Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Aska från Island har stoppat flygtrafiken i norra Norge och Sverige och även drabbat England. Flygplan kan råka illa ut om de flyger in i askmoln så de för hålla sig utanför. Motorer kan stanna och vindrutor bli ogenskinliga. Kolla på tidningarnas nyhetssidor.
Aqvakul
Hörde om det på radion i morse. Det är rejäla krafter som naturen förfogar över...
Tobb
Kollade på ett avsnitt av Mayday där de just visade ett plan som fick tokstora problem när den flög ovanför en vulkan.
gnon49
Får gärna regna ner hos mig. För det innehåller väl mycket näring har jag för mig.
Ralf
Läste för ca 15 år sedan om en jumbojet på väg från Indien till Australien.
Dom tyckte luften såg lite konstig ut men tänkte inte på det. Sen stannade deras alla motorer en efter en. Dom sjönk ner o förberedde sig för en nödlandning på havet. När dom kom mer på några tusen meters höjd gick motorena igång igen och dom lyckades ta sig mot land och bestämmde sig för att nödlanda på närmaste flygplat. väl där upptäckte dom att deras framruta var blästrad ... men ner kom dom.
Efteråt kom man på att det varit nåt utbrott på Sumatra...

ser nu att denna händelse skedde 1982...
Anma
Tur att jag hann hem från England, nog för att jag gillar att vara där men vill ju hem ändå. Hoppas att det lugnat sig till lördag så att jag kommer i väg till Mallorca.
netaave
Oj såg inte din tråd om detta, skrev just jag också
mamamaggan
All flygtrafik i Sverige är inställd . Förståeligt men tråkigt tycker jag eftersom våran son i Luleå inte kan komma hem som planerat . Tågen är i stort sett fullbokade förstås.

Fascinerande iaf med naturens krafter .
Gossen Ruda
Man kan läsa mer om Flight 9 på engelska Wikipedia.
Gossen Ruda
Jag skulle tro att askmolnet nu har nått Göteborg. Jag tog den här bilden nyss och man ser hur disigt det är, bergen ligger ca 2 km bort. Man skulle kunna tro att det är vanlig dis eller dimma som driver in från havet men det luktar rök.

[attachment=48999:100415_2.jpg]
Alexander-VG-zon3
ja det var ju kul för mina föräldrar som ''ska'' åka till Mexiko på lördag, och mellanlanda i Holland. sedan har dom hundar med sig som ska till Mexiko och har dom väl lämnat landet kommer dom inte tillbaka och kommer inte hundarna till Mexiko så blir det en väldigt tråkig historia.

så jag hoppas för hundarnas skull och även mina föräldrars att dom får resa i morgon. och inte blir ''strandsatta'' någonstans. eller får dom skita i att åka men då måste dom ha kvar hundarna i ett halvår innan dom kan åka utomlands igen. jag får väl se hur det går.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 15-04-2010, 17:16) *
Jag skulle tro att askmolnet nu har nått Göteborg. Jag tog den här bilden nyss och man ser hur disigt det är, bergen ligger ca 2 km bort. Man skulle kunna tro att det är vanlig dis eller dimma som driver in från havet men det luktar rök.

[attachment=48999:100415_2.jpg]

http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/lanet/...ebro-lan-i-natt

kan det verkligen vara det som är så synligt ?, för även här är det soldis nu som kommer in.
Gossen Ruda
Jag är själv lite tveksam men håller på att kolla saken.
Ralf
Jag tror att det är en Islänning som fått ett utbrott över bank-krisen!
aanderss
CITAT (Ralf @ 15-04-2010, 18:41) *
Jag tror att det är en Islänning som fått ett utbrott över bank-krisen!

rotfl.gif
andersen

island

Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 15-04-2010, 18:35) *
Jag är själv lite tveksam men håller på att kolla saken.

jag vet inte om det kommer ner till marken eller så man ser det, fast det skulle ju va väldigt häftigt om det kom in aska som man såg och som regnade ner.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 15-04-2010, 18:58) *

island

Tror inte det är Island, snarare Mordor med Orudruin i bakgrunden och hobbiten Sam i förgrunden. rolleyes.gif
netha
CITAT (flaxss @ 15-04-2010, 19:03) *
jag vet inte om det kommer ner till marken eller så man ser det, fast det skulle ju va väldigt häftigt om det kom in aska som man såg och som regnade ner.

Vi har haft regn och snön färgades ... ser ut som sot.

11.26.jpg

17.44.jpg

Alexander-VG-zon3
CITAT (netha @ 15-04-2010, 19:36) *
Vi har haft regn och snön färgades ... ser ut som sot.

11.26.jpg

17.44.jpg

häftigt, tack för bilderna. fast undra om det blir likadant här, kanske ''späds'' ut mer söderut, det skulle ju komma in här vid 20tidne över västsverige. det var ju som värst över norrland.
netha
Hörde på nyheterna att det ev kunde "spädas ut" på sin väg, nu vid åtta så ska ju hela landet vara täckt av molnet.
rosentass i Göteborg
Jisses, flaxss, det där kan ju aldrig gå vägen. Hörde just på nyheterna att detta kommer att pågå i dagar, och kan bli värre också. Föräldrar och hundar får vackert stanna hemma -fear-.gif . Tur att de har val.
Anma
Lördag morgon eller allra senast söndag em SKA man kunna flyga från Arlanda. Det har JAG bestämt.
netha
CITAT (Anma @ 15-04-2010, 21:59) *
Lördag morgon eller allra senast söndag em SKA man kunna flyga från Arlanda. Det har JAG bestämt.

Hoppas att du har rätt ... för då kommer också dotter hem efter lite väntan. smile.gif
Anma
CITAT (netha @ 15-04-2010, 22:23) *
Hoppas att du har rätt ... för då kommer också dotter hem efter lite väntan. smile.gif

tummenupp.gif
netha
Tänker på alla stackars som inte kommer hem som det var tänkt.
Dotter hoppades få övernattning och kanske sovplats på tåg ... annars 19 tim sittplats efter lång arbetsvecka.
Ralf
Så här gick det en gång
http://www.youtube.com/watch?v=vVI0yLxFdHM...=1&index=32
Anma
luftfartverkets hemsida står nu att läsa:
"Luftrummet i Norrland öppnas stegvis.
Det första området som öppnas är väster om en linje Gävle-Söderhamn till Kiruna med sydlig gräns Gävle-Mora.
Färdtillstånd kommer att ges successivt.
I söder kvarstår restriktionerna."

Det väcker ett liiitet hopp om morgondagen... tummenupp.gif
skogstroll
jaa måste va jobbigt för dem som är på väg hem från utlandet
netha
Vid 9.30 flög en helikopter förbi här.
titti49zon6
Tänk på alla stackare som behöver flygambulans till Umeå/ Stockholm , nu går transporten med vanlig ambulans och tar dubbelt så llång tid till Umeå från Sunderbyn/Luleå.
Hörde just på radio att dom varnade övriga trafikanter om att två brådskande ambulanstransporter är på väg söderut.
Kan tala om att det inte är så trevligt att åka ambulans längre sträckor om man har ont (även om man får morfin på vägen) Nog så jobbigt att åka flyg i vissa situationer
skogstroll
islänningarna har nog inte så kul de heller... trist att läsa att folk evakueras och inte kan ta hand om sina djur och kanske inte kan behålla dem pga aska sad.gif
Myosotis
CITAT (flaxss @ 15-04-2010, 17:25) *
ja det var ju kul för mina föräldrar som ''ska'' åka till Mexiko på lördag, och mellanlanda i Holland. sedan har dom hundar med sig som ska till Mexiko och har dom väl lämnat landet kommer dom inte tillbaka och kommer inte hundarna till Mexiko så blir det en väldigt tråkig historia.

så jag hoppas för hundarnas skull och även mina föräldrars att dom får resa i morgon. och inte blir ''strandsatta'' någonstans. eller får dom skita i att åka men då måste dom ha kvar hundarna i ett halvår innan dom kan åka utomlands igen. jag får väl se hur det går.

Oj vilken otur, de kommer väl knappast iväg?

Här luktade det rök i natt och var disigt sa mamma, när jag gick och la mig var det fortfarande stjärnklart. I morse var det blå himmel men luktade rök, lite svavelaktigt.

Är det någon som vet hur det är med små flygplan som flyger lågt och korta sträckor? För jag såg ett plan i Ljungbyhed igår kväll.
skogstroll
några heta fantasifulla tips på hur man får hem nån lite snabbt från Bryssel? whistling.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-04-2010, 10:55) *
jaa måste va jobbigt för dem som är på väg hem från utlandet

Mig skulle det inte göra någonting om jag satt fast på nån varm och solig ö rolleyes.gif
vildvittra
jag ska till teneriffa på söndag sad.gif
får väl cykla och simma dit istället.....

jag hoppas att vi får kompensation om resan går om intet.....men om det är det inte sagt ett knyst
för mig som fattiglapp svider 6800 redan som det är sweatingbullets.gif
Alba
CITAT (Chamomille @ 16-04-2010, 15:10) *
Mig skulle det inte göra någonting om jag satt fast på nån varm och solig ö rolleyes.gif

Inte ö men varmt.
Vi har vänner på väg hem efter 4 mån. i Australien mm. De längtar hem men sitter nu fast i Bangkok och vet inte när de kan åka vidare. De är inte glada - längtar hem.
Anma
Vårt plan lyfter tidigast 16.00 imorgon enligt senaste info, egentligen skulle den gått på morgonen. Få se om det blir någon resa eller inte.
Anma
Inställt. Men det var roligt att drömma och längta till Mallorca! Alltid något...
vildvittra
vad trist Anma sad.gif

misstänker att teneriffaresan för oss imorgon också gått upp i rök.
Alexander-VG-zon3
ja det är väldigt trist för alla som ska åka bort och som har längtat efter det och som nu inte kommer iväg.
Anma
Men det är ju bättre att vara strandad hemma än att trilla ner från skyn. yes.gif
andersen
CITAT (vildvittra @ 16-04-2010, 16:48) *

jag hoppas att vi får kompensation om resan går om intet.....men om det är det inte sagt ett knyst

http://www.e24.se/pengar24/dina-rattighete...pet_1995197.e24
vildvittra
och det är bättre att sitta i sverige än att vara på island....
tycker så synd om Islänningarna som haft det nog tufft redan! help.gif
Anma
CITAT (vildvittra @ 16-04-2010, 16:48) *

Kolla på resebyråns hemsida vad som gäller. Hos Ving får man tillbaka hela resans pris om de ställer in resan. Tror nog att det gäller alla resebyråer.

Vidare skriver Ving:"Vulkanutbrottet betraktas som force majeur vilket betyder att det är en situation utanför researrangörens kontroll, i det här fallet en naturkatastrof, och ställer researrangören utan skadeansvar. Ersättningar för exempelvis förlorad arbetsinkomst eller andra utlägg utgår därför inte. Vissa försäkringar kan ev täcka detta, kontakta ditt försäkringsbolag. "
andersen
CITAT (Anma @ 17-04-2010, 13:41) *
Kolla på resebyråns hemsida vad som gäller. Hos Ving får man tillbaka hela resans pris om de ställer in resan. Tror nog att det gäller alla resebyråer.

Vidare skriver Ving:"Vulkanutbrottet betraktas som force majeur vilket betyder att det är en situation utanför researrangörens kontroll, i det här fallet en naturkatastrof, och ställer researrangören utan skadeansvar. Ersättningar för exempelvis förlorad arbetsinkomst eller andra utlägg utgår därför inte. Vissa försäkringar kan ev täcka detta, kontakta ditt försäkringsbolag. "

http://www.e24.se/pengar24/dina-rattighete...pet_1995197.e24
Anma
CITAT (andersen @ 17-04-2010, 13:47) *

Jag såg din länk redan i ditt förra inlägg, men det är fortfarande så att för att få exakt och korrekt information om just sin egen resa är det bättre att söka information hos just sin resebolag eller flygbolag ,om det gäller endast flygbiljetter. Om man sedan inte är nöjd med resebolagens lösning kan man vända sig till konsumentverket. Eller om man är allmänt intresserad av vad som generellt gäller.
vildvittra
Tack för tipsen Anma
på apollos hemsida står ungefär samma, om resan ställs in får man pengarna åter

hoppas man inte får vänta på flygplatsen i tio timmar för att sedan få besked om inställt flyg, ovissheten suger
Anma
CITAT (vildvittra @ 17-04-2010, 14:04) *
Tack för tipsen Anma
på apollos hemsida står ungefär samma, om resan ställs in får man pengarna åter

hoppas man inte får vänta på flygplatsen i tio timmar för att sedan få besked om inställt flyg, ovissheten suger

Bor du långt från flygplatsen? Om inte, åk inte iväg förrän ni är säkra på att planet lyfter. De kommer att informera om inställt/ framflyttad flyg i god tid.
Allt lutar ju tyvärr mot att luftrummet kommer att vara stängt även imorgon. Jag tror att det kommer vara så större delen av nästa vecka också.
vildvittra
Anma jag bor relativt nära arlanda ( upplands väsby) dock vet jag inte om jag har nerver att stanna kvar här, så det blir nog en tur till airporten trots att vi sen får vända hem

undrar om/när katla vaknar och hur det blir då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon