Full version: Ett glas vin...
Sidor: 1, 2, 3
Rosmarin
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 17:00) *
Hmmmm......det är allt ett elände att jag får så grymt ont i huvudet av rödvin!!! naughty.gif giggle.gif
Tänk va´ jag missar....... unsure.gif
Finns det inget som är bra med vitt vin? Det gillar jag skarpt....utan bieffekter!

Det är ett märkligt fenomen det här, att många får ont i huvudet av rödvin. I Sverige. För mig är det tvärt om. Vitt vin ger mig en fruktansvärd huvudvärk med illamående om jag så bara dricker ett halvt litet glas. Rött vin däremot ger mig inga otrevliga biverkningar. Även efter många glas naughty.gif . Och nu till det som är märkligt och intressant: Här, i Frankrike är det många som får huvudvärk av vitt men inte av rött. När jag berättar att jag känner många svenskar som får detta av rött tycker de att det är mycket mycket konstigt. "Av rött vin? Nej DET har vi aldrig hört talas om..." Visst är detta intressant? Vad kan det bero på?

Vi dricker ofta ett glas eller två till maten på kvällen. Men inte varje dag. Har aldrig haft några problem att avstå.

Min mamma hade väldigt lågt blodvärde för ett antal år sedan. Hennes läkare sa att antigen kunde hon få medicin, eller så kunde hon prova att dricka ett glas rödvin om dagen. Mamma tyckte det senare var en mycket trevlig rekommendation och hon gjorde så. Blodvärdet var strålande ett halvår senare.
Meriona
Jag får ont i huvudet av vissa röda viner, druvan Syrah/Shiraz funkar inte, där får jag känningar redan efter nåt glas. Är det mycket tanniner i den druvan tro, eller vad kan det bero på? Cabernet har jag inga problem med, iallafall får jag inte huvudvärk om jag inte dricker på tok för mycket, men det är ju en helt annan sak. tongue.gif
Aqvakul
Jag tror faktiskt att det är mycket psykologiska mekanismer inblandat när det gäller olika viner och huvudvärk. Det handlar både om tidigare erfarenheter ochom etablerade förväntningar.
Chamomille
CITAT (Meriona @ 17-04-2010, 17:42) *
På hyllan? Menar du barmen? confused.gif Nu vet vi det, Chamo är välstoppad... whistling.gif angel_not.gif

Eller också har jag ett stort hål i läppen rolleyes.gif
Rosmarin
CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 18:20) *
Jag tror faktiskt att det är mycket psykologiska mekanismer inblandat när det gäller olika viner och huvudvärk. Det handlar både om tidigare erfarenheter ochom etablerade förväntningar.

Detta kan säkert spela in. För mig tog det dock ett bra tag innan jag kopplade ihop huvudvärken med vitt vin. Skrev upp allt jag gjort och ätit druckit varje gång det hände. Konstaterade att det var det. Sedan blev jag väldigt förvånad när jag stötte på massor av folk som upplever samma fenomen i mitt nya hemland.
Jag SKULLE VERKLIGEN vilja klara av att dricka vitt. Vem skulle inte vilja det om man bor i distriktet där Pouilly Fumé tillverkas, och 2,5 mil från Sancerre... sad.gif Men det går inte tyvärr.

Det lär bero på att det ofta finns sulfit i vitt vin.

Kulturella skillnader mellan olika folkslag förekommer i flera fall. Visste ni t.ex att nordbor är ganska unika eftersom våra magar klarar av att bryta ner mjölk (som man dricker) i vuxen ålder?
Meriona
CITAT (Chamomille @ 17-04-2010, 18:21) *
Eller också har jag ett stort hål i läppen rolleyes.gif

Stackare, det lät jobbigt.. trostar.gif angel_not.gif

Ja fast inte förväntar jag mig att få ont i huvudet efter bara ett glas? Tyvärr är en av mina kompisar helsåld på denna druva, så hon har inget annat. Det är bara att härda ut, för det känns tråkigt att tacka nej, då vet jag att hon inte vill dricka heller, så blir det inte den kväll hon tänkt sig. Vi träffas inte så himla ofta längre, så det får vara värt huvudvärken.
Christina i Taxinge~

Njaa.....kanske i vissa fall, för vissa personer.
Inte för mig!
Ett glas rött vin = bultande huvudvärk inom en timme. Jag hinner aldrig börja dricka glas nr 2.....
Dessutom blir jag helt orimligt trött av rött vin!
Vilket är tur - då kan jag sova bort huvudvärken.
Rosé och vitt vin går utmärkt!

Peztis
Rosmarin, jo jag vet att vi nordbor är lite ovanliga vad gäller mjölken.
Precis som indianer inte klarar av alkohol överhuvudtaget... Stackare!

Vad gäller rött vin och huvudvärk så är det en allergi mot tanniner, om jag har förstått det rätt. Vissa druvor har mer än andra. Själv har jag inte problem med detta men min man får lätt ont i huvudet precis som sin mamma och moster (ärftligt och/eller beror det på att de inte är svenskar?). Däremot så klarar i alla fall min man av syrah/shiraz. Så det är tydligen olika, det där.
Men å andra sidan så blir det mer vin till mig! tummenupp.gif
Bee
Min vuxna dotter (41) tål inte Cabernet Sauvignon. Allt annat vin är ok och vi får ta hänsyn till detta när hon kommer till oss och det serveras vin till maten. Hon får enorm huvudvärk om hon får i sig CS, oavsett var i världen det är producerat eller ålder på vinet. Märkligt!

För många år sen läste jag i Systembolagets tidning att äkta kork kan orsaka huvudvärk och andra besvär beroende på vad man har använt när man tillverkat korkarna. Allt är ju inte helt perfekta korkar utan de är ofta sammanpressade med hjälp av diverse limsorter som påverkar vinet. Gäller billigare viner i första hand. Plastkorkar är att föredra smile.gif

Edit: felstavning
Chamomille
CITAT (Meriona @ 17-04-2010, 19:24) *
Stackare, det lät jobbigt.. trostar.gif angel_not.gif

Ja, man får mycket att göra i tvättstugan iaf. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon