158 cm över havet , med tråkig effekt.
Arbete och Fritid:
De flesta män får en pulssänkning när de kommer "hem" från arbetet för att "vila sig"
de flesta kvinnor får en pulsökning eftersom nästa skift -dvs "hemmaskiftet" tar vid -

- wacko.gif
lilla mamma
Nu gick det inte längre.

No name, äntligen kan vi vara överens.
Man som kvinna ska ha chansen att vara föräldraledig.
Sedan beror det ju på om barnet ammas eller inte, chansen ska i alla fall finnas.

Det ska INTE lagstadgas, ska den som INTE vill tvingas vara ledig ändå?

Jag säger bara vänsterpartiet, vilket förslag sad.gif

anita
NoName
kerstin:

Proletäriseringen av kvinnors arbete har inget med könet att göra, utan med yrkesgrupperna som sådana. Män siktar vanligtvis högre på karriären och kvinnan kliver inte fram och tar för sig. Där har du anlednigen och den har inget med diskriminering att göra. Tjänsterna som sedan finns kvar hamnar då ofta inom den offentliga sektorn som länge (spec vården) har varit tuff både för män som kvinnor.

"Feminism handlar inte om att tycka synd om det ena eller andra könet ... De vill förändra
det samhälle som värderar mäns arbete, hälsa, fritid högre än kvinnors"
-Tanken är ju god men du måste se till verkligheten, hur ser feminismen ut idag egentligen? Jag har tidigare slagit hål på ett argument och jag tror mig kunna slå hål i betydligt fler. När ska man lära sig att hålla sig till sanningen och låta bli den svarta penseln? Denna svartmålning som sker är ju rent löjeväckande!

Varför skulle inte föräldraledigheten vara ett bra exempel, när kvinnan vill vara hemma och amma blir det ju ganska självklart att mannen jobbar. Du kan inte säga "inget bra exmpel" åt alla exempel som sätter kvinnans behov först och sedan bara lägga fram de som sätter mannen främst.

"De flesta män får en pulssänkning när de kommer "hem" från arbetet för att "vila sig"
de flesta kvinnor får en pulsökning eftersom nästa skift -dvs "hemmaskiftet" tar vid "

Du utgår ifrån att alla män och kvinnor har indentiskt krävande förvärsarbeten samt indentiska kunskaper vad gäller allt som rör hemmet och familjen. Men så är det mkt sällan, och därför blir fördelningen av "hemmaskiftet" inte alltid jämnlikt i detalj. Du kan inte bara räkna vem som diskar oftast, för att ge en rättvis bild måste du även räkna ALLT som bidrar till hemmet. Och det kan vara allt ifrån att serva bilen till att jobba över.

lilla mamma: Jag gör allt för att undvika att vara överens med dig tongue.gif men jag håller med dig där självklart ska familjen själv få välja! Det fungerar alldeles ypperligt om man skall tro alla rapporter, kvinnan vill vara hemma mer och mannen vill jobba mer. (generellt sett och i förhållande till varannadra) Lösningen förefaller då ganska enkelt vid fördelningen.

Vänsterpartiet saknar i många fall verklighetsförankring och så även i denna. Istället för att uppmuntra ett klart och tydligt fungerande system försöker man motverka detta! För kvinnans skull? knappast.... Men vi har ju alla sett hur förpestad Gudrun Schymans politik är. Först påstår hon att alla ska dela lika, för att sedan själv roffa åt sig av skattebetalarnas pengar...
kerstin z5-6
Man kan ju fråga sig varför män siktar "högre "? Om inte för att de prioriteras , har markservicen klar osv ...

nej jag talar inte om vem som diskar osv ..utan det totala arbetet -
Som tyvärr ännu mest utförs av kvinnor.

Vi diskuterar väl feminism ? med ditt sätt att resonera gäller tydligen endast avarter

Att kvinnan är hemma och ammar är väl för barnets behov och inte för at tillfredställa kvinnans behov

Nej , kvinnor och män har inte identiskt krävande arbeten -men alla vuxna bör väl ta hand om sin egen skit, och inte kräva att någon annan gör det åt dom -eller?

Det som jag tycker är mest trist är att patriarkatet förtsätter att producera bekväma unga män -fortfarande 2004 wacko.gif För dina åsikter är väldigt bekväma -för MÄN alltså blink.gif
Hannele
CITAT (andersen @ 04-01-2004, 16:37)
Nej. Hannele Sverige är inge bra land att vara pappa i, om det gäller vårdnadstvister.

Jag gissade, att nån skulle ta upp tjafset med frånskilda.
Jag syftade dock på den papppledighet som svenska män har, finns inte i andra länder.
nina L
I somras tog han ut pappadagar för att jag skulle få jobba och för han själv ville ha mer tid med barnen.[/QUOTE]
Jaa.... de flesta männen tar just ut pappaledighet på sommaren...vem skulle inte vilja vara med sina ledig då........

Obs detta var inte ett påhopp på dig lilla mamman. Jag tror att ditt förhållande är mycket jämställt.
Adri-Anne
På den tiden det begav sig, hade man inte hört talas om något som hette pappaledigt.
Då fick man vara både mamma och pappa 10-12 timmar om dagen.
Men det gick också. biggrin.gif biggrin.gif
Veganvarg
Man undrar ju lite över hur barnens tid och pengar används idag.
Det är mycket vanligt att fäder tar ut pappaledigt över tex älgjakten. Det är nog knappast för att få vara hemma och umgås med barnen! sad.gif

Något annat skrämmande är att det alltid är mycket folk på puben dagarna efter att barnbidraget kommit! Folk går helt enkelt ut och super för pengarna som skulle avnänts till barnet. blink.gif
Det slår ju dubbelt mot barnen. Dels går inte pengarna till dem, och dels är mamma/pappa ute och super... sad.gif sad.gif

Det känns som om folk idag inte bryr sig om sina barn. Det är så mycket annat som är viktigare i dagens samhälle...
Det gör mig ledsen och rädd!
lilla mamma
För det första, Nina min gubbe tog ledigt också för att jag skulle få jobba eftersom jag pluggar under terminerna. När ajg får ett jobb, ska morgan gå ned i tid så att familjen ska ha mer tid tillsammans.

Och ja, jag tror att vi har det bra men det finns väl svarta stunder hos oss med.

Veganvarg, när vi får barn/studiebidrag åker vi och handlar mat. Pengarna är väl till för att barnen ska få sina ekonomiska behov tillfredsställda.
Det lät konstigt, men det är ju till uppehället pengarna delvis ska gå, om ni förstår
puben, ja vi var på bio för ett år sedan bara mamma, pappa och Linus.
Annars blir det som sagt husvagnen. Gubben min jagar inte, jo dementa patienter i så fall...

Puss på dig Johnny, du är allt en riktig goding du wink.gif
Veganvarg
Lilla mamma; Det är exakt det jag menar! smile.gif
Pengarna ska gå till barnen, tex mat, kläder, blöjor osv, inte till mammas och pappas pubrunda. Tyvärr har många missat det. (Jobbar på en pub, så man ser rätt mycket...) mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon