Full version: Ett glas vin...
Sidor: 1, 2, 3
Berith
Intressant det där att läkare rekommenderar kvinnor att dricka ett glas vin varje dag. Min läkare har öht inte ens frågat om jag dricker vin. g.gif

Jag ser att jag inte är ensam om att inte dricka vin, och att jag hoppar över beror på att jag inte tycker att det är gott. Eller så har jag inte hittat nåt gott att utgå ifrån.
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 10-04-2010, 21:13) *
Typisk svensk moralism, tyvärr.. "Drick gärna till i helgen, men inget i veckan..."

Nej, handla efter ditt eget huvud och strunta i "moralisterna"

Själv jobbar jag ju måndag till fredag och då blir det naturligt så att jag normalt avstår alkohol då. Men någon gång är det något särskilt och då kan det bli ett glas eller två, men aldrig mer då jag ska jobba dan därpå. Det har jag själv begripit och ingen behöver skriva mig det på näsan...

http://www.youtube.com/watch?v=kxY4Zz84gX4
netaave
För mig är ett eller ett par glas rödvin livskvalité, guldkanten i tillvaron gärna tillsammans med något gott på tallriken.
Jag kan nog ta mig nåt glas till maten även om jag ska jobba dagen därpå, det är ju borta ur kroppen morgonen efter om man tar det på kvällen och jag kör ju inte själv.

Men jag är ingen regelbunden drickare, det kan gå lång tid mellan intagen iaf på vintern.
Betty
CITAT (netha @ 10-04-2010, 21:13) *
Röstade inte och bryr mig inte det minsta om hur mycket/lite vin folk dricker...
lika lite tänker jag tala om ifall jag smuttar något öht

eller vilken dag jag myser eller om jag kanske myser varje dag ...
mysa kan man göra på måååånga sätt. ;-)

OK, jag vet, forumet är fritt och vem som vill får skriva var de vill - men efter att ha läst ditt inlägg - Jag förstår inte varför du skriver något alls i den här tråden. g.gif
cic
Tar mer än gärna ett glas vin eller två, eller varför inte en öl eller många fler. Njuter mycket av en god whisky eller vodka och ibland är det jättegott med en drink. yaay.gif

Dessutom snusar jag. Och röker 1-2 askar cigaretter i veckan.

Har inte ätit kött på 18 år och saknar det inte.

Och jag mår KANON. biggrin.gif
Biggan_
CITAT (cic @ 12-04-2010, 21:21) *
Tar mer än gärna ett glas vin eller två, eller varför inte en öl eller många fler. Njuter mycket av en god whisky eller vodka och ibland är det jättegott med en drink. yaay.gif

Dessutom snusar jag. Och röker 1-2 askar cigaretter i veckan.

Har inte ätit kött på 18 år och saknar det inte.

Och jag mår KANON. biggrin.gif

Härligt cic! tummenupp.gif Då är du en krutgumma! giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Biggan_ @ 12-04-2010, 21:25) *

rotfl.gif giggle.gif
cic
CITAT (Biggan_ @ 12-04-2010, 21:25) *

Jajjemän! yes.gif

(Fast jag balanserar mitt dåliga leverna med träning.. Tänker att jag iaf går plus minus noll flirting.gif )
Gita
CITAT (netaave @ 12-04-2010, 11:36) *
För mig är ett eller ett par glas rödvin livskvalité, guldkanten i tillvaron gärna tillsammans med något gott på tallriken.
Jag kan nog ta mig nåt glas till maten även om jag ska jobba dagen därpå, det är ju borta ur kroppen morgonen efter om man tar det på kvällen och jag kör ju inte själv.

Men jag är ingen regelbunden drickare, det kan gå lång tid mellan intagen iaf på vintern.

Det där stämmer ganska väl på mig också. Även ett glas vin mitt i veckan är helt OK tycker jag. Om det stannar vid ett glas så är det ju helt förbrännt efter ett par timmar.
Jag tycker mig ana en viss moralism i vissa inlägg, men det kanske är en feltolkning.
Gita
Motti
Alkoholist är man när man söker fyllan eller inte kan stanna vid ett ett eller två glas utan måste dricka tills man slocknar eller måste skaka i sig en sup på morgonen en så kallat återställare.Nu när det blir fina vårkvällar eller sommarkvällat kan gubben och jag sitta i kvällsolen och ta ett par glas vin och bara vara och njuta av att vi har hälsan och att vi har allt fint runt oss,det finns mycket att njuta av:)Helger kan det ju bli mer än ett par glas om det är fest osv men det är upp till var och en hur man vill dricka ,var när och hur bara man mår bra och har det gott,livet är för kort för att ha en massa moralaspekter på ,man vet aldrig vad som väntar en så passa på att njut av livet !var och en på sitt sätt bara man ta vara på det.glömde att nämna att Rödvin innerhåller ett särskillt ämne som motverkar förkalkningar i kärlen.
Bengalow
Sista inlägg påminner mig om en gammal historia, som jag hörde för länge sedan:

3 gamla gubbar på en bänk utanför ålderdomshemmet blir intervjuade i lokalradion.
"-Jag har aldrig använt tobak eller brännvin, och snart fyller jag 95!"
"-Jag har heller inte tagit en sup i hela mitt liv, men snusade då jag gick på sjön, för måbga år sedan!"
"-Och hur gammal är farbror?"
"-Ska snart fylla 97!"
"-Och ni då gamle man. Har ni haft lika sunda levnadsregler?"
"_Nä, här spottas inte i glaset, inte. En sup på morgonen och ett par till kvälls. Jag röker för mycket, cigarr vid fester, och för att inte tala om alla fruntimmer! Livet skall levas - det är en fest!"
"-Och hur gammal är fabror?"
"-Jag fyller 39 i övermorgon!"
Motti
Då kan jag tala om att min mormor hade en bror som blev 85 år !han tog sig en sup varje kväll och snusade arbetade hela sin produktiva ålder jagade fiskade och mådde bra,En faster till min mormor blev 89 år hon tog sig en nubbe Svartavinbärsbrännvin varje kväll.Sprit är bara farligt när det missbrukas och det drabbar annhöriga.De flesta läkare och Forskare är överens om att alla gammla borde ta sig en nubbe om dagen eller ett glas eller två röttvin det håller kärlen i form och minskar risken för förkalkningar.
netha
CITAT (Motti @ 12-04-2010, 22:38) *
Då kan jag tala om att min mormor hade en bror som blev 85 år !han tog sig en sup varje kväll och snusade arbetade hela sin produktiva ålder jagade fiskade och mådde bra,En faster till min mormor blev 89 år hon tog sig en nubbe Svartavinbärsbrännvin varje kväll.Sprit är bara farligt när det missbrukas och det drabbar annhöriga.De flesta läkare och Forskare är överens om att alla gammla borde ta sig en nubbe om dagen eller ett glas eller två röttvin det håller kärlen i form och minskar risken för förkalkningar.

Undrar om jag ska lägga mig i träning ... efter att ha läst dina inlägg laugh.gif
Tampas ju med kärlkramp ... tror du att jag kanske skulle slippa det utifall att jag ....

Glömde berätta att min farmor blev 92 och min pappa 90 ... de tog inga nubbar.
vitavargen
Röstade på färre än ett glas i veckan, för det fanns inga alternativ för ännu färre.

Jag brukar inte dricka så mycket vin. Om nån bjuder på vid fester(hemma hos nån) och liknande dricker jag det annars föredrar jag Whisky och Brandy. Jag dricker väldigt sällan och det får bli speciella tillfällen under året.
Motti
Jag har en Morbror som är Forskare i bla mickrobiologi han säger att ett till två glas rödvin varjekväll är bra mot förkalkningar i hjärt och kranskärl och för övriga kärl i kroppen.som sakt så försöker forskarna nu konsentrera det ämne som finns i Rödvin till en tabblet,attans att jag inte kommer ihåg vad ämnet heter confused.gif tror det är Tiamin?
Biggan_
Ämne i rödvin håller kroppen ung

netha
CITAT (Biggan_ @ 12-04-2010, 23:02) *

Tack för den länken Biggan! tummenupp.gif

Loingonsylt kan jag ha till varje måltid. biggrin.gif
Biggan_
CITAT (netha @ 12-04-2010, 23:08) *
Tack för den länken Biggan! tummenupp.gif

Loingonsylt kan jag ha till varje måltid. biggrin.gif

...och så slipper du huvudvärken dagen efter! tummenupp.gif
netha
CITAT (Biggan_ @ 12-04-2010, 23:11) *
...och så slipper du huvudvärken dagen efter! tummenupp.gif

yes.gif smiley_small_hug.gif
Motti
Biggan du är en pärla Tack för den länken smiley_small_hug.gif
Biggan_
CITAT (Motti @ 12-04-2010, 23:21) *
Biggan du är en pärla Tack för den länken smiley_small_hug.gif

kompiskram.gif
Motti
kram2.gif
netaave
CITAT (netha @ 12-04-2010, 22:43) *
Undrar om jag ska lägga mig i träning ... efter att ha läst dina inlägg laugh.gif
Tampas ju med kärlkramp ... tror du att jag kanske skulle slippa det utifall att jag ....

Glömde berätta att min farmor blev 92 och min pappa 90 ... de tog inga nubbar.

Men en halv dl rödvin morgon och kväll kanske skulle hjälpa dig smile.gif fråga doktorn

CITAT (Motti @ 12-04-2010, 22:57) *
Jag har en Morbror som är Forskare i bla mickrobiologi han säger att ett till två glas rödvin varjekväll är bra mot förkalkningar i hjärt och kranskärl och för övriga kärl i kroppen.som sakt så försöker forskarna nu konsentrera det ämne som finns i Rödvin till en tabblet,attans att jag inte kommer ihåg vad ämnet heter confused.gif tror det är Tiamin?

2 glas varje kväll tycker jag låter lite i överkant men för övrigt håller jag med
Aqvakul
CITAT (netaave @ 13-04-2010, 10:47) *
2 glas varje kväll tycker jag låter lite i överkant men för övrigt håller jag med

se Systembolagets officiella information nedan: (även mynigheter kan ge kloka råd ibland)
CITAT
Det är bättre för kroppen att man dricker ofta och lite än att man dricker sällan och mycket.
Så länge du dricker högst två glas vin*, om du är man,eller ett och ett halvt glas vin**, om du är kvinna, är riskerna små.
Men bara för att man i teorin kan dricka ett till två glas vin varje dag, är det sällan en bra idé i praktiken. Många av oss klarar helt enkelt inte av att dricka lite varje dag utan att mängderna gradvis blir större.
* Eller en och en halv flaska starköl (33 cl).
** Eller lite mer än en flaska starköl (33 cl).

Rent medicinskt så är 1,5 - 2 glas vin om dagen ingen fara, om man kan hålla det där?
netaave
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2010, 11:27) *
se Systembolagets officiella information nedan: (även mynigheter kan ge kloka råd ibland)
Rent medicinskt så är 1,5 - 2 glas vin om dagen ingen fara, om man kan hålla det där?

Måste inte det där vara lite olika från person till person också. Vi har ju alla olika nivåer innan vi känner av det vi druckit, då kan det väl vara olika nivåer för innan man blir beroende också.
Aqvakul
CITAT (netaave @ 13-04-2010, 11:39) *
Måste inte det där vara lite olika från person till person också. Vi har ju alla olika nivåer innan vi känner av det vi druckit, då kan det väl vara olika nivåer för innan man blir beroende också.

Visst, allt här handlar ju om genomsnitt - tror att man ska vara särskilt uppmärksam på om konsumtionen börjar öka..
netaave
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2010, 11:40) *
Visst, allt här handlar ju om genomsnitt - tror att man ska vara särskilt uppmärksam på om konsumtionen börjar öka..

Ja det tror jag också
titti49zon6
Rekomendationen gäller väl friska personer som inte tar någon medicin? Själv tycker jag att ett glas rödvin
är gott men måste isåfall noga planera så att jag inte tar en del av mina mediciner.
Det innebär att jag ofta avstår vinet eftersom jag tagit min medicin( gäller om jag blir spontant bjuden och
inte hunnit planera)
Jag har högt blodtryck och hjärtflimmer
Betty
Ja rekommendationen gäller för friska människor. Det finns många sorters medicin som gör att man kan få avstå alkohol mer eller mindre, många sorters värktabletter t.ex. Själv står jag på Waran så det blir inte mer än på sin höjd några få glas vitt/månad för min del.
Motti
jo men självklart ska man vara försiktig med att blanda medicin och alkohol !men man kan fråga på Apoteket eller läsa bipcksedeln om man kan ta några glas även om man har en viss sorts medicin.Waran får man ju se upp med då får man minska intaget och planera innan man dricker vin eller annat.Likaså om man äter Morfin så får man se upp men det är väl ganska självklart.
herkules
jag tror inte ett dugg på att alkohol är bra för kroppen, att man håller sig frisk eller lever längre. det funkar nog lika bra med vatten.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 15-04-2010, 22:43) *
jag tror inte ett dugg på att alkohol är bra för kroppen, att man håller sig frisk eller lever längre. det funkar nog lika bra med vatten.

Vad är bäst, tro eller forskningsresultat?
cic

Men en gnutta alkohol kan ju vara bra för själen, ett sätt för vissa av oss att få lite livskvaliteé. Det håller mig levande och frisk. smile.gif
Aqvakul
CITAT (cic @ 15-04-2010, 22:48) *
Men en gnutta alkohol kan ju vara bra för själen, ett sätt för vissa av oss att få lite livskvaliteé. Det håller mig levande och frisk. smile.gif

tummenupp.gif
Lokan
"Detta är INTE trolleri, det är KUNSKAP!

Som Benjamin Franklin sa:

I vin finns kunskap,
I öl finns frihet,
I vatten finns bakterier.

I flera noggrant kontrollerade forskningar har vetenskapsmän
demonstrerat att om vi dricker 1 liter vatten om dagen, så har vi
efter ett år fått i oss mer än 1kg Escherichia coli (E coli) bakterier.

Med andra ord har vi konsumerat 1kg bajs.

Den risken finns inte när vi dricker vin & öl (eller tequila, gin,
rom, whiskey eller annan alkohol) detta för att alkohol måste genomgå en
reningsprocess bestående av kokning och filtrering av alla bakterier.

Kom ihåg:
Vatten = Bajs
Vin = Hälsa

Därför är det bättre att dricka vin och prata nonsens, än att dricka
vatten och bli fylld med skit."
rolleyes.gif

cic
CITAT (Lokan @ 15-04-2010, 22:52) *
rolleyes.gif

giggle.gif
herkules
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2010, 22:47) *
Vad är bäst, tro eller forskningsresultat?

jadu, forskningen säger ju så olika.
är man tvungen att dricka vin för må bra är man illa ute.
var och en blir salig på sin tro, tur det kanske så någon håller sig nykter. wink.gif
Hannele
CITAT (Berith @ 10-04-2010, 09:18) *
Det pratas om fredagsmys

Vi dricker ungefär 2-3 glas vin i månaden, men det kan lika gärna bli ost & vin på en måndag. wub.gif
Chamomille
CITAT (Lokan @ 15-04-2010, 22:52) *
rolleyes.gif

rotfl.gif rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (herkules @ 15-04-2010, 23:00) *
är man tvungen att dricka vin för må bra är man illa ute.

Självfallet är det så!

Men ett glas då och då, som en guldkant på tillvaron för den som vill det, ser jag absolut inget fel i...
Peztis
Men är det inte som alltid när det gäller alkohol två diskussioner som förs parallellet utan att någonsin mötas...?

Den ena säger att alkohol - oavsett mängd och natur - är skadlig för människan, dess kropp och sinne.
Den andra säger att alkohol i måttliga mängder endast är ett nöje och till nytta för kroppen och hjärtat och så länge det är måttliga mängder (1-2 glas per dag MAX och inte ökande) endast är av godo?
Motti
En del njuter av att jogga skiten ur sig eller vara på gym och banka skite ur sig och släpa sig hem och tro att man inte kan drabbas av hjärtsjukdomar eller annat dra i sig ett par selleristjälkar och gå och lägga sig.En del gillar att ta det lugnt och ta ett glas vin och njuta av livet och se det som finns runtomkring oss.En del stressar ihjäl sig i jakten på att skaffa sig allt som de tror de måste ha.Ja alla är vi olika och vi måste själva välja den väg som vi tycker passa oss.Men ett glas vin i solnedgången på våren vid stranden med fågelsång och en sjö som är som en spegel med en Storlom som "klagar"ja det är min vission av hur livet ska vara :)Att just bara va !
Hannele

Forskning visade att de som åt LITE choklad, typ en bit,
och tog ett glas vin ibland, mådde bättre än de som avstod från allt. yes.gif
Motti
Det finns vetenskaplig fakta på att ett glas rött eller två om dagen är bra särskillt för kvinnor och äldre,i dag försöker de processa ihop ett piller som innerhåller en hög koncenrtation av de ämne som finns i rödvin som är bra för hjärta och kärl."Biggan "lade in en tråd om det längre tillbaks i den här diskutionen,bara att läsa.
Klura
Jag dricker oftast bara på sommarhalvåret då jag är ute en del med bussen och träffar folk.
Man grillar eller sitter ute och pratar på kvällarna och då kan det vara gott med någon
cider, öl el ett glas vitt vin. Vinet blandar jag alltid ut med lite seven up el liknande.
En å annan drink rinner ner också men inte med starksprit i.

Christina i Taxinge~
CITAT (Motti @ 16-04-2010, 22:03) *
Det finns vetenskaplig fakta på att ett glas rött eller två om dagen är bra särskillt för kvinnor och äldre,i dag försöker de processa ihop ett piller som innerhåller en hög koncenrtation av de ämne som finns i rödvin som är bra för hjärta och kärl."Biggan "lade in en tråd om det längre tillbaks i den här diskutionen,bara att läsa.

Hmmmm......det är allt ett elände att jag får så grymt ont i huvudet av rödvin!!! naughty.gif giggle.gif
Tänk va´ jag missar....... unsure.gif
Finns det inget som är bra med vitt vin? Det gillar jag skarpt....utan bieffekter!

Meriona
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 17:00) *
....
Finns det inget som är bra med vitt vin? Det gillar jag skarpt....utan bieffekter!

Jojomen, det ger inga fläckar när man spiller! naughty.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Meriona @ 17-04-2010, 17:07) *

Underbart, Meriona! biggrin.gif

Chamomille
CITAT (Meriona @ 17-04-2010, 17:07) *

giggle.gif
Fast en liten fläck blir det alltid på hyllan. Undrar varför den ska sitta där den sitter...
Meriona
CITAT (Chamomille @ 17-04-2010, 17:40) *
giggle.gif
Fast en liten fläck blir det alltid på hyllan. Undrar varför den ska sitta där den sitter...

På hyllan? Menar du barmen? confused.gif Nu vet vi det, Chamo är välstoppad... whistling.gif angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon