Full version: Ett glas vin...
Sidor: 1, 2, 3
Berith
Det pratas om fredagsmys och avkoppling efter jobbet och söndagsstek och oftast ska det vara ett glas vin till det där. Har ni också med vin för att mysa eller koppla av eller bara äta gott? g.gif

Detta är ingen undersökning om vem som dricker mest vin utan mer om det förekommer så ofta som man kan tro.
Chamomille
Fanns inget svar. Jag dricker mjölk till maten. Fast kanske ett glas vin innan eller efter.
Berith
CITAT (Chamomille @ 10-04-2010, 09:22) *
Fanns inget svar. Jag dricker mjölk till maten. Fast kanske ett glas vin innan eller efter.

Ja men hur många glas blir det då? Fler eller färre än sju i veckan tex?
Huggorm
Jag har aldrig ens provat dricka vin. Har liksom aldrig haft anledning.
Berith
Glömde säga att jag också röstade noll. wink.gif
Aqvakul
ca fyra glas i veckan - två på fredan och två på lördan...
Anma
Jag dricker alkohol (som ju vin är) endast på restaurang till maten, inte varje gång på restaurang heller. Ibland, mindre än en gång om året kan jag dricka lite till sällskap också, och då främst rödvin. Andra i min släkt fyller min "normalkonsumtion" med råge så jag slipper.
malarmaster
Nykterist,har inget behov av alkohol Ulf
andersen
I stort sätt nykterist dricker ca 3öl om året, vin har jag inte smakat på 20år, annat en i såser i maten.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tar gärna några glas vin till maten på helgen och under helger. Dricker dock inte så mycket öl och starksprit.

Kuriosa:
Just nu strejkar man på Carlsberg i Danmark för att man enligt nya beslut enbart ska få dricka 1st starköl gratis på jobbet varje dag tidigare var det 3st per dag.
Berith
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-04-2010, 09:44) *
---
Kuriosa:
Just nu strejkar man på Carlsberg i Danmark för att man enligt nya beslut enbart ska få dricka 1st starköl gratis på jobbet varje dag tidigare var det 3st per dag.

Ja det hörde jag också på radion igår och funderade på hur dom som drack 3 glas/dag tog sej till och från jobbet? Eller det kanske funkar att köra bil även med 3 öl i bagaget?
Biggan_
Dricker bara vitt vin, och endast vid lite festligare tillfällen!
Myosotis
Några glas om året kanske och bara till maten i så fall, gillar inte att dricka vin bara så.
Piccante
Dricker vin ganska sällan. Blir väl om man köper en flaska för att ha vin i en sås eller något så har man lite kvar att smutta på. Annars spontanköper jag sällan vin bara för att dricka.
Aqvakul
Hittills visar resultatet på en hel hoper renlevnadsmän/kvinnor här på odla...

men ni nöjer er kanske inte med vin, utan vill ha tyngre grejer - typ kantnepeta... crazy.gif
netaave
Det där är så olika, det kan gå veckor utan att jag dricker alkohol. Men vi delar väl ofta en flaska om vi dricker vin, ofta blir det en slatt kvar till nån sås wink.gif. Kan kanske bli lite mer om man har folk här eller är bortbjuden o det blir nån drink före maten och nåt till kaffet också.
Dricker väldigt lite starksprit men undantaget nån Martini eller en likör/punch till kaffet, är defenitivt ingen "groggmänniska" men en god drink rinner ner.
Dricker över lag mer på sommaren också, under semestern kan det bli flera ggr i veckan.
mojan
CITAT (Aqvakul @ 10-04-2010, 13:36) *
men ni nöjer er kanske inte med vin, utan vill ha tyngre grejer - typ kantnepeta... crazy.gif

Japp, grannens katt och jag rullar oss i kattmyntan. naughty.gif
Min egen katt verkar vara "nykterist". innocent.gif
RitRat
Jag dricker vin i perioder. Låter som ganska mycket men jag är dock ingen "periodare", hahaha. Om jag köper lådvin, då kan det ibland bli ett glas om DAGEN, sen kan det gå en månad eller två helt utan vin. Jag vill aldrig dricka så mycket att jag tappar koncentrationen eller det goda omdömet (...tror jag i alla falla rolleyes.gif )Men om jag ska uppskatta årsförbrukningen, blir det nog mindre än ett glas i veckan, som jag svarade.
herkules
använder inget alkoholhaltigt förutom till sårtvätt.
funderar dock på att röka gräs för att "mysa" till det på fredagskvällen,
drog som drog liksom ... wink.gif
Bengalow
Då får väl jag bryta "mönstret". Vi dricker vin varenda dag till maten - och njuter av det. Har ni provat vitvin till ärtsoppa? Ljuvligt!
En av de största vetenskapliga alkoholtesterna, som någonsin gjorts är dansk, och slutsatsen var, att upp till 7 flaskor vin i veckan inte skadade kroppen. Undersökningen har pågått mer än 20 år, på ett stort antal människor. Snacka inte om att vi inte har fördomar i Sverige, för det har vi. Alkohol är visst en drog, men det är alla njutningsmedel. En del spelar på hästar, andra röker, en tredje tittar på XXX-filmer. Jag tar mig några glas vin, och så är livet värt att leva. Full har jag inte varit på 25 år.....
Andra människors snedvridna uppfattning om alkohol påverkar inte mig. Vill dom agitera för absolutism, så är det för mig en "fanatism" som jag jämställer med viss religionsutövning. Alla som inte delar deras syn på saken har fel, eller begriper inte deras eget bästa.Eller som kvinnan sade, när hon såg på militäruppvisningen: "-Titta, den ende som går i takt, är min son!"
Är det "fult" att dricka vin? Jesus drack varenda dag...
herkules
CITAT (Bengalow @ 10-04-2010, 15:59) *
Då får väl jag bryta "mönstret". Vi dricker vin varenda dag till maten - och njuter av det. Har ni provat vitvin till ärtsoppa? Ljuvligt!
En av de största vetenskapliga alkoholtesterna, som någonsin gjorts är dansk, och slutsatsen var, att upp till 7 flaskor vin i veckan inte skadade kroppen. Undersökningen har pågått mer än 20 år, på ett stort antal människor. Snacka inte om att vi inte har fördomar i Sverige, för det har vi. Alkohol är visst en drog, men det är alla njutningsmedel. En del spelar på hästar, andra röker, en tredje tittar på XXX-filmer. Jag tar mig några glas vin, och så är livet värt att leva. Full har jag inte varit på 25 år.....
Andra människors snedvridna uppfattning om alkohol påverkar inte mig. Vill dom agitera för absolutism, så är det för mig en "fanatism" som jag jämställer med viss religionsutövning. Alla som inte delar deras syn på saken har fel, eller begriper inte deras eget bästa.Eller som kvinnan sade, när hon såg på militäruppvisningen: "-Titta, den ende som går i takt, är min son!"
Är det "fult" att dricka vin? Jesus drack varenda dag...

tänker på undersökningen du hänvisar till - jag har läst ngt liknande men från frankrike, där dör de i skrumplever ...
mamamaggan
Svarade färre än ett glas vin i veckan , dricker kanske en vinflaska om året. Dricker nästan uteslutande vitt vin och dricker ett glas när jag vill ha , kan bli en onsdagkväll .
Bengalow
Ja du Herkules, där kom pekfingret jag väntade på!
Aqvakul
Sju glas vin i veckan (= 1 glas vin /dag) är en ganska begränsad konsumtion. I Frankrike har man som "nykterhetsmål" att begränsa konsumtionen till en flaska om dan.

CITAT
Det är bättre för kroppen att man dricker ofta och lite än att man dricker sällan och mycket.
Så länge du dricker högst två glas vin*, om du är man,eller ett och ett halvt glas vin**, om du är kvinna, är riskerna små.
Men bara för att man i teorin kan dricka ett till två glas vin varje dag, är det sällan en bra idé i praktiken. Många av oss klarar helt enkelt inte av att dricka lite varje dag utan att mängderna gradvis blir större.
* Eller en och en halv flaska starköl (33 cl).
** Eller lite mer än en flaska starköl (33 cl).

Inte ens i systembolagets officiella information oroar man sig över små dagliga intag.
skånepåg
Vetenskapens värld hade faktiskt gjort en studie om rödvin för några veckor sen på tv, 1-2 glas vin om dagen förbättrar hälsan avsevärt ^^
Själv e jag inget fan av vin men en och annan öl blir det lite då och då ^^
Monica M zon 4
Ett par glas på fredagen och ett par på lördagen till middagen brukar det bli.
herkules
CITAT (Bengalow @ 10-04-2010, 17:09) *
Ja du Herkules, där kom pekfingret jag väntade på!

nejdå, det var inte så jag menade smile.gif
du är ju vuxen och vet vad du gör.
jag tror bara inte på att alkohol är så harmlöst som vissa undersökningar vill göra gällande.
RitRat
Det mest irriterande i mitt fall när det gäller vinpimplande är att jag märker det som ökande siffror på vågen!
Sussie F-Flower
Jag kan ta ett glas (eller 2) när som det passar. Vardag som helgdag.
gammelnalle
Svarade inte, det fanns inget alternativ som passade för mig.
Jag spottar verkligen i glaset- sitter just nu med ett glas rött.
MEN jag dricker ALDRIG under veckan- när jag skall upp och jobba - eller köra bil tidigt.

Under februari (det är ju den kortaste månaden!!! coolgleam.gif ) hade jag en "vit månad"- det innebär INTE att jag bara dricker vitt vin då.......
Och när jag har jour/beredskap blir det per automatik en "vit vecka"- vare sig jag vill eller ej.

Men hur många glas är en flaska? 4-5? Det kan jag mycket väl få i mig en kväll. (fredag eller lördag), men inte varje helg...

SKÅL!!!

whistling.gif coolgleam.gif

b
Sussie F-Flower
CITAT (gammelnalle @ 10-04-2010, 20:54) *
MEN jag dricker ALDRIG under veckan- när jag skall upp och jobba - eller köra bil tidigt. DET är bra, det ska man inte göra!

Men hur många glas är en flaska? 4-5? SKÅL!!! För mig är det 3 glas, á ca 25 cl. (glasen rymmer 35 cl.)
b

Något som jag stör mig på, är om någon frågar om man tar ett glas vin under veckan...?
Vad har det med saken att göra? Jobbar man 52 helger på ett år så måste man väl få ta ett glas vin under vardagen, då man är ledig.... Eller???

Eller ska man dricka några glas vin på helgen då man jobbar??? Bara för att anpassa sig till övriga svenska medborgare?
Alba
Ett glas rött - eller två till en god middag är gott och lite extra festligt.
För min del blir mest vita veckor p.g.a. värktabletter som jag äter som inte lämpar sig ihop med alkohol.
Aqvakul
CITAT (Sussie F-Flower @ 10-04-2010, 21:06) *
Något som jag stör mig på, är om någon frågar om man tar ett glas vin under veckan...?
Vad har det med saken att göra? Jobbar man 52 helger på ett år så måste man väl få ta ett glas vin under vardagen, då man är ledig.... Eller???

Eller ska man dricka några glas vin på helgen då man jobbar??? Bara för att anpassa sig till övriga svenska medborgare?

Typisk svensk moralism, tyvärr.. "Drick gärna till i helgen, men inget i veckan..."

Nej, handla efter ditt eget huvud och strunta i "moralisterna"

Själv jobbar jag ju måndag till fredag och då blir det naturligt så att jag normalt avstår alkohol då. Men någon gång är det något särskilt och då kan det bli ett glas eller två, men aldrig mer då jag ska jobba dan därpå. Det har jag själv begripit och ingen behöver skriva mig det på näsan...
netha
Röstade inte och bryr mig inte det minsta om hur mycket/lite vin folk dricker...
lika lite tänker jag tala om ifall jag smuttar något öht

eller vilken dag jag myser eller om jag kanske myser varje dag ...
mysa kan man göra på måååånga sätt. ;-)
gammelnalle
CITAT (Sussie F-Flower @ 10-04-2010, 21:06) *

Självklart skall du själv bestämma NÄR VAR HUR du skall dricka- du har ju svarat mig - och för mig är det helger som gäller- men det är det inte för dig i.o.m. att du jobbar tydligen då. Om inte din omgivning fattar det så är det inte fel på dig....

b
Sussie F-Flower
CITAT (Aqvakul @ 10-04-2010, 21:13) *
Typisk svensk moralism, tyvärr.. "Drick gärna till i helgen, men inget i veckan..."

Nej, handla efter ditt eget huvud och strunta i "moralisterna"

Tack!
Jag fick nämligen den frågan av en läkare då jag pga stressproblem fick komma till ett hälsohem (på remiss) för att lära mig hantera stressen och på så sätt sänka mitt blodtryck. Tyckte att frågan var helt sjuk...
Jag har själv arbetat typ 9 av 10 helger under en LÅÅÅNG tid (snart ett år..) och kunde inte se någon relevans i frågan.
Dom tror nog att alla är ledig på helgerna... crying.gif
Aqvakul
CITAT (Sussie F-Flower @ 10-04-2010, 21:25) *
Dom tror nog att alla är ledig på helgerna... crying.gif

smiley_small_hug.gif
ninnisky
CITAT (netha @ 10-04-2010, 19:13) *
Röstade inte och bryr mig inte det minsta om hur mycket/lite vin folk dricker...
lika lite tänker jag tala om ifall jag smuttar något öht

eller vilken dag jag myser eller om jag kanske myser varje dag ...
mysa kan man göra på måååånga sätt. ;-)

bravo.gif kompiskram.gif
Peztis
Jag har de senaste åren druckigt kanske ett glas vin om dagen till maten - eller egentligen innan maten för det är då det är som godast!

Men det är en rätt dyr vana... Så därför dricker jag nu bara vin "till helgen" eftersom vi behöver tänka lite på våra utgifter i förhållande till inkomsterna...

Tycker annars att det är helmysigt att kunna öppna en flaska på en tisdagkväll! Och då menar jag inte att man tömmer den samma kväll utan den räcker i flera dagar...

Dricker i stort sett ingen annan alkoholhaltig dryck... men vin, det är gott det!!!
Epikuros
Jag dricker nästan aldrig vin, senaste gången var tre år sedan i Paris, det var en röd Bourgogne.
Det blir mest Vodka för min del, dock oftast i samband med riktigt fet mat och mycket av den. Full har jag inte varit sen jag var 17.
netaave
1 glas vin till maten eller bara ändå om dagen finns det ju läkare som rekommenderar.
Likaså kan dom väl ordinera whiskey, när min mans hand kom ivägen för ett exploderande flygplanshjul för några år sen fick han absolut inte dricka kaffe under läkningen, inte te eller choklad heller, men han fick en medecinkopp med whiskey morgon och kväll på sjukhuset. Det för att alkohol vidgar blodkärlen och koffein drar ihop dom. Den här handen och armen var rejält trasig och det var viktigt att underlätta blodcirkulationen.

Ikväll blev vi bortbjudna på middag till kompisarna, vi var tre som drack alkohol, alltså vin. Vi började redan vid 16 med att ta ett glas o sitta och prata sen lagade vi middag tillsammans å då blev det nog ett glas till. Matlagningsvin ju wink.gif
Till maten blev det nog ett par glas och nåt efter också, gick faktiskt åt 2 liter smile.gif Ändå är jag inte det minsta påverkad, så gillar jag att dricka, med vänner och under lång tid, och så inte glömma vattnet. Då är man fräsch hela tiden.
Piccante
Angående vindrickande kontra nykterism så var det en större internationell undersökning där man följde tre grupper; nykterister, måttliga drickare (1- 2 glas vin om dagen) och grupp 3 de som hade hög konsumtion. Den grupp som var friskast var de som hade normal konsumtion, de hade bättre blodvärden än både nykterister och alkoholister.

Man har även gjort studier på antioxidanter i frukt (druvjuice) och via den studien blev man nyfiken på hur rödvin skilde sig och såg att rödvin hade bättre effekt än färsk druvjuice! Sambandet är inte helt klarlagt vad jag förstår men kanske är det "cocktail effekten" att flera ämnen förstärker varandra verkan när de blandas eller att antioxidanter eller något ämne som katalyserar processen är alkohollösligt?

Min filosofi är att folk får vara hur mycket veganer, militanta nykterister, kolhydratmotståndare etc som de vill men man behöver inte motivera sina vanor genom att ständigt klanka ned på hur andra lever sina liv. Jag dricker måttligt eftersom det inte funkar i mitt arbete att vara bakis och skakis på arbetstid men annars är det gott med ett glas vin emellan åt.
Platinum
Jag kryssade för 3 glas per vecka för alternativet det beror på fanns inte att välja. Dricker aldrig en vardag för min princip är att arbete och alkohol inte hör ihop, för nej jag arbetar inte på systembolaget. Däremot kan jag ta något glas om det är helg och då beror det på, ibland kan jag ta ett glas både fredag och lördag och ibland tar jag hela helgens ranson vid ett tillfälle och kan då med lätthet passera gränsen salongskanon.
Huggorm
Om man dricker en starköl om dagen då, är det också nyttigt?
Platinum
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 00:27) *

För själen kanske, för ölmagen nej.
Huggorm
CITAT (Platinum @ 11-04-2010, 00:32) *
För själen kanske, för ölmagen nej.

Är det inte en myt att ölmage beror på öldrickande? Är det inte snarare de där chipsen som äts till ölen som är orsaken?
Motti
Jag dricker ett glas ungefär varje kväll och en flaska fredag lördag !ett glas vin varje kväll rekomderas av hjärtläkare särskillt för kvinnor.Forskningen är på den nivån nu så att man försöker göra ett piller som ersätter vinet för det har visat sig att vin är bra särskllt för kvinnor och dessutom förhindrara hjärt och kärlsjukdommar,hjärt och kärlsjukdommar finns inte i Europa som här.Och då handlar det om rödvin inte vitt vin.
herkules
det låter som om rödtjut är rena rama mirakelmedicinen enligt läkare och forskare - finns det på recept? tänker så de stackare som inte har råd att gå på bolaget kan få det på högkostnadsskyddet.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 11-04-2010, 09:04) *
det låter som om rödtjut är rena rama mirakelmedicinen enligt läkare och forskare - finns det på recept? tänker så de stackare som inte har råd att gå på bolaget kan få det på högkostnadsskyddet.

giggle.gif tummenupp.gif
netaave
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 00:27) *

Du lär inte få B-vitaminbrist iaf smile.gif tror iaf inte det innebär nån risk att bli alkis t.ex.

CITAT (Motti @ 11-04-2010, 01:11) *
Jag dricker ett glas ungefär varje kväll och en flaska fredag lördag !ett glas vin varje kväll rekomderas av hjärtläkare särskillt för kvinnor.Forskningen är på den nivån nu så att man försöker göra ett piller som ersätter vinet för det har visat sig att vin är bra särskllt för kvinnor och dessutom förhindrara hjärt och kärlsjukdommar,hjärt och kärlsjukdommar finns inte i Europa som här.Och då handlar det om rödvin inte vitt vin.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon