| |
Rolig tråd om ogillandet av växter.Jag har slutat med att säger aldrig för jag har ändrat mig många gånger.Jag säger inte att jag hatar vissa växter,men det finns växter jag ogiller och inte vill ha i min trädgård.Först och främst växter som sprider sig våldsamt unviker jag att plantera men den finns undantag även där.Ölandstok tycker jag inte om och det finns säkert fler jag inte gillar.
tigrella
07-05-2010, 20:34
Blommor gillar jag men skulle nog aldrig plantera en ölandstok!!! Såg en enormt läcker bild på svart petunia här i tråden, någon som vet var man kan köpa frön till dem???
Lemonne
08-05-2010, 18:26
Nä, en vanlig kuddformad traditionell orange/gul tagetes kommer aldrig att planteras i min trädgård. Ölandstokarna är inte särskilt vackra de heller.
Men visst handlar det mycket om att växterna ska passa in i trädgården? Jag kommer aldrig få en stor fluffig "tacky" Rhododendron att passa in i min trädgård bland allt det anspråkslösa, diskreta. En Dahlia i min rabatt skulle bara förstöra intrycket, men jag betvivlar inte för en sekund att de skulle kunna vara vackra i andras trädgårdar.
Lemonne: Men visst är det så! Rätt sak på rätt plats - då blir det oftast bra!
CITAT (Lavin @ 06-05-2010, 18:24)  träd och buskar med röda grenar. Kornell, prydnadskörsbär. Speciellt om det är ihopplanterat med ljusrosa småblommiga rosbuskar. Jag vet inte varför, "de är ju så vackra om vintern", men jag tycker bara de ser äckliga ut. Jag är troligtvis ytterliggare ett offer för offentliga planteringar.
Varför blir man bara less på planterade växter som man sett för mycket av? Jag har aldrig känt mig less på tex blåbärsris i skogen? Eller är det nån som lackat ur på alla bokar i bokskogen? Nej det har aldrig hänt :-) Jag gillar inte krypoxbär. Har det i min trädgård tyvärr.
salikons
10-05-2010, 15:01
bolltistel, jag vet att många gillar den, men för mig är och förblir det en tistel och därmed mitt största hatobjekt i trädgården
Jag är inte alls så där kategorisk att jag säger aldrig om någon växt, det beror ju helt och hållet på hur och var och i vilka kombinationer de planteras. MEN ett undag, LIBBSTICKA kommer aldrig in i min trädgård. Det fanns en sådan i min förra trädgård som jag kämpade emot i tio år, jag kan säga att libbstickan vann. Gita
Skruttis
14-05-2010, 08:23
Tänk vad smaken är olika ändå. Libbsticka, det har jag frösått i år. Mitt nya problem kanske, med tanke på Gitas erfarenheter. Skogstroll, som avskyr sina nävor. Jag är stormförtjust i nävor och sår flera nya sorter varje år. Tvärtemot Salikons, så är jag väldigt rädd om mina bolltistlar. Kom däremot på en annan sak som jag aldrig planterar in i trädgården igen. Randgräs. Vacker att titta på men trots dubbla barriärer så pep den iväg och invaderade allt runtomkring med stora grova rotskott. Blev allt för mycket jobb att försöka tämja så den åkte ut.
Är något skeptiskt mot nävor, ser att de ofta rekommenderas som marktäckare i rabatterna, tycker dock att de gör ett alldeles för bra jobb med det i min gräsmatta, är dock inte sämre än att jag kan ändra inställning om jag lyckas utrota de jag redan har...  /magnus
Gunilla T
14-05-2010, 10:11
Det finns ju så otroligt många namnsorter av nävor och rent generellt så är de inte särskilt benägna att sprida sig, inte mer än man kan hantera iaf. Men det finns ett undantag och det är Geranium macrorrhizum - flocknäva. Den brukar användas som marktäckare också men vill man inte ha spridning så undvik den.
Jag komer aldrig att plantera Tidlösa, Stormhatt, eller Rododendron i min trädgård.
skogstroll
21-05-2010, 14:56
CITAT (Sollan A @ 28-04-2010, 08:12)  *suck* Önskar mina nävor visste att de skulle sprida sig.... Har du någon speciell sort och/eller bra nävaförhållanden? jag vet inte vilken sort det är, de ingick i husköpet......suck..... enda trösten är att de blommar väldigt sent på säsongen när inget annat vill, men de är överallt i rabatter osv och man måste ta bort en hel del. Nåt annat jag inte vill ha är såna där hängande sorgliga träd de har på kyrkogårdar... uschiamej
Också Ofelia
22-05-2010, 12:18
CITAT (renate @ 07-05-2010, 17:39)  Rolig tråd om ogillandet av växter.Jag har slutat med att säger aldrig för jag har ändrat mig många gånger.Jag säger inte att jag hatar vissa växter,men det finns växter jag ogiller och inte vill ha i min trädgård.Först och främst växter som sprider sig våldsamt unviker jag att plantera men den finns undantag även där.Ölandstok tycker jag inte om och det finns säkert fler jag inte gillar. Sådär är jag också, har snart platerat alla växter jag tidigare sagt "aldrig" om. Till och med Ölandstok, den rosa är jättefin tillsammans med andra växter i samma färgtema. Aldrig trodde jag det skulle ske när jag för 8 år sen grävde bort en hel hög med gula vanliga tokar...
Tagetes...Ryyys Inte heller Pioner, men det är för att dom är utrymmeskrävande och skräpiga när dom är överblommade.
Gunilla T
23-05-2010, 11:39
Hortensia
Jag som överväger ölandstok i en torr och besvärlig slänt... jag tycker att den rosa (lovely pink) är helt okej!  De jag gillar minst är de tråkiga och oanvändbara, tex vårginst, en mycket kortlivad och ful typ. Bergenia har fått stå kvar i trädgården, den täcker bra och jag gillar de rosa blommorna. Tagetes har jag svårt för mest för att jag inte vet vad jag ska göra av dem, varken färg eller form känns så användbara. Petunia är jag förvånad över att ni ogillar, de är ju perfekta i samplantering, förra året hade jag midnattsblå petunior ihop med orangea nemesia, väldigt tufft.
Orkidétjuven
25-05-2010, 01:07
jag har blivit mer anti till flesta trädgårdsväxter bara för att där jag bor utgör de bara mer problem. Frågan är hur jag kommer se det när jag kommer hem till Sverige ngn framöver. Alla typer av "tant växter" går bort Haha  Speciellt Hortensia samt alla introducerade växter som kan "rymma" Nej det blir en naturtomt för våran del. CITAT (Gunilla T @ 23-05-2010, 12:39)  Hortensia 
En granne till min mamma fick se en julros i hennes (mammas) rabatt och utbrast USCH vad har du planterat? Det visade sig att grannen, som är från Bosnien, tyckte att julrosen var ett ogräs. Där hon var född hade de fullt av julrosor som växte vilt. Däremot grävde grannen upp ett bestånd av rallasros och satte i sin rabatt!
sillamor
25-05-2010, 19:08
Jag skulle aldrig plantera ett pyttlitet prydnadsträd. Som de puttenuttiga hängande salixarna eller en boll av brokig benved på 40 cm stam.
Jag har tre stora rhododenron som jag älskar. När de inte blommar med sina äckellila blommor, men det varar ju inte så länge.
Skulle förresten ha svårt att känna mig hemma i en trädgård med rabattrosor.
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 16-04-2010, 22:57)  Jag har nog ingen "skulle-aldrig-plantera-blomma"....... Däremot har jag ett helt gäng "ska-aldrig-mera-plantera-dessa-blommor"!!! En av de värsta - bergklint! Men det finns många fler, t ex stenkyndel, randgräs, smultron..... Åh randgräs som är så härligt! Visst sprider den sig som värsta ogräset, men i en begränsad sålåda är den kanon. Har man dessutom gräs utanför sålådan så hjälper ju gräsklipparen till att hålla beståndet i sålådan och inte utanför. På rätt plats så är det underbart! Mina nono är inga just nu. Testar och experimenterar för fullt. Men glad att kunna ta del av era erfarenheter! Härligt att vi är olika, tänk om alla trädgårdar såg likadana ut, vad trist!
Primavera in anticipo
26-05-2010, 09:37
Thujor, ölandstok, och såna där komunalhäcks-nypon (de där feta blaffiga som inte duger till nånting annat än för snorungar att slänga på varann). Kommer aldrig ha såna där buskar med vita bär som smäller när man trampar på dem (har förträngt vad de heter). Penséer är väl ganska tråkiga också?
Allt i odlingsväg som man förknippar med gatukontor, dagisar, skolgårdar och vårdinrättningar under 70-80-tal går fetbort!
CITAT (Primavera in anticipo @ 26-05-2010, 10:37)  Kommer aldrig ha såna där buskar med vita bär som smäller när man trampar på dem (har förträngt vad de heter). Snöbär
Vad skoj att denna tråd fortfarande lever!
Jag kom på en sak som jag ALDRIG!!!!!! (och då menar jag verkligen det!!!) kommer att plantera om vi flyttar någonannanstans: amerikansk hagtorn.
Dessa fullkomligt VIDRIGA häckar med LIVSFARLIGA +5 cm-taggar!!! Jag har fått punka på skottkärran av dem, stack en rakt in i tumleden och fick hur ont som helst, totalt rivit upp armarna när jag klipper gräset hur försiktig jag än är (även med långärmat på mig), de växer som tokar och är HEMSKA att beskära, taggarna ligger kvar överallt i gräsmattan efteråt så de sticker rakt igenom skorna (om man inte har träskor, då!), sprider sig i så de kommer mitt i andra buskar...
OK, de får vackra bär och vacker höstfärg. Men det uppväger inte på långa vägar!!!
Hade jag råd och ork så skulle vår enorma häck väck!!! Fattar inte hur de förra ägarna kunde pllantera dessa, de hade ju också småbarn!?!?
netaave
27-05-2010, 16:38
Vi flyttade ju hit -88 och huset är byggt -62 så det är mycket jag försökt utrota som jag aldrig kommer ha igen.
Vresrosor, hade ju taggar o barna va små. Det jag lyckats med är bambu, i flera år ryckte vi skott i gräsmattan men tog säkert 10 år innan den försvann. En slaga småblommig flockblommig lila höstaster, där första blommorna hinner vissna innan sista slagit ut, rycker och rycker men blir aldrig av med dom, kan va borta nåt år men sen kommer dom igen. Praktlysing, går inte få bort. Bergsklint, har gett upp den får växa fritt i sin hörna men försöker tukta den. Rosenvial, kommer tillbaka efter 2-3 år Kirskål i förra ägarnas kompost.
smuleborg
27-05-2010, 19:04
CITAT (Gunilla T @ 14-05-2010, 11:11)  Det finns ju så otroligt många namnsorter av nävor och rent generellt så är de inte särskilt benägna att sprida sig, inte mer än man kan hantera iaf. Men det finns ett undantag och det är Geranium macrorrhizum - flocknäva. Den brukar användas som marktäckare också men vill man inte ha spridning så undvik den. Jo, vi har G. macrorrhizum 'Snow Sprite' (framdrivna av oss från frön), otroligt fin men jag skulle inte plantera den varsomhelst. Bildar fint bestånd. Vi har också G. pyrenaicum 'Summer Snow' som än mer är en hejare på att "ta över". Vi har den på ett omöjligt ställe i utkanten av tomten. Jättefin. Vi tycker föresten mycket om nävor. Har ett 15 tal olika sorter (de flesta framdrivna från frön), av våra är de ovan (framför allt G. p) att - som vi ser det - att beteckna som övertagare/aggressiva. Och smaken är delad.
smuleborg
27-05-2010, 19:40
Håller med någon som skrev "Thujor, ölandstok". ALDRIG. Det kanske är på plats att skriva att vi har en torparträdgård. Alla växter är fina i sitt rätta sammanhang och i sin rätta miljö. Växter vi utrotat är såpnejlika och en slags spirea med rosa vippor. Vi skulle inte kunna drömma om att plantera dem. Smaken är delad, någon nämnde praktlysing. Vi har ett litet bestånd, fanns här från början och växer tillsammans med andra tuffa torparväxter (tror de håller varandra i schack, vilket kanske ger dem energiläckage  ) på ett avgränsat ställe. Skulle i och för sig inte ta in dem själv, men de här tillhör torpets historia. Ja, ja, det gjorde såpnejlikan också - men herregud, den åt upp allt i sin närhet och långt mer därtill. ALDRIG SÅPNEJLIKA  OCH ALDRIG SPIREA  . Intensivt blå scilla skulle jag aldrig plantera, men den finns här och fanns från början; den är inte helt lätt att "utrota", vi begränsat/utrotat den i rabatter, men i gräsmattan får vi lova att acceptera den (och det tackar humlorna för). Vi har (bond-)syrenér och i en torparträdgård hör de hemma, och vi tycker mycket om dem. Om vi inte hade haft syrén, skulle vi förmodligen ta in den, men detta med rejäl rotspärr.
Geranium
28-05-2010, 09:21
1) Höstgullris. Grannens växer överallt i våra rabatter, gräsmatta, you name it. Jag vill bomba höstgullriset. Det är FULT, HÖGT och sprider sig ENORMT. Svårt att få bort. 2) Håller med om bergklint, de dyker upp överallt. Men den planterade vi inte heller. 3) När vi flyttade hit var hela trädgården övervuxen av prästkragar. Går fortfarande och drar upp ur gräsmattan. Skulle jag aldrig plantera in. 4) Ingen barrväxt planterar jag frivilligt. Men absolut fulast är ju höstgullriset. Jag skulle vilja höra från någon som gillar höstgullris: varför gillar du den? Jag kan inte se en enda positiv egenskap hos denna fruktansvärda växt. ( I rabatter. Den funkar säkert bra vid banvallar och dylikt) Lånad bild från nätet nedan.
skogstroll
28-05-2010, 09:24
CITAT (Primavera in anticipo @ 26-05-2010, 10:37)  såna där komunalhäcks-nypon Kommer aldrig ha såna där buskar med vita bär som smäller när man trampar på dem (har förträngt vad de heter). haha låter som något jag skulle skriva... berberis brukar jag kalla kommunalbuskar för de är så gräsligt tråkiga och alltid fanns överallt på 70-talet, vid skolan, parkeringar, tandläkaren blä... Smällbär kallade vi de vita, om man stampade på de så smällde de... fast det heter de förstås inte på riktigt
mamamaggan
28-05-2010, 09:33
Thujor går absolut bort för mig. Ser thujahäckar överallt vid de nybyggda villorna , 1,5 - 2 m höga . Tre - fya gröna plantor och så en brun , tre - fyra gröna och så en brun ........................
Har rensat sommarstugetomten på i stort sett alla barrträd , har några vackra tallar kvar . Granar skulle jag heller aldrig sätta .
skogstroll
28-05-2010, 09:38
konstigt nog verkar det blivit lite inne igen med thujor, tycker det pratas mycket om dem... ja jag vet inte, de kanske kan va fina på rätt plats men lite sorgliga är de... jag håller mig till mina naturliga barrträd + en granhäck mot vägen då men den har jag inte hjärta att ta bort så de putsas till lite varje år. blir lite begravningsfeeling med för mycket planterade barrträd tycker jag. De naturligt växande ser inte lika sorgliga ut tycker jag
Huggorm
28-05-2010, 11:19
Jag undviker sådant som ser onaturligt ut. Det vill säga rödbladiga, gulbladiga, spräckliga blad och så vidare, samt överdriven blomning. Det ser ju mest syntetiskt ut.
mamamaggan
28-05-2010, 11:35
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 12:19)  Jag undviker sådant som ser onaturligt ut. Det vill säga rödbladiga, gulbladiga, spräckliga blad och så vidare, samt överdriven blomning. Det ser ju mest syntetiskt ut. Stör inte i onödan alltså ?
skogstroll
28-05-2010, 12:07
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 12:19)  Jag undviker sådant som ser onaturligt ut. Det vill säga rödbladiga, gulbladiga, spräckliga blad och så vidare, samt överdriven blomning. Det ser ju mest syntetiskt ut. jag måste säga jag också har lite svårt för såna där spräckliga växter, gula växter och skrikiga blommor... vill ha det lite naturligt, fast det kanske är för det inte riktigt passar in i en skogstomt, fast jag tror inte jag hade gillat dem ändå.....  men jag kanske ändrar mig... Hortensior är lite svåra tycker jag, de känns lite blaffiga och inte riktigt hemmahörande... hos mig i alla fall
Huggorm
28-05-2010, 13:28
CITAT (mamamaggan @ 28-05-2010, 12:35)  Stör inte i onödan alltså ?  Fattar inte
Geranium
28-05-2010, 13:29
Ingen mer än jag som avskyr gullris då?
jag tycker att den är vacker på rätt plats
Min mormor hade på sin sommarstuga (eller i trädgården, då - inte PÅ stugan  ) en stor rundel med gullris som solitär ovh det var väldigt effektfullt. Jag har själv ett bestånd men de för en rätt tynande tillvaro - kanske pga kirskålen...? Så nä, det är ingen växt jag går och stör mig på. Sorry!
Många av er kan säkert "ge ett bidrag" till denna tråd som jag just skapade: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=99268
Ingrid Zon3
28-05-2010, 18:04
Gullris är inte en favorit men heller inte nåt hatobjekt. Det går ju rätt lätt att rensa bort. Fast jg skulle aldrig köpa en planta  Det jag aldrig skulle plantera och får rysningar när jag ser nån köpa på plantskolorna är HUMLE. Kanske OK mitt i en gräsmatta och minst 10 meter från närmsta hus. Men efter att ha sett eländet lossa panel, ta sig in under takpannor och ut igen så avråder jag bestämt och tar långa omvägar för att inte bli insnärjd. Rötterna är dessutom som tumstjocka rep i backen, hu! Lupiner har jag också svårt för, liksom spirea utom plymspirea. Men nävor älskar jag! Har nog planterat 6-7 sorter och jag gillar även mina plantor av liten flocknäva, trots kort blomning. Perfekta ihop med allium. (Edit: bild inlagd) [attachment=50473:allium_i_flockn_va.JPG]
smuleborg
30-05-2010, 19:49
CITAT (Geranium @ 28-05-2010, 14:29)  Ingen mer än jag som avskyr gullris då? Jag skulle inte ta in den. Men här har vi ett litet ("ursprunligt") bestånd av gullris-praktlysing-Långa Lena på en isolerad plätt. De håller varandra i schack. Jag kan inte påstå att jag tycker gullriset i sig självt har ett skönhetsvärde, men det är fascinerande att se myllret av blomflugor, fjärilar och humlor gotta sig i rullriset; det upplever jag som ett skönhetsvärde (och nytta).
netaave
31-05-2010, 15:13
CITAT (Primavera in anticipo @ 26-05-2010, 10:37)  Thujor, ölandstok, och såna där komunalhäcks-nypon (de där feta blaffiga som inte duger till nånting annat än för snorungar att slänga på varann). Kommer aldrig ha såna där buskar med vita bär som smäller när man trampar på dem (har förträngt vad de heter). Penséer är väl ganska tråkiga också?
Allt i odlingsväg som man förknippar med gatukontor, dagisar, skolgårdar och vårdinrättningar under 70-80-tal går fetbort! Vresrosor och snöbär CITAT (Ingrid Zon3 @ 28-05-2010, 19:04)  Gullris är inte en favorit men heller inte nåt hatobjekt. Det går ju rätt lätt att rensa bort. Fast jg skulle aldrig köpa en planta  Det jag aldrig skulle plantera och får rysningar när jag ser nån köpa på plantskolorna är HUMLE. Kanske OK mitt i en gräsmatta och minst 10 meter från närmsta hus. Men efter att ha sett eländet lossa panel, ta sig in under takpannor och ut igen så avråder jag bestämt och tar långa omvägar för att inte bli insnärjd. Rötterna är dessutom som tumstjocka rep i backen, hu! Lupiner har jag också svårt för, liksom spirea utom plymspirea. Men nävor älskar jag! Har nog planterat 6-7 sorter och jag gillar även mina plantor av liten flocknäva, trots kort blomning. Perfekta ihop med allium. (Edit: bild inlagd) [attachment=50473:allium_i_flockn_va.JPG] Lupinerna kan du få skicka till mig  försöker o försöker med nya plantor varje år men det går inte här. Fick höra att dom kräver en viss bakterie i jorden så vi försöker få med så mkt av deras egen jord som möjligt vilket nog gör att dom tar sig det år vi planterar dom, men dom kommer aldrig året efter. Trodde först det var vår kalkrika jord dom inte gillade men ser dom runt om i byn. Fattar inte varför jag inte får några att ta sig, älskar lupiner.
skogstroll
31-05-2010, 15:17
samma problem jag, de vill inte bo hos mig... men en bit bort är det ett hav av lupiner.... nåja jag misstänker att sniglarna äter på dem innan de blitt nåt, de är likadana på rudbeckiorna
Primavera in anticipo
01-06-2010, 12:10
Många har sågat allt vad nävor heter men jag kan nog tycka att midsommarblomster e lite mysigt ändå... Spirea - tack för tipset, det vill jag ALDRIG ha heller! Humle hade jag däremot tänkt låta klättra upp för ett par halvfula tallar hemma men nu sa ni så fula saker om det så jag får väl välja murgröna eller vildvin istället.
CITAT (Geranium @ 28-05-2010, 10:21)  1) Höstgullris. Grannens växer överallt i våra rabatter, gräsmatta, you name it. Jag vill bomba höstgullriset. Det är FULT, HÖGT och sprider sig ENORMT. Svårt att få bort. Men absolut fulast är ju höstgullriset. Jag skulle vilja höra från någon som gillar höstgullris: varför gillar du den? Jag kan inte se en enda positiv egenskap hos denna fruktansvärda växt. ( I rabatter. Den funkar säkert bra vid banvallar och dylikt) Lånad bild från nätet nedan.   den som är sååå vacker, jag har den i trädgården och jag gillar den. positivt - lättskött, torktålig, vinterhärdig, får aldrig ohyra, blommar mycket, mustigt och grönt och tät bladverk, blommar sent i en gyllengul färgprakt, i milt klimat blommar den länge in på hösten. jag kommer gärna plantera den i mina mer vilda delar. CITAT (Primavera in anticipo @ 01-06-2010, 13:10)  Många har sågat allt vad nävor heter men jag kan nog tycka att midsommarblomster e lite mysigt ändå... jag gillar spansknäva en vacker näva från Spaniens högre höjder. eller jag tycker nog det finns många nävor som är fina.
theseraphim
01-06-2010, 12:22
Tagetes, höstaster, thuja brabant, ölandstok, praktsalvia och några glömda som jag inte kommer på just nu.
Kejsarkrona kan jag absolut inte tänka mig att plantera, den är bara såå ful tycker jag.
berberis skulle jag alldrig plantera in. Tycker den är ful och den luktar inte gåt när den blommar
malcolm
20-06-2010, 14:50
Vildvin, rena ogräset och omöjligt att bli av med. Kan vara snyggt på slott och gamla borgar/ruiner men fy för att ha det på sin egen fasad där den letar sig in överallt och fördärvar hängrännor och annat.
fuchsian
20-06-2010, 16:44
CITAT (Dragon @ 20-06-2010, 14:46)  berberis skulle jag alldrig plantera in. Tycker den är ful och den luktar inte gåt när den blommar Jag skulle inte plantera en del ogräs som luktar stintad och orkidér och en hel del annat som jag kommer inte ihåg just nu. Fuchian
Törel vill jag inte plantera igen i en trädgård, den sprider sig hejdlöst. däremot i kruka är den fin men inte i ett område i marken där man vill ha mer ordning.
dock vill man ha nåt som ska täcka och som konkurrerar ut annat ogräs så är den bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|